Foutje van de ING (JC)
Bent u klant bij de ING? Die kans is vrij groot, aangezien die bank 9 miljoen rekeninghouders telt. En anders bent u vast wel eens op het postkantoor geweest. Het zal u niet ontgaan zijn dat begin februari de Postbank ten grave is gedragen en Postbank en ING nu verder gaan onder de merknaam ING. Dat kunt u bijna niet gemist hebben, want de fusiebank bombardeert ons suf met reclame waarin die domme blauwe leeuw oranje kleurt. Van schaamte waarschijnlijk.
Wat mij betreft is dat op zich al voldoende reden om een andere bank te zoeken. Zeker als je weet dat deze reclamecampagne ruim 900 miljoen euro gaat kosten. En 2.500 voltijdsbanen, als het wereldwijd niet uitdraait op 7.000.
Intussen heeft de staat – wij allemaal dus – niet minder dan 6 miljard euro in de ING gepompt. Ondanks dat staat de koers van die bank op een historisch dieptepunt. Maar banken moeten we kennelijk redden.
Een ver van mijn bed show? Echt niet! Deze week kregen de Helmondse rekeninghouders een brief gedateerd op 26 februari van ING. Daarin staat dat op Watermolenwal 16 een nieuw, modern ING kantoor opent. Het kantoor aan de Kasteel-Traverse nummer 9 gaat daarentegen op 9 maart dicht.
Merkwaardig, hoogst merkwaardig. De Watermolenwal kennen wij allemaal als het (hoofd)postkantoor. En wie de Helmondse ontwikkelingen bijhoudt, weet dat dit grotendeels leeg staat. Niet verwonderlijk, het staat (net als dat hele blok) op de nominatie om gesloopt te worden voor de uitbreiding van het winkelcentrum.
Aan de Kasteel-Traverse hebben we helemaal nooit een postkantoor gehad. Wel zit daar het poenige gebouw van de ING op de hoek van de Stationsstraat. Ik ben daar eens binnen gegaan maar schrok zo van het marmer en verdere dure inrichting, dat ik heel snel weer omgedraaid ben.
ING wil geld besparen door het aantal mensen en gebouwen te verminderen. Dat ze de Helmondse situatie niet kennen, blijkt wel uit hun brief. Dat geeft weinig vertrouwen in de toekomst…
Was getekend,
7 reacties:
Laten we niet de ± 925 miljoen vergeten die binnenkort bij ING aan bonussen worden uitgedeelt aan hun werknemers.
Die brief kreeg ik ook, ik zit ook voortaan bij de ING omdat de Postbank niet goed genoeg meer was. Een beetje dom van de ING, ik hoop dat ze wat zorgvuldiger met mijn geld omgaan.
Hoewel ik het ook niet erg vind als ze doen wat ze in die brief beloven: dat ik voor al mijn bankzaken op het nieuwe ING-kantoor aan de Watermolenwal moet zijn.
Het postkantoor op de Watermolenwal gaat a.s. vrijdag 13 maart dicht!
Ja, ze liggen bij de ex-postbank, nu ING, niet helemaal te slapen.
Ik haal zo-even ook de brief uit mijn bus dat we voor bankzaken naar de Kasteel-Traverse moeten en het postkantoor deze week echt dicht gaat. Met excuses, dat dan weer wel.
Blijft een beetje onzorgvuldig.
Ook van een gemeente die wat met die hoek van de binnenstad wil. Maar wat? Meer dan dat de city-sporthal zo nodig moet verdwijnen weten we officieel niet.
En laat ik vast een balletje opwerpen: wie redt de gevelsteen van het postkantoor?
We zullen afwachten wat ze van de belofte’s waarmaken om het bij de oude vertrouwde manier van de postbank te houden.
Als men dit veranderd ga ik liever bij een bank zitten die ondanks de crisis zeker hun kop boven water houd(rabo)
Ik snap niet dat men een bank die het goed doet, winst maakt, vertouwen heeft, en ook geschiedenis zo ineens in een ING gebeuren word gestopt wat verlies maakt en enorm heeft te leiden onder de crisis??
Mischien valt er meer winst te halen in de combinatie???
Mischien om het verlies van de ING te compenseren??????
In ieder geval had ik in de Postbank vertrouwen, de ING moet zich nog bewijzen en ik heb er mijn twijfels over.
Nu heb ik geen verstand van Bankzaken, maar ik wil wel graag dat mijn geld zit bij een bank die stevig staat en vertrouwen geeft.
Een bank die niet alleen aan grote winst denkt, maar waar winst ook genoeg voor is.
Maarja nog even het voordeel van de twijfel voor de ING.
Tel de zegeningen van een recessie
De deprimerende superlatieven die klinken rond de recessie, versterken die alleen maar. Er valt veel af te dingen op het inktzwarte beeld dat het kabinet en ook de media van de economie schetsen.
Rabobank
Rabobank (ANP)
Er is een schreeuwende behoefte aan werknemers – vooral in de zorg, het onderwijs en bij de overheid. Grote bedrijven zoals Shell, KPN, Unilever, Ahold en Imtech maken flink winst. Bij de zwijgende meerderheid van ondernemers gaan de zaken goed. En consumenten hebben meer te besteden.
Hoge plussen
Jammer is alleen het terugvallen van de wereldhandel, waardoor de Nederlandse economie dit jaar met 3,5 procent krimpt. Op zich een ongekend percentage, maar 2007 en 2008 hadden uniek hoge plussen. De terugval van 3,5 procent zet de Nederlander slechts terug naar de zomer van 2007. Hoe rijk voelde u zich toen? Zo rijk bent u aan het eind van dit jaar weer – vooropgesteld dat u uw baan houdt, wat voor bijna iedereen zal gelden.
De ernst van de crisis wordt overdreven, vindt topman Niek Hoek van verzekeraar Delta Lloyd. De banken hebben de bodem bereikt, zegt Bert Heemskerk van de Rabobank bij de presentatie van weer een recordwinst voor zijn bedrijf. De steun van overheden aan centrale banken is 'super gunstig' voor bedrijven, stelt hoogleraar Kees Koedijk die financiële topmensen enquêteerde.
Zeepbellen
De crisis prikte de zeepbellen door rond de olie, de rijst, de soja en allerhande andere grondstoffen. De prijzen daarvan werden door speculatie tot een abnormaal niveau opgedreven. Nu zijn ze weer normaal.
Mede daardoor zijn de prijsstijgingen aan de lage kant – de inflatie schommelt de komende tijd rond de 1 procent. Voor veel werknemers zijn loonstijgingen afgesproken die hoger zijn dan die inflatie. De koopkracht gaat voor hen flink omhoog en dat is goed voor de consumptie. En die is weer belangrijk voor de economische groei: ruim eenderde daarvan wordt verklaard door wat mensen uitgeven.
Het midden- en kleinbedrijf maakt zich geen zorgen over de dalende wereldhandel. Deze ondernemers vragen zich vooral af of ze genoeg personeel kunnen vinden. Maar als de rekenaars van het Centraal Planbureau gelijk krijgen, gaan bedrijven de komende twee jaar vijftienduizend werknemers per maand op straat zetten.
Krapper
Daar lijkt het nu totaal niet op. Bedrijven proberen juist hun medewerkers aan zich te binden, desnoods door ze werktijdverkorting te geven. Bovendien is de demografie onverbiddelijk: de arbeidsmarkt wordt krapper door vergrijzing.
En dan zijn er nog de zegeningen van een recessie. Landen die eens in de zeven à tien jaar een flinke crisis hebben, groeien per saldo harder dan omhoog kabbelende economieën. Op de toppen van de conjunctuur lopen bedrijven op hun tenen. Ze innoveren niet, ze zijn alleen maar bezig te voldoen aan de enorme vraag. Denk aan de auto-industrie.
De 20ste-eeuwse econoom Joseph Schumpeter wees er al op dat krimpen louterend werkt, omdat het innovatie stimuleert. Bij laagtij is innoveren noodzakelijk om te overleven.
Bron: Volkskrant.
Met het postkantoor is intussen ook de geldautomaat verdwenen. En die dingen zijn toch al zo slecht verdeeld over de stad.
Jammer dat ik geen ‘TomTom’ heb die de weg wijst (alleen naar ING automaten overigens)!