38reacties

Is Jantje van Nuenen de oplossing?

Het wordt stiller en stiller in het Helmondse centrum. Steeds meer winkeliers houden het voor gezien en sluiten de zaak. Binnenkort gaan er weer een paar dicht. Zelfs Brand’s Schoenen, sinds 1958 gevestigd in Helmond, behoort aanstaande september tot de verleden tijd. Prénatal gaat evenals Coolcat en Telfort Helmond verlaten. De laatste gaat op in KPN, Coolcat is failliet en de babywinkel concentreert zich op de filialen in Eindhoven en Den Bosch. Hoe komt dat toch? Wat is er met ons centrum aan de hand? Waarom blijven de klanten weg?

Wie over de Veestraat, Markt, Ameidestraat of door de Kerstraat loopt, moet het wel opvallen dat veel winkelplekken worden opgevuld door horeca: vooral eetgelegenheden. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is er. Als je geld genoeg hebt, hoef je nooit meer te koken. Je kunt in het hart van onze stad alle dagen van de maand ergens anders snoepen, lunchen, snacken of dineren. De mogelijkheden nemen met de maand toe. En de overheid maar roepen dat wij met z’n allen te dik worden omdat we ongezond eten…. Waar zijn we mee bezig? Toch blijven, ondanks al die culinaire uitspattingen, veel panden onbezet. Dat zal ongetwijfeld op termijn een nadeel zijn voor de kroegbazen en restauranthouders die er nu een boterham verdienen.

Weekblad De Loop publiceerde recent een ingezonden artikel waarin een anonieme briefschrijver met een oplossing kwam voor de leegstand. Hij of zij adviseerde de verantwoordelijke instanties maatregelen te nemen die het winkelbezoek moeten stimuleren zoals het aanpassen van de parkeertarieven. Daarnaast pleitte de auteur voor meer acties in het kader van Helmond promotie.

De briefschrijver heeft gelijk: er moet echt iets gebeuren om de glorie van ons stadshart te herstellen. Het is voor mij de vraag of dit met acties gaat lukken. Natuurlijk zijn de parkeergelden van de zotte. Die stimuleren niet, juist niet! Maar wat dan wel? Hoe krijg je de Helmonders weer ‘naar de stad’ om lekker te winkelen, overal binnen te struinen, te kijken, te keuren en te kopen? Internet is natuurlijk een grote concurrent net als het jachtige leven dat mensen zich laten opdringen. ‘Geen tijd’ is het criterium dat het ‘stadten’ van vroeger heeft verdrongen. Ga daar als winkelier maar eens tegen vechten.

Toch zie ik mogelijkheden om Helmonders weer naar de winkels te krijgen. Winkelen moet weer een feest worden. Mijn grote voorbeeld hierbij is Jantje van Nuenen van Den Drietip, net buiten het stadscentrum. De fietsenmaker die sinds 3 generaties de Helmonders mobiel houdt. Jantje die niet bang is voor vuile handen, zijn boterham neerlegt als er een klant komt en altijd een oplossing heeft voor een haperende fiets. Of de mannen van Hakky, de schoenmaker in de Ameidestraat. Het ouderwetse woord ‘klantvriendelijkheid’ is hen op het lijf geschreven. Alsof ze het hebben uitgevonden. Dat geldt ook voor De Ganzenveer op de Oude Aa waar je heerlijk kunt wegduiken in boek dat je toch niet koopt omdat je voor een andere literair werk komt. Dat mag en kan allemaal want bij dit soort middenstanders is de klant nog welkom. Daar ga je met plezier naar toe want poeha kennen ze niet: wèl een persoonlijke benadering, deskundigheid en service. Daar kan internetverkoop, hoe gemakkelijk het ook is, toch niet tegenop!

Jantje van Nuenen en zijn collega’s zijn slechts een deel van de oplossing. Willen we de gezelligheid in ons centrum terugbrengen en de oude glorie herstellen, dan zullen we zelf de ondernemers daar een boterham moeten gunnen. En dat gaat niet lukken vanachter de computer!