Weg met de Traverse!!!
Weg met de Traverse!!! Maar dan ook echt helemaal weg! Dus geen viaduct. Maar ook geen tunnel. Maar al helemaal geen weg meer op maaiveld. Of dat kan? Ik weet het niet. Maar het is volgens Helder Helmond meer dan de moeite waard om dit eens serieus te onderzoeken. Voor velen is de Traverse altijd al een doorn in het oog geweest. Dat begon al in de jaren ’50 toen de plannen voor een luchtbrug (traverse) werden gesmeed. Er kwam zelfs een anti-luchtbrug-partij, onder aanvoering van Jan Overzier, die zelfs meerdere periodes zetels in de Helmondse gemeenteraad behaalde.
Het mocht allemaal niet baten. In 1966, inmiddels al weer 53 jaar geleden, werd de Traverse feestelijk geopend met o.a. een wandelroute. Als 10-jarige heb ik daar toen nog op mee gelopen. Sindsdien is er meermalen het geluid geweest om de Traverse ter plaatse van het kanaal te ondertunnelen. Maar nu ligt er een ‘Visie Bereikbaarheid en Parkeren Centrum’ voor, waarin echter met geen enkel woord wordt gesproken over enige aanpak van de Traverse. En dat is vreemd. Zeker als vanuit het college wordt aangestuurd op een zogenaamd autoluw centrum. Aanpak van de Traverse kan daarbij volgens Helder Helmond een belangrijke rol spelen. Ook wij zien de Traverse als een heel vervelende streep door de stad. Dat geldt natuurlijk voor het feit dat deze de stad in tweeën deelt. Maar nog meer dat deze voor geluidsoverlast en voor fijnstofoverlast zorgt. En niet in het minst neemt deze ruimte in die je op een andere en vooral betere manier zou kunnen benutten.
De af en toe opborrelende discussie over een tunnel wordt bijna altijd gesmoord vanwege onder andere de financiële onhaalbaarheid. Maar een onderzoek naar het totaal weghalen van de Traverse ter plaatse van het kanaal, tussen Kerkstraat en Eikendreef, kan veel feitelijke informatie opleveren om te komen tot een schoon, mooier en autoluwer Helmonds centrum. Het idee van Helder Helmond is om met een pilot van bijvoorbeeld een jaar (of een half jaar) de Traverse tussen Kerkstraat en Eikendreef tijdelijk geheel af te sluiten. Van tevoren moet dan uiteraard wel bekeken worden welke beperkte en tijdelijke aanvullende maatregelen moeten genomen worden om de stad nog wel bereikbaar te houden. Dat zou onder andere betekenen dat het doorgaande verkeer tijdelijk een andere route zou moeten nemen. Gezien het feit dat er sinds de aanleg van de Traverse, ruim 50 jaar geleden, heel veel onderdoorgangen (tunnels) onder het spoor zijn gemaakt, zijn alternatieve routes heel goed mogelijk. Na de pilot moet worden geëvalueerd of deze succesvol is. En zo ja met welke extra-maatregelen de mobiliteit en bereikbaarheid kan worden verbeterd. Met als klapstuk het afbreken van de Traverse. Is de pilot geen succes dan hebben we als Helmond wel alles in het werk gesteld om het probleem Traverse op een bepaalde manier op te lossen. Weg met de Traverse???
Michael Rieter, fractievoorzitter Helder Helmond
59 reacties:
Als dat zou kunnen! Dan wordt een historische fout uit de jaren 60 rechtgezet en geven we het kasteel weer de ruimte die het voorheen had.
En voor de GroenLinksers: ook uitstekend voor het tegengaan van de fijnstof in het centrum. Als die luchtvervuiling daar eens een keer gemeten werd, zou de snelheid er terug moeten naar maximaal 30 km/h.
Waanzin! Verkeersader van Helmond. Afsluiting creëert chaos in de binnenstad en dus veel overlast en ergernis.
Wellicht hier een referendum over houden, denk dat met mijn heel veel Helmonders dit een heel dom plan vinden. Wat een waanzin gebaseerd op emoties die 70 jaar oud zijn.
Echt een heel humoristisch plan! Laten we de enige tweebaans weg in Helmond dichtgooien en kijken hoe we de Engelseweg en de Julianalaan en Oostende nog verder dicht kunnen laten slibben, dan staat Helmond tussen 4 en 6 gewoon stil. Erg onnozel dit plan en al meerdere malen onderzocht.
Het lijkt wel of ze maar manieren blijven verzinnen om zoveel mogelijk geld te kunnen uitgeven en er niets overblijft aan dingen waar de bevolking echt iets aan heeft.
Eerst een hoop geld investeren om de boel op te knappen en dan af willen breken….
En waar denkt men dat al dat verkeer dan door moet? Staat dalijk nog meer vast.
is zeker verzonnen door iemand die niet in Helmond woont, en blijkbaar niet weet hoe het er in het verkeer aan toe gaat. een verkeers slagader afsluiten, zonder een goed alternatief, Dit is echt het stomste idee van 2019 tot nu toe.
Oprecht het stomste idee ooit. Lekker de belangrijkste weg afsluiten zodat je nergens meer kan komen. Wordt de politiek hier nou voor betaald?
En dan gaan we de fijnstof verplaatsen van de traverse naar chaos binnenstad…… Dus wat los je daar precies mee op?
Vorige week was de Kanaaldijk dicht tussen de Eijkendreef en de Julianalaan. Ik deed er toen 45 minuten over om van Helmond West naar Helmond Noord te komen. Mijnheer Rieter, bedenk eens iets nuttigs.
Fouten die zo lang geleden al gemaakt zijn en nu zo’n onuitwisbare route in en door de stad vormen, die kun je niet als ‘pilot’ gaan corrigeren ! Denk eens Helder na, Helder Helmond: de route door onze stad is nu eenmaal op deze manier zo neergelegd, als je die belangrijke doorgaande weg gaat afsluiten, waar blijf je dan ? Wat wil je doen met dat stuk weg als de ene of andere Heldere Denker het na de pilot een succes noemt ? En waar wil je heen met het verkeer dat daar dag en nacht doorheen dendert ? Ik weet dat het warm is, maar dat een zonnesteek al zo snel kan toeslaan, dat is zelfs voor Helmond uniek…. dit is weer precies zo’n misser als het bannen van fatsoenlijk openbaar vervoer uit onze stad, ook al een miskleun vsn jewelste.
De Traverse, niet het mooiste ding, maar wel een Helmonds ding, het hoort bij Helmond, ik zou zeggen, zolang hij staat en voldoet aan de veiligheid blijft hij, als dat niet meer is kunnen we nog zien.
En fijnstof? Ja dat is onzin, het zou gewoon een verplaatsing zijn bij een afsluiting van de Traverse, en daarbij er zijn nog zoveel overbodige, domme en verkeerd afgestelde stoplichten, begin daar eens mee.
Nog even en u ijvert voor de herinvoering van een karrenspoor en de trekschuit .
Het is 2019. Mobiliteit is niet meer hetzelfde als in uw jonge jaren. Ik mag toch hopen dat een volksvertegenwoordiger vooral oog heeft voor de belangen in het hier en nu en zich niet laat leiden door melancholie.
Ik vind die Traverse ook een lelijk ding maar “eventjes” afsluiten is geen optie. Waar laat je al dat verkeer dat van oost naar west moet? Via de Engelseweg en het Oostende? Nu is het al zo dat het verkeer daar gedurende een groot deel van de dag moet aanschuiven (voornamelijk door slecht afgestelde verkeerslichten). Kortom, een weinig doordacht idee.
Volgens mij hebben ze bij Helder Helmond mensen zitten met hè IQ van een zak tuinaarde.
Als de traverse afgesloten wordt, dan denk ik dat er een grote verkeerschaos komt.. en dat de hulpdiensten dan ook niet meer makkelijk op tijd kunnen komen.. De traverse is zo’n belangrijke weg in Helmond, die kun je echt niet probleemloos weghalen.
Het meest bezopen Idee van iemand van Helder Helmond die blijkbaar niet helemaal HELDER meer kan denken. Wellicht door de warmte!
Nee wat dom
Dit lijkt me nou echt een voorstel gedaan zonder enige wijsheid.
Wat is de Traverse nu?
Doorgaande weg van Centrum/Rijpel/Brouwhuis/Deurne naar Eindhoven en terug. Er heeft heel veel forensenverkeer plaats.
De meeste mensen die naar het centrum willen maken geen of weinig gebruik van de Traverse, alleen al omdat de meeste parkeergelegen precies aan de andere zijde van het centrum liggen èn omdat fietsen over de Traverse lang niet altijd (bijna nooit) voorkeur heeft wanneer je even snel de stad in wil gaan.
Zonder Traverse:
* haal je niet veel verkeer uit het centrum weg.
* gaan huidige forenzen elders zoeken naar woningen bv in dorpen rondom Eindhoven
* zal in Brandenvoort, Rijpelberg en Brouwhuis een leegloop ontstaan, waardoor het voor (potentiële) ondernemers in de binnenstad nog onaantrekkelijker worden om er zich te vestigen of zelfs om maar te blijven.
Heeft Michael Rieter van #HelderHelmond daar überhaupt over nagedacht?
Overigens: het wegtrekken van forenzen zal ws nog niet tijdens een proefperiode gebeuren omdat ze dan nog hoop kunnen hebben dat het allemaal niet zo’n vaart zal lopen … een eventueel te nemen besluit na zo een proefperiode wordt dan per definitie genomen op (valse) aannames.
Weg met de traverse? Maak er maar een 70 stuk van. Langzame boel daar
afsluiten kun je de weg nooit ..het verkeer moet van A na B .maar de brug mag van mij gesloopt worden..nooit mooi gevonden ..een nieuwe brug over het Kanaal klaar ..en dan een weg voor beiden kanten..
IK ZEG SLOPEN DIE ZOOI
Het wordt tijd dat mensen met verstand van zaken naar de verkeersproblematiek in Helmond kijken.
Dit is weer zo’n “probeerseltje” dat buiten nog meer overlast niks oplevert.
Tijdens het Drakenbootfestival was de kanaaldijk in het centrum afgesloten , en hoewel dat een weekend was , was het een drama. Wij hebben verderop langs de kanaaldijk het hele weekend file in de achtertuin gehad. Bovendien is stilstaand verkeer dat stationair de motor laat draaien slechter voor het milieu dan rijden verkeer. NIKS Onnodig afsluiten dus !!!!
Niet te geloven.
Gebruikt de hele gemeenteraad tegen drugs ofzo?
Het ene na het andere geldverslindende HIGH kwaliteitsplan wordt bedacht.
Nu dit weer.
Moedigt de huidige burgemeester deze onzinnige plannenmakerij soms aan?
Krijgen ze soms een bonus als er een plan is gemaakt, hoe onzinnig ook?
Zit er teveel geld in de kas?
Geef het dan terug aan de inwoners.
Ik word hier zo moe van … zucht.
Welke partij blijft er nog over om op te stemmen voor de volgende ronde verkiezingen?
Helmond (het middelste deel van Helmond) is een eiland, omgeven door water en bruggen.
Die kun je niet zomaar afsluiten!
Ik denk dat een test van uur wel voldoende is om tot een verpletterende conclusie te komen.
Kan de heer Rieter dan zelf in z’n auto in die lange rij gaan staan, in de spits, op zoek naar een andere route?
Ik ga er blind van uit dat de heer Rieter een eigen auto heeft, misschien een beetje dom van mezelf.
Aangezien hij dit plan bedacht heeft en blijkbaar geen gebruik maakt van deze brug in de spits, tig keer in de week.
Anders had hij dit plan nimmer durven bedenken.
Heeft er nog iemand een hekel aan de brug aan de kant van Rijpelberg/Brouwhuis?
Helmond centrum/stad is nu half dood en na uitvoering van het huidige plan MORS dood.
Enige oplossing is dan nog heel het centrum platgoooien.
Is dit wat jullie willen gemeenteraad?
Stop met snuiven, roken, pillen slikken, zuipen ect. ect.
Jullie brein kan niet meer helder denken.
En dan moet het verkeer een andere route zoeken? Zou de bedenker al ooit over de weth ebbenlaan-uiverlaan- Oostende -julianalaan en zo naar Eindhoven( en vice-versa) hebben gereden smorgens vroeg? Als daar nog meer verkeer bij komt , wat dan gebeurd, is het helemaal niet meer te doen….
Nee meneer de bedenker, ik zou je gedachtes maar even bijstellen.
Via badkuip – engelseweg – kasteelherenlaan is het centrumdeel van de Traverse tegenwoordig prima te omzeilen. Ik wil die test wel eens zien. Volgens mij gaat het aantal opstoppingen minimaal zijn en worden vooral de wegen ten zuiden van het spoor opeens meer richting capaciteit benut. Bijkomend voordeel is hopelijk dat forenzen uit de richting Deurne Helmond gaan mijden en gewoon via de A67 gaan rijden.
Kleine kanttekening: Zodra begonnen wordt aan de opwaardering van de A67 zal het verkeer door Helmond toenemen. Het is dus wel wijs deze proef daar niet mee samen te laten vallen.
Echt een slim plan, not ????????
Vreemd plan. Wordt dan Engelseweg-Heeklaan of Binderseind-Julianalaan om weer op de Europaweg te komen.
Denk dat er wel wat te zeggen is voor een ondertunneling. Kan de kasteeltuin flink uitbreiden met een groot plein of zo. Nog wat horeca erbij. Dát zou ik wel zien zitten.
En ja, dat kost wat, maar dan heb je ook wat.
Is er al nagedacht wat ambulance, brandweer en politie daarvan vinden?
Je huis zal maar in brand staan; jij of je familielid zal maar een hartstilstand krijgen… Als elke seconde telt dan is het geen goed idee om ‘even’ te experimenteren met een omweg, waarbij trouwens het probleem van fijnstof alleen maar wordt verplaatst.
Een tunnel zal dan ook niet helpen.
Het is 2019, de economie is booming, als je het openbaar vervoer niet aantrekkelijker maakt blijven mensen in toenemende mate de auto gebruiken.
En tweedeling van de stad? ‘Vervelende streep’? Toen misschien, nu toch niet meer! De Traverse is (inmiddels) een mooi viaduct en heeft zich ontwikkeld tot een praktische verbindingsweg.
Dat ze eerst maar eens wat doen aan de doorstroming van het verkeer d.m.v. bijv. een groene zone zoals ze dat in Eindhoven hebben! Nu sta je vaak voor het rode licht te wachten terwijl er geen verkeer is, alleen jij, wachtend op groen!
Ze moeten gewoon een rondweg maken, alles wat niet in Helmond moet zijn, omleiden via rondweg.
Dit menen ze toch nie echt hoop ik he de slagader van helmond weg halen doe da is bin de gene wie da bedenkt want dan moeten we alleen maar meer omrijden bereikbaarheid word kleiner ACCEPTEER NOU EENS HET IS GEEN JAREN 50 MEER gewoon laten of verbeteren maar niet weg halen
En hoe kom ik dan in Eindhoven vanuit Brouwhuis? Mag ik de kilometers declareren bij Helder Helmond? Meer kilometers = meer bezine = meer co2 uitstoot = meer milieuvervuiling!!
Wat een dorpse gedachte weer! Meneer Rieter, u kunt niet zomaar een belangrijke verkeersader afsluiten en denken dat die 3 autootjes die daar blijkbaar volgens u rijden wel om Helmond heen gaan rijden? We zijn een stad!
Afsluiting van de Traverse zorgt ervoor – net zoals dat belachelijke idee om de Kanaaldijk af te sluiten -dat het verkeer zich herverdeelt over de stad en dit zal leiden tot een onaanvaardbare toename van het verkeer door o.a. de Boerhaavelaan, Jan van Brabantlaan, Julianalaan, Uiverlaan etc en aangrenzende straten en ook in andere wijken. Met als gevolg dat de rest van de stad hiervan de nadelige gevolgen moet ondervinden qua gezondheid en leefbaarheid door o.a. luchtvervuiling en geluidsoverlast en stikt in de uitlaatgassen!
Het centum heeft reuring nodig en geen autoluw centrum!
Tijd om een goede toekomstbestendige, breed gedragen oplossing te vinden en niet weer dezelfde fout te maken als met de aanleg destijds van de Traverse. Denk groter, elke zelfrespecterende stad heeft een rondweg om de stad heen!
Dan zal je toch echt eerst de N270 met de Rochadeweg moeten verbinden aan beide kanten zodat het doorgaande verkeer buitenom wordt geleid. Daarna kun je rontondes aanleggen waar de huidige N270 de ‘binnenring’ kruist en dan pas is het mogelijk om de Traverse te verwijderen zonder de hele stad met een verkeersinfarct op te zadelen.
1 April viel was wat later dit jaar Michael?
Droom maar rustig verder, daarbij zijn dromen bedrog! Hoe wil je dan de verkeerschaos, die zeker zal ontstaan, gaan oplossen? Met het bouwen van een nieuwe, maar modernere Traverse!!
Als de plannen van Rieter zouden doorgaan dan stond Helmond volledig stil.
Zou dat zo zijn?
Helmonders zijn niet voor 1 gat te vangen.
volgens mij heeft Rieter een zonnesteek opgelopen. Hij zou eerst eens na de hulp instanties moeten gaan informeren hoe die er over denken voor dat hij deze onzin uitkraamt. groetjes gijs
Na alle commotie is het volgens Twitter ineens een #proefballonnetje. Beste Michael: het ding ligt er nou eenmaal. Wat er eens stond is weg en komt niet meer terug. Probeer je bezig te houden met het behoud van wat we nog wel hebben.
@Erik van Heeswijk op woensdag 26 juni 2019 om 11:05:
Ik zit niet op Twitter en kan dat niet zien. Maar volgens wie is het dan een proefballonnetje??? Andere gemeenteraadsleden, mensen roepen hier wel meer, is toch gewoon een mening van Helder Helmond!
En niet eens een verkeerde mening, maar ik zie dat ik in de minderheid ben. 🙁
@Erik van Heeswijk op woensdag 26 juni 2019 om 11:05:
Het relaas staat vandaag ook in het ED.
Wat een drammer.
Proefballonnetje van Ha Ha gelukt. Aandacht gegenereerd. Raar want er valt op dit moment niet zoveel te (ver)kiezen. Dode trekpaarden langs een kanaal. En tot slot, wat zou Theo ervan vinden?
Kan die gast (Rieter) zijn tijd niet beter aan iets anders besteden? Ik word doodziek van zulke mensen. Maar ja, aandacht vragen is ook een kunst (vooral van politici en consorten).
Op zich heeft Rieter wel een punt. De Traverse wordt door velen gezien als een noodzakelijk kwaad, en de vraag is legitiem of dat kwaad echt wel noodzakelijk is. Met een praktijktest kom je daar achter.
Maar wat als de uitkomst van de test is dat afsluiten een chaos oplevert, zoals tegenstanders stellen? Ik weet niet of de tegenstanders gelijk hebben, maar je moet met de mogelijkheid wel rekening houden. De test is nou juist bedoeld om hierover duidelijkheid te krijgen.
In één klap afsluiten is daarom een te drastische maatregel. Maar het kan ook geleidelijk, met verkeerslichten die in de eerste week 2% van de tijd op rood staan, in de tweede week 4% van de tijd enzovoort. Mochten de tegenstanders gelijk hebben, dan zullen de voorspelde problemen zich geleidelijk gaan aftekenen en kun je het experiment afblazen in een stadium dat het allemaal nog meevalt. En in het andere geval zit je na 50 weken op 100% rood, waarmee dan is aangetoond dat definitief afsluiten een reële optie is.
@Sander Lam op donderdag 27 juni 2019 om 16:44:
Ik denk dat in week 25 mensen elkaar de hersens inslaan met die mentaliteit van tegenwoordig.
Wat een onzinnig plan, ongelooflijk!
Laat die brug toch zolang die goed is, mijn god.
Laat het kasteel der schoonheid tonen!
Hoe zit het trouwens met dat beeld van Rico Geduld. Komt dat nog?
Ik zie een item voor “Kanniewaarzijn” in het verschiet….hahaha !
Gewoon een bak om de weg heen bouwen zodat je fijnstof en herrie reduceert. Een brugtunnel met mooie betonelementen aan de buitenzijde.
Visie en daadkracht. Dat heb ik de Helmondse politiek nog nooit zien doen. Plekken waar ik mij 20 jaar geleden aan stoorde zijn nog altijd geen onderdeel geweest van vernieuwing of verfraaiing. Eindhoven daarentegen heeft zich echt ontwikkeld
Die proef is er onbedoeld in de jaren 90 al geweest, De Traverse is toen een week afgesloten geweest voor onderhoud en nieuw asfalt. Naar de andere kant van het kanaal komen met de auto kostte destijds 45 minuten. De auto laten staan en lopen was sneller. Het is een onzinnig plan. Er zijn wel tunnels onder het spoor gekomen, maar het kanaal kan je maar beperkt oversteken. Bij de Juliana brug is het nu al heel druk in de spits, laat staan hoe druk het wordt als De Traverse afgesloten wordt.
Meneer Rieter, als u niets fatsoenlijks te melden heeft, zeg dan niets.
@Filerijder op zaterdag 13 juli 2019 om 20:11:
Als degenen die minder dan 15 km. hoeven te overbruggen tussen woonplaats en werk een (elektrische) fiets nemen kan ‘De Traverse’ worden gesloopt.
Voor een afstand van minder dan 1 kilometer stapt vrijwel iedereen in de auto.
@Filerijder op zaterdag 13 juli 2019 om 20:11:
In de zomer van 2007 werd de Traverse een aantal weken volledig afgesloten voor al het verkeer vanwege wegwerkzaamheden. Zie dit bericht met foto’s.
De traverse is lelijk, vooral omdat het voor het mooie kasteel staat, het mooiste wat Helmond heeft.
Technisch gezien zou afbraak niet kunnen met het verkeer, maar de traverse zou wel middeleeuws aangekleed kunnen worden zodat het past bij het kasteel.
Belangrijker is dat die lelijke vlisco fabriek naar het industrieterrein vertrekt en het mooie kasteel park weer terug komt.
Dan pas heeft Helmond een trekpleister eerste klas.
@Jolanda de Ruijter op maandag 24 juni 2019 om 08:47:
Uiteraard eerst een goed alternatief, en dan op de schop
Ik vind de traverse na de laatste opfrisbeurt eigenlijk helemaal niet lelijk
Als de Zuid-West route eindelijk eens wordt gerealiseerd dan kan dat.
De Zuid-West route is de verbinding tussen de Rochadeweg en de Brandevoortsedreef. Gronden zijn grotendeels al aangekocht, kwestie van aan beginnen.
https://drive.google.com/open?id=126qRtMNk6MOpve4_rSlQLmZjo4I&usp=sharing
Ik ben benieuwd wat er met dit Traverse-idee gaat gebeuren.
Zoek een andere manier voor het transit verkeer en maak van de kasteeltraverse een aantrekkelijk mooie straat. Maak van de zuid koninginnenwal weer een mooie straat, waar de middenstand graag wil zitten. Leg de ameide weer bovengronds, zodat de zuid koninginnenwal weer een aantrekkelijk straat wordt ipv van een racebaan met parkeerplaatsen, omdat men te lam is om een stukje te lopen van de parkeergarage naar het centrum.