De Lightyear One uit Helmond onthuld
Het prototype van de eerste particuliere zonneauto van het Helmondse Lightyear werd zojuist onthuld. In Katwijk werd de Lightyear One, zoals het eerste model heet, voor de eerste keer aan de wereld getoond. Deze gezinsauto met zonnecellen in het dak wordt geproduceerd op de Automotive Campus. Het bedrijf liet eerder weten dat die naar verwachting in 2020 op de Nederlandse wegen gaat rijden.
Voor deze lancering waren zo’n 800 mannen en vrouwen in alle vroegte naar TheaterHangaar in Katwijk gekomen. Dat is het theater waar de musical Soldaat van Oranje sinds 2010 al 2,9 miljoen bezoekers trok.
Looking good! The @lightyear_cars One solar car – enabling charger free driving, free of charge#LightyearOne #Lightyear #cars #SDG #innovation pic.twitter.com/JNZUYTys6n
— Jeroen Bartelse (@JeroenBartelse) June 25, 2019
In de reacties hieronder staan updates.
79 reacties:
Update 1:
“Wwoww, dit is ‘m dan. Wat mij betreft een gamechanger in de automotive wereld.” Dat meldde wethouder Jos van Bree die vanaf kort na 05 uur vanochtend aanwezig was bij de lancering.
Alleen voor de rijke mensen is de auto want over de 1 ton kan normaal mens niet betalen. Beetje jammer de rijke mensen kennen altijd besparen met nieuwe snufjes en de arme moeten het met goedkope auto’s die veel verbruiken doen
Wat lelijk bij de achterwielen, niet mijn kopje thee 🙂
Update 2:
Het volledige persbericht van het bedrijf
Mooi technologische ontwikkeling. Maar waarom niet onthullen in Helmond????
Auto’s van het merk TESLA gaan ook als warme broodjes over de toonbank.
Ook die auto’s zijn niet goedkoop. Mark Rutte helpt graag mensen die een dure
auto kunnen betalen.
Of Lightyear een succes gaat worden is overigens de vraag. Tesla-baas Elon Musk investeerde een vermogen in zijn onderneming.
Het bedrijf lijdt nog altijd verlies.
Welke autobrandstof wordt de toekomst?
Benzine, diesel, LPG, waterstof, elektriciteit. Of iets anders.
merkwaardig: onthulling in Katwijk. Hij is toch hier ontwikkeld, in Helmond, of is dat nep!
Mooi spul uit Helmond????
@Jurgen op dinsdag 25 juni 2019 om 09:36:
Jammer inderdaad, het Speelhuis was een pracht locatie geweest! 🙁
Mooie auto, dat dan weer wel. 🙂
@José Joosten op dinsdag 25 juni 2019 om 14:44:
En bij Het Speelhuis is nu een reusachtige tent in aanbouw.
Ik dacht nog even………Lightyear! Het ging hun kennelijk niet snel genoeg.
Update 3:
Wethouder Jos van Bree: “Dit is supergaaf en een eerbetoon aan LightYear. Wij zijn echt trots dat zij gehuisvest zijn in onze stad en dat zij hier bouwen aan de toekomst, een betere wereld. En de eerste nieuwe auto die sinds lange tijd weer gebouwd wordt in NL en wel MADE IN HELMOND.”
Wethouder Gaby van den Waardenburg: “Super trots op dit knap staaltje techniek dat in Helmond is ontwikkeld. Gefeliciteerd.”
Het begin van de personenautohistorie in Helmond begon in 1975. Met de komst van Volvo vlakbij de huidige locatie van Lichtjaar.
Wat een gedrocht
Jammer da ut zo’n lilluk ding geworden is… op een of andere manier gaat dat niet lekker samen e-auto en mooi ontwerp …
@Twanneman op dinsdag 25 juni 2019 om 09:10:
Lekker belangrijk, als je de gedachte achter dit concept begrijpt dan weet je waarom de auto dit uiterlijk heeft maar dan moet je je verdiepen en niet alleen plaatjes kijken.
@Dude op woensdag 26 juni 2019 om 07:41:
Right!!
https://www.ed.nl/auto/bmw-veegt-de-vloer-aan-met-helmondse-innovatie-die-zonneauto-is-een-gimmick-absoluut-onhaalbaar~a533ba87/
Zegt een jaloerse BMW dinosaurus. Voorbij gestreefd door een paar studenten.
Lekker blijven dieselen en de kop in het zand stoppen.
De zonnepanelen laden alleen maar bij.
Het uiterlijk is nodig om een extreem lage cw waarde te verkrijgen.
Update 4:
Lightyear op 1 in de top 10 startups volgens LinkedIn
Ontwikkelaar van de door zonne-energie aangedreven Lightyear auto voert de Nederlandse LinkedIn ‘Top Startups’ lijst aan. Jaarlijks zet de redactie van dit een online sociaal netwerk met de ‘Top Startups’ lijst de startups in de schijnwerpers die het meest veelbelovend en in trek zijn bij professionals op het platform. Dit jaar is voor het eerst een Nederlandse editie samengesteld. Lightyear, ontwikkelaar en producent van door zonne-energie aangedreven auto’s en gevestigd in Helmond, voert de Nederlandse lijst aan. De in Amsterdam gevestigde aanbieder van elektrische scooters felyx en online supermarkt Picnic maken met een notering plek 2 en 3 de top 3 compleet.
De lijst ‘LinkedIn Top Startups’ wordt samengesteld aan de hand van een combinatie van factoren als personeelsgroei, interactie met het bedrijf en de medewerkers, de mogelijkheid om het beste talent aan te trekken en die vaak een impact hebben op de manier waarop we werken en leven. Er wordt hiervoor gekeken naar de activiteiten en interacties van de meer dan 645 miljoen leden op LinkedIn, waarvan ruim 8 miljoen in Nederland. De lijst geeft duidelijk overzicht welke snelgroeiende, jonge bedrijven (niet ouder dan 7 jaar) de huidige aantrekkelijke spelers op de arbeidsmarkt zijn voor talent om hun carrière op te bouwen.
Lex Hoefsloot, oprichter en CEO van Lightyear, is trots op de nummer 1 notering van zijn bedrijf: “Lightyear vindt het super gaaf om te zien dat de droom waar we al ongeveer 2 jaar aan werken, steeds concreter wordt en gezien wordt. Zeker sinds de onthulling van ons prototype deze zomer. Tegelijkertijd is dit slechts nog maar het begin, het grote doel is schone mobiliteit voor iedereen. We zijn blij dat we bij Lightyear over toptalent beschikken om dit te realiseren. Om van LinkedIn internationale erkenning te krijgen als de meest veelbelovende startup in Nederland voelt als een prachtige eer voor iedereen die heeft meegewerkt om de Lightyear One het daglicht te laten zien.”
Burgemeester Elly Blanksma is trots dat de gemeente thuishaven is van de nummer 1 op de lijst. “De stad Helmond is ontzettend trots op Lightyear, gevestigd op de Helmondse Automotive Campus. Een start-up begonnen door een aantal topstudenten en binnen twee jaar een enorm succesvol bedrijf met meer dan 100 man personeel. Het is waanzinnig wat dit bedrijf tot nu toe heeft bereikt. Ontworpen vanuit een ideaal produceren zij de eerste elektrische long-range zonneauto ter wereld voor de commerciële markt. Dat getuigt van lef en doortastendheid. Hun innovaties brengen daadwerkelijk veranderingen teweeg. Het verbaast mij dan ook niets dat het jonge, vernieuwende Lightyear zo hoog in de deze lijst van Nederland staat.”
Lightyear is ook 1 van de 10 finalisten bij de verkiezing van de nieuwe Nationale Iconen. Deze maand maakt het kabinet bekend wie van de genomineerden de uiteindelijke winnaars worden omdat hun innovaties uitblinken in het bieden van oplossingen voor maatschappelijke opgaven.
Update 5:
‘Lightyear One in windtunnel de meest aerodynamische productieauto’
Lightyear meldt vandaag in een persbericht dat de Lightyear One de meest aerodynamische is op de markt. Slechts 4 maanden na de onthulling van het prototype (zie helemaal bovenaan) is het volgens dit Helmondse bedrijf gelukt om met deze 5-persoonsauto een wereldrecord op aerodynamica te vestigen.
De ingenieurs van het bedrijf hebben in een windtunnel een luchtweerstandscoëfficiënt van onder de 0.20 gemeten en dat is volgens hen een nieuw wereldrecord. Het exacte getal zal publiekelijk bekend gemaakt worden nadat de zonneauto volledig is doorontwikkeld. Gebaseerd op deze resultaten, zal Lightyear One de meest aerodynamische productieauto op de markt worden.
Middels testen kon Lightyear bevestigen dat het gelukt is om een ultra energie-efficiënte auto te ontwerpen. Een lage luchtweerstandscoëfficiënt is namelijk cruciaal om een laag energieverbruik te realiseren. En dat terwijl de Lightyear One ontworpen is om 5 personen te vervoeren en net zoveel bagage mee te kunnen nemen als in een SUV. Om dit te realiseren is het volgens Lightyear CEO, Lex Hoefsloot, erg belangrijk om los van bestaande ideeën te kunnen ontwerpen. “Het is enkel en alleen mogelijk omdat we de auto zoals we hem kennen compleet herontwerpen. We focussen hierbij op de 2 belangrijkste aspecten voor elektrische auto’s: een hoge actieradius en snelle oplaadtijden. Als je die 2 als uitgangspunt neemt komt je bij Lightyear uit.”
Update 6:
Samen met DSM meer voertuigen van een zonnedak willen voorzien
De Helmondse zonneautobouwer Lightyear en de Koninklijke DSM, een wereldwijd bedrijf in voeding, gezondheid en duurzaam leven, tekenden een overeenkomst om samen meer Lightyear-zonnedaken voor allerlei elektrische voertuigen proberen te gaan verkopen.
Het partnerschap, zo meldt het persbericht vanochtend, richt zich op de integratie van zonnedaken in allerlei verschillende elektrische voertuigen (zoals auto’s, bestelwagens en bussen) zodat gebruikers hun voertuig direct met schone energie kunnen opladen. De 2 bedrijven willen starten met pilots voor klanten in de automobielindustrie en het openbaar vervoer.
De markt voor elektrische voertuigen kan wereldwijd enorm groeien volgens Lightyear en DSM. In 2019 werd de omvang geschat op meer dan 160 miljard Amerikaanse dollar. Volgens internationale marktbeoordelingen van Bloomberg, IDTechEx en TIME is de waarde tegen 2027 ruim 800 miljard dollar. Om deze groei te versnellen moet de sector voor elektrische voertuigen 2 hindernissen zien te overwinnen: het beperkte bereik en de afhankelijkheid van het stroomnet.
Voor de liefhebbers onder ons, Lightyear ontwikkelde de technologie oorspronkelijk voor de zonnepanelen van Lightyear One. Bij de lancering volgend jaar zal Lightyear One met een actieradius van 725 km gelden als de meest efficiënte zonneauto ter wereld voor lange afstanden, zo voorspelt het Helmonds bedrijf. Het zonnedak bestaat uit 5 vierkante meter geïntegreerde zonnecellen die worden beschermd door ultra-sterk, dubbel gebogen veiligheidsglas dat continu zonlicht opvangen. Dit betekent dat het zonnedak in een geoptimaliseerd voertuig zoals Lightyear One genoeg energie kan genereren voor gemiddeld 70-90% van de afgelegde kilometers op jaarbasis. De geleidende backsheet van DSM vormt een integraal onderdeel van het zonnedak en maakt het mogelijk om alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Zo kan de hele voorkant van de module worden gebruikt om zonlicht op te vangen. Dit verkleint de elektrische verliezen (tussen de cellen en de module), waardoor er 3% meer vermogen kan worden geleverd, en heeft als extra voordeel dat het zonnedak er stijlvoller en aantrekkelijker uitziet.
Martijn Lammers, medeoprichter van Lightyear: “We willen een revolutie ontketenen in de manier waarop mensen reizen. Door in samenwerking met DSM onze zonnetechnologie toegankelijker te maken kunnen we een massale overstap op elektrische voertuigen versnellen door de zon als energiebron te gebruiken.” Vicepresident Pascal de Sain van multinational DSM: “Ons doel is eenvoudig: schone energie van de zon werkelijkheid maken voor iedereen.”
@De weblog van Helmond op donderdag 14 mei 2020 om 10:30:
Eigenlijk altijd afgevraagd waarom niet alle autos een paneel in het dak hebben, kan je ook nooit met een lege accu staan.
als ze maar heel blijven
Laat ze eerst maar eens echt met een productiewagen komen. Tot nu toe is t vooral de pers opzoeken.
Ik wil wel testrijder worden! 😉
@Paul-Ivo Burgers op donderdag 14 mei 2020 om 18:40:
Wees eens trots op Helmond Paul-Ivo! Het is prachtig dat we zo’n bedrijf binnen de gemeentegrenzen hebben. Een gigant als DSM gaat heus niet in zee met een luchtfietser. 😉
Update 7:
De zonneauto Lightyear One krijgt banden van Bridgestone
De zonneauto van de Helmondse start-up Ligthyear krijgt speciale banden van de Japanse leverancier Bridgestone. Die banden hebben een lagere weerstand op de weg en zorgen daardoor voor een lager energieverbruik. En er worden bij de productie van de banden minder grondstoffen gebruikt.
Door de lage rolweerstand van de banden kan Lightyear One ook van een lichtere accu profiteren. In vergelijking met alternatieve Bridgestone EV-specifieke banden zijn de nieuwe Turanza Eco-banden dusdanig ontworpen om de actieradius te vergroten, wat neerkomt op een equivalente gewichtsvermindering van meer dan 90 kg. Naast het feit dat Lightyear One verder kan rijden tussen 2 laadbeurten, is de verspreiding van silica van de band verbeterd door een nieuwe mengtechnologie toe te passen. Het totale gewicht van de band per voertuig is met 3,6 kg (ongeveer 10%) verminderd, zonder dat dit ten koste gaat van de kilometrage en grip.
Lightyear mikt erop om nog dit jaar de eerste auto’s aan klanten te kunnen leveren. In 2019 presenteerde het bedrijf zijn eerste model, de Lightyear One, zie helemaal bovenaan. De wagen zal in het tweede kwartaal uitvoerig worden getest. De Lightyear One krijgt een actieradius van 725 kilometer.
Lightyear zoekt nog naar een partner voor de productie van de auto’s. Een eventuele beursgang zou het bedrijf aan kapitaal voor de ontwikkeling van een tweede model moeten helpen. Dat maakte Lightyear in maart bekend na een investeringsronde waarmee 40 miljoen euro werd opgehaald.
Vorig jaar sloot Lightyear al een samenwerking met chemiebedrijf DSM voor oplossingen voor zonnepanelen op de autodaken (zie update 6)
Het zal mij benieuwen, als ze de boot maar niet gemist hebben gezien het aanbod wat er al is en nog komt want die lightyear laat nog wel even op zich wachten.
En voor de schoonheid hoef je hem niet te kopen, maar dat is mijn mening.
This en blijft een lilluk ding. Maar 119.000 euro valt mee. En leasen voor nog geen 1900 euro per maand.. Het gros van de mensen verdient dit netto nog niet. Dus wat gaat dit dan doen aan ons klimaat en duurzaamheid.
Laat staan in India of China of Nigeria..
Nee. Liever zie ik een grote kerncentrale hier komen voor werkgelegenheid, goedkope energie en schone natuur. Zonder windmolentjes en zonnepaneelparken.
Update 8:
Zojuist arriveerde het koninklijk gezin bij de viering van Koningsdag in Eindhoven. De Helmondse Lightyear One zorgde ervoor dat koningin Maxima ook aankwam.
@De weblog van Helmond op dinsdag 27 april 2021 om 11:55:
Nog een leuke foto van gisteren:
Update 9:
Lightyear sleepte mega-order van 10.000 auto’s binnen
Lightyear kreeg van de internationale autoleasemaatschappij Arval een pre-order voor 10.000 Lightyear’s 2. Dit tweede model zonneauto van de Helmondse bouwer op de Automotive Campus rolt naar verwachting eind 2025 van de band. Met die gezinsauto wil het bedrijf toetreden tot de massamarkt.
Daarmee komt het totale aantal bestellingen van bedrijven voor dit model op 21.000, wat overeenkomt met een omzet van bijna 840 miljoen euro. Autoleaseconcern Leaseplan tekende in 2021 al een contract voor 5000 stuks en ook autodeelplatform MyWheels bestelde er inmiddels duizenden. Met de Lightyear 2 mikt de autofabrikant op een lager prijskaartje (richtprijs onder de 40.000 euro) en daarmee een grotere markt. Vanaf 2026 wil het bedrijf 200.000 auto’s per jaar produceren.
Mooi, kunnen ze meteen de ontvangen subsidies terug betalen aan de belasting betalers.
@Twanneman op dinsdag 17 januari 2023 om 11:40:
Omdat je dat niet vaak hoort, vraag ik je of dat de afspraak was bij die subsidies? Als dat zo is, dan heb je 100% gelijk.
Maar is het om te bitchen: wees er toch trots op dat we zo’n pareltje in Helmond hebben!
@José Joosten op woensdag 18 januari 2023 om 06:39:
Het zal niet de afspraak zijn nee.
Het is ook niet om te bitchen.
Ik vind het meer een morele keus.
Kijk, dat je een startup (geen subsidie!) bedrag krijgt, of het nu wel of niet goed uitpakt, vind ik prima.
Pakt het niet goed uit dan ben je dat geld kwijt (net als in alle gevallen bij subsidie, even kort door de bocht), pakt het wel goed uit en je gaat winst maken dan vind ik het normaal dat je het startup bedrag terug betaald.
Er zijn genoeg mensen mega rijk geworden dankzij subsidies over de ruggen van anderen.
Dit is even heel simpel en kort gezegd hoe ik erover denk, natuurlijk is het niet zo simpel en zwart/wit.
@Twanneman op woensdag 18 januari 2023 om 09:20:
Ik snap je morele standpunt, maar dat slaat dus niet specifiek op Lightyear.
Soms gebeurt zoiets overigens. Heel zakelijk middels een investering of lening van de overheid. Die krijgt er dan bijvoorbeeld een deel van de aandelen of een dikke rente voor. Dan heb je feitelijk dat door jou beoogde effect.
Funfact, bij de grote bedrijven wordt een subsidie als een negatieve belasting gezien. De meeste belastingen moet je betalen, sommige krijg je terug.
Las net in het Financiële Dagblad een Lightyear-updatje dat slecht nieuws betekent:
Lightyear legt productie eerste zonneauto stil
Lightyear stopt met de productie van zijn eerste automodel, de Lightyear 0. Het bedrijf heeft vanmorgen uitstel van betaling aangevraagd voor Atlas Technologies B.V., de dochteronderneming waarin de productie van het model is ondergebracht. Dat bevestigt ceo en mede-oprichter Lex Hoefsloot aan het FD.
‘Het is een pijnlijk besluit’, zegt Hoefsloot. De productie van de exclusieve Lightyear 0 ging in november van start bij de Finse autofabrikant Valmet Automotive. Een ‘handjevol auto’s’ rolde daar tot nu toe van de band, maar de productie is te duur. ‘In overleg met investeerders is besloten de stekker uit de Lightyear 0 te trekken’, zegt Hoefsloot. Volgens de topman is deels onder druk van de investeerders besloten om middels de surseance het bedrijf te herstructureren.
Het personeel is vanochtend op de hoogte gebracht. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen zijn voor de ruim 600 medewerkers, die allemaal onder de dochteronderneming vallen. Ook is het onbekend wat er met eventuele schulden gebeurt. ‘Dat ligt bij de bewindvoerder,’ stelt Hoefsloot.
Investeerders
Het in Helmond gevestigde autobedrijf haalde tot nog toe ruim €200 mln op bij meerdere investeringsrondes. Volgens Hoefsloot zijn de opgehaalde investeringen verbonden aan de houdstermaatschappij en is nog niet duidelijk in welke mate investeerders geraakt worden door de surseance van de dochtermaatschappij.
Ook is nog onduidelijk wat er gaat gebeuren met Valmet Automotive. ‘Ook voor hen is het lastig nieuws’, zegt Hoefsloot. ‘Het is moeilijk om te zeggen of Valmet Automotive partner blijft voor Lightyear 2.’ Met de andere toeleveranciers zegt Hoefsloot ‘contact te hebben gehad’, al kan hij niet zeggen wat er precies besproken is.
Lightyear 2
Lightyear wil zich nu volledig gaan richten op de ontwikkeling van zijn tweede zonneauto: de Lightyear 2. Ook daarvoor heeft het bedrijf nog extra financiering nodig. Hoefsloot houdt desondanks vertrouwen in dat model: ‘We hebben met de 0 laten zien dat je een auto kan produceren die deels aangedreven wordt door de zon. We hebben bewijs geleverd dat het kan en dat is essentieel voor het vervolg.’
Vorige week werd bekend dat de automaker een order van 10.000 Lightyear 2’s binnengesleept had bij autoleasemaatschappij Arval. Het tweede model zonneauto van het Brabantse Lightyear rolt naar verwachting eind 2025 van de band. Met die gezinsauto wil Lightyear de massamarkt betreden.
World Solar Challenge
Lightyear werd opgericht in 2016. De vijf oprichters leerden elkaar kennen bij hun deelname aan de World Solar Challenge in Australië. Sinds de oprichting groeide het bedrijf flink en haalde het ruim €200 mln aan investeringen op. Onder meer Invest-NL, de Brabantse ontwikkelingsmaatschappij BOM en de Zweedse sportwagenfabrikant Koenigsegg staken geld in Lightyear.
Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfsleven/1465605/lightyear-legt-productie-eerste-zonneauto-stil-rwa3caUAVYl1
Waarom niet gewoon een Nederlandse merknaam? Sorry hoor, maar Koreaanse auto’s hebben een Koreaanse merknaam, Amerikaanse auto’s hebben een Amerikaanse merknaam, Duitse auto’s hebben een Duitse merknaam, Franse auto’s hebben een Franse merknaam, waarom dan voor een Nederlandse auto geen Nederlandse merknaam? Wees nou eens een beetje trots op Nederland.
En ja, die auto had in Helmond onthuld moeten worden. Welke moeite heeft ons B&W gedaan om daar een spectaculaire gebeurtenis van te maken?
Pejrka, ben ’t met je eens.
Nou, daar staan we dan. Failliet, maar andere delen ontspringen zoals vaak de dans. De rijke boeven kunnen lekker doorgaan. De verliezers zijn de burgers die de subsidies betaald hebben en die hun auto nu niet krijgen.
Klassieke oplichters praktijk.
Hoop dat curator en rechter het hele zaakje meeneemt.. Iedereen eerste schadeloos stellen, eer er verder geproduceert wordt door “Lightyear”.
Krijgen twanneman en ikke “lekker” gelijk.
@Hans op maandag 23 januari 2023 om 17:11:
Het Financieele Dagblad (FD) en jij daarna waren er heel veel sneller bij dan de weblogredactie vanmiddag. Onze complimenten daarvoor. Want wij waren op dat moment net klaar met het lezen van het om 16.52 uur gemailde persbericht over die ontwikkeling. Dat persbericht van het PR Team Lightyear was getiteld
Als je dat FD-artikel leest en gezien het gemailde persbericht, dan was aan de betreffende weblogupdate daarover nogal wat werk te verzetten.
Update 10:
Welke gevolgen hebben de problemen bij Lightyear voor Helmond?
Theo Manders van de VVD Helmond stelde gisteren schriftelijke vragen aan B&W naar aanleiding van de financiële problemen bij het Helmondse autobedrijf Lightyear. Die kwamen maandag aan het licht, zie het FD-artikel dat Hans die middag hierboven plaatste.
Hieronder staan de 7 raadsvragen (Questions) van Manders voorafgegaan door zijn inleiding. Zodra we de antwoorden (Answers) van B&W hebben, plaatsen we die (zoals altijd) ook in zijn geheel in de reacties hieronder.
Met verbazing en teleurstelling las de VVD Helmond afgelopen maandag in de krant dat het Helmondse bedrijf Lightyear stopt met de productie van zijn eerste automodel, de Lightyear 0. Geldnood zou deze zonneautobelofte gedwongen hebben uitstel van betaling aan te vragen voor de dochteronderneming waarin de productie van het model 0 is ondergebracht.
Vanwege deze ontwikkelingen heeft de VVD een aantal vragen aan het college:
Bij veel van die vragen heb ik zoiets van: waarom weet de VVD als partij voor de ondernemers dat niet.
Update 11:
Faillissement van Lightyear 0 uitgesproken
De rechtbank heeft het aangevraagde faillissement uitgesproken over Atlas Technologies B.V., de werkmaatschappij die verantwoordelijk is voor de productie van Lightyear 0. Dat maakte Lightyear zojuist zelf bekend via deze gemailde verklaring (pdf). Daarmee staan honderden banen bij dat bedrijf op de tocht. Mr. Reinoud van Oeijen van Holla legal & tax is benoemd tot de curator.
Heel veel sterkte voor die 600 man personeel. 😔
Gelukkig zijn er veel vacatures, maar toch, het zal je maar gebeuren.
Een VVD´er stelt vragen over dit onderwerp.
Theo Manders kan het antwoord van B & W zelf al inschatten.
Hallo Theo,
Het betreft een typische vraag. Jij kent ook de (Helmondse) geschiedenis DAF-Volvo? Daar liep Helmond ook al een deuk op.
De geschiedenis gaat zich toch niet herhalen?
Update 12:
Het bankroet van dochterbedrijf Atlas Technologies komt neer op het faillissement van zonneautomaker Lightyear zelf. Dat zegt curator Reinoud van Oeijen. Volgens hem verliezen niet alleen bijna alle medewerkers van de Helmondse onderneming hun baan, ook de ontwikkeling van massamodel Lightyear 2 zit in de boedel waarvoor hij nu een doorstart zal zoeken. Komende dagen wil hij onder meer praten met VDL, de eigenaar van autofabriek Nedcar in Born.
Dat en meer meldt het ANP vanavond en kun je onder meer lezen op https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/curator-bankroet-atlas-komt-neer-op-faillissement-lightyear-zelf/ar-AA16M9RS
@De weblog van Helmond op donderdag 26 januari 2023 om 21:21:
Je kunt de juridische structuur van Lightyear in elke vorm invullen. SAAB kwam ook ten einde met Victor Muller. Er is geen geld meer en niemand heeft interesse. De curator is nog hoopvol. Tegen beter weten in.
@De weblog van Helmond op donderdag 26 januari 2023 om 21:21:
Ik zeg het niet snel, maar nondeju! Hier verschiet ik echt van. Dat zijn dus ineens 620 mensen op straat in Helmond. Een ramp!
Toen ik het eerste nieuws gistermiddag op de radio hoorde, bagatelliseerde ik het een beetje. Geen fraai nieuws dacht ik, maar ach, er moesten via een minder fraaie constructie zo te horen wat verliezen weggewerkt worden was mijn redenatie. Dat gebeurt wel vaker bij startups en zeker ook andere bedrijven.
Maar het failliet van Lightyear is een regelrechte ramp! Natuurlijk gaat de curator (zoals bijna altijd) voor een doorstart. Want het is zijn wettelijke opdracht er nu zoveel mogelijk geld uit te halen voor de gedupeerden die er sowieso voor veel miljoenen ingaan en een doorstart brengt normaal gesproken het meeste op.
Heel veel sterkte voor die 620 mannen en vrouwen. De curator wens ik veel succes en wijsheid. Hopelijk kan hij snel perspectief bieden. Want hoe langer dat duurt, des te meer werknemers een andere baan gevonden hebben en des te moeilijker zal Lightyear2.0 het gaan krijgen.
Bijzaak, maar toch: een complimentje voor de VVD die er zo snel bij was. Waarschijnlijk niet eens wetende dat Lightyear een dag later het loodje zou leggen. Crisisberaad bij het college denk ik. Want een Helmonds pareltje lijkt naar de verdoemenis.
Ik denk dat het hier een klassiek voorbeeld is van totale onderschatting wat het betekent om auto’s te produceren. Een briljant technisch concept bedenken is een ding, maar een totaal nieuw product werkelijk massaal te gaan bouwen waarmee je de wereldmarkt op moet, kost geen miljoenen maar miljarden aan investeringen. Daarom ging die prijs ook iedere keer zo omhoog. Ze hadden gewoon geen idee.
Er werken écht geen 620 mensen bij Lightyear in Helmond, dat zullen er een heel stuk minder zijn. En deze jongens en meisjes hebben, mocht het zover komen, op de huidige arbeidsmarkt zo een andere baan. Er zullen al langer gesprekken gaande zijn met investeerders, over een tijdje hangt daar gewoon een nieuwe naam op de gevel.
Update 13:
Financiële risico gemeente door faillissement maximaal 100.000 euro
Dat en meer antwoordde B&W op de 7 raadsvragen van de VVD. Hieronder lees je de volledige antwoorden.
Antwoord: Nee.
Antwoord: Op dit moment is nog onzeker wat de consequenties zijn (ook voor de werkgelegenheid) van de financiële problemen van Lightyear. Op 26 januari 2023 heeft de rechtbank het faillissement uitgesproken van Atlas Technologies B.V. en is een curator aangesteld. Deze is verantwoordelijk voor hoe het nu verder gaat met deze dochteronderneming van Lightyear. Het college volgt de situatie nauwlettend. De gevolgen voor de meer dan 600 medewerkers binnen deze onderneming zijn vooralsnog onduidelijk.
Antwoord: De directe financiële relatie tussen gemeente Helmond en Atlas Technologies B.V. beperkt zich tot een verleende subsidie in de vorm van een huurgarantstelling van maximaal € 100.000 per jaar. Deze garantstelling loopt af op 1 augustus 2023. Het financiële risico dat de gemeente door het faillissement nu direct loopt, is daarmee in ieder geval beperkt tot deze € 100.000. Daarnaast is voor de periode 1 augustus 2018 – 1 augustus 2023 een subsidie verstrekt in de vorm van huursuppletie ad € 20.000 per jaar. In het kader hiervan behoeven geen bedragen meer te worden uitgekeerd door de gemeente Helmond.
Antwoord: Zie antwoord op vraag 3.
Antwoord: De recente ontwikkelingen bij Lightyear hebben vooralsnog geen consequenties voor de doorontwikkeling en het ambitieniveau van de Automotive Campus. De campus blijft een aantrekkelijke locatie voor innovatieve bedrijven uit de Automotive die hun research- en developmentactiviteiten willen uitbreiden. Naast Lightyear zijn er de afgelopen jaren immers tal van (inter)nationale bedrijven geweest die zich hebben gevestigd op de campus. Ook de komende periode gaat de ontwikkeling om (nieuwe) bedrijven te (her)huisvesten op de Automotive Campus onverminderd voort. Momenteel onderzoeken wij gezamenlijk met de meest directe partners (Provincie en Van de Ven) binnen welke structuur deze doorontwikkeling het beste kan worden georganiseerd. Met Raadsinformatiebrief 116 (1 november 2022) hebben wij u over dit proces geïnformeerd. Zodra hiervan een uitkomst is, informeren wij u hierover opnieuw.
Antwoord: Voor de beantwoording van deze vraag hebben wij navraag gedaan bij de Stichting Automotive Campus. Zij hebben de volgende gegevens aan ons verstrekt.
Antwoord: Acquisitie voor partijen die passen binnen de beoogde campusontwikkeling en die zich willen vestigen op de Campus is een primaire taak van de Stichting Automotive Campus. Als gemeente verstrekken we onder meer voor deze taak subsidie aan deze stichting. Daarnaast nemen wij bij vragen van partijen die zich bij de gemeente melden een proactieve en faciliterende rol in. Hierin werken wij nauw samen met Stichting Automotive Campus. Deze activiteiten zetten wij onverminderd voort. Ook zal bij de uitwerking van de nieuwe structuur van de Automotive Campus nadrukkelijk bezien worden welke partijen hierin welke rol gaan spelen.
@De weblog van Helmond op woensdag 8 februari 2023 om 18:22:
Dat bedrag valt dan in ieder geval mee.
Komt Lightyear, de Hollandse Tesla, alsnog op de weg?
De kansen op de introductie van een Hollandse Tesla zijn nog niet helemaal verkeken. Lightyear, de innovatieve zonneauto-startup uit Brabant, ging een paar weken terug failliet maar curator Reinoud van Oeijen is optimistisch gestemd over een doorstart.
Dat en meer staat sinds gisteren in dit artikel op FaillissementsDossier.nl.
@De weblog van Helmond op donderdag 9 februari 2023 om 08:00:
Make that the cat wise 😽
@Hans op donderdag 9 februari 2023 om 05:31:
Geloof jij dat dan?
’t was echt geen briljant idee. Meer een ideologisch luchtkasteel. Net als denken aan een batterij fabriek in Helmond.
Tijd om vvd cda PvdA d66 en GroenLinks weg te stemmen.
Update 14:
Doorstart van Lightyear lijkt rond
“Lightyear is verheugd te melden dat we onze missie voortzetten door een nieuw bedrijf op te richten dat zich volledig richt op Lightyear 2, de betaalbare elektrische auto op zonne-energie die beschikbaar is voor een breder publiek.” Daarmee start het bedrijf het zojuist verzonden persbericht.
Lightyear-oprichter Lex Hoefsloot vindt het geweldig nieuws. Hij realiseert zich dat de impact op de medewerkers, investeerders, klanten en leveranciers groot is, maar “we hebben geprobeerd voor iedereen de beste weg vooruit te vinden”. Naar verluidt kunnen zo’n 100 van de ruim 600 medewerkers blijven. Hoefsloot: “Dankzij onze loyale investeerdersgemeenschap kon Lightyear genoeg geld bij elkaar brengen om een solide kapitaalbasis te creëren voor ons nieuwe bedrijf.”
De doorstart kan er komen dankzij een groep particulieren onder aanvoering van ondernemer Arnoud Aalbersberg uit Amsterdam. “Ik ben opgelucht dat we deze doorstart hebben kunnen faciliteren door in 1 dag 8 miljoen euro op te halen bij investeerders die vanaf het begin aan dit avontuur zijn begonnen. Dit toont ons sterke geloof in het bouwen van zonne-elektrische auto’s met verminderde afhankelijkheid van het elektriciteitsnet voor een breder publiek” aldus de Amsterdammer. Dat geld werd opgehaald hij 225 bestaande investeerders die gezamenlijk tot op dat moment al 80 miljoen euro in Lightyear staken. Aalbersberg vervolgt: “Zonder intellectueel eigendom kun je natuurlijk niets. Vrijdag leek de sfeer nog grimmig, maar we hebben elkaar goed in de ogen gekeken. Gisteren om 21.00 uur zijn we er met elkaar uitgekomen. De merknaam, het intellectueel eigendom, de mock-ups; alles wat we nodig hebben, hebben we nu in handen.”
De komende dagen zullen de betrokken partijen, inclusief natuurlijk de curator, alle details uitwerken en zal er meer informatie vrijgegeven worden zo belooft de in Helmond gevestigde zonneautofabrikant.
Leuk dat ze de intellectuele eigendommen behouden hebben. Het leek er even op dat een derde partij er mee aan de haal zou gaan. En nou maar hopen dat het een mooi Brabants bedrijf wordt. 😀
Lex heeft vrijdag op BNR gezegd 1 miljard nodig te hebben om tot productie over te kunnen gaan. Dus dit is òf uitstel van executie of men gaat het intellectuele eigendom verkopen. Die Lightyear 2 is er nog lang niet en ik vraag me af of ie er ooit komt.
@Paul-Ivo op maandag 20 februari 2023 om 18:38:
Paul, Willem hier. App jij Arnie even? Want dat heeft Lex hem dus niet vertelt. Je krijgt de groetjes van Max. We spreken af als ik weer in Helmond ben. 😉
Update 15:
Curator ligt dwars, doorstart nog allerminst in kannen en kruiken
Het failliet verklaarde Lightyear zette vorig jaar een verlies van 63,9 miljoen euro in de boeken. Daarbij heeft de Helmondse zonneautoproducent een schuld van zo’n 12 miljoen euro. Dat en meer blijkt uit het eerste faillissementsverslag (pdf) van Atlas Technologies dat curator Reinoud van Oeijen opstelde. Atlas handelde onder de naam lightyear.
In 2020 leed het bedrijf 5 miljoen verlies, in 2021 was dat 21 miljoen en in 2022 liep het verlies dus op naar 64 miljoen euro. Een belangrijke oorzaak van dat grote verlies was een verdubbeling van het aantal medewerkers en daarmee oplopende loonkosten. De curator wil voorlopig nog niets van een doorstart weten. De financiële chaos blijkt namelijk veel groter dan gedacht.
Update 16:
Lightyear maakt doorstart met 100 van de 600 werknemers
Met zo’n 100 van de ruim 600 werknemers gaat het Helmondse Lightyear verder als een geheel nieuw bedrijf met de naam Lightyear Technologies. In de sterk afgeslankte vorm zijn het intellectueel eigendom en een deel van de inventaris ondergebracht. Curator Reinoud van Oeijen gaf zijn goedkeuring aan deze doorstart.
Een deel van de voorraden van het bedrijf wordt de komende tijd verkocht. Deze maand is er een veiling om geld te verdienen voor het uitbetalen van schuldeisers. Op een kijkdag op woensdag 19 april kunnen geïnteresseerden onder meer een aantal showmodellen bij van het eerste model Lightyear 0 bekijken.
Volgens de curator heeft het nieuwe Lightyear budget om ‘een half jaar tot een jaar’ vooruit te kunnen. Het directieteam moet in de tussentijd nieuw kapitaal zoeken. Van Oeijen. “Het was een enorm ingewikkeld proces. Toch hebben we dit in relatief korte tijd kunnen doen. Met veel verschillende belangen en een ingewikkelde structuur was dat niet eenvoudig.”
@Twanneman op donderdag 9 februari 2023 om 09:11:
The miracles are the world not yet out.
@Sander Lam op maandag 3 april 2023 om 10:35:
We shall see…. 🐥👍
Een enorm ingewikkeld proces gaat het worden als het directieteam naar nieuw kapitaal gaat zoeken. Het lijkt een voorbode van een nieuw faillisssement.
Update 17:
Bieden maar: de inboedel van het failliete Lightyear staat te koop
Op de veilingsite van Troostwijk is de faillissementsveiling van onder meer half afgemaakte auto’s begonnen. Op de Lightyear 0 op de foto rechts werd tot nu toe het meest geboden van de 229 kavels: 7.900 euro. “Gebruikt als een statische showwagen. Kan in theorie 20 kilometer per uur rijden”, luidt de beschrijving. Op het onderstaande voertuig is het hoogste bod tot nu toe 5.000 euro.
Er kan geboden worden tot 10.00 uur maandag 24 april.
Onwaarschijnlijk dat men zo mog wat kruimels wil binnenharken….
De groene duurzame gekte in optima forma.
Ik ga, warm water in de zomer in de grond stoppen( 9 a 10 graden) om ’t in de winter er weer uit te halen… In de zomer haal ik dan weer koel water om te koelen naar boven.
Het staat echt in de brochures van bedrijven en consortium die naar de linkse miljardensubsidies graaien.
Het intellectuele eigendom is gered.
Bedoelen ze het originele idee van een zonnepaneel op het dak?
Of het Brilliante, we zetten het Chinese prul in Finland en in Nederland in elkaar?
Of, vraagprijs 3 ton.
Vooralsnog de schaamte al ver voorbij.
Wat is volgens Aerius model de stikstof depositie van dit alles?
Doorstart? Die curator bevind zich op glad en vooral dun ijs. Er is nog geen geld, en de schulden worden heus niet gedekt door troostwijk auctions. Dit blijft een molensteen om de nek van de “doorstart zonder kapitaal”..
Update 18:
De biedingen op de Lightyear 0 uit update 17 gingen de laatste uren kort achter elkaar flink omhoog. De teller stond om 09.45 uur op 36.000 euro en is zojuist geëindigd op 98.888 duizend euro. Bij dat bedrag komt nog 18% veilingkosten en 21% BTW
Bram van het technologieplatform Bright ging woensdag naar de kijkdag in de hal van Lightyear. In zijn reportage daarover ook een korte terugblik op de historie van het autobedrijf.
Update 19:
Dela pakt 30 miljoen euro verlies
De huidige situatie kent een dermate vorm van onzekerheid dat op basis van de actuele situatie waar de onderneming zich in bevindt een reële waardering hiervan niet op betrouwbare wijze kan worden gemaakt. Gevolg is dat niet voldaan kan worden aan de verwerkingscriteria van een activa in de jaarrekening, omdat gesteld is dat de waarde van een activa betrouwbaar dient te worden vastgesteld. Om deze reden is deze activa niet opgenomen op de balans per 31 december 2022.
Dat schreef uitvaart- en verzekeringscoöperatie Dela over Lightyear in haar jaarverslag van 2022. Vrij vertaalt: de 30 miljoen euro die Dela destijds blijkbaar investeerde in dat bedrijf moet gezien worden als “dat geld zien we nooit meer terug”.
@De weblog van Helmond op dinsdag 16 mei 2023 om 08:16:
Zo’n bedrag is voor Dela peanuts.
@Andre op vrijdag 7 april 2023 om 22:48:
Jij bedoelt vermoedelijk een WKO-installatie. De werking daarvan is perfect.
Koelte in de zomer, zoals nu en warmte in de winter. Duurzaam en de hoogte van de energienota scheelt als een slok op een borrel.
Het systeem wordt o.a. in Helmond-Oost in enkele wooncomplexen toegepast.
Update 20:
Lightyear zet haar zonneauto in ijskast en richt zich op zonnedaken
“Lightyear zet zijn droom om een zonneauto te produceren in de ijskast. Het bedrijf heeft sinds de doorstart begin dit jaar uit faillissement, geen nieuwe investeerders weten te vinden. Daarom richt de Helmondse zonneautostart-up zich op de productie van zonnedaken voor autofabrikanten via dochterbedrijf Lightyear Layer in het Limburgse Venray. Het heeft overeenstemming met een toeleverancier van autofabrikanten voor een proef. Ook wordt gesproken met een Aziatische autobouwer.” Dat meldde Het Financieele Dagblad vanmiddag na een gesprek met Lightyear-topman Lex Hoefsloot. “We gaan onze resources gebruiken voor de zonnepaneelkant” laat hij weten.
Behalve het bovenstaande nieuws, werd vanmiddag ook het volgende bekend gemaakt. Omdat nieuwe investeringen uitblijven, moet het bedrijf kosten besparen en volgt er binnenkort een ontslagronde.
@De weblog van Helmond op dinsdag 3 oktober 2023 om 15:51:
Zal Lightyear de kerst halen? Om het maar eens in voetbaltermen te formuleren.
De Lightyear zonneauto blijft voorlopig en missschien definitief
een droom.
Veel enthousiasme maar te weinig geld.
Update 21:
Vandaag wordt in Amsterdam het gevoerde beleid voorafgaand aan het faillissement in januari (zie update 11) besproken bij de Ondernemingskamer. Behalve het beleid wordt ook de gang van zaken van Friends of Lightyear Holding (een aan de zonnewagenstart-up gerelateerde B.V) door deze rechter beoordeeld. Er resteren nog teveel vragen inzake het bankroet van het Helmondse bedrijf. Tenminste, dat vindt curator Maarten van Ingen. Hij wil met name weten of er verantwoord werd omgegaan met de 180 miljoen euro van investeerders.
Na de vorige maand aangekondigde ontslagronde (update 20) staan er inmiddels nog plusminus 30 mensen op de loonlijst bij Lightyear.
Ook deze foto kregen we toegespeeld door betrokken Helmonders.