Helmond Marketing presteert onvoldoende
2 Jaar geleden vond B&W dat de stichting Helmond Marketing beter haar best moest doen. Vandaag meldt het stadsbestuur via deze brief (pdf) dat zij de resultaten van de stichting nog steeds onvoldoende vindt. “Met de positie die we willen innemen, onder meer als tweede stad van de Brainport regio, verwachten wij een krachtiger positionering en profilering van onze stad. Helmond Marketing is dit met ons eens.” De directeur bij Helmond Marketing is vandaag gestopt.
Helmond Marketing veranderde in de afgelopen jaren van een evenementenorganisatie in een organisatie voor citymarketing. “Maar de slag naar echte volwassenwording werd nog niet gemaakt. Er is te weinig vanuit 1 krachtig verhaal gecommuniceerd en er was een versnippering van aandachtsgebieden en activiteiten. Mede daardoor is de inzet op stadsmarketing tot dusverre nog onvoldoende krachtig geweest.” Kritische woorden van B&W, maar dat recht heeft zij ook. De gemeente subsidieert hen namelijk om Helmond positief te positioneren, zowel in de stad, in de regio als ook daarbuiten. Voor de uitvoering van het Jaarplan 2018 (pdf) keurde B&W in september nog een subsidie van 316.760 euro goed.
Behalve deze kritiek is B&W ook van mening dat er vorig jaar ook resultaten zijn waaraan de stichting een bijdrage leverde. Ze melden het beter positioneren van grote Helmondse evenementen, een toeristische Helmond-brochure en het moderniseren/digitaliseren van de UIT-agenda.
Na de brief van B&W liet Helmond Marketing om 17.59 uur via een persbericht weten dat Leo Grunberg per vandaag is gestopt als hun directeur: “Zijn opdracht voor Helmond Marketing is afgerond.” Pieter van Geel, voorzitter van de Helmond Marketing: “De afgelopen 3 jaar hebben ons veel gebracht qua organisatie en zichtbaarheid. Daar zijn we Leo erkentelijk voor.” Grunberg was, als we goed telden, de vierde directeur sinds december 2012.
Hoe nu verder? Er moeten betere resultaten moeten worden geboekt dan in de afgelopen jaren vindt het stadsbestuur. Zij willen (‘wie betaalt bepaalt’) net als 2 jaar geleden meer grip op wat ons stadsmarketingbureau doet. Stadspromotie moet meer activiteiten en projecten gaat realiseren om het imago van onze stad te verbeteren. In 2020 moet daarin meer geld van hun budget worden geïnvesteerd. Volgens B&W kan dat nu vanwege het vertrek van directeur Leo Grunberg. En dat budget moet niet alleen komen uit de gemeentelijke subsidiepot, ook externe financiers moet gaan meebetalen.
Deze maand levert Helmond Marketing hun jaarplan 2020 in bij de gemeente, zo beloven zij. Het bestuur van Helmond Marketing heeft vanaf morgen de dagelijkse leiding. Later dit jaar belooft B&W extra informatie. Kortom: wordt vervolgd…
In de reacties hieronder staat een update
.
12 reacties:
Om te beginnen een pakkend logo laten maken en deze keer door iemand die verstand heeft van pakkende logo’s maken waarbij je dan in de loop van de tijd een pakkende slogan kunt toevoegen zodat het mensen aantrekt om in beweging te komen.
Weg met die rollen wc-papier.
20 juli 2017 schreef ik deze open sollicitatie….. en toch koos men een NIET HELMONDER boven een Helmonder bij keuze…
https://marksnijders.wordpress.com/2016/07/20/open-sollicitatie-directeur-helmond-marketing/
Denk aan de gewone man en vrouw die willen gangbare evenementen die goed bereikbaar zijn, zorg met de stadspromotie voor meer activiteiten in het centrum en aub geen halve dingen profileer het centrum. Laat meer mensen die al goede evenementen maken mee denken.
Het is toch al jaren hetzelfde onder elke directeur? Zet ergens een tap neer en muziek en je hebt een evenement want zo rollen wij, toch? Het is leuk om keer het kasteel binnen te zijn geweest maar zorg dat er iets fatsoenlijks te zien is. Kinderlijk gedoe daar. Als dan kroegen naar het centrum moeten komen zorg dan dat dat lelijke reisbureau bij de Bank weggaat en er horeca van maakt zodat het mooi aansluit.
Winkels komen er toch niet veel meer bij. De Elzas zal ook sterven na de overname verwacht ik. Als je er nu weer een kerk zou bouwen die er eerst stond dan trekt dat nog meer bezoekers. En culinair gezien valt allemaal wel, het mag diverser. Een marokkaans, Indiaas, Mexicaans, Surinaams, Koreaans, American BBQ. Hoe diverser des te meer mensen komen in Helmond eten.
Helmond icm Brainport over de boarding laten rollen in het Philips Stadion. Simpel idee, landelijke (wekelijkse) aandacht dat Brainport ook Helmond is. Evenementen kun je ook zo onder de aandacht van een groot publiek brengen.
Ik denk dat Helmond Marketing eerst eens aan hun eigen imago moet gaan werken, voordat ze het imago van Helmond gaan verbeteren. Het zijn aardige goed bedoelende mensen die er werken, maar veel Helmonders nemen ze niet meer serieus vanwege dat pleerol-logo.
Als externe financier vind ik dat ze bij Aarle-Rixtel moeten aankloppen want ze maken er ook reclame zodat Helmonders naar Aarle-Rixtel gaan.
https://www.deweblogvanhelmond.nl/afgevoerd_van_de_voorpagina/helmond-marketing-ga-naar-aarle-rixtel-laarbeek/
226000euro ,twintig urige werkweek, 4 vaste personeelsleden?
Ik kende het nog niet, maar eerlijk is eerlijk: die website met de uitagenda van Helmond Marketing ziet er puik uit.
Oprechte vraag aan Helmond Marketing: willen jullie daarmee de concurrentie aangaan met de evenementenkalender van Facebook?? Ik zie ze al bibberen op het hoofdkantoor in Amerika. “Helmond moeten we als verloren beschouwen nu ze daar hun eigen evenementenkalender hebben.” 😉
Zowat elke Helmonder doet dat toch al lang via Facebook en bijna alle evenementen staan daar. Heel handig is bv dat je daar ziet wie van je vrienden interesse hebben om naar het concert morgen van Extrafish bij Lokaal42 te gaan (helaas niemand) of naar de Kasteeltuinconcerten te gaan (altijd lekker veel gelukkig). Je kunt ze dan even snel vragen of ze echt willen gaan en zo vind ik mijn drankzusters en -broeders voor voor die avond. 🙂 Geweldige uitvinding van FB.
Of ben ik nu te naïef en snap ik de kracht van jullie initiatief niet? Ik hoor het graag van jullie.
Een geweldig goede column van Huub in de Traverse!!
————————————————–
Je zou bijna denken dat het merk Helmond onverkoopbaar is. Want tjonge, wat gaat er veel mis bij de stadsmarketing van Helmond. Ik heb het al eens eerder gezegd, maar in de afgelopen decennia heeft alleen Peter-Paul van Meerwijk laten zien dat hij geschikt was om de stad een ‘boost’ te geven. Onder zijn leiding ontstonden initiatieven als het Rondje Helmond, de Kasteeltuinconcerten en het Kasteel van Sinterklaas; stuk voor stuk succesnummers die ook bezoekers van buiten de stad trekken.
De laatste miskleun heette Leo Grunberg. Hij was klaar met zijn werk en stopt er nu mee, maar het is duidelijk dat hij te horen heeft gekregen dat hij het beste snel zijn ontslagbrief kon schrijven, voor hij er eentje op de deurmat vond. Opnieuw is een fors salaris voor meerdere jaren door het putje gespoeld, opnieuw staat de marketingorganisatie bijna op nul.
Ik moest wel even lachen toen wethouder Maas geciteerd werd in het ED over de verdiensten van Grunberg voor de stad. ‘Hij heeft natuurlijk veel goed werk gedaan’, liet de wethouder optekenen. Maar je hoorde haar erachteraan denken: ‘ik hoop maar niet dat ze vragen, wát die verdiensten dan precies zijn.’ Iedere enigszins ingevoerde Helmonder weet namelijk dat het handjevol goede resultaten, zoals de Uit-agenda, echt niet op het conto van de ontslagen stadsmarketeer te schrijven zijn.
Is Helmond dan onverkoopbaar? Nee, natuurlijk niet. De kracht van Helmond zit in de mensen. Ik lees dat de wethouder en het bestuur willen dat we ons meer gaan profileren op de automotive en de foodsector. Die kul hoor ik al jaren. Het zal allemaal wel. Voor mij is Helmond gewoon een stad waar je lekker kunt wonen, werken en recreëren. Voor mij is Helmond het kasteel, de markt en de Berkendonk. Laten we het allemaal niet te moeilijk maken. Helmond is vooral de Helmonder. Misschien moet de nieuwe stadsmarketeer dat ook maar zijn.
Huub
Update 1:
50PLUS is verontrust vanwege het negatieve beeld over Helmond Marketing. Dat lieten Frans Mol, Jan van Aert, Jan Karel van de Zanden en René van Lierop van deze politieke partij eerder deze maand aan B&W weten via schriftelijke vragen. Hieronder hun volledige pleidooi, zodra we de reactie van B&W hebben, plaatsen we die ook (zoals altijd) in zijn geheel in de reacties hieronder.
De fractie van 50PLUS heeft, met enige verontrusting, kennis genomen van de RaadsInformatieBrief 128 over de ontstane situatie bij Helmond Marketing. Verontrust vanwege het negatieve beeld dat opdoemt over het functioneren van Helmond Marketing. Een organisatie die van ver komt, nog in opbouwfase verkeert en op een voor onze fractie onduidelijke redenen de maat wordt genomen.
Ontegenzeggelijk is het zo dat als er signalen zijn, dat zaken spaak dreigen te lopen, er ingegrepen moet worden. U geeft in de RaadsinformatieBrief aan dat later in het jaar u daarover meer informatie zult gaan delen met de raad.
Als fractie zullen we die informatie afwachten; wij gaan er van uit dat in die informatie over het gedane onderzoek ook aan de orde komt welke positie/rol/bijdrage de gemeente heeft gehad in de ontstane situatie. In de tussentijd (van informatieverstrekking en verbeter/verander acties) vinden wij het verbazingwekkend dat op zijn minst de suggestie op tafel ligt dat het bestuur van Helmond Marketing als vrijwilligers zelf de professionele inzet van het marketing gaat verzorgen.
Het is common knowledge dat 50PLUS veel waardering heeft voor inzet van vrijwilligers en dat geldt zeer zeker ook voor het vrijwilligersbestuur van Helmond Marketing. Het gaat ons te ver dat Helmond als stad van bijna 100.000 inwoners overweegt om het imago van de stad in ieder geval voor de komende tijd niet te laten verzorgen door professionele krachten. Dat lijkt ons qua pr geen goede move.
Middels deze brief verzoeken wij het college het daar naar toe geleiden dat deze voor Helmond belangrijke organisatie ook in deze vervelende tussenfase wordt gerund door professionele inzet.
Ik heb als bestuurslid van een helmondse club diverse keren een vraag neergelegd bij Helmond Marketing, helaas nooit een antwoord mogen ontvangen. Als je zo met mensen omgaat kan ik me voorstellen dat je niks voor elkaar krijgt.
Voor vrijwilligerswerk heb je vooral tijd nodig, maar dat zegt niets over de kennis en kunde van de vrijwilligers. En die vrijwillige tijd staat altijd onder spanning.