12reacties

Helmond Marketing presteert onvoldoende

2 Jaar geleden vond B&W dat de stichting Helmond Marketing beter haar best moest doen. Vandaag meldt het stadsbestuur via deze brief (pdf) dat zij de resultaten van de stichting nog steeds onvoldoende vindt. “Met de positie die we willen innemen, onder meer als tweede stad van de Brainport regio, verwachten wij een krachtiger positionering en profilering van onze stad. Helmond Marketing is dit met ons eens.” De directeur bij Helmond Marketing is vandaag gestopt.

Helmond Marketing veranderde in de afgelopen jaren van een evenementenorganisatie in een organisatie voor citymarketing. “Maar de slag naar echte volwassenwording werd nog niet gemaakt. Er is te weinig vanuit 1 krachtig verhaal gecommuniceerd en er was een versnippering van aandachtsgebieden en activiteiten. Mede daardoor is de inzet op stadsmarketing tot dusverre nog onvoldoende krachtig geweest.” Kritische woorden van B&W, maar dat recht heeft zij ook. De gemeente subsidieert hen namelijk om Helmond positief te positioneren, zowel in de stad, in de regio als ook daarbuiten. Voor de uitvoering van het Jaarplan 2018 (pdf) keurde B&W in september nog een subsidie van 316.760 euro goed.
Behalve deze kritiek is B&W ook van mening dat er vorig jaar ook resultaten zijn waaraan de stichting een bijdrage leverde. Ze melden het beter positioneren van grote Helmondse evenementen, een toeristische Helmond-brochure en het moderniseren/digitaliseren van de UIT-agenda.
Na de brief van B&W liet Helmond Marketing om 17.59 uur via een persbericht weten dat Leo Grunberg per vandaag is gestopt als hun directeur: “Zijn opdracht voor Helmond Marketing is afgerond.” Pieter van Geel, voorzitter van de Helmond Marketing: “De afgelopen 3 jaar hebben ons veel gebracht qua organisatie en zichtbaarheid. Daar zijn we Leo erkentelijk voor.” Grunberg was, als we goed telden, de vierde directeur sinds december 2012.
Hoe nu verder? Er moeten betere resultaten moeten worden geboekt dan in de afgelopen jaren vindt het stadsbestuur. Zij willen (‘wie betaalt bepaalt’) net als 2 jaar geleden meer grip op wat ons stadsmarketingbureau doet. Stadspromotie moet meer activiteiten en projecten gaat realiseren om het imago van onze stad te verbeteren. In 2020 moet daarin meer geld van hun budget worden geïnvesteerd. Volgens B&W kan dat nu vanwege het vertrek van directeur Leo Grunberg. En dat budget moet niet alleen komen uit de gemeentelijke subsidiepot, ook externe financiers moet gaan meebetalen. 
Deze maand levert Helmond Marketing hun jaarplan 2020 in bij de gemeente, zo beloven zij. Het bestuur van Helmond Marketing heeft vanaf morgen de dagelijkse leiding. Later dit jaar belooft B&W extra informatie. Kortom: wordt vervolgd…

In de reacties hieronder staat een update

.