Dit jaar zelfrijdende minibussen in Helmond
Reizen met een zelfrijdende bus in Helmond? Met het ondertekenen van contracten met 3 consortia vanuit het Europese project FABULOS, zijn dergelijke minibussen zonder chauffeur in Helmond een stap dichterbij. Als aan alle veiligheidsvoorschriften en -regels wordt voldaan (zo benadrukt de gemeente een aantal keer in haar persbericht vanmiddag), rijden die vanaf dit najaar 3 maanden lang op proef tussen station Brandevoort en de Automotive Campus. Met reizigers en tussen het reguliere verkeer.
In 5 Europese steden worden tijdens een proefperiode 3 verschillende autonome shuttle-service-oplossingen getest. De eerste testen met zelfrijdende minibussen vinden in het voorjaar plaats in Gjesdal (Noorwegen), Helsinki (Finland) en Tallinn (Estland). En dit najaar zijn onze stad en Lamia (Griekenland) aan de beurt. Iedere stad heeft zijn eigen speciale uitdagingen. In Helmond besteden de partners extra aandacht aan het grote aantal fietsers. In de andere steden kijken ze vooral naar hellingrijden, gedrag onder hoge temperaturen en interactie met bestaand busverkeer.
Het doel van FABULOS is het versnellen van zogeheten ‘last-mile-oplossingen’ op de Europese markt. Dat past bij Helmond want maar liefst 2/3 van de stad ligt volgens het persbericht binnen 1 mijl (= 1,6 km) afstand van 1 van de 4 treinstations. Wethouder Antoinette Maas: “Zeker in een last-mile-stad zoals Helmond biedt duurzame en innovatieve mobiliteitskansen. Ik ben blij met de stappen die we hierin kunnen zetten met de zelfrijdende minibus Fabulos.”
De mobiliteitswereld verandert snel. Straks rijden we in elektrische deelauto’s, -fietsen en -scooters. Het liefst via 1 app en in combinatie met het openbaar vervoer. Naast de zelfrijdende minibus zet de gemeente dit jaar in samenwerking met Europa en SmartwayZ.NL in op onder meer deelfietsen en elektrische steps.
In de reacties hieronder staan updates.
58 reacties:
Mag ik de documentaire: “Maximum Overdrive” aanraden.
ik houd mijn hart vast……….
Is zoiets niet al in één programma geweest genaamd geld over de balk waar zulke busjes ook reden in één andere stad en ook onbemand en wat een hele grote flop was geworden en vele miljoenen heeft gekost gaat Helmond weer geld over de balk gooien.????
Zijn de bussen ook toegankelijk ?
@Helmond Toegankelijker : Nee
Autonome bus rijdt voetganger aan in Wenen, experiment ook in Parijs gestopt
https://www.ad.nl/auto/autonome-bus-rijdt-voetganger-aan-in-wenen-experiment-ook-in-parijs-gestopt~ae39766f/
Vorig jaar juni filmde Dirk van Dam tijdens het Mobifestival op de Automotive Campus alvast de toekomst:
@Helmond Toegankelijker op dinsdag 4 februari 2020 om 17:21:
“Het is een testfase. Toegankelijkheid is zeker een belangrijk punt. We zullen dit meenemen.” Dat liet wethouder Antoinette Maas zojuist op een soortgelijke vraag weten.
Ik heb er wel vertrouwen in. Zelfrijdende bussen zullen heus weleens ongelukken veroorzaken, maar lang niet zo vaak als zelf rijdende mensen.
Hoezo “… en interactie met bestaand busverkeer”?
Bovendien zijn deze zelfrijdende minibussen BEDRIJFSVERVOER in plaats van openbaar vervoer .(even terzijde: net als “lightrail”).
Hoeveel Helmondse inwoners wonen er op de Automotive Campus???
Een “laatste kilometer oplossing” tussen het Elkerliek – ziekenhuis en NS station Helmond Centraal lijkt me relevanter.
Helmond waar zijn jullie mee bezig? Tis toch niet te geloven, in andere steden zijn ze verboden geworden, omdat ze te gevaarlijk zijn. En Helmond gaat er mee van start ( nou ja, op de proef dan ???? )
Eindhoven had in het begin van de 21ste eeuw ook zo’n project; de Phileas.
Lijn 401/402 van CS E’hvn naar E’hvn Airport v.v..
Zelfrijdende bus, miljoenenproject.
Ik moest destijds dagelijks met het ding mee voor mijn werk.
Zelfs met chauffeur had men de grootste moeite om het te laten rijden.
Het kwam regelmatig voor dat ik later dan gepland op m’n werk kwam (gelukkig flexibele werktijden) doordat de bus uitviel of onderweg om één of andere reden niet kon verder rijden.
En elke dag hetzelfde tafereel; veel toeristen in de bus met tassen en koffers.
Omdat de bus alleen kon remmen met grote remvertraging vielen de toeristen met bagage, – in navolging van de tweede wet van Newton (actie = – reactie) -, als dominostenen om in de bus.
@Erik Noten op dinsdag 4 februari 2020 om 14:45:
Was die pas op tv of komt die nog?
De voortvarendheid van Helmondse politici op het terrein van “mobiliteit” doet mij de denken aan de “Jetsons” – een komische tekenfilmserie uit de jaren ’60 van de vorige eeuw – die zich afspeelt in de verre toekomst van het ruimtetijdperk.
Het huidige niveau van de “mobiliteit” in Helmond doet mij denken aan de “Filintstones” – een komische tekenfilm – serie uit de jaren ’60 van de vorige eeuw – die zich afspeelt in het verre verleden van het Stenen Tijdperk.
De kloof tussen de Flintstones en de Jetsons is gigantisch en de kloof tussen de Helmondse politici en de Helmondse publieke opinie is nóg groter!
Grappig, men geeft zelfde soort reacties als toen in de 19e eeuw de eerste gemotoriseerde voertuigen op de weg kwamen.
Zorg eerst maar eens dat de stoplichten fatsoenlijk en slim werken, maar dat kunnen we al niet eens, laat staan zo’n project. Hoe was het ook al weer met Phileas gegaan?
@Fazzella op donderdag 6 februari 2020 om 09:12:
Je bedoeld de 18e eeuw?
@Twanneman op donderdag 6 februari 2020 om 09:35:
De 18e eeuw liep van 1701 tot 1800; de eerste auto was ca 1885, dat is de 19e eeuw…….
@Fazzella op donderdag 6 februari 2020 om 11:15:
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, eerst lezen dan tikken, Twanneman! 🙂
Update 1:
Het reizen in de zelfrijdende minibussen tussen station Brandevoort en de Automotive Campus is gratis tijdens de proefperiode dit najaar. Dat liet een woordvoerster van de gemeente Helmond zojuist weten.
Bart van Overbeeke maakte vorig jaar juni onderstaande foto met daarop een zelfrijdende minibus tijdens het Mobifestival op de Automotive Campus:
Deze dingen rijden in Berlijn ook. Nouja, rijden… ze staan meestal stil met allerlei storingen.
@De weblog van Helmond op donderdag 6 februari 2020 om 13:31:
Ik zou er persoonlijk geen gebruik van maken…
Nou nee dank u, ik ben nog niet levensmoe.
@De weblog van Helmond op donderdag 6 februari 2020 om 13:31:
TOF, ????????????????
Houdoe en bedankt bus chauffeur
En een tesla dan, stappen jullie daar wel in….
Jammer dat het geen waterstof mini busjes zijn…
Zouden ze op automotive campus makkelijk gebruik van kunnen maken…
Gemiste kans
Verder een mooi initiatief
Levens gevaarlijk!! Dus nee dank u ????????????
Pff teveel van die toekomstfilms gezien dat dat allemaal te hacken valt nee dankje hha stemme was ook ooit niet hackbaar nu ook hackbaar dusja i dont trust it.. roken was ook ooit gezond..
In Monaco ???????? rijden ze ook, is fantastisch ????
@Road King op vrijdag 7 februari 2020 om 07:44:
Dan wel, tenminste als de eigenaar een mooie vent is en zijn handen vrij heeft. 😉
???? hoge hakken???? echte liefde ????
Update 2:
Helmond stelt proef met zelfrijdende minibussen uit
De zelfrijdende minibussen tussen treinstation Brandevoort en de Automotive Campus gaan waarschijnlijk pas begin volgend jaar rijden. Deze shuttles zouden dit najaar de openbare weg op gaan, maar door corona is deze proef uitgesteld meldde een woordvoerster van de gemeente aan Computable.
Helmond is 1 van de 5 Europese steden waar een pilot met autonome shuttles plaatsvindt. De eerste testritten vonden in april plaats in Gjesdal (Noorwegen), Helsinki (Finland) en Tallinn (Estland). De testritten in Helmond waarvan je tijdens de proefperiode gratis gebruik kunt maken, stonden dit najaar op de planning. Maar ze worden uitgesteld tot ‘naar verwachting eind dit jaar of begin volgend jaar’, aldus de woordvoerster. De voorbereidingen kosten volgens haar meer tijd en doorlooptijd onder andere door de aangescherpte corona-richtlijnen.
Meer informatie over dit Europees pilotproject staat helemaal bovenaan en in de eerdere update.
dat ze maar normaal openbaar vervoer laten rijden. In de hele stad en niet voor een paar van de “uitverkozenen”?
Dit is nou echt weer iets bedachts. EU subsidie stroom naar elitaire ondernemertjes en alle overheden doen mee ter profilering van zichzelf als modern vooruitstrevend en duurzaam. Niemand heeft hierom gevraagd, ook de markt zelf geeft in niets aan dat dit gewenst is. Dit puur voor de gek houden. Machines bepalen dadelijk en wij zitten en staan er maar bij. Geen chauffeur, wie bedenkt het alleen al. Dat kan wil nog niet zeggen dat we het willen.
Gruwelijk plan.
Onmenselijk.
stom.
Update 3:
Zelfrijdende minibus FABULOS is in Helmond aangekomen
Na enkele maanden uitstel (zie update 2), is het dan zover: de voorbereidingen voor de proef met de zelfrijdende minibus van het Europese project FABULOS in Helmond starten. De komende weken worden de shuttle en de route rijklaar gemaakt en worden testritten gereden. Als de minibus slaagt voor het eindexamen en de RDW en gemeente groen licht geven, dan start de proef met de zelfrijdende minibus medio januari. Mét reizigers, conform coronarichtlijnen en tussen het verkeer. Zonder chauffeur, maar met een veiligheidssteward die continu meekijkt en kan ingrijpen als het nodig is. “De weg is nog lang, maar dit is een grote stap vooruit naar een duurzame en verkeersveilige toekomst”, aldus wethouder Antoinette Maas.
De zelfrijdende minibus rijdt straks tussen Brandevoort station en de Automotive Campus. De route doorkruist Brainport Smart District, de slimste wijk van de toekomst. De 3 kilometer lange route bevat 4 haltes. Het gaat om station Brandevoort, Berenbroek en 2 haltes op de Automotive Campus, zie het kaartje onderaan. De zelfrijdende minibus rijdt tijdens deze testfase met een snelheid van maximaal 18 kilometer per uur. Dat is ongeveer een gemiddelde fietssnelheid. Op de minibus zitten sensoren waardoor het bewegingen op afstand kan waarnemen en zelf actie onderneemt. Voor de veiligheid worden er verschillende tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen, zoals een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor al het verkeer op de route. De shuttle wijkt niet af van zijn baan waarop hij is geprogrammeerd, ook rijdt hij voorzichtiger dan een gemiddeld weggebruiker en kan hij nog onverwacht remmen. Dus op de testroute worden andere weggebruikers door informatieborden daarvoor gewaarschuwd.
Helmond is als onderdeel van de regio Brainport Eindhoven binnen Europa een voorloper op gebied van slimme mobiliteit. Samen met het bedrijfsleven, overheden, onderwijs en kennisinstellingen wordt nieuwe technologie in Helmond ontwikkeld én toegepast, op straat en op de Automotive Campus. Dat is niet de enige reden waarom gemeente Helmond deelneemt aan de proef. “De stad groeit, dus ook het vervoer neemt toe”, aldus wethouder Antoinette Maas. “We willen een verkeersveilige, bereikbare, groene en schone stad zijn met duurzame vormen van vervoer voor iedereen. Helmond is een fietsstad met maar liefst 4 treinstations, maar het busvervoer staat onder druk. Zelfrijdend vervoer kan hiervoor in de toekomst een oplossing zijn. Daarom investeren we samen met Europa, de regio Brainport Eindhoven en het Zuid-Nederlandse programma SmartwayZ.NL in slimme mobiliteitsoplossingen zoals deelmobiliteit en zelfrijdend vervoer”.
Zelf rijdend maar toch iemand voor zekerheid.
Kan je net zo goed diegene (met rijbewijs) laten rijden.
Zonde nog minder werk voor de mens en al die bus chauffeurs maar zonder baan laten zitten… Slecht dat jullie erin bijdragen, schaam mezelf soms om een mens te zijn door dit soort praktijken… Hoe kan je als mens niet aan andere mensen denken maar aleen het kosten plaatje dat je nu geen chauffeur in dienst hoeft te nemen… Electrische bussen is bezuinigen zat! Nu ook al de chauffeur zijn baan ontnemen…
Het feit dat de bussen onder druk staat is door het financieren van dit soort praktijken ipv de bus chauffeur zelf.. Als jullie die duizenden euro’s hadden geïnvesteerd aan chauffeurs was er veel minder druk op de bus.
Dit busje geeft het gebrek aan normale OV voorziening aan om in Helmond op je plek te komen. Mag hopen dat de gemiddelde Helmonder niet voor de kosten opdraait. Of komen er zo op korte termijn nog een hoop bij ?
Zelf rijdend met toezicht in het busje. Een traject van ca. 3 km. Geen passage van een voorrangsweg en op het traject ook geen verkeerslichten. De weg van massaal gebruik van zo’n busje is nog lang.
Onderstaande bijdrage van mijn hand is – ik geef het direct toe – verre van origineel, maar hetzelfde kan gezegd worden van de Helmondse politiek – het college, de gemeenteraad – met hun jargon waar ondertussen toch écht niemand in Helmond nog intrapt.
Ik citeer wethouder Antoinette MAAS: “duurzaam”, “verkeersveilig”, “bereikbare, groene en schone stad” , met duurzame vormen van vervoer”, “voor iedereen” ????, “het busvervoer staat onder druk”
Afgezien van het laatste citaat – het busvervoer staat onder druk – zijn deze opmerkingen van een Trumpiaanse schoonheid. Of lelijkheid.
Hoe zit het trouwens met de ov – bereikbaarheid van het Helmondse Elkerliek – ziekenhuis in de nieuwe busdienstregeling van Hermes?
———————————————————————————
De voortvarendheid van Helmondse politici op het terrein van “mobiliteit” doet mij de denken aan de “Jetsons” – een komische tekenfilmserie uit de jaren ’60 van de vorige eeuw – die zich afspeelt in de verre toekomst van het ruimtetijdperk.
Het huidige niveau van de “mobiliteit” in Helmond doet mij denken aan de “Filintstones” – een komische tekenfilm – serie uit de jaren ’60 van de vorige eeuw – die zich afspeelt in het verre verleden van het Stenen Tijdperk.
De kloof tussen de Flintstones en de Jetsons is gigantisch en de kloof tussen de Helmondse politici en de Helmondse publieke opinie is nóg groter!
Update 4:
Vanochtend startte de proef met de zelfrijdende minibus officieel
De proef met de zelfrijdende minibus is gestart, vanochtend gaf wethouder Antoinette Maas het officiële startsein. Nadat eerder RDW groen licht gaf en de eerste succesvolle testritten zijn geweest, rijdt de witte minibus nu met passagiers tussen station Brandevoort en de Automotive Campus. Zonder chauffeur maar met veiligheidssteward.
Wethouder Maas is trots: “Dat de minibus nu mag gaan rijden met passagiers is een enorme mijlpaal en ontzettend belangrijk voor de mobiliteitstransitie waar we de komende jaren voor staan. Ik ben trots op Helmond als voorloper op het gebied van Smart Mobility. De afgelopen maanden hebben we, samen met een groot aantal partners, verschillende hobbels genomen zodat de proef nu echt van start kan gaan.”
De komende weken rijdt de shuttle dagelijks op en neer tussen station Brandevoort en de Automotive Campus. Vanwege de huidige coronamaatregelen zijn de ritten van de minibus niet opgenomen in de dienstregeling van het openbaar vervoer. In eerste instantie nodigt de gemeente alleen specifieke groepen uit om een keer een rit mee te maken. Zo kan er in de praktijk worden getest en geleerd. Voor de veiligheid mogen er maximaal 2 passagiers per rit mee, is een mondkapje en een gezondheidsverklaring verplicht en wordt de shuttle extra schoon gemaakt. Bij slechte weersomstandigheden, zoals de huidige sneeuw, rijdt de minibus niet of minder.
De 3 kilometer lange route rijdt de zelfrijdende minibus tijdens deze testfase met een snelheid van maximaal 18 kilometer per uur. Dat is ongeveer een gemiddelde fietssnelheid. Op de minibus zitten sensoren waardoor het bewegingen op afstand kan waarnemen en zelf actie onderneemt. Voor de veiligheid worden er verschillende tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen, zoals een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur voor al het verkeer op de route. De shuttle wijkt niet af van zijn baan waarop hij is geprogrammeerd, ook rijdt hij voorzichtiger dan een gemiddeld weggebruiker en kan hij nog onverwacht remmen. Op de testroute worden andere weggebruikers door informatieborden daarvoor gewaarschuwd.
Vanaf deze week rijdt in Helmond dus een zelfsturend shuttlebusje. Dat dit op de openbare weg gebeurt, is een landelijke primeur. In een pilot van 50 dagen wordt bekeken hoe het voertuig zich gedraagt tussen andere verkeersdeelnemers. Computable reed een rondje mee en concludeert dat de weg nog lang is. De video, hun uitgebreide artikel lees je via https://www.computable.nl/artikel/achtergrond/smart-logistics/7134379/1444691/de-lange-weg-naar-autonoom-rijdend-ov.html
Blijf het toch link vinden om overige verkeersdeelnemers bloot te stellen aan extra risico’s. Als ik het artikel lees krijg ik niet de indruk dat ik zomaar zonder meer uit moet gaan van volledige veiligheid. Maar op de kermis die de openbare weg heet is er naast auto’s, bussen, vrachtwagens, e-bikes, pedelecs, quads, brommobielen, trikes en bierfietsen ook nog wel plek voor een onbemand busje.
Een soort automatische Stint.
Totaal overbodig ook; je kunt net zo goed lopen.
We kennen dit soort stuntelbusjes al wel op grote parkeerparken bij Schiphol bijvoorbeeld. Nou prima, met je bagage etc even naar achteren getuft.
Maar een “bus” met maximaal 2 personen, met mondkap en gezondheidsverklaring…stop er maar mee.
Gewoon leuke stadbussen regelen met fijne chauffeurs.
Kan prima want dit moet ook betaald worden.
Dat tzt die bussen electrisch of beter op waterstof rijden(wij hebben toch zo’n waterstofpomp) is prima.
Gewoon chauffeuren met mensen!
Update 5:
Gratis proefrit in een zelfrijdende shuttle op de Automotive Campus
Zaterdag 10 en zondag 11 september kun je tussen 10.00 tot 16.00 uur over de Automotive Campus meerijden in een zelfrijdende shuttle. Voor dat weekend is de gemeente namelijk op zoek naar testpassagiers.
De test duurt inclusief briefing en evaluatie zo’n 30 minuten. Na afloop van de rit krijg je een vragenlijst over hoe je het 1 en ander hebt ervaren. Daarmee wil de gemeente enerzijds ontdekken wat er verbeterd kan worden aan of in het voertuig om de reis (nog) comfortabeler te maken. Anderzijds om te weten te komen of jij een zelfrijdende shuttle als vervoersmiddel zou willen gebruiken en welke bedenkingen je eventueel hebt.
De proef met de zelfrijdende shuttle is onderdeel van het project LivingLAPT. Dit is een Europees project dat werkt aan proeven met zelfrijdende shuttles in meerdere steden in Europa. De gemeente Helmond is partner in het project.
Het aantal plaatsen voor deze gratis proefrit is beperkt. Tot zaterdag 10 september kun je je aanmelden via de website van Eventbrite.
@De weblog van Helmond op maandag 8 augustus 2022 om 21:11:
Wat leuk
Bravoflex2!
@Andre op donderdag 11 februari 2021 om 23:28:
https://www.ed.nl/helmond/waterstoftankstation-verdwijnt-uit-helmond-verhuizing-naar-veldhoven-maakt-tanken-toegankelijker~a1c7565a/#:~:text=HELMOND%20%2D%20Het%20waterstoftankstation%20op%20de,nieuwe%20'pomp'%20worden%20ge%C3%AFnstalleerd.&text=Waterstofnet%2C%20de%20Vlaamse%20firma%20achter,acht%20jaar%20uit%20de%20stad.
Het interieur van de zelfrijdende shuttle:
Filmpje van de zelfrijdende shuttle die wordt getest.
Wethouder Arno Bonte (met onder meer mobiliteit in zijn portefeuille) eerder vandaag: “Dit weekend hebben tientallen Helmonders testritten gemaakt met de zelfrijdende shuttle bij TNO op de Automotive Campus. Ik reed ook mee. Prima wagentje! Ons doel is om binnen een paar jaar de zelfrijdende shuttle in Helmond te kunnen gebruiken als volwaardig openbaar vervoer.”
Update 6:
Volgend jaar automatische shuttles zonder chauffeur op industrieterrein
Openbaar vervoer met zelfrijdende shuttles van en naar belangrijke knooppunten in de stad, zoals de stations, de binnenstad, de wijken, bedrijventerreinen, het ziekenhuis en de Automotive Campus. B&W wil die ontwikkeling doorzetten en heeft daarvoor een stappenplan ontwikkeld, een ‘Roadmap’. Het Helmondse industrieterrein is de eerste omgeving waar de automatische shuttles zonder chauffeur volgend jaar moeten gaan rijden.
Zoals je bij de eerdere updates hierboven kunt lezen, werd er de afgelopen jaren in onze stad al proefgedraaid met geautomatiseerd openbaar vervoer. Zelfs Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima lieten zich vorig jaar september in zo’n zelfrijdende shuttle rondrijden, zie het filmpje onderaan.
De praktische problemen die bij het proefdraaien naar voren kwamen, worden nu stapsgewijs aangepakt zo liet de gemeente vanmiddag aan de pers weten. De Roadmap gaat uit van 3 gebieden met een oplopende moeilijkheidsgraad voor automatisch vervoer. Het eerste traject, het Bedrijventerrein Zuidoost Brabant (BZOB), is de minst complexe omgeving. De ambitie van B&W is om in 2025 zelfrijdende shuttles te hebben tussen Brainport Smart District en de Automotive Campus en in 2027 in de Helmondse binnenstad en omliggende gebieden. Via deze RaadsInformatieBrief (pdf) werden de gemeenteraadsleden dinsdag uitgebreider geïnformeerd.
Mobiliteitswethouder Arno Bonte: “Helmond wordt de komende jaren nog drukker en compacter. Willen we belangrijke punten in de stad snel bereikbaar maken en houden, dan moeten we slim, creatief, maar natuurlijk ook veilig te werk gaan. Een goed werkend en betaalbaar systeem van geautomatiseerd openbaar vervoer biedt perspectief. Het past bij het innovatieve karakter van Helmond om daar samen met andere betrokken partijen de weg voor vrij te maken.”
Of het project slaagt is mede afhankelijk van een aantal randvoorwaarden en afhankelijkheden, zoals het aantrekken van een geschikte leverancier van de shuttles, de juiste toegepaste technieken en toelating van het systeem door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Met de RDW vindt periodiek afstemming plaats. Het projectbudget van 1.085.000 euro voor de eerste fase wordt gedekt door regionale subsidies van Brainport Bereikbaar en SmartwayZ.NL.
Best gaaf zo’n busjes die door Helmond gaan rijden maar het geeft me nog steeds een raar gevoel. Ik ben erg benieuwd of het gaat werken.
fingers crossed 🙂
Tja das wat anders dan de bussen met chauffeur maar zonder passagiers waar al heel lang mee geexperimenteerd is.. hopelijk dat dit beter werkt??
Eens kijken hoe groot deze flop weer gaat worden, ben benieuwd.
Maar dit betekent wel, dat Helmond tot 2027 – minimaal – verstoken blijft van een normaal functionerend openbaar vervoernetwerk (maar dat is al jaren zo).met alle negatieve gevolgen voor de al dan niet autoloze Helmondse ov – reizigers.
Dit betekent ook, dat Helmond in ov – termen het slechtste jongetje/meisje van de klas is in vergelijking met alle andere Nederlandse steden met ongeveer hetzelfde aantal inwoners.
Gaat de Helmondse gemeenteraad EINDELIJK iets doen aan de alsmaar erger wordende “vervoersarmoede” in en rond Helmond?
Of gaan ze – over klimaatneutraliteit gesproken – liever met zijn allen naar de McDrive van McDonalds aan de Steenovenweg (die niet alleen “ingetekend”, maar ook allang “ingekleurd” is)?
Of gaan ze liever – ook over klimaatneutraliteit gesproken – naar Zandvoort op 27 augustus voor de Formule 1 DUTCH Grand Prix. Dan heb ik een teleurstellende mededeling: Zandvoort is op 27 augustus UITVERKOCHT!
(Ik heb overigens niks tegen McDonalds en tegen McDrive – is ondertussen zo ongeveer Nederlands cultureel erfgoed – en ik wens Max Verstappen succes op 27/8).
De zelfrijdende minibusjes in Helmond gaan dezelfde kant op als Bravoflex:
een groot FIASCO!
De Helmondse ov – reizigers zijn aangewezen op de bussen van Hermes.
Probleempje: De Hermes – bussen rijden meer niet dan wel
Helmond: Fast en Furious??? Echt niet!
Blind and dangerous, mooie titel voor het evaluatie rapport
@Andre op vrijdag 7 juli 2023 om 13:00:
🙂