Frans krijgt gelijk
Mijn buurman Frans is een onvolprezen vent. Hij heeft het hart op de goede plaats, bekijkt zaken nuchter en van 2 kanten, zeurt niet en is altijd behulpzaam. Ik ben blij met Frans die er ook voor zorgt dat ik zonder problemen met mijn inmiddels tienjarig autootje overal kom. En terug natuurlijk. Soms drinken we samen koffie, niet te vaak want hij heeft genoeg te doen, en dan buurten we over ditjes en datjes. Vaak over zijn passie voor auto’s en de benzineloze toekomst die ons wordt voorspeld. Mijn buurman gelooft daar niet in. Langzaam maar zeker krijgt hij gelijk.
Wie in Helmond elektrisch wil rijden, kan de gemeente Helmond vragen een laadpaal voor zijn deur te plaatsen. Dan kan heel eenvoudig via de gemeentelijke site. Het plaatsen kost helemaal niets. Helmond neemt dat voor zijn rekening. Er zijn wel wat voorwaarden aan deze voorziening gebonden: de laadpaal is openbaar en daarmee voor iedereen toegankelijk. En het moet natuurlijk allemaal technisch haalbaar zijn. Dan zijn nog wat andere eisen die u allemaal zelf kunt lezen in de ‘Beleidsregel oplaadpunten elektrische vervoer Helmond 2011’.
Het is een mooie regeling waaruit blijkt dat ons stadsbestuur 10 jaar geleden al voor de muziek uitliep en met een vooruitziende blik de toekomst wilde binnenhalen. Het enige nadeel van de regel is dat de medewerking van de gemeente Helmond is beperkt tot maximaal 20 laadpunten ‘op gemeentelijk grondgebied’. Gezien de vaart waarmee het elektrisch rijden ons door de strot wordt geduwd moet dit aantal toch al een tijd geleden zijn behaald? Toch roept de gemeentelijke site nog altijd dat de plaatsing gratis is…
Wie geen laadpaal voor de deur wil, kan ook vanuit zijn huis met een kabel werken. Als dat ding over de stoep loopt, lijkt me dat erg lastig voor voetgangers, met of zonder kinderwagen of rollator. Ik vraag me af hoe we dit kunnen oplossen. Het lijkt me niet dat Helmond met al die draden op straat een spaghetti-city wil worden.
De bezwaren van mijn buurman Frans tegen het elektrisch rijden snijden nog meer hout dan mijn visie op de problematiek. Als echte autofanaat wil hij niet gebonden zijn aan lange oplaadtijden en een beperkte radius. Daarnaast is hij al jaren in de vaste overtuiging dat het netwerk niet bestand is tegen al die auto’s die elke dag ‘aan de paal’ moeten. Er komen onherroepelijk capaciteitsproblemen. En hij krijgt gelijk! De grote energieleveranciers laten nu weten dat de aanpassingen van het elektriciteitsnet veel geld gaat kosten. Het politieke spel van proefballonnetjes oplaten is dus begonnen. En de rekening van deze vooruitgang wordt neergelegd bij de consument: bij u en bij mij!
Ons gemeentebestuur staat voor lastige keuzes. Den Haag wil dat we van het gas afgaan en we overstappen op alternatieven zoals elektriciteit. De benzineauto moet de deur uit want het moet allemaal schoner en stiller. Net als buurman Frans neem ik in de stad de fiets en heb ik zonnepanelen op mijn dak gelegd. Hij en ik werken echt wel mee aan een groene toekomst. Maar wat de auto betreft: totdat er een passend alternatief gevonden is, hobbel ik met mijn piepkleine benzineautootje nog even door. Die dure Tesla is voor mij voorlopig geen optie. Ook daarin heeft Frans gelijk.
Hanneke Hegeman
5 reacties:
Frans heeft gelijk inderdaad, elektrische auto’s zijn veel meer milieu belastend dan benzine auto’s en dit heeft alles te maken met de productie van de accu en het recyclen ervan als deze wordt afgedankt, en dat is snel, veel sneller als de levensduur van een benzine auto. Daarbij komt er nog een hoop kinderarbeid bij kijken om de zeldzame stoffen te delven die nodig zijn voor de accu.
Komt er nog boven op; de houtkap, de windmolens, de zonnepaneel parken om te zorgen voor voldoende stroom omdat wij zonodig op biomassa moeten, idioot.
Dan komt nog het verhaal dat veel de auto’s speeltjes zijn voor de rijkere, zwaar gesubsidieerd dus interessant voor de knipbeurs van de rijkere. Ik ben zwaar tegen subsidies, voor wat dan ook, het komt namelijk bijna altijd bij de verkeerde zakkenvuller terecht. Schaf alle subsidies eens af, dan is het gedaan met Tesla en andere merken, gedaan met de windmolens en klaar met de zonnepaneel parken. Elektrische auto’s, vooralsnog de grootste grap van de 21e eeuw.
Elektrisch rijden wat nu min of meer geforceerd wordt door hoge subsidies is absoluut niet de toekomst. De toekomst is hybride met waterstof, zonder stekker! Dus zeg maar een toyota Prius, electric/waterstof.
Elektrisch is echt niet alles en zeker niet milieuvriendelijk.en alles is weer in achterkamertjes aan klimaat tafels of energie transities bekokstoofd.
Hoor je “reclame” op radio van “MKB” tankpas voor elektrisch tanken..tegen vaste prijs ,dus voordelig..
Zo is hele maatschappelijk middenveld omgekocht door mee te mogen profiteren van het nieuwe gelijk…
Nu men op grond van religie en geloof of socialisme niet langer mag of kan onderdrukken gaat het voort op de groenlinkse manier;D66 belastingen en heffingen versus toeslagen en subsidies..zo bepalen we als elite voor anderen en worden de rijken rijker en behouden hun macht.
Zo hebben de rijkeren al enige jaren ZWAAR gesubsidieerde zonnepanelen, betaald door de armeren die hoger energieheffingen en belastingen moesten ophoesten voor de goudgerande subsidies van de rijkeren.Zelfde verhaal; hogere accijnzen en subsidies(tientallen miljarden) voor dure elektrische bakken als outlanders en tesla’s!
Als mensen een eerlijk verhaal willen, dan niet bij dit kabinet!
@Guido op dinsdag 25 februari 2020 om 13:14:
Yep, aardgas (al dan niet geïmporteerd), waterstof en kernenergie (thoriumcentrale) dat is de toekomst.
Maar ja, maak dat ons kabinet wijs, dat grenst aan het onmogelijke.
(En natuurlijk de perpetuum mobile, maar dat zal nog wel enkele eeuwen gaan duren 🙂 )
Klopt deelswant met overtollige wind en zonne energie kan prima waterstof gemaakt worden een win win situatie