Jaarlijkse controle van hondenbelasting
Vanaf half augustus controleert onze gemeente weer of jij jouw hond hebt aangemeld voor de hondenbelasting. Volgens de wet is iedere Helmonder met 1 of meer honden namelijk verplicht om dat bezit bij hen te melden. Tenzij je een blindengeleidehond of gecertificeerde politiehonden hebt, moet je in Helmond 62,16 euro voor de eerste hond en 124,32 euro voor elke volgende hond betalen.
Omdat niet elke Helmonder voldoet aan die verplichting, zijn er jaarlijks huis-aan-huis controles om die belastingontduikers op te sporen. In opdracht van de gemeente voert de firma Legitiem die controles uit en ontving daar vorig jaar een bedrag van 15.000 euro voor.
Dit jaar verwacht de gemeente plusminus 570 duizend euro hondenbelasting te innen. Dat geld wordt in Helmond 1 op 1 besteed aan voorzieningen voor honden, zoals het aanleggen en onderhouden van hondenuitlaatplaatsen, hondenpoepafvalbakken en de poepzuigers.
Als we het onderwerp hondenbelasting op de weblog aansnijden, volgen er vaak veel reacties met de mening dat die in Helmond afgeschaft moet worden. Schaft de politiek die belasting af, dan is het gevolg daarvan dat ook de Helmonders zonder viervoeter mee moeten gaan betalen aan de hondenvoorzieningen in onze stad. Terecht of niet…
In 46% van de Nederlandse gemeenten wordt dit jaar geen belasting op honden geheven volgens het CBS.
31 reacties:
Stoppen met die onzin, er word al genoeg belasting betaald.
het zou wel kunnen stoppen,maar dan moet wel iedereen zijn hond laten schijten op daarvoor bestemde plaatsen en niet in wandelgebieden en trottoirs bij de mensen, zolang dat niet kan moeten ze de belasting verdubbelen
Het blijft wachten op de dag dat er dan ook kattenbelasting ingevoerd gaat worden. Pure geldklopperij is de hondenbelasting. Ik heb geen fiets, maak geen gebruik van de fietspaden maar daar betaal ik ook gewoon aan mee hoor…… om maar eens een voorbeeld te noemen.
Afschaffen dus!
Waarom doet de stadswacht die controles eigenlijk niet meer? Die kosten niks want die moeten toch rondlopen.
Ik heb 2 hondjes van nog geen 10 kg bij elkaar en betaal net zoveel als iemand die 2 Deense doggen van 55 KG (of meer) per stuk heeft. Hondenbelasting is en wordt in de meeste gemeentes afgeschaft, waarom in Helmond nog niet? Onderhoud aan het uitlaat veldje hier in Brouwhuis is er niet, dus dat excuus dat het geld daarvoor gebruikt zou worden gaat niet op.
Gaat de fa legitiem ook stront ruimen ? Die van onze hong ligt al zo lang op de uitlaststrook langs de kanaal die lopen haast zelf weg
Een wet uit 18 honderd kijk maar ff. Zo overbodig deze tijd
Voor katten die loslopen (terwijl dit ook HUISdieren zijn) betalen de eigenaren niets. Ze schijten waar ze willen, halen je tuin overhoop, krijsen je ‘s nachts wakker als ze krols zijn etc.
Maar mensen met een hond zijn altijd de dupe, terwijl de uitlaatstroken niet fatsoenlijk onderhouden worden er nergens een mooi losloopgebied is en zwemmen kunnen ze ook nergens. Berkendonk is verboden terwijl daar nu al avonden op rij vuurwerk wordt afgestoken rond 22.15-22.30 en dat de vogels daar van schrikken en de overige beestjes is niet belangrijk, maar als mensen er met een hond lopen dan krijgen ze een bekeuring! 😡
Waarom huren ze een extern bedrijf in? Dat kost weer extra geld. Bovendien verbaas ik me over de prijzen. Dus als je 1 hond hebt, betaal je 62,16 en als je een 2de hond erbij neemt, kost je dat 62,16 plus 124,32…. Waarom kost een “extra” hond het dubbele?
De burgemeester en wethouders hebben zeker katten.
Zit hier met de kattenstront van andere mensen in mijn tuin.
Laatst keer vergeten de zandbak dicht te doen van de kleine.
Helemaal vol gescheten door die kut katten.
Doe daar maar liever wat aan.
Voer maar kattenbelasting in
Uiteraard wordt zoiets weer uitbesteed, net zoals de parkeercontrole. De BOA’s hier in Helmond zijn dan ook diep triest
Wel opmerkelijk dat hier meteen de katten erbij gehaald worden. Altijd meteen die tegenstellingen is jammer. Het is,denk ik, meer het feit dat er voor de hondenvoorzieningen betaald moet worden door de hondenbezitters. Er zijn zoveel voorzieningen voor allerlei zaken wat we met zijn allen aan betalen en war we lang niet allemaal gebruik van maken. Maar omdat we die lasten allemaal dragen is het voor iedereen betaalbaar. Ik zou het zelf daarom ook eerlijker vinden om die hondenbelasting op te nemen in het totaalplaatje. En zo’n bak geld betalen omdat je een tweede hond hebt slaat helemaal nergens op. Dat houd de meeste mensen die graag een tweede hond willen echt niet tegen. Beetje solidariteit is niet verkeerd ipv allemaal wijzen naar elkaar. Ruim je hondenpoep op daar waar het moet, houd je kat uit de tuin van andere mensen, gooi je troep niet op straat maar in de vuilnisbak, enz enz. en ben is lief godnondeju !! 😁
Zijn de dames en heren van Legitiem opsporings- ambtenaren dan? Of krijgen zij een bijzondere tijdelijke status als ambtenaar?
Wat ik op de website zie is het een gewoon particulier bedrijf.
Prima dat ik belasting moet betalen, maar dan zou ik het ook fijn vinden dat we ook een fatsoenlijk hondenveld krijgen en niet zoals we nu hebben, een half afgemaakt hondenveld wat al maanden niet meer wordt schoongemaakt. Het Coffermanspad is zo slecht dat het voor een kennis van me bijna niet te doen is om in haar rolstoel de hond uit te laten en doordat er maar een half hek staat, kan ze haar hond niet loslaten, het is immers niet mogelijk voor haar om er achter aan te rennen, als de hond weg loopt.
Als ik door Brandevoort fiets, zie ik alleen hele mooie goed onderhouden veldjes, waarom kan dit in Helmond Noord niet? Ik heb 5 juni een mail gestuurd naar de gemeente om te vragen of ze de poepzuiger een keer kunnen laten komen, maar tot op de dag van vandaag niets van hun vernomen, erg jammer. Dus ik vraag me een beetje af waarvoor ik hondenbelasting betaal.
570.000 euro opgehaald uit hondenbelasting en nog is t overal niet om aan te zien. Als dit een op een besteed wordt aan onderhoud en de poepzuiger (1 x in t half jaar als je geluk hebt) dan vraag ik me af waar al die centen blijven. In brandenvoort kan het blijkbaar wel als ik het hierboven lees. Waarom dan in de rest van helmond niet? Bijna alle stoepen staat t onkruid tot aan je knieen. Waardeloze Gemeente!
Ik heb mijn hele leven al een hond en ook al ruim 35 jaar katten.
Voor mijn hond vind ik het terecht als ik daar hondenbelasting voor betaal, mits de Gemeente de uitlaatstroken bijhoudt. Daar hoeven mensen zonder hond niet aan mee te betalen, ik kies voor een hond.
Voor mensen met 2 honden vind ik het belachelijk dat de 2e hond ineens het dubbele bedrag is.
Belasting voor mijn katten zie ik niet ziten en zou ik me ook tegen verzetten.
Mijn katten zijn 24 uur per dag binnen en komen nooit buiten mijn tuin.
In de 35 jaar is er een éénmaal ontsnapt, maar gelukkig voor zeer korte tijd.
Het zijn onze katten, hier hoeven en mogen anderen geen overlast van hebben. Ik heb zelf ook gescholden op vreemde katten die hun behoefte rondom mijn vijver deden en vervolgens nog een vis uit de vijver haalde.
Ik begrijp de ergernis van velen over de katten zeer goed. Ik zie in onze omgeving ook veel katten buiten zwerven in weer en wind, zelfs als het hard vroor. Deze katten veroorzaken de nodige overlast en eigenaars hebben blijkbaar sch…. aan de elende die hun katten bij anderen veroorzaken.
Voor ons huis ligt een mooi speeltuintje wat ‘s avonds omgeploegd wordt door de vele buiten zwervende katten. Ik vind het te vies voor woorden. De volgende dag mogen hier de kinderen weer in spelen.
Dus ja ik ben het eens met de hondenbelasting, maar ben het niet eens dat alle katten over een kam worden geschoren.
@Meggy van Laarhoven op donderdag 6 augustus 2020 om 11:29:
Misschien moeten wij allemaal de honden in Brandevoort uitlaten !
Hoezo hondenveldjes, zodat ze los kunnen. Waren er 2 in Brouwhuis-oost. Allebei verdwenen. Moeten nu 2 km lopen om er een te vinden langs t spoor !
Problemen voor omwonenden en school ? Hoezo, is afgesloten veld.
Naar opties wordt ook niet gekeken, ligt n prachtig groot veld gereed langs de Rijtjesdijk !!
@Tony Eichelsheim op donderdag 6 augustus 2020 om 12:23:
In Brandevoort wonen ook echte helmonders dus daar moet alles opgeruimd zijn de rest van de stad wordt verwaarloosd inderdaad het onkruid staat zowat aan je knieen in veel delen van helmond de poepzuiger komt misschien 1 keer per jaar op de honden uitlaatstrook bij mij om de hoek ik denk dat er als ik een beetje goed bereken er ongeveer 250 honden uitlaatstroken zijn want ja wat doet die poepzuiger de rest van de tijd..
Honden belasting waar voor zo dat ik in het vervolg zelf de stront op moet ruimen en er alleen maar meer honden velden. Verdwijnen zonder dat daar iets voor terug komt
Na mijn mening betalen honden bezitters belasting voor niks want er word weinig van gemerkt dat het word besteed aan de omgeving voor honden
En al helemaal onzin waarom een 2e hond het dubbele moet kosten#niet meer van deze tijd
@Meggy van Laarhoven op donderdag 6 augustus 2020 om 11:29:
Dat schiet lekker op ja als een deel van het hek weg is.
@Jos op donderdag 6 augustus 2020 om 12:34:
Precies!
Hondenbelasting, het blijft een discussie. Ik wil niet dat mensenast hebben van de uitwerpselen van mijn hondjes, Wilmink.ook niet van anderen. Belasting betalen voor het opruimen? We worden verplicht om 2 zakjes bij te hebben, anders een boete. Uitlaat veldjes? Poepzuiger? Die poepzuiger komt alleen daar waar de hond zijn behoefte mag doen. Ik hou veel van mijn honden en zorg dat niemand last heeft van de uitwerpselen. Hoeft de gemeente niet voor te zorgen, toch betaal ik extra, aangezien ik meer dan 1 hond heb. Slaat nergens op.
De reden dat 2de hond het dubbele kost (en de 3de en 4de etc), is omdat gemeente haar inwoners een beetje wil ontmoedigen om meerdere honden te nemen. Dit zei gemeente op Twitter vanochtend op mijn vraag daarover.
Ik heb zelf geen honden (wel 2 katten die alleen in m’n eigen tuin komen), maar toch heb ik het gevoel dat dit soort beleid inbreuk is op privésfeer. Waarom niet vertrouwen op ieders eigen verantwoordelijkheid, zoals nu ook gedaan wordt tijdens coronacrisis? Niet ingrijpen met als argument dat iedereen zijn/haar eigen verantwoordelijkheid heeft.
Het is allemaal net een beetje te toevallig, waarom uitgerekend nu…..
De gemeente Helmond zal geld tekort gaan komen, er staan nog grote projecten op stapel, de Braak, Stadskantoor, politiebureau die geld verslindend gaan worden, dat weet iedereen, nou ja iedereen, in ieder geval de gewone burger ziet dat aankomen….
Zoals hier boven al enkele keren is vermeld, het onderhoud in de openbare ruimte is bedroevend, op veel plaatsen staat het onkruid op stoepen en fietspaden kniehoog, dit is geen grap.
Het groen langs de wegen, met name struiken, is zo hoog dat je er niet meer overheen kunt kijken, levensgevaarlijk!
Dus de hondenbelasting moet maar weer eens flink wat gaan opbrengen, zo kan het geldkistje weer wat gevuld worden, groen onderhoud stellen we ook meteen uit dat scheelt ook weer, minder BOA’s en politie op straat scheelt ook weer….
Helmond verpauperd.
@Jeanne op vrijdag 7 augustus 2020 om 09:42:
“Waarom niet vertrouwen op ieders eigen verantwoordelijkheid, zoals nu ook gedaan wordt tijdens coronacrisis?”
Omdat mensen hebben laten zien dat ze die eigen verantwoordelijkheid niet nemen! Als mensen dat namelijk wél zouden doen, dan reed niemand te hard of door rood en hadden we in het hele land niet één flitspaal of drempel nodig.
@Twanneman op vrijdag 7 augustus 2020 om 10:59:
Er is elk jaar een controle op de hondenbelasting hoor. Toevallig is dat nu.
En of die controles nou het grote geld opleveren vraag ik me ook wel een beetje af trouwens.
Heel goed die hondenbelasting.Want er is me daar een pak overlast. En niet alleen geblaf en gekef, maar ook loslopen waar dat niet mag.Maar vooral poepen waar dat niet moet en vooral niet opruimen van stront. En oh, zeg eens iets tegen zo’n “dierenvriend”…het zijn veelal laffe wegkijkers die vooral van anderen iets vinden(meteen over kattenbelasting beginnen of dat hun eigenste stront niet wordt opgeruimd door anderen)
Daarom, zolang iedere hondenbezitter voor zichzelf de eigen regels bepaald; betalen..hoop dat er weer veel anoniem aangemeld wordt.
@D’n dieje op vrijdag 7 augustus 2020 om 14:56:
Eens. Het lijkt alleen wat krom dat in de ene situatie wel uit wordt gegaan van eigen verantwoordelijkheid en in andere situaties (bv 2de of 3de hond nemen) al bij voorbaat een ontmoedigingsbeleid gehanteerd wordt.
Ik heb het nier niet over belasting voor 1e hond.
@Jeanne op zondag 9 augustus 2020 om 19:11:
Inderdaad krom, en ik vraag me ook af of die “ontmoediging” wel werkt. Hondenbezitters geven meer uit aan hondenvoer dan aan hondenbelasting, dus dat hogere tarief zal echt niet de doorslag geven om van een extra hond af te zien. Pas als je in de supermarkt ook het dubbele zou moeten betalen voor elk blik hondenvoer dat voor een 2e/3e/… hond is, zouden mensen misschien een andere keuze maken.
Hm, nu ik erover nadenk: hoe meer een hond eet, hoe meer het dier achterlaat op het uitlaatveld. Misschien is het een idee om in plaats van de huidige hondenbelasting accijns te heffen op (katten- en) hondenvoer. Dat doet beter recht aan het principe “de vervuiler betaalt” en dan zijn de jaarlijkse controles ook niet meer nodig.
@Piet de Wilde op vrijdag 7 augustus 2020 om 15:17:
Hoeveel de controles van de hondenbelasting opleveren weet de gemeente niet. De resultaten van controles en reguliere aanmeldingen lopen door elkaar zo liet de voorlichter van de gemeente vandaag desgevraagd weten. “Wat we de laatste jaren zien is, dat de aantallen honden door het jaar heen teruglopen, maar rond de controles weer naar het verwachtte peil stijgen. De daling van rond de 300 honden door het jaar heen wordt dan weer “goedgemaakt”. In totaal over de laatste jaren blijft ons bestand stabiel met een lichte stijging van enkele tientallen per jaar. We zitten nu op 8.350 honden (stand per 1 juli) maar de controles moeten natuurlijk nog beginnen half augustus.”