Van den Bogaard: busvervoer uitgekleed
Net voor het zomerreces werden we onaangenaam verrast door het nieuws dat het provinciebestuur vroegtijdig de stekker uit Bravoflex trekt. Dit omdat de proef met het busvervoer op bestelling niet rendabel zou zijn. Wat D66 betreft is dit veel te voorbarig. De pilot zou tot het eind van het jaar lopen. Het is wel zo netjes om de pilot af te maken, de pilot echt een kans te geven en vervolgens te evalueren.
Toegegeven, Bravoflex liep niet altijd even vlekkeloos, maar Bravoflex doet het inmiddels best goed in Helmond. Er werd ook alles aan gedaan om het meer bekendheid te geven en aantrekkelijk te maken. Bravoflex had zeker de potentie om rendabel te worden in Helmond. Het geboden alternatief is uiterst teleurstellend. Nu krijgen we in Helmond slechts 2 buslijnen terug (naar Rijpelberg en Brouwhuis). De buslijn naar de Eeuwsels (51) blijft rijden. De lijnen 53 Straakven en 55 Mierlo-Hout/Brandevoort vervallen definitief.
D66 maakt zich grote zorgen over het verdwijnen van Bravoflex en het verder uitkleden van het openbaar vervoer in Helmond. We zien al jarenlang een verschraling van het aanbod in buslijnen, niet alleen in Helmond, maar in de hele provincie. De spoorwegen moet ook minder rendabele lijnen in de lucht houden en op minder rendabele tijden rijden om de bereikbaarheid te garanderen voor haar reizigers. Zo hoort ook de openbaar vervoer concessie te functioneren. Gelukkig hebben we vier treinstations in Helmond. De focus op het afstoten van minder rendabele lijnen lijkt vooral een geldkwestie. Wat is het serviceniveau dat je als provincie aan je inwoners wil bieden en wat zijn daar de kosten en opbrengsten van voor de concessiehouder? Wij moeten helaas constateren dat de Provincie in ieder geval in Helmond gekozen heeft voor een bedroevend laag serviceniveau.
Als fractie hebben wij dan ook de gemeenteraad opgeroepen om met een gezamenlijke reactiebrief te komen richting het provinciebestuur en de Staten waarin wij onze ongenoegen uiten over de aanpak, de communicatie en het teleurstellende alternatief voor de Bravoflex. Het moet maar eens afgelopen zijn met het steeds verder uitkleden van de busvoorzieningen. Goed openbaar vervoer mag wat kosten en het kan en mag niet zo zijn dat de Helmonders de dupe worden van de overdreven sturing op kostendekkendheid. Het geboden alternatief voor Bravoflex is wat onze fractie betreft zwaar teleurstellend. Drie buslijnen is veel te mager voor een stad als Helmond. Delen van de stad worden onbereikbaar voor mensen die zijn aangewezen op het ov. Voor die ‘witte vlekken’ moet een oplossing komen. Een alternatief is de taxbus, maar dit is relatief duur en minder gebruikersvriendelijk. We moeten dus gaan kijken naar andere, slimme alternatieven en met innovatieve OV-oplossingen komen. Dit moet toch mogelijk zijn in de slimste regio van de wereld.
Jochem van den Bogaard
Raadslid D66 Helmond
In de reacties hieronder staat een update van de weblog.
51 reacties:
Precies wat je zegt: “Goed openbaar vervoer mag wat kosten en het kan en mag niet zo zijn dat de Helmonders de dupe worden van de overdreven sturing op kostendekkendheid”.
Maar waarom pleit je dan in de slotregels voor innovatie, is je hoop gericht op een kostendekkend alternatief uit die hoek? Waarom geen direct inzetbare en dan maar dure retro-oplossing?
Bravoflex was te duur, nam geen ov aan. Kwamen soms niet opdagen en ga zo maar door. Slechte zaak dat de normalen busverbindingen niet gewoon terug komen.
De Helmondse openbaar vervoerreizigers worden al jarenlang onaangenaam verrast. Niet alleen door toedoen van Hermes, van de provincie Noord Brabant, maar ook door het toedoen van het Helmondse college en de Helmondse gemeenteraad.
Voor inspiratie voor een gezamenlijke reactie aan het Brabantse provinciebestuur als ov concessiehouder en aan Provinciale Staten van de provincie Noord Brabant – waar voor een groot gedeelte DEZELFDE politieke partijen deel van uitmaken als de gemeenteraad van Helmond, verwijs ik naar de – ondertussen – 363 reacties bij Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer.
In de politiek werkt in sommige gevallen het “wandelgangen” – circuit c.q. het “achterkamertjes – overleg ” beter. Toch? Een achterkamertje in het Ketsegangske lijkt me een prima locatie.
En de opmerking “Bravoflex liep niet altijd even vlekkeloos” is het understatement van het jaar. Zie hiervoor ook Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer.
Over Taxbus gesproken: Onlangs ben ik met de Taxbus naar het NS station gegaan. Normaal gesproken pak ik de bus. Als er een bus is. Maar die was er dus niet!
Wie schetst mijn plezierige verrassing, dat de Taxbus – ritprijs 1,45 Euro bleek te zijn en niet de normale prijs van 4,50 Euro voor vrije reizigers. Hoe lang deze prijs gaat gelden weet ik niet, maar namens de gemeente Helmond en de provincie Noord Brabant wil ik daar toch wel even op wijzen. Verstandig om de prijs even te checken bij het reserveren van een Taxbus – rit
Natuurlijk heel raar dat je met je OV niet in de bus kan.
In Helmond altijd slecht geweest met bussen, ‘s, avonds geen bus en zondags ook niet, nu komt er niks meer, maar er gewoon te weinig mensen die met de bus gaan, overal aanpassingen gedaan voor de bus, stoepen verhoogt e, d kost veel geld en nu loopt er geen bus meer door de stad.
Hele wijken zonder busvervoer….te gek voor woorden. En dat in een tijd waar milieu hoog op de agenda staat (tenminste, dat roept de politiek steeds..)
Sinds Bravoflex maak ik regelmatig gebruik van de bus om op mijn werk en thuis te komen of ik pak de fiets. Heb daarvoor zelfs onze (tweede) auto de deur uitgedaan. Ik dacht: win-win…fietsen is gezond en beter voor milieu. En als het regent (en dat doet ’t in Nederland best vaak) pak ik de, best dure, bravoflex-bus die soms half Helmond doorrijdt, maar dat heb ik er wel voor over.
Geen busverbinding in de wijk……moet ik toch maar weer een auto aanschaffen, dat milieuprobleem moet een ander dan
maar oplossen.
Helemaal gelijk Mia. Maar dit is al jaren aan de gang. Dat uitkleden van de buslijnen. En de Helmondse Gemeente zet zich niet erg in voor een redelijk busvervoer, het oude rondje door de stad, zodat de meeste wijken met de bus bereikbaar zijn. Wel geld steken in een nieuw en duur onderkomen, maar zorgen dat ouderen met de bus kunnen, daar houdt De Gemeente geen rekening mee.
Schaam je diep Gemeente Helmond, schaam je burgemeester en wethouders en de meeste politieke partijen. Hopelijk onthouden de mensen dit allemaal en rekenen ze bij de eerstvolgende verkiezingen af..
Je kan zien dat er verkiezingen aankomen, D66 had er goed aan gedaan zich 3 jaar geleden hard te maken voor het OV in Helmond. Met de invoering van Bravoflex was het naderende einde al zichtbaar. Zelfs de SP lag er bij als het spreekwoordelijke dode paard. Is geen zaak voor de gemeente werd er beweerd…..nu wel dan ? Of moeten er punten gescoord worden ? Het slopen zit Helmond in het bloed, letterlijk en figuurlijk gaat alles plat. Enne…….succes met het nieuwe Huis van de Stad, of hoe heet dat projectje waar WEL geld voor is ?
De bereidheid om mee te werken aan een schoon milieu zakt bij mij ver weg als we met zijn allen de auto worden ingejaagd. Dat moet wel van beide kanten komen.
Blij dat Bravoflex weg gaat. Kansloos ook met een kinderwagen of iets.
Ik lees hier een paar keer “milieu” nou dat interesseert B&W geen zier, alleen als ze erop kunnen verdienen of geld bespaart, dan wel!
Even off topic: kijk naar Mac de Helm, vanaf het voorjaar tot en met het najaar elk weekend crossen, jaar in jaar uit, herrie en luchtvervuiling, het mag allemaal….
Dus het zal ze een worst wezen en de mensen die zoeken het maar uit.
Door Peter van Lieshout wordt de Taxbus genoemd, hier heb ik ook goede ervaringen mee, is dus misschien een goede (tijdelijke) oplossing voor mensen die echt aangewezen zijn op het OV. En echt iedereen kan er gebruik van maken.
Ben echt benieuwd hoe Helmond dit gaat oplossen…
In de donkere maanden ben ik dagelijks aangewezen op de bravo flexbus om naar mijn werk te gaan omdat ik in het donker niet mag deelnemen aan het verkeer, maar wat lees is hij rijdt straks niet meer, daar waar ik naar toe moet komen ook geen stadsbussen ik snap het niet waarom deze weg moeten, ik maar ook heel veel andere zijn hiervan afhankelijk,dit zag ik.aan de hoeveelheid passagiers, gemeente zoek aub zo snel.mogelijk.een betaalbare oplossing
vind ik niet leuk dat bravo.bus niet meer in Helmond Noord.komt en met mij vele andere
Zijn wij weer de dupe.dat we niet meer meekunnen met Bravoflex
ik vind het jammer
helmond stad? in elk dorp in de regio rijden gewoon bussen hier is het gewoon een lachertje! een gehucht met stadsrechten lijkt er meer op
@Sander Lam op maandag 7 september 2020 om 09:33:
Beste Sander,
Terechte vraag. Als gemeente zouden we dat ook graag zien, alleen gaan wij er helaas niet over. De provincie bepaalt de OV-concessie van het busvervoer in Helmond. De meeste kans hebben we als gemeente met innovatieve pilots waar vanuit de provincie subsidie voor kunnen krijgen.
in plaats van een nieuw onderkomen voor de gemeente, dat flink wat geld kost, zou de Gemeente Helmond het geld kunnen besteden aan een eigen geregeld openbaar vervoer. Zelf organiseren, zonder inmenging van al die koekenbakkers. Dat zou de stad sieren. Ik hoor het al: geen haalbare kaart, Ik zeg dan: waar een wil is, is een weg.
@s.w. dinsdag 8 september 2020 om 11:09
En zou maar iets meer dan 3 ton kosten voort te zetten. Begreep ik uit de commissie. Dat kost een gemiddeld onderzoeksprojectje voor andere zaken al van de gemeente. Is dat niet iets Jochem wat gemeente voorlopig zou kunnen doen terwijl men aan de provincie trekt ?
Je zit gewoon onzin uit te kramen Jochem. Je zit bij de provincie ook aan tafel, tenminste ik mag hopen dat jouw politieke vrienden daar ook iets te vertellen hebben. Maar toen het busvervoer in Helmond 3 jaar geleden feitelijk afgeschaft werd en Bravoflex als noodverband c.q. goedmakertje werd aangeboden vonden jullie het kennelijk best. Ik snap niet dat jullie dit hebben laten gebeuren. Maar goed Jochem noem mij 1 stad in NL van 100.000 inwoners die net zo’n beroerd openbaar vervoernet hebben. Ik kan in ieder geval met gemak een aantal dorpen opnoemen die een beter busnet hebben dan Helmond, wat niet zo moeilijk is want daar rijdt de stadsbus wel door het centrum. En als er dan te weinig reizigers zijn dan moet het in Helmond maar geld kosten. Kennelijk is het Huis voor de Stad – ook al zo’n term die impliceert dat de inwoners van de stad hier beter van worden (ha ha ha) – veel belangrijker dan een regelmatige busverbinding door heel de stad. Veel succes met je innovatieve pilots, want Helmond is blijkbaar goed genoeg om als elitair proeftuintje te dienen.
@Henry op dinsdag 8 september 2020 om 11:55:
Dag Henry,
Het voorzetten van Bravoflex in eigen beheer is zeker één van de opties wat mij betreft. Dat zou een stuk beter zijn dan de 3 buslijnen die we dadelijk overhouden.
Het financiële plaatje is echter nog erg onzeker. De kosten hiervan bedragen minimaal 300.000 euro inderdaad, maar dit is slecht een grove schatting. Bravoflex was nu als proef ook gekoppeld aan Eindhoven, dus de vraag is hoe duur het is als we als gemeente zelfstandig Bravoflex in Helmond voort zou zetten. Wat mij betreft is het zeker de moeite waard om dit verder uit te zoeken en de precieze kosten hiervoor in kaart te brengen.
@Jochem van den Bogaard woensdag 9 september 2020 om 09:48
Dank voor je antwoord. Hoop echt dat men dit serieus als optie gaat bekijken. Doe het gewoon zelf ! Helmond staat al bekend om het vaak anders te doen. Wat nu de realiteit is, kan gewoonweg niet. Dat zal zeker ook de druk verhogen en een extra signaal afgeven. OV heeft ook effect op andere onderwerpen van de stad zoals bijv. toerisme.
Ook zouden we innovatiever naar automaatje kunnen kijken. Misschien met duurzame ander soort wagentjes, voor alle doelgroepen geschikt, die men daarvoor kan inzetten. Soort van (scooter) deelproject voor automaatje. Je zou daar misschien ook al snel in door kunnen ontwikkelen.
@Henry op woensdag 9 september 2020 om 10:10:
Ik ben het helemaal met u eens dat goed openbaar vervoer enorm belangrijk is en ook effect heeft op andere zaken zoals toerisme.
Er zijn gelukkig wel een aantal alternatieven voor de lijnbus, zoals de Taxbus (is voor iedere Helmonder toegankelijk) en Automaatje inderdaad. Verder hebben we vier treinstations in Helmond, dus gelukkig is Helmond wel goed bereikbaar per trein. Je bent per fiets vanuit elke wijk binnen een kwartier op een station. Dit is alleen geen mogelijkheid voor mensen die slecht ter been/minder mobiel zijn. Daarvoor is de Taxbus een voorlopige oplossing.
Het innovatief kijken naar de verschillende vervoersmogelijkheden juich ik alleen maar toe. We gaan steeds meer toe naar vraag gestuurd vervoer zoals deelauto’s. Ik denk dat dergelijke flexibele vervoersvormen zeker de toekomst zijn. Ik neem het zeker mee als we de alternatieven voor Bravoflex gaan bespreken in de gemeenteraad.
De onzin die verkocht wordt over het openbaar vervoer in Helmond wordt groter en groter!
– Bravoflex in eigen beheer wordt net zo’n groot fiasco als Bravoflex van Hermes,
– 3 buslijnen houden is stukken beter dan helemaal GEEN buslijnen,
– Automaatje en scooter passen helemaal in het rijtje van “zelfrijdende autootjes” – die misschien ook nog een gesprek kunnen voeren met en koffie kunnen zetten voor hun passagier(s) – en zijn helemaal losgezongen van de realiteit,
Voor alle duidelijkheid: er bestaat ook nog zoiets als de vervoersplicht die wettelijk is vastgelegd. Wat ook wettelijk is vastgelegd is, dat de provincie Noord Brabant als ov – concessieverlener en Hermes als ov – concessiehouder hiervoor verantwoordelijk zijn.
Ook voor alle duidelijkheid: Bravoflex werd destijds ingevoerd door de provincie Noord Brabant als een ADDITIONELE vorm van vervoer, maar niet in Helmond waar Bravoflex kwam IN PLAATS VAN bestaande buslijnen. (Enig historisch besef is wel handig. Ook voor gemeenteraadsleden). Nu Bravoflex verdwijnt is het niet meer dan logisch om de verdwenen buslijnen 53 en 55 weer opnieuw te laten rijden.
En om het beeld nog wat duidelijker te maken: de wereld is groter dan Helmond voor openbaar vervoerreizigers. Ik vertel toch niks nieuws als ik zeg, dat scholieren, studenten, forenzen, recreatieve reizigers zich niet alleen bewegen binnen de Helmondse gemeentegrenzen, maar ook juist daarbuiten.
Om het openbaar vervoer te beperken tot het grondgebied van Helmond is niet alleen kortzichtig, maar ook bekrompen en geeft trouwens een compleet vertekend beeld van de realiteit: In Helmond – Noord rijdt niet alleen lijn 51 als stadsdienst, maar rijden ook de lijnen 23 Helmond – Boxmeer v.v. en 26 Helmond – Uden v.v als regionale lijnen van Hermes met een aantal haltes in Helmond en fungeren daardoor per definitie óók als stadsdienst.
Taxbus is op dit moment het enige vervoermiddel in Helmond dat “witte vlekken” in Helmond bereikbaar maakt. Met een ritprijs van-deur-tot-deur van 1,45 Euro voor iedereen is dit een redelijk alternatief. Daar kan geen deelproject – wat is dat eigenlijk? – tegenop.
Je hebt ook gelijk hoor Peter. van Lieshout.
OV. Vervoersplicht.
Dan hebben we deze discussies over van alles niet.
@Riky op maandag 7 september 2020 om 17:16:
Misschien is de Taxbus een oplossing voor u met een ritprijs van 1,45 Euro voor een rit van deur – tot – deur. Op deze manier zijn de witte vlekken in Helmond ook in het donker bereikbaar. Taxbus rijdt trouwens ook op momenten waarop de bus niet rijdt: ’s avonds, op zaterdag en ook op zondag.
@Friedie Verberne op maandag 7 september 2020 om 19:43:
Misschien zijn de lijnen 51, 23 of 26 met haltes in Helmond – Noord een oplossing voor u. Ritprijzen vanuit Helmond – Noord zijn met een persoonlijke of anonieme ov chipkaart ook nog eens stukken goedkoper dan Bravoflex.
Zie rekenvoorbeeld hieronder:
—————————————
Op 1 januari 2020 zijn de prijzen in het openbaar vervoer verhoogd.
Volgens ov9292 is de ritprijs tussen – bijvoorbeeld – halte Nieuwveld (Helmond – Noord) en NS station Helmond:
– met lijn 26 Euro 1,53 (zonder korting) en Euro 1,01 (met korting)
– met lijn 51 Euro 1,87 (zonder korting) en Euro 1,24 (met korting)
En nog steeds volgens ov9292 is de ritprijs tussen – bijvoorbeeld – halte sportcentrum De Braak (Helmond – Noord) en NS station Helmond met lijn 23 Euro 1,34 (zonder korting) en Euro 0,89) met korting
Deze korting geldt alleen voor (persoonlijke) ov – chipkaarthouders, waarbij 65+ – ers deze korting automatisch krijgen of (persoonlijke) ov – chipkaarthouders met een daluren – abonnement van Hermes. De combinatie van 65+ en Hermes – daluren maakt deze trajecten nóg goedkoper. En met de z.g. overstapkorting – van de ene op de andere bus – binnen een tijdsbestek van +/- 30 minuten wordt het nóg goedkoper.
Bravoflex is met een ritprijs van Euro 3,00 vanuit Helmond – Noord in alle gevallen stukken duurder.
———————————
Of anders is misschien de Taxbus een oplossing voor u met een ritprijs van 1,45 Euro voor een rit van deur – tot – deur. Taxbus rijdt trouwens ook op momenten waarop de bus niet rijdt: ’s avonds, op zaterdag en ook op zondag.
@Jochem van den Bogaard op woensdag 9 september 2020 om 12:29:
Citaat nummer 1: “Verder hebben we vier treinstations in Helmond, dus gelukkig is Helmond wel goed bereikbaar per trein.”
Nou en? Eindhoven en Breda hebben 2 treinstations en Tilburg heeft er 3. Van de NS. En NS staat voor Nederlandse Spoorwegen. Die het al jarenlang veel beter doet dan Hermes – ook in Helmond – wat blijkt uit de reizigersaantallen die ook in Helmond elk jaar stijgen.
Helmond ligt overigens aan de belangrijke NS – Intercityverbinding Schiphol – Venlo v.v., dus dat is niet het probleem. Het probleem is het voor – en na – traject. In Helmond.
Citaat nummer 2: “Je bent per fiets vanuit elke wijk binnen een kwartier op een station” met andere woorden: Helmond heeft een goed fietspadennet.
Nou en? Heel Nederland ligt vol met fietspaden.
Bovenstaande citaten zijn trouwens al jaren geleden gebruikt door de Helmondse politiek. Daar zit dus verder niks innovatiefs in. Integendeel! Net als in de voorgestelde oplossingen door dit gemeenteraadslid en andere gemeenteraadsleden die het met hem eens zijn.
Waarom wordt op onrendabele lijnen eigenlijk niet gereden met kleinere bussen (formaatje Bravoflex)? Of is formaat van de bus geen factor in de kostprijs?
En waarom is BZOB eigenlijk niet aangesloten op het busnetwerk? Lijn 320 rijdt dan wel over Rochadeweg, maar een bushalte schijnt te duur te zijn. En een buslijn die via een lus over Korendijk en Maïsdijk weer via Vossenbeemd en Hoogeid terug naar station rijdt is zeker ook niet haalbaar? Voor het laatste zou een onderzoek onder alle werkgevers/werknemers op de verschillende industrieterreinen (dus niet alleen Helmonders) meer duidelijkheid kunnen bieden.
Over het mislukken van Bravoflex. Een factor zal zijn dat het niet via OV Chipkaart werkt. Een tweede factor is voor mij dat het voor frequent gebruik (woonwerkverkeer) eigenlijk te duur is. Een laatste factor kan zitten in te weinig promotie. Genoeg posters hoor, maar een uitgebreidere introductie icm een lagere ritprijs had veel gescheeld.
@Joris op donderdag 10 september 2020 om 20:40:
Misschien is de Taxbus ook voor u als werknemer een oplossing met een ritprijs van 1,45 Euro voor een rit van deur – tot – deur. Op deze manier is het BZOB als een van de vele “witte vlekken” in Helmond bereikbaar. Taxbus rijdt trouwens ook op momenten waarop de bus niet rijdt: ’s avonds, op zaterdag en ook op zondag voor werknemers met onregelmatige diensten en weekenddiensten.
In de reacties hierboven worden een aantal redenen genoemd voor het mislukken van de Bravoflex – pilot in Helmond – die overigens nog vaker genoemd worden in de 363 reacties bij Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer – en die ik in mijn eigen woorden hier weergeef:
– prijs,
– prijs – kwaliteitsverhouding,
– betrouwbaarheid,
– niet toegankelijk voor ov studentenkaarthouders,
– niet toegankelijk voor kinderwagens (en rolstoelen).
Ik voeg daar zelf nog aan toe, dat de PROMOTIE van Bravoflex – de posters, de groepskorting, de extra Bravoflex – bushaltes – ook al “voor geen meter” hebben gewerkt. En een app die niet werkt, werkt alleen maar averechts en contraproductief!
De opmerking “Toegegeven, Bravoflex liep niet altijd even vlekkeloos” van deze columnist is van een Trumpiaanse schoonheid. Of lelijkheid.
Er zit voor het Helmondse college en de Helmondse gemeenteraad maar een ding op: de ov concessieverlener – de provincie Noord Brabant – en de ov concessiehouder – Hermes – wijzen op de verplichtingen zoals die vastgelegd zijn in de Wet Personenvervoer 2000 (WPA2000) en de concessie – overeenkomst – o.a. de VERVOERSPLICHT! – en deze verplichtingen – desnoods juridisch – af te dwingen. Ik heb namelijk ondertussen begrepen, dat voor de gemeente Helmond de gang naar de rechter geen nieuwe materie is.
Verder wens ik alle ov reizigers in Helmond – maar ook daarbuiten, want de wereld is groter dan Helmond – een goede en comfortabele reis!
@Rolf Kuijpers op dinsdag 8 september 2020 om 20:54:
Uw opmerking ” Ik kan in ieder geval met gemak een aantal dorpen opnoemen die een beter busnet hebben dan Helmond, wat niet zo moeilijk is want daar rijdt de stadsbus wel door het centrum” klopt helemaal!
Bijvoorbeeld:
—————–
Lijn 24 heeft:
6 haltes in Helmond
11 haltes in Mierlo
7 haltes in Geldrop
9 haltes in Eindhoven (7 haltes indien de bus richting Helmond rijdt).
maandag 20 juli 2020 om 11:39 D’n dieje
——————————————————-
bij Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer.
Is dit het volgende hoofdstuk is in wat ik jaren geleden al de “Hermesgate Files” heb genoemd?
De nieuwste ontwikkelingen betreffende Taxbus in Helmond:
De prijs voor een Taxbus – rit voor “vrije reizigers”is op dit moment geen 4,50 Euro, geen 1,45 Euro, maar liefst ELF Euro met als verklaring “dat dit een maatregel is van de overheid” – welke overheid? – en dat de bestemming – het Helmondse Elkerliek – ziekenhuis – bereikbaar is “met het openbaar vervoer”. Welk openbaar vervoer?
Ik ben benieuwd welke verklaring gemeenteraadslid Van den Bogaardt uit de “City of Smart Mobility” in de “slimste regio van de wereld” hiervoor heeft!
Of – als deze met de mond vol standen staat – welke verklaring mevrouw Antoinette Maas als openbaar vervoerwethouder in het kader van “Mobility as a Service (MaaS) kan geven!
Maas en MaaS: Voelt u hem?
@Peter van Lieshout op woensdag 16 september 2020 om 10:22:
Beste Peter,
Bedankt voor uw bericht. Dit is nieuwe informatie voor mij. Naar mijn weten zou een rit met de Taxbus normaal gesproken 4,50 euro zijn voor vrije reizigers en nu tijdelijk 1,45 euro. Op de website van Taxbus staat het volgende:
”Daar waar in Brabant geen buslijnen meer rijden, met name door het wegvallen van de buurtbussen, kunnen reizigers gebruik maken van de regiotaxi’s, in Zuid-Oost Brabant bekend als Taxbus. De provincie heeft met de vijf regio’s in Brabant afgesproken dat reizigers in die gevallen tegen WMO-tarief kunnen reizen. Dat is gelijk aan het OV-tarief. U kunt in dit geval een Taxbus bestellen door te bellen met de reserveringslijn en hoeft in dit geval niet in het bezit te zijn van een Taxbuspasje.Deze maatregel is vooralsnog verlengd tot 1 oktober 2020.”
Elf euro per rit is veel te duur. Ik ga dit voor u navragen en kom er bij u op terug.
P.S. Ik merk dat dit onderwerp u aan het hart gaat en dat u veel kennis hebt over het OV. Ik zou graag een keer met u een kop koffie willen drinken om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Hopelijk staat u hiervoor open. U kunt mij altijd een mailtje sturen of contact opnemen via de sociale media. Mijn e-mailadres is [email protected]. Ik hoor graag van u.
Vriendelijke groet,
Jochem van den Bogaard
@Peter van Lieshout op woensdag 16 september 2020 om 10:22:
Hoi Peter,
Ik heb het nagevraagd bij de gemeente en de betreffende ambtenaar kon geen informatie vinden die bevestigt dat de tarieven enorm gestegen zijn. Ook ik kan hier niets over terugvinden op de website van Taxbus. Het tarief van 4,50 per rit zou dus ongewijzigd moeten gelden. Met meer nauwkeurige info over de reis kunnen we de ritprijs misschien herleiden. Heeft u meer specifieke informatie?
@Jochem van den Bogaard op donderdag 17 september 2020 om 11:01:
Ik heb gisteren een klacht via het klachtenformulier ingediend bij Taxbus waarin ik de volgende gegevens heb genoemd:
•Reisdatum(dd-mm-jjjj): 16-09-2020
•Vertrekadres: (weggehaald i.v.m. privacyredenen)
•Vertrekplaats: Helmond
•Ophaaltijdstip (bijv. 17:30): 14:15
•Bestemmingadres: Elkerliek – ziekenhuis Helmond
•Bestemmingplaats: Helmond
Ik weet ook nog de naam van de Taxbus – medewerker die mij telefonisch te woord heeft gestaan – die mij heeft geïnformeerd over “de maatregel van de overheid” en ook met zijn opmerking “dat het Elkerliek – ziekenhuis bereikbaar is met het openbaar vervoer” – maar zijn naam ga ik hier ook niet noemen i.v.m. de privacy. Ik ben in afwachting van een reactie van Taxbus.
Het telefonisch contact tussen Taxbus en mijzelf was op wo – ochtend 16/9/2020 in ieder geval vóór 10.22 u.
En wat is nu het Taxbus – tarief? 1,45 Euro (volgens u op 16/9/2020) of 4,50 Euro (volgens u op 17/9/2020)? Nog steeds volgens u in ieder geval geen 11,00 Euro!
@Peter van Lieshout op donderdag 17 september 2020 om 13:24:
Beste Peter,
Ik heb de informatie doorgegeven aan de behandeld ambtenaar. Ik verwacht hier nog een terugkoppeling van te krijgen.
Het huidige tarief zou 4,50 euro zijn voor vrije reizigers. Dat is de laatste informatie zoals ik die heb gekregen.
@Jochem van den Bogaard op maandag 21 september 2020 om 21:23:
Ik heb tot nu toe geen reactie ontvangen van Taxbus naar aanleiding van mijn klacht van 16 september.
En als u toch bezig bent met het openbaar vervoer kunt u dan een antwoord geven op de vraag – die ik ook gesteld heb – met welk openbaar vervoer het Elkerliek – ziekenhuis eigenlijk bereikbaar is?
En ook te kijken naar de reactie van:
@Rolf Kuijpers op dinsdag 8 september 2020 om 20:54:
Uw opmerking ” Ik kan in ieder geval met gemak een aantal dorpen opnoemen die een beter busnet hebben dan Helmond, wat niet zo moeilijk is want daar rijdt de stadsbus wel door het centrum” klopt helemaal!
Bijvoorbeeld:
—————–
Lijn 24 heeft:
6 haltes in Helmond
11 haltes in Mierlo
7 haltes in Geldrop
9 haltes in Eindhoven (7 haltes indien de bus richting Helmond rijdt).
Jochem en Peter (vooral hij) doen veel moeite, maar het moet duidelijk zijn dat het tegen dovemansoren wordt gezegd.
Het is meer dan schandalig dat – en met name vooral – het ziekenhuis slecht te bereiken is. Dit is een stad van de grootte van Helmond niet waardig.
Ik kan niets anders zeggen, dan foei, foei, foei!! Neem verantwoordelijkheid en laat zien dat er wat aan gedaan wordt.
Het OV lijkt momenteel erg weinig prioriteit te hebben, terwijl we hard op 13 december afstevenen.
Dan is het gedaan met flexbus
Persoonlijk druk met onder de aandacht proberete krijgen overal,maar gehoor krijgen is echt een probleem…
Hopelijk worden mensen bij gemeente én provincie snel wakker en worden er stappen ondernomen dat iedereen terug kan vallen op (betaalbaar) openbaar vervoer.
Want juist degene met kleinere portemonnee, zonder auto en/of fiets, zijn afhankelijk van het OV!
Update:
4 Extra buslijnen omdat Bravoflex stopt
Met ingang van 3 januari 2021 wijzigt de dienstregeling van het Openbaar Vervoer in onze stad. Dat betekent dat sommige routes en tijden anders worden. Want (zoals we eerder meldden) is er besloten om te stoppen met de vervoersdienst Bravoflex. Een alternatief vervoer van deur tot deur is de Taxbus, waar elke Helmonder gebruik van kan maken. Daarnaast gaan er 4 extra buslijnen rijden.
Na een tweejaarlijkse testperiode is regionaal besloten om de vervoersservice Bravoflex vanaf 1 januari 2021 niet langer meer aan te bieden. Ter vervanging van Bravoflex rijden er in Helmond vanaf 1 januari weer 4 extra stadslijnen. Deze lijnen rijden op werkdagen met een 8-persoons busje. Het gaat om buslijn 52 (Rijpelberg – Station), buslijn 53 (Straakven – Station), buslijn 54 (Brouwhuis – Station) en buslijn 55 (Stiphout – Station). Kijk voor de actuele dienstregeling op http://www.hermes.nl.
Vanaf 1 januari rijdt lijn 24 Eindhoven CS – Helmond niet meer in de avonduren. Dit is een gevolg van minder reizigers door de coronacrisis en de bijbehorende maatregelen van de Rijksoverheid.
@De weblog van Helmond op donderdag 17 december 2020 om 09:37:
Natuurlijk goed nieuws dat de lijnen 52, 53 en 54 van Hermes terugkomen met daarbij lijn 55 tussen NS Helmond Centraal Station en Stiphout v.v.
Hopelijk geven deze buslijnen goede aansluitingen op elkaar en op andere buslijnen en op de NS Intercity treinen met “stops” op Helmond Centraal tussen Schiphol en Venlo v.v.
Maar het is wel goed om alles in een juist perspectief te plaatsen:
Bravoflex VERVING de lijnen 52,53, en 54 en met ingang van 3 januari 2021 VERVANGEN de lijnen 52, 53, 54 Bravoflex, dus hoezo EXTRA?
“Na een tweejaarlijkse testperiode is regionaal besloten om de vervoersservice Bravoflex vanaf 1 januari 2021 niet langer meer aan te bieden”:
– Een tweejaarlijks testperiode moet volgens mij een DRIEjaarlijkse periode zijn, namelijk vanaf eind 2017 en voor “testperiode” kan volgens mij beter het woord “fiasco” gebruikt worden,
– Voor “regionaal” is het woord “provinciaal” beter op zijn plaats, omdat het Brabantse provinciebestuur de ov – concessieverlener en Hermes de ov – concessiehouder voor Zuidoost Brabant en – dus ook voor Helmond – zijn.
Blijft staan, dat de vrijdagse koopavonden, de zaterdagse weekmarkten en de zondagse koopmiddagen in Helmond niet bereikbaar blijven met het openbaar vervoer. En hoe zit het met de ov – bereikbaarheid van het Elkerliek – ziekenhuis overdag op werkdagen, ’s avonds en op zaterdag en zondag?
Vanaf 4 januari – morgen! – gaan de buslijnen 52, 53, 54 en 55 van Hermes in Helmond van start.
Hiermee kan Bravoflex voorgoed uit het Helmondse collectieve geheugen gewist worden!
Samen met de Helmondse gemeenteraad ben ik benieuwd naar de ervaringen van de openbaar vervoerreizigers met dit – en ander – openbaar vervoer in Helmond…
Er wordt gewoon een andere sticker op de bravoflexbusjes geplakt.
De grote bus is nu een klein busje.
Hoeveel mensen kunnen er mee in een 8 persoonsbusje?
in de coronatijd.
Kop uit het Eindhovens Dagblad.
(De rest van het artikel kunt u vinden in het ED)..
Met daaraan gekoppeld meteen een paar vragen over het Helmondse openbaar vervoer van Hermes:
– Is de Helmondse collega – wethouder voor het openbaar vervoer – mevrouw Antionette MAAS – ooit nog van plan dergelijke initiatieven te ontplooien?
– Is de Helmondse gemeenteraad ooit nog van plan een voortrekkersrol voor het openbaar vervoer in en rond Helmond te vervullen?
– En wat doen het Helmondse college van B&W en de Helmondse gemeenteraad “om in de toekomst meer mensen te verleiden het openbaar vervoer te nemen”?
– Ligt het niet voor de hand het Helmondse busstation – naast het NS – station! – ook “op te waarderen”?
– En wat hebben de Helmondse ov – reizigers aan het genoemde Dynamisch Reizigers Informatie Systeem van de provincie Noord Brabant?
————————————————————————————
Bushalte bij Bavaria in Lieshout krijgt een stevige impuls
LAARBEEK – Om in de toekomst meer mensen te verleiden het openbaar vervoer te nemen wordt de bushalte bij Bavaria in Lieshout flink opgewaardeerd. Onderzoek moet nu uitwijzen hoe die opwaardering wordt vormgegeven.
Siel Peijs 13-01-21, 23:39 Bron: ED
De bushalte aan de rotonde bij Bavaria is volgens wethouder Tonny Meulensteen de halte die in Laarbeek verreweg het meest wordt gebruikt. Die opstapplaats verdient dan ook een stevige kwaliteitsimpuls, vertelde hij gisteravond voor de commissie Ruimtelijk Domein van Laarbeek. Om reizigers zo goed mogelijk van dienst te zijn wordt vanuit de provincie een Dynamisch Reizigers Informatie Systeem aangelegd.
Beste Mensen / Luitjes / en noem maar op
Het is van het ZOTTE dat we nu al weer jaren aan het bakkeleien zijn over het openbaar vervoer in ons Helmond.
Wij zijn nu bezig met heel veel personen , Ambtenaren, Wethouders, Raadsleden, Provincie mensjes, en niet te vergeten HERMES !! allemaal personen met VERSTAND en al deze personen kunnen het niet voor elkaar krijgen, dat er busjes rijden om ons van A naar B te brengen in Helmond.
Ik heb een ruwe schatting gemaakt van al de salarissen de deze personen jaarlijks ontvangen dat is ongeveer +/- € 1.5 Miljoen.
En tot op heden kunnen deze mensen er niet voor zorgen dat er BUSJES rijden.
ER WORDT ALLEEN MAAR GEWAUWELD, JAMMER, DUS BIJ DEZE GEEN WOORDEN MAAR DADEN
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de wijze woorden van WOUT (zie hierboven).
Ik verwijs naar de vele bijdragen over het openbaar vervoer in Helmond die in de afgelopen jaren hier op de weblog zijn gepubliceerd, waaronder “Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer” over het Bravoflex – fiasco met maar liefst
373 (!) reacties.
En wat is er de afgelopen jaren veranderd/verbeterd? Helemaal niks! Alleen maar verslechterd!
Ja hele wijken ontberen openbaar vervoer en nu heeft men het plan ook aantal parkeerplaatsen terug te gaan dringen zie stuk Manders want je moet je auto maar gaan delen. PLUS je moet langer zelfstandig wonen als oudere….
Het komt erop neer als je ergens naar toe moet wacht je maar op lijkwagen of ambulance want die heeft Helmondse B&W nog niet onder haar beinvloedingssfeer. Maar ja wachten op de landelijke feodale partijen en wie weet …..
@Jochem van den Bogaard op maandag 21 september 2020 om 21:23:
BesteJochem
in verband met corona is het tarief ook voor de vrije reiziger op dit moment € 1,45
@Wout. op woensdag 21 april 2021 om 12:58:
Hoi Wout,
Dat was mij inmiddels bekend. Bedankt voor het delen van de informatie. Fijn dat deze regeling getroffen is. Hierdoor kunnen meer mensen gebruik maken van de Taxbus.
Beste wethouders, raadsleden en ambtenaren ( van de mobiliteit )
Het wordt toch inmiddels eens tijd dat jullie gaan zorgen voor een goed en betaalbaar OPENBAAR VERVOER in onze stad HELMOND.
Stop met het oeverloos gewauwel heen en weer gelul, maak een vuist kom op voor je zaak.
Ik ben nu al bijna drie jaar bezig om de partijen ( provincie, gemeente en hermes) te informeren over het wanbeleid van HERMES tijdens het opstarten (pilot) van bravo-flex, maar helaas de oortjes zitten verstopt, ze kunnen niets horen en willen niet luisteren, wij zijn maar burgers die lijdzaam het allemaal maar moeten accepteren.
IK sluit dit verhaal af met een dringend verzoek doe er iets aan, want wachten op de SHUTTLE zonder chauffeur, dan zijn we inmiddels dood en gecremeerd
Een “aangekleed busvervoer” in plaats van een “uitgekleed” busvervoer!
Het ligt voor de hand, dat de Helmondse wethouders belast met het openbaar vervoer en belast met het onderwijs namens het college van B&W in samenspraak met de Helmondse gemeenteraad een “feasability study” over de bereikbaarheid – en dan met name de bereikbaarheid met het OPENBAAR VERVOER laten uitvoeren voor Campus de Braak (zie hieronder):
“Samen met partners OMO (Dr. Knippenbergcollege, Praktijkschool Helmond), Fysioclub Jeurissen en Van den Ingh, Helmond Sport en de amateurverenigingen op De Braak (Helmondia en MULO) realiseert de gemeente Helmond een bruisend sport-, onderwijs- en gezondheidspark midden in de stad. Ook met andere organisaties wordt al volop samengewerkt. Zo hebben JIBB+, LEV Groep en Embedded Fitness meegedacht over de visie die is ontwikkeld”.
Het is niet moeilijk om je voor te stellen, dat er een toevloed gaat ontstaan van bezoekers – scholieren, personeel, bezoekers, voetbalfans e.a. – als de Campus van start is gegaan. Het is ook niet moeilijk om voor te stellen, dat – als een groot aantal van deze bezoekers met hun auto’s komen – dit niet alleen voor verstoppingen gaat zorgen in de directe omgeving van de Campus, maar ook in de nabijgelegen woonwijken in Helmond – Noord.
En daar zit natuurlijk niemand op te wachten: de bewoners in Helmond – Noord niet, het college niet, de gemeenteraad ook niet!
Feit is, dat de enige buslijn die de Braak op dit moment passeert lijn 23 tussen Helmond en Boxmeer v.v. van concessiehouder Hermes is. Feit is ook, dat de capaciteit en de frequentie van deze lijn bij lange na niet voldoende zal zijn om grote aantallen Campus – bezoekers te verwerken.
(Ik verwijs overigens naar het beleid van de gemeente Helmond om het autogebruik binnen de gemeentegrenzen terug te dringen).
De uitkomsten van het bovengenoemde “haalbaarheidsonderzoek” zullen bepalend moeten zijn voor een drastische uitbreiding van de capaciteit en de frequentie van de regionale lijn 23 of – beter nog – een nieuwe, aparte stadslijn tussen bijvoorbeeld NS station Helmond en Dierdonk via Campus de Braak met een aantal tussenliggende bushaltes (en dan uiteraard niet ten koste van bestaande stadslijnen).
Als concessieverlener voor het openbaar vervoer in Zuidoost Brabant is de provincie Noord Brabant bij uitstek de instantie die hiervoor zorg moet dragen.
De gemeente Helmond heeft nog wel wat tijd om dit aan te kaarten bij de provincie, maar aan de andere kant: de tijd gaat snel!
Een bruisend sport-, onderwijs- en gezondheidspark in combinatie met een bruisend openbaar vervoer!