25reacties

Heesakkers: Naar het centrum zonder auto

Afgelopen week was de presentatie van de begroting. Een hoop plannen en je begrijpt dat Corona in alle programma’s de overhand voert. Getallen, rentepercentages en kostenramingen zal ik je besparen. De koers van het college is om uit de crisis te investeren en daarmee de tweedeling in de samenleving tegen te gaan. Extra investeren in ons centrum staat hoog op het lijstje.

 
Het college wil dat Helmond goed bereikbaar blijft en gaat zich de komende periode inzetten om dat te bereiken. Maar wat we vooral lezen, is dat er wordt verdergegaan met het autoluw maken van ons centrum, terwijl daar met Oranjekade en woningen in het Burgemeester Geukerspark veel meer mensen komen wonen.
 
Hoe de mensen het centrum bereiken en hoe graag mensen van buiten Helmond ons centrum nog zullen opzoeken, zijn vragen die wij bij deze plannen krijgen. Voorlopig ligt er een variant om de Traverse te ondertunnelen en/ of de Vossenbeemd te gebruiken als randweg van onze stad. Twee plannen waarvan wij niet overtuigd zijn dat ze ‘verkeersproblemen’ in de stad zullen oplossen. Als we ons willen profileren als ‘Hoofdstad van de Peel’ zullen we dat in woord en daad moeten laten zien.
 
Wat ons betreft moet het centrum een aantrekkelijke plek zijn waar je graag komt winkelen of waar je naartoe gaat voor ontspanning. Je wilt tenslotte dat mensen daar geld uitgeven en dat de Helmondse ondernemers op deze manier ook worden gesteund in tijden van crisis. En sommige mensen kunnen dat al lopend of op de fiets doen, maar een hoop mensen is toch afhankelijk van de auto of het OV.
 
Het college zet in op een mobiliteitstransitie. Dat betekent concreet dat er alternatieven worden gezocht voor de auto. In de begroting lezen wij dat een combinatie van e-bikes, speedpedelacs (een stoerdere e-bike), deelmobiliteit en HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) de voorkeur heeft.
 
Dan hopen we maar dat er in de begroting een plan staat om het openbaar vervoer in Helmond weer naar een fatsoenlijk niveau te brengen. Want zonder Bravoflex, de pilot stopt helaas vroegtijdig, is het busvervoer nog maar minimaal en verre van hoogwaardig. En staat er in de begroting dan iets over een nieuwe OV-oplossing? Ja en nee: Het college stelt ‘in 2021 een visie op voor nieuwe concepten en het openbaar vervoerssysteem in de stad’. Juist ja… ik zou nog even niet bij de halte gaan staan, deze bus rijdt voorlopig nog niet.
 
Marcel Heesakkers,
burgerraadslid CDA