Afgelopen week was de presentatie van de begroting. Een hoop plannen en je begrijpt dat Corona in alle programma’s de overhand voert. Getallen, rentepercentages en kostenramingen zal ik je besparen. De koers van het college is om uit de crisis te investeren en daarmee de tweedeling in de samenleving tegen te gaan. Extra investeren in ons centrum staat hoog op het lijstje.
Het college wil dat Helmond goed bereikbaar blijft en gaat zich de komende periode inzetten om dat te bereiken. Maar wat we vooral lezen, is dat er wordt verdergegaan met het autoluw maken van ons centrum, terwijl daar met Oranjekade en woningen in het Burgemeester Geukerspark veel meer mensen komen wonen.
Hoe de mensen het centrum bereiken en hoe graag mensen van buiten Helmond ons centrum nog zullen opzoeken, zijn vragen die wij bij deze plannen krijgen. Voorlopig ligt er een variant om de Traverse te ondertunnelen en/ of de Vossenbeemd te gebruiken als randweg van onze stad. Twee plannen waarvan wij niet overtuigd zijn dat ze ‘verkeersproblemen’ in de stad zullen oplossen. Als we ons willen profileren als ‘Hoofdstad van de Peel’ zullen we dat in woord en daad moeten laten zien.
Wat ons betreft moet het centrum een aantrekkelijke plek zijn waar je graag komt winkelen of waar je naartoe gaat voor ontspanning. Je wilt tenslotte dat mensen daar geld uitgeven en dat de Helmondse ondernemers op deze manier ook worden gesteund in tijden van crisis. En sommige mensen kunnen dat al lopend of op de fiets doen, maar een hoop mensen is toch afhankelijk van de auto of het OV.
Het college zet in op een mobiliteitstransitie. Dat betekent concreet dat er alternatieven worden gezocht voor de auto. In de begroting lezen wij dat een combinatie van e-bikes, speedpedelacs (een stoerdere e-bike), deelmobiliteit en HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) de voorkeur heeft.
Dan hopen we maar dat er in de begroting een plan staat om het openbaar vervoer in Helmond weer naar een fatsoenlijk niveau te brengen. Want zonder Bravoflex, de pilot stopt helaas vroegtijdig, is het busvervoer nog maar minimaal en verre van hoogwaardig. En staat er in de begroting dan iets over een nieuwe OV-oplossing? Ja en nee: Het college stelt ‘in 2021 een visie op voor nieuwe concepten en het openbaar vervoerssysteem in de stad’. Juist ja… ik zou nog even niet bij de halte gaan staan, deze bus rijdt voorlopig nog niet.
Marcel Heesakkers,
burgerraadslid
CDA
25 reacties:
Autoluw maken van het centrum? Denk je nu echt dat mensen eerder geneigd zijn het OV te gaan pakken om te gaan shoppen in het centrum. Het centrum staat vol leegstand, het is totaal niet aantrekkelijk. Word je straks nog aangewezen op fiets of OV is het helemaal een goed excuus om uit te wijken naar grotere steden.
Je moet wel het hele verhaal vertellen Marcel. Het centrum blijft in de toekomst goed toegankelijk voor de automobilist. Een nieuwe brug over het water, van de Waardstraat naar de Kanaaldijk, maakt de nieuwe huizen bij Oranjekade en de Elzas-parkeergarage in het autoluwe centrum straks goed bereikbaar. Uitgangspunt: Helmond blijft met de auto goed bereikbaar, maar auto’s zijn steeds meer te gast. Doorgaand verkeer wordt er omheen geleid en er komen parkeerroutes naar de garages bij het centrum en nieuwe parkeerplaatsen onder het Piet Blomplein en in de buurt van het station. Er is dus straks nog steeds meer dan genoeg parkeergelegenheid in het centrum.
Daarnaast gaan steeds meer gemeentes voor een autoluw centrum, omdat dit beter is voor de leefbaarheid en luchtkwaliteit in het centrum. Het centrum moet een plek zijn waar je kunt recreëren zonder rondscheurende auto’s om je heen.
Investeren in een bodemloze put als Helmond centrum, zonde van de centen, onze centen.
Saai centrum met een eenheidsworst aan winkels.
Waarom is dat centrum zo vreselijk belangrijk?
Daar is al voor miljoenen in geïnvesteerd en heeft totaal niets opgeleverd.
Goed stuk Marcel
OV pakken naar het centrum is het probleem niet. Gebrek aan fatsoenlijk consistent OV is het probleem.
Helmond is natuurlijk niet zo’n grote stad. Je kunt wandelend en fietsend van Dierdonk naar Brandevoort.
@Jochem van den Bogaard op maandag 12 oktober 2020 om 10:10:
Dag Jochem, een vraagje: in het ED van 10 oktober las ik het volgende: Er verdwijnen zo’n 650 parkeerplaatsen in het noordelijk deel van het centrum. Er komen er circa 240 terug. (www.ed.nl/helmond/zeven-bruggen-is-dat-nodig-in-een-centrum-waar-de-auto-gast-is-zesvragen-
over-het-verkeer-in-helmond~a880902c/)
Hoezo is er ‘straks dan mee dan genoeg parkeergelegenheid in het centrum’. Kun je dat uitleggen?
Dank en groetjes,
Hanneke Hegeman.
@Hanneke Hegeman op maandag 12 oktober 2020 om 13:57:
Dag Hanneke,
Goede en terechte vraag. Alle parkeergarages in het centrum (Boscotondo, de Elzas en Doorneind) blijven allemaal open en beschikbaar, dus daarom is er meer dan genoeg parkeergelegenheid. Deze parkeergarages zijn in de dagelijkse praktijk nooit alle drie vol. Daarnaast komen er nieuwe parkeerplaatsen onder het Piet Blomplein en in de buurt van het station.
Wel grappig dat het lokale CDA hier af staat te geven op het stoppen van BravoFlex, wat mede het gevolg is van de keuzes die de provinciale CDA heeft gemaakt. Ze zitten daar immers in de coalitie en zijn daar direct verantwoordelijk voor het openbaar vervoer, terwijl de gemeente er in principe niet over gaat. Met andere woorden, u blaft tegen de verkeerde boom, om een anglicisme te gebruiken.
Het is vrij gemakkelijk om overal tegenaan te schoppen en een stuk lastiger om ook met constructieve oplossingen te komen die werken. Ik denk dat met de goed te bereiken parkeergarages die vlakbij of zelfs pal onder het centrum liggen er een goed compromis gemaakt is die van het centrum veel meer een wandel en verblijfsgebied kan maken.
Persoonlijk denk ik dat de omleiding van het verkeer via het industrieterrein in het zuiden van Helmond misschien niet ideaal is, maar dat het een noodzakelijke eerste stap is om die snelweg die Helmond doorsnijdt daar eindelijk weg te krijgen. Als je nooit begint om fouten uit het verleden te herstellen zul je ook nooit verbetering zien.
Haal dat parkeer geld er maar is af mensen betalen al genoeg
@Jochem van den Bogaard maandag 12 oktober 2020 om 14:53
Ambtenaren van de gemeente Helmond parkeren in de toekomst in garage Doorneind. Volgens wethouder Harrie van Dijk is in Doorneind overdag genoeg plek voor auto’s van ambtenaren.
Geef het toch gewoon op met het centrum. Het is nooit wat geweest en het zal ook nooit wat gaan worden. Al helemaal niet met incapabele ‘centrummanagers’.
Behalve de bestrating en meer leegstand is er niks veranderd. Maak er beter een buurtwinkelcentrum zoals de Bus van. Het niveau winkels wat er in centrum zit zou daar prima passen.
De vele miljoenen aan nutteloze onderzoeken en probeersels kunnen in mindering worden gebracht op de ozb- belasting.
Bravoflex was al vanaf het begin – december 2017 – ten dode opgeschreven.
Zie hiervoor de 363 reacties bij “Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer” hier op deze weblog.
Krokodillentranen van Helmondse politici over het openbaar vervoer in Helmond zijn alleen maar hypocriet!
Betere vragen zijn “Naar het centrum met de bus?” en ook “Naar het Elkerliek – ziekenhuis met de bus?” vanuit de verschillende Helmondse woonwijken – en ook weer terug – waar eindelijk eens een keer antwoorden op gegeven moeten worden.
Hoi Marcel
N.A.V. de opmerking ‘Bravoflex, de pilot stopt helaas vroegtijdig”
Even voor de duidelijkheid: in april van dit jaar konden we in het ED het volgende lezen.
CDA Eindhoven: stop maar met Bravoflex!
EINDHOVEN – Als het aan het Eindhovense CDA ligt, wordt het geld dat nu in BravoFlex wordt gestopt gebruikt om het bestaande openbaar vervoer te verbeteren.
Mede door de lobby vanuit Eindhoven is men in de provincie tot de conclusie gekomen om te stoppen met Bravoflex.
@Theo Manders
Op andere plekken was het dan ook meer een toevoeging. Waarschijnlijk iets hebbende om op terug te vallen. En in Helmond enige optie. Graag dan ook bij verdwijnen van deze pilot, Bravoflex, graag weer alles op alles voor echt Openbaar Vervoer in Helmond.
Jochem, het kan wel zo zijn dat andere gemeentes ook een autoluw centrum maken, maar die hebben een totaal openbaar vervoernet waardoor mensen heel makkelijk het centrum kunnen bereiken. Ik zal het nog een keer zeggen: er is geen stad in Nederland die een slechter OV heeft dan Helmond, nog sterker ik kan tal van dorpen noemen waar betere busverbindingen zijn dan in Helmond.
Kortom: autoluw maken van het centrum werkt alleen in grote steden met een echt OV net en als je dit niet hebt dan wordt het centrum niet aantrekkelijker. Indien Eindhoven autoluw wordt gemaakt dan kun je vanaf elk punt in Eindhoven de bus nemen; nog afgezien van het aanbod aan winkels ben je dan als Helmond ten dode opgeschreven.
Dan komt er niemand meer naar het centrum denk
Beste Mensen / Luitjes / en noem maar op
Het is van het ZOTTE dat we nu al weer jaren aan het bakkeleien zijn over het openbaar vervoer in ons Helmond.
Wij zijn nu bezig met heel veel personen , Ambtenaren, Wethouders, Raadsleden, Provincie mensjes, en niet te vergeten HERMES !! allemaal personen met VERSTAND en al deze personen kunnen het niet voor elkaar krijgen, dat er busjes rijden om ons van A naar B te brengen in Helmond.
Ik heb een ruwe schatting gemaakt van al de salarissen de deze personen jaarlijks ontvangen dat is ongeveer +/- € 1.5 Miljoen.
En tot op heden kunnen deze mensen er niet voor zorgen dat er BUSJES rijden.
ER WORDT ALLEEN MAAR GEWAUWELD, JAMMER, DUS BIJ DEZE GEEN WOORDEN MAAR DADEN
Beantwoorden
zondag 18 april 2021 om 13:03Wout.
@Theo Manders op maandag 12 oktober 2020 om 18:41:
Door mismanagement bij Hermes is de BRAVO FLEX ter ziele gegaan.
Al 2 jaar lang geprobeerd om dat aan de kaak te stellen.
Maar jammer genoeg tegen dovenmans oren.
Niemand is het gelukt om de desbetreffend persoon ( mij bekend ) bij Hermes tot inkeer te brengen.
En toen was het gedaan met BRAVO FLEX jammer
Het centrum in Helmond is op sterven na dood. Hoge parkeertarieven is daar een oorzaak van. Om met het openbaar vervoer naar het centrum te komen is ook geen pretje. Ik denk dat je aantal blauwe zones moet maken voor een half uur shoppen. Wil je langer dan kun je uiteraard terecht op de Ameide of in een parkeergarage. Ook de markt kan dan een gedeelte weer opengesteld worden met een blauwe zone. Je zult dat zien dat er weer meer ondernemers naar het centrum gaan komen omdat de klanten snel iets kunnen komen ophalen. je ziet in andere gemeentes waar een blauwe zone in het centrum geldt er door de week meer bezoekers zijn dan in dit doodgemaakte centrum door politici die allemaal wereld vreemd ons de les willen lezen.
Betaald parkeren, wie dat heeft “bedacht” mag van mij postuum doodgeschoten worden.
Ov, ook al ziets…dat werkt fijn in grote steden waar niemand een auto kon/kan veroorloven. En doordat die steden nu een goed OV netwerk hebben,vaak met metro…hoeft een stedeling geen dure auto die betaald geparkeerd moet en 95% van de tijd stilstaat.
OV is dus voor een dorp als Helmond NOOIT rendabel of en optie. Die paar OV afhankelijken leveren niets op. Dan kunnen lobby clubjes wel gaan schreeuwen dat er echt heel veel eenzame oude vrouwtjes zijn ,zonder auto en familie…maar de praktijk leert dat stadsbussen telkens leeg rondtoeren.Er moet vreselijk veel geld bij.
Mensen die betaald aprkeren in Helmond zijn niet goed wijs,of financieel onafhankelijk…in beide gevallen; mooi zo laten; hoeft geen beleid voor dit soort mensen.
Ik voorzie alleen een succesvolle binnestad toekomst zonder auto verkeer; met veel wandelgroen en vele horeca en cultuur. (casino’s , stripclubs, koffieshops, musea) .De manier waarop mensne dan tot die strip komen zal vanzelf uitkristalliseren. Zwarte taxi’s lijkt me mooie optie.
@Andre op woensdag 21 april 2021 om 10:50:
Uw verhaal klopt niet, want ik ben geen eenzaam oud vrouwtje.
@Rolf op maandag 12 oktober 2020 om 19:57:
Zie mijn eerder gegeven reactie
@Wout. op zondag 23 mei 2021 om 15:11:
Goed om het openbaar vervoer – of het ontbreken daarvan – in Helmond op de agenda te houden tot de volgende gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart 2022. Dit houdt het college van B&W van Helmond, de politieke partijen die deel uitmaken van de Helmondse gemeenteraad c.q. de individuele gemeenteraadsleden én de betrokken ambtenaren wakker en alert
@Peter van Lieshout op maandag 12 oktober 2020 om 16:39:
Heel Helmond HUILT waar het eens heeft GELACHEN
WAAROM ?
Door mismanagement en wanbeleid zowel van Provincie, gemeente Helmond en uiteraard Hermes Is het met willens en wetens de Bravo Flex om zeep geholpen!
Een ding is me duidelijk geworden in deze affaire, de politiek bepaalt wij inwoners van Helmond hebben het nakijken.
En het had zo mooi kunnen zijn met de Bravo Flex, jammer, maar we blijven strijden