Van den Bogaard: Aandacht voor cultuur
De culturele sector is hard getroffen door de coronacrisis, ook in Helmond. De cultuursector behoort tot de zwaarst getroffen bedrijfstakken als gevolg van de coronacrisis. Als gemeenteraad hebben we het College van B&W opgeroepen de cultuursector niet te laten vallen. Specifiek voor cultuur is via de Crisis- en Herstelnota een bedrag van in totaal € 2,3 miljoen vrijgemaakt als ‘Cultuurimpuls’. Hiervan is twee miljoen bedoeld voor een fysieke impuls voor het toekomstbestendig maken van de culturele basis. Drie ton wordt ingezet als extra impuls voor het vergroten van de levendigheid in het centrum in 2021 en 2022. Daarnaast heeft de gemeente Helmond een aanvullend steunpakket voor de cultuursector ingesteld per 1 april jongstleden.
Om de cultuursector een extra hart onder de riem te steken en extra aandacht te schenken aan cultuur in Helmond organiseert D66 Helmond samen met de vijf culturele basisinstellingen Speelhuis, Museum, Cacaofabriek, Bibliotheek en Kunstkwartier een stadsgesprek Cultuur op 16 juni aanstaande. Dit betreft een online meeting voor alle belangstellenden over het thema Cultuur in Helmond. Het thema van de avond zal zijn: Helmond groeit! In hoeverre groeit cultuur mee? Er is dus geen (directe) relatie tussen de huidige moeilijke positie van cultuur vanwege Corona en dit stadsgesprek.
De bedoeling is om een combinatie te maken van een livestream vanuit het Speelhuis, waar een gespreksleider het programma leidt en de gastsprekers hun inleiding geven om daarna online discussiegroepjes te vormen vanuit huis die via Teams met elkaar in gesprek gaan over een bepaald (deel)onderwerp. Aansluitend geven dan de gespreksleiders van de discussiegroepen een terugkoppeling vanuit hun groepje naar de gastsprekers. De voorlopige tijdsplanning ziet er als volgt uit:
20.30 uur Start plenair deel Speelhuis
21.15 uur Start discussies in subgroepen
21.45 uur Start terugkoppeling door discussieleiders
22.15 uur Afronding, samenvatting door gespreksleider
Deze avond is voor iedereen die zich betrokken voelt bij de culturele sector in Helmond. We nodigen dan ook alle inwoners uit om met ons mee te praten over dit belangrijke onderwerp. Wat is er nodig om Helmond nog levendiger te maken? Al uw goede ideeën nemen wij mee als input voor het nieuwe verkiezingsprogramma van D66 Helmond voor de periode na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. U dient zich vooraf aan te melden, zodat een indicatie gemaakt kan worden van het aantal deelnemers aan de avond. Nadere informatie over hoe u zich kunt aanmelden volgt zo snel mogelijk. Ik hoop zo veel mogelijk Helmonders te verwelkomen tijdens de het stadsgesprek op woensdagavond 16 juni!
Jochem van den Bogaard
Raadslid D66 Helmond
26 reacties:
Ik vind de volgorde een beetje vreemd, eerst een concreet bedrag vrijmaken en dan pas gaan nadenken over de besteding ervan.
Logischer lijkt mij om eerst in kaart te brengen waar zoal behoefte aan is, zowel op het culturele vlak als daarbuiten, en pas daarna te gaan puzzelen hoe je zoveel mogelijk daarvan waar kunt maken, dus ook wat een passend bedrag is om vrij te maken voor cultuur naast al het andere dat om financiering vraagt.
2,3 miljoen, toe maar!
De culturele sector is erg breed, er zitten goede en slecht sectoren bij, ik bedoel met goede dat de hele stad er wat aan heeft en dat daar dan (belasting) geld naar toe gaat is prima te verdedigen, maar die zweverige clubjes en zo tja die zullen toch echt zelf de broek moeten ophouden is mijn idee.
Allemaal een pot nattigheid die cultuursector, blijft dweilen met kraan open!. STOP met dat circusgeld en besteedt het aal EERSTE levensbehoeften
Investeren in cultuur levert fantastische dingen op. Zeker ook in Helmond. Ik denk aan o.a. de onderwijsprogramma’s van het Kunstencentrum i.s.m. het Speelhuis, Annatheater e.d.
Kunst dwingt je om eens buiten geijkte paden te denken en je fantasie te gebruiken. Je daagt je geest uit. Dat hoeft helemaal geen zweverige zooi te zijn.
Helaas wordt het de laatste jaren vaak gezien als ‘linkse hobby’ en moet iedere instantie die wat meer fantasie van de kijker/toehoorder/lezer vraagt dan pak ‘m beet het gemiddelde nummer van André Hazes jr. ‘de broek zelf ophouden’. Jammer. Met die filosofie loop je het gevaar dat je straks als Helmonder enkel de Telegraaf leest, spelprogramma’s op SBS6 kijkt en luistert naar 100% NL? Lekkere originele, uitdagende en tot nadenken en verwonderen stimulerende samenleving krijg je dan…
Ik ben het eens met Sander Liam zijn redenering om kritisch naar de bestedingsvolgorde te kijken, maar vind ook dat we er voor moeten waken dat kunst niet een puur commerciële Studio 100-bedoening wordt.
Jammer van die miljoenen.
Ook echte D66 taal om 2 miljoen als “fysieke” impuls te benoemen…Wat is dat?
Betekent dat “onverantwoord geld verstrekken aan bevriende clubjes? ”
Cultuur houdt in; eindeloze subsidie stromen van belastingcenten. sinds kort ook een diversiteitseis; een museum als “onze Heer op zolder” kon hierdoor fluiten naar de subsidie omdat ze niet genoeg gekleurde medewerkers kunnen aantonen(vrijwillgers).
Bij uitstek is cultuur iets wat ingebakend en exclusief is.Je hoort erbij of niet.
Zomaar 2,3 miljoen “vrijgemaakt” om eens eventjes lekker extra een hart onder riemen te steken. De schaamte voorbij.
@Job op maandag 17 mei 2021 om 18:59:
Beste Job,
beetje jammer om hetgeen wat de gemiddelde Helmonder interesseert te betitelen als “studio 100”. Ik denk dat jij ook wel weet dat nog geen 8 % van het totale cultuur budget wordt besteed aan (jouw woorden) “studio 100” evenementen.
Even wat kengetallen uit de jaarrekening van Helmond 2019:
Totale kosten (minus baten) aan kunst en cultuur: 10 miljoen
Waarvan:
1,7 miljoen voor het kunstkwartier
4 ton amateur kunstbeoefening
7,7 ton evenementen en festiviteiten (inclusief Koningsdag, Sinterklaas)
1,4 miljoen overige culturele aangelegenheden (whatever that may be)
1,5 miljoen voor ons museum
En slechts 36.000 euro voor de beelden in de stad…….
Gooi daar even de gebruikers van het kunstkwartier tegenover en tel dan 10.500 leerlingen via de scholen die één keer het kunstkwartier hebben bezocht niet mee; dan hou je 2000 gebruikers over.
Dure hobby dat cultureel gebeuren dat door 95% van de Helmonders dus niet wordt bezocht….De toegankelijke evenementen etc moeten het dus met nog geen 8% doen van de totale pot ; linkse hobby? Ik weet het niet, maar de verdeling mag wel anders. Wat mij betreft mag het kunstkwartier worden terug gebracht naar 4 ton en dan een miljoen extra voor toegankelijke evenementen…..
@Andre op dinsdag 18 mei 2021 om 10:52:
Ik ben normaal geen fan van je reacties, maar je slaat nu de spijker op zijn kop. Ja een klein select clubje krijgt het gros van het budget….. en het gros van de Helmonders krijgt het minste.
@ dank u auwe….Er zijn trouwens meerdere andre’s maar inderdaad ik reageer vaak scherp.(naar elkaar toegroeien kan altijd nog he, door debat)
Ik ben t ook eens met jouw reactie; 2,3 miljoen vrijgemaakt , leuk voor de elite.
Dan zou ik zeggen, daar moet een tienvoudig bedrag tegenover staan voor de onderkant van onze samenleving; Geestelijke hulp, jeugd- en gezinshulp .
Maar dan hebben we ook nog alles er tussenin…de middenklasse die toch ook zijn makken kent….
Kortom, mooie praatjes moet je altijd kunnen verantwoorden richting het grote geheel.(Draagvlak)
Daarover gingen eerder ook al discussies hier.
Beetje jammer om bezoekers van het Gemeentemuseum Helmond – waar ik er een van ben (ik denk met plezier terug aan de Lucas Gassel – tentoonstelling vlak voor corona) en ook een beetje jammer om bezoekers/leden van de Helmondse bibliotheek – waar ik er ook een van ben – te beschuldigen deel uit te maken van een klein select clubje. Zo zie ik mezelf toch echt niet!
Als er één instelling laagdrempelig is, is het wel de Openbare Bibliotheek.
Je vindt daar alleen al bij de leestafel een schat aan informatie: van het Eindhovens Dagblad via de Volkskrant tot de Telegraaf van vandaag en een breed scala aan actuele tijdschriften (waarvan de oude nummers overigens uitgeleend worden).
En dan heb ik het nog niet eens over de boeken over de geschiedenis van Helmond, reisgidsen voor je vakantie en hoopjes streekromans en thrillers, materiaal voor je hobby of je studie en nog veel meer!
En of dat allemaal nog niet genoeg is kun je ook gebruik maken van computers om te surfen op het internet!
En daar kom nog bij, dat de bibliotheek – medewerkers vriendelijk, aardig en behulpzaam zijn.
Ik zou zeggen: loop er eens binnen! Als ik me niet vergis zijn de openingstijden binnenkort weer normaal.
PS. Ik heb even op moeten zoeken wat Studio 100 is. Ben ik nu een cultuurbarbaar?
De eeuwige discussie over dat kunst en cultuur voor een groot gedeelte zo elitair zouden zijn is een non-discussie naar mijn mening en is al decennia gaande. Zoals Peter van Lieshout terecht aangeeft zijn de culturele instellingen niet alleen hartstikke laagdrempelig, ze zijn ook nog eens hartstikke boeiend en divers qua aanbod.
Als je maar open staat voor meer dan enkel commerciële massaconsumptie.
Ik moet er niet aan denken dat musea, bibliotheken en theaters straks enkel eenheidsworst vol realitysoaps, auditieshows en sentimenteel drama gaan promoten, omdat dát geïnvesteerd geld waard zou zijn…
Ik kan genieten van snoeiharde metal, klassiek, Hazes (senior!), jazz, blues, rock, pop en verder. Een vaak gehoorde reactie is echter op alle muziek die niet direct bekend is ‘Dat jij dát nou mooi vindt..!’
Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet…
Betekent dit dan dat cultuur juist voor de massa moet zijn?
Out of the box denken vraagt om investeren in beleving die niet enkel in centen te vangen is. Zitten daar risico’s aan vast? Ja, natuurlijk. In Helmond kijkt men nadrukkelijk niet enkel naar plat vermaak, maar ook naar de eigen cultuurhistorie en educatieve waarde. Daar ontwikkel je je bevolking mee. Ontwikkeling is helemaal niet elitair, dat is juist het tegenovergestelde: je geeft iedereen de kans om eens buiten de eigen comfortzone te kijken.
Misschien de volgende keer de cultuurbegroting eens naast bijvoorbeeld écht geldverslindende zaken leggen, zoals dividendbelasting, termen als ‘vestigingsklimaat’, winstuitkeringen van bedrijven, bonussen en ga zo maar verder.
Dát zijn concrete zaken waar de middenklasse nu al jaren de dupe van is.
@Job, dus voor ene habbekrats kan de elite hun verantwoordelijkheid afkopen door populistische kunstprojecten te financieren ?
Natuurlijk is cultuur ook de worstelende jonge kunstenaar die met poep een muurschildering maakt over de palestijnse zaak, maar het is ook een hele subsidie middenstand en een goed bedeelde toplaag.Dat is niks nieuw of vreemd,maar zo werkt het . Zo krijgen tesla en outlander rijders leuke douceurtjes die de 4e hands rijder betaald.Zo heeft de groot wonende rijkaard zonnepanelen, betaald door de bierdrinkende tokkie met een uitkering.
Die perversiteit wil ik benadrukken. Cultuur is altijd elitair en dat mag.Ook in communistische landen met hun staatspropaganda werd leuk ge cultuurd.
Zolang er ook voedselbanken bestaan, blijf ik kritisch tov elke cent die zomaar “vrijgemaakt”wordt…want zoals gezegd; wie betaalt dit?
@Andre op vrijdag 21 mei 2021 om 08:50:
Eens, de middenklasse is de “tiet” van de wereld, die altijd en overal het hardst wordt genaaid (en ook wel graag genaaid wil worden).
@Andre (die het heeft over “bevriende clubjes”) en @Twanneman (die het heeft over “zweverige clubjes”). Wie zijn dan deze clubjes?
Het Helmondse Gemeentemuseum is – naast de bibliotheek – een van die laagdrempelige instellingen die de moeite waard zijn om eens “een voet over de drempel” te zetten. Ook voor kinderen trouwens.
Je moet daar wel zelf een ticket voor kopen!
De site van het Gemeentemuseum Helmond geeft een compleet overzicht van de toegangsprijzen en leeftijds – en andere kortingen. Met de Museumkaart en andere passen kun je gratis naar binnen.
Het museum gaat waarschijnlijk 9 juni weer open.
De site van het museum noemt verschillend deelcollecties zoals bijvoorbeeld:
==========================================================
Mens & Werk
Het industriële verleden van Helmond ligt aan de basis van de collectie internationale beeldende kunst rondom het thema ‘Mens en Werk’. Deze kunst, meestal daterend van de 19e eeuw tot nu, wordt gekenmerkt door indringende beelden van werkloosheid, sociale strijd, vermaak van de arbeider, werkomstandigheden, politieke spotprenten en het stadsbeeld of landschap. De collectie bestaat uit schilderijen, foto’s, tekeningen, bladen grafiek, beelden, klein zilver, affiches, boek- en tijdschriftillustraties en glas-in-loodramen. De collectie telt ongeveer 1500 kunstwerken van bekende Nederlandse, Europese en Amerikaanse kunstenaars die bewust kozen voor het weergeven van dit onderwerp.
========
Ik weet niet of Andre en Twanneman ooit het Gemeentemuseum Helmond hebben bezocht. Is ook mijn zaak niet. Maar als dat niet zo is zou het voor hen de moeite waard kunnen zijn dat te gaan doen. En zou het zo maar kunnen, dat nieuwe inzichten ontstaan.
Net als @Job – als ik hem goed begrijp – hou ik me niet bezig met “hoge” en “lage” cultuur. Is bijvoorbeeld het Eurovisiesongfestival cultuur en – zo ja – is dat dan hoge of lage cultuur? Voor alle duidelijkheid: dit is een retorische vraag!
Het is niet mijn bedoeling om ook hierover een ellenlange discussie hier op de weblog te ontketenen. TV – kijkers die hieraan plezier beleven moeten vooral kijken; TV – kijkers die hieraan geen plezier beleven moeten vooral naar andere programma’s kijken of gaan iets anders doen.
En verder wens ik iedereen alvast een mooi cultureel seizoen!
@Peter van Lieshout op vrijdag 21 mei 2021 om 12:19:
De vraag of Andre en Twanneman ooit het Gemeentemuseum bezocht hebben kun je denk ik zelf wel beantwoorden.
Het is makkelijker klagen over kunst en cultuur als je er gewoon over kunt klagen in plaats van er het belang van in te zien. Juist in deze tijd, waarin complotdenken, wantrouwen en machtspolitiek aan invloed wint en een groeiende groep Nederlanders liefst geen enkele moeite neemt om energie in iets anders dan zichzelf te steken, maar vervolgens wel boos is op alles en iedereen. Lastig hoor, het leven.
In plaats van zich druk te maken over écht geldverslindende zaken voor de middenstand, blijven ze koste wat kost liever in populistische sprookjes geloven en is mijn verhaal hierboven én dat van jou weer dubbel en dwars bevestigd. Triest maar waar.
Ik kan me verder helemaal vinden in jouw verhaal en je slaat de spijker op zijn kop met je retoriek over hoge of lage kunst.
In Amerika staan de mooiste musea . Betaald door, nee geschonken door heel rijke families en hun fondsen. Niks geen overheidsgeld, niks geen belastingcentjes. Zo kan het dus ook. Elitaire filantropie.
Maar hier wordt toch weer “anders” elitair gehandeld, zeker door Job, die een stelling aanneemt dat Andre en Twanneman, twee mensen die zijn mening niet delen, zeker nooit in het gemeentemuseum zijn geweest.
Blijkbaar vind meneer Job dat een maatstaf en wil hij zelfs suggereren dat mensen die toch er toch niet komen, ook niks te vertellen zouden mogen hebben in het debat hierover.
Bedankt Job, hoe jij hier heel mooi inzicht geeft van “elitair denken”.
Je bent echt niet de enige.
als mij 1 ding duidelijk is; in het Amerikaanse syssteem, noem het rechts(er) , noem het puurder kapitalisme, zijn rijkere burgers minder arrogant en denigrerend richting lagere inkomens .
Ook ik kan genieten van kunst, zoals eurovisie ,dat genoemd is, of cultuur zoals voetbal, maar las potjes “vrijgemaakt” en toebedeeld worden door de “Jobs” elite, dan zeg ik; die maar niet meer; ik niks,dan gullie ook niet.
Een voorspelbare reactie, André. Het valt me mee dat je nog niet denkt dat ik Tesla rijder ben – een van jouw stokpaardjes – maar desalniettemin ga je wederom blindelings van iets uit, namelijk dat ik elitair denk. Leer toch eens lezen, man.
Ik ga er inderdaad van uit dat je nog nooit in het Gemeentemuseum bent geweest. Waarom? Omdat je enkel denigrerend over dergelijke kunst praat, als zou het enkel subsidieverslindend zou zijn. Als je er ooit geweest was, was er gegarandeerd meer sprake van nuance geweest.
Ook trok ik de directe vergelijking met écht geldverslindende politiek, waar jij als PVV’er helaas nooit naar kijkt, omdat de top van het bedrijfsleven natuurlijk niets verkeerd kan doen. Cultuur = voetbal… prima, maar gun anderen ook cultuur die niet voor de massa is, maar je denkwereld verbreedt.
Ongelofelijk, dat je Amerika qua cultuur als voorbeeld neemt. ‘Geschonken’ kunst door rijke families. Geloof je het zelf? Ooit gelet op het platte eenzijdige commerciële aanbod en toegangsprijzen? Ben je op de hoogte van het ongezonde indoctrinerende educatieve aanbod? Dat staat echt haaks op het doordachte aanbod van – on topic – alle keihard werkende culturele Helmondse instanties.
Amerika en cultuuraanbod. Kunst die vergelijkbaar is met de geschiedenis van de BigMac. Al het andere wordt door concurrentie weg gewalst en zo krijg je precies het verarmde eenzijdige aanbod waar ik moeite mee heb. Toegangsprijzen waar je in het gunstigst geval de slappe lag van krijgt.
Gelukkig kan ik me nog altijd amuseren met jouw reacties op de weblog, eerlijk is eerlijk.
Tja Job, er zijn mensen die het met je oneens zijn.
Dat hoeft toch niet erg te zijn?
Heel vreemd hoe jij de link legt met PVV en de “top van het bedrijfsleven kan niets fout doen “…Kijk dan ben je politiek dus af.
Bovendien gaf ik slechts aan dat elite projecten prima met elite geld gefinancieerd kan worden. Zoals alle wereldvermaarde musea, opera’s, gezelgschappen en onderzoekscentra en universiteiten in de USA .
Ook ging je maar niet in op je abjecte houding tov “mensne die niet naar musea gaan “.
Blijkbaar toch iets geleerd van die tik op je vingers…
We worden het vast over sommige zaken nooit eens,maar we vinden heus een middenweg of compromis.
@Andre op dinsdag 25 mei 2021 om 14:27:
Zekers worden we het over meer dan genoeg zaken eens. Bovendien is het helemaal niet nodig om het altijd met iedereen eens te zijn.
Ik heb niets tegen mensen die nooit naar musea gaan. Lekker zelf weten. Zo ga ik nooit naar voetbalwedstrijden.
Ik vind alleen dat als je kritiek op zaken hebt, er dan wel over de inhoud gepraat moet worden. De kletspraat dat cultuur gelijk staat aan weggegooid subsidiegeld stoort me in deze discussie. Is ook niet op feiten gebaseerd, maar op borrelpraat. Niet voor de massa betekent niet automatisch elitair.
Laten we er in dit land in godsnaam voor zorgen dat we niet allemaal hetzelfde vinden, André. Niet over wat kunst is, maar ook niet wat wel of geen subsidie zou moeten mogen krijgen. Wie weet wordt jouw Helmondse kerncentrale nog wel eens gesubsidieerd…;-)
Laten we die ‘kunst en cultuur’ maar eens achterwege om subsidie te geven. Onze eigen cultuur wordt aan alle kanten naar de kloten geholpen door onze ‘nieuwe medelanders’ en van die rooie rakkers. Ga eerst maar eens werken voor je centen ipv ze op te strijken!
Onlangs ben ik met mijn zus en met iemand met een beperking – een rotuitdrukking trouwens “iemand met een beperking”, omdat iedereen beperkingen heeft. De weblog van Helmond staat er vol mee – in het Kasteel van Helmond geweest.
Echt de moeite waard voor volwassenen en zeker ook voor kinderen – niet in het minst door een nieuwe indeling van het museum – die uitgedaagd worden met allerlei opdrachten en activiteiten, dus een bezoek aan het Kasteel is zeker geen passieve activiteit.
Een aanrader!
De hoogste tijd voor meer cultuur op de weblog van Helmond!
———————————————————————————–
Robustelly orgel in Lambertuskerk weer te horen
Redactie 14-08-21, 16:27 Laatste update: 14-08-21, 16:28 Bron: ED Helmond
Na een lange periode van stilte door de coronamaatregelen is het Robustelly orgel in de Helmondse Lambertuskerk weer te horen. Vanaf zaterdag 21 augustus starten de ‘marktbespelingen’ op het 250 jaar oude instrument weer. Stadsorganist Jan van de Laar doet dat op zeven achtereenvolgende zaterdagen steeds vanaf 11.30 uur. Op 18 september is er een bijzondere editie, waaraan ook de sopraan Aldona Bartnik haar medewerking zal verlenen. Op zondagavond 29 augustus start de verkorte Zomerserie op het orgel met een concert door Reitze Smits, vanaf 20 uur en de toegang is vrij.
——————————————————————————–
(Bron: de Volkskrant)
In de top 15 van top – orgels in Nederland van 2019 staat dit orgel in Helmond op de 8ste plaats.
—————————————————————————————————-
(Bron: Wikipedia)
Robustelly-orgel in de Sint-Lambertuskerk
Het orgel
Het orgel in de Sint-Lambertuskerk te Helmond is in 1772 gebouwd door de Luikse orgelbouwer Guillaume Robustelly. Hij was de leerling en opvolger van Jean-Baptiste le Picard. Het orgel was gebouwd voor de Abdij van Averbode in Vlaams-Brabant. Pas later, in 1822, is het door A. Graindorge overgeplaatst naar de Sint-Lambertuskerk. Het orgel had origineel 4 klavieren en een aangehangen pedaal.
(Bron: Wikipedia)
Factchecking
Factchecking (Nederlands: feitencontrole) is nagaan of informatie en beweringen van bijvoorbeeld politici en deskundigen – Toevoeging: én Helmondse weblogschrijvers (PvL) – correct en waarheidsgetrouw zijn.
Factchecking, een praktijk die in de Verenigde Staten is ontstaan, wordt meestal uitgevoerd door (onderzoeks)journalisten. Door de post-truth politics is de effectiviteit van deze feitencontrole in het gedrang gekomen.
——————————————————————————–
Met dank aan het Eindhovens Dagblad, de Volkskrant en Wikipedia
@Peter van Lieshout op zondag 15 augustus 2021 om 03:00:
Een prima verhaal. Ik hoop dat je de ‘fake news-kwèkkers’ hiermee over de streep trekt, maar mijn steun heb je. Kunst en cultuur laten juist zien dat je als welvarend land een beetje beschaving hebt. Als je dat niet begrijpen wil (zoals Pietje hierboven en legio andere ‘kunst is een linkse hobby’ jankerds, ga je lekker naar een politiestaat verhuizen, waar kunst en cultuur niet gesubsidieerd worden, maar propaganda wel. Je hebt dan geen last van De Buitenlander, alleen wel van hele enge linkse rakkers. Ga eens een opleiding geschiedenis volgen, zou ik willen zeggen tegen Pietje en kroegmaten.
@pietje op zaterdag 19 juni 2021 om 20:50:
… En als je enkel kunt roepen dat ‘onze cultuur naar de kloten wordt geholpen’ is kunst en cultuur juist HET middel om uit te dragen waar je trots op mag zijn, zoals Peter van :Lieshout hierboven opsomt!
Edah – museum Helmond
====================
Nog meer cultuurnieuws op de weblog van Helmond!
Echte Helmonders weten, dat de Edah een oer – Helmonds bedrijf was Misschien hebt u daar nog ooit zelf boodschappen gedaan.
Of met uw ouders.
Als u met de trein aankomt op NS station Helmond Centraal is het Edah – museum te voet bereikbaar.
Op zaterdag en zondag is het museum jammer genoeg niet bereikbaar met de bussen van Hermes/Bravo vanuit de verschillende Helmondse wijken, maar dat gaat hopelijk in de nabije toekomst veranderen met de medewerking van het college van B&W en de gemeenteraad van Helmond – dames en heren gemeenteraadsleden: de gemeenteraadsverkiezingen komen er aan! – én van het Brabantse provinciebestuur….
PS Na de vele nogal negatieve reacties op de weblog van Helmond – en dan druk ik me nog heel voorzichtig uit – een nadenkertje voor deze Helmondse negatievelingen: CULTUUR = POSITIEF!
——————————————————————————————————
(Gevonden op de website van Edah – museum)
Fijn dat u de website van het EDAH-Museum bezoekt.
Vanaf 3 september 2021 worden de deuren van het geheel vernieuwde EDAH-Museum geopend in het Van Gend & Loosgebouw, Binnen Parallelweg 2 in Helmond. Inmiddels omgedoopt tot “Loods20”.
Informatie over openingstijden, prijzen en de route vindt u onder de tabs op deze site.
Voor meer informatie kunt u bellen naar 06 – 41 19 14 91 of stuur een e-mail: [email protected]
Graag tot ziens
———————
Openingstijden & kosten
Het is zover op vrijdag 3 september 2021 gaan de deuren van het EDAH-Museum in Loods20 op de reguliere openingstijden open.
Openingstijden:
Het EDAH-Museum is geopend op:
vrijdag en zaterdag van 13.30 -17.00 uur en
de 1e zondag van de maand van 12.00 – 17.00 uur.
Ook buiten de reguliere tijden, kunnen afspraken gemaakt worden voor groepsbezoeken.
Het EDAH-Museum is telefonisch te bereiken: 06 – 41191491 en per mail: [email protected]
Entreeprijzen:
Voor volwassenen: € 5,00 pp incl.1 consumptie
Voor kinderen t/m 12 jaar (basisschool): € 2,00 incl. 1 consumptie
De rondleiding kost € 10,00 per groep van 10-16 personen.
Routebeschrijving
Hoe kom je bij het EDAH-Museum / Loods20:
Adres: Binnen Parallelweg 2, 5701 PH Helmond
De Binnen Parallelweg is een zijstraat van de Verlengde Stationsstraat, het is een fietsstraat (snelfietspad van Eindhoven naar Helmond) waar auto’s zijn toegestaan, het is wel een eenrichting straat. Als je de straat inrijdt is het 1e gebouw het Koetshuis/Pieperz, het 2e is het Van Gend & Loos gebouw / Loods20.
Een opsteker voor cultuurminnend/cultuurminded Helmond!
=============================================
Expositie Lucas Gassel in Helmond genomineerd voor landelijke prijs
HELMOND – De expositie over Lucas Gassel in Helmond is genomineerd voor de Tentoonstellingsprijs 2021. Deze prijs wordt toegekend door Museumtijdschrift, het magazine over musea en tentoonstellingen.
Hans van de Ven 07-09-21, 17:15 Laatste update: 07-09-21, 21:03 Bron: ED
Landschapsschilderingen en tekeningen/etsen van de Helmondse meester waren in 2020 te zien in de Kunsthal op Boscotondo. Er zijn in totaal tien nominaties. Daar zitten exposities bij van onder andere het Rijksmuseum, Kröller-Müller en Catharijneconvent.
Het museum dat wint, ontvangt 10.000 euro. Er kan tot 4 oktober worden gestemd. Wie meedoet, maakt kans op 1 van de 52 prijzen. Waaronder een kunstreis voor twee personen
(Met dank aan het Eindhovens Dagblad)
===============================
Buste voor kunstschilder Lucas Gassel in centrum van Helmond
HELMOND – Op zaterdag 16 oktober wordt in het Burgemeester Geukerspark in Helmond een buste onthuld van kunstschilder Lucas Gassel. Het werk wordt om 15.00 uur voor het eerst aan het publiek getoond.
Bart Hoffman 14-10-21, 13:31 Laatste update: 15:55 Bron: ED
Vorig jaar werd er in Museum Helmond een grote overzichtstentoonstelling aan Gassel gewijd. De zestiende eeuwse landschapsschilder groeide als kind op in Helmond, waarna hij naar België vertrok. Hij overleed in Brussel.
Getipt voor jou
In deze tijd kan iedereen wel wat extra ontspanning gebruiken.