Rieter: Coronapas is niet te handhaven!
Vanaf 25 september werd in de Nederlandse horeca, cultuur en evenementenbranche een coronatoegangsbewijs verplicht gesteld. Zonder test, vaccinatie of herstelbewijs krijg je geen toegang tot (binnen)horeca, sportkantine, concert of theater. Dit is een maatregel van het Rijk met verstrekkende gevolgen. Er wordt hiermee namelijk aangestuurd op uitsluiting en discriminatie van duizenden Helmonders. Dit past niet in een democratische rechtsstaat en dus ook niet in Helmond. Zowel als Gemeenteraad als College hebben we de wettelijke plicht om de belangen van al onze inwoners optimaal te dienen.
Volgens het coronadashboard is 23% van het aantal Helmondse inwoners van 18 jaar en ouder niet gevaccineerd. Dat zijn voor de goede orde een dikke 16 duizend Helmonders. Om de vaccinatiegraad te vergroten komt Helmond nog met een campagne om de ongevaccineerde Helmonders over te halen. Verspild geld, wat mij betreft, wat we beter anders kunnen besteden. Zowel de campagne als de invoering van de coronapas geeft duidelijk aan dat er toch wel degelijk wordt aangestuurd op dwang. Dit ondanks de eerdere toezeggingen van de politiek om dit niet te doen. Of je nu voor of tegen vaccinatie bent, in een democratische rechtsstaat als Nederland is het altijd vrijwillig geweest en moet dus ook zo blijven.
Wat deze maatregel extra dubieus maakt is dat hiermee de horeca, cultuur en evenementenbranche worden geraakt die al op omvallen staan. ‘’Hoe regel je in deze tijd extra personeel om bij de deur te controleren?’’ was een veelzeggende vraag van onze Helmondse horecavoorzitter. Ook voor de gemeente is deze maatregel niet uitvoerbaar. Er is daar simpelweg te weinig handhavingscapaciteit voor. Dit gaf voorzitter veiligheidsberaad Bruls ook al toe. Vuurwerkoverlast, drugscriminaliteit als overlast binnenstad. Keer op keer werden we door de Burgemeester erop gewezen dat er niet optimaal gehandhaafd kon worden. Met verschillende lobby’s richting het rijk als gevolg. Tevergeefs. En nu heeft het rijk ineens wel extra geld over voor de handhaving van deze coronapas. Dit is toch niet uit te leggen?
Om daarmee als Helmond een duidelijk signaal af te geven heeft Helder Helmond afgelopen raadsvergadering getracht een motie (pdf) in te dienen genaamd ‘’Terughoudendheid handhaving coronapas in Helmond’’. Om op die manier de beperkte handhavingscapaciteit blijvend in te zetten op het leefbaar houden van onze stad. Deze motie kon helaas op weinig steun rekenen. Andere gemeentes en Burgemeesters hebben een soortgelijke motie wel omarmt. Het vergt alleen wat meer durf bij onze Helmondse bestuurders!
Martijn Rieter
Fractievoorzitter Helder Helmond
57 reacties:
Triest zeg, wat valt me dat standpunt tegen van Helder Helmond! Leek me een partij met verstandige mensen die vanaf maart mee zou kunnen doen.
@Martijn Rieter:
Waar halen jullie de deskundigheid vandaan door te denken dat jullie er meer verstand van hebben dan het OMT en de andere deskundigen in Den Haag? Of is de volksgezondheid bij Helder Helmond niet meer belangrijk?
Waarom worden duizenden Helmonders gediscrimineerd? Die Helmonders kunnen zich toch laten testen of zijn ze daar te lui voor?
Als Helmonders de coronapas niet meer zouden hoeven te gebruiken en de rest van Nederland wel dan is dat toch ook discriminatie? Daar zijn jullie toch tegen begreep ik….
Helemaal eens Martijn, het is een stupide regel, het heeft totaal niets te maken met de volksgezondheid maar alles met controle.
Het is inmiddels 100% bewezen dat ondanks de prik mensen alsnog kunnen verspreiden, maar je hebt een groene vink voor het leven al ben je nog zo ziek.
En ook genoeg personeel is niet geprikt, dus?
Maar niet getreurd, prik 3 is al onderweg en jonge kinderen zijn straks ook niet meer veilig.
Ik weet niet of mensen lezen wat de bijwerkingen zijn zoals mondjesmaat gemeld bij het Lareb en EMA, dat zegt genoeg.
Maar de mensen geloven echt alles wat op de TV in die zever programma’s wordt verteld door vaak zelfbenoemde experts.
En Hugo de basisschool leeraar en Koopmans en Osterhaus beide dierenarts, tja…
Er wordt een vuil spelletje gespeeld is mijn mening, kijk op internet er valt genoeg te lezen, echter ook met een korrel zout lezen.
Bovendien heeft medicijn fabrikant Merck (VS) een succesvol Covid-19 geneesmiddel in ontwikkeling. Kwestie van tijd. Zo snel mogelijk stoppen met de ‘coronapas’. Iedereen weer blij en vrij.
Ik heb je zooo gewaarschuwd voor de spelletjes die dit college speelt!
Blij dat je op tijd wakker bent geworden.
Maar wat nu???
Gr. Yasmine
@ Twanneman
Hoi Twan,
Ook ik maak me ernstig zorgen over hoe ongenuanceerd dit alles nu in de media verschijnt.
Plotseling het bericht dat ook kleine kinderen gevaccineerd moeten worden tegen de griep deze morgen in de T.
Inmiddels weer tegengesproken door dhr. Blokhuis…Staatsecretaris.
Opvallend is dat dit soort berichten altijd ineens NA het weekend gedumpt worden.
Ervan uitgaand dat op dit moment 85% van de gehele Nederlandse bevolking is gevaccineerd, zie ik hoe dan ook geen enkele reden voor dit soort verontrustende akelige berichten in de media te laten
verspreiden., laat staan dat er op deze manier draagvlak voor komt.
Maar om nu ook over de ruggen van kleine kinderen ouders de stuipen op het lijf te jagen dat hun kind ineens gevaccineerd zou moeten worden tegen de griep???? Waar zijn we in godsnaam mee bezig??? Dit is alleen maar paniek zaaierij .
.
@Anja op maandag 11 oktober 2021 om 17:47:
Godzijdank zijn er in dit strontverwende land nog mensen die begrijpen dat even 10 seconden een QR-code laten zien werkelijk geen zak voorstelt. Zeker als je daardoor laat zien dat je rekening kunt én wilt houden met elkaars gezondheid. Maar omdat we tegenwoordig belangrijke zaken niet meer van een willekeurige reality-soap kunnen scheiden, zijn de rapen gaar.
Even makkelijk scoren van Helder Helmond. Onderbuikpolitiek scoort steeds gemakkelijker, omdat je ‘in begrijpelijke taal’ vertelt wat borrelpraatvolk graag wil horen. Prima, maar zeker in de politiek vind ik dit minstens even erg en gevaarlijk als de geheugenproblemen van Rutte.
Op één punt ben ik het eens met Martijn: handhaving is in dit land niet te doen.
In tegenstelling tot de ons omringende landen hebben veel Nederlanders moeite om zich te houden aan een doodsimpele regel. Wel klagen over het aanpassingsvermogen van De Buitenlander, maar zich zelf aan een simpele regel willen houden: ho maar.
Martijn heeft gelijk dat handhaven – helaas hard nodig voor genoemd volk – geen taak van de horeca kan zijn. Dat is niet te doen, hoe triest ook. Als je in de horeca werkt, ben je niet opgeleid tot beveiliger, boa of agent. Zo simpel is het.
Samenvattend zou het laten zien van een coronapas doodsimpel kunnen zijn, als er wat meer begrip, fatsoen én kennis zou zijn in dit land.
Geen cafébaas die er dan problemen mee had, zeker weten.
@Anja @Job
Fijn om te lezen dat er nog mensen willen reageren met rede en verstand.
De usual suspects hierboven komen weer aanzetten met Facebook-wetenschap en de eigen frustraties over “het college”. De domheid druipt er vanaf.
En hoe treurig is de dorpspoliticus die net als zijn grote voorbeeld Richard de Mos met goedkope oneliners landelijke politiek betrekt op het Helmondse en doet alsof je op dorpsniveau uitdagingen als corona en vluchtelingen kan pareren. En dat in de hoop dat wat goedgelovigen straks in het stemhokje het bolletje van Helder Helmond rood kleuren.
@Martijn Rieter – Begin dit jaar was er een internetconsultatie over dit onderwerp, daar had je je bezwaren rechtstreeks aan de landelijke overheid kunnen laten weten. Om nu met een motie te komen is een beetje aan de late kant en aan het verkeerde adres.
https://www.internetconsultatie.nl/wetsvoorsteltestbewijzen/
(Mocht je geïnteresseerd zijn in mijn bijdrage, dan moet je op de pagina met reacties even scrollen naar 14 maart, 13:37.)
Helder Helmond gaat de FvD achterna als wappiepartij? Ik vind het echt kwalijk dat je hier de leugen herhaalt dat het discriminatie zou zijn. Je hoeft niet te vaccineren, maar dan zul je via testen voor toegang een bewijsje moeten krijgen om te laten zien dat je niet ziek bent.
Even voor de helderheid, handhaven gaat prima als je maar wil. Het probleem in Nederland is vooral dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. De politiek is uitgegaan van de weldenkendheid en welwillendheid van mensen om anderen niet in gevaar te brengen. Dat blijkt een flinke misrekening te zijn geweest.
Waardoor we nu in de situatie zitten dat een kleine groep antivaxxers een iets grotere groep goedgelovigen overtuigd heeft van allerlei onzin. En die iets grotere groep zorgt er vervolgens met hun extra belasting van de IC’s voor dat de uitgestelde zorg door corona nog steeds niet ingehaald kan worden.
Maar we willen vooral die tere zieltjes van die mensen niet gaan krenken. Echt, hou op met me. Er gaan mensen dood omdat hun behandelingen te lang uitgesteld worden en dat is de schuld van die kleine groep die te egoistisch is om gewoon ff een prik te gaan halen die veilig is. Dat is de kern van wat er hier aan de hand is en het geduld van het weldenkende deel van de bevolking begint langzaam maar zeker op te raken omdat men tot de realisatie komt dat de “wappies” zo diep van hun eigen gelijk overtuigd zijn dat die zich dus nooit gaan laten vaccineren.
Van mij mag er streng gehandhaafd worden. Keuzes hebben gevolgen en mijn egoïsme zegt me dat ik graag een herfst en winter heb met weinig griep en corona, zodat we al die maatregelen eindelijk weer af kunnen schaffen. Liefst nog voor carnaval, zodat de cirkel rond is.
@MFvGeel. Ik zie Martijn Rieter niet zoas FvD de meest waanzinnige denkbeelden omtrent Covid benoemen. Het laten we maar niet handhaven omdat het toch niet lukt is verwerpelijk.
Helder Helmond is een partij geworden die in aanloop naar verkiezingen zorgvuldig zijn onderwerpen kiest die lekker scoren bij de onderbuikgevoelens burger.
Zodra de situatie te ingewikkeld wordt loopt hij weg om vervolgens weer met een ander stukje te scoren.
Ik geloof dat dit populisme heet. Maar doet niet elke politicus hier?
@Michiel van Geel op dinsdag 12 oktober 2021 om 10:41:
Je bent behoorlijk geïndoctrineerd door de TV en dergelijke, een echte struisvogel, geloof je werkelijk alles wat op TV wordt verteld?
Ik kan nog zeggen dat ik me verdiep MSM en alternatief nieuws en maak dan zelf mijn afweging in wat ik wel of niet geloof.
Bepaal jij wat echt nieuws is en wat onzin is? Heel arrogant en dom.
Even punt 1 van de code van Neurenberg (ik neem aan dat je weet wat de code van Neurenberg is):
De vrijwillige toestemming van de proefpersoon is absoluut noodzakelijk
Dit betekent dat betrokken persoon wettelijk bevoegd moet zijn om toestemming te geven; in staat moet zijn zijn of haar vrije keuze te maken zonder tussenkomst van enig geweld, fraude, misleiding, of enige andere vorm van beperking of dwang; en moet voldoende kennis en begrip hebben van het betreffende onderwerp zodat hij of zij in staat is een onderbouwde keuze te maken. Dit laatste vereist dat voordat de proefpersoon zijn of haar keuze kan bevestigen duidelijk gemaakt moeten worden de aard, duur en doel van het experiment; de methode en middelen waarmee het uitgevoerd worden; alle te redelijkerwijs te verwachten ongemakken en risico’s; en de gevolgen voor de gezondheid of de persoon die mogelijk deel zal nemen aan het experiment.
De plicht en de verantwoordelijkheid voor het vaststellen van de kwaliteit van de toestemming ligt bij de persoon die het experiment initieert, aanstuurt of eraan deelneemt. Dit is een persoonlijke plicht en verantwoordelijkheid die niet ongestraft overgedragen kan worden aan een ander.
Als je goed luisterd naar de Jong dan hoor je hem zeggen dat je als gevaccineerde net zo besmettelijk bent als niet gevaccineerde. Dus de wappies hebben gelijk. Het rivm had de regeling dat als je getest bent door huisarts, ziekenhuis, of ggd je een herstel bewijs kan krijgen. Dit hebben ze stil gewijzigd dat alleen getest bij ggd je een herstel bewijs krijgt. Hiervan waren ziekenhuis en huisarts niet over ingeligd. Als de leiding gevende in de corona soap eens alles met elkaar kort zou sluiten. Dan zouden ze wat geloof waardig overkomen. Zo zijn er talrijk van zo,n situaties. Groetjes gijs
@Twanneman op dinsdag 12 oktober 2021 om 11:31:
Ik begrijp je reactie, maar hij past helaas precies bij wat ik even terug heb willen aangeven en wat ik zo beangstigend vind aan populistische politiek bedrijven en vooral: blindelings volgen, of er tenminste erg gevoelig voor zijn.
Blijf alsjeblieft kritisch en houd werkelijkheid en gewenste situatie uit elkaar.
Ik ben het met je eens dat iedereen mag vinden wat ie vindt.
Er is alleen wel een probleem aan het ontstaan, namelijk dat er een kleine groep (ontevreden) mensen graag zou willen dat hun mening de waarheid zou zijn. Er wordt alles aan gedaan om deze mening als een feit te presenteren en dat is nu juist het gevaarlijke. Dat proberen Anja, Roland, Sander Lam en Michiel ook duidelijk te maken.
Het gaat er niet om dat ik vind dat je dezelfde mening als ik moet hebben, maar ik vind het wel van het grootste belang dat FEITEN ook feiten zijn en blijven. Oók als ik het helemaal niet zie zitten dat deze feiten feiten zijn.
Het gevaarlijke van deze ontwikkeling is dat mensen die dingen niet (willen) begrijpen het verschil niet meer (willen) zien tussen wens/fantasie en werkelijkheid, die hun toevallig het beste uitkomt, omdat ze die wel (willen) begrijpen.
Ik geloof graag in sprookjes, maar dat lijkt me nu juist de verstandelijke ontwikkeling die je als mens doormaakt van kind naar volwassene.
Ik vind het zorgelijk dat juist bij dat laatste hier in Nederland een zeer bedenkelijke link merkbaar begint te worden…
@Job
Bedankt voor jou pleidooi en jou visie, echter nogmaals ik lees links en rechts om het zo maar even te noemen, daaruit trek ik mijn eigen conclusies, en ik denk dat dit met oplevert dan alleen maar de msm te volgen.
Lachwekkend dom zijn de reacties van Anja, Job en enkele anderen.
Mensen hebben gegronde redenen en argumenten voor hun mening en deze links liberale gekken komen weer niet verder dan jijbakken.
Meer en meer wordt duidelijk dat alle overheden met hun maatregelen meer schade berokkenen, en dat het nauwelijks enig effect had. De grafieken met landen die het heel anders aanpakte zijn vrijwel gelijk. Het volledig gevaccineerde Israël kamt met grote aantallen “besmettingen”,, blijkbaar doet ook het vaccin niet zoveel als wat men zei met 95%.
Mensen worden wel minder ernstig ziek, maar dat geldt ook voor alle tweede en derde wereld landen 1% vaccinatie. Nergens lijken in de gangen of doodskisten buiten.
Het lijkt meer en meer gehypte marketing en massa hypnose. Kijk uit, de robots gaan ons overheersen. Die robots zijn niet van staal, maar heten Rob Jetten, Anja en Job. Gedwee volgen zij npo/d66 nepnieuws..
@Andre op dinsdag 12 oktober 2021 om 21:19:
En daar is ie weer! 🙂
“Mensen hebben gegronde redenen en argumenten.”
Noem ze eens? Met de nadruk op ‘gegronde’ alsjeblieft.
Wat heb jij toch een hoop tijd over man. Wel een beroep, of niet?
Ik zie je (niet onderbouwde) reacties zo ongeveer onder ieder artikel staan hier op de weblog. Je krijgt ook zelden een reactie.
Hoe zou dat komen denk je…?
Tijd voor wat zelfreflectie.
In een notendop: QR code is om de niet gevaccineerden te beschermen tegen het ernstig ziek worden door covid-19. Precies deze groep is dus vaak ook nog ‘tegen’ hun eigen bescherming. Wat vinden we van ziekenhuizen waar de bedden bezet worden gehouden door ‘bewuste’ niet gevaccineerden? Wat vinden we van de kankerpatiënt waarvan de operatie is uitgesteld?
De verwachtingen van het personeel in de horeca is hoog, maar ik geloof niet dat ze liever terug gaan naar de 1,5m en 22:00u sluitingstijd.
In horeca moet worden gecontroleerd op leeftijd voor alcohol gebruik. Dat gebeurt met een ID kaart. Is de QR code check dan zo veel extra moeite?
Het puntje discriminatie is een te zwaar woord voor deze situatie. Uitgesloten worden is in deze een vrije keuze! Je kiest er bewust voor om geen vaccin te nemen en niet te testen. Testen is zo gedaan en geen inbreuk op je privacy (Voorwaarde moet wel zijn dat de testmogelijkheid toegankelijk en laagdrempelig is en blijft).
Wappies vind ik een verschrikkelijk woord, iedereen is vrij om kritisch te denken en argumenten te leveren. Dat houdt de gemoederen scherp. Zorgmedewerkers zijn verplicht een hepatitis vaccin te nemen. Ga je naar een tropisch land? Je komt er niet in zonder de benodigde vaccinatie. Kortom, vaccineren is zeker wel de uitweg in dit geheel.
De landelijke 15% ongevaccineerden die over zijn gebleven kiezen bewust om dit niet te doen en dat is hun goed recht. Als we er nog 10% bij zouden vaccineren zijn we van alle maatregelen af. De grote taak, voor en met deze groep, is dus om meer vertrouwen in het vaccin te krijgen en de oprechtheid en de kundigheid van wetenschappers te verduidelijken. Ook eventuele irreële angsten te rationaliseren. Maar ook vooral meer begrip te tonen voor het gedachtegoed van deze groep.
Tot slot, tweedeling is de illusie die we zelf bedacht hebben. De neuzen staan zeker wel de zelfde kant op en we hebben allemaal het zelfde doel. We willen allemaal weer terug naar het oude normaal. En we komen er wel, als we allemaal het doel niet uit het ook verliezen..
Weg met die coronapas en weg met die QR code het wordt tijd voor nieuwe mensen in de raad kijk maar eens naar Australië dit moet je niet willen!
@jan op donderdag 14 oktober 2021 om 06:32:
Australië inderdaad maar ook Nieuw Zeeland, veel staten in America wat dichter bij huis: Italië, Frankrijk, Duitsland, e.a.
Maar Australië spant wel de kroon, en dit heeft NIETS maar dan ook NIETS meer met de volksgezondheid te maken, maar jan, ik vrees dat dit “het nieuwe normaal” gaat worden, ook in meeloopland NL, “build back better” ammehoela.
Blijf het bizar vinden dat columnisten niet reageren om reacties van burgers.
@Twanneman op donderdag 14 oktober 2021 om 08:54:
Ik ben het helemaal met je eens, het heeft niets meer met gezondheid te maken.
Ik ben bepaald geen anti-vaxer maar nu ben ik dus blijkbaar ineens een wappie geworden. Ik wil deze vaccins die maar een voorlopige goedkeuring hebben gekregen, (de echte goedkeuring kan pas in 2023 nadat zij de 4 fases met goed gevolg doorlopen hebben) niet in laten spuiten. Alle andere vaccins die ik voor reizen nodig heb gehad zijn vaccins die minimaal10 jaar getest zijn.
Volgens mij is het beter om die TV uit te zetten en veel te lezen. Alles wat je wil weten is voorhanden. Het is vreselijk dat de mensen tegen elkaar opgezet worden. Gelukkig heb ik hier zelf geen last van maar families en vriendengroepen schijnen uit elkaar te vallen. De regeringen doen flink hun best met hun Verdeel en Heers beleid, en het gaat hen bijzonder goed af helaas.
@E Betgem op maandag 18 oktober 2021 om 22:02:
Ik vind dit niet bizar.
Het heeft volgens mij – los van het onderwerp – alles te maken te maken met de “oude” en een “nieuwe” bestuurscultuur. Als je ziet hoe Den Haag daarmee worstelt! Die worsteling maakt volgens mij deel uit van een proces dat ook nodig is. In Helmond vindt deze worsteling niet eens plaats.
Nog even over het onderwerp zelf:
– Ik heb me laten vaccineren,
– Ik heb een QR – code én een vaccinatiebewijs voor Nederland én voor het buitenland,
– Ik laat het vaccinatiebewijs zien als daarom gevraagd wordt,
– En ik draag in de bussen van Hermes in Helmond en in de treinen van de NS mijn mondkapje.
En wat iemand anders daar van vindt – weblog – columnist of niet – vind ik totaal onbelangrijk.
@Marjo op dinsdag 19 oktober 2021 om 00:07:
Hoi Marjo,
Het is inderdaad beter om NPO & RTL & NOS niet te kijken, hier worden alleen dingen verteld die wij mogen weten en alleen in hun straatje passen.
Ik lees dan liever de krant/internet, dan heb ik een keuze wat ik lees en hoelang.
Kijk maar naar de berichtgeving over de protesten in Italië, 0,0 berichtgeving…
Een andere mening of kijk op zaken wordt niet getolereerd in die zever programma’s al is die persoon nog zo geleerd.
De rechterlijke macht, de media, onze lachwekkende flut regering ze worden allemaal gedirigeerd en betaald door……
@Twanneman op dinsdag 19 oktober 2021 om 10:50:
Mooi fragment uit een kamerdebat van Guido van Meijeren met Mark Rutte. Dit gaat over de man die het boek schreef ‘Covid-19 the great reset’.De man die alle kamerdebatten op de voet schijnt te volgen. En hier zakt onze MP door het ijs, man man wat stond die te liegen. 100 punten voor van Meijeren!
Ook interessant zijn de verhoren bij de BPOC2020. Gelukkig zijn er ook nog dappere mensen in dit land die hun verhaal durven te doen over de vele misstanden die je nooit of te nimmer op TV te horen krijgt.
Jammer dat je de laatste zin niet afmaakt, want ik heb geen idee wat je bedoelt.
@Twanneman op dinsdag 19 oktober 2021 om 10:50:
Jammer dat je de laatste zin niet afmaakt, want ik heb geen idee wat je bedoelt.
@Marjo op dinsdag 19 oktober 2021 om 15:14:
Jij schijnt Twanneman wel te snappen. Kun jij me vertellen waar dit over gaat?
@Sander Lam op woensdag 20 oktober 2021 om 09:37:
Dat wil ik graag zo houden Sander.
Laat de TV voor wat het is en ga zelf maar op onderzoek uit, er ligt een wereld van informatie onder handbereik en dan bedoel ik niet die wazige youtube of faceboek berichten.
Dan begrijp je mijn laatste zin.
(Maar goed, er blijven altijd mensen die de “gasten” aan tafel bij Jinek en wat nog meer van die eenzijdige propaganda programma’s blindelings geloven).
Marjo is wakker, er worden er nog wel meer wakker.
@Twanneman op woensdag 20 oktober 2021 om 12:44:
Ik kijk al jarenlang niet meer naar de televisie, en ben nooit begonnen aan sociale media.
Ik baseer mijn mening vooral op ……
@Sander Lam op woensdag 20 oktober 2021 om 14:00:
Heel verstandig Sander!
“Men dient te doen wat anderen doen en wat de meerderheid zegt, want de meerderheid heeft altijd gelijk”.
Klinkt bekend 😉
@Twanneman op woensdag 20 oktober 2021 om 12:44:
De rechterlijke macht, de media, onze lachwekkende flut regering ze worden allemaal gedirigeerd en betaald door……
Laat me raden: De rechtse pedofiele elite die ons chips injecteert?
Ik ben ook nooit te oud om wat te leren. Lees wel verschillende kranten, om verschillende meningen te lezen. Ik ga graag op onderzoek uit, maar merk helaas wel dat juist mensen die tégen NPO, journalisten, wetenschappers en gezond verstand zijn vaak kortzichtige mensen zijn. Vaak hangt een en ander samen met iets wel of niet willen begrijpen.
Niet omdat ik het met ze oneens ben, maar omdat ze werkelijk geloven dat ieder Jip & Janneke-artikel op social media net zo veel inhoud heeft als een journalistiek onderbouwd verhaal, puur omdat het aansluit bij wat ZIJ vinden, in begrijpelijke taal. Zo blijf je hangen in je eigen verzinsels en laat je die voeden door allerlei zaken die je zo graag wil geloven.
Ik vind dat veel enger dan me even aanpassen aan een vaccinatie. De redenen hiervoor zijn al talloze malen aan bod gekomen.
Bron: NOS 20 oktober 2021
“Longartsen: driekwart coronapatiënten niet gevaccineerd, beeld ongewijzigd
77 procent van de opgenomen coronapatiënten is op dit moment niet gevaccineerd. Dat meldt de longartsenvereniging op basis van een enquête waar een derde van alle ziekenhuizen aan deelgenomen heeft. “De geluiden waren dat het aandeel gevaccineerde covid-patiënten in de ziekenhuizen iets aan toenemen was, maar op basis van deze steekproef lijkt dat niet het geval”, concludeert Leon van den Toorn, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose. De uitkomst is gebaseerd op zo’n 150 coronapatiënten.
Vorige week meldde het RIVM ook al dat drie van de vier coronapatiënten in het ziekenhuis niet gevaccineerd zijn, op basis van een onderzoek dat in september is gedaan. Dat beeld lijkt dus niet te zijn veranderd.
Van de coronapatiënten die in deze steekproef niet gevaccineerd zijn is de meerderheid boven de zestig jaar oud en/of heeft ernstige co-morbiditeit of een bekende afweerstoornis, stelt Van den Toorn. Zo’n 40 procent van de ongevaccineerde patiënten is onder de zestig jaar. Dat het hier om een relatief grote groep gaat is mogelijk te verklaren door de lagere vaccinatiegraad onder jongere mensen.”
Volgens mij hebben we het hier over feiten.
Mensen, succes met je verdere leven, ik hoop echt dat Job en Stapper het bij het rechte eind hebben, echt waar, maar ik vrees het ergste, de wereld wordt nooit meer zoals die was.
Ik wens iedereen veel sterkte toe, hoe je ook denkt over zaken.
Ik ga verder niet meer reageren op dit artikel, het heeft geen zin.
Tot een volgend artikel 😀
@Job op dinsdag 12 oktober 2021 om 18:33:
omdat je, zoals gebruikelijk, andersdenkenden polariseert en voor wappies uitmaakt, daarbij zelf een schaap bent die alles voor waar aanneemt hetgeen de regering en de NPO naar buiten brengt…
Onderstaande link geeft een heel ander beeld over de Covid p(l)andemie, gestaafd door wetenschappelijke feiten van professoren en Nobelprijs winnaars….
Doe er je voordeel mee….
https://www.evolution.be/wp-content/uploads/2020/08/Ongecensureerde-informatie-over-COVID-19.pdf?fbclid=IwAR0BtliNWdujhSYEjFBbCSvuNx9NnoDsEdnB99xo9qPIuTjAHSHSWR43_F0
Aan het begin van de pandemie las of hoorde ik ergens (de details ben ik vergeten) dat wetenschappers met diverse modellen verschillende in hun ogen plausibele scenario’s hadden doorgerekend, en dat volgens al die modellen in alle scenario’s het virus ons maximaal vijf jaar parten zou blijven spelen. (Daarna zou het virus niet zijn verdwenen, maar zouden voldoende mensen voldoende immuniteit hebben opgebouwd, zelfs als het niet zou lukken een vaccin te ontwikkelen.)
Het goede (al dan niet nep-)nieuws is dus dat we naar alle waarschijnlijkheid geen QR-code nodig zullen hebben om tijdens de jaarwisseling 2024-25 een vuurwerkshow bij te wonen.
Ook volgens de demissionaire regering is de pasjesmaatregel maar tijdelijk, tot begin/midden/eind november/december.
@Jan op woensdag 20 oktober 2021 om 20:08:
Bedankt voor je reactie, Jan.
In hoeverre draagt jouw ‘ander beeld’ iets inhoudelijks bij aan de discussie?
Ik citeer: “Dat de onzinnige coronamaatregelen ondertussen als collateral damage onwaarschijnlijk ernstige gevolgen hebben op psychisch, sociaal en economisch vlak, waarvan het ergste nog moet komen, schijnen de beleidsmakers niet te beseffen of niet te deren; het zijn collaborateurs in een coup die de kleine man nog kleiner maakt en die de
superrijken die Big Pharma en Big Tech in handen hebben.”
Waar blijft de inhoudelijke onderbouwing? Waarom ernstige gevolgen? Welke? Waar op gebaseerd? Wie zegt dat? Waardoor? Hoezo collaborateurs?
Samengevat: precies het soort praat dat ik bedoel in mijn reactie. De aangehaalde ‘wetenschappers’ zijn naast dansleraar Willem Engel homeopaat Fons Vanden Berghe (die vaker ageert tegen ALLE vaccinaties) en collega’s, wiens uitspraken over ANDERE vaccinaties (griep, hiv-behandelingen e.d.) uit hun verband worden getrokken en passend gemaakt worden om een rellerig artikel als dit te schrijven. Succes gegarandeerd bij iedereen die zich gedemoniseerd voelt.
Dit onderbouwt exact wat ik zo eng vind aan ‘geknutselde media’. Andersdenkenden? Helemaal prima. Maar leer er wel tegen kunnen dat feiten iets anders zijn dan meningen. Hoe lastig ook. Noem het maar weer gerust polariseren, demoniseren en verder, maar ik ageer gewoon simpelweg tegen zeer zorgelijke ontwikkelingen, waarbij feiten omgedraaid worden om onwaarheden aangekleed worden.
Lees Stapper zijn bijdrage er hierboven nog eens op na: feiten, onderbouwd en gecheckt door mensen die er OP DE WERKVLOER mee te maken hebben.
@ Jan:
Sorry, kleine aanvulling nog… net overheen gelezen: “Wil U meer weten en dieper ingaan op de wetenschappelijke achtergronden? http://www.viruswaanzin.be”
Als we het dan over schapen hebben die alles voor waar aannemen…
Onafhankelijk nieuws…? Dacht het niet.
Ik ga toch maar op dansles denk ik.
@Job op woensdag 20 oktober 2021 om 21:28:
wat ik bij wil dragen is het feit dat er vele wetenschappers zijn, die een onderbouwde andere mening hebben, dan die door de overheid en media naar buiten gebracht worden.
Willem Engel is idd een dansleraar, maar ook een afgestudeerd wetenschapper.
Verder heb ik ook niks met die Greenpeace activist 🙂
De wetenschappers in het stuk hebben gewoon een andere mening dan de meeste overheden, maar dat wil nog niet zeggen dat ze het niet bij het rechte eind kunnen hebben Job !
Omdat ik verwacht dat je niet compleet een kuddeschaap bent, een FEIT als voorbeeld :
Sinds het begin van de vorige eeuw houdt de medische wetenschap de
ontwikkelingen van Influenza-virussen bij. Sindsdien zijn er elk jaar één of meerdere griep golven in het najaar en de winter.
Afgelopen najaar en winter was Influenza ineens verdwenen, toch raar niet ???
In de winter van 2017-2018 zijn door de griep, in eenzelfde tijdspanne als ten tijde afgelopen winter door Covid, meer doden gevallen !!!
Misschien hebben ze de griepdoden van afgelopen winter wel gebruikt om de Corona-cijfertjes op te krikken ???
@Jan op woensdag 20 oktober 2021 om 22:22:
“Afgelopen najaar en winter was Influenza ineens verdwenen, toch raar niet ???”
Nee, helemaal niet raar. Lockdown, thuiswerken, anderhalve meter afstand en mondkapjes hebben ervoor gezorgd dat het influenzavirus zich minder heeft kunnen verspreiden.
Nu de regels versoepeld zijn kunnen we dit najaar en winter verwachten dat influenza op volle sterkte terugkomt.
@D’n dieje op donderdag 21 oktober 2021 om 06:54:
De redenen die jij noemt voor het vrijwel ontbreken van de griep zou dan ook voor Corona moeten gelden. Het zijn beide namelijk door de lucht verspreidende virussen….
Ik haalde het ooit in mijn hoofd dat politiek wel iets voor mij was, maar die ambitie is als sneeuw voor de zon verdwenen, omdat zij het hardst bijdraagt aan de verlelijking van het debat. De “Twitterspeak” verspreid zich nu overal. Zoals ook hier in de reacties onder dit artikel.
Het heeft geen zin om een betoog te houden waarom ik als (nu nog) volledig gevaccineerde, principieel tegen de Coronapas ben, dus laat ik het over aan de mensen op de werkvloer: https://www.linkedin.com/pulse/corona-noodkreet-van-4-seh-artsen-anne-marie-van-asten
Helemaal eens met Martijn. En de opmerking van Anja hierboven zakt helemaal mijn broek van af.
Hoezo meer verstand van zaken dan het OMT die doen maar wat hebben de maatregelen vorig jaar geholpen doe alsjeblieft je ogen open..
Een hoop geld dat goed ergens anders voor gebruikt kan worden wordt besteed aan iets waarmee alleen controle uitgeoefend wordt.
@Iris op woensdag 3 november 2021 om 09:56:
Vorig jaar maart, toen de aantallen besmettingen explosief stegen en de schrik er goed in zat omdat het allemaal nieuw en onbekend was en het uitsterven der mensheid een denkbare uitkomst leek, hielden genoeg mensen zich aan de anderhalve-meterregel en nog wat simpele maatregelen om het tij te keren. Binnen een maand was de stijging omgezet in een daling. Die simpele maatregelen werken dus wel degelijk.
Het lastige is alleen dat je je ook echt aan die simpele maatregelen moet houden. Naarmate het langer ging duren en er meer manieren bekend werden om te denken dat het allemaal wel meevalt, zakte de bereidheid om mee te werken. De besmettingscijfers namen weer toe, en daarmee groeide ook de overtuiging dat het niet nodig is om je aan die simpele maatregelen te houden, omdat ze toch niet werken. Dus kwamen er steviger maatregelen, die echter ook niet opgewassen bleken tegen, dus voeding gaven aan, de overtuiging dat ze toch niet werken.
Misschien is het uitsterven der mensheid alsnog een denkbare uitkomst.
Je kind naar zwemles brengen zonder Coronapas, kan dus voorlopig écht niet meer vanaf zaterdag. Nu lossen we dat wel weer op, maar het is om droevig van te worden.
Ik volg het debat in de Tweede Kamer en de sfeer zit er goed in…
COVID-19 dient hier als excuus voor, om de installatie van een politiestaatachtige wereld mogelijk te maken.Dat is nu precies, wat er met de Coronapas beoogd wordt: een sociaal creditsysteem naar Chinees model.Covid is een decennia lang geplande hoax.Financiële elite en wereldleiders opzettelijk deze “pandemie” hebben gecreëerd, om de Grote Reset versneld uit te kunnen voeren. De Rockefeller foundation al in 2010 een rapport heeft opgemaakt, waarin het exacte type pandemische scenario voorspeld en gepland was, waarin we ons nu bevinden met het COVID-19 Corona virus.De dingen die nu gebeuren met Covid-19 lijken echter geen toeval te zijn.
@Sander Lam op woensdag 3 november 2021 om 11:47:
Als de mensheid uitsterft is de kans aanneembaar groot dat dit door toedoen van de mensheid zelf gebeurt.
Maar zeker NIET door een “gelijkwaardig” virus als hetgeen waarvoor de meeste overheden overdreven drastische maatregelen nemen, zoals indirect de mensen dwingen zich te laten vaccineren omdat ze anders worden buitengesloten.
Nu, na bijna 2 jaar COVID-19, zijn de sterftecijfers hieromtrent nog altijd vergelijkbaar met die van een hevige griep…
Mijn voorspelling : de komende tijd zullen de besmettingen fluctuerend hoog zijn, in het voorjaar gaan ze afnemen om in het volgend najaar weer toe te nemen, net als bij de griep !
@Max op maandag 8 november 2021 om 18:53:
Ik weet het, jij weet het, een paar anderen weten het.
Degene die het niet weten willen het niet weten.
@Jan op maandag 8 november 2021 om 21:15:
Klopt Jan.
In de landen die voorop liepen met vaccineren liggen de ziekenhuizen nu vol met gevaccineerde mensen die GEEN Corona hebben maar tal van andere “mysterieuze” ziektes c.q. aandoeningen, rara….
De vaccins werken inderdaad hoegenaamd NIET.
Geen enkel onderzoek dat de beloofde werking bevestigd.
Alle data wijst op nauwelijks effect op besmetbaarheid en besmettelijkheid, dus zeker niet de weg naar vrijheid. Alle onderzoeken laten een veel lagere bescherming zien dan 95%, dus niks niet 20x minder erg dan zonder, zoals ons rivm en omt nog propaganderen. Na 6 maanden is de werking hoegenaamd 0!
En dat terwijl de risico’s en bijwerkingen zeker niet 0 zijn.
Het is voor meer en meer mensen zeer onverstandig en discutabel om door te gaan met boostershots.
Ook even duidelijk, alle pandemie schade komt dankzij de averechtse maatregelen en niet door corona virus zelf.
Gelukkig zwakt zo’n virus vanzelf af in de loop der tijd, al zullen de bekende virologen dan weer roepen dat hun maatregelen of vaccins werken.
Tot nog toe krijgen de wappies steeds gelijk
@Andre op dinsdag 9 november 2021 om 12:53:
Dan maar terug naar een (totale) lockdown. Dat wordt dat de remedie. Of heb je een betere oplossing? Dat een virus vanzelf afzwakt is niet te onderbouwen. Virussen muteren.
@Marco op dinsdag 9 november 2021 om 13:02:
Virussen muteren meer en sneller naarmate er meer gevaccineerde zijn, een virus wil overleven, koste wat kost. Dus een lockdown of een een vaccinatiegraad van 100% lost het niet op, nooit.
Nature finds his way, zogezegd.
Er gaat niets boven je eigen goedwerkend immuun systeem.
Hard gezegd (ik heb ook 3 naaste verloren), hadden we beter het natuurlijk verloop haar gang kunnen laten gaan.
@Twanneman op dinsdag 9 november 2021 om 15:02:
Virussen zijn niet veel meer dan brokjes DNA. Virussen willen niks en ondergaan mutaties afhankelijk van toeval.
En vaccinaties dragen bij aan de goede werking van je eigen immuumsysteem, net zoals lichaamsbeweging bijdraagt aan de goede werking van je eigen spieren. Uiteindelijk moet je lichaam het zelf doen, daarin heb je gelijk, maar een beetje training helpt wel.
@Twanneman op dinsdag 9 november 2021 om 15:02:
Misschien helpt het als je wat meer feiten krijgt.
Zoals Sander al zegt, de mutatie van virussen is geen gericht evolutionair proces. Dat gezegd hebbende zal een mutatie natuurlijk wel sneller kunnen verspreiden als het geen concurrentie heeft.
Daar staat tegenover dat gevaccineerden ook mutaties van het virus sneller op zullen ruimen, omdat het spike-eiwit waar ze op getraind zijn cruciaal is voor overdracht van het virus. Met andere woorden, een mutatie waarbij het spike-eiwit muteert zijn meestal niet levensvatbaar. Dus de kans dat de vaccinatie ook tegen een volgende variant beschermd is heel hoog. Dat is de grootste sterkte van deze methode van vaccineren.
Nadeel van die heel gerichte training op dat spike-eiwit is dat het detecteren van het virus op alleen dat herkenningspunt getraind is. Ik sprak toevallig dit weekend in de trein een studente biologie/onderzoekster die vastgesteld had dat het een half jaar duurt voor de bescherming optimaal is. Volgens mij komt dat dan omdat je lichaam via natuurlijk contact met het virus alsnog ook die andere herkenningspunten erbij traint.
Het is dus niet zwart-wit, maar wat wel overduidelijk is is dat vaccineren helpt en veilig is. Dus als je ‘m nog niet hebt, ga die prik gewoon even halen.
@Michiel van Geel op dinsdag 9 november 2021 om 17:23:
Dat het vaccin veilig is op lange termijn is echt niet zo zwart-wit als jij schetst !
Ook is het vaccin waarschijnlijk qua voordeel gelijkwaardig als de griepprik, mensen kunnen elkaar gewoon nog besmetten en de echt zwakken en zieken leggen alsnog het loodje…
Overigens is het ook even schrikken voor me, dat jij dit zomaar voor waar aan neemt ondanks het gebrek aan bewijs daarvoor. Als iemand op de weblog overstroomt van (vage) politieke correctheid dan ben jij dat wel !
Maar om even “on topic” te blijven :
Wij, als inwoners van een (nog) vrij democratisch land, zouden iets als een corona-pas niet moeten willen. Het feit dat de overheid door zo’n pas/app exact de bewegingen van personen eventueel kan achterhalen/gebruiken is een grove inbreuk op privacy
@Anja op maandag 11 oktober 2021 om 17:47:
Dag Anja,
Ik zie jou maar ook anderen beginnen over het feit dat we als Helmond geen invloed hebben op het beleid in Den Haag. Dat klopt. Het valt me alleen op dat dit argument alleen wordt aangehaald als dit zo uitkomt. Het komt namelijk vaak zat voor dat een lagere overheid een opinie / lobby / oproep doet naar een hogere overheid.
Daarnaast vind ik dat er veel te makkelijk wordt jageknikt op het inconsequente landelijke beleid. Vandaar mijn opinie in deze. Het blijkt alleen wederom dat er geen plek is voor een verhaal dat anders is dan het gebruikelijke. Er is een systeem opgebouwd die in mijn ogen niet deugd en dat heb ik proberen duidelijk te maken.
@Michiel van Geel op dinsdag 12 oktober 2021 om 10:41:
Dag Michiel, andersdenkenden worden door jou weer op 1 hoop gegooid met wappies. Leer het eens accepteren dat anderen ook meningen en zienswijzes hebben. Of is het geloven in je eigen gelijk onderdeel van het “nieuwe leiderschap”?
@Sander Lam op maandag 11 oktober 2021 om 21:34:
Dag Sander,
Je hebt eerder verteld over de internetconsultaties. Interessante tool, wat ook lokaal uitkomst kan bieden. Even als reactie op je verhaal: De motie was gericht op de handhaving in Helmond. De internetconsultatie waar je op doelt op de testbewijzen in Nederland. De motie kwam dus zeker niet te laat.
@E Betgem op maandag 18 oktober 2021 om 22:02:
Dag Eric,
Je hebt gelijk dat ik soms eerder moet reageren. Onder deze column heb ik de reacties simpelweg gemist. Mijn excuus. Laat of niet ik probeer wel altijd op iedereen te reageren. Mocht jij of anderen eerder een reactie van mij verlangen dan mag je me ook mailen of appen.
[email protected] / 06-15086669