Chahim: Helmond citymarketing
Helmond is al een tijdje bezig met citymarketing. Het doel is Helmond op de kaart te zetten als aantrekkelijke stad met veel potentie zowel voor de gewone man en vrouw, maar ook voor het bedrijfsleven.
Onlangs reed ik door de stad en kwam achter een Amerkiaans busje te rijden, zo eentje zoals in de A-team. Op het busje stond geschreven Hellmond: Nobody likes us, We don't give a damn. Dit stukje tekst vond ik zo typerend aan Helmond en misschien ook wel aan alle Helmonders. Vanuit het verleden heeft dé Helmonders altijd een minderwaardigheidscomplex gehad, maar zoals de mensen van het busje heeft de Helmonder er plat gezegd scheit aan.
Als raadsleden zitten wij wel met het image van Helmond. Ik ben zeer kritisch op onze stad, maar verdedig Helmond buiten Helmond altijd. Dit laatste ben ik sinds ik raadslid ben steeds vaker gaan doen. Dit niet alleen omdat ik vertegenwoordigen ben van de stad, maar ook omdat ik veel meer op de hoogte ben van de plannen en veranderingen die in stad plaats vinden. Helmond verandert (in positieve zin) steeds sneller. Helaas kom ik er vaak achter dat de gewone Helmonder vaak niet goed op hoogte is van deze veranderingen.
Willen we Helmond positief op de kaart zetten dan moeten we dit niet alleen met leuke boekjes en/of folders doen. Ik geloof echt dat we de gewone Helmonders hiervoor moeten inzetten. Helmonders komen overal in Nederland ( en de rest van de wereld). Op het moment dat ze positief en vol overtuiging over hun woonplaats spreken dan is dit de beste reclame die maar kunt maken. Veel Helmonders doen dit al, maar komen vaak niet verder dan dat dit de stad is van de twee Willy's en Renee of een van de andere voetballers/sporters die Helmond geleverd heeft. Wat wij moeten doen is meer en mischien ook beter de Helmonders informeren over wat er allemaal gebeurd. Laat ik wel voorop stellen dat de gemeente doet al veel in de vorm van stads-tv op zondag en de pagina's wekelijks in de Trompetter. Waar we nou moeten verbeteren of waar het fout gaat weet ik niet.
Misschien kunnen wij als politiek niets doen aan het gevoel bij de Helmonders en zal het altijd zo blijven. Misschien maakt dat ze zo verbonden met de stad en maakt dat de stad weer zo aantrekkelijk voor mij om in te blijven wonen.
17 reacties:
@Mohammed Chahim
Je slaat de spijker op zijn kop.
Ik mis in je column allen de rol van de Stichting Stadspromotie Helmond. Hoe kijk jij aan tegen hun activiteiten en budget?
Als Helmonder merk ik namelijk alleen dat zij bestaan als een soort evenementenbureau voor bijvoorbeeld de Kasteeltuinconcerten, het Rondje Helmond en Warandeconcerten. Of is Stadspromotie alleen daarvoor bedoeld voor de Helmonders en het tweede deel van "brood en spelen"? Leuk en goed dat die evenementen er zijn, maar niet echt ter promotie van de stad natuurlijk. Want dan kun je elk (niet-)gesubsidieerd concert en fotospeurtocht in Helmond wel als stadspromotie zien. Het Kasteel van Sinterklaas zie ik wel als een klein beetje stadspromotie omdat dat tenminste een (boven)regionale aantrekkingskracht heeft.
Bovengenoemde activiteiten van Stadspromotie Helmond zijn allemaal goed bedoeld en zouden Helmond eigenlijk op de kaart moeten zetten. Maar wordt er ooit wel eens stil gestaan of die activiteiten aansluiten bij het karakter van onze stad? Anders gezegd: zou niet elk van die activiteiten plaats kunnen vinden in elke Nederlandse stad?
Dat doet boekenstad Deventer bijvoorbeeld beter met haar jaarlijkse nationale boekenmarkt. Dat sluit aan bij wat Deventer wil zijn en door het jaar ook is.
Helmond wil bijvoorbeeld een Automotivestad zijn/worden. Een heel aardig thema. Waarom niet een megaspektakel met dat als thema organiseren in Helmond? De oude Amerikaanse wagens bij het Muziekcafé of de Paradigit-ELE Rally eens per jaar zijn daarbij wellicht aardige opstapjes. Maar niet meer dan dat. We zouden wat groter moeten denken, zie bijvoorbeeld wat onze brouwer in Rotterdam met Bavaria City Racing wist te organiseren.
Overigens, laten we alsjeblieft geen Sportstad willen worden. Negen van de tien steden in Nederland is dat al of wil het worden. En behalve vanwege onze trainingspakken, heeft het ook niks van doen met Helmond.
@Johan
ten eerste bedankt voor je reactie.
Het is zo dat ik veel meer mis in deze column ik was ook van plan een deel twee te schrijven, maar laat ik een gedeelte maar als reactie plaatsen.
Ik denk dat mij als stad meer en meer aan het groeien zijn. Ook op het gebied van evenementen. En of deze typische Helmonds zijn weet ik niet, maar het feit is wel dat we hier in Helmond er prioriteit aan geven. Helmond heeft wel de ambities sportstad te zijn, maar ik denk ook wel dat we het zijn. We zijn de vijfde grootste stad in Brabant ik denk ook dat deze ambities bij Helmond passen.
Het probleem is dat ik vaak merk dat inwoners van Helmond niet trots zijn op Helmond en zich nog steeds schamen voor het verleden, toen Helmond bekend stond als tuig stad (misschien nog steeds)
Veel mensen zeggen dan ook dat ze in de buurt van Eindoven wonen (Dit doen vooral de mensen die wonen in wijken als Stiphout, Brandevoort, Dierdonk, Brouwhuis en de Rijpel). Ik ben er van overtuigd dat hier nog veel werk te verrichten is. Op het moment dat deze mensen met trots zeggen dat ze uit Helmond komen of in Helmond wonen de citymarketing geslaagd is.
Het probleem is dat je dit niet kan oplossen met folders, flyers of andere vorm van reclame. Dit is (helaas) een proces van jaren.
Brouwhuis en De Rijpel niet in 1 rijtje noemen met Stiphout, Brandevoort en Dierdonk! In die eerste 2 zou ik nog niet dood gevonden willen worden 🙂
Ik schaar Helmonders in hetzelfde rijtje als ambtenaren, agenten en ns-personeel. We kunnen met zijn allen vechten tegen imago’s zoveel als we maar willen, het is vechten tegen de bierkaai. Niets zo moeilijk als het verliezen van een negatief imago, en er obsessief tegen willen vechten werkt averechts. Laten wij hier binnen de stadsgrenzen maar gewoon ons best blijven doen en genieten van onze groeistad.
@ Addy, eerst zeg je dit:
Brouwhuis en De Rijpel niet in 1 rijtje noemen met Stiphout, Brandevoort en Dierdonk!
Dan eindig je met dit:
Laten wij hier binnen de stadsgrenzen maar gewoon ons best blijven doen en genieten van onze groeistad.
Nadat je wel eerst zei: In die eerste 2 zou ik nog niet dood gevonden willen worden 🙂
Vind ik wel heel tegenstrijdig, dus ik denk dat jijzelf éérst je best moet doen.
Ik dacht dat het met het Helmondse imago tegenwoordig wel wat beter ging. Vooral mede door het grote aantal “import-Helmonders”, dat niet veel met de geschiedenis van Helmond te maken heeft. Wat trouwens niet automatisch betekent dat die nieuwe Helmonders onvoorwaardelijk de liefde aan de stad verklaren.
Daarnaast doet Helmond zichzelf nogal eens te kort, bijvoorbeeld door Brandevoort als “dorp” te betitelen en Helmond in de verdere communicatie zo ver mogelijk op de achtergrond te houden.
Dan moet je het natuurlijk ook niet gek vinden als de inwoners hun heil zoeken in Mierlo of Eindhoven.
@Mohammed, (10:13 uur)
Bedoel je met Renee trouwens Rene, of heb ik toch de verkeerde persoon voor?
@Johan, (13,35 uur)
“Onze” Brouwer komt toch gewoon uit Lieshout, of zie ik ook hier iets over het hoofd?
@ Diederik: chargeerde natuurlijk maar met dat ‘dood gevonden willen worden in R of B’ dacht dat dat duidelijk was. Ben wel van mening dat ze niet horen in een rijtje D, B of S. Die laatste drie hebben toch een status aparte in Helmond. Kijk er de huiskrant anders op na: voor een appel en een ei heb je al een leuk stulpje aan de andere kant van het Nieuwe Kanaal. Das niet voor niets.
Precies, Helmond moet ook maar eerst zelf naar zichzelf kijken, idd… waarom moet je Brandevoort profileren als ‘een nieuw dorp’ in Brabant? Nee, Brandevoort, een nieuwe wijk van Helmond. En de gemekker over Helmond… ik ga me niet eens meer verdedigen.. ik heb wel wat meer te doen, dan een antwoord geven op dom geleuter. Vaak zijn het mensen die niet eens in Helmond geweest zijn
beste mensen,
Ik pleit er ook voor om eerst intern aan citymarketing te doen. Als iedereen trots (misschien is trots niet het goede woord) is dat ie in Helmond woont dan zijn we al heel ver.
En natuurlijk is de gemeente verantwoordelijk voor het dorpse karakter van brandevoort, maar dit heeft meer met de marketing te maken. Dat nu bewoners van Brandevoort zich Einhovenaar voelen gaat mij te ver.
Interne solidariteit doet altijd goed.
@Ad: ja ik bedoel Rene een typ foutje.
Onlangs hoorde ik nog van een, Eindhovese, bestuurskundige dat binnen nu en tien jaar Helmond Eindhoven naar de kroon steekt wat betreft woonstad.
Het zal dus wel goed komen in Helmond.
@ Mohammed om 9:57
Er staan nog wel een paar typefoutjes meer in je column.
Zo moet “scheit” natuurlijk schijt zijn, en vertegenwoordigen ben van de stad, natuurlijk vertegenwoordiger ben van de stad.
@Mohammed (17-3-08 om 17:34):
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg, maar ik heb nog enkele vragen.
Want je ging nog niet in op mijn vragen over de rol van Stadspromotie Helmond. Zie jij (en/of de PvdA) dat nu voornamelijk als een lokaal evenementenbureau? En weet jij of andere partijen dat ook zo zien?
Met betrekking tot de Helmondse evenementen, schreef je "En of deze typische Helmonds zijn weet ik niet". Bedoel je dat je dat echt niet weet of dat je hierover als politicus liever geen oordeel uitspreekt?
Begrijp ik het goed dat jij (en daarmee de PvdA?) echt vindt dat Helmond zich in den lande moet profileren als de zoveelste Sportstad in Nederland? Dus dat we, net als bijna elke stad in Nederland, het thema Sportstad moeten kiezen/nastreven/houden waardoor we ons dus totaal niet onderscheiden??? Vanuit het oogpunt van stadsmarketing een ware doodzonde. Want daarmee doe je niets voor het merk Helmond en is het dus weggegooid geld. Dat we sport in Helmond bevorderen is goed, maar dat is totaal iets anders dan dat we ons daarmee, net als bijna elke Nederlandse stad, willen profileren.
@Ad:
Natuurlijk komt "onze" brouwer uit Lieshout, maar omdat de halve horeca in Helmond met of van hen is, mag ik Bavaria graag aanduiden als onze brouwer.
@ Noud; bedankt voor je opmerkingen inderdaad er staan wel meer typ fouten in. Ik heb hier natuurlijk wat smoesjes voor maar ik zal je die besparen.
@Johan:
stadspromotie: Organiseerd veel activiteiten niet alleen (muziek)evenementen. Ik moet wel zeggen dat veel van deze evenementen inmiddels traditie zijn geworden (Carat, kasteeltuinconcerten) en in die zin wel Helmonds. Als je alleen kijkt naar de optredende bandjes hebben die niet echt een Helmonds karakter en in die zin zijn deze evenementen qua muziek niet onderscheidend.
Sportstad: Helmond behoort tot de B5 en in het kader van B5 culturele hoofdstad mag Helmond zich best de ambitie hebben als sportstad. Ik zag laats dan Brabantstad zich wil kandideren voor de Olympische spelen van 2028.
Zie ook:
http://www.brabant.nl/Nieuws/2008/Olympische%20Spelen%20in%20Brabant.aspx
Je kunt natuurlijk ook de eindredacteur van De Weblog de schuld geven, dat hij de foutjes over het hoofd heeft gezien.
Eindredacteur zou inderdaad moeten redigeren voor plaatsing.
B5, culturele hoofdstad en olypische spelen in 1 zin(eigenlijk 2 zinnen), tjonge dat kost al gauw een hele berg geld.
I’m from old Helmond: Nobody likes me, i don't give a fuck. but i’m filled with pride for my beautiful city.
Imago verandering gebeurt niet op korte termijn. De gemeente is verantwoordelijk voor de citymarketing, maar dan moeten ze het ook goed doen. Zoals eerder besproken, neem B’voort als voorbeeld, waarom moet dat als een nieuw dorp worden neergezet? Nee, wees trots op je stad, B’voort is de een nieuwe wijk van Helmond, gebouwd als een dorp!! En al die negatieve verhalen over Helmond, waarom zou je je daar nog voor moeten verdedigen? Dat is iets van 25 jaar geleden… mensen praten elkaar altijd na, zonder eens zelf op onderzoek te gaan..