Hoe wordt ’t stationsgebied aantrekkelijker?
De gemeente wil het Stationskwartier, dit gebied rondom het station, aantrekkelijker gaan maken. Dat wil zij gaan doen in samenspraak met bewoners, ondernemers en betrokkenen. Dus ook jij kan meedenken als je wilt door je ideeën en meningen daarover te geven. Wethouder Erik de Vries (verantwoordelijk voor Centrumontwikkeling) hoort graag de mening van de Helmonders. “Ik vind het belangrijk om een plan te kunnen maken waar onze inwoners zich zoveel mogelijk in herkennen.”
Hoe moet het Stationskwartier er uit gaan zien? Hoe ervaren inwoners en gebruikers het gebied nu? En welke wensen en aandachtspunten zijn er voor de toekomst? Zelf gaat de gemeente de komende maanden straatgesprekken ter plaatse, interviews en bijeenkomsten houden. Daarnaast gaan ze ook praten met ondernemers in de buurt.
Wethouder De Vries: “Het Stationskwartier moet een duidelijke verbinding gaan vormen tussen het station, het centrum, de Kanaalzone en Suytkade. In evenwicht met alle ontwikkelingen in het centrum. Een woon-, werk- en ontmoetingsplek waar iedereen zich thuis voelt: huidige en nieuwe bewoners, ondernemers en bezoekers.”
Alweer 8 jaar geleden werd het nieuwe NS-station officieel geopend. Daarvoor werd toen ook het hele stationsplein vernieuwd en kwam er een tunnel onder het spoor. Over dit grote project maakten we destijds een flink aantal artikelen met veel foto’s.
De komende jaren wordt de ontwikkeling van het gebied rondom het station dus wederom grondig aangepakt.
Alle verzamelde informatie wordt gebruikt voor een globaal plan. Hierin beschrijft B&W hoe zij dat gebied in de toekomst zien en welke projecten daarvoor ontwikkeld moeten worden. Begin 2023 neemt de gemeenteraad daarover een besluit. Het stadsbestuur belooft om via de website van de gemeente een ieder op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen.
De bovenste foto werd gemaakt door Cofoto Fotografie,
Chantal van den Berg maakte de onderste.
In de reacties hieronder staan updates.
44 reacties:
Goede zaak dat er nu iets aan gebeurd. Maak in ieder geval een veilige oversteekplaats over die weg als je het station uitloopt richting het kasteel. Al helemaal voor de niet-Helmonders is dat een gevaarlijke plek waar de auto’s van 3 kanten komen. Regelmatig is er een ongeluk daar vlakbij die boog onder die appartementen!
Twee keer per dag alle fietsen die buiten de ns stalling staan verwijderen. Nu is en blijft het een zooitje.
@Hans op dinsdag 5 juli 2022 om 14:11:
Echt wel! Als je de Stationsweg wat dieper legt dan kun je er vrij goedkoop een bruggetje overheen leggen dat niet te stijl is. Heb dat ook al ooit gemaild naar de gemeente, hebben ze niks mee gedaan. 😡
Bomen planten meer groenvoorziening
Zorgt voor schaduw en een aangenaam klimaat als je moet wachten.
Misschien beginnen met het terugkeren van de bewaakte fietsenstalling zodat iedereen zijn of haar fiets in de stalling kan zetten zonder OV!!!
‘Al 8 jaar geleden’ ik vind het meer pas 8 jaar geleden, er zijn genoeg ondergeschoven kindjes in Helmond die al veel langer geen aandacht gekregen hebben, het station is m.i. nog lang niet aan de beurt om geld in te pompen.
Ga alsjeblieft kijken in de wijken!
Bomen planten.
Theetje wat krijgen we ineens veel inspraak, eerst een naam voor het zwembad, nu dit weer. Waarom dan niet een enquête onder de Helmonders over het nieuwe gemeentehuis????? Denk dat het zoethoudertjes zijn
Het zou prettig zijn als er oog komt voor Toegankelijkheid en veiligheid voor voetgangers.
Goede brede stoepen, goede op/afritten bij stoepen, zo min mogelijk voetgangers en fietsers laten kruizen
Dit is werkelijk een ramp in dat gebied
Leuke eet tent binnen, ipv dat stationsvoer
Kansloos stationnetje is het. De NS is weer spilzieke met belastingcenten van automobilisten omgegaan. Daar waar in Duitsland iedereen voor 9(!!!)euro per maand in alle OV mag reizen, zijn de NS weer de duurste. Een kaartje Helmond Amsterdam is duurder dan retourtje Berlijn – Wenen. Of Parijs- Milaan.
Er is toch niks aan op ons station? Geen winkel of iets, inderdaad nauwelijk schaduw of mooie rustgevende bomen.. Zie alle mediterrane steden, met veel lagere belastingen en budgetten.
En ook ok kritiek op verkeersgevaar en overzichtelijkheid is terrecht. Kortom, laat NS alles betalen om dit leefbaar te krijgen. Oh ja, ook NS is zogenaamd privaat bedrijf, maar kent alleen politieke partij bestuurders en baantjesschuifers van de kartel partijen. Ons kent ons.
Zou er wat meer groen neerzetten. En een winkeltje. Zoals de bloemenwinkel. Maar ook waar je koffie en wat kunt eten. Het wat gezelliger maken. Is nu maar een kale bedoeling. Niet gezellig of uitnodigend.
Maar waarom word er nu aan de Hellemonder dit allemaal gevraagd. Ook zoals een naam voor het tebouwen zwembad. Wat is er gebeurt bij de Gemeente, wat heb ik gemist
Deze lelijke zooi afbreken en het originele station nabouwen. Dan laten we zien dat Helmond echt wel sfeervol kan zijn. En wat leuke local zaakjes, zoals een koffietentje. Nog een paar winkeltjes en dan is het tenminste een volwaardig station. Enige verbetering vind ik de tunnel. Dus die mag wat mij betreft behouden blijven.
Zorg maar eerst dat de oversteek van de engelseweg naar het station veilig wordt voor fietsers en voetgangers .
En de weg floreffestraat hoeft niet nog meer verkeer te komen , ze rijden hier als gekken . Komen ze van de suytkade en ze zien dat het ligt groen is rijden ze met 80 / 100 erover heen . Is al meerdere malen doorgegeven aan de gemeente doe daar is iets aan
Anita
Die appartementen aan de Spoorstraat slopen en vervangen door kwalitatief goede hoogbouw a la Oranjekade, meer bomen, fatsoenlijk OV (dixit Peter van Lieshout) en rondhangend en dealend gespuis weren. En een gratis fietsenstalling.
Een restaurant in plaats van de bloemenzaak
Ik zou ook inderdaad het oude station het karakteristieke terug willen en dan met meer winkeltjes en bomen en bankjes en dat zo door laten lopen met betere paden voor voetgangers en fietsers naar de stad zodat er weer sfeer en het oude van vroeger terug komt en langs die paden winkeltjes zodat het een beter geheel wordt naar de stad toe en dat het gezelliger en sfeervoller wordt om zo dan naar de stad te gaan en met eettentjes
@Diana op dinsdag 5 juli 2022 om 22:47:
Precies, maak er een verblijfplaats van! Nu is het zorgen dat je daar zo snel mogelijk wegkomt. Idee van oude sfeer van vruuger creëren vind ik een heel mooie. Alsof je, als je dan uit het station komt, je je waant op een plein van de eerste helft vorige eeuw. Uniek in Nederland dus een Unique Selling Point.
Het nieuwe station platgooien en het oude herbouwen is een slecht idee: iedereen (behalve jij en Tineke) zullen dan terecht roepen dat de gemeente weer geld over de balk smijt.
Veel meer groen… dat moet dan wel onderhouden worden…. en ja daar is wellgeen geld voor. Aangezien op ons plein de dode struiken al 2 jaar niet vervangen worden. Doet de wijk niet ten goede
De mensen hier willen van alles meer groen etc. etc. veranderingen ga maar door,ik wed dat de meeste hier niet eens voorbij komen.
Ik heb een leuk appartementje aan het station..maar op het moment is mijn uitzicht tegen 2 grote bomen aan dus niks station.
Ik begrijp dat groenvoorziening voornaam is maar mooie struiken zijn ook leuk.of de bomen ergens anders ,maar niet recht voor je neus.ik hoop dat hier verandering in komt.
met vriendelijke groet Ria.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Het hele stationkwartier vol bouwen met hoogbouw is de slechte insteek die je kunt bedenken.
Inspraak en participatie bij nagenoeg voldongen feiten (lees bouwplannen) is voor de kat zijn viool. Herbezinning is hier zeker op zijn plaats!
De weg langs de Here gebouw weer open voor al het verkeer. Die ene bus die nog naar deurne gaat is de enige gebruiker. Ook de doorgang voor fietsers die voor het station naar het centrum willen gaan aanpakken. Nu fietsen ze over het voetpad met alle gevolgen van dien, gelukkig dat daar nog niets gebeurd is. Duidelijk maken dat voetgangers geen voorrang hebben voor het station bij het oversteken.
Wij van digendo hebben onlangs gekozen voor een bedrijfspand op het stationsplein, we hebben ook ervaren dat het station in Helmond best een mooie lokatie is om je bedrijf te vestigen. Ook wij wisten dat parkeren een probleem zou worden en de bereikbaarheid wat uitleg nodig had. Nu enkele maanden verder zien wij ook wat zich allemaal afspeelt in de late uurtjes op het plein, ook wanneer we morgens van het parkeerterrein naar onze zaak lopen je keer op keer haast omgereden wordt door fietsers en scooters die het verschil van voetgangers en fietspad niet zien. In Helmond staan diverse flitspalen waar de meeste inwoners reeds aan meebetaald hebben misschien een tip om deze opbrengsten te gebruiken waar het voor bedoeld is namelijk voor de verkeersveiligheid. Als getogen en geboren Helmonder weten we van alle teleurstellingen in de ontwikkeling van onze stad maar laten we er voor zorgen dat wanneer je als eerste via de trein onze stad binnenkomt je het gevoel krijgt wat b.v. Eindhoven wel kan.
Het stationskwartier ziet er zo goed uit. Een kleine verbetering een voetgangerssluis plaatsen tussen de 2 planten perken bij uitgang van de fietspad Groenstraat richting station het heuveltje af. Daar wordt ik regelmatig bijna overhoop gereden door scooters en fietsers die te lui zijn om de ruime bocht er omheen te nemen.
@Patrick Bouwens: Er rijdt al jaren geen bus meer van Helmond naar Deurne, alleen het minibusje naar Brouwhuis/Rijpelberg rijdt daar nog.
Veel hoge bomen waaronder je kunt zitten als het warm is of regent enz….
Fietspad verder weg van het station.
Update 1:
Komt er ook een avondsessie van het Stationskwartier Festival?
Jeanette Hendriks van GroenLinks stelde schriftelijke vragen aan B&W over het Stationskwartier en het Stationskwartier Festival.
Hieronder staan die 4 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door haar inleiding. Zodra we de antwoorden (Answers) van B&W hebben, plaatsen we die (zoals altijd) ook in zijn geheel in een reactie hieronder.
We zien mooie ontwikkelingen gaande in het Stationskwartier. De gemeente werkt tussen Oranjekade en Suytkade aan een aantrekkelijk centrumgebied voor de sterk groeiende stad. Met een mooie mix van wonen, winkelen, werken en verblijven. Het Stationskwartier gaat hier een grote rol in spelen. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken.
De volgende stap is de ontwikkeling van het gebied eromheen. Daarvoor gaat de gemeente een plan maken, in samenspraak met bewoners, ondernemers en betrokkenen. Het Stationskwartier is het gebied dat het station, het centrum, de Kanaalzone en Suytkade met elkaar verbindt. Zo kunnen we lezen op de website van de gemeente.
In juli zijn diverse straatgesprekken (op verschillende data en tijdstippen) gehouden om er achter te komen hoe Helmonders het Stationskwartier nu zien, wat ze missen in het Stationskwartier, wat er juist al goed is en wat ze graag zouden willen veranderen. GroenLinks is blij dat actieve betrokkenheid van (toekomstige) inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers, ambtenaren en alle andere belangstellenden wordt gevraagd hierbij. Zo kunnen ze samen met de gemeente werken aan een mooi Stationskwartier.
Op 29 september vindt er in de Cacaofabriek een Stationskwartier festival plaats. Een interactieve bijeenkomst waar je kennis met elkaar kunt maken en nieuwe ideeën worden gedeeld voor het gebied. De bijeenkomst is ’s middags van 13:00-17:00 uur.
Wij hebben de volgende vragen aan het college
Update 2:
In juli waren er 61 straatgesprekken over het Stationskwartier
Namens de gemeente ging Bureau ZET op verschillende plekken in Helmond met mensen op straat in gesprek over het gebied. Er werd bijvoorbeeld gevraagd of mensen bekend zijn met het Stationskwartier, wat zij van het gebied vinden en hoe zij het gebied in de toekomst graag zien. In totaal waren er 61 straatgesprekken van gemiddeld ruim 17 minuten per gesprek.
Update 3:
Vanmiddag is het Stationskwartier Festival in de Cacaofabriek. “Met een volle zaal gaan we dromen over de ontwikkeling van het Stationskwartier, grofweg het gebied tussen het centrum en Suytkade” zo liet de gemeente via Twitter weten.
Wethouder Erik de Vries en raadslid Cor van der Burgt maakten de onderstaande foto’s.
@De weblog van Helmond op donderdag 29 september 2022 om 16:00:
Als burger van Helmond en ondernemer van het Stationskwartier werd ik uitgenodigd bij dit ‘festival’. Positief beginnend, de gebruikers van het gebied betrekken bij alle aanpassingen die ze willen gaan doen vind ik een mooi gebaar en kan leuke en interessante opties geven. Zij (wij) zijn tenslotte de mensen die hier gebruik van maken en zullen als geen ander weten wat er mis, goed of beter kan in dit gebied. Ook fijn dat de bewoners van ’t Suytkade uitgenodigd werden al werd in de eerste minuten al duidelijk bij het tonen van bovenstaande powerpoint pagina dat zij helemaal niet in het gebied wonen. Och klein foutje kan gebeuren, gelukkig waren er niet veel bewoners van ’t Suytkade die hun kostbare tijd opofferde. Na wat uitleg met onbegrijpbare buzz-woorden kwam de vraag ‘wie is er eigenlijk aanwezig?’
Een lijstje afgaande waarbij de mensen op moesten staan zoals ‘wethouders, aannemers, woningcoöperaties, beleidsmakers etc. werd de vraag gesteld en zijn er ook bewoners. Een kleine groep van +/- 6 man stonden op. Zijn er ook ondernemers aanwezig, hierbij stonden 2 mensen op waarvan ik er 1 was.
Dit is duidelijk, 120 mensen aanwezig en een kleine groep van 10 personen die echt gebruik maken van het gebied. De overige aanwezigen zijn allemaal financiële gebruikers van dat gebied. Toen er geopperd werd om elkaar even aan te spreken en een speed-date uit te voeren dacht ik echt ‘waar ben ik, wat heeft dit voor zin?’ Ik ben een speed-date gaan zoeken buiten de cacaofabriek, als je geen inspraak hebt waarom verdoe ik dan mijn tijd? Er werd tenslotte de grap gemaakt op ‘waar dan de ondernemers waren’ dat zij ‘moesten werken’.
Tijdens de presentatie werd trouwens wel bekend gemaakt dat veel bewoners een duurzamer gebied willen, een van de hoge speerpunten die keer op keer terug kwamen. Als ik zo mijn omgeving spreek en zie, dan denk ik dat de meeste zich meer druk maken over de verkeersveiligheid en het grote parkeer probleem. Die zijn echt niet bezig om een zonnepaneel te plaatsen ergens om zo de straat verlichting te laten branden.
Kortom Helmond & Co heeft weer kunnen declareren, gaan een mooie (NS) subsidie pot gebruiken om zelf over een jaar (of 10) de credits op te strijken. En van de centen van de provincie en overheid huizen bouwen op die eeuwig leegstaande gebieden zoals het EHAD terrein of achter het Belastingkantoor.
De grote vraag is dan wel, komen hier expats of vluchtelingen, want de Helmonder zal er weinig voordeel uit halen.
Succes met het volgende festival, ik ga maar werken zoals een ondernemer in deze tijd hoort te doen.
@Mark op donderdag 29 september 2022 om 19:56:
Ik heb hetzelfde probleem als jij. Door zoiets overdag te organiseren, kunnen veel mensen niet. In jullie geval als ondernemers, in mijn geval als werkvolk. Jullie moeten als ondernemer overdag de centen verdienen en zijn daarom maar met tweeën aanwezig, ik moet werken in de avonden en nachten.
Daar heb jij nu niks meer aan, maar ik had het er hier eerder deze maand over met raadslid Jochem van den Bogaard. Hij gaat kijken of zulke bijeenkomsten ook op andere momenten georganiseerd kunnen worden. https://www.deweblogvanhelmond.nl/startpagina/v-d-bogaard-we-moeten-het-samen-doen/
Raadslid Jeanette Hendriks (die ook een winkel heeft) stelde er 15 september ook raadsvragen over. https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/hoe-maken-we-t-stationsgebied-aantrekkelijker/#comment-297477 Die antwoorden moeten nog komen.
Update 4:
Er volgt geen avondsessie van het Stationskwartier Festival
Dat en behoorlijk wat meer liet het college van B&W weten in reactie op de schriftelijke raadsvragen van GroenLinks. Die beantwoording is gedateerd op dinsdag 27 september, gistermiddag vond dat festival plaats, de weblog kreeg de antwoorden vanochtend pas onder ogen.
Hieronder staan de volledige antwoorden van B&W op de 4 gestelde vragen:
Antwoord: Er is geen avondsessie in de planning opgenomen. Wel is er een uitgebreid participatietraject opgezet rondom de visie op het Stationskwartier met diverse onderdelen:
a. Er zijn in de zomer straatgesprekken gevoerd in de ochtend, middag en avond, waarbij 61 mensen hun input hebben gegeven.
b. Er zijn inmiddels 29 gerichte interviews gehouden met belanghebbenden en belangstellenden, daarbij is ook met meerdere ondernemers gesproken.
c. Er vindt in september een Stationskwartier Festival plaats. Als tijdstip hebben we bewust gekozen voor de middag omdat mensen die we hebben gesproken tijdens de straatgesprekken en interviews aangaven dat dit over het algemeen het beste in de agenda past. Inmiddels hebben zich al ruim 100 mensen aangemeld voor het Stationskwartier Festival, dus er is veel animo hiervoor.
d. Er is een Postbus Stationskwartier ([email protected]), waar mensen die niet aangehaakt zijn terecht kunnen met vragen en ideeën.
e. Om ondernemers in het centrum verder te betrekken bij de planvorming voor het Stationskwartier wordt op 1 november een presentatie gegeven bij OSH.
f. Wij zijn voornemens om uw raad dit najaar via een opiniecommissie te informeren over hetgeen we in de stad hebben opgehaald. Uiteraard krijgt u dan ook de gelegenheid uw mening te geven over de toekomst van het Stationskwartier.
Antwoord: Via de website, sociale media en publicatie in weekblad De Loop. Verder wordt een verslag gemaakt van het Stationskwartier Festival, dat wordt gedeeld met aanwezigen en belangstellenden.
Antwoord: Zie het antwoord op vraag 1.
Antwoord: Volgens planning is de concept Gebiedsvisie Stationskwartier begin 2023 gereed. Deze wordt vervolgens ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd. Voor het Stationskwartier wordt ook een ontwikkelstrategie uitgewerkt. Op basis van de gebiedsvisie en de ontwikkelstrategie worden in de komende jaren projecten geïnitieerd met elk een eigen tijdpad. Het wordt vanzelfsprekend een langjarige ontwikkeling.
Update 5:
Resultaten van het eerste Stationskwartierfestival
Op 29 september heeft het eerste Stationskwartier Festival plaatsgevonden in de Cacaofabriek. In een informele setting hebben ruim 120 deelnemers nagedacht en gedroomd over hoe het Stationskwartier eruit moet komen zien. Ook hebben mensen met een warme belangstelling voor het Helmondse Stationskwartier kennisgemaakt met elkaar en ervaringen uitgewisseld.
Van het Stationskwartier Festival is een verslag (pdf) met de eerste resultaten gemaakt, er is een presentatie gedeeld over de procesaanpak en er zijn folders uitgereikt over de concept actiethema’s aan de hand waarvan diverse workshops hebben plaatsgevonden.
In januari staat het tweede Stationskwartier Festival op de planning. Tijdens dit festival zal de conceptvisie gepresenteerd worden en is er volop ruimte om te reageren en door te denken over hoe de gedroomde toekomst daadwerkelijk tot stand te brengen. Wanneer de datum van het festival bekend is, zullen we dat op deze website publiceren.
Update 6:
Studenten van Fontys moeten Stationskwartier aantrekkelijker gaan maken
Vanaf vandaag is de Fontys Innovatiehub Veerkrachtige Steden neergestreken in het laatste plekje in broedplaats De Kluis in het voormalige ABN-AMRO-pand aan de Traverse (Vincent Knoops was erbij en maakte de foto rechts). Fontys studenten richten zich op het concept placemaking: projecten die op korte termijn zorgen voor meer levendigheid, verblijfskwaliteit en nieuwe aantrekkingskracht in het Stationskwartier. Deze studenten zorgen zelf natuurlijk ook voor meer levendigheid in dit gebied. Wethouder Martijn de Kort: “Ik ben ontzettend blij dat studenten van Fontys met de Innovatiehub in de Kluis komen. In Helmond gaan zij zich, als echte gangmakers, bezighouden met het nog aantrekkelijker maken van onze stad en het Centrum en Stationskwartier in het bijzonder, door bijvoorbeeld evenementen en fotowedstrijden.”
De Fontys Innovatiehub Veerkrachtige Steden in het Stationskwartier is een samenwerking tussen de Fontys Hogeschool en de gemeente Helmond, tussen school en praktijk. Vanochtend meldde Cindy Ras zich via Twitter, zij was 14 maanden directeur van Helmond Marketing. Ook wordt vanuit de Fontys Innovatiehub gewerkt aan de placemaking van Knoop XL en de Wielewaal in Eindhoven, in samenwerking met gemeente Eindhoven. Zo wordt het een uitvalsbasis voor regionale samenwerking en kruisbestuiving in de Brainport regio op dit vlak.
De studenten gaan een bijdrage leveren aan de stedelijke innovatie op het gebied van aantrekkingskracht voor (toekomstige) bewoners, imago, sfeer en uiterlijk in het Stationskwartier. Ze gaan aan de slag met maatschappelijke en ruimtelijke initiatieven die zorgen voor meer dynamiek en reuring op het gebied van wonen, werken en recreëren. Ze zoeken de samenwerking op met city-marketeers, strategen, plannenmakers, werkveldpartners, buurtwerkers, wijkbewoners, onderzoekers, coaches en studenten van verschillende opleidingen.
Ze werken samen met de gemeente om het gebied van het Stationskwartier nieuw leven in te blazen. In co-creatie gaan ze aan het werk met de vraagstelling ‘hoe kan de ruimtelijke ontwikkeling van het Stationskwartier bijdragen aan de maatschappelijke innovatie van Helmond?’ Hiervoor is het verkennen van de markt en maatschappelijke behoeften en het bouwen van een levendige community waardevol. In een team werken ze aan ruimtelijke en maatschappelijke initiatieven die op korte termijn zorgen voor meer levendigheid, verblijfskwaliteit en nieuwe aantrekkingskracht. Denk hierbij aan mural initiatieven, vergroening, evenementen, dynamische routing van Stationskwartier naar centrum, fotowedstrijden of toeristische routes.
Het tweede Stationskwartier Festival (zie ook update 5) over de toekomst van het Stationskwartier is maandag 27 maart van 17.00 tot 21.00 uur in Het Speelhuis.
Misschien eens beginnen met het opruimen van de gevallen bladeren op de trappen naar het parkeerterrein. Ziet er niet uit en de trappen zijn zo glad dat een ongeval zo is gebeurt.
Ik zie weer veel vage marketingtermen die op het eerste gezicht mooi klinken, maar als je nou eens gaat kijken wat er écht mee bedoeld wordt, weet meestal niemand daar een concreet antwoord op te geven:
Hiervoor is het verkennen van de markt en maatschappelijke behoeften en het bouwen van een levendige community waardevol. In een team werken ze aan ruimtelijke en maatschappelijke initiatieven die op korte termijn zorgen voor meer levendigheid, verblijfskwaliteit en nieuwe aantrekkingskracht. Denk hierbij aan mural initiatieven, vergroening, evenementen, dynamische routing van Stationskwartier naar centrum, fotowedstrijden of toeristische routes.
OK, dat is dus het plan. Maar wat bedoel je daar concreet mee? Het is wollige taal die niks zegt. Wat is “verblijfskwaliteit”: zeg dat eens in drie woorden? Wat zijn mural initiatieven? Dynamische routing, wat is dat concreet? Ik bedoel, het klinkt allemaal heel interessant, maar het zegt me niks, en ik ben toch echt niet na de lagere school opgehouden te leren.
Zal wel een mislukking worden zoals gewoonlijk want de ambtenarij luisterd maar hoort niets en gaat zijn eigen ding doen
Linkse studenten die enkel in hun eigen bubbel leven met onzin als mural, fotowedstrijden etc. Helmond is gelukkig geen studentenstad met idealistisch geneuzel van onvolwassenen. Wat krijgen we dan? Een te dure, inclusieve, diverse safe space waar niemand wat aan heeft (behalve Bonte natuurlijk).
@Pejeka
Zal dan wel studententaal zijn,…. concreet antwoord.
verblijfskwaliteit = aan behoefte voldoen
mural iniatieven = muurschilderingen of street art
Dynamische routing = meest efficiënte weg of pad
Dat ze onderhand maar eens iets doen aan die foutgeparkeerde fietsen daar!!
@Jan op dinsdag 7 februari 2023 om 21:05:
Je wordt op je wenken bediend door wethouder Arno Bonte. Hij belooft vandaag in de krant dat er aan die foutgeparkeerde fietsen snel een einde komt. Ook hij vindt het namelijk een zooitje daar. Zoals blijkt, leverden eerdere pogingen geen resultaat. Over de situatie tijdens de zomer vorig jaar kun je hier meer zien en lezen.
De fout geparkeerde fietsen zijn een resultaat van het feit dat de fietsenstalling bij het station sinds kort alleen nog maar beschikbaar is voor mensen met een OV-kaart. Ik reis weinig met de trein, dus voor die enkele keer dat ik op reis moet, koop ik een kaartje online of bij de automaat. Maar dan kun je dus je fiets niet kwijt bij het station omdat je geen OV-kaart hebt, want die OV-kaart heb je nodig om de fietsenstalling binnen te kunnen. Ik heb hier al contact over gehad met de NS (geen reactie) en met de gemeente (ook geen reactie). Het zou volgens mij al heel veel schelen als de stalling net als tot voor kort gewoon voor iedereen vrij toegankelijk zou zijn, zonder poortjes waar je een OV-kaart voor nodig hebt.
Nu wordt er een “bus” Fontys – studenten opengetrokken! Ondertussen ongeveer de enige “bus” op het Helmondse Stationsplein. Ik wens de studenten van Fontys veel succes en veel plezier!
Dit artikel zelf staat bol van – al dan niet Engelstalige – vage terminologie die mij in ieder geval niet zoveel zeggen. Ik beperk me tot slechts drie zoals “placemaking” (ik weet wat een “placemat” is, maar wat is “placemaking”?), kruisbestuiving (kruisbestuivingen tussen wie en of wat?) , co – creatie (??).
Verder heeft dit artikel niet zoveel te maken met onafhankelijke journalistiek en zal het volgens mij de sceptische inwoners van Helmond niet over de streep trekken.