Rieter: Rode loper voor de groene golf?
De gemeente Helmond gaat fietsers en voetgangers bevoordelen boven de auto. Volgens GroenLinks-wethouder Bonte is de auto te dominant in Helmond en daarom heeft de gemeente een pilot gestart. Wanneer de proef succesvol is, krijgen fietsers bij meer verkeerslichten vaker groen. Nobel streven om de fietsbereidheid van Helmonders te stimuleren, maar dit bereik je mijns inziens niet door het autorijden te frustreren. Want hoe je het wendt of keert, vaker groen licht voor fietsers en voetgangers betekent vaker rood licht voor autobezitters. Nog vaker?, hoor ik u al denken.
Regelmatig ontvangen we namelijk brieven van betrokken Helmonders met de oproep om een groene golf voor Helmond te regelen. Aanleiding is grote ergernis vanwege langdurig moeten wachten bij verkeerslichten. Een groene golf kan daarbij uitkomst bieden. In meerdere steden zien we dat dit erg effectief is: het verbetert de doorstroom en is goed voor het milieu door de vermindering van optrekkend en afremmend verkeer. Dit zou voor een wethouder verkeer én duurzaamheid als muziek in de oren moeten klinken.
Twee jaar geleden vroeg ik toenmalig wethouder Maas of dit een optie is voor de Traverse. Met als opmaat om dan geleidelijk aan toe te werken naar een rondweg binnen Helmond. Toen bleek echter dat Helmond daar nog te weinig slimme verkeerslichten voor had. De situatie is inmiddels veranderd, met 50 slimme verkeerslichten op een totaal van 67. De rode loper ligt dus klaar voor de realisatie van een groene golf. In plaats van dat hier nu eindelijk werk van wordt gemaakt, komt Bonte met een plan wat hier haaks op staat: dezelfde slimme verkeerslichten worden ingezet om een groene golf voor fietsers te realiseren.
Wellicht is het goed dat Bonte eerst onze stad goed leert kennen, met verschillende lokale organisaties en inwoners gaat sparren om vervolgens aan de hand van conclusies uit het lokale mobiliteitsonderzoek beleid te gaan maken. Nu gebeurt het juist andersom, beleid uit Rotterdam (zijn vorige werkgever) wordt gekopieerd, zonder overleg met de fietsersbond en zonder te weten waar in Helmond echt behoefte aan is. Laat ik wel duidelijk zijn, ook Helder Helmond wil het gebruik van de fiets stimuleren. Dit door de problemen bij de fietsenstalling op te lossen waardoor er weer gemakkelijk een fiets gestald kan worden. En met ongelijkvloerse kruisingen of fietstunnels verbeter je de fietskwaliteit zonder dat de doorstroming wordt gefrustreerd. Het liefste dus gecombineerd met een groene golf! Uiteraard zijn we benieuwd naar de mening van de Helmonder hierover.
Martijn Rieter
Fractievoorzitter Helder Helmond
112 reacties:
Ja, dit is een beter, steekhoudende, commentaar.
Die groene golf gaat er nooit komen.
Pure onwil. Toen ik net in Helmond kwam wonen, was er al sprake van de wens van een groene golf.
Destijds heb ik de gemeente gemaild hoe men dit kon aanpakken. De mogelijkheden en onmogelijkheden aangegeven.
Natuurlijk, geen reactie. Want waarom luisteren of reageren op een burger?
Ligisch leek mij dat bv de overbodige voetganger oversteekplaatsen, bij ziekenhuis en vlakbij station, zouden verdwijnen. Liepen en lopen a synchroon met auto’s want waren slim voor een honduitlatende dame in de spits, waardoor hele stroom forenzen stilstonden, en binnen honderd meter nog eens.
Dit is nooit veranderd. Wel bouwde men domme campus en uitval Brandevoort bij. Ook zonder nadenken blokken deze regelmatig, soms inderdaad weer voor 1 fietser.
Rondweg Helmond gaat lastig, beter sluit Gemeente aan bij de Ruit rond Eindhoven. Dat prima plan, dat klaar lag, inclusief geld uit Den Haag, viel in duigen omdat VVD en CDA hun macht wilde behouden en overal in linkse colleges ging zitten.
Het mobiliteitsprobleem met de auto los je alleen op door het gebruik van de auto wel te frustreren. Mensen zoeken dan zelf wel een oplossing. De fiets, dichter bij huis gaan werken enz.
@Andre op maandag 29 augustus 2022 om 09:06:
Ga toch fietsen!
Begin eerst maar een met het fietspad langs de vossebeemd. Levensgevaarlijk daar !!! Met de regelmaat van de klok worden en tegels verwijderd ( door wie of wat is me een raadsel).
Daarna zorgen voor ern groene golf voor AUTO’S , zodat deze zo min mogelijk vervuilen en zo snel mogelijk de stad uit zijn . Een (nieuwe) rondweg mag natuurlijk ook.
Waarom niet wisselen? In drukke spitstijden de auto wat vlotter, daartussen de fiets.
Zo kan iedereen vanuit zijn positie wel klagen. Als je als fietser verrast wordt door de regen, ben je blij dat er een groene golf voor fietsers is. Die automobilist zit droog, en wat boeit het dat je twee minuten later op je bestemming aankomt? Relax en probeer die ergernis te kanaliseren.
@Marko op maandag 29 augustus 2022 om 10:46:
Ik ben het niet met Andre eens, maar ik vind dat hij nu wel een valide punt heeft.
@Andre op maandag 29 augustus 2022 om 09:06:
Ik ben benieuwd naar die e-mail van destijds. Zoals ik het altijd begrepen heb is de gemeente verplicht om een reactie op een brief of mail te geven. Als je die mail nog hebt en je zet die hier neer, dan kan ik kijken of ik dat niet geven van een reactie uit kan laten zoeken door een raadslid dat ik ken. Schijnt wel eens vaker voor te komen namelijk.
@Groenvooriedereen op maandag 29 augustus 2022 om 11:00:
Helemaal geen slecht idee vind ik! Iedereen blij.
Een groene golf is de meest anti-Helmondse maatregel die je kunt bedenken. De groene golf bevoordeelt voornamelijk het doorgaande verkeer (van Deurne e.o. naar Eindhoven en vice versa) en benadeelt de Helmonders die juist op die doorgaande weg willen komen vanuit de Helmondse wijken.
Zo’n groene golf is zeker goed voor de beperking van de stikstofuitstoot (minder afremmende en optrekkende bewegingen), maar is dus in het nadeel van de Helmonders.
Aangezien meer dan 50% van de dagelijkse autoritten minder dan 7km betreft (en daarbinnen 70% zelfs minder dan 3km), is er met OV en (electrische) fiets veel meer te bereiken. Dit creëert binnen Helmond meer dan voldoende ruimte voor die mensen voor wie OV/fiets geen optie is (handicap, ziekte, leeftijd, etc).
Maar ja, pleiten voor een ‘linkse hobby’ past natuurlijk niet in het populistisch straatje van Martijn.
(En nee, geen behoefte aan de notoire reaguurder om weer over het OV/de bus te beginnen, dat staat al op tig andere plaatsen).
Word tijd gewoon net als in eindhoven maken als je de snelheid op het bord aan houd krijg je 7 keer groen.
@Wilko op maandag 29 augustus 2022 om 11:12:
Als je een dagelijkse reisafstand hebt van maximaal ca. 15 kilometer kun je dat lopend of per fiets doen. Wat let je?
Een auto wordt zelfs gebruikt bij een reisafstand van minder dan 1 kilometer.
Dan ontstaat verkeersoverlast..
Groene golf sowieso een uitstekend idee, ook vanuit milieu oogpunt. Optrekkende auto’s zijn er vervuilend.
Nog een punt van aandacht. Veel fietsers fietsen over een lus, waardoor het stoplicht voor de fietsers geactiveerd wordt. Wat veel gebeurt is dat fietsers door rood fietsen, maar je als automobilist toch moet wachten. Dat is wel een ergernis. Dus prima voorrang voor fietsers, maar dan wel met ouderwetse drukknop.
Groot voorstander van een groene golf, scheelt in de uitstoot van uitlaatgassen en bevorderd de doorstroming van het verkeer.
Intelligente verkeerslichten intelligent inzetten en niet zoals het nu is.
Het zou veel beter zijn om veeeeeeel minder verkeerslichten in Helmond te hebben. Soms heb je op nog niet eens 500 meter al 4 lichten. En dan staan ze nog super slecht op elkaar afgesteld. Geldt niet alleen voor de auto’s maar ook fietsers en voetgangers zijn helemaal de klos in Helmond. Sommige kruisingen kun je niet in een keer oversteken bij verkeerslichten maar moet je op de helft nogmaals wachten.Ook zijn er heel veel lichten overbodig. Als ze er niet zouden zijn zouden er veel minder ongelukken gebeuren omdat mensen beter uitkijken. Dus ik zou zeggen verminder de verkeerslichten. Minstens 35% kan al zeker weg.
Denk na. Laat je auto staan als dat mogelijk is. Een groene golf levert niets op. Je blokkeert uitsluitend het kruisend verkeer. Het gaat om het verkeersaanbod. De omvang van het verkeersaanbod is op een aantal momenten van de dag is (te) groot. Wandelend of fietsend ontstaan nauwelijks files.
Een groene golf op de traverse betekent langer wachten op de zijwegen bijvoorbeeld richting het station. Daarnaast komt er nog meer verkeer op de traverse omdat het beter ‘doorstroomt’ Willen we dat?
@N. van der Heijden op maandag 29 augustus 2022 om 12:54:
Inderdaad, veel minder verkeerslichten op de Kasteel Traverse. Verkeer van rechts voorrang geven, 30 kilometer zone van maken en bloembakken plaatsen. Moet je eens kijken hoeveel mensen Helmond gaan ontwijken. Zijn we van het doorgaande verkeer in het centrum af.
Groene golf voor fietsers lol het moet niet gekker worden.
Wilko, ik denk dat ik de mail destijds verzonden heb vanaf mij werkplek. Ben inmiddels al tienmaal van werkgever veranderd.
De traverse is juist uitermate geschikt om als een soort freeway, met groene golf mensen in en uit en door de stad te voeren
Beperk dan de kruisingen, ergo de toevoer en afvoer. Ondank wat sommigen hier opperen, zijn die secundair of nog minder van belang.
OV is soms een alternatief, maar alleen bij bijna gratis en heel frequent rijden op heel de regio.
Fiets, en lopen kan prima voor lokaal verkeer.
Maar probeer dat, de behoefte en de realiteit, te scheiden. Dus EN snelle groene ruit en traverse., EnN goede fietsroutes met voorrang op lokale autootjes. En goede looppaden.
@Andre op maandag 29 augustus 2022 om 16:12:
De ikke ikke cultuur druipt van reactie af. Ikke, ikke en de rest..kan …… Fietsers en wandelaars krijgen nog een beetje voorrang.
Helmond lijkt wel een flipperkast met al die stoplichten, wat een onduidelijke verwarring overal.
De enige echte oplossing is het aanleggen van een ringweg. Maar daar heb je bestuurlijke lef en daadkracht voor nodig.
@Brandevoorter op maandag 29 augustus 2022 om 09:54:
Knap staaltje wensdenken. Jij bent vast zo’n links stemmer.
@Stien op maandag 29 augustus 2022 om 11:33:
Nog zo’n wensdenker. Jullie proberen het al tig jaar maar zijn blind voor de resultaten omdat het gewoon niet werkt.
Ook Helmonders rijden vanuit Deurne of Eindhoven Helmond binnen om naar huis te gaan, en ook deze Helmonder frustreert zich enorm over de verkeerslichten. Als je netjes 50 rijdt zie je het bij ieder verkeerslicht voor je neus oranje worden. Mensen gaan dus snel optrekken (vervuiling), bumperkleven om het maar wel te halen en te snel rijden (gevaar en vervuiling). Dit zou totaal onnodig zijn als de doorstroming wel beter werkt zoals in Eindhoven.
Uw kletsverhaal dat mensen die de Traverse op willen langer moeten wachten klopt ook niet. Door de stroom te doseren komt er genoeg tijd vrij voor hen.
En ja, we beginnen wel over die bus die in Helmond niet meer rijdt.
Ik vraag me of of je zelf nooit auto rijdt, of zo’n deuger bent die dat zelf wel doet en anderen het wil verbieden.
En natuurlijk wil je de discussie niet aan. Links laat zich weer van haar beste kant zien.
@Marko op maandag 29 augustus 2022 om 13:00:
Er zijn ook nog mensen die dagelijks moeten gaan werken. Met de auto omdat de trein vol zit met bras, erg vaak niet rijdt of te laat komt en veel te duur is.
@Janus op dinsdag 30 augustus 2022 om 12:20:
Maak ik inderdaad ook erg vaak mee op de Traverse, kom je aangereden bij een rechtdoor stoplicht, je bent al over de wegsensoren/lussen gereden en 3 meter voor je er bent springt dat idiote licht op oranje, dan is het of een noodstop of maar hopen dat je niet wordt geflitst, waanzin.
Helmond (B&W) heeft duidelijk niet voorop gestaan bij de uitgifte van verstand of slimme lichten.
Janus, helemaal eens, hoef ik ’t niet te herhalen.
Laatste van twanneman gebeurd mij ook vaak…
Systeem weet dat jij er aan komt vanwege lussen, maar ’t is maar een gok om je 50kmh aan te houden, want heel snel is ’t rood. En ga je iets hard, krijg je daar weer voor.
En ik snap werkelijk niet, wanneer ik met mijn “rechtse “mening met argumenten kom, zelfs met toegeving aan fiets en voet, dat er dan nog door hyperlinks deugders geroepen wordt van ikke ikke ikke. Echt zielig, zo’n bijdrage.
@Andre op dinsdag 30 augustus 2022 om 16:22:
Je bent een snelle leerling. Slechts met 10 andere werkgevers. Sommigen zouden denken 12 ambachten en 13 ongelukken. Dat zal jou niet snel gebeuren.
@Roland op dinsdag 30 augustus 2022 om 09:28:
Nee, daar heb je achterlijkheid voor nodig. Rondweg, vierbaans, zesbaans enz. Wanneer stopt het ? Niet als we maar blijven asfalteren. Helemaal niets doen is het beste, loopt alles lekker vast en zoeken mensen wel een oplossing.
@Helmonder
Als je geen beleid voert en zomaar wat doet, of eigenlijk niks doet krijg je wat nu ziet ten aanzien van opvang asielzoekers, torenhoge energierekeningen en huisvesting. Inderdaad niet perse mijn idee nee.
Typisch Nederlands weer dit, ipv het ene aantrekkelijker te maken maak je het andere gewoon zo kut mogelijk
@Janus op dinsdag 30 augustus 2022 om 12:13:
Stem helemaal niet. Heeft toch geen nut. Ben een anders denker,iemand die niet met de meute meeloopt.
Ik lees hier allerlei voorstellen, maar de inschatting hoe de voorgestelde maatregelen doorwerken op alle verkeersstromen samen is op zijn best nattevingerwerk. Ik vraag me af of er landelijk niet al lang gereedschappen zijn ontwikkeld om die doorwerking in detail te analyseren. Dat zou de discussie meer diepgang geven.
Hoeveel mensen hebben op een bepaald moment van de dag een adres in Helmond als eindbestemming, hoeveel als startpunt, hoeveel zijn er op doorreis, dit soort statistische informatie zal toch al eens verzameld zijn? En zou er geen simulatie-software bestaan waar je al die informatie en het hele stratenplan van Helmond in kunt stoppen om vervolgens door te rekenen wat een voorgestelde groene golf doet met de reistijden van het verkeer buiten die golf en de totale stikstofuitstoot van al het verkeer?
Als de politiek de verkeersstromen wil optimaliseren lijkt het mij een gemiste kans om dat zonder dit soort gereedschappen te willen doen.
Diepgang? Als het gaat om de heilige koe?
@Sander Lam op dinsdag 30 augustus 2022 om 23:02:
GroenLinks en rapporten, dat doet het standaard slecht; waarheden worden ontkent en als de uitslag niet bevalt dan blijft het rapport in de la. Hint: Wassink, homogeweld.
Welkom in de linkse wereld van democratie.
@Marko op woensdag 31 augustus 2022 om 14:48: Diepgang heeft altijd meerwaarde, juist ook in de discussie over het stalen ros en de heilige koe.
@Janus op woensdag 31 augustus 2022 om 15:13: Ik zie het verband niet helemaal tussen jouw woorden en wat ik schreef.
@Sidonia op maandag 29 augustus 2022 om 10:56:
Uiteraard dienen we eerst het laaghangend fruit op te lossen. Dit soort meldingen inclusief adres en foto doorgeven via de BuitenBeterApp dan pakt de gemeente dit snel op.
Alles op rood en groen voor wie er het eerste is, is da wa?
@Groenvooriedereen op maandag 29 augustus 2022 om 11:00:
Klinkt heel aardag dat groen voor iedereen, maar lijkt me niet werkbaar. Je zou naast het fixen van een groene golf voor auto’s wel kunnen kijken naar ideale fietsroutes. En die fietsroutes stimuleren door het realiseren van ongelijkvloerse kruisingen of de gemixte stoplichten die u noemt.
@Henk op maandag 29 augustus 2022 om 11:11:
Was het maar 2 minuten, als je naar bijvoorbeeld Eindhoven reist dan ben je vaak de halve reistijd binnen Helmond aan het reizen. Eindhoven laat duidelijk zien hoe effectief een groene golf kan zijn.
@Wilko op maandag 29 augustus 2022 om 11:12:
Ik ben ook wel benieuwd naar die mail. Want wat je aangeeft klopt. Het komt vaker voor dat de gemeente/college laat of helemaal niet reageert op mailtjes/brieven van betrokken inwoners.
@Stien op maandag 29 augustus 2022 om 11:33:
Alsof de Helmonder zelf geen gebruik maakt van de Traverse. Ik vond de reactie van Janus wel treffend eigenlijk. Daarnaast gaat dit niet om links-rechts denken. Dit gaat om realistisch naar oplossingen kijken. Lees mijn column van een paar weken geleden maar terug: ”Geen idealisme, maar realisme!”
@Toke op woensdag 31 augustus 2022 om 16:46:
Nee, da is nie wa XD
@Sander Lam op woensdag 31 augustus 2022 om 16:32:
Natuurlijk is er data beschikbaar. Rapporten zullen daar ook uit opgesteld zijn. Met GroenLinks aan de knoppen heeft dat dus geen zin omdat die in de la verdwijnen.
@Sander, je weet vast dat alle data al over heel de wereld gegeneerd en gebruikt wordt.
Maar in Nederland willen ze altijd eerst ’t wiel zelf uitvinden. Dus gebruikt men niet de gratis beschikbare uitgebreide kennis.
Als iemand ideeën aandraagt, reageert men niet of afwijzend of laatdunkend.
Voorbeeld, naast eerder genoemde email, tijdens vroege fase van Qkoorts uitbraak heb ik data uit USA en Australië opgespoord op internet, en deze aan ministerie en politieke verantwoordelijken gemaild. Ook geen reactie.
Qkoorts uitbraak 2007 in Herpen werd hierdoor(door niet ingrijpen en ontkennen van Ernst en aard van besmetting, ook hier ontkende rivm dat airborn over grotere afstanden besmet kon worden) de grootste en dodelijkste uitbraak ooit ter wereld. Met natuurlijk een schat aan data en informatie, was dat hun motivatie om niets te doen? Maar in die rapporten, gewoon voorhanden aan mij en dus hun, stond al lang en bred dat verspreiding wel door de lucht ging en hoe dit te voorkomen.
Tja, ik ben een nobody, maar ik had het wel juist. En gewoon nooit reageren. Tientallen doden.
In gemeente gaat ’t ook zo… Twijfel ik niet aan.
Maar ik ben natuurlijk maar een goedwillende burger, net als jullie.
de groene golf ideaal zoals in ehv. dagelijks idd rij je netjes 50 stoplicht oranje net dat je aankomt de volgende stoplicht idemdito. stoplicht op de kasteel traverse op de hoogte van station naar de tiendstraat ook zo het stoplicht bij kasteel traverse ter hoogte van de zonnebank kan daar iets aan gedaan worden wekelijks zijn er mensen die drukken dan mooi op de knop maar als je aankomt rijden zie je de voetganger al aan de overkant lopen en dan 10 meter verder springt stoplicht ook al op rood net als je aan je snelheid zit
Ter info de Mobiliteitsvisie:
http://www.helmond.nl/Raadsnotities/Mobiliteitsvisie-2016-2025-Helmond.pdf
Ik voel persoonlijk helemaal niets voor een groene golf op de Traverse. Sterker nog, ik wil helemaal van de Traverse af als vervuilende snelweg door het hart van Helmond. In plaats van lapmiddelen die een verkeersaanzuigende werking hebben (immers, hoe sneller je door Helmond heen kan, hoe beter het is als alternatief voor onze hoofdwegenstructuur, de A67), kunnen we het beter hebben over het oplossen van knelpunten op de noordelijke ring in Helmond. En als er te weinig plaats is om te verbreden, dan mag wat mij betreft daar de fiets ook wijken ten gunste van het autoverkeer. De fietsers kunnen immers via het centrum of de wijken ook komen waar ze moeten zijn en als de auto voor de fiets moet wijken in het centrum, dan mag daar elders best een offer tegenover staan.
Een goede Helmondse ring zorgt voor snellere afwikkeling van forensenverkeer van en naar de stad en is tegelijkertijd voldoende vertragend voor doorgaand verkeer dat niet in de stad hoeft te zijn. Dan kunnen we de Traversebrug afbreken en daar nieuwe woningen neerzetten en een horecaplein voor het kasteel.
De enigste kans op een groene golf in Helmond is als je er zelf een koopt 🙂
@Andre op woensdag 31 augustus 2022 om 19:16:
Als opvolger van Mark Rutte gooi jij hoge ogen.
@Janus op woensdag 31 augustus 2022 om 18:19:
@Andre op woensdag 31 augustus 2022 om 19:16:
Dat anderen onwelkome informatie negeren is heel menselijk. Complotdenkers spinnen er garen bij. Maar dat hoeft niemand te beletten om zich zelf wat dieper in de materie in te werken alvorens met een mening te komen.
Los daarvan: geef niet te snel op. Een goed onderbouwde boodschap die je maar vaak genoeg en op de juiste manier herhaalt komt uiteindelijk wel aan, ook daar waar hij aanvankelijk niet welkom is.
@Sander Lam op donderdag 1 september 2022 om 11:14:
Ik heb ook wel eens een reactie gelezen van een persoon die Andre vaker had geobserveerd en. vervolgens tot de conclusie kwam dat hij vrijwel niets weet.
Jij hebt een andere inschatting?
@Marko op donderdag 1 september 2022 om 14:12:
Ik vind het een beetje ongepast om mijn inschatting over iemand te ventileren tegenover anderen dan die persoon zelf, nog los van de vraag of ik over voldoende waarnemingsmateriaal beschik om een steekhoudende inschatting te maken.
@Britt op maandag 29 augustus 2022 om 11:51:
Ik denk dat je gelijk hebt en dat juist door deze ”fiets-proef” veel autobezitters onnodig ergens staan te wachten. Dat je 10 meter voor een stoplicht fietst wil niet zeggen dat je ook daadwerkelijk dat verkeerspunt over moet. Ben benieuwd naar de conclusies…
@N. van der Heijden op maandag 29 augustus 2022 om 12:54:
Eens, oplossing daarvoor is om meer ongelijkvloerse kruisingen te realiseren. Voor fietsers en autorijders. Dit is vooral een geldkwestie om dit vooralsnog niet te doen.
@Berry op maandag 29 augustus 2022 om 13:09:
Als je vraag is; Willen we betere doorstroming? Dan is het antwoord; Zeker!
@Brandevoorter op dinsdag 30 augustus 2022 om 22:04:
Met niet stemmen bereik je sowieso helemaal niets mee. Dat is nooit de oplossing.
@Sander Lam op dinsdag 30 augustus 2022 om 23:02:
Die gereedschappen zijn er Sander, maar zolang er geen wil is, is er ook geen weg/groene golf 😉
@Martijn Rieter, Helder Helmond op donderdag 1 september 2022 om 17:44:
Heb je je eigen ideeën ermee getoetst? Dat een groene golf goed is voor het milieu door de vermindering van optrekkend en afremmend verkeer klinkt aannemelijk, maar heb je ook doorgerekend hoeveel CO2- en stikstofuitstoot een groene golf op de Traverse precies scheelt?
Dan kun je Bonte uitdagen voor te rekenen dat zijn groene golf voor fietsers meer milieuwinst oplevert. Dat kan hij alleen door erbij te zeggen hoeveel mensen volgens hem dankzij die groene golf de auto zullen laten staan. Dat aantal zal hij ook weer moeten onderbouwen.
Kwalitatieve redeneringen worden nogal eens weggewimpeld, maar om kwantitatieve argumenten kan niemand heen.
@Martijn Rieter, Helder Helmond op donderdag 1 september 2022 om 17:43:
Daarom is het vertrouwen in de politiek ook zo groot.
Zeven vinkjes als eens gelezen?
@Martijn Rieter, Helder Helmond op woensdag 31 augustus 2022 om 16:49:
Ja, inderdaad effectief in Eindhoven. Niet dus ! Als je eens wist hoelang je met je fiets voor een verkeerslicht staat te wachten in Eindhoven.
Groen golf in Helmond? Hoe achterlijk kun je zijn! Die dagelijkse verkeersstroom door Helmond moet eens afgelopen zijn.
Mijn voorstel is dan ook de verhoogde Kasteel Traverse afbreken en er een mooi park van maken vanaf kasteel tot in de stad.
Goed plan Helder Helmond! Het is van belang dat Helmonders zelf kunnen kiezen welk vervoermiddel ze gebruiken. Fietsen is gezond, maar de auto is vaak praktischer. Het kan niet zo zijn dat de Traverse vol loopt door teveel rode verkeerslichten. Dat is juist niet smart…
@Sander Lam op donderdag 1 september 2022 om 18:39:
We krijgen als raad periodiek deze statistische gegevens, maar om hieraan conculsies te verbinden is niet zo makkelijk. Het ene groen is namelijk rood voor de ander. Extra complex is de doorrekening naar hoeveelheid CO2- en stikstofuitstoot. Wel interessant om dit te laten uitzoeken.
@Brandevoorter op donderdag 1 september 2022 om 22:29:
Nee, niet gelezen. Wat heeft de 7 vinkjes met lokale politiek te maken? Niemand van de Helmondse politiek woont in de randstand (1 van de vinkjes) 😉
@Berry op maandag 29 augustus 2022 om 13:09:
@Michiel van Geel op donderdag 1 september 2022 om 08:46:
@Karel op donderdag 1 september 2022 om 22:40:
Ik lees dat jullie de groene golf proberen af te schieten door de link te maken met de Traverse. Niet alleen de Traverse wordt genoemd. Een ringweg om Helmond met groene golf zien jullie dat wel zitten?
@Martijn Rieter, Helder Helmond op vrijdag 2 september 2022 om 11:49:
Niet om Helmond, maar binnen Helmond. Het traject Boerhavelaan, Julianalaan en dan rond tot de Wethouder van Wellaan is de noordzijde van de Helmondse stadsring. De zuidzijde is wat lastiger waar je die laat lopen, maar om rekening te houden met toekomstige ontwikkeling en ontsluiting van de industrieterreinen zou ik daar kiezen voor een trajct via de Vossenbeemd.. En ja, daar zou een groene golf zeker wel passen, omdat het doel van zo’n stadring is om je snel met de auto binnen Helmond te kunnen verplaatsen.
Als je het als een wiel bekijkt zijn de fietspaden de spaken en de ring de band. De afstand die je extra aflegt met de auto redelijk verwaarloosbaar en met een groene golf zou dat zeker niet slechter zijn dan nu. Tegelijkertijd hou je dan de auto’s zoveel mogelijk buiten het centum (alleen doelverkeer met goede parkeergelegenheid) en zorg je dat alle wijken goed bereikbaar zijn terwijl je qua reistijd wel een drempel opwerpt voor verkeer dat niet in Helmond hoeft te zijn.
Een ringweg buitenom Helmond heen loopt ook over grondgebied van omliggende dorpen en te goede aanlsuiting op de hoofdwegenstructuur zorgt weer voor een aanzuigende werking van verkeer dat niet in Helmond hoeft te zijn. Dan leg je een snelweg om de stad aan en als je naar de luchtvervuiling aan de linkerkant van Eindhoven kijkt, dan lijkt me duidelijk dat je dat niet moet willen.
@Martijn Rieter, Helder Helmond op vrijdag 2 september 2022 om 11:44:
Wonen in de randstad is geen van de zeven vinkjes.
@Martijn Rieter, Helder Helmond op vrijdag 2 september 2022 om 11:41:
Statistische gegevens waar je geen conclusies aan kunt verbinden, wie heeft bedacht dat dit nuttig zou zijn en waarom heeft niemand hierover aan de bel getrokken?
Er bestaat vast wel simulator-software waar je die statistische informatie en het hele stratenplan van Helmond in kunt stoppen en aan allerlei virtuele knoppen kunt draaien om te zien hoe de meest voor de hand liggende maatregelen per saldo doorwerken. De verkeersstromen-optimalisatieproblematiek speelt echt niet alleen in Helmond.
In plaats van die statistische gegevens zelf zou je periodiek een melding moeten krijgen dat de database van de simulator is bijgewerkt met de recentste gegevens. Plus een linkje dat je bijvoorbeeld op deze pagina kunt delen met burgers die zich geroepen voelen mee te denken, zodat ze de effecten van de maatregelen die ze bepleiten zelf kunnen doorrekenen om hun voorstellen kracht bij te zetten.
@Martijn Rieter, Helder Helmond op vrijdag 2 september 2022 om 11:44:
Eén van onze wethouders woont in Rotterdam, onbegrijpelijk maar waar, en dat is wel degelijk dus in de randstad.
Toch geloof ik wel dat je gelijk hebt, dit is niet iemand van de Helmondse politiek.
Kijk, we zijn er weer, lekker jij-bakken.
Michel stelt vast dat er aan de linker kant van Eindhoven veel luchtvervuiling is.
Ja, Michel, want rechts is het niet afgemaakt, dus moet alles over links. De ruit weet je nog, alles, was rond, zelfs de financiën… Echter wilden cda en vooral vvd graag op ’t pluche blijven en gingen overal en in de provincie in linkse colleges, en lieten de ruit vallen in de onderhandelingen.
Lekker gewerkt.
Gewoon gezond verstand is weer ver te, zoeken bij de grote groep meelopers.
Maar ik vind, dat Martijn Rieter hier de meest duidelijke en verstandige visie naar voren brengt.
@Michiel van Geel op vrijdag 2 september 2022 om 13:08:
Ik bedoel inderdaad een ringweg binnen Helmond. Zo staat dat ook duidelijk omschreven in de column. Een ringweg binnen Helmond én om het centrum (daar komt de spraakverwarring door).
@Brandevoorter op vrijdag 2 september 2022 om 14:41:
Ik heb het boek niet gelezen, maar in de randstad wonen is er volgens mij wel één.
Zie: https://www.blijstift.nl/de-7-vinkjes-van-joris-luyendijk/
@Sander Lam op vrijdag 2 september 2022 om 15:09:
Ik heb niet gezegd dat je er geen conclusies aan kunt verbinden.
@Andre op vrijdag 2 september 2022 om 15:49:
Bedankt voor het compliment Andre 🙂
@Martijn Rieter, Helder Helmond op vrijdag 2 september 2022 om 11:49:
Helmond heeft een prima ringweg. Gezien vanaf Deurne de N729 op richting A67 of A50. Heeft al een groene golf er staan nl. zeer weinig verkeerslichten.
Dus nogmaals: de N270 dwars door Helmond verkeersluw maken. Kasteel Traverse omlaag en een doorlopend park van maken.
Veel doorgaand verkeer door Helmond werkt in Eindhoven. Dit kan prima met de fiets.
@ karel op vr 2 sep 2022 om 20:07
Ga jij voor iedereen bepalen of het goed te doen is om met de fiets door Helmond naar Eindhoven te fietsen? Heb je dat zelf überhaupt al eens gedaan?
Het is met een elektrische fiets die harder dan 25 Kmph rijdt vanuit Dierdonk / Helmond Noord te doen in 45 min tot in het centrum…ik kan je vertellen dan ruik je niet fris meer en kun je gaan douchen ..wat op mijn werk destijds de mogelijkheid was… als je verder moet is de fiets totaal geen optie om een beetje representatief op je werk te komen, mensen vanuit Deurne ..vergeet het maar … en kom dan niet met de optie trein …das een puinhoop XL incl bus aansluiting.. Ik ben het helemaal eens met Martijn dat dhr Bonte eerst maar eens zichzelf verdiept in wat de lokale behoeften zijn, knelpunten in het fiets netwerk, iig is mijn keuze van wel of niet de fiets nemen nog nooit geweest of er een stoplicht op rood staat of niet… houd alsjeblieft op met geld over de balk gooien voor dat soort projecten die niks toevoegen… typisch een probleem zoeken wat er niet is en dat op willen lossen .
@Martijn Rieter op vrijdag 2 september 2022 om 16:43:
Als u het goed leest zijn het persoonlijke aantekening van Blijstift tijdens een congres in 2019.
De echte 7 vinkjes staan op de achterkant van het boek.
@Joep op vrijdag 2 september 2022 om 21:10:
Ja, Joep dat heb ik al eens gedaan. Nu ruim 5 jaar dagelijks. Dwars door Helmond via Nuenen naar de achterkant (einde Boschdijk) van Eindhoven. 35 min. op de speedbike. Kom fris en representatief aan.
Maar je moet het wel doen en willen ipv alleen maar met negatieve argumenten komen en afgeven op anderen dat ze zelf maar eens moeten…….
@ karel op vr 2 sep 2022 om 22:57
Ik vind het knap dat je dat doet, ieder zn ding, mijn keuze is het niet, ik heb het een keer gedaan, niet mijn keuze, met 35 graden zit ik lekker bij de airco in de auto. En zo heeft ieder zn eigen overweging om op zijn of haar manier van A naar B te gaan, en dus kun je ook niet stellen maak de n270 door de stad maar autoluw en maak er maar een park van omdat jij het goed te doen vind op de fiets.
Het probleem met de uitstoot en vervuiling lost zichzelf op, over 20 jaar rijden er alleen nog maar elektrische autos en een enkele nog op benzine, als de overheid het sneller gerealiseerd wil hebben moeten ze eens in Noorwegen gaan kijken, en een consequent beleid voeren.
Ik kom dagelijks over de uiverlaan en/of de wethouder van wellaan. Soms wel 20 minuten onderweg om Helmond uit te komen met de auto.
Groene golf zou zou fijn zijn. Denk dat rotondes nog fijner zijn. Kan het ‘gewoon’ doorstromen.
Maargoed, wie ben ik
@Joep op zaterdag 3 september 2022 om 01:11:
Erg naief om te denken dat het probleem met uitstoot en vervuiling zichzelf oplost. Ook asociaal om zelf geen bijdrage te leveren dan.
Elektrisch rijden gaat het niet worden en is niet de oplossing. Uit onderzoeken (Unie Luik) is gebleken dat een EV na 45 jaar / 700.000 km. gebruik pas minder vervuilend is dan een auto op fossiele brandstof.
In Noorwegen gaan kijken is natuurlijk onzin. Is een geheel andere maatschappij met totaal andere infra.
Moet je eens voorstellen dat iedereen in de flats aan de Frans van Bommelstraat een elektrische auto heeft. Zou alles vol moeten staan met laadpalen. En de mensen die in een rijtjes huis wonen. Zou elke P plaats voor de deur een laadpaal moeten hebben.
Ik ben een fietser, zomer en winter fietsen naar het werk, naar de winkel, de stad, alles op de fiets.
Ik vindt de huidige verkeerslichten, die aangeven hoe lang je nog mag wachten helemaal prima.
Als er dan toch financiële ruimte is voor de fietsende Helmonders, zorg dan eens voor fatsoenlijke fietspaden. Het grootste deel van de fietspaden zit vol butsen en kuilen. Bijgewerkte gaten, opgekropte en omhooggekomen tegels, losse tegels, tegels die niet in wildverband liggen maar recht achter elkaar. Fietsen in en door Helmond is een ramp. Een ramp voor je lijf en gewrichten en een ramp voor je velgen en de rest van je fiets. Er zijn een paar fietspaden die recent zijn vernieuwd, maar je kunt ze op één hand tellen. De rest is één grote gatenkaas.
Mijn fietskont is blij als ik even stil mag staan voor het stoplicht.
Oh ja, en als er dan nog wat geld overblijft, verzin dan alvast iets voor de winter. Want als er sneeuw valt dan dan wordt de sneeuw op veel plaatsen zo van de weg het fietspad op geveegd, lekker veilig voor auto’s maar diepe ellende voor de fietser.
@ karel za 3 sep 2022 om 19:28
Ik heb dat onderzoek wel eens gelezen, maar das een beetje een eenzijdig onderzoek alleen op het materiaal bekeken, men vergeet ff dat er voor de 8.9 kwh energie die een liter benzine bevat men 6 kwh energie nodig heeft om deze te maken dus de belasting is 14.9 kwh energie voor 1 liter benzine ..het rendement is 30% voor een benzine motor, dus 4.47 kwh van al die energie wordt gebruikt om van A naar b te komen … iets meer dan 10 kwh per liter is weg in de vorm van hitte en het proces om benzine te maken … wat ik bedoel met kijk eens naar Noorwegen.. daar hebben ze een consequent beleid iedereen blijft de voordelen behouden van elektrisch rijden hier mag je binnenkort wegenbelasting aftikken hoeveel weet geen man .. stimuleer dat mensen een zuinige auto kunnen kopen we hebben een van de oudste Autoparken van de hele eu een 2005 Ford Fiesta loopt 1 op 14 en een nieuwe auto bijna altijd 1 op 20 of beter … ff los van de veel zuiverdere uitstoot…
Men wil hier in dit land van alles maar het mag geen cent kosten, behalve de burger die mag aftikken.
Wat betreft mijn bijdrage aan het milieu.. geen 5000 euro dure warmtepomp maar een airco om mee te stoken een warmtepompboiler voor warm water op zolder en 15 zonnepanelen .. al 4 maanden geen kuub gas meer gebruikt en een voorschot van 15 euro in deze tijd..
Wat betreft de opmerking van Ron …dat is inderdaad iets waar men iets aan mag gaan doen veel fietspaden zitten vol met gaten, knap die maar eens op dat is belangrijker dan de stoplichten.
“Hoe het komt dat Helmonders vervuilde lucht inademen? Dat verschilt per woonplaats. In Helmond komt het met name door wegverkeer. Daarnaast is er een andere belangrijke oorzaak: de landbouw. Als laatste noemt GGD de houtstook als mogelijke reden.”
Bovenstaande is een quote uit een artikel over de vieze stad Helmond waar mensen veel klachten krijgen zoals astma etc. en daardoor korter leven.
Als je de fietser voorrang geeft, staat het gemotoriseerd verkeer nog meer te ronken in de al vieze lucht in het centrum. Wie is hier bij gebaat?
In Helmond kun je beter spreken van frustreerlichten in plaats van verkeerslichten. Als je op de Deurneseweg, Kasteel Traverse en Europaweg rijdt moet je altijd veel harder rijden dan toegestaan om bij het volgende verkeerslicht door te kunnen rijden. Houd je je aan de snelheid dan wordt je gestraft door bij elk verkeerslicht te moeten stoppen.
In meerdere steden wordt aangetoond dat het mogelijk is om een groene golf in te stellen, waarom kan dit niet in Helmond?
Bijkomend voordeel van een groene golf is naast het feit dat mensen zich beter aan de snelheid gaan houden, ook een verminderde uitstoot van uitlaatgassen gerealiseerd wordt. Dus milieubewust.
@Werner Rossou op donderdag 8 september 2022 om 14:27:
Milieubewuster zou zijn als je niet dwars door de stad gaat rijden en de fiets neemt.
@henk
Het is een utopie om te denken dat iedereen zich op een fiets gaat verplaatsen. Jij zult waarschijnlijk in de omstandigheid zijn om dat te doen, dat geldt niet voor iedereen.
Dan kun je beter naar oplossingen gaan kijken waardoor je de huidige problemen vermindert.
Een groene golf op de traverse/europaweg zou perfect zijn. Maar dan ook rood licht als er (fors) te hard wordt gereden.
Wij wonen aan de europaweg. Sinds enige tijd staat het stoplicht op groen als er geen of weinig verkeer vanuit de zijstraten als eikendreef/prins hendriklaan komt (omdat dat goed zou zijn voor het milieu). Gevolg is
dat het ‘s-avonds en begin van de nacht een racebaan is. Soms letterlijk. We
horen ze van de andere kant van de traverse al aan komen.
Eerder dit jaar zijn de snelheden
gemeten door VVN. Het gemiddelde lag
‘s-avonds fors fors hoger dan de
toegestane 50km/u. Met uitschieters in
tegen de 200. De gemeente is hiervan op de hoogte.
De oplossing kan simpel zijn, bij
snelheid rond de 50 een groene golf. Als men harder rijdt dan stoppen voor rood.
@Thijs op vrijdag 9 september 2022 om 12:00:
Eens te meer voor een deel van de automobilisten blijkt: Verstand op nul.
En een Groene Golf hoort daarbij. Of een Ferrari.
Harder dan 50 aan komen rijden is stoppen voor rood, bij max 50 is langer groen. Krijg je vanzelf een soort groene golf. Verkeersveiliger is belangrijker dan groene golf. En het voordeel is dat je het wel laat om tussen 2 verkeerslichten te gaan scheuren, want overal stoppen voor rood daar baal je van.
Heel het traject Europaweg – Traverse – Deurneseweg is een planologische misser. Echt doortastend is de lokale politiek nooit geweest dus dit voornemen zal ook wel weer onuitvoerbaar blijken
Heerlijk als je ‘n groene golf hebt voor fietsers.
Tegenstanders hiervan, zitten zelf waarschijnlijk zelden op de fiets…
Auto’s zo veel mogelijk tegenwerken, voetgangers en fietsers zo veel mogelijk bevoordelen naar mijn mening!!
@JEM op zaterdag 10 september 2022 om 08:05:
Helemaal mee eens.
@JEM en Karel, helemaal niemand moet tegengewerkt worden, het heet niet voor niks een samenleving waar we in leven, men zal er samen uit moeten komen en ja ik fiets genoeg, en rijd ook auto, maar ik maak zelf wel uit wat ik wanneer kies.
Hebben jullie zelf überhaupt een auto?
@Joep op maandag 12 september 2022 om 01:04:
Ja, twee zelfs. Waavan één een dikke SUV.
Het automobilisten pesten in Helmond is begonnen:
https://www.ed.nl/helmond/eerst-dertig-per-uur-in-alle-helmondse-wijken-daarna-op-de-doorgaande-wegen-door-de-stad~aa43ddc7/
Bonte is goed bezig. Eindelijk een wethouder die stappen durft te zetten.
Bonte is zo een figuur uit het westen waar een baantje voor gevonden moest wordenen die wel eens ff ons Brabanders komt vertellen hoe het moet, als je als wethouder omdat je je sociale leven in Rotterdam hebt, niet in Helmond komt wonen om zich ook vooral niet te verdiepen in de behoeften van de mensen in onze mooie stad, dan ben je bij mij al afgebrand, geen Helmonder wil van de hele stad een 30 km zone maken, ja op bepaalde plekken waar dit de veiligheid ten goede komt, maar niet vanwege de luchtkwaliteit.. die wordt er juist veel slechter van ..maar ja Bonte zal het wel weten..die heeft er voor gestudeerd … 😉
https://www.autointernationaal.nl/2021/08/logisch-rijden-met-30-km-u-is-meer-vervuilend-dan-rijden-met-50-km-u/
@Joep op donderdag 22 september 2022 om 00:23:
Ongelooflijk, benzine-auto’s zijn dus nog viezer dan altijd al gedacht. Dat ze bij hoge snelheid voornamelijk energie verspillen aan wind opwekken is maar een deel van het verhaal, bij lage snelheid werkt de motor minder efficiënt. Weer wat geleerd.
@Sander Lam op do 22 sep 2022 om 08:17
Als je een nieuwere auto hebt zit er een brandstofverbruik meter in en dan kun je het zelf goed zien, ga naar eens 30 rijden je zal zien dat het enorm hoog is, en ja boven de 100 gaat het ook omhoog. Waarom dhr Bonte nu met een plan komt om van heel Helmond een 30 km zone te maken is mij een raadsel als hij daar mee denkt de luchtkwaliteit te verbeteren, daar zijn 30 km zones niet voor die zijn voor de veiligheid, en op veel plekken onzin, bij een school etc daar maak je 30 km van maar zeker niet van de doorgaande wegen, dat is onkunde ten top … het is gewoon automobilisten pesten en zonder ook maar enige onderbouwing roeptoeteren en veroorzaakt alleen maar meer vervuiling en ergernis.
Wil je echt wat aan de luchtkwaliteit doen dan maak van de stad een milieu zone waar zeer oude autos niet meer in mogen, in Eindhoven is dat in de binnenstad ook. Stimuleer dat mensen een nieuwere zuiverdere auto kunnen kopen. Een euro 3 auto is zwaar vervuilend tov een euro 6
Fijnstof (PM): Is gedaald met 96% sinds 1993 voor een dieselauto
Hydrocarbons (HC): Is gedaald met 50% sinds 2006 voor een benzineauto
Koolmonoxide (CO): Benzine is met 63% gedaald en diesel met 82% sinds 1993
Stikstofoxiden (NOx): Is gedaald met 84% sinds 2001
Benzine euro 3 klasse
Een euro 3 auto autos van 2000 tot 2005
CO: 2,3 g/km
THC: 0,20 g/km
NOx: 0,15 g/km
Een euro 6 auto..vanaf 2014
Benzine euro 6 klasse
CO: 1,0 g/km
THC: 0,10 g/km
NMHC: 0,068 g/km
NOx: 0,06 g/km
PM: 0,005 g/km
PN: 6.0×10^11 /km
@Joep op donderdag 22 september 2022 om 14:49:
Ik rijd nog op zo’n ouderwetsche stadsfiets zonder metertjes dus ik kan niet zien hoe mijn uitstoot per kilometer afhangt van de snelheid. Maar ik ben het wel met je eens dat het plan om van heel Helmond een 30 km-zone te maken niet de manier is om de luchtkwaliteit te verbeteren. Wetenschappelijke inzichten moet je serieus nemen, ook als ze afwijken van wat je het liefste hoort.
@Sander Lam op donderdag 22 september 2022 om 18:32:
Maak je van heel Helmond een 30 km/h zone dan zal de luchtvervuiling zeker dalen in de stad. Welk doorgaand verkeer wil nou met 30 km/h door Helmond heen? Het doorgaande verkeer zal een weg om Helmond heen zoeken. Zijn we daar ook weer af.
Goed plan van de Bonte.
@Jip op donderdag 22 september 2022 om 19:18:
Eerst doorgerekend zien met verkeersstromen-simulator-software, dan geloven.
@Jip op do 22 sep 2022 om 19:18
Het gros van wat er over de traverse in de spits rijdt zijn mensen die naar hun werk MOETEN, die zijn genoodzaakt om over deze weg te rijden, vaak in een wat oudere auto omdat ze geen nieuwe kunnen kopen, omdat ze een waardeloos salaris betaald krijgen waar je momenteel niet eens je energie en huur mee kunt betalen, die mensen pest je met je 30km zone, die moeten eerder vertrekken om op tijd op hun werk te zijn en gaan niet omrijden want er is geen alternatief om Helmond heen.
Niet iedereen krijgt een Bruto salaris van € 8.348,03 exclusief treinkaartje en vergoedingen voor hotel overnachtingen zoals dhr Bonte.. dan hebben we het nog niet over alle helmonders die die kant op moeten die vanaf hun huis met 30 de stad uit moeten. Een voor de bühne maatregel die eerst idd maar eens doorgerekend moet worden, als je hier woont heb je al helemaal geen keuze als je de stad uit moet. Ga eerst eens kijken waar komt die vervuiling vandaan .. het kan zomaar zijn dat 5% van de autos de hoge uitstoot veroorzaakt, nog niet eens over een 2 takt scooter gesproken, 1 zo een scooter vervuilt meer dan 200 nieuwe autos die aan de euro 6 norm voldoen… maak van Helmond een milieuzone net zoals in Eindhoven, en verbied 2 takt scooters, net zoals in den Haag al geldt, dat zet met 2 simpele maatregelen meer zoden aan de dijk, en zorg voor die groene golf .. in de avond ben je vanuit Eindhoven in 7 min heel de stad door en de uitstoot is dan zeer laag per auto.
Mij lijkt het een in het verleden gemaakte fout om het verkeer van Deurne – Eindhoven vv dwars door Helmond te leiden. Wat is eigenlijk het idee achter de n270, zou die zich splitsen rondom Helmond? Het openbaar vervoer in Helmond en regio is inmiddels gesloopt. İk denk dat de stadstaxi alleen interessant is voor WMO gerechtigden. En die noemen het een roulette. Er is best wat te doen voor Helmond. Niet in details denken: maak een groot plan, we hebben ook nog de zelfsturende busjes in de aanbieding.p
Als het over fietsers gaat (en ga al 30 jaar hier met mijn fiets naar het werk, dus heb wat ervaring met fietsen in Helmond): héél vervelend is dat sommige fietserslichten wél worden geactiveerd door een lus of sensor, en andere weer niet. Ik weet inmiddels waar het wel gebeurt en waar ik zelf op de knop moet drukken, maar het zou handiger zijn als dat door de hele stad uniform zou zijn.
Ik moet ook dagelijks de Deurneseweg oversteken bij het zwembad (Henri Dunant). Je wilt niet weten hoe lang dat verkeerslicht voor het verkeer op de Deurneseweg op groen staat. Eindeloos gewoon. Ik zeg wel eens: een auto die nog bij Stiphout is, kan nog makkelijk door groen bij het Henri Dunant, zo lang staat het op groen. Dat duurt maar en dat duurt maar. En ja, ik snap het, die weg is druk en men wil doorstroming. Maar ik op mijn fietsje wil ook gewoon graag op tijd naar werk of naar huis. En met die fietserslichten daar is iets raars aan de hand. Op de één of andere manier worden ze wel automatisch geactiveerd, want vaak zie je de indicator op de knop knipperen als je aankomt, maar op de één of andere manier houdt dat dan op een gegeven moment opeens op en springt hij toch niet op groen als je aan de beurt bent. Dus tegenwoordig druk ik voor de zekerheid toch maar op de knop, want anders sta je er een halve dag.
@Joep op donderdag 22 september 2022 om 14:49:
Beetje late reactie, maar ik haal nu pas uit de uitleg op pagina 33 van de mobiliteitsvisie een kleine maar essentiële nuancering: de snelheidslimiet van 30 km/u geldt niet voor wegen met “een belangrijke stedelijke verkeersfunctie”.
(“In woonwijken wordt ingezet op hetzelfde principe als in het centrum: kortsluitingen voor autoverkeer door woonwijken worden opgeruimd, door straten voor autoverkeer af te sluiten of te knippen. In alle wijken wordt 30 km/u van toepassing, die door de fysieke of digitale inrichting wordt ondersteund. De auto is er ‘te gast’. Dit geldt in principe ook voor de gebiedsontsluitingswegen in de wijken (GOW 30). Voorwaarde hierbij is dat er geen sprake is van een belangrijke stedelijke verkeersfunctie.”)
Op het begeleidende kaartje “Figuur 9: Huidige hoofdwegennetwerk Helmond met daarin de wegen die in aanmerking komen voor 30 km/u” zijn de “wijkontsluitingswegen die in aanmerking komen voor GOW 30” groen gestreept, dus ik neem aan dat voor de vele bruin ingetekende wegen van het “stedelijk hoofdwegennetwerk” de bovengenoemde uitzondering geldt.
Dus niet heel Helmond wordt in dit voorstel een 30 km-zone, alleen tussen je huis en het dichtstbijzijnde stukje “stedelijk hoofdwegennetwerk” heb je met de snelheidsbeperking te maken. Het nadeel van de extra vervuiling bij die lage snelheid kon weleens in het niet vallen bij het voordeel dat onnodige autoritten door de stad ontmoedigd worden. Eigenlijk hetzelfde idee als wat Jip op donderdag 22 september 2022 om 19:18 al schreef, maar dan nog een stuk verfijnder.
Er loopt momenteel (tot 8 juni) een internetconsultatie over het nieuwe wegtype “gebiedsontsluitingsweg 30 km/h (GOW30)”, dat ook een rol speelt in de mobiliteitsvisie. Dus wie zich geroepen voelt: grijp deze kans om Bonte indirect te steunen of tegen te werken, door je mening over dit onderwerp te ventileren bij de landelijke politiek. Zelf ga ik er hier niet inhoudelijk op in, dat is meer iets voor De weblog van Nederland.
https://www.internetconsultatie.nl/gow30/b1
@Sander Lam op woensdag 24 mei 2023 om 09:27:
Wat moet je met zo’n consultatie? Prullenbak?
@Marko op woensdag 24 mei 2023 om 10:01:
Wat je wilt. Blijkens de begeleidende documentatie hebben al heel veel mensen die dagelijks met verkeersvraagstukken bezig zijn hun licht over het onderwerp “gebiedsontsluitingsweg 30 km/h (GOW30)” laten schijnen, dus eigenlijk kun je er inderdaad wel op vertrouwen dat het voorstel goed in elkaar zit en jouw visie niets wezenlijks zal toevoegen.
Aan de andere kant: zo’n internetconsultatie heeft ook waarde voor jezelf. Je krijgt een kijkje achter de schermen, en je reactie wordt gelezen door mensen die dicht op het vuur zitten. Dat nodigt uit om je net iets dieper in het onderwerp te verdiepen, en daardoor ben je ook weer beter voorbereid op een volgende inspraakronde over de mobiliteitsvisie.
@Sander Lam op woensdag 24 mei 2023 om 22:21:
Je krijgt inderdaad een kijkje achter de schermen. De consultatie levert reacties
op die in Helmond al jarenlang bestaan. En niet uitsluitend in Helmond. Veel reacties passen in de gedachtengang van Martijn Rieter. De heilige koe moet kost wat kost voorrang krijgen. Elk ander belang wordt achteloos terzijde geschoven. Een internetconsultatie is gelukkig ook geen referendum.
Rieter Vertel eens hoe moet Helmond er uit zien in 2040
Of heb je geen visie ?
—————
Dit is ook Helmond volgens van Dijk
De stad wil als tweede kern in Brainport groeien van 95.000 inwoners naar 115.000 in 2040. Er zijn volop bouwplannen: er komen vijftienduizend woningen bij in het hartje van de stad, onder meer nabij het station.
—————————–
Helmond wil veel meer ambtenaren, en dat gaat miljoenen kosten
HELMOND – Om de groei van Helmond te kunnen behappen, moet de stad miljoenen euro’s steken in de uitbreiding van het ambtenarenkorps. De komende jaren is er behoefte aan 288 nieuwe personeelsleden, bovenop het huidige aantal van 642.
@Marko op donderdag 25 mei 2023 om 09:44:
Niet overdrijven. Er zijn op dit moment pas vijf reacties op de internetconsultatie, en alleen de allereerste is zwart-wit.
Meer algemeen geloof ik dat de meeste mensen, ook verstokte automobilisten, heus wel de voordelen zien van minder auto’s in het straatbeeld. Maar de verandering moet wel met de nodige zorgvuldigheid gepaard gaan.
De mobiliteitsvisie zet een “stip op de horizon” maar zegt niets over de weg ernaartoe. Dat maakt mensen onzeker. Er zijn immers veel valkuilen.
Eerst moeten de alternatieven op orde zijn, en dan nog moeten mensen die om welke reden ook van die alternatieven geen gebruik willen of kunnen maken de vrijheid behouden zich met de auto te blijven verplaatsen. Dat laatste is dacht ik ook wel de bedoeling van de mobiliteitsvisie, maar zo wordt het schijnbaar niet door iedereen gevoeld.
@Sander Lam op vrijdag 26 mei 2023 om 09:02:
Er zijn gelukkig inmiddels steeds meer weldenkende mensen. De manier waarop Bonte zijn plannen wil realiseren stuiten in (politiek) Helmond op ernstige bezwaren.
De toekomstvisie van de huidige wethouder geeft ogenschijnlijk (te) snel beperkingen aan het autogebruik in Helmond.