11reacties

Smeulders: Gratis openbaar vervoer

Column Paul SmeuldersMede op initiatief van GroenLinks heeft de gemeenteraad van Helmond besloten een experiment met gratis busvervoer te houden. In de proefperiode die loopt van 7 juli 2007 tot 6 juli 2008 mogen kinderen van 12 jaar en jonger en mensen van 65 jaar en ouder op alle dagen gratis gebruik maken van de bus in Helmond. Op zaterdag kan zelfs iedereen gratis de bus nemen in Helmond.

Op zich is het aanbieden van gratis openbaar vervoer reuze positief. Onze gedachte achter het gratis maken van het openbaar vervoer voor bepaalde doelgroepen was om de negatieve spiraal te doorbreken waarin het busvervoer in Helmond zich al jaren bevindt. De laatste jaren stond het busvervoer in onze stad toch vooral in het teken van het schrappen van lijnen en het opdoeken van haltes. Tijdens de behandeling van de proef met gratis openbaar vervoer in de Helmondse gemeenteraad heeft GroenLinks benadrukt dat het gratis maken een ding is, maar dat het minstens even belangrijk is dat het openbaar vervoer een kwaliteitsimpuls ondergaat. Het netwerk moet fijner, de frequentie van de diensten moet omhoog, evenals het aantal opstapplaatsen. Helaas. Andere partijen wilden daar niet aan. De kosten van de maatregelen lagen hun inziens te hoog.

Het resultaat van die beslissing laat zich nu zien. Kijkend naar langsrijdende stadsbussen kun je concluderen dat het gratis maken van zo’n gebrekkig openbaar vervoer als we nu in Helmond kennen weinig zin heeft. In de paar bussen die al rijden, zit vrijwel niemand. Geregeld zie ik zelfs bussen passeren zonder passagiers. Of dat vreemd is? Natuurlijk niet! Wanneer je aangewezen bent op één bus per uur waarvan de dichtstbijzijnde halte ook nog eens een eind van je huis af is, dan kan ik heel goed begrijpen dat de voorkeur naar de vertrouwde auto uitgaat!

Deze proef van gratis openbaar vervoer heeft veel weg van schijnbeleid. Ik schat de kans groot dat de raad na de evaluatie concludeert dat voortzetting van het gratis openbaar vervoer geen zin heeft. Er is immers te weinig animo, wordt er dan gesteld.

Wie van dit doemscenario de dupe worden? Het milieu en in het verlengde daarvan de volksgezondheid. En natuurlijk de Helmonder die op het openbaar vervoer is aangewezen. Ik vind het doodzonde dat Helmond de kans op een kwalitatief sterk openbaar vervoer gemist heeft. Wanneer je een proef houdt, dan moet je het goed doen. Indien de gemeenteraad écht vertrouwen had in het succes van de pilot, was er direct ingezet op meer bussen en op meer trajecten.

Paul Smeulders
BurgercommissielidGroenLinks