Smeulders: Net niet nachtnet
Na jaren van discussiëren, lobbyen en onderhandelen was het afgelopen week zover. In de nacht van donderdag op vrijdag werd Brabant aangesloten op het nachtnet van de Nederlandse Spoorwegen. Dat betekent dat de grote Brabantse steden voortaan op donderdag, vrijdag en zaterdag ook in de nachtelijke uren met de trein bereikbaar zijn. Alle grote Brabantse steden, met uitzondering van Helmond!
De afgelopen jaren heeft GroenLinks zich opgeworpen als voorvechter van een nachtverbinding. Door het Helmondse college over dit onderwerp schriftelijke vragen te stellen, hebben we meerdere malen informatie ingewonnen en onze verwachtingen duidelijk gemaakt. Helaas heeft het weinig uitgemaakt. Langzaam maar zeker werd duidelijk dat Helmond als enige B5 stad de nachtelijke treinverbinding op haar buik kon schrijven. Participeren in de B5 (het samenwerkingsverband tussen de vijf grote Brabantse steden en de provincie) is ongetwijfeld nuttig. Wanneer het op meebetalen aankomt zijn we als kleinste gemeente een volwaardig lid. Het is dan ook zuur om te constateren dat ‘we’ niet mee mogen doen nu het leuk wordt.
Het is ontzettend jammer dat Helmond deze kans op nachtelijk openbaar vervoer mist. Door de komst van nachttreinen naar Helmond zou de gemeente haar (jongere) inwoners nog beter aan de stad kunnen binden. Met een nachtelijke treinverbinding tussen verschillende steden kunnen Helmonders immers optimaal profiteren van hetgeen andere steden te bieden hebben, zonder dat dit voor hen reden hoeft te zijn om uit Helmond te verhuizen.
Nadat bekend was dat Helmond niet op nachtnet werd aangesloten, gaf de gemeente Helmond aan met het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) te overleggen om te komen tot een nachtbus tussen Helmond en station Eindhoven die aansluit op de nachttreinen aldaar. Helaas lijk ik te moeten concluderen dat ook deze optie een utopie zal blijken. Het Helmondse college heeft in een vroegtijdig stadium aangegeven dat de kosten van de nachtbus lager dienen te zijn dan die van een treinverbinding, die de deelnemende steden 100.000 euro per jaar kost. De kans dat dit het geval zal zijn, is nihil nu de provincie en het SRE recent hebben aangegeven niet mee te betalen aan een nachtbus naar Helmond. Opnieuw zijn het de inwoners van Helmond die hier de dupe van zijn.
Er rest een klein lichtpuntje aan de horizon. Wanneer het nachtnet over drie jaar wordt geëvalueerd, zal worden bekeken of bij eventuele voortzetting van het project ook Helmond aangehaakt kan worden. Ik hoop dan ook van ganser harte dat het Brabantse nachtnet een ongekend succes wordt. Zodat ook de Helmonders die gebruik maken van het openbaar vervoer kunnen profiteren van al het goede dat er buiten onze stad te vinden is.
Paul Smeulders
Burgercommissielid
13 reacties:
Bovenstaande column is mijn optiek van het verhaal. Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Vinden jullie het waard om voor een aansluiting op het nachtnet te blijven vechten? Zou je gebruik maken van de nachttrein? Is er een verschil tussen trein en bus? Ik hoor het allemaal graag!
Goed gezegd Paul ik ben het helemaal met je eens, ook ik vind dat nachtnet er voor Helmond moet zijn. Ik vind het maar raar dat “we” wel bij de B5 horen maar toch niet mee mogen doen. Misschien horen “we” er wel voor “spek en bonen” bij. Jammer!!
Best wel balen dat we niet zijn aangesloten op dat nachtnet. Ik had er zeker soms gebruik van gemaakt. Jammer want het had ook een mooie impuls kunnen zijn voor onze plaatselijke horeca en organisaties die iets organiseren. Want ook niet-Helmonders zullen in de weekenden daardoor minder makkelijk naar Helmond komen.
Voor busvervoer naar (de trein in) Eindhoven ben ik niet zo te porren. Heel terecht dat de gemeente daar minder voor wil betalen, want het is ook minder.
Raar dat we er niet voor uitgekozen worden, waarom eigenlijk niet?
Het hele idee lijkt me wel wat, ik neem aan dat er wel een onderzoek is gedaan of er animo voor is.
Hier valt of staat het succes natuurlijk mee.
*Voordelen hierin zie ik in mensen die gaan stappen en nu met de trein terugkomen, dus minder kans op mensen die met drank achter het stuur gaan.
*Een betere verdeling van de uitgaansgebieden, er gaan natuurlijk mensen uit Helmond ergens anders stappen, maar ook zullen er mensen in Helmond komen stappen.
*Mensen vinden het niet zo belangrijk dat het uitgaansleven in Helmond dan mischien niet voor hun leeftijdsgroep is, even in de trein en je bent waar je wilt zijn.
*doordat mensen met de trein op stap gaan zijn er ook minder kansen op ongevallen.
Is het niet zo dat Helmond gewoon aan de verkeerde spoorlijn ligt?
He Paul ,
Prima stuk! De kop is eraf. Ik moet wel zeggen dat ik nog een politieke partij ken die haar best doet om alsnog de nachttrein naar Helmond te halen. 😉
groet!
@ Ad, dat is zeker één van de redenen, maar ik ben ervan overtuigd dat er trajecten mogelijk zijn waarbij Helmond wel onderdeel van het nachtnet zou uitmaken.
@ Mohammed, een mooi onderwerp om samen voor te strijden 😉
Zo'n nachttrein was wel iets geweest. Maar waarom is het er in Helmond eigenlijk niet gekomen? En hoe staan die kosten van 100.000 euro in verhouding met ander openbaar vervoer? En, zoals Vital ook al noemde, hoeveel mensen zouden er naar verwachting gebruik van maken?
Beste Paul,
Hoe je het brengt is goed gedaan.
Alleen ben ik geen direkte voorstander, ben nog wel redelijk jong en zou als het er is wellicht ook denken van “goh wel makkelijk” maar toch vind ik het jammer dat er dan weer meer treinen ’s nachts over deze spoorlijn komen.
Het is nu al niet normaal met overdag de files en dan ’s nachts het letterlijk denderen van de goederentreinen, als er minder goederentreinen ’s nachts zouden komen en dan wel de nachttrein voor de passagier tja dan is het wellicht nog aantrekkelijk. Maar deze trein erbij dat is niets, en jij als Groenlinks fanaat bent hier ook niet blij mee toch?
Dat wij bij de B5 horen is wat ik begreep toch meer om het weren van de treinen, de gevaren die er zijn ivm de goederentreinen e.d. Ook heb ik eens “gehoord” dat Helmond juist een eigen bijdrage moest doen en dit dus niet zag zitten. Dit is dus onjuist?
Groetjes,
@paul: natuurlijk 😉
Het is idd erg belangrijk om goederentreinen van de Brabantroute te weren. Wanneer dat ook daadwerkelijk gebeurt is er in mijn optiek ruimte voor één nachttrein per uur. Met het weren van goederentreinen over de Brabantroute is GroenLinks trouwens druk bezig, zie daarvoor http://www.groenlinksbrabant.nl
Helmond zou net als iedere andere deelnemer een eigen bijdrage van 100.000 moeten betalen. Ik vind dit bedrag aanvaardbaar als daarmee de komst van nachttreinen naar Helmond wordt gewaarborgd.
Vgr,
Paul
ik lees bij FNVspoor:Helmond wordt niet aangesloten op het nachtnet, de gemeente vindt de kosten te hoog. . klopt dit?
http://www.fnvspoor.nl/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=3618
@siebe: Voorlopig helaas geen nachttrein in Helmond.