3 Extra halteplaatsen voor Taxbus
Vandaag zijn er 3 nieuwe halteplaatsen voor de Taxbus in gebruik genomen rondom het kernwinkelgebied: aan de Parkweg, bij de Ameideflat en bij Het Speelhuis. De Taxbus verzorgt het vervoer voor mensen met een beperking, maar is sinds kort ook beschikbaar voor andere inwoners.
Helmond werkt daarmee aan betere alternatieven voor het autogebruik in de stad om de leefbaarheid te vergroten. “De Taxbus voorziet als aanvulling op het reguliere openbaar vervoer in een behoefte aan duurzame mobiliteit”, aldus wethouder Arno Bonte.
De Taxbus (door Alptax) kende al 3 halteplaatsen: bij het Elkerliek ziekenhuis, het Station en bij de ingang van de Elzaspassage. De halteplaatsen zijn met een speciaal bord aangemerkt, exclusief voor het in- en uitstappen van de passagiers. De Taxbus rijdt 7 dagen in de week van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat van deur tot deur. Een kaartje om te reizen binnen Helmond kost 5,05 euro. De Taxbus verzorgt in de regio ook het vervoer voor mensen met een beperking en die niet met het reguliere openbaar vervoer kunnen reizen.
Vincent Knoops maakte de bijgevoegde foto’s.
24 reacties:
Die Taxbus is natuurlijk geen serieus alternatief voor openbaar vervoer. Ik kan me zomaar voorstellen: een gezin met 2 kinderen dat een middagje heeft doorgebracht in het centrum, gaat geen 21 euro betalen om dan aan het eind van de middag weer naar huis te kunnen. Openbaar vervoer moet laagdrempelig, fijnmazig, en betaalbaar zijn. Als je een bus laat rijden die ten eerste de wijken echt aandoet, en ten tweede bijvoorbeeld 80 cent per rit kost, laat het een euro zijn, dan zijn mensen nog wel bereid ermee te reizen. Niet als dat ritje met hun gezin 21 euro kost.
Taxbus “voorziet helemaal niet als aanvulling op het regulier openbaar vervoer in een behoefte aan duurzame mobiliteit”, want er IS bijvoorbeeld in het weekend – van vrijdagavond tot maandagmorgen – geen openbaar vervoer in Helmond!
Op de opmerking over duurzame mobiliteit ga ik niet eens in, want dat is ondertussen een tot op de draad versleten cliché geworden, net als “Smart Mobility” en “Mobility as a Service (MAAS)..
Ook door de prijs voor een Taxbusrit – maar liefst 5,05 Euro per persoon – voor een ritje in Helmond is dit geen serieus te nemen alternatief.
Een enkeltje Helmond – Eindhoven met de treinen van de NS is goedkoper.
Er zit maar een ding op: de gemeente Helmond verlaagt als financier van Taxbus de Taxbusritprijs aanzienlijk tot een aanvaardbaar niveau voor de Helmondse niet WMO – cliënten
En ook al wordt de prijs lager voor de Helmondse “vrije reizigers”, wordt het gebruik van de Taxbus ontmoedigd door een tekort aan chauffeurs!
Er is maar één oplossing voor Helmond, namelijk “Clever Public Transport”!
Ik ben voor echt openbaar vervoer in de stad, wat betaalbaar is en elke wijk aan doet en dat als alternatief voor de auto kan gelden. Dat is dit dus helemaal niet.
Verder hoef ik niet te reageren, want ik sluit mij volledig aan bij de reactie van Pejeka en Peter.
Ten aanzien van de betaalbaarheid van dit openbaar vervoer ben ik wel benieuwd hoe betaalbaar dat is. Misschien weet Peter van Lieshoput wat het rijk per reiskilometer bijdraagt?
@Roland op donderdag 12 januari 2023 om 10:20:
Op deze vraag kan ik geen antwoord geven. Ik weet wel wat ik zelf bijdraag als ik met het openbaar vervoer van A naar B reis binnen de gemeentegrenzen van Helmond en ook daarbuiten. In ieder geval meer dan een automobilist die gratis parkeert..
De provincie Noord Brabant is als de ov – concessieverlener de enige instantie die hierover licht in de duisternis kan brengen door het publiceren van een
kosten – batenanalyse. En Hermes kan natuurlijk ook nog altijd een verlies – en winstrekening publiceren en ook overzichten van de aantallen reizigers in Zuidoost Brabant/in Helmond. Vooral het laatste is doodsimpel: door het in – en uitchecksysteem in de Hermes – bussen worden zowel de aantallen reizigers als de bedragen die betaald worden door de ov – reizigers feilloos vastgelegd.
Zowel het ene als het andere is bij mijn weten nog nooit gebeurd. Ik kan de vraag natuurlijk voorleggen aan de provincie en aan Hermes, maar als individuele burger/consument/ov – reiziger maak ik geen schijn van kans om dit soort informatie boven water te krijgen, want dan is het plotseling gevoelige en vertrouwelijke (bedrijfs)informatie die niet gedeeld kan worden.
De enige die – misschien – deze informatie kan “lospeuteren” is de gemeente Helmond richting provincie en Hermes
Met u ben ik benieuwd naar meer inzicht in de betaalbaarheid van het ov!
Je moet niet vergeten, dat je de rit met de tax-bus moet bestellen, niet zoals met het regulier ov dat je kan opstappen bij een bushalte.
De tax-bus moet je bestellen, een uur van te voren rekening houdend met kwartier voor voor de afgesproken tijd en een kwartier er na, dus met een speling van een half uur, gezien het personeel tekort loopt dat meestal uit tot wel eens 3 kwartier of nog langer na de afgesproken ophaal tijd.
En dan loop je de kans dat je een uur bij het halte paaltje in de stromende regen staat te wachten op het busje en deze haltes hebben geen Abri met zit gelegenheid.
Zoals het er nu voorstaat gaat dit niet werken, ze kunnen de WMO personen amper aan.
Dit is een actie van de Wethouder Arno Bonte om ons blij te maken met een dooie Mus
DIT IS NIET LEVENS VATBAAR
GEWOON OPENBAAR VERVOER, zoals het betaamt voor een stad als Helmond met bijna 100.000 inwoners.
Ook de rit prijs van € 5,05 per persoon is voor een gezin van 4 personen onbetaalbaar een retour kost dan € 40,20
Daarbij word er niet vermeld wat gaan de ouderen betalen, bij hermes krijgen de ouderen een korting +/- 50 %
Dit is geschreven door een ervaring deskundige als sinds de BRAVO – FLEX.
En Bravo – Flex is ter ziele gegaan door wanbeleid waar ik al de des betreffende partijen ( GEMEENTE, PROVINCIE en HERMES ) op heb geattendeerd, maar dat was schoppen tegen een dood paard
Je mag altijd met me komen praten.
De Wethouder Arno Bonte wilde NIET met mij in gesprek, jammer
MAAR, HET BUSJE KOMT ZO
@Wout. op vrijdag 13 januari 2023 om 22:03:
retour met een taxi kost een stads rit +/- € 38,00
@Pejeka op dinsdag 10 januari 2023 om 19:07:
even nog voor de duidelijkheid een retour dus heen en terug je wordt thuis opgehaald en ook weer thuis afgezet met een normale taxi voor het gezin van 4 personen en op de tijd die jij afspreekt, dus 45 minuten wachten ( in de regen) bij het halte bord .
en de prijs is dan € 38,00
dit is toch iets om over na te denken beste wethouder arno bonte
Deze plekken zijn vooral om mensen die de loop afstanden te groot vinden binnen onze stad te bedienen op deze plekken. Dat is de reden van de opening van deze vastgestelde plekken. Achter de elzas werd al veelvuldig gebruikt. Vervanging van OV is taxbus zeker niet.
Er is nog een ander probleem met de Tax-Bus je kunt er niet met de pinpas betalen, alleen CONTANT en het liefs gepast
@Wout. op zaterdag 14 januari 2023 om 12:38:,
… terwijl je in de bussen van Hermes met van alles en nog wat kunt betalen – je ov – chipkaart, je bankpas, je creditcard, je mobiele telefoon – BEHALVE met contant geld! Ook op dit punt is er geen enkele overeenkomst tussen Taxbus en het reguliere openbaar vervoer
Misschien een volgend aandachtspuntje voor de gemeente Helmond en dan met name voor Arno Bonte als wethouder voor Clever Public Transport?
Er bestaat trouwens voor het begrip “Vervoersarmoede” – ondertussen (jammer, maar helaas) een overbekend fenomeen in Helmond – een perfecte Engelse vertaling, namelijk “Transport Poverty”. Kan de wethouder meteen toevoegen aan zijn tweetalige Mobiliteits – vocabulaire.
Allemaal goede argumenten hier can de OV liefhebbers.
Van mij hoeft ’t niet. OV kan nooit efficient en goedkoop een alternatief zijn voor eigen vervoer.
Lachwekkend dat iemand de taxibus geen alternatief voor OV noemt… Het is toch OV?
Maar qua beprijzing is dit commerciële uitbuiting.
Ik stel voor dat Helmond volwaardige electrische stadsbusjes koopt, in Deurne staat zo’n bedrijf.. En dan kunnen de mensen zelf erin rondjes gaan rijden. Voor en door Helmonders.
De Bonte verteld verhaaltjes, de Tax bus is altijd al toegankelijk geweest vooe iedereen
@Wout. op woensdag 18 januari 2023 om 17:01:
Klopt!
Een aantal jaren geleden – toen ik voor mijn werk met de eerste trein van de NS mee moest + er op dat tijdstip geen Hermes – bussen reden – heb ik regelmatig gebruik gemaakt van de Taxbus. En ook ’s avonds laat om weer terug te gaan naar huis – nadat ik met een trein van de NS op het Stationsplein Helmond arriveerde + en er op dat tijdstip OOK geen Hermes – bussen reden – stond de Taxbus – uiteraard na mijn reservering – op mij te wachten.
Het verhaal van de Mobiliteitswethouder Arno Bonte klopt ook op dit punt voor geen meter!
Conclusie: vandaag de dag rijden de treinen van de NS nog steeds; de bussen van Hermes rijden steeds minder of HELEMAAL NIET in Helmond.
@Andre op zaterdag 14 januari 2023 om 14:56:
Gemeentes MOGEN geen ov – activiteiten ontplooien en het ook niet zo noemen.
Ook de gemeente Helmond niet.
Het openbaar vervoer voor Brabant is in handen van de provincie Noord Brabant als A) overheidsorgaan, B) als decentrale openbaar vervoer autoriteit oftewel de DOVA, C) als de ov – concessieverlener.
Het is nu onderhand wel meer dan duidelijk – o,a, door de reacties hier op de weblog – dat de provincie van het openbaar vervoer ” een potje van maakt” van het openbaar vervoer in en ook rond Helmond.
En het is meer dan duidelijk, dat de gemeente Helmond zich als een onmondig kind bij het handje laat pakken en meevoeren door de provincie, want de gemeente ZEGT niks over het ov en DOET niks voor het ov.
Resultaat: complete vervoersarmoede voor heel veel Helmonders die aangewezen zijn op dat ov. en dat zijn er meer dan u denkt: forenzen, scholieren, studenten, ouderen, mensen met een beperking, recreatieve reizigers.
Taxbus is op geen enkele manier een alternatief voor de afwezige Hermes – bussen
– niet voor de Helmondse automobilisten alleen al door de prijs van een Taxbus – rit. Je rijdt niet voor niks een auto met de kosten die dat met zich meebrengt: belastingen, verzekeringen, brandstofkosten,
– niet voor de Helmondse autovrije ov – reizigers – waar ik er een van ben – ook door de prijs van de Taxbus en bovendien gebruikersonvriendelijk.
Ik ga hier maar niet in op de deelmobilteitsprojecten – die stuk voor stuk mislukken en dus uitdraaien op een fiasco – van de gemeente Helmond, want dat is niet het TOPIC hier!
Vandaag en morgen zijn er stakingen in het busstreekvervoer.
“Tel uit je winst” als ov – reiziger!
Beste Arno Bonte
Stop met allerlei trucjes en foefjes om een zogenaamd Openbaar te realiseren.
De 3 Haltes is het niet
De deel auto en deel fiets ( laat gaan die banaan )
wat zijn de kosten als ik gebruik zou maken van auto of fiets?
Zo kunnen we nog tot in het einde doorgaan
Een gewoon normaal openbaar vervoer niet meer en niet minder
Een heel tijd geleden heb ik een verzoek ingediend voor een gesprek met U
maar dat werd afgewezen
Maar ik zou op de hoogte worden gehouden over het wel en wee van het openbaar vervoer door de ambtenaar Marcel Unterberg tot heden nooit iets van hem vernomen, jammer.
Stop met alternatieven aan dragen blijf het heden wij willen NU een busje om van A naar B te gaan en niet over 10 jaar
@Wout. op zondag 29 januari 2023 om 15:00:
Mobiliteitswethouder Bonte is niet de enige die niet in gesprek gaat over het Helmondse openbaar vervoer. Ook de partijen in de Helmondse gemeenteraad doen dat niet. Niet met de wethouder en niet met de inwoners van Helmond die al dan niet aangewezen zijn op het ov.
Ik heb het nog even opgezocht:en het volgende gevonden:
– – GROEN LINKS met een gezonden opinie in het ED van 1 september 2022 van de Helmondse heer VAN SAS,
– DENK die landelijk pleit voor gratis openbaar vervoer,
– MI HELLEMONDERS die in haar verkiezingsprogramma het heeft over de terugkeer van het Helmondse stadsbusvervoer,
– 50PLUS waarvan de doelgroep helemaal aangewezen is op het openbaar vervoer,
– PLAN! die van het Helmondse politieke toneel is verdwenen, maar wel met
dat plan kwam voor een enquête over “de behoefte aan ov in Helmond”.
– Alle andere partijen hebben volgens mij geen woord vuilgemaakt aan het openbaar vervoer als broodnodige nutsvoorziening/basisvoorziening in Helmond.
Je wordt hier als ov – reiziger of als automobilist – die als het aan de gemeente Helmond ligt zich “autoluw” moet gaan gedragen en dus óók aangewezen is op het ov (dat er niet is in Helmond) – niet echt vrolijk van.
Want – laten we wel wezen: Taxbus gaat voor geen meter werken! En een “deelfietsje” ook niet!
Ondertussen ben ik wel heel benieuwd naar de resultaten van die ov – enquête.
@Peter van Lieshout op maandag 30 januari 2023 om 09:14:
Helder Helmond zwijgt in alle talen over het Openbaar vervoer
En over de te houden enquête wil ik graag uitleg, wie wat waar en wanneer
@Wout. op dinsdag 31 januari 2023 om 15:28:
De sluitingstermijn voor het invullen van de vragenlijsten voor deze enquête was 17/10/2022.
Het was de gemeente Helmond zelf die de opdracht heeft gegeven voor dit onderzoek. Ik neem aan, dat de resultaten ondertussen wel bekend zijn bij de gemeente, maar of deze resultaten gedeeld zijn met de gemeenteraad weet ik niet.
@Peter van Lieshout op dinsdag 31 januari 2023 om 16:43:
Een mooi iets voor Helder Helmond om dit aan te slingeren
@Wout. op dinsdag 31 januari 2023 om 18:05:
Helaas Helder Helmond is in geen velden of wegen te bekennen, zwijg in alle talen.
@Wout. op vrijdag 10 februari 2023 om 12:25:
Ook buiten Helmond wordt het Helmondse openbaar vervoer op de kaart gezet namelijk op de site “treinreiziger.nl” door een zekere “OSCAR”, maar dan – jammer genoeg – op een negatieve manier.
“Treinreiziger.nl” is zeker de moeite waard om eens op te zoeken voor de ov – reizigers en ook voor anderen die het openbaar vervoer een warm hart toedragen.
Misschien wordt de gemeente Helmond – wethouder BONTE, het college, de gemeenteraadsleden, de ambtenaren – nu wel eens een keer wakker geschud!
En het provinciebestuur in het provinciehuis in Den Bosch!
Vooral de laatste zin van OSCAR is interessant, namelijk”:
“Meer nog dan een kwestie van (geen) geld lijkt het mij een kwestie van (niet) willen”.
PS In de jaren 90 was het openbaar vervoer niet gratis en in 2023 is het ook niet gratis.
——–
Oscar schreef:10 februari 2023 om 10:28
Als ik terugdenk aan begin jaren 90, dan valt mij op hoe geniaal “het klaverblad van Helmond” was.
Vier buslijnen (51-54) tussen de eindpunten, vier circuits vanuit het station naar de eindpunten (Eeuwsels, Straakven, station Brouwhuis, Mierlohout).
Van station naar eindpunt was steeds een kwartier, dus als vier bussen hun eindpunten hadden bereikt, stonden vier andere bussen op het station, die in tegengestelde richting reden.
En uiteraard bediende één van de vier circuits het ziekenhuis.
De hele stadsdienst zat in één zone (6531) dus ongeacht de afstand twee strippen stempelen. Strippenkaarten kocht ik bij de sigarenboer; daar kocht ik ook mijn postzegels.
De streekbussen konden in de stad de kortste routes rijden, omdat de stadsdienst voor de fijne verdeling zorgde.
Maar ja, alles wat mooi was, was maar tijdelijk. De stadsdienst werd opgeofferd ten faveure van twee nieuwe stations (‘t Hout en Brandevoort) die alleen van waarde zijn voor mensen die daadwerkelijk in die wijken wonen. Een bus kan daar niet eens komen, of het moet zo’n klein Mercedes Vito-busje zijn.
Ondertussen zie ik bij onze oosterburen dat plaatsen met minder inwoners dan Helmond wél een goed functionerende stadsdienst hebben. Ik ben in enkele van die plaatsen geweest en de bussen zitten er vol. Het kan dus wel.
Meer nog dan een kwestie van (geen) geld lijkt het mij een kwestie van (niet) willen.
@Peter van Lieshout op vrijdag 10 februari 2023 om 13:25:
Bedankt Peter, voor deze reactie, iets voor onze raadsleden om daar eens in te duiken.
Het AD, RTL Nieuws en ook het ED publiceerden vandaag het onderstaande nieuws, wat ik maar even vooraf laat gaan door twee vragen:
Hoe zit het met de partijdiscipline bij de PvdA en GL in de Helmondse gemeenteraad?
en
Hoe zit het met de partijdiscipline bij GL en de PvdA in het provinciehuis in Den Bosch?
Ik heb nog wel een aantal opmerkingen bij dit artikel, maar daar kom ik misschien later wel op terug.
————————————–
PvdA en GroenLinks willen gratis ov voor armen, betaald door rijken
GroenLinks en PvdA willen dat er experimenten komen waarin de laagst betaalden gratis mogen reizen met het ov. Ook willen zij de prijsverhogingen ongedaan maken door rijke burgers en bedrijven meer belasting te laten betalen.
Jan Hoedeman, Marcia Nieuwenhuis 13-02-23, 03:00
De twee samenwerkende linkse fracties presenteren maandag hun plan ‘Iedereen stapt in’. Daarin stellen ze voor 400 miljoen euro uit te trekken om ‘vervoersarmoede’ tegen te gaan. Die is volgens de partijen groter geworden doordat het kabinet wél automobilisten tegemoet kwam door de brandstofaccijnzen te verlagen, maar liet gebeuren dat de prijzen voor een bus- of treinkaartje zijn gestegen.
Kamerleden Habtamu de Hoop (PvdA) en Kauthar Bouchallikht (GroenLinks) willen naar eigen zeggen de ‘kaalslag in het ov’ te lijf. Beiden zijn intensieve ov-gebruikers. De Hoop heeft wel een rijbewijs, maar rijdt vanuit Friesland naar Hoorn, parkeert daar zijn auto en pakt dan de trein naar Den Haag. ,,Als ik dat niet doe, reis ik vijf uur!’’
Bouchallikht is met anderhalf uur in Den Haag. ,,Elke keer als er iets niet goed gaat, denk ik: Kauthar, hier moet jij iets aan doen. De conducteurs en buschauffeurs willen ook goed openbaar vervoer.’’
De Hoop: ,,Ze krijgen nu soms een grote bek omdat ze staken voor betere arbeidsomstandigheden. Dan denk ik: jongens kom op, dat zijn mensen die ontzettend hun best doen.’’
De Hoop schetst dat sinds de coronapandemie het openbaar vervoer onder druk is komen te staan, toen het aantal reizigers fors afnam. Daardoor verschraalden buslijnen in de regio’s, maar ook binnen steden vervielen diensten en lijnen. ,,We moeten gewoon van dat rendementsdenken af. Het ov moet meer in dienst staan van de samenleving.’’
‘OV moet basisrecht zijn’
Bouchallikht: ,,Het ov moet een primair basisrecht zijn, niet iets waarmee geld wordt verdiend. Er zijn kleine groepen die het ov heel hard nodig hebben. Mensen in een rolstoel en slechtzienden worden heel hard vergeten.’’
De GroenLinkser vindt dan ook dat een bereikbaarheidsnorm van drie kwartier afdwingbaar moet zijn. Burgers moeten via het gemeenteloket een taxivoucher kunnen krijgen als ze niet binnen drie kwartier na vertrek op school, bij de supermarkt of het ziekenhuis kunnen zijn. Gemeenten moeten dit kunnen declareren bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Terugdraaien prijsverhogingen
De Kamerleden wijzen erop dat automobilisten voor 1,2 miljard euro zijn gecompenseerd toen de benzineprijzen heel hoog waren, terwijl prijzen voor kaartjes voor tram, bus en metro met 7 procent zijn gestegen en treinkaartjes met 4,3 procent. Het Centraal Planbureau heeft berekend dat het terugdraaien van die prijsverhogingen 400 miljoen euro kost. Dat willen de twee fracties betalen door de winstbelasting en de belasting op vermogen te verhogen.
Het duo wil een jaar lang experimenteren in steden en op het platteland. Resultaten moeten op allerlei onderdelen worden gevolgd. Als de proeven goed uitpakken kan het openbaar vervoer daarna eventueel gratis worden.
‘Mensen met laag inkomen hebben zetje nodig’
Bouchallikht en De Hoop zijn enthousiast over experimenten in Duitsland met – bijna – gratis openbaar vervoer in de vorm van een ticket dat maar 9 euro per maand kost. De run op dat ticket verraste iedereen, waarop de prijs werd verhoogd naar 49 euro.
,Je zag hoe belangrijk dat ticket in Duitsland daar werd gevonden. Begin met mensen met een laag inkomen die zo’n zetje nodig hebben”, zegt De Hoop. ,,Kijk naar mensen die nu een Ooievaarspas hebben’’, vult Bouchallikht aan. ,,Wij zeggen: het kost geld, maar dat moet het de samenleving waard zijn als iedereen meedoet.’’