Renovatie brug uit 1937 aan Geldropseweg
B&W heeft besloten dat de brug aan de Geldropseweg grondig gerenoveerd wordt. Dat is volgens het stadbestuur in eerste instantie noodzakelijk omdat deze technisch niet langer in een goede staat is. Daarnaast wordt de renovatie gebruikt om verkeersmaatregelen te treffen die zorgen voor een beter leefmilieu voor bewoners aan de Geldropseweg en omgeving. En tot slot wordt hier een snelfietsroute gerealiseerd.
De verkeersdrukte over deze brug leidt nu tot veel overlast door de hoeveelheid auto’s die eroverheen rijden en zwaar verkeer. Daarnaast leidt een verkeersmaatregel van de gemeente Geldrop-Mierlo om de Brugstraat af te sluiten voor doorgaand verkeer, waarschijnlijk tot meer vervoersbewegingen op de Geldropseweg. “Deze effecten meten we samen met Geldrop-Mierlo; bij hinder treffen we samen maatregelen”, aldus B&W.
Over de verkeers-, geluids- en milieuoverlast is meermaals met omwonenden overlegd. Op basis daarvan is het ontwerp verder ingevuld. Een belangrijk uitgangspunt hierbij was dat de nieuwe brug niet gaat leiden tot extra geluidsoverlast en verdere aantasting van de luchtkwaliteit en het omliggende groen.
De bestaande brug over het Eindhovensch Kanaal stamt uit 1937 en heeft het einde van zijn levensduur bereikt. Op de foto links zie je een foto van na de Tweede Wereldoorlog, hier lees je meer die oeververbinging met Mierlo. In opdracht van de gemeente Helmond werd in 2012 een controleberekening gemaakt van de resterende sterkte. De conclusie luidde dat er een beperking moet gelden van maximaal 45 ton en dat reconstructie van de brug niet zinvol is.
De werkzaamheden aan de brug vinden naar verwachting plaats vanaf de eerste maanden volgend jaar en gaan zo’n 2,6 miljoen euro kosten. Op hetzelfde moment starten ook de werkzaamheden van het snelfietspad tussen Deurne, het Helmondse station, Geldrop-Mierlo en Eindhoven.
Er worden maatregelen genomen om de geluidshinder te beperken en de leefkwaliteit voor omwonenden te verbeteren. Zo gaat de maximumsnelheid van 80 naar 50 kilometer per uur, wordt het verkeersgeluid gedempt door het aanbrengen geluidsabsorberende muurtjes en er zogeheten ‘stil’ asfalt gebruikt voor het nieuwe wegvak.
Bij renovatie is er aandacht voor het behoud van het omliggende groen. De brug blijft toegankelijk voor voertuigen met een maximaal gewicht van 45 ton. Verder onderzoeken we of een geluiddempend scherm met begroeiing een extra maatregel kan zijn. Met deze maatregelen voldoet het geluidsniveau in de gewijzigde verkeerssituatie aan de wettelijk vereiste normeringen en neemt deze naar verwachting voor de bewoners zelfs iets af.
8 reacties:
Fijn dat de brug wordt gerenoveerd, is hard nodig. Ik ben altijd bang dat mijn fietsbanden eraan gaan als ik over deze brug fiets. En de maximum snelheid naar 50 km is een goede oplossing. Die 80 km van nu heeft geen enkele toegevoegde waarde voor zo’n klein stukje.
Voor de fietsers wordt het echt een verbetering, het fietspad wordt een stuk breder en waarschijnlijk komt er iets van een afscheiding tussen de drukke weg en het fietspad, dit naar gelang de mogelijkheden(technisch/financieel).
Voor de bewoners is inderdaad van 80 naar 50 een vooruitgang daar staat dan wel tegenover dat er tot wel 6000 voertuigen per dag extra over de Geldropseweg gaan rijden door de afsluiting van de Brugstraat in Mierlo. Maar hopelijk met extra maatregelen geen extra overlast.
Ja zeer milieu vriendelijk sta je nog langer stil daar als de Brugstraat dicht gaat alles sluiproutes voortaan dicht top.
Kijk vernieuwen verbeteren ok maar weer een afsluiting
Dan gooi de brug bij ganzenwinkel maar weer open.
Wij wonen in Brandevoort. Hoe kunnen we dan op een simpele manier nog in Mierlo, Geldrop, Lierop en Asten komen? Als je geen geluidsoverlast meer wil hebben, haal dan de hele brug weg. Dat is een garantie dat er geen geluidsoverlast meer is. Er wordt geen rekening gehouden dat het terugdringen van verkeer op de ene weg zorgt voor een grotere verkeersdichtheid op een andere weg. Zorg dus alsjeblieft ook voor een goed alternatief in plaats van alles maar dicht te gooien.
@dirk de simpele manier om in Mierlo etc te komen is de Geldropseweg en die blijft gewoon open. Het is juist de smallere Brugstraat in Mierlo zelf die wordt afgesloten voor doorgaand verkeer.
@Henri op vrijdag 27 januari 2023 om 13:30:
Dan ga je voorbij aan het feit dat Dirk in zijn laatste volzin noemt. Afsluiten zorgt ergens anders voor toename verkeersintensiteit en met stijgen van aantal auto’s zorgt dat voor verdere opstopping ook verlagen snelheid zorgt voor stagnatie
Ah oke ik dacht hij meende niet meer naar Mierlo te kunnen rijden, my bad.
Dat is ook de grootste zorg van de bewoners langs die weg. Er rijden nu al minimaal 12000 voertuigen per dag over de Geldropseweg en daar komen er tot wel 6000 per dag bij met een beetje pech. En dat zijn dan nog verkeerstellingen uit coronatijd. Met een beetje fantasie kom je tijdens de drukkere uren aan elke 3 seconden(!!) een voertuig tussen 07.00 en 22.00. Het verlagen van de snelheid van 80 naar 50 op een stukje van vierhonderd meter heeft amper effect. Maar door het veel grotere verkeersaanbod zou het inderdaad wel eens zo druk kunnen worden op dit traject dat 50km/u niet eens meer haalbaar is. De vrees is dan ook gerechtvaardigd lijkt mij dat het aanschuiven wordt tussen de twee rotondes voor en na de brug.
Nou ja dan hebben de bewoners van de Brugstraat in Mierlo tenminste de gewenste situatie, en ik gun ze dat uiteraard wel he voor de duidelijkheid.
Maar wel heel zuur dat voor het woongenot voor 50 huizen, god weet hoeveel automobilisten langer onderweg zijn en voor meer overlast gaan zorgen bij de omwonenden van de Geldropseweg en Industrieweg in Mierlo zelf.
@Henri op vrijdag 27 januari 2023 om 15:23:
Bezwaar maken bij de gemeente Geldrop-Mierlo kan nog een paar dagen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-567624.html