Wethouder Bonte: minder auto’s in Helmond
De manier waarop wij ons in Helmond verplaatsen moet veranderen. Tenminste, dat vindt GroenLinks-wethouder Arno Bonte: “Waar nu vaak de auto leidend is, wordt de kwaliteit van leven leidend. De rol van de auto wordt kleiner. In de mobiliteit van de toekomst is actieve mobiliteit, zoals fietsen en lopen, veel belangrijker.” Hij wil daarom minder auto’s in onze stad en betere fiets- en loopvoorzieningen. Tegelijkertijd worden duurzame vervoersmethoden, zoals OV en deelmobiliteit, ruimer beschikbaar.
De gemeente is benieuwd naar de mening van de Helmonders over die plannen. Zonder inloggen of zoiets kun je (zoals altijd op de weblog) hieronder jouw mening daarover geven.
In de reacties hieronder staan updates.
108 reacties:
Doe eens even normaal! Eerst moest de Traverse van hem 30 km worden, nu dit. Ook dit plannetje is weer zwaar fout.
Zoals wel vaker maakt Bonte het weer bont! Heeft wel meer rare ideen die niet aan slaan, mensen niet zien zitten en er faliekant tegen zijn! Had hij niet kunnen blijven waar hij was i.p.v. hem hierheen halen? Straalt niets uit, haalt niets uit, weer een ballonnetje oplaten van hem, een beetje grotere ballon en als dan de wind goed staa oplaten, komt hij vanzelf waar hij vandaan komt!
Pasen in aantocht, eieren rapen voor kinderen, hij kan weer op een ander plannetje broeden, nog net geen legkip, teveel vrije tijd, ga maar wat anders verzinnen, schijnt u goed in te zijn!
dan zorg er eerst maar eens voor dat de bravo flex terug komt met meer haltes, dan pas is alles goed bereikbaar in Helmond
Bonte mag lullen wat hij wil. Auto rijden is een recht en daar blijft hij mooi vanaf!
Meer, goed én betaalbaar openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen daar gebruik van (gaan) maken.
De Helmonders moeten zelf kunnen kiezen welke vorm van vervoer ze gebruiken. Het dwarsbomen van het autogebruik is onderdeel van een hogere agenda die stapsgewijs wordt ingevoerd, als deze wethouder zijn zin krijgt. Daarom is hij uit Rotterdam ‘geïmporteerd’. Word wakker Helmond! Jullie vrijheden worden steeds verder ingeperkt!
Wat maakt het uit wat we ervan vinden? Groen (s)links en de ja-knikkers duwen ons toch door de strot wat ze zelf willen. 🤔
Weet niet wàt die roken bij Groen Links,maar zie zò op de Noord Koninginenwal ’n zebrapad voor overstekende labourers geplaatst worden?
Nou laten we eens beginnen met Burgermeester en Wethouders dan!
Lever die vette bak maar in.
GL-plan wat rechtstreeks is geïmporteerd uit Rotterdam, waar je dag en nacht OV hebt via bussen, metro. Alles wat Helmond niet heeft. Maar niet getreurd, we mogen lopen en fietsen. Succes met boodschappen, succes voor de winkels. Zonder auto ben je niets in Brabant of Helmond. Smart city noemen ze dat, ik noem het ermoei!
En de mensen die niet anders kunnen ivm ziekte of handicap????
Je kan niet alles met voet,bus doen. Bv boodschappen doen we met de auto. En openbaar vervoer staken vaak of er kan geen trein of zo rijden door omstandigheden. Of je moet lang wachten tot de volgende trein. En veel mrnsen rijden al samen naar de stad . Ik ga geen vreemde mee nemen. Als eerst alle weghouders dit is doen zonder daar veel geld voor te krijgen kijken hoe ze dan reageren. Hebben ze ook geen chauffeur nodig als ze dan niet met de auto gaan.
Dom ideologisch en communistisch. U zult niets bezitten en niets zelfstandig kunnen.
Laat GroenLinks aanhang zelf maar doen wat ze anderen opdringen, doen wij lekker ons leven leiden.
Inderdaad, eerst over de Traverse en nu dit proefballonnetje van Arno Bonte. Weer eentje waar de lucht snel uitgaat. Dat Helmond GroenLinks bij de verkiezingen de grootste maakte, heeft zijn gevolgen: rare proefballonnen, daar betalen we hem toch niet voor?
Die Bonte lijkt onderhand op fietswethouder Jan van der Zanden uit de jaren tachtig. Die had ook geen auto en ging overal met zijn fietske naartoe. Dus liet hij overal waar het mogelijk en onmogelijk was fietspaden aanleggen. Daar kreeg de fiets dan vaak voorrang op auto’s zoals bijvoorbeeld overdwars op de Molenstraat en bij het NS-station Brouwhuis met alle akelige ongelukken van dien.
Laten we dan eerst maar eens beginnen met het verbeteren van de fietspaden. En het aanleggen van voetpaden. Het zoals op het industrieterrein en in sommige wijken van de stad echt een drama. Sommige wijken hebben niet eens voetpaden. Zorg voor goede OV verbindingen. Lees nooit een bericht dat Helmond zich daar hard voor maakt in de provincie. Als dat klaar is, praten we misschien ooit nog eens verder.
Ik zou zeggen sluit De Traverse af dan heb je meteen duizenden auto’s en vrachtwagens minder door de stad. Droom maar lekker verder Bonte…
@Theo Heller (FVD Helmond) op donderdag 6 april 2023 om 22:18:
Yep!
15 minutes…. je weet wel 🤬
Arno Bonte is niet de fietswethouder van Helmond, maar de “deelfiets – wethouder”. “Deelfiets” omdat een deel van die fiets ontbreekt, namelijk het stuur van die fiets. Met andere woorden: Arno Bonte is “stuurloos” in zijn mobiliteitsbeleid voor de inwoners van Helmond. Of je nu geen of wel een auto hebt, of je nu wel of niet aangewezen bent op het openbaar vervoer – bijvoorbeeld om naar het Elkerliek – ziekenhuis te gaan, voor school of studie, voor je werk – voor je sociale contacten. En zeker als je te maken hebt met een beperking.
Helmond HEEFT geen ov dat het predicaat ov verdient. Het meest duidelijke voorbeeld is het ov in het weekend: van vrijdagavond tot maandagochtend.
Er rijdt dan geen enkele stadsbus – van Hermes! – in Helmond Wat wel rijdt zijn sporadische regionale bussen – van Hermes – met een frequentie van 1 bus elke twee uur, zoals lijn 23, die óók van Hermes is. Tel uit je winst!
Wat Arno Bonte zou kunnen doen is het initiatief nemen voor een “mediation – proces” tussen het Helmondse college van B&W enerzijds en een groot aantal Helmondse inwoners anderzijds over de mobiliteit in/rond Helmond.
Dat ontslaat hem van de verantwoordelijkheid om zelf als mediator op te treden, want daar – dat heb ik ondertussen begrepen – is hij niet zo geschikt voor.
Afgaande op bovenstaande reacties is dit “mediation – traject” al volop begonnen. Ik vraag me af of de Helmondse gemeenteraadsleden “hiervan kennis hebben genomen” en of “ze zich hierin herkennen”. Ik vrees van niet!
Tot slot:
Nog een paar puntjes van kritiek
:
Op de website van de gemeente Helmond over het openbaar vervoer staat de volgende zin
“De Taxbus is een combinatie van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer”
Taxbus IS geen openbaar vervoer om de simpele reden, dat de gemeente Helmond niet bevoegd is om openbaar vervoeractiviteiten te ontplooien.
De enige instantie die daarvoor bevoegd is, is de provincie Noord Brabant.
En die daar al jarenlang een potje van maakt. Zie de berichten in het ED over de gemeente Asten (lijn 320) en de gemeente Gemert – Bakel (lijn 23).
En wat zegt de gemeente Helmond? NIKS!
En wat zegt de gemeenteraad van Helmond? OOK NIKS!
De volgende zin (nog steeds volgens de website)
“Wat betekent dat voor het openbaar vervoer als duurzaam vervoersmiddel? En hoe zorgen we dat het openbaar vervoer mogelijk blijft voor iedereen die het nodig heeft Dat is een uitdagend vraagstuk. We willen in samenspraak met de stad en in samenwerking met de regio en vervoersbedrijven daarin stappen maken. Om ook in de toekomst Helmond bereikbaar te houden met openbaar vervoer”..
Ook deze zin klopt voor geen meter:
A) Het openbaar vervoer is nagenoeg afwezig in Helmond,
B) Helmond heeft – dus – “de handdoek in de ring gegooid” als het om het ov gaat,
C) “Duurzaam” is een begrip dat te pas en te onpas gebruikt wordt en daardoor ondertussen totaal versleten is. Net als het argument, dat Helmond maar liefst VIER(!) NS stations heeft,
D) Helmond kan samenwerken met de regio, maar de regio heeft niks te zeggen over het openbaar vervoer. Want dat is namelijk het Brabantse provinciebestuur. En die maakt er – ik val in herhalingen – “een potje van”!
We staan aan de vooravond van het lange Paasweekend. Voor de ov – reiziger: vanaf vanavond tot DINSDAG – ochtend rijdt er geen enkele stadsbus in Helmond en op maandag Tweede Paasdag rijden die paar regionale Hermes – bussen die nog rijden een zondagsdienst.
Mobiliteit is een groot goed voor iedereen!
Ik wens elke ov – reiziger een goeie reis! En trouwens elke automobilist ook!
Maar dan moet de gemeente Helmond deze mobiliteit ook mogelijk maken in plaats van te saboteren.
Wethouder Bonte steekt zijn nek uit voor een plan dat nu bij voorbaat wordt afgeschoten. Dit terwijl we allemaal weten dat er in Helmond iets moet gebeuren om de stad bereikbaar te houden, er te veel auto’s komen die een parkeerplek nodig hebben en mobiliteit voor iedereen beschikbaar moet blijven. Autorijden wordt straks onbetaalbaar voor ‘de gewone mens’ maar die moet zich wel kunnen verplaatsen. Ook daar werkt de wethouder aan. Of hij het allemaal voor elkaar krijgt, is koffiedik kijken. Hij verdient wel een kans, want stel dat hij hierin slaagt, daar zijn we als Helmonders toch allemaal mee gediend! Degenen die blijven roepen dat het allemaal niets voorstelt, die nodig ik uit om zelf eens met een gedegen plan te komen waar iedereen baat bij heeft.
🙁
Snap nu in ieder geval waarom al die gratis parkeerplaatsen bij de watertoren verdwijnen uit het centrum.
🙁
Autorijden wordt onbetaalbaar voor de “gewone” mens,nieuwbouw is onbetaalbaar maar de elite schijt op u en trek zich nergens niks van aan en onze politici zijn net blinde paarden en hebben geen idee wat de gevolgen zijn van hun waanzin
Als de voorzieningen goed aangepast worden op dat wat de gemeente is, wordt het aanbod aanleen maar beter toch?
@Arno Bonte
Wanneer start de aanleg van de metroverbinding Brandevoort – Dierdonk?
Kan beter terug naar Rotje Knor. Raar menneke met rare ideeën. Bepaal zelf waar ik mee rij.En zo vaak rij ik niet in Helmond. Qua stad is er weinig tedoen tegen over jaren geleden. Dus ..
lekker opzouten Helmond moet lekker helmond blijven en niet een van de zoveel 15 minuten steden worden voor agenda 2030
@Hanneke Hegeman op vrijdag 7 april 2023 om 11:22:
De correcte versie met context:
Wethouder Bonte steekt zijn nek uit voor een plan dat globaal wordt uitgerold; de 15 minuten stad. Dit is een plan bedacht door het WEF, dat alle faciliteiten op maximaal 15 minuten loop- of fietsafstand bereikbaar zijn. Voor de auto is geen plaats.
Omdat mensen geen trek hebben in door de overheid opgelegde restricties in bewegingsvrijheid, stuit dit idee op veel weerstand.
Dit terwijl we allemaal weten dat mensen hun auto nodig hebben voor sociale contacten, te werken en alledaags dingen als boodschappen etc. Deze auto’s hebben allemaal een parkeerplek nodig en de gemeente zou hierin een faciliterende rol moeten spelen zodat mobiliteit voor iedereen beschikbaar blijft.
Autorijden wordt bewust onbetaalbaar gemaakt voor ‘de gewone mens’ om hen richting het OV te bewegen middels gedragsbeïnvloeding.
Hij verdient wel een tweede kans omdat hij het in Rotterdam heeft verprutst.
U kunt wel aan de reacties hier zien dat de Helmonders hier niet op zitten te wachten.
Een gedegen plan m.i. zou zijn om over zulke thema’s referenda te houden en te doen waar de overheid zijn mandaat voor heeft: het dienen van de bevolking.
Update:
Vanmiddag maakte de gemeente de concept mobiliteitsvisie (pdf) openbaar.
Hieronder inspiratiebeelden van respectievelijk een autovrij Ameideplein en autovrij Noord Koninginnewal uit die 53 pagina’s tellende conceptvisie.
Mensen blijven altijd maar die korte stukjes rijden met de auto naar de supermarkt. Kom op zeg, dat mag wel wat minder. Gewoon de ameideplein en achter de hema afsluiten en je hebt al heel wat getackeld.
Minder auto’s is prima. Laat alle GroenLinks en D66 kiezers verplicht met OV gaan.
Indien er geen interesse is bij deze groep, dan graag minder progressief je ideologie aan anderen opleggen.
Er zijn best mogelijkheden. Een autovrij centrum, met aan de randen gratis parkeerruimte.
Suggestie om de Heistraat en omgeving ook autoluw te maken. Brommers en ’s oosters verbieden want veel vervuilender nog dan automobielen.
Verzoek automotive om, bv met doorstart Lightyear, om zelfsturende trage OV busjes te regelen. Elektrisch, met vaste route die voor geprogrammeerd is in oa wegdek. Leuk die auto van 300. 000 euri, maar lever eens zo’n busje zoals op P3 bij Schiphol die mensen rondbrengt.
Ook dat busbedrijf in Deurne, dat Chinese troep in elkaar zet kan een bijdrage leveren.
Zou het niet handig zijn om eerst te zorgen dat de alternatieven zoals goed openbaar vervoer en fietsen en wat dan ook gerealiseerd zijn voordat je de nu werkende alternatieven gaat afbreken?
En ik heb niet het idee dat de doorstroming van de traverse afknijpen de luchtkwaliteit gaat verbeteren in het centrum.
Wie kan er nu op tegen zijn als er betere fiets- en loopvoorzieningen en ov mobiliteit in de stad komt en minder auto’s??? Ook begrijp ik de agressiviteit in de reacties niet. Hij heeft het over het autogebruik binnen de stad…
@Theo Heller (FVD Helmond) op donderdag 6 april 2023 om 22:18:
Wat ben je toch weer lekker aan het roeptoeteren.
“Word wakker Helmond! Jullie vrijheden worden steeds verder ingeperkt!”
Je spreekt over ‘jullie’; woon je zelf dan niet in Helmond?
Een beetje schreeuwen vanaf de zijkant en anderen voor jouw karretje spannen.
In de woorden van Hanneke Hegeman: Welke oplossing draag jij aan?
@Gerard Luijten:
“U kunt wel aan de reacties hier zien dat de Helmonders hier niet op zitten te wachten.” … 100 negatieve reacties op 50.000 Helmonders (ja ik overdrijf soms) zou je inderdaad als een overtuigende meerderheid kunnen kwalificeren.
“Een gedegen plan m.i. zou zijn om over zulke thema’s referenda te houden en te doen waar de overheid zijn mandaat voor heeft: het dienen van de bevolking.”
Nog meer mensen laten beslissen over zaken waar ze geen verstand van hebben (lees: niet voor gestudeerd hebben / geen affiniteit mee hebben)?
——————————————-
Naast het veelal benoemen van termen als links en communistisch (populair vingertje wijzen) lees ik in de reacties met regelmaat de woorden “beperking van mijn bewegingsvrijheid”
In welke vrijheid word jij in Helmond persoonlijk beperkt?
Uit welke plannen van de heer Bonte blijkt dat?
Zijn die plannen al beleid?
En waar kan ik dat lezen? (bronnen?)
Ja, ik ben een voorstander van een autoluw centrum.
Ja, ik ben een voorstander om de Traverse af te breken (lelijke puist; plat mi da ding!) ten behoeve van de schoonheid van ons prachtige centrum … het betrekken van de trots van Helmond – ons kasteel – bij de binnenstad met letterlijk en figuurlijk uitlopers naar Boscotondo en de Cacaofabriek.
En wat ik in een eerdere reactie betoogde … als ge nie in Helmond hoeft te zin, dan rijde er mar moi omhinne.
Zorg evenwel dat Helmonders die buiten de stad werken via de hoofdwegen rondom de stad gemakkelijk hun eigen woonwijk kunnen bereiken
Boodschappen doen met de auto; ik zie het probleem niet.
Je rijdt met de auto naar de supermarkt, parkeert daar de auto, doe je boodschappen en rijd weer naar huis.
Mijn ideeën:
* Goed onderhouden netwerk fietspaden; bevorder het fietsen, mensen in beweging
* gratis bewaakte fietsenstallingen in centrum en treinstations
* betaalbaar (gratis?) openbaar vervoer van A naar B binnen Helmond voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn (shuttlebusjes? persoonlijke reiskaart uitgegeven door gemeente Helmond?).
* speciaal ingerichte gratis parkeerplaatsen in centrum voor mensen met een “45km”-auto; hufters die menen daar ook te mogen parkeren een dikke bon presenteren (spekken gemeentekas ten behoeve van betaalbaar OV).
* betaalbaar vervoer (bus?) voor leerlingen op onze onderwijsinstellingen die veel leerlingen buiten Helmond trekken (ROC, Pabo, etc. …) … houd rekening / ga slim om met lestijden (overleg met desbetreffende onderwijsinstellingen).
* dit kan (deels) gefinancierd worden door gemeentebelasting te heffen op huishoudens die meerdere auto’s bezitten (lees: meer dan één openbare parkeerplaats bij de woning bezetten; dus niet een eigen oprit hebben) … gemeentebelasting op tweede auto en nog meer bij een derde auto …
* wil je toch met de auto naar het centrum … parkeergarage (zijn er al)
* Wil je genieten van de horeca … kom lekker op de fiets, dan kende ok nog wa drinke
Die smerige linkse idioterie mogen ze zelf bij hun kinderen opdringen maar niet bij mij of mijn kinderen.
Klimaatwaanzin en anti auto noem het maar op.
Pleur op met het opdringen van jouw links gelul.
Helemaal gestoord deze Arnotje. Oppakken terugsturen naar Rotterdam en hier aub nooit meer binnen laten in Helmond, wat een maniakale gek
En dan nog te bedenken dat ik GL heb gestemd laatste gemeente verkiezingen omdat ik zoiets had leuk oud klasgenootje op de lijst , GL kan vast geen kwaad.. nou inmiddels zijn die klimaatdrammers van GL en D66 nog enger dan PVV en/of FvD
@ Stapper: jouw genuanceerde reactie valt wel op tussen al dat geklaag. Misschien moet je de volgende keer gewoon een stukje nepnieuws posten met een zelf gemanipuleerde ‘vlag’ er bij. Wedden dat zich daar hier niemand druk over maakt?
Sorry, ironisch bedoeld, ben het helemaal met je eens.
Hoppa het volgende idiote plan van de ik heb geen opleiding afgemaakte wethouder, bakken geld voor megalomane groene plannen en de Helmonder met en belerend vingertje vertellen wat en hoe die zich moet verplaatsen…
Ondertussen zitten we al met 30 km zones die meer luchtvervuiling veroorzaken, en duurder onderhoud aan de wegen daardoor, voor een paar miljoen dassen tunnels onder de n270, een diftar systeem wat totaal niet werkt al roept de gemeente van wel.
Prima ideeën allemaal lekker invoeren! De volgende verkiezingen zijn de helmonders het hopelijk zo zat dat ze hetzelfde doen dan de Rotterdammers.. groen links weg stemmen
Een beetje zitten lezen in die ‘visie’. Behalve het zinnetje “De mobiliteitstransitie kost veel geld’ is het grotendeels luchtfietsenrij. Ik heb meelij met de winkeliers in het centrum die nog minder mensen naar hun winkels zullen zien komen. Ik ga er verder niet te veel woorden aan vuil maken. Zonde van mijn tijd. Dit plannetje kan in de onderste la. Of beter: in de prullenbak.
Eerlijk is eerlijk, dit sprookje wordt prachtig gepresenteerd. Ben benieuwd hoeveel deze visie heeft gekost aan schaarse uren van de ambtenaren en ingehuurde adviezen. Want dat geld had beter in iets anders geïnvesteerd kunnen worden.
Als ik alle reacties en de krant van vandaag lees, krijg ik het gevoel dat dit plannetje van Bonte het niet gaat halen.
‘Mensen in de stad willen dit niet’
Helmonds verkeersplan valt helemaal verkeerd
De manier hoe wethouder Arno Bonte Helmond bereikbaar wil houden, stuit op forse kritiek: ‘luchtfietserij’ en ‘sprookjes’. Alleen de Fietsersbond is blij dat fietsers nu meer prioriteit krijgen dan automobilisten.
Het terugbrengen van het aantal rijbanen op de Kasteel-Traverse van vier naar twee, fietspaden verbreden en toevoegen, ‘overlaad- locaties’ aan de randen van de stad et cetera. Wethouder Bonte wil er van alles aan doen om te voorkomen dat de stad de komende jaren dichtslibt. Zijn plan wordt gefileerd.
,,Geloof jij in sprookjes?” Centrummanager Linda Haverkamp stelt een wedervraag als ze wordt gevraagd naar haar visie op de verkeersplannen. Volgens haar mist de toekomstvisie van Bonte op de bereikbaarheid van de stad ‘alle realiteitszin’. ,,Ik heb ernstige twijfels.”
Haverkamp stelt dat de wethouder geen rekening houdt met het economisch functioneren van het centrum. ,,Je moet eerst de basis op orde hebben. Nu ligt de focus te veel op woningen en verkeer naar de rand van de stad”, begint ze. ,,We hebben ook nog een weekmarkt, de kermis. Als ik de plaatjes zie, dan verdwijnen die allemaal?”
Bovendien trekt ze zich het lot aan van ondernemers. ,,Je hebt horecaondernemers die afhankelijk zijn van afhalen. Die mensen pesten we zo de stad uit. Hetzelfde geldt voor andere ondernemers en detaillisten. En wat denk je van de bezoekers… Als je bij de BCC een stofzuiger koopt, dan loop je toch niet met zo’n groot pakket naar de rand van de stad?”
Haverkamp ziet wel zitten dat er bevoorradingsplekken aan de randen van de stad gemaakt worden. Van daaruit moeten materialen met kleinere, elektrische busjes naar de ondernemers gebracht worden, is het idee. Ze vindt wel dat je eerst zo’n terrein realiseert alvorens je straten in het centrum autoluw of -vrij maakt.
Ondernemer Arian Vereijken uit de Elzas Passage heeft met verbazing naar Bontes plan gekeken. Hij stuurde direct een appje rond naar collega-ondernemers in de stad met de veelzeggende tekst: ‘En toen werd Bonte wakker en merkte dat het een nachtmerrie was’.
Moeite genoeg om geld te verdienen
,,Helmonders willen met de auto naar de stad, goed parkeren voor een redelijke prijs. We proberen al honderd jaar hier om meer mensen op de fiets te krijgen, dat lukt toch niet”, reageert hij. ,,Verder mis ik een visie op ondernemers. We hebben al moeite genoeg hier om de kost te verdienen. Ik ken collega’s die een baan erbij nemen om de huur te kunnen betalen. Met Bontes plannen weer je mensen uit de stad. Koop ons dan net als de boeren uit en maak er een groot park van.”
De frustratie zit diep bij Vereijken. Hij krijgt geen lucht meer na drie moeilijke coronajaren. ,,Droom lekker verder, dit is typisch GroenLinks. Mensen in de stad willen dit niet. Het centrum is meer dan groen en recreëren, er zijn ook winkels.”
Wim Raaijmakers van de Fietersbond is daarentegen wel positief. ,,Wij hopen dat er dit jaar een goede basis wordt gelegd om de fiets daadwerkelijk op nummer 1 te krijgen, met plannen die veel verder reiken dan de huidige bestuursperiode.” Er moet volgens hem onder meer actie komen vanuit de werkgevers. Het woon-werkverkeer met de fiets moet (financieel) aantrekkelijker gemaakt worden. ,,Fietsende werknemers zijn over het algemeen ook gezonder. En je moet werken aan het besef bij onze bewoners dat je met de fiets sneller en goedkoper in het centrum bent dan met de auto.”
Stienen: ‘Deze man past niet in onze stad’
Voorzitter Frans Stienen van Veilig Verkeer Nederland-afdeling Helmond sabelt de plannen van Bonte juist neer. Hij is klaar met de ‘luchtfietserij’ van de voormalig wethouder uit Rotterdam. ,,Deze man past niet in onze stad”, zegt Stienen. ,,Geld voor aanpak van de Kasteel-Traverse is er niet en dat zal er nooit komen. Hetzelfde geldt voor die busbanen, dat is nooit rendabel te krijgen. Ik kom net uit Asten en daar lachen ze om deze visie. We moeten voortaan maar op de fiets komen.”
Stienen, zelf oud-wethouder, hekelt Bontes werkwijze. Volgens hem ga je eerst in gesprek met alle betrokkenen en maak je dan een visie. ,,Ik probeer al heel lang om alle partijen in het verkeersplatform bij elkaar te krijgen. Ik heb nog steeds niets van hem gehoord. Ik kan mijn voorzitterschap beter opgeven, Bonte weet toch alles beter.”
Eerst de Ruit rond brainport afmaken. De financiering was rond, maar VVD bestond het om de Ruit als politiek wisselgeld in te leveren om in Linkse colleges op het pluche te blijven.
Autoluw kan best. Maar mensen willen liefst gratis auto parkeren en niet te ver lopen of sjouwen met boodschappen.
Daarom, beperk het tot centrum, maar met belofte van gratis elektrische shuttles zoals P3 Schiphol vanaf de parkeertorens naar centrum.
Andere ideeën, zie boven en elders.
met pijn en moeite heb ik een 45km wagentje kunnen aanschaffen om onafhankelijk te zijn,taxi bestellen is een grote puinhoop vaak niet aanwezig of uren te laat en nu wil je dit genot ook nog van mij afpakken,idioote beslingen vanachter je laptob,wat denk je van boodschappen doen hoe moet ik die artikelen thuis krijgen,broertje van rutten waarschijnlijk.
Volgens het CBS heeft ruim 9 van de 10 Helmondse huishoudens nog een eigen auto. En geeft bijna de helft (47%) van de Nederlanders aan steeds meer afhankelijk te zijn van de auto.
Een derde van de Nederlanders ziet autobezit niet als vrije keuze, maar als noodzaak.
Helmond zal de komende jaren hard groeien. En dus komen en nog heel veel auto’s bij.
Het is dom om te denken dat de groei van Helmond kan zonder de auto daarin de ruimte te geven. En als automotive hoofdstad hoort de auto er gewoon bij.
Ben benieuwd wie dit meneer Bonte aan zijn verstand kan brengen….
“In de buurt Helmond” publiceerde op 9 maart 2023 – dus net voor de provinciale verkiezingen – een overzicht van wat Nederlandse provincies per inwoner uitgeven op diverse terreinen. De cijfers hebben betrekking op het kalenderjaar 2021. (Overigens met dank aan “in de buurt”).
We hebben het hier over mobiliteit. Ik pik uit dit lijstje wat er aan het openbaar vervoer door de provincie Noord Brabant per inwoner van Brabant uitgegeven wordt, namelijk 44 Euro.
Het schokkende van dit bedrag is, dat dit het laagste bedrag is van alle provincies!
Alle andere provincies zitten hier ver boven. De provincie Groningen staat aan de top met maar liefst een bedrag van 174 Euro. De andere provincies zitten hier onder met Limburg als tweede van onderen met toch nog een bedrag van 73 Euro per inwoner.
De provincies Noord – en Zuid Holland geven 32 Euro en 36 Euro per inwoner uit. De verklaring hiervoor is een andere financiering van het ov door het bestaan van gemeentelijke vervoersbedrijven: in Amsterdam met het GVB en in Rotterdam met de RET.
Een kind snapt waarom het openbaar vervoer in en rond Helmond – maar niet alleen daar – in Brabant zo slecht is!
En als een kind dit snapt, dan moet wethouder Arno Bonte dit toch ook kunnen snappen.
Hoog tijd voor een reactie van het lokale Helmondse bestuur!
En hoog tijd voor actie richting provincie door wethouder Bonte, door het Helmondse college van B&W, door de gemeenteraad van Helmond..
Anders zijn deze met geen mogelijkheid meer serieus te nemen. Niet op dit dossier + en niet op andere dossiers.
PS.
– De beelden van het Ameideplein en van de Koninginnewal zijn een leuke “artist’s impression”, maar ik mis de bushalte bij de Ameideflat en op de Koninginnewal. Waar komen die???
– Ex – wethouder Frans Stienen van het CDA moet niet zo hoog van de toren blazen . Hij heeft destijds – net zoals zijn opvolgers Erik de Vries van de SP Antoinette Maas van D66 en haar opvolger als interim – wethouder – geen poot uitgestoken voor het Helmondse openbaar vervoer
– Ook hier op de weblog beginnen complot – theorieën door te dringen. Ik heb daar niks mee. Het normale leven is al interessant genoeg!
Fijne Paasdagen!.
@ Boetzkes zegt benieuwd te zijn wie het Wethouder Bonte duidelijk gaat maken dat het een slecht plan is.
Wat dacht u van de GEMEENTERAAD?
@bonte Zoals een Hellemonds spreekwoord luidt: Iede Wiede Wietske, stik de moord mar mi oew fietske
Waarom zijn alle OV bussen niet al lang elektrisch en bijna gratis voor de mensen?
GroenLinks en links, zou het moeten weten.
We betalen immers, zat belastingen en milieuheffing in dit land.
Kom linkse potverteerders, kom eens met een mooi betoog en kloppende doorrekening.
@Mark op vrijdag 7 april 2023 om 17:56:
Kom je elke keer mijn boodschappen dragen
Weer goed bezig die de Bonte. Hij snap het tenminste.
Eigenlijk zouden ze hem burgemeester moeten maken, komt het toch nog een keer goed met Helmond.
Mijn stem gaat hij zeker krijgen.
@De weblog van Helmond op vrijdag 7 april 2023 om 17:30:
Echt mooi ! Morgen aan beginnen.
Ach ja, die Bonte met zijn grote smoel gaat nu weer op bek, denk erom, het is nu een Helmonder geworden, als hij ooit begraven wordt, dan wel op zijn buik, anders moet er teveel zand in dat gat! Wat doet die gast hier? te dom voor woorden net als alles wat hij roept de schoolverlater! Ga terug naar waar je vandaan komt, zijn we tenminste van 1 probleem verlost, dat probleem heet Bonte.
@Peter van Lieshout op zaterdag 8 april 2023 om 12:44:
Kijk, dat zijn cijfers waar we wat mee kunnen. Er wordt dus door de provincie relatief weinig betaald voor de openbaar vervoer concessie. Als we die optrekken naar het gemiddelde bedrag kunnen er dus heel veel lijnen gedraaid worden die nu als onrendabel afgeschaft zijn. Zoals ik al tijden roep, het is een politieke keuze.
@Willem Boetzkes raadslid HH op zaterdag 8 april 2023 om 11:12:
Als we als stad willen groeien en daarbij niet compleet dicht willen slibben, dan zullen er maatregelen moeten komen om het aantal vervoersbewegingen met de auto omlaag te krijgen. Het gaat dan ook niet zo zeer om het ontzeggen van de mogelijkheid om een auto te gebruiken, maar meer om te stimuleren dat in ieder geval het woon-werkverkeer zo min mogelijk verplaatsingen per auto bevat.
Carpoolen, bussen die alleen tijdens de spits rijden, mensen dichter bij hun werk laten wonen, stimuleren van gebruik van de fiets, het zijn allemaal middelen om dat voor elkaar te krijgen. En nogmaals, daarbij gaat het echt niet om “autootje pesten”.
Juist als automotive stad moet je volop inzetten op de oplossingen van de toekomst, zoals zelfrijdende shuttle busjes en andere vormen van elektrisch aangedreven kleinschalig vervoer. Blijven hangen in 20e eeuws denken over de heilige koe helpt dan niet.
@Michiel van Geel op zaterdag 8 april 2023 om 21:47:
Ik zal je van een illusie beroven: Als er al meer geld wordt geInvesteerd in het OV in Noord-Brabant (de bussen) dan zal dat hoofdzakelijk niet in Helmond zijn, maar op plaatsen waar al veel mensen de bus pakken. Daarbij je krijgt Helmonders alleen de bus in als het nagenoeg gratis is. En voor jou goede orde: carpoolen was een leuk experiment wat totaal is mislukt. En dat fietsplan gaat ook mislukken en dat werkt alleen bij goed weer. Wie gaat er bij regen of bij winterweer nog met de fiets?
Het plan van Bonte werkt alleen bij een dag- en nacht OV net door heel de stad, waarbij je ook ’s nachts en in het weekend kunt reizen en dat zal er nooit komen, want te duur.
Kleine electrische vormen van vervoer wordt ook een “mooi” experiment, wat echt wel werkt voor een zeer kleine minderheid van de bevolking maar waar de gewone man niet aan mee doet. Dat wordt weer een soort aangepast vervoer van busjes die eerst de halve stad doorkruisen voordat je op de plaats van bestemming arriveert. Bovendien als je met een gezin met zo’n busje moet reizen dan ben je nagenoeg een kapitaal kwijt, of denk jij ook dat dit vervoer gratis is? De Helmonder wil en zal reizen op het tijdstip wat hij zelf wil en die laat zich dat niet opdringen omdat dat nu eenmaal zou moeten. Daarbij wordt ook helemaal vergeten dat heel veel mensen nu en in de toekomst niet anders kunnen dan gebruik maken van de auto. Mensen moeten langer thuis blijven wonen in de zorg en door de vergrijzing zal dat meer en meer worden. Ik als mantelzorger zal altijd de auto nodig hebben, want ik kan ook midden in de nacht opgeroepen worden en dan heb je wel een auto nodig.
@MichielvanGeel. Niet geheel verassend lijkt u achter deze plannen vd wethouder te staan.
Maar is dit een plan uit de koker van de wethouder of wordt dit breed gedragen?
Het lijkt erop dat D66 dit plan steunt. Maar die steunen alles van dit college.
En neemt dit college de mening van burgers mee in hun uiteindelijke beslissing?
Lees eerst eens het plan en dan reageren.
Het is een visie richting 2040 en dat ziet de wereld er wel anders uit.
Alleen nog electro-cars etc.
https://www.deweblogvanhelmond.nl/wp-content/uploads/2023/04/Concept_Mobiliteitsvisie-Helmond-2040_def.pdf?fbclid=IwAR1NU0FMko7eI-0gdInikKt81kRy25QmRxt2tSFKmkCq1l-PQTlHDdodjDc
Wat zou er gebeuren met de GL,VVD,D66 als er nu gemeenteraads verkiezingen waren..
De hele kliek wat er nu zit van de grote partijen zouden niet terugkomen omdat ze gewoon opgelost worden.
Nederland althans het over grote gedeelte zijn deze partijen zat ze willen vanalles doen en binnen halen maar de gewone Nederlander word gewoon door het putje gespoeld.
Die bonte kan beter eerst terug naar school gaan en die dan wel af maken en tevens leren dat Helmonders anders zijn dan rotterdammers
@E Betgem za 8 april 2023 om 13:46
Precies! En als Helder Helmond fractie dragen we dit geluid in de raadzaal uit. En als derde grootste partij worden wij ook zeker gehoord. Maar de meerderheid ligt helaas bij GroenLinks.
Wij voelen ons soms als Don Quichot tegen de windmolens. Maar wat wij hier lezen komt zeker ook in de raadszaal terecht!
@Janssen op zaterdag 8 april 2023 om 21:17:
Leer eerst eens fatsoenlijk Nederlands schrijven, alvorens te roeptoeteren.
@Rolf op zondag 9 april 2023 om 01:56:
Het is aan de provincie om aan te geven wat er bereikt moet worden wat betreft de concessie. Als het criterium is dat elke brabander in een dorp of stad binnen een straal van 1 km van zijn huis minstens een keer per twee uur de bus moet kunnen pakken, dan is dat al een heel andere insteek dan dat elke lijn op zichzelf rendabel moet zijn. Het gaat er dus om dat als er extra geld bij gaat je daar ook de opdracht op aanpast.
Gezien de bereikbaarheid kun je als je woont en werkt in Helmond prima met de fiets en voor de regenachtige dagen hebben ze regenpakken/poncho’s uitgevonden. Als eenmaal tot de hoofden doordringt dat fietsen ook nog eens gezond voor je is en dat het je gewoon een sloot geld bespaart, dan laten mensen de auto steeds vaker staan. Nogmaals, ik heb het hier vooral over woon-werkverkeer.
Wat betreft dat dekkende OV netwerk, juist dat zelfrijdend elektrisch vervoer gaat dat mogelijk maken. Want wat je vergeet is dat een van de grootste kostenfactoren hem zit in het uurloon van de chauffeur. Vandaar ook dat je her en der buurtbussen ziet die door vrijwilligers worden bemand.
@E Betgem op zondag 9 april 2023 om 08:28:
Ik zie die plannen eigenlijk als een toekomstvisie die min of meer overeenkomstig is met onze werkelijkheid over een jaar of 20 a 30. Het is misschien wat optimistisch om te zeggen dat het in 2040 al helemaal waarheid is, maar dat zelfrijdend elektrisch vervoer voor een omwenteling gaat zorgen lijkt me onontkomelijk. We worden als we niet die kant op gaan immers vanzelf ingehaald door het feit dat als je meer hoogbouw gaat doen je de ruimte op de wegen niet hebt om al die extra inwoners auto te laten rijden. Dus dan keert de wal vanzelf het schip en zul je alle zeilen bij moeten zetten om de boel drijvende te houden.
@Willem Boetzkes raadslid HH op zondag 9 april 2023 om 10:12:
“Wij voelen ons soms als Don Quichot tegen de windmolens. Maar wat wij hier lezen komt zeker ook in de raadszaal terecht!”
Dat is nog eens gespierde ‘raadslid’-taal.
En wat heeft u gelezen, een greep van 100 meningen uit 50.000 Helmonders, dat u graag zou willen delen in de raadszaal?
Als fervente pleitbezorger voor het openbaar vervoer als basisvoorziening en als nutsvoorziening heb ik bladzijde 27 en 28 over het ov van het concept mobiliteitsvisie 2040 van de gemeente Helmond er maar eens even bij gezocht
Deze bladzijdes staan vol “ronkende” passages – ik noem er één: “De ambitie voor Openbaar Vervoer ligt hoog”. De ambitie voor het openbaar vervoer IS niet hoog, want er IS geen enkele ambitie voor het reguliere openbaar vervoer ten behoeve van de inwoners van Helmond en trouwens ook niet voor bezoekers aan Helmond.
Er wordt – ook weer “ronkend” – gesproken over twee HOV – lijnen namelijk een noord – zuid – lijn en een oost – west – lijn dwars door Helmond. De afbeelding daarvan spreekt boekdelen. Er staat GEEN ENKELE bushalte links en rechts – met andere woorden in de de verschillende woonwijken waar Helmonders wonen, werken en leven – van deze HOV – lijnen.
Wat heeft dit voor gevolgen voor de schaarse stadsbussen die nu nog rondrijden in Helmond?
De gemeente Helmond noemt dit rapport mooi een “concept mobiliteitsvisie”, maar dit is veel meer dan een visie. Het is een in beton gegoten concept waar niks meer aan te veranderen is. Met andere woorden: in de nabije toekomst gaan bushaltes en bushokjes gewoon verdwijnen in Helmond. Net als parkeerplaatsen voor automobilisten. Tenzij wij als inwoners van Helmond daar tegen (blijven protesteren! .
(In Eindhoven rijdt lijn 407 tussen NS station Eindhoven CS en de High Tech Campus v.v. waar ik weleens gebruik van maak. Lijn 407 stopt ook bij bushaltes in het centrum van Eindhoven, het Stadhuisplein, bij het Stadstheater en andere bushaltes, dus deze lijn is echt niet alleen voor de “expats” die de High Tech Campus bevolken).
In de visie wordt gesproken over de bereikbaarheid van de Automotive Campus in Helmond, de TUe – campus, en de High Tech Campus in Eindhoven en ook nog over de Brainportlijn.
Wat heeft een gemiddelde inwoner van Helmond aan de bereikbaarheid van deze “high tech hot spots” terwijl hij/zij alleen maar als patiënt of als bezoeker naar het Elkerliek – ziekenhuis of naar “de stad” of naar het station van de NS wil?
Antwoord: helemaal niks!
En wat is de Brainportlijn eigenlijk?
De plannen van de gemeente Helmond worden – afgaande op het merendeel van bovenstaande reacties – tot de grond toe afgebroken:
– door de Helmondse automobilisten,
– door de winkeliers in Helmond – centrum,
– door mensen met een beperking,
– en “last but not least” de ov -reiziger
Het draagvlak ontbreekt gewoon!
Ik koop niks voor de krokodillentranen van ex – wethouder Frans Stienen, want hij is medeverantwoordelijk voor de ov – malaise in en rond Helmond, maar hij heeft wel een punt over de opmerkingen gemaakt door (de gemeente?) Asten.
Lijn 320 rijdt vanaf het busstation naast het NS station Helmond Centraal via Asten en Someren naar Eindhoven en terug. Deze lijn staat óók al onder druk met alle gevolgen van dien voor forenzen, scholieren, studenten, ouderen, mensen met een beperking, recreatieve reizigers die voor hun dagje uit naar een NS station willen.
Van hetzelfde laken een pak voor de busverbinding met lijn 23 tussen Helmond en Boxmeer v.v. met dezelfde gevolgen.
De gemeente Asten en de gemeente Gemert – Bakel klagen hierover in het ED steen en been.
En wat doet de gemeente Helmond. Die klaagt geen steen en been, die klaagt helemaal niet, die doet gewoon helemaal niks. Komt Helmond van een andere planeet soms? Daar zijn we als Helmonders mooi klaar mee!
De lijst van mislukte Helmondse mobiliteitsprojecten neemt ondertussen imposante proporties aan met als dieptepunt Bravoflex (waarvoor Arno Bonte trouwens niet verantwoordelijk was, want dat waren zijn voorgangers van het CDA, de SP en D66.
Alles heeft tegenwoordig met geld te maken. Er zijn maar weinig dingen gratis in het leven. Ook het openbaar vervoer niet. De ov – reizigers – ik zeg het niet voor de eerste keer – BETALEN trouwens voor hun reizen van A naar B.
.
Het ligt allemaal aan de misplaatste zuinigheid en krenterigheid van de provincie Noord Brabant. – ik zou bijna medelijden krijgen met Hermes! – grapje; echt niet! – en dat moet drastisch veranderen!
Ik zal de samenstelling en het ov – beleid van het nieuwe Brabantse provinciebestuur met belangstelling en ook met argusogen volgen!
Hopelijk doet u dat ook.
@ Willem Boetzkes raadslid HH
HH wilde toch ook van de traverse af.
Hoe wil men hierin vervolgens een oplossing bieden in deze visie ?
Heb je ook ideeën over hoe dit dan vervolgens uit moet pakken ?
Ik hoop dat je de verbetering van bestaande fiets en voetpaden ook meeneemt.
@Peter van Lieshout op zaterdag 8 april 2023 om 12:44:
Antoinette Maas was – en is naar ik aanneem nog steeds – van GL.
@stapper zo 9 apr 2023 om 11:04
Het is vooral een metafoor welke aangeeft hoe lastig het is in de huidige raad tot compromissen komen. De tweedeling waar we een jaar gelden mee gestart zijn wordt nog lastig doorbroken. Ook op het thema mobiliteit wordt nog weinig ruimte gegeven voor nuances.
Het lijkt of je je moet aansluiten bij de auto haters OF bij de petrolheads. Wat mij betreft ligt de waarheid in het midden.
Als antwoord op je vraag. Mijn reactie vat het geluid samen maar op https://helderhelmond.nl/verkiezingsprogramma/mobiliteit/ lees je terug welke kant wij op willen met dit onderwerp.
@Fietser zo 9 apr 2023 om 11:09
Het één sluit het ander niet uit. Fietsers moeten zeker een plek hebben in onze stad. En veiligheid is daarbij het allerbelangrijkste. Want fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer.
@michielvangeel. Maar nu nog even antwoord op mijn vragen en die waren:
-Steunt D66 dit idee?
-Is dit een éénmansballon vd wethouder of staat het college hierachter?
Ja of nee volstaat hoor.
@ Willem Boetzkes raadslid HH
En het standpunt HH wilde toch ook van de traverse af ?
@Fietser op zo 9 apr 2023 om 14:12
Je ziet dat we er in ons verkiezingsprogramma geen concreet standpunt over innemen. De traverse verdient niet bepaald de schoonheidsprijs. En hoe/of we deze ooit goed ruimtelijk ingepast krijgen is een grote uitdaging.
Als je het mij vraagt ligt daar wel de oplossing. Ik zou niet snel tientallen miljoenen investeren in deze weg terwijl er nog heel veel belangrijkere uitdagingen zijn voor onze stad.
Je kunt van alles vinden van dat voorstel van wethouder Bonte, maar die heeft in ieder geval een duidelijke denkrichting (ook al is niet alles realistisch). Dat verkiezingsprogramma van Helder Helmond gaat alle kanten op en ze kiezen nergens, dus dat blijft aanmodderen. Op die manier blijft de Kanaaldijk ons centrum in tweeën splijten, terwijl fietsers daar voor hun klep worden gereden en onbetaalbare bussen leeg rondrijden. En als klap op de vuurpijl gaan ze voor een groene golf die ten koste zal gaan van de meeste Helmonders. Overal files en nooit meer snel oversteken zoals je ook in Eindhoven ziet, als het doorgaand (vracht)verkeer er maar door kan. Wie is dan het meest gek, Bonte of Helder Helmond?
@Niels wat een rare reactie. “Een duidelijke denkrichting ook al is die niet realistisch” ik vraag me echt af of je snap dat het hier over een bestuurder van onze stad gaat.
Jij legt de lat wel heel laag. Doe mij maar Helder Helmond. Vooral Rieter zegt tenminste waar het op staat. Goeie vent die wel naar de mensen luisterrt.
Ben het wel eens met Niels betreft het alle kanten op. In de wijk zegt men het een en in de raadszaal vaak weer het ander. Of andersom. Duidelijke richting is er dan niet. Zeggen waar het op staat is al te vaak een nee dit wil ik niet. Of een tegenstem. Met alleen luisteren ben je er helaas niet. Maar wat dan wel, en oplossingen ontbreken voor mij nog te vaak. Daar zouden ze misschien nog wat helderder in kunnen zijn.
Ben benieuwd naar de visie van Helder Helmond op mobiliteit. Dat er meer uitdagingen zijn voor de stad klopt. Maar wat is de uitdaging dan wel voor mobiliteit. Behalve het feit dat er meer inwoners komen en dus auto’s. Oplossing ligt bij de traverse maar standpunt, oplossing hierin is er niet. Al zegt de fractievoorzitter dan weer wel weg met de traverse. Maar is in het verkiezingsprogramma geen standpunt.
Ik begin medelijden te krijgen met wethouder Arno Bonte.
Niet veel, maar toch wel een beetje.
Niet alleen hier op de weblog worden zijn plannen neergesabeld, maar ook in de regionale pers. Om te beginnen in het Eindhovens Dagblad. En dit artikel is overgenomen door een aantal andere regionale dagbladen bijvoorbeeld het Algemeen Dagblad, BN De Stem, het Brabants Dagblad, de Gelderlander.
En ook in de sociale media.
Ik krijg ondertussen het idee, dat Arno Bonte door de Helmondse politiek – het college en de politieke partijen in het college – als “externe figuur”” ingehuurd is als “troubleshooter” om de mobiliteitsplannen van de gemeente Helmond – die al voor zijn komst vast lagen – te presenteren en te promoten bij de inwoners van Helmond. Hij doet dat met verve – dat moet ik hem nageven – maar het maakt hem wel de Helmondse kop van Jut!
Het zou het Helmondse college sieren om zich publiekelijk óf vierkant achter deze collega – wethouder op te stellen óf afstand te nemen van deze plannen.
Het laatste heeft mijn persoonlijke voorkeur. En daarin ben ik – dat is ondertussen wel meer dan duidelijk – niet de enige.
Helmond is allang een negatief buitenbeentje wat het mobiliteitsbeleid betreft in vergelijking met andere gemeentes in de regio, in de provincie, in de rest van Nederland. En al helemaal wat het ov betreft!
En dit wordt nog eens duidelijk geïllustreerd door het (negatieve) artikel in het ED
PS Ik heb eerder de vraag gesteld: Wat is de Brainportlijn?’
Ik heb zelf geprobeerd de antwoorden te vinden, maar veel heb ik niet kunnen vinden. Hooguit dat er sprake is van een complete stilstand – net als een file op de A2 op een maandagochtend – en elk normaal mens weet: stilstand = achteruitgang! Dus dit schiet óók al niet op.
Als ik me vergis, dan hoor ik dat graag!.
Het wordt tijd dat onze gekozen helmondse volksvertegewoordigers in de coalitie wakker worden en deze geldverslindende GroenLinkse droomwethouder naar huis sturen. Deze dromer mist elke realiteitszin.
@Stapper op vrijdag 7 april 2023 om 19:06:
“U kunt wel aan de reacties hier zien dat de Helmonders hier niet op zitten te wachten.” … 100 negatieve reacties op 50.000 Helmonders (ja ik overdrijf soms) zou je inderdaad als een overtuigende meerderheid kunnen kwalificeren.”
Van de dik 70 reacties zijn er 2 of 3 positief, de rest ondersteunt wat ik aangaf. Maak jezelf de rekensom?
“Een gedegen plan m.i. zou zijn om over zulke thema’s referenda te houden en te doen waar de overheid zijn mandaat voor heeft: het dienen van de bevolking.”
Nog meer mensen laten beslissen over zaken waar ze geen verstand van hebben (lees: niet voor gestudeerd hebben / geen affiniteit mee hebben)?”
Hier gaat de politiek dus structureel mis; het vanuit de ivoren toren op het plebs neerkijken onder het mom ‘deskundig’. Als er iemand niet voor gestudeerd heeft dan is het Bonte zelf wel die de middelbare school niet eens heeft afgemaakt.
En hoezo hebben mensen er geen affiniteit mee? Het zal iedere Helmonder raken dus iedereen heeft er mee te maken.
Het zou mooi zijn als de Helmondse politiek eens in gaat ze zien dat ze voor het volk regeren, i.p.v. over het volk heersen.
——————————————-
Naast het veelal benoemen van termen als links en communistisch (populair vingertje wijzen) lees ik in de reacties met regelmaat de woorden “beperking van mijn bewegingsvrijheid”
In welke vrijheid word jij in Helmond persoonlijk beperkt? Zodra er een restrictie wordt opgelegd leidt dit tot beperkingen.
Uit welke plannen van de heer Bonte blijkt dat?
Zijn die plannen al beleid? Helmond voert de SDG goals uit. 15 Minuten stad is daar onderdeel van.
En waar kan ik dat lezen? (bronnen?) https://www.weforum.org/agenda/2021/11/15minute-city-falls-short/
@Gerard Luijten op dinsdag 11 april 2023 om 10:51:
Volgens mij zijn er twee 15 minuten-normen:
-1- voortzetting van de huidige praktijk: in een stad is eigenlijk alles al goed bereikbaar, maar dan hier en daar nog wat puntjes op de i zodat een autovrij bestaan voor iedereen haalbaar wordt die dat wil en die niet lichamelijk van dit hulpmiddel afhankelijk is;
-2- de versie van complot-theoretici, waarin de overheid je allerlei beperkingen oplegt waaraan anti-partijen hun bestaansrecht ontlenen.
Volgens mij gaat het Bonte om -1-. Dat straks veel meer kan wil niet zeggen dat je verplicht bent van de nieuwe mogelijkheden gebruik te maken en de oude op te geven.
@Sander Lam op dinsdag 11 april 2023 om 11:32:
Optie 2 is nodig om optie 1 te kunnen bereiken. Daar hoef is niks complot-achtig aan.
Het feit alleen al dat er gestuurd gaat worden naar een autovrij bestaan tegen de wil in van de meesten als ik hier zo de reacties zie, is al een beperking.
Enkele voorbeelden die hier genoemd worden zijn het inrichten tot 30km wegen van ALLE wegen in Helmond (beperking)
https://www.sglh.nl/nieuws/wethouder-bonte-aan-het-woord
1 Auto per adres (beperking)
Je kunt het verpakking als complottheorie. Bovenstaande twee recente voorbeelden geven duidelijk aan dat het beleid is waar actief op gestuurd wordt.
Het klopt dat het mooier wordt ingepakt dan dat het in de praktijk gaat worden.
@Mario op maandag 10 april 2023 om 13:01:
Het verdwijnen van Arno Bonte van het Helmondse politieke toneel maakt geen enkel verschil. Hij voert de plannen van de gemeente Helmond uit.
Het statistiekbureau van de Europese Unie Eurostat – het equivalent van ons eigen Nederlandse Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) – heeft vastgesteld, dat “het toerisme in Europa zich verder herstelt van de pandemie” en dat “het aantal overnachtingen in 2022 is gestegen van 364 tot 450 miljoen (12% minder dan in 2019).
Deze overnachtingen gaan natuurlijk gepaard met een hoop reizen heen en terug, met andere woorden: met een hoop mobiliteit, want “teleporteren” zoals in Star Trek bestond in 2022 niet. Als ik de woorden mag geloven van de gemeente Helmond is dit misschien in 2040 wel mogelijk!.
Mobiliteit is een groot goed. De hele geschiedenis door heeft de mensheid gereisd. De Romeinen reisden al naar Egypte om daar de piramides te gaan bewonderen. Vanaf de 17e eeuw maakten jongemannen uit de gegoede klasse hun “Grand Tour” door Europa in het kader van hun opvoeding. Vanzelfsprekend werden vrouwen in die tijd uitgesloten van deze INTERRAIL avant la lettre – ervaring.
Gelukkig is mobiliteit in onze tijd flink gedemocratiseerd. En dat laat NIEMAND zich meer afnemen! Ook niet door de gemeente Helmond.
En wat doet Helmond?
Alleen maar obstakels en barrières opwerpen voor de mobiliteit van de inwoners van Helmond en ook van de bezoekers aan Helmond! En dit onder het mom van “progressief, groen, klimaatbewust”. Het tegendeel is waar: conservatieve, en tunnelachtige visies. En een schromelijk tekort aan “fact checking”.
Ik noem het rapport van het Plan Bureau voor de Leefomgeving (PBL), een adviesbureau voor de overheid – en de gemeente Helmond is toch “overheid”? – dat vaststelt dat “essentiële voorzieningen onbereikbaar zijn voor mensen die geen auto hebben door het ontbreken van adequaat openbaar vervoer. En Helmond is daar een voorbeeld van.
PS Ik was gisteren op het Helmondse Stationsplein om met een van de treinen van de NS (die in tegenstelling tot de bussen van Hermes wél frequent rijden) verder te reizen.
Het is daar een puinhoop, een zootje door het grote aantal omgevallen, omvergesmeten fietsen: “Zwerffietsen” in de openbare ruimte. Het is toch de gemeente die verantwoordelijk is voor de openbare ruimte!
@Mario op maandag 10 april 2023 om 13:01:
Denk dat jij alle realiteits zin mist !
De Bonte snapt tenminste wat voor enorm groot probleem wij hier op onze aardbol hebben.
Deze man moeten ze in Brussel neerzetten naast Timmermans.
Maar wel heel fijn dat hij nu kleinschalig begint.
@Karel op wo 12 apr 2023 om 22:48
De enige die realiteitszin mist is dhr bonte
30 km zones aanleggen in hele wijken terwijl auto’s juist dan net zoveel vervuilen dan met 130 en zelfs meer schadelijke stoffen uitstoten want motor koud.. dat kost miljoenen, en daarna meer kosten voor het onderhoud van de weg.
Voor 1 miljoen een paar dassen tunnels aanleggen onder de n270, zonneparken willen op velden rondom de stad …
De enige die daar rijk van wordt is de zonnepark eigenaar die krijgt de apx prijzen per geleverde MWh en de burger die mag de hoofdprijs aftikken. Dan zorgen deze parken er voor dat door hun enorme opwek dat het middenspanningsnet vol zit de hoofdkabels naar de wijk transformator 10 kv en soms 20 kv
Enorme investeringen in dat net tot gevolg die wij als burgers middels een steeds hoger wordend vastrecht mogen gaan betalen, resultaat hogere rekening… maar ja het is groen….
Op een aantal na vergeten ze daar in de raad dat men er zit voor en betaald wordt door de helmonders en dat men zich vooral bezig dient te houden met de belangen daarvan…
Dus niet zaken zoals deze parken willen aanleggen, die de helmonder niets opleveren, behalve op papier de stempel groen…
Men kan er voor kiezen om ipv miljoenen te investeren in voor de bühne projecten, dit geld aan te wenden om zsm eerst in de armste wijken op alle huurwoningen zonnepanelen te laten leggen ..dit levert hetzelfde milieu voordeel op en tegelijk bestrijd het energie armoede.
Als men in den Haag Geld krijgt van de rijksoverheid om de Victory Boogie Woogie tunnel van 2.8 km aan te leggen (300 miljoen) terwijl er maar 38000 auto’s per etmaal door rijden, waarom kan dit in Helmond dan niet voor de traverse, met veel meer verkeer? Een antwoord van de lokale d66 politicus: ja maar wij zijn geen grote stad in de Randstad dat is niet te vergelijken… zijn wij soms alleen goed om belasting te betalen voor de randstad? Kom op zeg !
Het mist aan visie, en lef om een goede oplossing te regelen .. en dan wordt er een halfbakken oplossing bedacht om het verkeer maar weg proberen te pesten.
Een diftar systeem invoeren terwijl nog voordat het ingevoerd werd er al bekend was dat nascheiding veel beter en goedkoper werkt, ondertussen mogen we per (grote)bak 9 euro betalen om deze aan de straat te zetten en de puinhopen overal stapelen zich op .. hele pakken laminaat, matrassen en weet ik wat voor zooi wordt overal gedumpt oa langs de kledingbank en er in, ondertussen 3.5 miljoen over de balk voor ondergrondse containers bij de hoogbouw, waar men in de toekomst per keer openen van dat ding weer euro’s gaat betalen, dat gaat dus niemand doen en en het worden net als in Amsterdam complete vuilnisbergen want je kan tenslotte de zak er ook naast zetten… kosten gaan oplopen rijzen de pan uit…een keer raden wie die waanzin mag gaan betalen.
Dan hebben we het nog niet over een stadion wat eerst 17 miljoen …maar inmiddels 31.4 miljoen gaat kosten.
Natuurlijk ligt bovenstaande niet allemaal aan dhr bonte, maar al zijn plannen zijn geldverkwisting om voor de bühne groen te lijken en de helmonder is er niet mee geholpen.
De gemeente dient helmonders die dat willen en niet verplichten, te helpen bij het verduurzamen en tegelijk degene die in energie armoede zitten te helpen dan snijd het mes aan 2 kanten… geld wordt er al genoeg weg gegooid….
@Willem Boetzkes raadslid HH op zaterdag 8 april 2023 om 11:12:
Hij zegt toch niet dat elke Helmonder voortaan maar moet gaan fietsen? Hij wil het centrum autoluw krijgen. Linksom of rechtsom zullen we toch allemaal iets bij moeten dragen om te zorgen dat deze planeet bewoonbaar blijft. En fietsen is best gezond hoor!
Zonder commentaar, zomaar een stukje als je zoekt op google:
Sinds 2005 zit Bonte in de Rotterdamse gemeenteraad. Hij voerde het woord over milieu, sociale zaken, verkeer, huisvesting en ruimtelijke ordening. Hij haalde veelvuldig landelijke media met onorthodoxe voorstellen: zo stelde hij onder andere voor de Vierdaagse van Nijmegen naar Rotterdam te verplaatsen, een zeppelinhaven aan te leggen in Rotterdam en anticonceptiepillen te verspreiden onder duiven. Ook organiseerde hij verzet tegen de snelle invoering van de OV-chipkaart en nam hij het initiatief voor een Rotterdams klimaatplan. Zijn vele initiatieven leverden hem een niet onverdeeld positieve reputatie op: omdat Bonte “bijna dagelijks een vers plan de media inhoest” noemde een columnist hem een “blaaskaak” en “brulkikker”.Later werd hij door dezelfde journalist een “blindganger” genoemd omdat hij “wekelijks z’n longetjes leeg hijgt op kolderieke proefballonnen, waarmee hij de hele raadszaal in de slappe lach krijgt.” In 2010 werd hij lijsttrekker: de partij ging van twee naar drie zetels in de Rotterdamse gemeenteraad maar bleef buiten het college van burgemeester en wethouders.
@Louis van de Werff op zondag 16 april 2023 om 13:22:
Wat doen we dan met deze man hier in Helmond, nog meer gewauwel aanhoren ?
Man man man de dwangclub GL.
Wat heb je toch een heerlijk eenvoudig leven als je op alles wat los en vast zit commentaar levert maar zelf nooit met ook maar iets van een oplossing aankomt. En een eventuele oplossing mag natuurlijk never nooit ten koste van je eigen gemak gaan, stel je voor zeg.
PS niet voor een specifieke reageerder maar in het algemeen op de vele zure reacties hierboven.
(kop uit het ED van 17 april)
Officieel startschot voor de bouw van sportcampus op De Braak:
HELMOND – Na jaren van voorbereiding en planning werd gisteren de officiële aftrap gegeven voor de bouw van de multi-functionele sportaccommodatie (MFSA) op De Braak. Aan de Rembrandtlaan werd een levensgroot bouwbord onthuld.
Bart Hoffman 17-04-23, 21:17
=======================
Gefeliciteerd met deze volgende mijlpaal!
Heeft de gemeente prognoses over de aantallen bezoekers aan Campus De Braak? (Want het gaat niet alleen over de SPORTcampus, maar over de HELE Campus).
En hoe komen die allemaal daar? En hoe gaan die weer allemaal weg?
Te voet? Prima!
Op de (al dan niet elektrische) fiets? Prima!
Al dan niet in een regenpak of poncho? Regenpakken en poncho’s zijn gemaakt van kunststof en kunststof is slecht voor het milieu!
Of met de auto?
De mantra van wethouder Arno Bonte – de profeet – is “minder auto’s in Helmond”.
Wat zijn de prognoses van de gemeente over het aantal auto’s dat zich verplaatst naar Campus De Braak, daar parkeert en ook weer vertrekt?
Zijn er genoeg (al dan niet) betaalde parkeerplaatsen voor de bezoekers?.
Of gaan deze auto’s overlast bezorgen in de woonwijken in Helmond – Noord. Om nog niet te spreken over de verkeersonveiligheid daar.
Het lijkt er sterk op, dat “autoluw” wel geldt voor Helmond – Centrum, maar niet voor Helmond – Noord! Maar ja, verschil moet er wezen!.
De gemeente Helmond heeft alle hoop gevestigd op de oplossingen die de “Automotive Campus” gaat bieden in de verre toekomst – zelfrijdende minibusjes – en deelfietsen, deelbakfietsen, deelsteps (ondertussen verboden in Parijs), deelscooters, deelauto’s.
Ik deel dit optimisme van het college, van de gemeenteraad, van de ambtenaren. totaal niet. Want dit gaat gewoon niet lukken, net zoals dat met Bravoflex het geval was.
Het mobiliteitsbeleid in Helmond is symboolpolitiek op de vierkante millimeter – op de wereldkaart is Helmond niet eens groter dan die vierkante millimeter – en al helemaal als je het vergelijkt met het buitenland – en dat zijn dan ook andere Lid – Staten van de Europese Unie – en dan vraag ik me toch af: Hoe dom en kortzichtig kun je zijn?
Een – en ik zeg met nadruk ÉÉN – voor de hand liggende oplossing wordt nooit genoemd: frequente busverbindingen – van Hermes – van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat van en naar de bushalte bij Campus De Braak vanuit de vele andere woonwijken in Helmond. Geeft meteen een flinke “boost” aan de mobiliteit (die meer dan hard nodig is) van alle inwoners van Helmond.
Ben ik nu een zure reageerder die commentaar levert op van alles en nog wat en geen oplossingen aandraagt? Ik dacht het niet!
Ik denk niet dat met goed openbaar vervoer alles is opgelost, want sommige mensen krijg je met geen mogelijkheid uit de auto. Bonte heeft o.a. HOV lijnen genoemd, als hij nu daar eens mee was begonnen met (gratis/zeer goedkoop) openbaar vervoer door de hele stad! Dan krijg je een stuk meer draagvlak. Dat je als inwoner zeker weet dat de noord/zuid en oost/west verbindingen ALTIJD voorhanden zijn, dan heb je kans dat mensen daarvoor kiezen. Als je eerst moet gaan uitvogelen of en wanneer er OV is dan is het zoveel makkelijker om toch de auto te pakken, die staat immers voor de deur.
Er moeten inderdaad goede alternatieven zijn om de auto minder te gebruiken. Probeer mensen te motiveren en te overtuigen daar kom je veel verder mee dan het af gaan dwingen.
Praktisch is het nog lang niet haalbaar;
Laatst een grasmaaier gekocht op Marktplaats aan de andere kant van Helmond. Hoe ga ik dan doen op de fiets of de bus? Ook als de bestaande lijnen rijden gaat dat niet. Een deelauto misschien? Past ie niet in.
Naar het werk als het regent dat het giet. Op het fietske naar het station/bushalte en verzopen aankomen? Met de taxi of deelauto naar het werk? Veel deelauto’s nodig dan.
Het gaat gewoon niet werken.
Erg goed bezig deze man. Een aanwinst voor Helmond !
Dat Bonte maar alvast begint met die bedrijfsbusjes na werktijd uit de wijken te weren……!
@Stapper op vrijdag 7 april 2023 om 19:06:
@Gerard Luijten:
“U kunt wel aan de reacties hier zien dat de Helmonders hier niet op zitten te wachten.” … 100 negatieve reacties op 50.000 Helmonders (ja ik overdrijf soms) zou je inderdaad als een overtuigende meerderheid kunnen kwalificeren.
We maken de balans op:
6 voor
82 tegen.
Een overtuigende meerderheid inderdaad. Tel jij even de reactie op het stukje van Hanneke dat we MOETEN!!!!! veranderen?
@Gerard Luijten op donderdag 27 april 2023 om 23:49:
Dit geeft aan dat Arno Bonte met zijn plannen wederom kan verhuizen, terug na af Rotterdam
@Gerard Luijten.
Als 82 mensen beweren dat licht een golfverschijnsel is en 6 mensen beweren dat licht uit deeltjes bestaat. Trekt u dan ook de conclusie dat licht een golfverschijnsel is?
Zo bedrijft u immers statistiek naar aanleiding van de reacties in dit artikel.
@Stapper op zondag 30 april 2023 om 22:16:
Het betreft een maatregel die alle Helmonder betreft, dus waar alle Helmonder een mening over mogen hebben. Mogen van jou dan ook alleen degenen met kennis van zaken voortaan gaan stemmen? En bepaal jij dan wat waar is? Enge gedachte.
Geen appels met peren vergelijken. Als je ziet dat de verhouding voor en tegen zo groot is dan is er werk aan de winkel.
@Gerard Luijten op maandag 1 mei 2023 om 15:40:
Ik ben het met u eens dat elke Helmonder het recht heeft op een eigen mening. Sterker nog, dat is het recht van elke mens
“Mogen van jou dan ook alleen degenen met kennis van zaken voortaan gaan stemmen? En bepaal jij dan wat waar is? Enge gedachte”
En weer stel je aannames op, over zaken die ik niet beschreven heb, en verbind je daar een conclusie.aan.
“We maken de balans op:
6 voor
82 tegen.
Een overtuigende meerderheid inderdaad.”
Ten eerste ben ik van mening dat je conclusie nogal polariserend is; je bent voor of je bent tegen. Ik kan me goed voorstellen dat je het op sommige punten niet eens bent met de plannen en op sommige punten juist wel..
Ten tweede: Hoe betrouwbaar is jouw conclusie?
Is de groep (unieke) lezers die een reactie geplaatst heeft op dit item (steekproef):
* representatief voor alle Helmonders?
* groot genoeg?
Ik heb daar mijn twijfels bij.
Ik ken namelijk veel (wat is veel? alles is relatief) Helmonders wiens mening genuanceerder is dan alleen ja/nee of voor/tegen.
Zo ver als ik het PLAN van wethouder Bonte begrijp is het een plan en geen volstaand en beslist feit.
Goed plan ook de drukke traverse opdoeken graag een auto vrij centrum met de gracht terug die het kasteel met het centrum verbind
Hartelijk dank 🙂
Groenlinks pest niet alleen onze boeren maar ook mensen die een auto hebben. ‘Autoritaire rijken’ beslissen voor u en mij. Niet u of ik maak uit of we een fijne en betaalbare auto hebben, maar anderen denken en beslissen voor ons. Alsof we kleuters zijn of slechts marionetten aan de touwtjes van gl en d66. De laatste verkiezingen lieten zien dat ‘autoritaire rijken’ gecorrigeerd worden door de kiezer. De democratie werkt!
De heer Bonte had het met Groen Links verprutst in Rotterdam.
De klimaat plannen vallen niet zo goed in Nederland doordat er mensen zijn die dit niet kunnen bekostigen. Kan me nog een mooi plan van Groen Links en D66 herinneringen in Amsterdam alles moest groener dus windmolens.
Aan het Ij in Amsterdam moesten er ook komen ,maar daar woonde veel Groen Links en D66 mensen en die vonden het niets. Geen windmolens bij ons voor de deur riepen ze en jawel ze staan er nog steeds niet. Even terug komend op onze stad Helmond. Deze wethouder wil de stad autoluw maken wat de doodsteek is voor de ondernemers. Veel Helmonders gaan reeds naar Eindhoven i.v.m. De winkels die er in ruime maten zijn. De mensen willen beleving in een centrum en hun gekochte spullen in hun heilige koe vervoeren. Tevens is het een raar plan wat naar mijn inziens de belastingen verhoogd voor de Helmonders doordat er geen miljoenen euro’s meer opgehaald worden BOAs werkeloos scanauto kan weg en niet te vergeten het personeel van de ondernemers. Dat hij misschien denkt er een park van te maken met een horecagelegenheid zie nieuw park geen ondernemer voor te vinden. De hoogwaanzin van dit soort partijen worden nooit iets. Kijk maar hoe het gaat met de scheiding van het afval het is reeds bekend dat het scheiden bij de afvalverwerkende industrie goedkoper is maar eze partij denkt daar ook anders over met het motto milieu je kunt €9 besparen per jaar met een ruime verhoging 🤒 is het een sigaar uit eigen doos.
Wat bedoel je dan Theo? Die 15% stemmen voor BBB?
Beste Roland, je komt over als kleinerend over de kiezers in Helmond. Met 15% werd BBB in Helmond de grootste partij. Dat is een stevig signaal. GroenLinks kreeg slechts 7,8% en kelderde enorm in Helmond (16,8% 16-3-2022 gemeenteraadsverkiezing).
Doe recht aan en ben respectvol voor de kiezer in Helmond. Stop met peperdure plannen die door een belangrijke groep Helmonders niet gesteund worden, dat zou een belediging zijn en bewust verdere scherpte in de politiek aanwakkeren. Niet doen.
15% BBB was voorheen o.a. FvD. En er veranderde helemaal niets. Waarom? Omdat 85% van de kiezers andere ideeën heeft. Dus hoezo gecorrigeerd?
Je kunt niet de kiezers op de in principe grootste partij van Helmond wegzetten. Dat is autoritair en weinig respectvol. De nu theoretisch kleine partijen als gl en d66 doen alsof zij de grootste zijn en nog even hun peperdure beleid willen uitstrooien. gl en d66 hebben nu theoretisch niet meer dan 12,9% van de Helmondse kiezers achter zich, BBB is groter en de grootste, met 15%! Respecteer de verkiezingsuitslag van de BBB, zoals je ook zelf gerespecteerd wil worden.
Een ander item hier op de weblog:
Veel snelle auto’s bij Fast X première in Pathé
Helmond: De “Fast and Furious City”.
Een leuke reportage met mooie foto’s van mooie auto’s.
Pal voor de deuren van de Stadswinkel.van de gemeente.
En stuk voor stuk enthousiaste reacties bij dit item
En dan die rare Mobiliteitsvisie van de gemeente Helmond.
Worden deze auto’s misschien de nieuwe “deelauto’s” waar wethouder Arno Bonte (GL) het over heeft?
Of een voorbeeld van het “autoluwe” centrum van Helmond?
Kunt u het nog volgen? Ik niet!
Een autoloze ov – reiziger
Over het autoluw maken van het centrum is al veel geschreven. Ik stel voor dat wethouder Bonte eerst zorgt voor een uitstekend OV in Helmond. Daarna flinke parkeerterreinen aan de rand van het centrum waarvan permanent elektrische busjes van en naar het centrum rijden om mensen er naar toe te brengen en ook weer ophalen. Als dit alles na een paar jaar goed functioneert, dan pas het centrum autoluw maken.
Ik ben trouwens benieuwd welke politieke partijen de huidige visie van Bonte ondersteunen.
Opmerkelijk politiek beleid rond het ‘Mobiliteitsplan’ door dit College en een gemeenteraad die het grotendeels laat gebeuren. In de kern: Meer en meer mengt de staat zich in het leven van alledag, en de bemoeienis van wethouder Bonte (GL) is daarvan alleen maar een voorbeeld. En altijd wordt die inmenging onderbouwd met ‘noodzakelijkheid en onvermijdelijkheid’ (cfm. Martin Sommer, Volkskrant 27-5-2023).
Geen wonder dat Caroline van der Plas (BBB) zo’n succes heeft. Zij doet domweg wat een partij van oudsher hoort te doen: woorden geven aan de noden en gevoelens van burgers. Geen wonder ook dat de oude middenpartijen verpieteren. Niet de kiezers zijn weggelopen, maar PvdA, CDA en VVD hebben zich aangesloten bij d66 en GroenLinks en een lange neus naar hun kiezers getrokken, onder verwijzing naar noodzaak en onvermijdelijkheid.
Mi Hellemonders zal nooit z’n mond houden als het gaat over ONS Helmond.
De bijdrage van Mi Hellemonders over de Mobiliteitsvisie commissievergadering
30 mei 2023
Het Masterplan is nodig om een gezamenlijke visie op mobiliteit vorm te geven.
Het is belangrijk om in de komende jaren
– Een aantal grote infrastructurele projecten in te passen
– De mobiliteitstransitie in de stad vorm te geven
– En de verkeerscirculatie in goede banen te leiden.
Het masterplan gaat in op de gewenste mobiliteitstransitie
– Het stimuleren van duurzame vormen van vervoer (lopen, fietsen, openbaar vervoer en deel mobiliteit
– Hoe verschillende vormen van mobiliteit met elkaar samenhangen
– En op welke manier we dit organiseren in de beschikbare ruimte
Hierbij wordt rekening gehouden met de andere ambities van de stad.
– Klimaat
– Verstedelijking
– Groen
– Vestigingsklimaat
– En leefbaarheid
Het masterplan moet in kaart brengen welke impact dit heeft op thema’s als
– Parkeren
– Verkeerscirculatie
– En een autoluwe stad
In de voorliggende visie ontbreekt nogal wat
Mijn bijdrage heb ik verdeeld in 4 onderdelen.
1. Geef participatie de tijd, ook bij haast.
Dat participatie in plan en besluitvorming door inwoners en andere belanghebbenden van groot belang is, is alom bekend.
Zo zorgt het ervoor
– Dat lokale kennis kan worden benut
– Dat omwonenden zich betrokken voelen bij het project
– En zo meer mede-eigenaarschap zullen tonen bijv door er goed voor te zorgen
– En dat er meer draagvlak is voor een project, draagvlak en participatie zijn twee van de sleutelwoorden.
Vanuit het centrummanagement hebben wij mogen vernemen dat door voormalig wethouder Antoinette Maas in 2019 een eerste aanzet is geweest.
Hierna volgde op 7 april 2023 de voorliggende visie. Tussentijds zijn er geen bijeenkomsten cq gesprekken geweest. Vandaar dat er veel ongenoegens zijn ontstaan, ook bij winkeliersvereniging en wijkraden.
2. Reeds in het jaar 2000 was het bekend dat we in Nederland te maken krijgen met een sterke vergrijzing. Vanaf dat moment kijkend naar 2040 een verdriedubbeling zelfs.
Dit is een zeer belangrijke factor. We krijgen in de gehele stad hiermee te maken.
Vandaar dat wij denken dat er gekeken moet worden naar de impact van deze vergrijzing in verhouding met mobiliteit, maar wellicht nog belangrijker de Immobiliteit en de effecten daarvan. Op enig moment wordt fietsen ingewikkeld hoe faciliteer je andere vervoersmogelijkheden
– Bijvoorbeeld scootmobielen
– Een goed openbaar vervoer dat ook voor ouderen goed toegankelijk is
– Deur tot deur faciliteiten voor mensen die echt nog maar hele korte afstanden kunnen lopen
Enkele vragen die de zorg o.a. aan ons heeft voorgelegd
3. Het centrum autoluw maken is een mooi wensbeeld.
Maar leg ons eens uit waar de de verhoudingen liggen tussen
het volproppen van giga grote nieuwe woonvoozieningen en het toepassen van C.R.O.W waarin sinds 2003 elk huis recht heeft op 1,7 parkeerplaats. C.R.O.W staat voor Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-Water en wegenbouw en de Verkeerstechniek.
Wat te denken over
– Parkeerproblemen naar de wijk?
– Betaald parkeren inwoners van de wijk?
– Toegenomen verkeersdrukte in de wijk?
– Verkeersveiligheid in de wijk?
4. Wanneer niemand er vanavond over begint willen Mi Hellemonders het toch gezegd hebben.
De Kasteel-Traverse die Helmond in tweeën deelt, wat gaan we hiermee doen?
Deze weg op palen waar bij menige Helmonder de nekharen overeind gaan staan, is in 1959 onder veel protest er gewoon doorheen gedrukt. Zelfs 7000 bezwaarschriften mochten bij de Raad van State niet voor serieus worden aangenomen.
Heb ik al een keer draagvlak en participatie genoemd?
Nou wij zijn heel benieuwd op welke wijze er gekozen gaat worden voor infrastructurele aanpassingen waarmee Helmond eindelijk weer verenigd kan worden.
Wij hebben sterk de indruk dat deze mobiliteitsvisie zelf nog vele aanpassingen nodig heeft en er nog heel veel huiswerk moet worden gemaakt.
MobiliteitsVISIE gekeken met de ogen bijna dicht voor de schoonheid van Helmond
Herbie Guldenaar
Raadslid / Fractievoorzitter
MI HELLEMONDERS
@Herbie Guldenaar op woensdag 31 mei 2023 om 13:46:
Goed gesproken! Hopelijk luisteren ze naar jou, maar ik ben er bang voor dat alles al lang beslist is. 🙁
Update 2:
Vanmiddag werd bekend gemaakt dat de behandeling van de Mobiliteitsvisie (pdf) in de Adviescommissie is uitgesteld tot dinsdag 12 september. Zodoende krijgen zowel inwoners als andere belanghebbenden meer tijd om hun mening daarover te geven. Dat verkeersplan werd sinds 6 april veelvuldig aangesneden en besproken op de weblog.