Q&A: 1,1 miljoen euro voor 7 dassentunnels
Joyce Willems-Kardol van de VVD stelde schriftelijke vragen aan B&W over de 1,1 miljoen euro die 7 dassentunnels onder de N270 gaan kosten. De gemeente Helmond gaat die onder zo’n 2 kilometer van de snelweg naar Eindhoven aanleggen. De werkzaamheden beginnen rond de zomer.
Hieronder staan haar 8 ingediende raadsvragen (Question) voorafgegaan door haar inleiding. Zodra we de antwoorden (Answer) van B&W hebben, plaatsen we die (zoals altijd) ook in zijn geheel in de reacties hieronder.
Recent stond in het ED: Ook dassen verdienen de ruimte: zeven tunnels onder N270 á 1,1 miljoen. Het gaat om het weggedeelte vanaf de Brandevoortsedreef tot iets voorbij de Nedervoortsedreef in Helmond. De dassen wonen nu deels in Brainport Smart District (BSD), de ‘’slimme’’ wijk in Brandevoort. “De dieren die er nu leven willen we graag een nieuwe plek in de wijk bieden” aldus de gemeente. VVD Helmond heeft hierop de volgende vragen:
- Om ruimte te maken voor de woningen van BSD moeten de dassen worden verplaatst en dat heeft een flink prijskaartje: € 1,1 miljoen voor 7 tunnels voor dassen. Oftewel een kleine starterswoning per dassentunnel. Waarom wordt er juist voor deze oplossing gekozen?
- Bij wie is er ecologisch advies ingewonnen om te bepalen of er met deze tunnels een verbinding met geschikt leefgebied in Nuenen kan worden gemaakt?
- Bent u het met de VVD eens dat €1,1 miljoen wel erg veel geld is om te besteden aan dassentunnels. Kan dit, in de gedachte van BSD, niet slimmer of innovatiever? Zijn er goedkopere alternatieven voor handen? Zo ja, welke zijn dat dan en waarom is daar niet voor gekozen? Zo neen, zijn deze alternatieven onderzocht en kunt u ons daar meer over vertellen?
- Op een traject van ca 1,8 kilometer worden 7 dassentunnels aangelegd en dat betekent dat om de ca 300 meter een dassentunnel komt. Waarop baseert u dat er ook écht 7 dassentunnels benodigd zijn? Is er gekeken naar de “wissels” en de locatie van aanrijdingen met dassen?
- Er is al een kunstburcht aangelegd langs de N270 bij de Neervoortse dreef. Waarom is juist deze locatie gekozen en waarom is geen overleg gevoerd met de lokale wildbeheerseenheid (WBE) over een alternatieve locatie?
- De huidige dassentunnels staan daarnaast ook vol water. Wat gaat dit college doen om te zorgen dat de nieuwe dassentunnels niet onder water lopen en daarmee belastinggeld wordt weggespoeld?
- Belangrijk daarnaast is het plaatsen van een raster, de dassen kunnen nu gewoon de weg op. Worden er nog rasters geplaatst bij de oude en nieuwe locaties?
- Wanneer de gemeente overgaat tot het aanleggen van deze tunnels, gaat het college voorafgaand aan de aanleg van de nieuwe dassentunnels wel contact opnemen met de experts en belanghebbenden zoals WBE De Helm?
In de reacties hieronder staat een update.
17 reacties:
Dieren krijgen dankzij de mens steeds minder leefruimte en komen daarom ook steeds vaker naar de bewoonde wereld toe, het begint in dorpen en stadsranden en daarna richting de drukkere gedeeltes, ook mede veroorzaakt door het zwerfafval.
Aangezien dieren ook hun leefgebied moeten hebben vind ik het geen weggegooid geld mits alles in 1x goed gebeurd.
De dieren kunnen er immers niets aan doen, maar het is en blijft wel veel geld en had inderdaad de wildbeheerseenheid ingeschakeld moeten worden.
En zorg voor een goede uitvoerder, geen zakkenvuller.
Om het ff in perspectief te plaatsen, dit is dus 26,09 euro per huishouden in Helmond voor Dassen tunnels….
1.1 miljoen / 42.158 huishoudens (2023)
Gemeentelijke lasten omlaag met 26 Euro of Dassen tunnels wat zou de helmonder kiezen?
Beetje veel geld voor een pijp er onder door te persen …
Of wordt het een tunnel met vluchtroutes bordjes en verlichting, en state of the art afzuiging??
Ik heb daar liever dassen dan die blokhutten voor hippies.
9. Zijn er uberhaupt dassen rond de N270 gesignaleerd?
Daar zouden ook heel veel andere goede dingen van gedaan kunnen worden…. maarja, GroenLinks 🤦🏼♂️
@Hommeles op woensdag 3 mei 2023 om 16:25:
Een hele goede vraag!!
Maar laten we zeggen dat er een paar dassen zitten, is het dan niet heel veel goedkoper om die diervriendelijk te vangen en ze elders uit te zetten waar er wel leefruimte voor die dieren is? Dat scheelt ruim een miljoen euro.
Bedenk daarbij ook even dat het de bedoeling van B&W is dat de aanwezige dassen vertrekken uit het Brainport Smart District. Als ze dan na een tijdje door die tunnels vertrokken zijn, worden die tunnels dan weer dicht gemaakt?
En nog een vraag (de vraag stellen is hem beantwoorden): komt er een verkeersbordje bij te staan dat het een eenrichting tunnel is? 😉 Want het is juist niet de bedoeling dat er via die tunnels dassen verhuizen (of terugverhuizen) naar het Brainport Smart District.
Deze kosten kunnen toch gewoon doorberekend worden aan de bedrijven die zich in het BSD gaan vestigen?
@José Joosten op donderdag 4 mei 2023 om 07:49:
Zou graag je opmerking: ” diervriendelijk te vangen en ze elders uit te zetten waar er wel leefruimte voor die dieren is?” anders willen formuleren, en wel:
mensvriendelijk te vangen en ze elders uit te zetten waar er wel leefruimte voor die mensen is?
Het is namelijk zo dat wij de natuur in de weg zitten en wij als mens de boosdoener zijn.
Beter zou zijn als die N270 van en naar Eindhoven opgedoekt wordt. Wie legt er nou een snelweg door een stuk natuur?
@ Helmonder op za 6 mei 2023 om 22:06
De N270 is begin jaren 70 aangelegd, toen was er niet eens sprake van een natuurgebied op die plek, de stempel natuurgebied is er veel later aan gegeven, ik heb niks tegen die beesten en de oplossing van José Joosten is helemaal zo verkeerd nog niet. Maar om nou 1.1 miljoen euro, waar ik m’n bedenkingen bij heb, aangezien een gestuurde boring van een buis waar die beesten door kunnen rond de 200 euro per meter kost, uit te gaan geven en niet eens een bewezen oplossing biedt voor de dassen … dan is verhuizen van de dassen voor iedereen een betere oplossing.
@Joep op zondag 7 mei 2023 om 13:52:
Dat heb je dan mooi mis. Het is al eeuwen een natuurgebied. Maar de meeste mensen weten niet meer wat natuur is.
De oplossing van die mevrouw is heel dom, het verhuizen van de natuur. Hiermee doorbreek je het natuurlijk proces. Hierdoor ontstaat de habitatfragmentatie met alle gevolgen van dien.
Update:
B&W: 1,1 miljoen euro kostende dassentunnels vergroten kans op Brainport Smart District
Dat en meer liet B&W weten in antwoord op de politieke vragen van de VVD. Hieronder de volledige antwoorden van ons stadsbestuur op de 8 schriftelijk gestelde raadsvragen.
Antwoord: Het worden dassentunnels genoemd, maar de tunnels zijn niet alleen voor de das. De bedoeling is dat andere kleine dieren ook gebruik kunnen maken van deze tunnels. Het doel is de verkleinde leefomgeving voor dieren (realisatie BSD) te compenseren door de mogelijkheid voor fauna naar andere gebieden uit te wijken voor bijvoorbeeld hun voedsel.
Antwoord: Dit is in overleg gedaan met specialisten van de omgevingsdienst en adviesbureau Ecologica die de gemeente daarvoor inhuurt. Daarnaast is er advies ingewonnen en heeft er afstemming plaats gevonden met de Stichting Das en Boom, de specialist op dit gebied.
Antwoord: De enige mogelijke andere optie is het verhuizen / verplaatsen van de das. Deze procedure en de aanleg van tunnels moet goedkeuring krijgen van de provincie. Door de realisatie van de tunnels is het verkrijgen van een uiteindelijke ontheffing voor de realisatie van BSD op het gebied van de natuurbeschermingswet het meest haalbaar. Anders krijgt de gemeente geen ontheffing om te starten met de aanleg van de nieuwe wijk.
Antwoord: De 7 dassen tunnels zijn een uitkomst van de advisering vanuit de omgevingsdienst, Ecologica en de Stichting Das en Boom. Samen met de Stichting Das en Boom en de omgevingsdienst is gekeken naar de juiste locaties.
Antwoord: De kunstburcht maakt onderdeel uit van de totale advisering vanuit de omgevingsdienst, adviesbureau Ecologica en de Stichting Das en Boom. Om de das al kennis te laten maken met de burcht is deze op voorhand gerealiseerd.
Antwoord: In het plan voor de realisatie is hier al rekening mee gehouden. De kennis van de Stichting Das en Boom is hiervoor ingezet. De huidige tunnels zijn gecontroleerd en gereinigd.
Antwoord: In het project worden bestaande rasters gerepareerd en het aantal rasters aan de hand van het advies uitgebreid.
Antwoord: WBE de Helm is voor ons bij dit onderwerp geen gesprekspartner. Met de omgevingsdienst, het adviesbureau Ecological en de Stichting Das en Boom vindt wel afstemming plaats over de aanleg van de tunnels.
@Roland op woensdag 3 mei 2023 om 16:12:
Blokhutten voor hippies, dat zijn het inderdaad precies. Mooi benoemd! 🙂
BSD, die zelfbenoemde zogenaamd slimste wijk ter wereld, MOET er blijkbaar komen. Niet slim. 🙂 Tunnelvisie. 😉
Vraagje: de dassen graven de tunnel zelf, waar is die 1.1 miljoen dan voor?
Als je gaat googelen op adviesbureau Ecological, dan kom je veel adviesbureautjes tegen, blijkbaar is dit een lucratieve business.
Echter het bedrijf “adviesbureau Ecological” vind ik niet terug, wie heeft onze zak geld gekregen?
Als 2e optie wordt verhuizen van de Dassen genoemd, zijn die kosten nog hoger dan deze 1.1 miljoen, dat hier niet voor is gekozen?
Kunde niet gewoon een zebrapad met stoplichten neer zetten ..🦫🦔🦡🦡🐾🦆🦢🦤
Stukken goedkoper 😅🤣😂
Is het al 1 april? Moet niet gekker worden.
@Guus op woensdag 21 juni 2023 om 16:06:
B&W maakte in haar laatste antwoord een foutje in de naam van het adviesbureau. Ze schreven Ecological waar Ecologica werd bedoeld.
Op https://www.ecologica.eu lees je meer over dat in Maarheeze gevestigde ecologisch onderzoeks- en adviesbureau.