Mol: 80 procent is binnen
Dinsdag 30 mei jongstleden was de eerste politieke ronde in de Boscotondo-arena over het onderwerp MobiliteitsVISIE. De avond brak een record: 12 insprekers waren op een vergadering van een commissie van de raad, in dit geval een Opiniecommissie. Zij maakten gebruik van de mogelijkheid om hun opmerkingen en vragen neer te leggen bij de leden van de commissie. Een resultaat waar we als Helmonders trots op mogen zijn als zoveel mensen de moeite nemen om een vrij uitvoerig stuk als de MobiliteitsVISIE te bestuderen en daar dan ook nog zinnige zaken over te zeggen.
Opiniecommissie: voor de fracties in de raad bedoeld om zonder besluiten te nemen, aan te geven hoe men tegen een bepaald voorstel aan kijkt, vaak vanuit een politiek standpunt.
Voorafgaand aan de politieke afronding van de MobiliteitsVISIE (er komen nog een adviescommissie en een raadsvergadering!!) was er veel reuring over dit onderwerp in de stad via het ED, zeker via de Loop en de berichten in social media logen er niet om. In de afgelopen weken heeft mijn fractie zich wel gestoord dat in verschillende uitingen een zekere mate aan desinformatie werd uitgedragen. Kreten zoals “de stad gaat op slot” of “Helmond moet een provinciestadje blijven” dragen niet bij aan een inhoudelijke discussie. Het eerste klopt niet en het tweede is een ruim gepasseerd station. Ik kan me ook niet voorstellen dat er ondernemers in de stad zijn, die staan te trappelen van ongeduld bij het idee van een provinciestadje.
Terug naar de avond van 30 mei j.l. Enkele bijdragen van de insprekers zaten wat mij betreft op het randje met name als het ging om persoonlijke aanvallen op de verantwoordelijke wethouder. Maar laat ik naar de positieve kant kijken. Zinnige opmerkingen over ondernemerszorgen in relatie tot de bereikbaarheid van de stad. We hebben het dan het politiek geworstel over de N279, de N270 en de A67. Ook de input van ondernemers uit 2019 werd terecht aan de orde gesteld.
Een VISIE is nog geen plan: er zijn geen concrete uitwerkingen en geen financieel plaatje. Laten we eerlijk zijn: als het college direct met concrete plannen was gekomen, dan waren politiek de rapen gaar omdat dan een visie ontbreekt. Een niet seculiere partij riep maar steeds dat deze college-insteek een “blanco cheque” betekent. Onbegrijpelijk. Diezelfde partij vond het nodig om op FaceBook de bijdrage van een andere partij als “gezwam” te betitelen. Polariseren om te polariseren? Een (voormalig) bestuurderspartij onwaardig.
De titel van de column? : verschillende oppositiepartijen verklaarden dat ze 80% van deze MobiliteitsVISIE omarmden. Voor de resterende 20% wachten we met goede gemoed op de reactie van het college.
Frans Mol
Fractievoorzitter 50PLUS Helmond
34 reacties:
Verschillende oppositiepartijen omarmden de plannen.
Dit itt tot de reacties van burgers die ik hier gelezen heb.
Dan wringt er “iets”.
Inwoners kwamen inspreken omdat ze zich zorgen maken over de bereikbaarheid van Helmond. Daar kan je moeilijk trots op zijn.
Groen Links Wethouder Bonte heeft met zijn parken in de inspiratieafbeeldingen (zie plaatje) juist desinformatie veroorzaakt. En dat alleen maar om te choqueren bleek wel uit zijn antwoorden van afgelopen dinsdag.
Senioren en mensen met een beperking maken zich zorgen over de bereikbaarheid van onze stad. En 50plus, de partij die daar normaal gesproken voor in de raad zit, heb je er niet over gehoord. Tekenend!
@Martijn Rieter, Helder Helmond op maandag 5 juni 2023 om 13:26:
Mooi toch zo’n inspiratiebeeld. En nu maar hopen dat het snel werkelijkheid wordt, nietwaar Martijn?
@Marko op maandag 5 juni 2023 om 14:18:
Wij hopen van niet. Dit gaat ten koste van de bereikbaarheid. Het Ameideplein en de Noord-Koninginnewal zijn belangrijke knooppunten voor de toegankelijkheid en leefbaarheid van ons centrum. Veel ondernemers rondom dit plein zijn afhankelijk van de klanten die hier parkeren. Veel Helmonders kunnen hier namelijk parkeren om even een boodschap te doen. Essentieel voor senioren of mensen die slecht ter been zijn om dicht bij de stad te parkeren. Daarnaast maken onze marktkooplieden en kermisexploitanten graag gebruik van deze ruimte om ons centrum leefbaar te houden. Dat is ook voorbij als dit plaatje werkelijkheid wordt.
Nou of het als iets positiefs gezien moet worden dat 12 personen gebruik hebben gemaakt van hun recht op inspraak, daar zijn de meningen over verdeeld…. Blijkbaar is de onvrede zo groot dat ze zich gedwongen voelden er iets over te melden .. maar je kan het natuurlijk ook van de andere kant bekijken kijk eens wat de mensen betrokken zijn…
Nou als deze visie zo goed was dan…….
Een niet seculiere partij…? Welke partij??? Kan het beestje niet bij naam genoemd worden?
Hoe vaak wordt deze visie gemaakt? Bij elk nieuw college? Elke 5 jaar? Elke 10 jaar? … Is Helmond zich druk aan het maken over Bonte zn Photoshop skills en over een paar jaar wordt het weer totaal wat anders ?
Welke punten vallen onder de 80%, en welke punten vallen onder de 20%??
@Martijn Rieter, Helder Helmond op maandag 5 juni 2023 om 14:31:
De Nederlandse overheid ging jaren geleden van start met de slogan:
“De auto kan best een dagje zonder u”.
Het heeft nauwelijks effect gehad.
Voor elk wissewasje wordt de auto gebruikt.
Moeten bezoekers van o.a. een winkel, restaurant de auto kunnen
parkeren bij de voor- en achterdeur?
Hoogeind biedt voldoende parkeergelegenheid evenals AH Torenstraat.
Alles op loopafstand.
Markt- en kermisdagen zijn er in Helmond niet 365 dagen per jaar.
Er blijven voldoende locaties beschikbaar voor deze evenementen.
Senioren zijn doorgaans redelijk vitaal en maken vaak gebruik van een
(elektrische) fiets
En personen die minder goed ter been zijn, of anderszins beperkt zijn
maken veelal gebruik van een scootmobiel.
Bovendien biedt internet volop mogelijkheden om te kunnen shoppen.
Bestellingen worden bijna altijd (gratis) aan huis bezorgd.
Auto’s mogen wat mij betreft in het centrum van Helmond op gepaste
afstand worden gehouden.
Wat is nou een argument tegen de auto?
Ruimtegebrek?
Milieu?
Gevaar?
Ik ben echt autoliefhebber, maar als centrum autoluw wordt, ’t zal me wat. Kom ik toch niet of minder.
Maar waarom al dat dwang en drang, en inperken vrijheden en keuzes.
De auto is al zoveel schoner dan ooit.
En wat als weallemaal, gedwongen, dubbel zo zware elektrische auto’s rijden. Wie betaalt dan het wegennet en de miljarden aan belasting en accijnzen en BTW.?
En worden mensen op E bikes gedwongen?
Of OV?
Kom nou eens met visie waaruit blijkt dat alle burgers gehoord worden en niet financieel gedwongen tot nep klimaatonzin.
@marko. Dat mensen die slecht te been zijn veelal een scootmobiel of een peperdure elektrische fiets hebben slaat helemaal nergens op.
Maar die moeten dan maar hun inkopen via de webshop doen.
De mobiliteitsvisie 2040 blikt 17 jaar vooruit. Als er voor 80% van het plan voldoende steun is, begin daar dan mee, dat is al 13,6 jaar werk. Als het goed is, is er daarna een heel nieuwe situatie ontstaan. De omstreden punten van nu zijn dan misschien niet eens meer actueel.
Creatief om de column te beginnen met die 80%. Precies dezelfde tactiek die wethouder Bonte gebruikt om toch elke keer weer zijn boodschap positief te laten lijken. Overigens klopt die 80% niet….. Dat diverse coalitiepartijen zogenaamd een beetje kritisch waren op details, houdt vast geen stand als GroenLinks ze een keer rechts in de ogen kijkt. Ze verwachten namelijk stemdiscipline.
Als je naar de standpunten van alle partijen kijkt heeft, is er geen enkele partij die zover gaat als de wethouder. Zelfs zijn ‘eigen’ GroenLinks niet.
De oppositiepartijen hebben stuk voor stuk aangegeven dat dit plan veel te ver gaat voor Helmond. Niemand, ook Forum voor Democratie niet, is tegen extra groen en meer levendigheid in ons stadscentrum. Maar de bereikbaarheid staat ernstig onder druk. Vooral van het centrum; maar ook alle omliggende wijken zullen er last van gaan krijgen.
En voor iedereen die zich niet breder oriënteert dan lokaal of nationaal niveau: het inperken van bewegingsvrijheid en het verbannen van auto’s in het bijzonder, maakt deel uit van een globalistische agenda, die inwoners liever dicht bij huis houdt. Ooit gehoord van 15 minuten steden als bv Oxford in Engeland? Google het maar eens. En dit is géén ‘desinformatie’ Mijnheer Mol. Maar al die partijen die hun kop liever in het stand steken en meegaan in deze plannen, moeten zich realiseren dat ze dit met droge kogen moeten kunnen verkopen aan hun kiezers. Tenminste, als ze zich daarvoor nog steeds willen inzetten, want de pluche van de coalitie voelt natuurlijk wel heel comfortabel aan.
* droge ogen….
Ik lees weer veel over meningen van inwoners . Meningen van mensen met een beperking.
Nu ben ik zo iemand met beperking en kijk uit naar minder autis eb daardoor meer rust, ruimte en veiligheid tijdens het winkelen! Ipv de vele bijna aanrijdingen omdat mensen geen voorrang geven aan hen die dat wel hebben.
Talk with us, not about us!!!!
Het gaat om een visie, dat zijn nog lang geen concrete plannen.
Reeds in het jaar 2000 was het bekend dat we in Nederland te maken krijgen met een sterke vergrijzing. Vanaf dat moment kijkend naar 2040 een verdriedubbeling zelfs.
Dit is een zeer belangrijke factor. We krijgen in de gehele stad hiermee te maken.
Vandaar dat wij denken dat er gekeken moet worden naar de impact van deze vergrijzing in verhouding met mobiliteit, maar wellicht nog belangrijker de Imobiliteit en de effecten daarvan. Op enig moment wordt fietsen ingewikkeld hoe faciliteer je andere vervoersmogelijkheden
– Bijvoorbeeld scootmobielen
– Een goed openbaar vervoer dat ook voor ouderen goed toegankelijk is
– Deur tot deur faciliteiten voor mensen die echt nog maar hele korte afstanden kunnen lopen
Enkele vragen die de zorg o.a. aan ons Mì Hellemonders heeft voorgelegd
@E Betgem op maandag 5 juni 2023 om 17:23:
Het gaat steeds weer over de inzetbaarheid, toepasbaarheid en gebruiksmogelijkheden van auto’s. En dus t.b.v. volwassen automobilisten
Andere opties worden nauwelijks bekeken. Maak van de Veestraat en Markt maar weer doorgaande wegen waarop automobilisten hun gang kunnen gaan.
Net als vroeger. En wethouder Bonte wordt overladen met kritiek. Gelukkig betreft het door een flinke minderheid. Die hun ‘plannen”, kost wat kost, willen realiseren. De mening van de zwijgende meerderheid van de Helmondse bevolking wordt niet genoemd. Of lijkt niet te tellen.
De minderheid wil dat voor elke in Helmond beschikbare auto een gratis parkeerplaats in het centrum van Helmond beschikbaar gaat komen.
De auto kan best een dagje zonder u!
Ben het niet met Frans Mol eens, maar ik vind het wel moedig dat 50PLUS als enige politieke partij durft te zeggen dat hij het zowat eens is met de plannen van Bonte. Een duimpje daarvoor. Geen enkele andere coalitiepartij laat iets van zich horen. Dat zegt veel vind ik. Ik ben daarom bang dat het al lang besloten is allemaal en dat we hier allemaal lullen voor de kat zijn kut.
@Frans Mol: Ik heb eigenlijk ongeveer dezelfde vragen als Joep.
Hier onze Lokaal sterk bijdrage aan onderstaande commissie.
Opiniecommissie 30-05-2023 Mobiliteitsvisie
Dank aan de insprekers van vanavond die verbinding en oplossingen
zochten. De Mobiliteitsvisie heeft al veel uiteenlopende reacties opgeleverd.
Vandaag zijn wij aan zet om in deze opiniecommissie een reactie te
geven en aan te geven wat er nodig is om ons centrum niet alleen
leefbaar te houden maar ook bereikbaar! Daar is de juiste
volgordelijkheid voor nodig. Gooi geen oude schoenen weg voor we
nieuwe hebben! We zoeken de juiste volgorde die we samen met onze inwoners en ondernemers moeten afstemmen om de juiste beslissingen te nemen die
goed zijn voor de stad. Helmond zal eerst de alternatieven zoals het ov
en de fietspaden op orde moeten hebben voordat het zin heeft
automobilisten te stimuleren nog eens goed te kijken welke
verplaatsingen echt niet zonder auto kunnen.
Om dit te bereiken wil Lokaal sterk de volgende zaken meegeven:
1.Het bevorderen van fietsen is wat ons betreft prima. Op dat gebied
doen we al veel, maar we zien dat de huidige fietsstructuur op
verschillende plekken de nodige aandacht nodig heeft. (Om er een paar
te noemen Hortsedijk, Vossenbeemd, Gerwenseweg)
Kortom breng eerst de bestaande infrastructuur op orde en daar willen
we de fietsenstalling meteen aan koppelen. Terug naar bewaakte
fietsenstallingen zoals voor corona en inrichten op hulpmiddelen en
elektrische fietsen.
2.Parkeren van auto’s. Het is voor Lokaal sterk duidelijk dat als we op
termijn Helmond een bereikbare en prettig leefbare stad willen houden er
iets zal moeten gebeuren; een steeds verder dichtslibbende stad vol blik
en weinig groen is voor niemand prettig, niet voor de inwoners en niet
voor de ondernemers. Meegaan met de tijd is dan een voorwaarde en
dan bedoel ik daarmee innoveren, vernieuwen, enz. Dit alles gefaseerd.
De haalbaarheid blijven afwegen en in gesprek blijven met inwoners en
ondernemers. Het is voor ons duidelijk dat we als regiostad een functie
vervullen en dat deze mensen niet op de fiets naar onze stad komen.
Zorg dat er eerst voldoende parkeergelegenheid in de parkeergarages
aanwezig is met daaraan gekoppeld de bereikbaarheid en een goede
routing met bewegwijzering . Verder zouden we aandacht willen voor
voldoende laad- en losplaatsen. De sfeerbeelden in de visie van
Koninginnewal en Ameideplein zijn wat ons betreft dan ook veel te
voorbarig. Bereikbaarheid met de auto dient wat ons betreft
gewaarborgd te blijven met een duidelijke routing. Denk hierbij aan
ouderen en familie en mantelzorgers van deze ouderen. Zij moeten bij hun familie kunnen komen. Ook extra invalide parkeerplekken (Toezegging), maar denk ook aan de ondernemers die hier gevestigd zijn. Uiteraard pleiten we ervoor om de parkeertarieven binnen de perken te houden. Een oplossing zoeken
voor ondernemers die op zaterdag naar de stad komen met hun
bedrijfswagens. We vragen het college dan ook om in gesprek te gaan
met de private partijen die parkeergelegenheid rond ons centrum in hun
bezit hebben. Zoek die verbinding! Parkeerplaatsen weghalen zonder
dat er nieuwe zijn, zal de omgeving van de verdwenen plaatsen weer
extra belasten, met als gevolg dat het gebied voor betaald parkeren weer
uitbreidt. De Vraag: die daar bij hoort: kan de wethouder aangeven welke gebieden in beeld zijn om betaald parkeren te worden?
3.OV Openbaar Vervoer, daar hebben we nog een hele slag te maken. Dit zal eerst op orde moeten zijn wil je mensen verleiden om niet in de auto te stappen. Hier hebben we nog een weg te gaan evenals het deelvervoer dat maar
moeizaam van de grond komt.
4.De wijken in onze stad zijn al voor een groot gedeelte ingericht als 30
km zone. De wijkontsluitingswegen willen we bij voorkeur 50 km houden.
Dit o.a. om de aanrijtijden niet in gevaar te brengen.
5.Bereikbaarheid van de stad en financiën. Hiervoor is het nodig om met
de regio en provincie oplossingen te zoeken. De Traverse afschalen zien
we niet als oplossing zolang er geen alternatief is. De N279 aanpakken
staat voorop. Roccade kan als een goede buitenom functioneren. Daarbij
kan de nieuwe ontwikkeling op Houtsdonk en daarbij de aansluiting op
de kanaaldijk N612 richting A67 een positief aandeel leveren aan het
ontlasten van het verkeer door de stad. Hiervoor is afstemming nodig in
de regio om middelen naar Helmond te halen. Dit is ook in het belang
van de ondernemers op de bedrijventerreinen.
VZ we zijn voor een groene stad en daar hebben we de laatste jaren al
flinke stappen gemaakt. Denk hierbij aan het Geukerspark. Voor verdere
vergroening in het centrum kunnen we ook eens kijken naar b.v. Tilburg
waar op een andere manier naar oplossingen gezocht is o.a. bakken van
cortenstaal.
We zijn wel benieuwd wat er allemaal ingebracht is bij de verschillende
bijeenkomsten zodat we genuanceerd samen mee kunnen denken hoe
we Helmond een fijne, leefbare stad kunnen houden die ook bereikbaar
is voor noodzakelijke automobiliteit.Zorg eerst dat er een goede infrastructuur is, pas daarna moet je gaan kijken naar een vervolg. Niet naar beide tegelijk, want dat gaat niet werken. Daarbij hoort ook een uitvoeringsagenda!
Lokaal sterk
Cor van der Burgt & Jeroen Lenssen
@Marko. Of de auto best een dagje zonder mij kan maak ik zelf wel uit. Velen hier schijnen de waarheid in pacht te hebben gebruik makende van allerlei aannames of te denken voor anderen.
@E Betgem op dinsdag 6 juni 2023 om 14:37:
Het is een idee van de Nederlandse overheid. Iedereen heeft zijn eigen keuze.
De overheid en wethouder Bonte denkt met u mee.
Ruimte begint met minder inwoners en zeker niet door meer mensen naar hier te halen, er komt steeds meer hoogbouw wat een benauwend gevoel geeft en uiteindelijk een stijve nek van het omhoog kijken om nog wat blauw te zien.
@Cor & Jeroen Lokaal sterk op dinsdag 6 juni 2023 om 13:24:
Lees ik het goed dat jullie de mobiliteitsplannen van de GroenLinks-wethouder voor een groot deel niet echt zien zitten?
Dit vraag ik mede vanwege deze mening:
Gastvrij Helmond
Wat zou het fijn zijn als eenieder met voor hem/haar passend vervoer naar het oude centrum van Helmond kan komen. Laten wij deze mensen gasten noemen en onze stad daardoor onderscheiden! Er is meer vrijetijd waarop wij als gemeente Helmond moeten inspelen. Ga geen bestaande parkeerplaatsen opheffen ten gunste van nog aan te leggen parkeergarages. Parkeergarages moeten extra zijn en niet ten koste gaan van bestaande parkeerplaatsen. Bouwen/afbreken stoot bezoekers af, omleidingen zorgen voor vertrek en het mijden van Helmond door het meemaken van bovenstaande!
De bezoeker/gast wordt weggejaagd naar winkelcentra van omliggende gemeenten en keert waarschijnlijk niet snel meer naar Helmond terug. Opengebroken wegen en omleidingen hebben dus enorme gevolgen voor onze binnenstad en voor de ondernemers. Direct te merken aan lege panden en terrassen: een dooie binnenstad! Plaats oplaadpalen bij de bestaande parkeermogelijkheden, want er komt enorm veel groene elektriciteit op ons af. De groei van het elektrische wagenpark gaat voortvarend. Ook de vier NS-stations moeten gasten naar Helmond brengen in plaats van verjagen naar andere dorpen en steden.
Dus doe niet hetzelfde als andere gemeenten maar zet alles in het werk om de auto en zijn klanten (gasten) te omarmen, dit kan ook met een groene omgeving. Kleine straatjes zijn pareltjes en een geweldige snelle toegang tot de diverse bestaande parkeermogelijkheden. Maak van de stad geen puinhoop maar een bloeiende en gastvrije stad voor iedereen.
Anthony Verspaget, Helmond
We zoeken de juiste volgorde die we samen met onze inwoners en ondernemers moeten afstemmen om de juiste beslissingen te nemen die
goed zijn voor de stad. Daar zijn onze aanvullingen en oplossingen nodig in deze visie.
Cor & Jeroen
Lokaal sterk
De Mobiliteitsvisie werpt een verre blik in de toekomst, namelijk 2040.
Ik blijf een stuk dichter bij huis qua tijd, namelijk 2023 en dan op 8 juni. Inderdaad gisteren!
Na een bezoek aan Scheveningen met het OPENBAAR VERVOER – met een trein van de Nederlandse Spoorwegen en met een tram van de HTM – en deze reis verliep vlekkeloos zonder uitval, vertragingen en overigens wel met een netjes aangekondigde omleiding op de terugreis tussen Rotterdam en Breda op de display van mijn NS – vertrekstation in Den Haag en ook omgeroepen in de trein van de NS.
En zo hoort het ook denk ik dan als BETALENDE ov – reiziger!
Het was mijn bedoeling – en ik was niet de enige – om op het Helmondse Stationsplein mijn reis voort te zetten met lijn 51 van onze “onvolprezen” Hermes.
U snapt het al: geen Hermes – bus!
En dat was niet het enige:
– geen enkele mededeling op de borden en de displays van Hermes,
– de Hermes – buschauffeurs van andere bussen waren WEL op de hoogte van het uitvallen van verschillende ritten van deze lijn 51,
– de site van Hermes gaf ook GEEN ENKELE informatie.
En dit is geen incident! Hermes schiet STRUCTUREEL en – dit al jaren – schromelijk tekort in Helmond met een zelfs minimale dienstverlening en – of dat niet erg genoeg is – met de informatievoorziening aan haar ov – klanten (die de salarissen van de chauffeurs van Hermes betalen) en dit met goedkeuring van het Brabantse provinciebestuur. En ook met instemming van de gemeente Helmond!
En nou kijk ik wel een beetje naar de toekomst: in 2026/2027 eindigt de ov – concessie van Hermes voor Zuidoost Brabant en dus ook voor Helmond. Die concessie dient gewoon te worden beëindigd door de wanprestaties van Hermes. Voor mijn part wordt Hermes vervangen door een Noord – Koreaanse concessiehouder. Met bussen op kernenergie.
Het laatste woord is hierover nog niet gezegd! Ik hou u hier op de weblog op de hoogte van mijn vervolgstappen! Ik neem daar nu alvast een voorschotje op: Hermes hoeft echt niet te verwijzen naar de gemeente Helmond, de gemeente Helmond hoeft echt niet te verwijzen naar de provincie Noord Brabant, de provincie hoeft echt niet te verwijzen naar de gemeente Helmond. Die “kluitjes in het riet” ken ik ondertussen al. En “personeelstekorten” is ook zo’n “kluitje in het riet”.
Met een sneer naar Frans MOL: een seculiere ov – reiziger.
PS Bij winkelcentrum DE BUS staat een – ja, u leest het goed – EEN zielige deelfiets van GOABOUT. Zeker vergeten weg te halen!
Dag Joep,
jij spreekt over onvrede; in onze opinie is die onvrede gecreëerd door in de media volop de kreet “de stad gaat op slot” te gebruiken. En dat klopt van geen kanten; terecht dat er ondernemers zijn die zich dan zorgen maken. Maar in deze MobiliteitsVISIE wordt een autoluw centrum aan de orde gesteld.
Op de Facebook van het CDA wordt de bijdrage van Lokaal Sterk als “gezwam” weggezet. Ik heb die opmerking gemaakt, niet omdat ik zo hoognodig Lokaal Sterk moet verdedigen, maar omdat ik me gestoord heb aan een dergelijke uitspraak in onze politieke verhoudingen.
Jouw vraag over wat er in die 80% zit kan ik niet beantwoorden. Tenslotte was het een hele positieve uitspraak van oppositiepartijen.
Dag Sander Lam,
Ben het eens met jouw analyse dat in de loop van de tijd tot 2040 de dele van een visie aan de hand van de dan bestaande actualiteit. Ik heb ook de overtuiging dat de bestuurders van die tijd met de nodige inspraak e.d. zullen gaan doen.
Dag Peter van Lieshout
Jouw sneer naar mij kan ik niet plaatsen en komt ook niet binnen.
Toch probeer ik het te verklaren: mogelijk heb je bedoeld dat ik dat woord als zodanig niet had moeten gebruiken of er een verklaring voor had moeten geven
Als deze verklaring jouw boodschap was dan vind ik dat je gelijk hebt. Dat je dat dan als een sneer hebt benoemd, is wat minder. Was ook een ander woord voor te vinden.
Een zwakke en teleurstellende visie van 50plus. De heer Mol lijkt slippendrager te willen zijn van GroenLinks en de wethouder uit Rotterdam. Juist 50plussers kunnen het schudden in het centrum van onze stad als het aan 50plus ligt. Je moet dan of invalide zijn of veel betalen aan een parkeergarage en goed uit de voeten kunnen. Mol viert feest om 12 insprekers. Al die mensen die niet inspreken tellen niet mee? Draai het om, vraag wat mensen in en voor onze stad willen en baseer daar een plan op en bespreek dat. Anders is het bureaucratische luchtfietserij.
@Theo op zaterdag 10 juni 2023 om 11:16:
Dag Theo
Slippendrager van Groen Links en wethouder Arno Bonte? Ook 50PLUS heeft haar/ zijn handtekening gezet onder het Ambitieakkoord. Je doet jezelf plezier om kennis te nemen van o.m. bladzijde 26 van dit akkoord voor dat je onterecht een dergelijk verwijt aan mij/ons richt.
Jouw verder betoog raakt kant nog wal. Als je meent wat je hebt geschreven wil ik graag met jou aan tafel (desnoods met een kop koffie) om jouw toelichting te horen. En jij die van mij.
Ik hoop echt dat je mijn uitnodiging aanneemt.
12-09-2023 Onze bijdrage inzake mobiliteitsvisie 2040
In de bijdrage van Lokaal sterk tijdens de Opiniecommissie 30-05-2023 Mobiliteitsvisie hebben wij een aantal hoofdzaken meegegeven om onze stad en centrum leefbaar te houden maar ook bereikbaar. Fijn om deze terug te zien in deze aangepaste Mobiliteitsvisie 2040.
Vooral waar het ons ging om de volgordelijkheid met als belangrijkste boodschap, gooi geen oude schoenen weg voor we nieuwe hebben. Goed om ook vanavond te zien dat insprekers(ondernemers) kritisch zijn maar tegelijkertijd denken in oplossingen en de verbinding blijven zoeken.
In deze visie zien we ook het participatie traject terug. Goed om te zien dat er veel reacties van inwoners en ondernemers zijn die mee willen denken in oplossingen. 135 aandachtspunten voor uitwerking onderstrepen dat nog maar eens.
Als we naar het overzicht Doelen en proces Mobiliteitsvisie kijken, wat ons betreft een helder en mooi overzicht, dan plaatsen we wel wat kanttekeningen.
1.Drie doelen zijn duidelijk, maar om ons nu op een jaartal vast te pinnen is wel voorbarig. Dat blijkt ook wel uit de reacties rond de agendering van het klimaatcontract Eindhoven/Helmond.
2.Strategische keuzes zijn belangrijk maar om nu alles op te hangen aan te voet en met de fiets gaat wel een beetje ver. De auto zal ook in de komende jaren niet weg te denken zijn.
3.Autoverkeer buitenom is ook iets wat we aangegeven hebben, omdat we niet de illusie moeten hebben om de Traverse (N270) af te schalen zonder alternatief. En laten we duidelijk zijn dat we de A67 niet zien als alternatief.
4.Aanscherpingen begrijpen we, zeker omdat die terugkomen in de uitwerking van de verschillende deelplannen. De sfeerbeelden dragen niet bij aan de werkelijke beleving van onze inwoners.
5.Voor wat betreft het stappenplan afschalen Traverse/N270. Dit zullen we kritisch blijven volgen omdat het niet zo kan zijn dat het verkeer een alternatieve route gaat zoeken door andere delen van de stad.
We lezen ook het belang van de regionale samenwerking en daar zouden we wat Lokaal sterk betreft meer de nadruk op moeten leggen. Dit juist vanuit het gegeven dat de Brainportregio, waarvan Helmond deel uitmaakt, staat voor een ‘schaalsprong’; een sterke groei van de bedrijvigheid en daarmee samenhangend aanzienlijke groeicijfers van het aantal inwoners, het aantal huizen en het aantal arbeidsplaatsen. We zien dat in deze Brainportregio waar we deel van uitmaken, Eindhoven aan de westkant de bereikbaarheid prima op orde heeft, maar juist aan de oostkant het is blijven steken bij niet afgemaakte of verder uitgewerkte plannen. De verkeerscongestie in en rond Helmond neemt zodoende toe. Om hier slagen te maken missen we hier berekeningen van reële verkeersstromen en een visie op de positie van Helmond in de Regio. Helmond heeft ambities en dat onderschrijven wij. Daar zijn financiën voor nodig en die zitten nu juist in deze samenwerkingen in de Brainport waar bereikbaarheid van essentieel belang is.
Voor Lokaal sterk is deze visie op lange termijn een hoofdlijn en zoals we aangegeven hebben een visie met een nauwe samenhang met tal van andere beleidsvelden. De uitvoeringsagenda vergt daarom een voortvarende coördinatie!
Goed om te constateren dat de visie een richting geeft voor de uitwerking van mobiliteitsmaatregelen in de toekomst en dat er voldoende ruimte is als er daartoe aanleiding is om bij te stellen.
Gelukkig dat inwoners en ondernemers volop kansen zien en denken in oplossingen. Dat willen we graag blijven onderschrijven om het zo noodzakelijke draagvlak te blijven behouden bij de uitwerking van de plannen
Cor van der Burgt
Jeroen Lenssen
Lokaal sterk Helmond
@Cor & Jeroen op zaterdag 16 september 2023 om 11:00:
Het Eindhovens Dagblad van za 16/9/2023 schetst toch wel een totaal ander beeld dan uw verslag van deze vergadering.
Verder in het ED:
– De aangekondigde prijsverhoging voor volgend jaar van bijna 12% van de buskaartjes voor de bussen van Hermes door de provincie Brabant.
Hoezo terugdringen van het autogebruik?
– De kommer en kwel bij lijn 23 Hermes tussen Eindhoven en Boxmeer in Bakel en dus ook in Helmond.
“Het is om wanhopig van te worden” zegt CDA – wethouder Hanneke COPPENS van Gemert – Bakel”.
Ik zeg het haar na als autoloze ov – reiziger!
@Peter van Lieshout
U schrijft : “Het Eindhovens Dagblad van za 16/9/2023 schetst toch wel een totaal ander beeld dan uw verslag van deze vergadering”.
Dat klopt helemaal wat U hierboven schrijft. We hebben dan ook onze inbreng in de vergadering hierboven neergezet. Wat dus geen verslag van de vergadering is.
@Cor & Jeroen op dinsdag 19 september 2023 om 14:26:
“3.OV Openbaar Vervoer, daar hebben we nog een hele slag te maken. Dit zal eerst op orde moeten zijn wil je mensen verleiden om niet in de auto te stappen. Hier hebben we nog een weg te gaan evenals het deelvervoer dat maar
moeizaam van de grond komt”.
Bovenstaande alinea komt niet uit het Eindhovens Dagblad, maar uit uw bijdrage van juni 2023 in de column “80% is binnen” van Frans Mol van 50PLUS.
Het openbaar vervoer is sinds juni van dit jaar zichtbaar en aantoonbaar slechter geworden, dus hebben we – wie is we? De Helmondse gemeenteraad? inderdaad nog een hele slag te maken!
En het deelvervoer in Helmond komt helemaal niet moeizaam van de grond.
Het deelvervoer in Helmond komt helemaal niet van de grond!
En dit is ook zichtbaar en aantoonbaar!
Over 80% gesproken: het moet nu onderhand toch wel meer dan duidelijk zijn, dat het draagvlak voor de mobiliteitsvisie van wethouder Arno Bonte onder de Helmondse inwoners voor 80% – of meer – compleet afwezig is. Om tot die conclusie te komen hoef je alleen maar het Eindhovens Dagblad regelmatig open te slaan. .
@Peter van Lieshout
Het openbaar vervoer is inderdaad niet verbeterd. De vervoerder heeft hierin dan ook keuzes gemaakt of moeten maken waar we weinig invloed op hebben. Wat betreft OV is de provincie aan zet en verantwoordelijk. Het is aan het college om druk op de provincie te zetten voor het verbeteren van openbaar vervoer. Hierin heeft de Helmond inderdaad nog een flinke slag te maken. De gehele raad onderschrijft dit ook. En vraagt dit ook van de wethouder en college. Zij, de raad, hebben dan ook een controlerende functie. De wethouder voert actief gesprekken met de provincie over dit onderwerp. Maar Helmond kan dit niet zelf oplossen. Voor veel zaken is Helmond afhankelijk van andere partijen. Denk alleen al aan de wegen om en rond de stad. Maar ook het openbaar vervoer.
Deelvervoer komt moeilijk van de grond. Zo zagen we de scooters komen en gaan. Maar ook ziet LS dat er nog volop wordt gezocht en ontwikkeld. Zo ook op en rond de campus. Niet alles kan daadwerkelijk direct worden uitgevoerd. Maar er is wel degelijk ontwikkeling aan de gang. En niet alleen in Helmond. We begrijpen dat de inwoner dit pas ziet als er daadwerkelijk een oplossing in het straatbeeld staat. Helaas is voor nu, op een paar kleine mogelijkheden zoals deelfietsen en bijvoorbeeld de deel auto op Brandevoort, nog weinig zicht- en haalbaar voor veel inwoners.
Ook hebben we veel goede ideeën gezien, inwoners en ondernemers die meedenken in deze visie. Die helaas niet het ED haalde. Maar volgordelijkheid en oplossingen zijn nodig alvorens rigoureuze stappen van verandering te zetten. De visie is voor een lange termijn. Dus niet allemaal plannen die direct worden uitgevoerd of kunnen worden uitgevoerd.