Nieuwe Jan bij Cacaofabriek kost 29 miljoen
Het Jan van Brabant College krijgt een nieuw schoolgebouw op het parkeerterrein bij de Cacaofabriek. Dat nieuws werd vandaag bekend gemaakt. De bedoeling is dat hun leerlingen daar over 4 jaar naar toegaan. De nu verwachtte bouwkosten zijn zo’n 29 miljoen euro, 11 miljoen meer dan 1 van de eerdere prognoses. De gemeenteraad moet daar haar zegen nog geven over.
De oude Jan op de Molenstraat wordt dan na ruim anderhalve eeuw verlaten voor een nieuw pand op Suytkade. In 2019 hield toenmalig PvdA-raadslid Nathalie Peijs een pleidooi voor verhuizing naar elders in onze stad omdat de huisvesting niet meer voldeed.
Onderwijswethouder Cathalijne Dortmans is in ieder geval enthousiast over de nieuwe locatie:
De locatie past perfect in andere plannen voor dat gebied. Het is een prachtige plek voor een school, zo vlak naast de Cacaofabriek. Ik zie daar absoluut veel voordelen in: de Cacaokade wordt zo een levendige, inspirerende plek, met veel kansen voor onderlinge samenwerking en versterking. En met de
schaalsprong van Helmond in ons achterhoofd, zal er op deze locatie ook in de toekomst voldoende plek zijn voor het verwachte aantal leerlingen.
Ook het Jan van Brabant College is blij met die locatie en ziet volop kansen en mogelijkheden:
Op deze centrale locatie zijn we nog beter in staat om ontmoeting en samenwerking met andere partijen op te zoeken”, aldus Arn Bressers, voorzitter van het College van Bestuur van Onderwijsgroep Oost-Brabant. Linda Duijff, directeur van de locatie Molenstraat: “We kunnen niet wachten tot het zover is! We kijken er echt naar uit om onze leerlingen straks te ontvangen in een
toekomstbestendig gebouw.
Voor het gemak plaatste de gemeente vragen en antwoorden over onder meer de nieuwbouw, locatiekeuze en het ontwerp op haar website.
19 reacties:
Ik ben benieuwd of de gemeenteraad ja gaat zeggen. De tijd zal het leren…
Echt he, hoe krijg je het verzonnen om het op een parkeerplek te bouwen,waar gaan dan al die auto’s heen,de wijk in?
Hoppa, inderdaad wéér een parkeerplek minder in de stad. En dan durven ze het nog vreemd te vinden dat er steeds minder mensen naar het centrum willen komen (dat steeds minder te bieden heeft, behalve de leegstand, da’s het enige dat groeit).
Hopen dat de raad niet akkoord gaat…..
Pfffff 29 miljoen en daar zit natuurlijk nog geen reservepotje in voor extra kosten en uitlopende werkzaamheden, en waarom op een parkeerplaats,waar gaan al die auto’s dan heen, de wijk in ? Hopelijk gaat de raad niet akkoord met deze kronkel
Wat is er ineens mis met de locatie naast Fletcher hotel?
Er verdwijnen parkeerplaatsen die elke dag vol staan, waar moeten die autos heen??
Overlast voor omwonenden omdat er verder weinig parkeerplek is. Ja bij de Lidl,daar zal de Lidl ook niet blij mee zijn.
Cacaofabriek slechter bereikbaar,minder bezoekers ??
Een nieuwe locatie voor de school prima maar dit zou een zeer slechte locatie zijn.
en de oude locatie wordt een azc
Er komt volgens mij een parkeerkelder onder de school, althans dat is wat ik heb begrepen. Ik woon zelf op Suytkade dus ben benieuwd.
Fijn, net in de caveliere gaan wonen op de suytkade om een beetje uit de drukte te zijn van de stad, gaan ze der een school naast pleuren, weg rust, hallo hangjeugd. En parkeren word een drama, kunt nu je auto al bijna niet kwijt in die hoek. Ik hoop dat de gemeenteraad het af gaat keuren.
Oude pand voor 1 miljoen verbouwen,en voor de overige 28 miljoen, huizen bouwen voor mensen die al 10 jaar op de lijst staan…..
Dit is het voorlopige kostenplaatje die 29 miljoen, tel er maar gerust 5-8 miljoen bij op als het klaar is. Parkeerplaatsen weg daar, zal wel weer een ‘kronkel’ van Bonte bijzitten ook al wordt hij niet genoemd. Het is een A1 locatie dus die kost de stad nog meer geld aan gemiste inkomsten kosten, elk jaar opnieuw! Wat is er mis met de ‘oude’ Jan? Niet meer voldoet aan deze tijd? Voor paar miljoen verbouwen zoals jaren geleden ook al is gedaan, weg de miljoenen van toen! Wordt totaal niet nagedacht over locaties, geld (burger betaald het toch wel!) en andere prestige projecten zolang het College van B&W en de Raad maar goed ‘uit de verf’ komen voor hun toekomstige baantjes, hun bedje wordt al gespreid!
En wat gaat er gebeuren met het pand in de Molenstraat. Wordt dit ook weer afgebroken zoals alle oude en mooie gebouwen in Helmond?
Als Helmondse autovrije ov – reiziger leef ik met bovenstaande klagende autobezitters mee over het verdwijnen van gratis c.q. steeds duurder wordende betaalde parkeerplaatsen in Helmond. En ook met de vele andere Helmondse automobilisten die niet het woord nemen en – dus – niet aan het woord komen.
En ik leef mee met de vele Helmondse inwoners zonder auto – waaronder o.a. senioren en mensen met een beperking die ook niet aan het woord komen – die voor hun mobiliteit uitsluitend en alleen aangewezen zijn op het openbaar vervoer.
Ik weet niet of de volgende opmerkingen helpen, maar op het Stationsplein ligt het treinstation Helmond Centraal (voor de treinen van de NS) en het busstation
(voor de bussen van Hermes).
Met de treinbereikbaarheid van Helmond voor vertrek en aankomst valt het tot nu wel mee.
De busbereikbaarheid van Helmond – en dan gaat het over de bereikbaarheid IN en ook ROND Helmond – is een totaal ander verhaal!
Die is al jaren slecht en deze neerwaartse spiraal wordt alleen nog maar voortgezet, want Hermes hanteert namelijk een vakantieregeling voor de Helmondse lijnen 51, 23, 26 en 150 tot medio oktober, terwijl de vakantieperiode voor normale mensen – forenzen, scholieren, studenten – ondertussen afgelopen is.
Resultaat: een achteruit hollende MOBILITEIT voor iedereen met en zonder auto!
Dit heeft natuurlijk alles te maken met de Mobiliteitsvisie 2030 – of 2040 (dat hangt af van welke gemeentelijke publicatie je onder ogen krijgt) van de hierboven al genoemde wethouder Arno Bonte. En c.s.!
Het orwelliaanse taalgebruik van de gemeente – is het nu 2030 óf 2040? – vergroot nou niet bepaald mijn vertrouwen in de plaatselijke politiek.
Ik verwacht wel uitleg van de gemeentelijke afdeling Voorlichting!
Zonder orwelliaanse uitvluchten!
Als je de stukken leest, hebben ze het over mogelijke planschade op de andere locatie. Niemand, ook niet hier of op Facebook, vraagt zich af wat de Cacaofabriek ervan vindt. De mooie vrijstaande kraanbaan kan ook niks zeggen, maar het vrije uitzicht verdwijnt. Wat voor route kiezen de leerlingen voor het sporten naar de overkant van het kanaal: natuurlijk tegen de stroom in. Hoe los je dat op?
Waar kunnen wij als bewoner van de Suytkade bezwaar maken? Hier ga ik dus zeker niet mee akkooord!
Dit is een luxere en rustige wijk en er is geen ruimte voor een school extra erbij, wat ook overlast gaat geven van hangjeugd en overvolle parkeerplaatsen hier bij de lidl en in de doorlopende straat.
Het is nu al soms rumoerig genoeg!
Wordt de waarde vermindering van onze panden ook gecorrigeerd en uit gekocht?
@Louis Van de Werff op vrijdag 8 september 2023 om 09:52:
Ik vermoed dat de interim-baas van de Cacaofabriek ook over dit plan erg positief is. Bij realisatie is hij al zes jobs verder. 🙁
@A van Osch
Luxere en rustige wijk…wat hebben ze u op de mouw gespeld?
En wat te denken van hangjongeren en verliefde pubers in het Groot Goor?
Arm Goor. Straks een weg erlangs een school in de buurt. Goede plannen die Mobiliteit richting 2040. Viva Helmondia. Tevens de nieuwe naam van de nieuw te plannen voetbalvereniging langs het Knaal!!!
@Mien op zondag 10 september 2023 om 16:24:
Als het over klimaatneutraliteit gaat spreekt “Klimaatgoeroe” Jan Willem Erisman – de belangrijkste klimaatadviseur van de overheid als voorzitter van de Wetenschappelijke Klimaatraad – over 2050.
Hij spreekt niet over 2040 maar over 2050!
Luistert het Helmondse stadsbestuur niet alleen niet naar de gemeenteraad – raar – maar als overheid ook niet naar wetenschappelijke adviesorganen van diezelfde overheid? Ook raar!
En is het dan raar, dat de inwoners van Helmond op hun beurt niet naar de boodschap van de Helmondse overheid luisteren en deze naast zich neerleggen.en het verder wel best vinden? Ik vind van niet.
Is 2030 nu ECHT van de baan?
En – als dat zo is – wat heeft dat voor gevolgen voor de Mobiliteitsvisie 2040?
Of – realistischer – de gevolgen voor de Mobiliteitsvisie 2050?