Doorgedraaid
Ik ben gisteren verrast door de Raadsinformatiebrief van 2 oktober (pdf) waarin Elly Blanksma en haar secondant gemeentesecretaris Erik de Ruiter de problemen in de opvang van/met de Oekraïners aan de Nachtegaallaan schetsen en ‘oplossen’. Formeel is het een brief en daarmee een standpunt van het hele college. Niet zo zeer de boodschap van de burgemeester, maar het meegestuurde onderliggende rapport (pdf) van Cor Vulders, regiomanager van VluchtelingenWerk Nederland, getuigt van een doorgedraaide vooringenomen visie.
Het resultaat van deze ‘samenwerking’ tussen het college en de vluchtelingenorganisatie is dat morgen 4 gezinnen worden ‘gedeporteerd’ naar andere locaties buiten Helmond. Twee gaan naar Eindhoven, één naar Den Haag en één naar Lelystad. Ze zijn gisteren voor een voldongen feit gesteld. In een brief getekend door alleen de gemeentesecretaris is hen verteld dat ze donderdag (5 oktober) om één uur met heel hun hebben en houden klaar moeten staan voor de taxi die hen wegbrengt. Wie het er niet mee eens is, moet zelf maar elders een onderkomen zoeken. Opmerkelijk is dat dit tegen dit deportagebesluit van de gemeentesecretaris geen bezwaar mogelijk is.
Hebben Oekraïense vluchtelingen dan iets verkeerd gedaan? Nee, ze hebben zich op een nette manier en gestaafd met bewijzen uitgelaten over de manier waarop het ingehuurde locatiepersoneel met hen en met hun kinderen omgaat. Samen met Helmonds vrijwilligers die hen in deze problematiek hebben bijgestaan, zijn ze als grote groep zelfs naar de burgemeester gestapt om daar hun verhaal te doen. Na dit gesprek zijn ze vol verwachting huiswaarts gekeerd. De burgemeester stelde namelijk de goede vragen en toonde zich verbijsterd over wat zij hoorde. Ze zou hierop terugkomen. Gelijktijdig zijn enkelen van hen naar de klachtencommissie van de gemeente gegaan. Dit alles volgens de geldende regelingen en procedures die de gemeente Helmond hanteert. De burgemeester is inhoudelijk nooit op het gesprek teruggekomen en de klachten zijn in de procedure niet gehonoreerd.
In mijn eerdere columns ‘Doornroosje’ en ‘Charmeoffensief verbergt problemen opvang Oekraïners’ heb ik stilgestaan bij de actualiteit rond de opvang in de voormalige Dr. Knippenberg school. Op 5 september, tijdens een bijeenkomst van de gemeenteraad op deze locatie zijn de politici door onze gasten uit Oekraïne bijgepraat. Het Eindhovens Dagblad heeft meerdere malen over de situatie gerapporteerd. Toch blijkt dat dit allemaal water naar de zee dragen is geweest. Alle goede bedoelingen en informatie van bijvoorbeeld de vrijwilligers zijn gewoon terzijde gelegd om daarmee te maskeren dat dit college niet in staat is te zorgen voor een goed en menselijk management op de locatie. In tegendeel: de aanpak is gericht op de klokkenluiders, de klagers, die deugen niet en die moeten verdwijnen!
En de vrijwilligers, die worden in het rapport van VluchtelingenWerk Nederland feitelijk weggezet als niet integer: “Deze personen zijn geen vrijwilligers werkzaam op de opvanglocaties of anderszins gelieerd aan ons of andere organisaties, maar belangenbehartigers van een aantal bewoners. Vrijwilligers in dienst bij ons of de gemeente werken onder een vrijwilligerscontract met daarbij een overlegde VOG.” Alsof je als ‘gewone Helmonder’ die andere helpt eerst moet bewijzen dat je geen strafblad hebt…
Morgen wordt een zwarte dag in de geschiedenis van Helmond die zijn oorsprong vindt in een doorgedraaid machtsvertoon dat zich rechtvaardigt door het negeren en ontkennen van aangedragen feiten. Wat er achter de schermen van de omheining aan de Nachtegaallaan gebeurt, mag kennelijk niet naar buiten komen. Alleen het goede nieuws is toegestaan!
Hanneke Hegeman
Harrie Fotografie maakte de bijgaande foto’s.
In de reacties hieronder staan updates.
71 reacties:
Door het gebruik van het woord “deporteren” bent u af. U legt een link naar duistere tijden uit de moderne geschiedenis. En dan gaat het niets eens over de situatie in het oorlogsgebied ter plaatse maar over een Helmondse gymzaal.
Jammer dat u zo doet als u niet krijgt wat u wenst.
@Roland op woensdag 4 oktober 2023 om 14:03:
Deportatie betekent: gedwongen verplaatsing van mensen, niet meer en niet minder. De betekenis die u hier aan geeft komt voor uw eigen rekening. U kunt beter naar de boodschap van mijn column kijken dan te vallen over een woord dat niet bij u in de smaak valt.
Misschien is VluchtelingenWerk Nederland inderdaad vooringenomen, maar misschien ook zijn ze door de wol geverfd. Het komt in elk geval op mij wel professioneel over dat ze kanttekeningen plaatsen bij het verzoek van de gemeente om als vertrouwenspersoon te fungeren. Ik denk dat je de zeven adviezen in onderlinge samenhang moet bezien en hun waarde pas op langere termijn kunt beoordelen.
Waaruit blijkt dat de mening van vluchtelingenwerk vooringenomen is? ZIjn ze niet als onafhankelijke partij ingeschakeld? Of hebben ze andere belangen anders dan onafhankelijk te zijn?
Klagers hebben het niet altijd bij het rechte eind. Er was ook veel dankbaarheid vanuit de Knip dus hoe kan het dat de een het wel goed vindt en de ander niet.
Is het misschien een stukje cultuurverschil hoe er met kinderen wordt omgegaan?
En hoeveel heeft onze deugende Hanneke er zelf al in huis? Ik denk geen. Kan ze mooi met deze mensen beginnen. Heeft ze daarna het recht moreel verontwaardige colums te schrijven.
Hanneke praat over onze gasten uit Oekraïne……. gasten ????
Sinds wanneer worden mensen die ergens verblijven (gevlucht of niet) en daarbij ook nog leefgeld e.d. ontvangen, nog gasten genoemd???
Een gast verblijft ergens met toestemming van een eigenaar/beheerder, maar krijgt hier zeker niet voor betaald !!!
Ik denk dat mevrouw Hegeman eens wat beter na moet denken over haar woordkeuze. Het is fijn dat ze de betekenis van het woord deportatie even uitlegt in haar reactie, maar met een beetje nadenken had ze kunnen beseffen dat dat woord een ‘beladen’ betekenis heeft voor veel mensen.
Twee keer een ‘verkeerde’ woordkeuze in één artikel vind ik een beetje teveel van het goede voor iemand die hier zo vaak middels haar artikelen, haar mening geeft over wat anderen wel niet allemaal fout/goed doen……..
Termen als ‘doorgedraaide vooringemomen visie’, ‘deportagebesluit’ en ‘doorgedraa8id machtsvertoon’ suggereren dat er volstrekte willekeur is toegepast bij de conclusies van het onderzoek. Alsof er niet eens een eerlijk onderzoek heeft plaatsgevonden. Wie beschuldigt nu wie om niet integer te zijn?
Door een column als deze worden de Oekraïners die tevreden zijn, en dat is de overgrote meerderheid, bestempeld als ondankbaar en dat doet hun zaak geen goed. Zie de reacties op Facebook.
De ontevreden Oekraïners hebben de keuze om een andere bestemming te KIEZEN en dat is geen ‘deporteren’. Ik vind deze verwijzing naar een duister verleden daarom verwerpelijk.
Zo..Komt Elly Blanksma van den Heuvel ff goed weg.
Ik ben Burgemeester van alle Hellemonders staat al lang niet meer in haar jargon. Typisch huidige CDA , Christelijkheid was iets van vroeger ook in Beek en Donk.
@Helmonder
Ja precies. In alle reacties hierboven ( behalve die van jou) geen WOORD over de rol van de burgemeester en de gemeente secretaris, die toch absoluut vraagtekens oproept!
Blijkbaar besteed het ED er nu ook aandacht aan dat deze klagende vluchtelingen op stel en sprong moeten verdwijnen, zonder dat ze tegen dit besluit in bezwaar kunnen gaan.
Niet te geloven😨
Samenvatting van het rapport:
Dit adviesrapport is opgesteld voor het college van B&W van de gemeente Helmond en behandelt de situatie van de gemeentelijke opvanglocaties voor Oekraïense ontheemden. De aanleiding voor dit rapport was een reeks klachten en media-aandacht over deze opvanglocaties. VluchtelingenWerk Nederland is gevraagd om de situatie te analyseren en advies uit te brengen.
De analyse van VluchtelingenWerk Nederland wijst op toenemende conflicten en problemen op de opvanglocaties als gevolg van de langdurige onzekerheid voor de bewoners. Er zijn klachten ingediend over het locatiemanagement, familieruzies, ruzies tussen bewoners, kindermishandeling en hongerstakingen. De organisatie benadrukt dat deze problemen niet uniek zijn voor Helmond, maar zich elders ook voordoen.
VluchtelingenWerk Nederland heeft de rol van belangenbehartiger voor Oekraïense bewoners in Helmond uitgebreid, met spreekuren op de grootste opvanglocatie en vertrouwenspersonen die aanwezig zijn bij gesprekken met klagers. Ze bieden ook verschillende vormen van ondersteuning, zoals bemiddeling bij conflicten, traumaverwerking, ouderschapsondersteuning en financiële begeleiding.
Het rapport benoemt risico’s, waaronder een gebrek aan fysieke en sociale veiligheid, escalatie van conflicten en de ondermijning van het locatiemanagement. Het advies omvat verschillende aanbevelingen:
1. De problemen worden voornamelijk veroorzaakt door een klein aantal bewoners, en het vervangen van het locatiemanagement lijkt geen goede stap te zijn.
2. Voor de bewoners die klachten blijven veroorzaken, wordt geadviseerd om te zoeken naar alternatieve huisvesting, mogelijk tijdelijk, met speciale aandacht voor de kinderen.
3. Locatiemanagers moeten blijven reflecteren op hun rol en gedrag, met begrip voor de traumatische ervaringen van bewoners.
4. VluchtelingenWerk Nederland zal wekelijks op de grootste locatie aanwezig zijn om bewoners te ondersteunen en als vertrouwenspersoon te fungeren.
5. Voor de betrokken kinderen wordt aanbevolen om Veilig Thuis in te schakelen.
6. Er zal een bewonerstevredenheidsonderzoek worden uitgevoerd, met inbegrip van vragen over de situatie op de opvanglocaties.
Het rapport benadrukt het belang van effectieve samenwerking tussen alle betrokken partijen om de situatie te verbeteren en de belangen van de bewoners te behartigen.
Oekraïense gezinnen moeten ineens de opvang uit: ‘Dit is onmenselijk’:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4350567/oekraiense-gezinnen-moeten-ineens-de-opvang-uit-dit-is-onmenselijk
Samenvatting redactioneel bericht Omroep Brabant:
1. De gemeente Helmond heeft Oekraïense gezinnen met kinderen uit de opvang gehaald vanwege aanhoudende problemen in de opvang.
2. Er waren klachten over een heersende angstcultuur en strenge regels in de opvang.
3. De verhuizing heeft controverse veroorzaakt vanwege gebrek aan voorbereiding en communicatie.
4. Vluchtelingenwerk steunt het idee van verhuizing als een kans voor de gezinnen om elders een nieuwe start te maken.
5. De verhuizing betrof drie gezinnen met in totaal tien kinderen.
6. Er was kritiek op het haastige karakter van de verhuizing en gebrek aan overleg met de gezinnen.
7. Het CDA in Helmond overweegt een spoeddebat over de kwestie.
8. Defence for Children benadrukt de schadelijke impact van plotselinge verhuizingen op kinderen.
9. De gemeente Helmond verdedigt de verhuizing als noodzakelijk om rust en veiligheid te waarborgen.
10. De kinderen zullen na de herfstvakantie overstappen naar nieuwe scholen met zorgvuldige overdracht van onderwijs en zorg.
@ChatGPT op donderdag 5 oktober 2023 om 20:45:
Tja, en dan voelt iemand zich geroepen, ook omdat haast geboden leek omdat er flinke spanningen waren, om aanbeveling 2 voortvarend op te pakken. Iets té voortvarend naar het oordeel van onder meer VluchtelingenWerk Nederland. Typisch gevalletje goede bedoelingen die niet altijd goed uitpakken.
Overigens mis ik tussen de aanbevelingen 4 en 5 het punt dat VluchtelingenWerk kanttekeningen plaatst bij het verzoek van de gemeente om als vertrouwenspersoon te fungeren.
@ChatGPT op donderdag 5 oktober 2023 om 21:08:
Bij punten 4 en 6 van je samenvatting mis ik dat de kritiek op de snelheid en het gebrek aan overleg onder meer van VluchtelingenWerk afkomstig is, een niet onbelangrijk detail.
@Sander Lam op donderdag 5 oktober 2023 om 21:44:
Dag Sander en alle anderen die inhoudelijk hun visie geven op de gebeurtenissen en ontwikkelingen rondom de opvang aan de Nachtegaallaan van de vluchtelingen uit Oekraïne: de politieke partijen VVD, Helder Helmond en CDA hebben gisteren besloten over deze kwestie een raadsdebat aan te vragen waarin de onderste steen boven moet komen.
Het zal een stevig debat worden waar de vrijwilligers die door VluchtelingenWerk Nederland in het rapport worden weggezet als zijnde mensen zonder VOG naar uitkijken. Met andere woorden: zijn ze wel integer? Als dit namelijk de teneur wordt om Helmonders die zich belangeloos inzetten voor anderen zo weg te zetten, dan kunnen we het in onze stad wel schudden met onze sociale betrokkenheid en inzet. Ik vind het niet te begrijpen en zelfs beledigend dat VluchtelingenWerk dit soort uitspraken durft te doen. Bovendien: het klopt gewoon niet. Deze vrijwilligers hebben wel een geldende VOG, afgegeven voor hun vrijwilligerswerk voor de LEV-groep.
Hartelijke groet,
Wat een verhaal. De bewoners van de opvang, ja dat zijn onze gasten, durven eindelijk naar buiten te brengen dat er macht en intimidatie gaande is door de ambtenaren. Maar als ik dit nu zo lees dan kunnen ze dat omdat onze burgemeester ook aan machtsmisbruik doet.
En ja, ze zijn onze gasten. Toen de oorlog uitbrak kregen de gemeenten in Europa de opdracht om opvang te regelen. En daar kregen ze een zak met miljoenen euro’s voor, zo ook Helmond. Met dat geld kan je een boel gasten ontvangen. En graag ook. Voor elke Oekraïner staat een bedrag die de gemeente krijgt.
Hanneke dank voor de informatie in deze column. Anders was ik er als Helmondse niet goed van op de hoogte.
1.Hanneke heeft alle recht om haar zegje te doen.
Iedereen heeft dat ongeacht je standpunt of dat je wel of niet vluchtelingen in huis hebt of voor of tegen bent.
2 Vluchtelingen hulp is een belanghebbende professionele organisatie.
3 onmenselijk is des mensen vreemd, maar dat zie ik hier niet in.
4 wellicht zit er ergens een maximum in de inspanning en mogelijkheden om migranten op te vangen en een menswaardig bestaan te bieden.
5 over VOGs heeft Hanneke gelijk.
6 ook in Ukraine wonen onaangepaste types.
Laten we eerst het debat maar eens afwachten.
Ik zou daarbij zeker ook dhr. Cor Vulders van Vluchtelingen Werk Nederland uitnodigen om zijn rapport te onderbouwen.
@ Helmonder: Dhr. Vulders heeft ook een bestuurlijke functie bij de plaatselijke CDA afdeling in zijn woonplaats.
Ik kan mij voorstellen dat Hegeman graag inhoudelijke reacties op haar strijd voor enkele ontevreden vluchtelingen krijgt, zodat zij daarin anderen kan meeslepen. Maar dat vlakt de absurditeit van haar strijd niet uit. Zij probeert van goede bedoelingen en inspanningen een duistere aangelegenheid te maken. Eerst deugt de leiding van de opvanglocatie niet, dan de gemeente en de burgemeester niet en nu ook Vluchtelingenwerk Nederland niet, dat toch echt ten doel heeft vluchtelingen door dik en dun te steunen. Don Quichot vocht tegen windmolens, Hegeman tegen welwillende mensen. .
Ieder ‘lastig’ persoon in Helmond kan morgen (zaterdag) een brief van de gemeentesecretaris ontvangen, met inhoud dat er maandag een taxi voor de deur staat om hem of haar te verplaatsen naar bijvoorbeeld Blokzijl?
@ Bert.
Tja, daar begint het wel op te lijken he?
@ jef de jager…Kom op Jef…doe ff normaal! Ik ken Hanneke niet persoonlijk…maar begrijp en denk dat haar intenties integer zijn! Waarom val je haar hier zo hard ( petsoonlijk) op aan? Ikzelf vind dat heel erg onprofesdioneel …wat vind jij?
Update 1:
3 Partijen eisen uitleg van burgemeester Blanksma
Deze week werden 3 moeders en in totaal 10 kinderen zonder vorm van proces uit de opvang aan de Nachtegaallaan gezet. VVD, Helder Helmond en CDA hebben een spoeddebat aangevraagd waarin burgemeester Blanksma moet uitleggen waarom dat gebeurde.
De grootste oppositiepartijen in de gemeenteraad zijn namelijk verbolgen over deze gang van zaken. Ze hebben alvast 10 kritische vragen (pdf) aangekondigd. Het debat is woensdagavond om 19.30 uur.
Bovenstaande update geeft aan dat er 3 partijen uitleg vragen aan burgemeester Blanksma. Dat is prima, maar het onheil is al geschied! Ik hoop echt dat de Nationale Ombudsman in dit geval de onderste steen boven gaat krijgen, maar dat gaat maanden duren!
Voor wat betreft de 3 partijen die vragen hebben gesteld: Heren, ik mag hopen dat u dit keer eens in staat bent om uw poot stijf te houden tegen deze burgemeester en de coalitie, en dat u zich niet af laat bekken en weg laat zetten als snotneuzen zoals dat onlangs nog is gebeurd in een raadsvergadering.
Behoud uw waardigheid, maar laat niet over u heen lopen!
Zonder te veel vooruit te willen lopen op het debat:
– Als geconstateerd is dat de leiding niet verwijtbaar genoeg heeft gehandeld om ontslag of overplaatsing noodzakelijk te maken
– Als de onderlinge verstandhoudingen zo verziekt zijn dat mensen niet meer normaal met elkaar om kunnen gaan
– Als dit het onmogelijk maakt om nog goede opvang te bieden
Dan is het gevolg:
– Overplaatsing naar een plek waar wel goede opvang geboden kan worden en met een schone lei gestart kan worden (strijdende partijen uit elkaar halen)
– Evaluatie achteraf met de leiding over hun handelen en wat anders of beter had gekund
Ik hoop vooral dat het geen debat gaat worden over het individueel functioneren van personen. Want dat zou ik niet kies vinden.
@Tess. Een aardige reprimande. Natuurlijk is mevrouw Hegeman integer, maar zij laat zich meeslepen. En zij denkt niet bestuurlijk. Op de politieschool – ik heb er zelf niet op gezeten – krijgt elke leerling-agent te horen dat bij een straatruzie allereerst degene met de grootste mond moet worden weggestuurd, ook al heeft hij of zij alle gelijk van de wereld. En is dat in dit geval zo erg? De dames die nu – idiote aanduiding van Hegeman – zijn gedeporteerd zullen op hun nieuwe adres weer lieve mensen vinden die hen op alle mogelijke manieren gaan helpen.
@Michiel van Geel.
Nee, laten we het vooral NIET over het functioneren van individueler personen hebben, want DAT vindt JIJ niet kies?????
Wel 3 ( individuele) vrouwen en hun kinderen zo snel mogelijk afvoeren, dat is dan blijkbaar wel KIES?
Dat is het niet Michiel, hetgeen jij hierboven vertelt is Kafkaiaans!
En dat weet je best.
En dat vind ik niet KIES.
@Jef de Jager
Ja hoor Jef, case closed and up to next.
En wij wasten onze handen in onschuld….toch???
Wanneer is dit debat en hoe op afstand te volgen. Ik ben benieuwd welke coalitie partijen in het koude water van de haven durven te springen. Daar heb je moed voor nodig.
@Tess op zaterdag 7 oktober 2023 om 17:03:
Het probleem hiermee is dat je in een officieel orgaan van de gemeente openbaar het functioneren van een werknemer gaat bespreken. Vaak wordt dit bij grotere problemen op afstand gezet door een onderzoek door een externe partij uit te laten voeren, maar dat kost veel geld. Je kunt zo’n debat ook achter gesloten deuren voeren, maar dan roept iedereen dat je niet transparant bent geweest.
Hoe zou je het zelf vinden als in het openbaar jouw functioneren in je baan wordt besproken met mogelijke aanbeveling tot ontslag of overplaatsing als gevolg? En dat je je dan niet kunt verdedigen, omdat je alleen van tevoren even wat in mag spreken als je geluk hebt? Ik hoop dat je inziet dat we dat als gemeenteraad niet kunnen maken.
Mijn analyse hierboven staat los van de schuldvraag. Ik ben vanaf het begin van mening geweest dat de zelfregie van de groep nog veel verder had mogen gaan. Maar ik ben geen professional die voor dit soort werk aangesteld is, dus ik ga vooral af op wat instanties als vluchtelingenwerk vanuit hun ervaring en expertise inbrengen. Die hebben vaker met dit bijltje gehakt en weten over het algemeen wel waar ze over praten.
@Jef de Jager op zaterdag 7 oktober 2023 om 16:36:
Dag meneer De Jager,
Fijn dat u mijn integriteit niet in twijfelt trekt. Dank daarvoor!
Ik laat mij niet meeslepen door emoties; ik kijk naar de feiten en stel daarbij de vraag of die overeenkomen met de werkelijkheid en de wetgeving. Een halve waarheid is immers een hele leugen. Woensdag is dus het debat over de uitzetting van een groep moeders met kinderen. Ze hebben tot op heden nog steeds niet het schriftelijk besluit gekregen waarom tot deze maatregel is overgegaan. Er is alleen gemeld ‘dat er een besluit is genomen’. Een vreemde zaak want de juridische onderbouwing is nu onduidelijk en dat lijkt mij toch niet stroken met de Nederlandse wetgeving waarop onze rechtsstaat is gebaseerd.
Hartelijke groet.
@Michiel van Geel op zaterdag 7 oktober 2023 om 16:10:
@Hanneke Hegeman op zondag 8 oktober 2023 om 10:05:
Net als Bert ben ik ook benieuwd of dit spoeddebat woensdag live via internet live te kijken is. Weten jullie misschien of dat zo is?
Nou Van Geel, een politiek ambtsdrager is altijd verantwoordelijk. In goede zaken èn slechte zaken. Ik zie wel dat in deze historie geen wethouder naar voren treedt. Nou ben ik wel benieuwd wie wel aan het touwtje getrokken heeft en daartoe gerechtigd was. Buiten het fout of de methode laakbaar is.
@Hanneke Hegeman op zondag 8 oktober 2023 om 10:05:
Ik ben een beetje de draad kwijt. Kun je nog even toelichten wie of wat je precies “doorgedraaid” noemt?
Uit je column had ik het beeld dat je kritiek gericht is op VluchtelingenWerk Nederland. (“Niet zo zeer de boodschap van de burgemeester, maar het meegestuurde onderliggende rapport (pdf) van Cor Vulders, regiomanager van VluchtelingenWerk Nederland, getuigt van een doorgedraaide vooringenomen visie.”)
Maar nu heb je het over de manier waarop de boodschap aan de drie moeders is overgebracht. Blijkens het artikel waar ChatGPT op donderdag 5 oktober 2023 om 21:08 naar verwees is VluchtelingenWerk Nederland daar zelf ook kritisch over. Dat laatste wist je misschien nog niet op het moment dat je de column schreef, maar het haalt volgens mij toch wel de angel uit je oorspronkelijke betoog.
Ook Sander Lam is nu bezig een mistgordijn op te trekken door het onderwerp te verplaatsen van de daad naar een bericht .
Wat vind je ervan Sander: is dit de manier waarop we met mensen omgaan! Dat is de vraag die mevrouw voorlegt
@Bert op zondag 8 oktober 2023 om 13:09:
De kwestie aan de orde stellen is goed, op de spits drijven werkt averechts.
@ Michiel van Geel.
Nu niet gaan mekkeren dat er “op de persoon “gespeelt gaat worden in het ingelaste raadsdebat van a.s. woensdag. Wat is dit nu weer voor onprofessionele houding? Het gaat erom wie, wat en waar welke beslissing heeft genomen en wie er bestuurlijk verantwoordelijk voor is! Ik neem aan dat de oppositiepartijen echt niet uitgebreid het functioneren van mevr. Blanksma gaan bespreken, of ben jij daar wel bang voor?
@ Sander Lam.
Geef eens antwoord op de vraag van Bert Sander, hij vraagt of DIT de manier is waarop we met mensen omgaan, en dat dat is wat Hanneke heeft bedoeld. Er wordt door Hanneke niks op de spits gedreven. Dat gebeurt door andere partijen, en daarom is het debat van woensdag heel belangrijk om de waarheid boven tafel te krijgen
@Tess op zondag 8 oktober 2023 om 16:20:
Ik ben het met VluchtelingenWerk Nederland eens dat DIT niet de manier is waarop we met mensen omgaan, maar misschien heeft iemand gedacht er juist goed aan te doen omdat dit het advies van VluchtelingenWerk leek te zijn, zoals ik in mijn reactie van donderdag 5 oktober 2023 om 21:44 al opperde.
Zoals ik Hannekes column interpreteer drijft ze de zaken wel degelijk op de spits, maar misschien begrijp ik haar bedoelingen niet goed. Vandaar ook mijn vraag aan haar wie of wat ze precies “doorgedraaid” noemt.
https://www.ed.nl/helmond/oekraiense-moeders-en-kinderen-onterecht-weggestuurd-uit-helmondse-opvang-vluchtelingenwerk-blundert-met-onderzoek-br~a142193c/
@Sander Lam op zondag 8 oktober 2023 om 18:08:
Dag Sander,
VluchtelingenWerk is voorbarig geweest en heeft maar een half onderzoek gedaan door niet te willen kijken naar de aangedragen ‘bewijzen’ en te luisteren naar de gesprekken die o.a. op 5 september op de locatie met mensen, waaronder raadsleden, zijn gevoerd. In de ijver te presteren is VluchtelingenWerk doorgedraaid.
In haar zelf opgelegde taak als crimefighter is de burgemeester doorgedraaid door niet te kijken naar de bewijzen die ook bij haar zijn neergelegd, de gesprekken die zij met de Oekrainers zelf heeft gevoerd en andere zaken die al veel eerder bij de gemeente zijn neergelegd over de wijze waarop de medewerkers handelen. Ze heeft voorbarig conclusies getrokken en haar eigen waarheid gevonden waarbij ze ook nog eens in haar ‘oplossingen’ zeer onzorgvuldig is geweest. Dat bedoel ik met doorgedraaid.
Hartelijke groet.
@Toon van Laarhoven op zondag 8 oktober 2023 om 10:31:
Ga ik voor je na!
Hartelijke groet
@ Hanneke Hegeman
Hoe moet dit nu verder? Want naast een falend Vluchtelingen werk, is hier ook sprake van falend bestuurlijk Helmond. Bovendien zijn er fundamentele mensenrechten geschonden, en zijn de betreffende gezinnen ernstig getroffen, omdat ze inmiddels al halsoverkop overgeplaatst zijn naar een andere locatie. En wat ook heel kwalijk is: het bestaande beleid gaat gewoon door!
@Hanneke Hegeman op maandag 9 oktober 2023 om 08:56:
Bedankt voor je heldere antwoord op mijn vraag. Blijft alleen mijn verwondering over dat je met grote stelligheid beweringen doet waar je anderen verwijt dat ze te snel conclusies trekken.
Zou het niet kunnen dat VluchtelingenWerk door de wol geverfd is en daardoor de problematiek een laagje dieper doorgrondt dan wat jij en ik aan de oppervlakte menen te zien?
De conclusies van Hanneke worden ook door het ED bevestigd. Te triest voor woorden dat een onderzoek zo gedaan kan worden en dat men dat klakkeloos overneemt. De gemeente had met een paar gerichte vragen hier al achter kunnen komen.
https://archive.ph/vl8tz
@Sander Lam op maandag 9 oktober 2023 om 10:00:
Dag Sander,
Ik heb zelf op 5 september tijdens de sessie in de opvang aan de Nachtegaallaan met VluchtelingenWerk gesproken. Toen kreeg ik al te horen dat er ‘al een advies’ was uitgebracht. Wethouder Gaby van den Waardenburg bevestigde dit, want die zat naast mij en naast de functionaris van VluchtelingenWerk. Wat het advies inhield, werd niet verteld, ook niet toen ik daar nadrukkelijk om vroeg. De voorstellen die o.a. door diverse raadsleden op dat moment werden gedaan, zijn ook niet herkenbaar in het advies van VluchtelingenWerk dat ruim 10 dagen later aan de raadsleden is gestuurd.
Ik weet niet of hiermee voor jou duidelijk is geworden dat VluchtelingenWerk diep heeft geblunderd. De vandaag aangeboden excuses in het Eindhovens Dagblad zijn te danken aan de volhardendheid van de desbetreffende verslaggever Bianca Clerx. Zonder haar, was dit niet naar buiten gekomen.
Tot slot: wat ik mis in de ‘oplossingsgerichtheid’ van zowel de burgemeester (toch verantwoordelijk voor het integriteitsbeleid van de gemeente) en VluchtelingenWerk is een onafhankelijk onderzoek (met de nadruk op onafhankelijk) naar het optreden van de medewerkers op de locatie. Dat het daar soms goed fout gaat, is niets nieuws. Het wegsturen nu van de groep moeders met kinderen is de gemakkelijkste weg en bevestigt slechts dat de medewerkers op de ingeslagen weg kunnen doorgaan….
Met vriendelijke groet
Update: van de Raadsgriffie
Ja, de extra raadsvergadering van 11 oktober is openbaar en digitaal te volgen via de site van de gemeente Helmond. De link is nog niet beschikbaar. Wordt aan gewerkt.
@Hanneke Hegeman op maandag 9 oktober 2023 om 10:53:
Misschien ligt het allemaal simpel en zwart-wit, is er inderdaad geblunderd en doorgedraaid, en deugen VluchtelingenWerk, de burgemeester, de medewerkers van de opvanglocatie en de Oekraïners die zich tevreden tonen van geen kanten, maar misschien ook zijn alle betrokkenen gewone mensen van goede wil die in een ongewone situatie soms inschattingsfouten maken.
Ik waardeer je volharding maar zou zelf toch minder beladen woorden kiezen, zodat de aandacht gericht kan blijven op het puzzelwerk wat er precies mis is gegaan en wat de aangrijpingspunten zijn voor structurele verbeteringen.
Ik ben benieuwd hoe het allemaal verder zal verlopen.
@ Sander Lam
Volgens mij heeft mevr. Hegeman erg haar best gedaan om jou er bij te blijven betrekken en de hele situatie, keer op keer aan jou uitgelegd hier op het Weblog Helmond. Dat jij er voor kiest om in je tunnelvisie te blijven bivakkeren Is jouw keuze, en ook jouw probleem. Het wordt tijd dat er een gedegen onafhankelijk onderzoek komt naar dit gebeuren om te achterhalen, wie , wat, waar, wanneer en waarom dit besloten is. Een onderzoek van de Nationale Ombudsman komt er sowieso ook al!
@Hanneke Hegeman op maandag 9 oktober 2023 om 11:04:
De agenda van de extra raadsvergadering woensdagavond over de over opvang van Oekraïense vluchtelingen: https://helmond.notubiz.nl/vergadering/1157064
Ook die vergadering in Boscotondo is via internet live te bekijken en achteraf terug te kijken.
Jullie kunnen hier wel allemaal mee in je maag zitten .
Maar er zijn nog andere dingen in Helmond gaande dan het gedraai met veilige vluchtelingen.
Iedereen die tegen de uitzetting is neemt toch gewoon een gezin in huis probleem opgelost maar hoeveel deugers hebben een oekrainer in huis gepakt.
Dez vluchtelingen krijgen €70,- euro per week leefgeld zorg en huisvesting gratis.
Kijk eens rond in Helmond hoe verpauperd de stad en wijken zijn inplaats van jullie te bemoeien met opvang kunnen jullie eerst eens de armoede in helmond oplossen
@Tess op maandag 9 oktober 2023 om 17:03:
Volgens mij zegt iemand met tunnelvisie niet “misschien”.
Ik ben benieuwd hoe het allemaal verder zal verlopen.
Hou toch eens op Hanneke met spijkers op laag water te zoeken, en je eindeloos in te zetten voor iedereen behalve de gewone Helmonder.
Hoe durf je het woord deporteren in je mond te nemen? Ben je nog wel goed bij je hoofd?
Voor het spoeddebat van morgenavond doet het Eindhovens Dagblad er vandaag nog een schepje bovenop:
Burgemeester onder vuur na blunder met weggestuurde Oekraïense vluchtelingen: ‘Ze moet met een goed verhaal komen’
Zie https://www.ed.nl/helmond/burgemeester-onder-vuur-na-blunder-met-weggestuurde-oekraiense-vluchtelingen-ze-moet-met-een-goed-verhaal-komen~aa416a7e/
‘Wir habben es nicht gewüssen’
Als ik deze hele ellende lees dan zie ik dat er al lang meldingen zijn gedaan. Met bewijsstukken.
Nederland is een democratisch land. Maar kinderen werkstraf geven in de vorm van toiletten schoonmaken. Daar word ik toch echt stil van.
Ik ben zeer benieuwd naar het debat van morgen. Dat er hier rechten geschonden zijn, dat lees ik wel. Maar wie hebben er weggekeken waardoor er gebruik is gemaakt van macht, in alle lagen van de ambtenarij. Daar ben ik erg benieuwd naar.
@debbie
Ook u bent er een van de lekkere vergelijkingen. Dus ook u bent af. Overigens is het “gewusst”.
@Roland op dinsdag 10 oktober 2023 om 19:29:
Volgens mij moet het “geglaubt” zijn.
Sommige mensen realiseren zich niet dat goede bedoelingen niet altijd goed uitpakken. Als ze dan aangesproken worden op schadelijke gevolgen van hun doen en laten zeggen ze naar waarheid dat ze zich in de kritiek “niet herkennen” en gaan ze met de beste bedoelingen op dezelfde voet verder, waardoor de schade steeds groter wordt en de onderlinge verhoudingen steeds verder op scherp komen te staan.
Ik las ergens dat het aanvankelijk niet nodig werd gevonden hulp van VluchtelingenWerk te aanvaarden. Terwijl vluchtelingen toch kwetsbare mensen zijn, met een traumatisch verleden en een onzekere toekomst. Dat er geen beroep werd gedaan op de ervaringsdeskundigheid van VluchtelingenWerk hoe met deze kwetsbaarheid om te gaan kan wijzen op ongeloof dat goede bedoelingen niet automatisch goed uitpakken.
Misschien leid ik aan kokervisie, maar ik zie hier echt parallellen met een Helmonds re-integratiebedrijf dat in de omgang met kwetsbare mensen op allerlei manieren ontspoorde. Tot er een gecertificeerde externe vertrouwenspersoon werd aangesteld, die bespreekbaar wist te maken hoe goede bedoelingen schadelijk hadden uitgepakt. Dat was de aanzet tot nog belangrijkere stappen vooruit, maar die zal ik hier niet noemen want ik overzie niet in hoeverre de parallellen met de problematiek op de opvanglocatie vanaf dit punt door te trekken zijn.
Ik ben benieuwd hoe het allemaal verder zal verlopen.
Nog steeds volg ik met belangstelling de weblog van Helmond en de vele reacties op de veelheid aan onderwerpen die de revue passeren: van vallende ouderen die door Frans Mol vergeleken worden met “vallende bladeren in de herfst” via Helmonds wespennesten tot deze column van mevrouw Hanneke Hegeman.
En nee, ik ga het hier niet hebben over het Helmondse openbaar vervoer, want dat is niet het TOPIC. Dat komt later wel weer een keer..
Het zou me niks verbazen als de uitkomst van het spoeddebat van vanavond is, dat er gewacht wordt op het onderzoek en het rapport van de Nationale Ombudsman, met andere woorden dat er weinig tot niks concreet gebeurt met de Oekraïners – problematiek – die – voor alle duidelijkheid – in mijn ogen niet veroorzaakt is door de Oekraïners zelf. Het op de lange baan schuiven van conclusies en daardoor het uitblijven van veranderingsprocessen is een reële valkuil en zou duidelijk een gemiste kans zijn..
@Sander Lam op dinsdag 10 oktober 2023 om 22:35:
Volgens mij moet het “lijd ik aan kokervisie” zijn.
@Peter van Lieshout op woensdag 11 oktober 2023 om 02:47:
Ik hoop dat je geen gelijk krijgt.
@Peter van Lieshout op woensdag 11 oktober 2023 om 02:51:
Je hebt gelijk.
https://www.ed.nl/helmond/live-drie-partijen-willen-extern-onderzoek-naar-situatie-in-helmondse-opvang-vvd-mist-zelfreflectie-bij-burgemeester-blanksma~a944631c/
Hoi Hanneke,
Dit is de schamele vertoning van het spoed debat van vanavond. Werkelijk te triest voor woorden. Ondanks de inzet van de VVD, Helder Helmond en het CDA probeert Blanksma het voor elkaar te krijgen dat er niet wordt terug gekeken, en dat er GEEN extern onderzoek komt. Ze schermt met contacten met Eric van der Burgt en een feitenrelaas, wat helaas niet te toetsen is, omdat ze dat niet wil. Kortom, geen enkele openheid en transparantie over wat er nu daadwerkelijk is gebeurd! Wat een toestand…😥
helaas wordt er hier niet verteld wat de aanleiding was voor het besluit om de raddraaiers weg te sturen. De partijen die willen dat deze mensen terug moeten willen waarschijnlijk dat er slachtoffers vallen. Ik vind dat er terecht is gehandeld en dat de genen die problemen veroorzaken weg moeten. Het hoeft niet altijd te klikken, maar als je mensen gaat verwonden dan kan je ze net zo goed terug sturen naar het front en tegen putin laten vechten. Hier mensen die je helpen bedreigen aanvallen en/of verwonden dat kan niet door de beugel. Helaas wordt er hier een column geschreven dat niet op de waarheid berust. Zo jammer janneke.
@Tess op woensdag 11 oktober 2023 om 22:17:
Dag Tess,
Het spoeddebat heeft opgeleverd dat 15 van de aanwezige raadsleden er alles aan hebben gedaan de ontstane situatie helder te krijgen en in een voor iedereen acceptabele oplossing te zorgen. Dat was de bedoeling van het debat en daarvoor hebben zij (Helder Helmond, VVD en CDA) o.a. 2 moties ingediend. De ene werd met 20 tegen 15 stemmen weggeveegd en de andere is daarom aangehouden zodat die in de toekomst alsnog ingediend kan worden.
Burgemeester Blanksma heeft nu een pyrrusoverwinning geboekt ook al zal ze dat nooit erkennen. De 11 maanden die haar hier nog als eerste burger van Helmond resten, zullen hiermee niet gemakkelijk voor haar worden.
Afijn, dit is politiek. Hoge bomen vangen veel wind.
Hartelijke groet.
In feite kon niemand het handelen van deze burgemeester objectief beoordelen. Immers de belangrijkste documenten konden onder het mom van ” privacybeleid”.niet worden ingezien.
Des te vreemder is het dat de coalitiepartijen WEL konden beoordelen dat de burgemeester goed gehandeld gehad.
Waar heb ik naar zitten kijken.
Het debat van de eeuw zag ik gisteravond. De vertegenwoordiger van de #sp viel me negatief op. Verward, en niet het landelijke beeld van de SP volgend. Dat is: mensen hun eigen keuze laten. Opkomen voor de verdrukten.
Is het misschien een idee om Helmond samen te voegen? Zoals Boetzkes dit summier aangaf? Meer ambtenaren en zo? Is betere beleidsondersteuning.
Update 2:
In de extra raadsvergadering gisteravond werd deze excuusbrief (pdf) van VluchtelingenWerk Nederland diverse keren genoemd. Daarin verontschuldigt die organisatie zich voor het feit dat de uitgezette moeders met hun kinderen nooit ‘gehoord’ zijn.
@E Betgem op donderdag 12 oktober 2023 om 09:13:
Het privacy argument wordt vaker gebruikt, maar het belangrijkste is dat de gemeenteraad niet hoort te spreken over individuele gevallen, maar alleen over de kaders en patronen. Over dat privacy argument kan ik kort zijn: Als raadslid krijg je ook wel eens niet geanonimiseerde brieven via het officiële kanaal notubox. En je kunt aanvoeren dat de raad een publieke taak uitvoert, wat in de GDPR valt onder “Grondslag algemeen belang of openbaar gezag”.
Wat in ieder geval duidelijk werd is dat de situatie onhoudbaar was en mogelijk escalatie dreigde. Los van de schuldvraag was het dus goed om de partijen uit elkaar te halen en te hopen dat de rust voor de overige bewoners daarmee ook terug zou keren. Iedereen die opgelet heeft zag ook de worsteling die de burgemeester had met het genomen besluit en dat ze het zelfs nu nog moeilijk had daarmee, maar dat ze tevens te kennen gaf geen andere opties meer te hebben.
Moeten we de burgemeester op haar blauwe ogen geloven? Nee, we moeten vooral tussen de regels door kunnen lezen en daar waren een aantal vragen ook op gericht. Vragen over de snelheid waarmee er verhuisd moest worden, vragen of wel alle opties verkend waren en of er bijvoorbeeld aan mediation gedaan was. Al met al geeft dat dat een beeld van hoe zuiver en integer er gehandeld is. Als je dan meeweegt dat het aantal incidenten een normaal beeld laat zien als je kijkt naar de omvang van de groep en vergelijkbare opvanglocaties door het land, dan is er in ieder geval geen reden tot ophef of paniek.
Neemt niet weg dat de twijfel bleef bestaan of er wel voldoende inspraak was voor de bewoners. Vandaar ook die toezegging om een klant-tevredenheidsonderzoek te doen. Als wat daaruit komt serieus wordt genomen geeft dat de bewoners straks weer wat meer zelfregie en worden de regels meer gezien als samen afgesproken regels in plaats van opgelegde regels. En dat is uiteindelijk wat je wil, dat de bewoners op de locatie er samen uitkomen, hoe groot de groep ook is.
Uitkomst van het debat en de aanloop er naartoe is dus dat in ieder geval in de regio voor opvang gezorgd gaat worden en bij voorkeur dus niet zo ver weg als Lelystad en dat er nog meer aandacht komt voor goed ophalen van de wensen en eisen van de bewoners. Dat samen afgewogen was voor veel partijen voldoende om voor dit moment tevreden te zijn. Met de kanttekening dat de voortgang en uitkomsten van dat klanttevredenheidsonderzoek en de stappen die de gemeente gaat zetten naar aanleiding ervan dus hopelijk wel gedeeld worden met de raad.
https://www.ed.nl/helmond/helmond-wil-vooruit-met-opvang-oekrainers-maar-moet-ook-in-de-achteruitkijkspiegel-kijken~aa558ec5/
Als oldtimer moet mij toch iets van het hart. Vluchtelingen die onze opvang bekritiseren zijn, even slikken, best te verdragen. Bij ondankbare vluchtelingen is dat minder het geval, al kan het schelen als zij over enig tact beschikken. Ondankbare vluchtelingen die herrie schoppen, nee, wegwezen, zo zijn we niet getrouwd. Mij verbijstert het dat zulke mensen in Helmond toch veel gehoor krijgen. Bezitten Helmonders geen zelfrespect, of gedragen zij zich even onhebbelijk wanneer ze in het buitenland zijn? Waarschijnlijk moeten we deze kwestie veralgemeniseren. Let maar eens op: in onze terrasjesmaatschappij zijn er altijd terrasjeszitters die gaan meeschreeuwen zodra een hen tegen de bediening uitvalt.
@Jef de Jager op vrijdag 13 oktober 2023 om 09:23:
De burgemeester wilde niet voor niets benadrukken dat de dankbaarheid voor de opvang er zeker wel was, ook bij de families die moesten verhuizen. Soms is er gewoon een mismatch tussen de noodzakelijke/noodgedwongen inrichting van een opvang en de wensen en verwachtingen of gedragingen van degene die opgevangen wordt. Ik vraag me ook af of je incidenten kunt voorkomen als je zo’n grote groep huisvest. Dat is niet per se kwade wil van mensen, maar een stapeling van beeldvorming en perceptie en interactie tussen mensen. Als je eenmaal het beeld hebt dat iemand een onruststoker is of andersom een kampcommandant (gechargeerd), dan is het vaak moeilijk dat beeld weer om te draaien en is een verse start soms de beste optie.
Ik lees hier veel reacties van mensen waarvan ik denk: “als in Nederland ooit de pleuris uitbreekt, dan wil ik jullie nog wel eens spreken als jullie straks zelf met een tasje ,vrouw en kinderen over de grens om hulp mogen smeken” Het is een landelijk probleem hoe onmenselijk er wordt omgegaan met vluchtelingen. Nederland is nooit goed voorbereid om zulke aantallen mensen goed op te vangen en onze doorgeslagen bureaucratie zorgt alleen maar voor meer grotere bomen op de weg. In het begin was er nog wel wat meer begrip voor de oorlogsvluchtelingen. Maar nu ruim 10 miljoen mensen uit Oekraïne zijn weggevlucht wordt allemaal een beetje oncomfortabel voor sommige Nederlanders. Helemaal als we zelf ook een beetje last ervaren door die oorlog. Wij maar betalen en zij krijgen alles voor niks. Wie van jullie is er ooit de Knip binnen gegaan en heeft gezien wat zich daar binnen afspeelt? Stop honderd Nederlandse gezinnen in een oude school waar ze per gezin in een kamertje van pakweg 2,5 x4 meter mogen verblijven. Niet wetende wanneer en of je ooit nog terug kunt, of je broer,vader,opa nog leeft,je huisdier vrienden en familie? Er heeft een heel stuk in de krant gestaan over drugs en mensenhandel en straatprostitutie in de directe omgeving van de Knip. Niks dan een klaagzang van bang en gefrustreerde Helmonders die veelal en altijd wel wat te zeiken hebben. Opvang de Knip met honderden mensen met meer dan 100 jonge kinderen, allemaal in kleine vertimmerde leslokalen. Dachten sommige oud-scholieren hier soms dat in elk klaslokaal een gezin is gehuisvest? Verplaats jezelf een keer in de ander en bedenk dan eens wat er zoal mis kan gaan als je zulke grote groepen mensen, met uiteenlopende achtergronden:vermogend,arm,directeur of in de bijstand,universiteit en laaggeschoold, moet gaan helpen,begeleiden met een handvol mensen. Er is in onze gevangenissen meer begeleiding aanwezig dan in de Knip en er is zelfs meer vierkante meter per persoon aan ruimte in de meeste gevangenissen.
Het is al triest genoeg hoe slecht Nederland omgaat met deze mensen. Altijd vooraan gestaan met veroordelen van en doneren aan humanitaire rampen die ver weg plaats vinden. En dan nu niet in willen zien dat wij zelf verantwoordelijk zijn voor een humanitaire binnenlandse ramp. Aan de internationale schandpaal genageld door de rapporten van Amnesty,AZG en vele landelijke organisaties. En het wordt massaal angstvallig genegeerd en in de doofpot gestopt. Niet zo gek dat onze burgemeester te laf is om te reageren en zij is niet de enige. DEPORTEREN vindt ik een gepaste woordkeuze , omdat we ons allemaal rot mogen schamen voor het feit dat er blijkbaar geen mooier woord voor te vinden is voor de wijze waarop er met mensen wordt omgegaan. We deporteren gelukkig in een gasvrij land.
@ Hatseflats
Hoi ik ben onder de indruk van jouw verhaal hierboven. Ben ook benieuwd naar de rapporten van Amnesty AZG etc. Maar bovenal ben ik blij met de inkijk die jij ( durft) geeft over de toestand in de opvang voor de Oekraïners in Helmond. Terecht haal je aan, dat alle schrijvers hierboven, zelf nog NOOIT de realiteit hebben meegemaakt, dat je daadwerkelijk je tasje moet pakken en met je gezin moet vluchten naar het buitenland, in de hoop daar een waardige opvang te vinden. De gemeente Helmond en Vluchtelingenwerk heeft hierin gefaald, juist DIE organisaties op wie de vluchtelingen zouden moeten kunnen vertrouwen. Het vertrouwen is beschaamd, en ik vind het dan ook een gemiste kans van Elly Blanksma dat zij hiervoor haar excuses niet heeft aangeboden, tot nu toe. Daarvoor had zij in de laatste ingelaste raadsvergadering alle mogelijkheden
In plaats daarvan maakt zij er een politiek steekspel van: oppositie tegen coalitie. En dit terwijl een burgemeester boven de partijen hoor te staan en neutraal hoort te zijn.
Welnu, dit is dus niet gebeurd afgelopen woensdag tijdens de ingelaste raadsvergadering. Er speelden te veel (plaatselijke) politieke belangen en daardoor is er totaal voorbij gegaan aan de belangen van de Oekraïense vluchtelingen die hiervan de dupe zijn geworden.
Is het hiermee klaar en gedaan? Nee, maar het leed is wel geschied, de 3 gezinnen zijn daadwerkelijk uitgeplaatst naar een andere locatie. Een vreselijk traumatische ervaring waarvan de raadsleden GEEN idee hebben.
Bij mij komt in mijn achterhoofd nu op de term ( wir haben es nicht gewust), maar dat kan in deze helemaal niet, want ze waren er allemaal bij, tijdens de raadsvergadering afgelopen woensdag.
Waar staan we nu? De klagende gezinnen zijn weg, de rest is de mond gesnoerd, de raad is vleugellam( tenminste gedraagt zich zo, omdat NIEMAND van de zgn sociale partijen uit de coalitie het voor deze vluchtelingen op wil nemen, ze blijven liever plakken aan het pluche).
Tsja…laten we het rapport van de Nationale Ombudsman maar afwachten. Ik vond het heel bijzonder om jouw reactie te lezen!
Bericht van ED-journalist Arjen Vos 22-12-2023 op X (voormalige Twitter):
Collega Bianca Clerx heeft de Waakhond ontvangen, de ED-prijs voor de journalistieke prestatie van het jaar. Bianca onthulde de misstanden in de noodopvang van Oekraïense vluchtelingen in Helmond door vasthoudendheid, en daar was niet iedereen blij mee.