Kraakfeest beëindigd door ME
Vannacht heeft de politie met hulp van de Mobiele Eenheid een einde gemaakt aan een kraakfeest op de Nieuwe Industrieweg op het Industrieterrein in Helmond. Volgens de politie werd er geweld gebruikt tegen hen, waarna zij overgingen tot de aanhouding van verschillende bezoekers.
Hoewel het door veel media (Omroep Brabant, De Telegraaf, Elsevier en nu.nl) een houseparty wordt genoemd, betrof het hier een kraakfeest, zoals er veel in Nederland worden georganiseerd. Een maand of 4 geleden werd er nog 1 de Stiphoutse bossen gehouden. De muziek is ook geen house maar tekno.
Een organisatie van een dergelijk feest richt een aantal uur van te voren de lokatie in, meestal in een leegstaand pand ergens in Nederland. Pas een paar uur van te voren laten zij bezoekers weten waar het te doen is. Dit om de politie niet op het spoor te zetten.
Via onze bron die aanwezig was, begrepen wij verder dat er bijna 500 bezoekers waren en er tot een uur 2 een zeer goede sfeer was en er zeker geen problemen waren. Dat dat daarna is veranderd, moge duidelijk zijn.
Aanvullende informatie van de politie: (om 16.45 geplaatst)
15 Agenten bezochten de loods om te kijken of het feest kon worden beëindigd. Toen dat niet lukte, viel de politie met een peloton Mobiele Eenheid en een Aanhoudings Eenheid om 5.20 uur binnen. Tijdens de schermutselingen die toen ontstonden raakte een agent gewond. Om 6 uur was het pand volledig ontruimd. Daarna probeerden enkele tientallen feestgangers opnieuw in de loods te komen, hetgeen door de politie succesvol werd tegengehouden. Ook daarbij raakte een agent gewond.
In totaal werden 15 verdachten aangehouden. Daarvan zullen (naar het er nu naar uitziet) er 11 eind november voor de rechtbank in Den Bosch moeten verschijnen. De geluidsapparatuur en vrachtwagen waarmee die apparatuur vervoerd werd, werden in beslag genomen.
48 reacties:
Gewoon vergunning aanvragen en zorgen da5t alles veilis is. Dat moeten anderen in Nederland ook.
Wat als er echt iets voorvalt? Wie is dan verantwoordelijk.
Dan ligt het natuurlijk weer aan anderen, maar nooit aan de organisatie.
@Angelique:
Ere wie ere toekomt: je was ons dus net voor met jouw berichtgeving hier.
hahahahahah wat zijn we weer slim slaan de plank helemaal mis weten helemaal niet waar ze het over hebben house is een verzamelnaam voor alle stromingen muziek in de house wereld en in stiphout was het een goa feest
als ze gewoon binnen waren gekomen met de vraag om te stoppen was dat wel gebeurt maar ze wilden volgens mij gewoon een x lekker klappen uitdelen ga eens met mensen praten die er geweest zijn hoor je het echte verhaal maarja de politie word toch overal gelooft
hier kun je het hele persbericht van de politie lezen.
@klopt 16.03
Nou als je het wel weet, dan mag je zelf je verhaal doen.
Dit weblog geeft de kans om de waarheid te schrijven. Jij en anderen die (eventueel) aanwezig waren kunnen ons, die niet aanwezig waren, laten weten hoe het er werkelijk aan toe ging.
Als er van verschillende mensen een zelfde soort verhaal komt, waarom zouden wij jullie niet, en de politie wel geloven.
Dus kom op en doe je verhaal.
Ik sluit me aan bij Jan-Willem, laat maar horen !
Wat ik me wel afvraag :
” Volgens de ingewijde word het de verzamelplaats een paar uur van te voren bekendgemaakt ”
” Volgens de politie-berichtgeving waren er verschillende mensen uit Europa zoals uit Italië, Ieren en mensen uit Duitsland. ”
Hoe moet ik dat dan zien ? Waren die mensen al in Nederland in afwachting van de definitieve plaats of waren ze toevallig in Nederland of hadden ze een heel snel vervoermiddel ?
@Porcupine (a.k.a. Noud):
Bedankt voor de tip, we hebben de samenvatting in de logtekst er bijgezet.
of dat de politie van tevoren binnen is geweest, kan ik niet zeggen.
maar toen ik met een stel anderen weg wou, werd de schuifdeur voor ons open gedaan en ineens kwamen er allemaal wouten met knuppels zonder pardon een weg naar binnen slaan.
dus terugrennen en mensen waarschuwen, nog geen 5 minuten laten kwam er een hele groep ME binnen lopen. iedereen die ze voordat ze bij het dansgedeelte waren tegen kwamen kreeg een fikse duw of erger richting de uitgang. Toen ze eenmaal op de dansvloer waren, kregen velen die binnen het bereik van ME stond klappen met de knuppel als ‘duwtje in de rug’ om naar buiten te gaan’. eenmaal buiten aangekomen lagen er allemaal mensen op de grond die behandeld werden als supergevaarlijke topcriminelen.
Ik zal niet ontkennen dat de feestgangers ook hun fouten maken, maar is het heel onbegrijpelijk dat je als je maat door 3(!) ME’ers compleet in elkaar geslagen en beknuppeld wordt je daar iets tegen probeert te doen?
Het lijkt er wederom op dat de ME zodra deze in dienst is, misbruik maakt van haar machtspositie.
uit buitenland waren als hier en gingen toen ze het wisten.
Maar ook dat ze wel wisten dat het vanavond reg.brabant te doen is .en in loop van de reis meer info te krijgen.maar die reizen even gem. tussen de 200km en 1000km om te feesten en komen met blauwe bulten weer thuis.zielige om je heen slaan terwijl ze netjes deden wat er zr gevraagt was.Gek he dat er dan feestgangers ineens argessief gaan worden tegen leeghoofdige martelaars.
zondag 29 oktober 2006 om 17:18 uurapenzuur
Wat is de politie helmond toch erg triest. Ze sloegen zonder pardon of enige waarschuwing aan de bezoekers iedereen die maar in de buurt was met een knuppel in z,n nek. Onschuldige meisjes werden zomaar op de grond geslagen.mensen werden gestuurt en van achteren nageslagen.Terwijl ze geen enkele manieer van verzet toonde. Alleen de “organisatie” werd er op aangesproken te stoppen. Maar zagen geen goede reden om te stoppen. Daar was ook geen reden voor. Ik ga al redelijk lang naar die feesten. En verloopt altijd perfect onderling. Respect toont daar iedereen door de ongekende sfeer. En dat allemaal zonder die politie en security. Alleen als de politie zonder goede reden invalt komt ”zinloos’geweld pas voor op deze feesten. Die horen dan orde in de samenleving te brengen. Alleen maar meer ellende met die zielige knuppellaars. zoveel geweld tegen de mensen die normaal gedrag toonde. Veroorzaakt dus meer argressie tussen de vredige feestgangers. Die amper beseft dat deze freeparty illegaal was. laat ze gewoon door feesten om vrijheid. Gaat daar niet om winst maken maar om het feest. Niet voor niks geen entree en drinken voor weinig. Zonder wat donaties zou er toch altijd geld bijmoeten. F#cK Th3 l@ PoL!C3 FREETEKNO IS FOR FREEPEOPLE
1) Met een vergunning was er niets aan de hand geweest. Die vergunning kan meer garantie geven voor veiligheid dan geen vergunning. Als in die loods de fik er in gaat is iedereen blij als iemand met verstand zich met de veiligheid bezig heeft gehouden.
2) De politie probeerde met de organisatie te overleggen, en die werkten niet mee. Dus dat gelul van ‘als ze het gewoon zouden vragen’ is bullshit. De rest van de sukkels heeft er geen reet mee te maken, dus moeten hier ook niet komen zeiken dat met hun niets overlegd is.
3) Als je naar een illegale party gaat weet je van tevoren dat het feestje wel eens vervroegd beeindigd kan worden. Als je het risico neemt om toch te gaan, wees een vent en draag ook de consequenties in plaats van als een weekdier op internet te gaan lopen huilen dat de gemene polities het feestje gestopt hebben.
4) Niemand hier kan mij wijsmaken dat bijna niemand wist dat de politie aan de deur is geweest. Ik ben ook wel eens op die party’s geweest, ook met snoeiharde bass, en toch weet IEDEREEN het meteen als er politie voor de deur staat.
5) De ME vordert ALTIJD eerst om te vertrekken. Als je dan niet oprot, krijg je klappen. Eigen schuld.
6) Er is een verschil tussen machtsmisbruik en machtsgebruik. Ga terug naar school, stelletje apen.
En zo kan ik nog wel een poosje door gaan. Ik ben helemaal niet pro-politie ofzo, en al helemaal niet tegen relaxte feestjes, maar ik ben er zelf ooit mee opgehouden vanwege de zielige debielen zoals hier die alleen maar kunnen zeiken of ruzie (op)zoeken. Get a life, stumperds.
@thijs
Je hebt duidelijk een eigen mening en daar heb ik ook repsect voor. Echter verbaast me het ietswat dat iemand die zo’n duidelijk uitgesproken eigen mening heeft het toch nog nodig vindt die mening extra kracht te geven door beledigingen jegens andere mensen te gebruiken.
ook ik ga zeker 2 tot 3 keer per maand naar een tekno feestje (of zoals b.v in stiphout goa)..voorop kan ik zeggen dat ik me aansluit bij apenzuur, de sfeer is er altijd uitermate goed, respect voor elkaar en verlopen over het algemeen zonder problemen. alleen vind ik het wel erg raar dat ik van de vier ontruimingen die ik heb meegemaakt(verspreid over het land)nog nooit problemen, agressie, of geweld heb meegemaakt, vaak is de werkwijze dat er eerst twee agenten polshoogte komen nemen, overleg plegen met de organisatie over de brandveiligheid, geluidsoverlast, en algemene veiligheid, aan de hand van dat overleg worden er afspraken gemaakt, vaak is het dat de organisatie de muziek zachter moet zetten en nog 1 a 2 uur mag doorgaan, mocht er wel sprake van onveilige situatie’s zijn, en er word tot ontruiming en dus beeindiging van het feest overgegaan, is dat zelden tot nooit een probleem, het volk vertrekt rustig, de organisatie ruimt op,enz.
dus…mijn mening over dit uit de hand gelopen feest is; dat het denk ik vooral aan onnodig machtvertoon, geweld, en onervarenheid van de politie helmond te danken is dat het mis is gegaan…
en ja ik begrijp dat het geluidsoverlast kan veroorzaken, evt. onveilige situatie’s kan veroorzaken enz,..maar dat neemt het feit niet weg dat je zo’n feest als politie niet tegen kan houden of kan voorkomen, dus als het er toch is, moet je als opgeleide agent de situatie zo vreedzaam mogelijk houden d.m.v. het feest nog even laten doorgaan, om het zo langzaam af te bouwen(zoals ze in de stiphoutse bossen ook hebben gedaan, wat toen trouwens wel een goed optreden van de politie was,en dus met een vreedzaam einde) d.m.v. geluid zachter enz.
oftewel een feest als dit is voor de politie helmond veel te nieuw, hier zijn ze te onervaren voor, en daarom hebben ze (onbedoeld)agressie uitgelokt met peletons me en geweld(ik was gelukkig al weg)
voor de tegenstanders van tekno/goa/techno feesten; je doet er niets tegen, het gebeurt al sinds de 60er jaren(of langer) en zal blijven, de sfeer is er super, en mijn tip voor de liefhebber is om deze een keer te ervaren op een feest!
Gr geert
en met sinds de 60er jaren doel ik op illegale party’s en natuurlijk niet op techno feesjes..
@iedereen, maak je niet druk over deze feesten, er zijn er zo vaak, en die paar keer in het jaar dat het misgaat is vaak aan de inval van politie enz. te danken.
vr gr geert
@ Thijs
“De rest van de sukkels. Get a life, stumperds.Stelletje apen”, met het advies van ‘ga terug naar school..’verweet de pot de ketel. Komop Thijs, zomaar krachttermen gaan gebruiken terwijl je zelf niet eens zelf bij de ontruiming aanwezig was. Ja, je bent zelf wel eens geweest op zo’n ‘party met luide bassen’, maar je weet halfg niet hoe het er nu echt aan toegegaan is. Maar aan de andere kant zou je dan moeten weten dat die die zielige stumpers die alleen maar willen zeiken of ruziezoeken maar een klein deel van de gemeenschap uitmaken. Het merendeel, goddank, komt voor een leuk feestje en heeft niets kwaads in de zin. Oké, een vergunning aanvragen valt misschien nog wel tre verwijten, maar denk jij dat er een vergunning verleend word, voor een zogenoemde ‘housparty’ in een leegstaand pand. Thijs, ook jij: GET A LIFE, kom een keertje naar een feestje zodat je weet waar je over praat. Fijne zondag nog!
Wat ik verder niet tegenkom, maar waar ik wel wat over gehoord heb, is dat er behoorlijk veel achtergelaten drugs zouden zijn gevonden.
Klopt dit? weet iemand hier iets meer over te vertellen?
Beter om het nu uit de wereld te helpen, dan dat zo’n verhaal een eigen leven gaat leiden.
Jan Willem, je vroeg over achtergelaten drugs op het feestje. Een correcte vraag, waar ik je als recreatief gebruiker en geregelde bezoeker van teknofeestjes, hopelijk een duidelijk antwoord op kan geven. Ik weet natuurlijk niet wat de politie allemaal heeft aangetroffen, maar dat er kleine hoeveelheden (samen een redelijke hoeveelheid)zullen zijn gevonden is niet ondenkbaar. Hoewel ik de persoonlijke gebruiken niet ken, komt druggebruik ook op onze party’s voor. Let wel, óók… Immers, druggebruik komt namelijk ook veel voor in vele reguliere uitgaansgelegenheden dus komt niet speciaal voor op louter onze feesten. De gevonden goedjes, zullen waarschijnlijk door bange bezoekers zjn achtergelaten uit angst voor het politieoptreden. Maar dat er één grote hoeveelheid zou zijn gevonden….ik denk het niet, maar wie weet, de politie heeft er alle baat bij na dergelijk optreden de suggestie te wekken dat het een groot Sodom en Gomorra moet zijn geweest binnen in de loods. Ok, sommige dingen mogen niet en daar zijn allemaal regels voor, daar valt een boel voor te zeggen. Maar daarnaast is het ook wel een gegeven dat ondanks het drugsgebruik en minder beveiliging en geen deurbeleid er nooit iets akeligs voorvalt wat met strictere regels voorkomen had kunnen worden. Daarnaast is agressie taboe en heeft het geluid, het feest en de intentie hoogste prioriteit en daarin zijn we gelukkig allen een. Dat er chaos en paniek ontstaat wanneer hier zomnder begrip en respect voor de mens een einde aan wordt gemaakt is niet meer dan begrijpelijk. Ons bezoekers van het feest werd niets gezegd, we zjn niet gewaarschuwd.. Maar ach…om een lang verhaal kort te maken, het heeft ons weer onnodig veel belasingscenten gekost vannacht en dat allemaal om dat een groep gelijksgestemden een goede tijd beleeft met elkaar in een pand wat zinloos een lange periode zonder functie heeft leeggestaan. Meer niet…
Fijne avond
Zonde dat een feest opdeze manier beeindigd is. Blijkbaar was er veel agressiviteit en zijn verschillende acties mekaar snel opgevolgd. Over het algemeen als er redelijk overleg is dan wordt het feest wel gestopt alleen duurt het soms even voordat er direct gehoor aan wordt gegeven. iig voor oom agent duurt dit te lang en willen ze iets snel stoppen. Jammer dat ze agressief worden vaak als er aan hun bevel geen of iig niet direct gehoor wordt gegeven. Aangezien actie altijd een reactie uitlokt wordt op een reactie welk een geweldadige ontruiming betreft niet vriendelijk gereageerd. De mensen aan de deur hebben misschien in de gaten dat de politie een bevel gegeven heeft en iedereen wet ook wel dat er politie staat maar soms mag een feest doorgaan en soms niet. In afwachting totdat ook zo’n bericht doorkomt bij het algemene publiek zal niet direct iedereen nar buiten lopen. In dit geval was het voor de feestganger te laat. Aangezien deze feesten niet strak georganiseerd zijn is er niet iemand die opstaat en zegt ‘kom jongens we moet nu ECHT gaan’. Dus kijkt iedereen nog rond en vraagt aan elkaar ‘wat is er an de hand wat gaat er gebeuren?’ Vaak genoeg dat een feest mag doorgaan zelfs tot 1 of 2 dagen erna.
Zelf heb ik deze praktijk nooit meegemaakt. Wat ik wel meegemaakt heb is dat de politie komt kijken daarna komt de brandweer ook even een kijkje nemen en het feest gaat door. Andere keren heb ik meegemaakt dat het feest gestopt werd en iedereen is gegaan. En nee het klopt ze gingen niet direct. Na inbeslagname van de generator kon er niet veel gedaan worden en nar binnen brengen van grote lampen was voor iedereen toch echt duidelijk dat mensen beter konden gaan. Let op wat ik zeg… mensen besloten dat het BETER was. want organisatie…. nou iedereen is vrij om zijn eigen beslissing te maken. Dus Die beslissing is op dit feest als ik dit zo lees niet gemaakt kunnen worden. Mensen hebben de gelegenheid niet gehad om voor zichzelf te kiezen wat ze wilden en konden doen. Anders zou je hebben gezien dat een deel wel gegan was en de rest die achter bleef… de raddraaiers?? nou ja zeg… misschien waren die er dan ook niet en zitten die 11 mensen nu dus vast door schuld van de politie en ME…
Tja iig… het kan dus ook op een relaxte manier zonder of met zachtere dwang waarbij openheid en respect en dan later ook begrip veel beter tot zijn recht komt.
Dat er fouten zijn gemaakt dat mag verder duidelijk zijn. Wees relaxt doe rustig aan en dan gebeuren er minder ongelukken.
groeten
De politie en de politiek is gewoon hartstikke corrupt! de politie verteld een verhaal aan de media en vervolgens staat overal hetzelfde verhaal op internet, omdat de media er met beide benen intrapt. het belangrijkste is natuurlijk dat het buitenlanders waren en dat er 2 politie agenten gewond zijn.
Ik was er zelf gisteren ook en ik heb gezien dat de ME iedereen die ze tegen kwamen met stoken sloegen en zonder reden traangas begon te spuiten. Ik ben zelf uit een auto gesleurd, en uit het gebouw geduwd met een geflipte politie hond naast me. De ME heeft meerdere mensen hard in elkaar geknuppeld waaronder ook een hond die daarna levenloos op de stoep lag. 2 vrienden van mij zijn opgeladen terwijl ze gewoon in hun auto lagen te slapen en zijn pas vanmiddag vrijgelaten. Dit is toch gewoon te belachelijk voor woorden! De politie moet hun mannetjes maar eens leren hoe ze met hun adrenaline en agressie om moeten gaan. De ME leek gisteren namenlijk meer op een stel losgeslagen beesten die zin hadden om te moorden! Het zal mij een worst wezen wat de organisatie beter had kunnen doen of dat sommige feestgangers zichzelf niet konden beheersen, het gaat mij erom dat de politie zich buitensporig ziek heeft gedragen. Wat er ook mis is gegaan dit kan gewoon niet. Ik hoop dat mensen videobeelden en foto’s op internet zetten en naar omroep brabant stuuren. Misschien dat er dan nog wat agenten ontslagen worden wegens buitensporig geweld.
@Joni:
Foto’s en video’s die wij hiervan per mail ([email protected]) ontvangen, zullen wij natuurlijk hier plaatsen. Desgewenst anoniem.
Nou, iedereen geeft altijd de Politie maar de schuld. Maar daar ben ik het niet mee eens. De Politie is 3 maal naar het betreffende pand geweest op zaterdag. De eerste keer zelfs nog voor het feest. Op dat moment werd er nog opgebouwd. Toen werd beloofd dat er geen feest zou komen. Toen er wel een feest was, werd nogmaals gevraagd om er mee op te houden. Dat zou gebeuren. NIET Dus.
De derde keer is politie met 15 man naar binnen gegaan om werderom op een rustige manier te zorgen dat het feest gestopt werd. Dit lukte niet en de politie werd hierbij in het nauw gedreven door vele bezoekers.
Toen is besloten om de ME in te roepen. Bij het betreden van het pand werd eerst de gewone politie ingezet, maar toen zij met flesjes ed bekogeld werden, werd de ME ingezet.
-1- een dergelijk feest is VERBODEN. Illegaal. Daar heb je een vergunning voor nodig.
-2- Meerdere malen geprobeerd om het feest op een vreedzame manier te stoppen/doen stoppen.
-3- Als het dan nog niet lukt. Ja, dan moet de ME in actie komen.
Mensen denk toch zelf eens na. Iedereen weet dat dergelijke feesten niet toegestaan zijn. Ga je er dan toch naar toe en voldoe je niet aan vorderingen van de Politie, dan moet je maar op de blaren zitten. Toch?!
Dit alles via zeer betrouwbare bron…
okeoke
Nou als dit vooraf gegaan is dan is het ergens wel begrijpelijk en dan is het voortzetten van het feest het tarten van het lot.
Ik vraag me wel af of de politie dan daadwerkelijk ingesloten is, normaal waar ik ben geweest is het er altijd er rustig aan toe gegaan en als omstanders agressief reageerden naar de politie dan waren er altijd mensen die deze mensen weer op hun plaats zetten want niemand is erbij gebaat dat dingen uit de hand gaan lopen.
zodoende onstond er sfeer voor overleg en soms kon het doorgaan en soms moest het stoppen.
Jammergenoeg was hier blijkbaar van een verhardende situatie waarbij nietsvermoedende feestgangers die dupe werden van een hard einde van iets wat ook anders kan.
Het is namelijk niet zo dat alle 500 mensen af wisten van de situatie tov de politie en blijkbaar gemaakte afspraken, namleijk geen feest geven.
Dit feest is blijkbaar toch doorgegaan dus is dan de beste oplossing ipv geweld de generator in beslag nemen.
Zonder generator geen feest namelijk. Verder begrijp ik nog steeds dat de mensen het onmogelijk is gemaakt om het pand te verlaten. Dus ook de nietsvermoedende mensen die niet op de hoogte waren van de gemaakte afspraken en lijkt de meute over een kam te zijn geschoren.
Als mensen niet de gelegenheid krijgen om vrijwillig weg te gaan en worden ingesloten dan gaan ze rare sprongen maken lijkt me. Dus als die 15 agenten met megafoon in de zaal gegd hadden dat de zaal binnen een bep. tijd leeg moet zijn omdat er ander ME komt met honden, nou ik geloof niet dat al die 500 mensen dan daar hadden willen blijven zitten. en is lijkt mij in dit geval te hard in korte tijd werk gemaakt om het pand leg te krijgen.
@geheim:
Als de politie daadwerkelijk zover van te voren al wist dat er een feest gegeven zou worden dan hebben ze verrekte laat ingegrepen en hebben ook zij het lot lopen tarten.
om 5.20uur komt de ME… even daarvoor is de politie dus binnen geweest.
Dat is dan ook een beetje laat of niet om pas je gezicht te laten zien als het feest al minimaal 5 uur na dat het is begonnen. Heel erg vreemd want als je echt niet wilde dat het niet doorging dan had je gelijk de eerste keer dat je bij het pand was duidelijk moeten maken wat de consequentie is als het niet gebeurt dan eventueel al beslag leggen, preventief op de generator.
DIT IS NIET GEBEURT dus is er ook van de kant van de politie gefaald.
De politie en de ME stonden blijkbaar tegenover een overmacht toen ze het feest uiteindelijk wilden stoppen. Maar hoe dan ook het moest gestopt worden en zodoende zijn er gewonden gevallen en niet alleen bij de politie maar ook bij festgangers die een keer kwamen kijken omdat ze er ooit van gehoord hebben en verder onschuldig zijn in het hele organiseren van het geheel. Hun enige schuld was nieuwsgierigheid en kijken wat dit nou is waar ze zo vaak van gehoord hebben.
Het mes snijdt dudielijk aan twee kanten.
Er zijn aan beide kanten fouten gemaakt.
FREETEKNO-FREEPEOPLE-FREEMIND
Natuurlijk zijn er regels… maar er is ook dialoog en redelijkheid. Als er regelgeving is die schade berokkent of schadelijk is door de interpretatie van de persoon die de regels probeert te naleven dan wel in de context van het verhaal en niet alsnog proberen door te drukken als het eigenlijk al te laat is.
maar goed, dit is natuurlijk een interpretie op verhalen en eigen ervaring… Ik was er namelijk verder niet bij. Hoeft ook verder niet. Ik ben wel benieuwd naar verder reactie om van beide kanten het verhaal en beeld nog beter te kunnen interpreteren.
Beetje vreemd als gezegd wordt dat de mensen binnen wisten dat de politie al langs was geweest om het feest te beeindigen. Op meerdere plaatsen stonden diverse teksten op de muur zoals freepeople – politie / 1-0. Ja dan moet er wel iets gaan dagen.
Iedereen word dan door de politie nog eens gevorderd weg te gaan en als je dan nog blijft staan, neem je zelf de verantwoordelijkheid.
Maar als het allemaal een fijne sfeer is hoe wordt dan verklaard, zoals in de krant staat, dat een groep mensen nog een keer binnen willen en hierbij de politie te lijf gaan en zelf er 1 met een paal slaan??
Nee, mensen neem eens je eigen verantwoording voor de dingen die je doet of juist niet doet. Jullie kiezen ervoor om naar zo’n feest te gaan. De politie word gestuurd en er zit ook niet altijd op te wachten om bekogeld te worden.
Daar ben ik het inderdaad mee eens. er is meerdere malen gesproken met de organisatie. Er is zelf getracht de muziek uit te zetten. Hierbijis de politie belaagd. De politie stond op dat moment herkenbaar in gele hesjes achter de geluidsboxen. Hier was maar 1 uitweg. Terug via de hal waar de auto’s staan. De andere kant op was geen optie, daar daar een hal was waar vrachtwagens stonden en daar de rolpoort niet omhoog kon.
De politie werd op dat moment “belaagd” door vele “feestvierders”welke de politie wilde beletten het feest te beëindigen.
Te laat ingegrepen door ME?! Het kost uiteraard wat tijd om de ME ter plaatse te laten komen. Deze mensen liggen grotendeels op datmoment (03.00 uur) in bed en moeten van huis naar het werk komen, bijgebriefd worden etc. Dat kost tijd.
Er is geprobeerd om rustig binnentekomen. Dat was het plan. MAAR als de politie bij het proberen binnen tekomen van het pand al wordt bekogeld met grote ijzeren staven en er een auto tegen de poort wordt gereden ten einde de politie te weerhouden om binnen te komen…dan is het einde zoek. Als de politie dan eindelijk binnen is en ze wordt dan bekogeld met bierflesjes, ijzer etc. Dan zal er toch ingegrepen moeten worden.
IEDEREEN heeft de mogelijkheid gehad om vrijwillig te vertrekken. Dit is meerdere malen door de ME gevorderd. Een ieder die daar niet voor koos, of die ervoor koos om stoer te blijven staan of tegengas te bieden, die moet dan maar op de blaren zitten. Daar kiest die persoon zelf voor.
Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat mensen de politie betichten van allerlei zaken terwijl zij in het begin stadium alles geprobeerd heeft om er een vreedzaam einde aan te breien, mensen de mogelijkheid heeft geboden om weg te gaan. En dat de feestvierders, vaak onder genot van de nodige middelen (alcohol, drugs) er dan tegenin wil gaan. Je weet dat het illegaal is. Er stonden inderdaad teksten op de wand dat de politie met 1-0 achterstond.
Jongens….denk eerst aan jezelf. En geef dan anderen de schuld. Je hebt het aan jezelf te danken als je naar zo’n feest gaat.
Zijn er al foto’s of filmpjes online?? Ben wel benieuwd
Kijk eens op:
http://www.omroepbrabant.nl/dialog/media.aspx?type=newsvideo&id=71405
Oke Duidelijk,
Jammer dat het zo is gelopen. Het had ook een stuk vreedzamer gekund.
Iedereen die er voor gezorgd heeft dat het zo uit de hand is gelopen is stom. En ik bedoel aan beide zijden.
De foto’s die ik heb gezien, en dat zijn de foto’s van voor de ontruiming laten zien dat het sfeertje goed was en gemoedelijk.
op indymedia had iemand een berichtje geplaatst wat hij/zij ervan vond
____________Quote_______
…the crowd was well behaved and i didn’t see much excessive cop violence. they tended to hit people on the shoulders, not the head… …you couldn’t hear much noise from outside. i heard no justification for the police action, but they had been aware of the party since 23.00 the night before….
____________end_________
………
@ wat is dat nou
Zou je kunnen aangeven waar je bovenstaande quote hebt gelezen en waar (of op welke site) je de foto’s hebt gezien?
Zojuist ontvingen wij de brief die burgemeester Jacobs vandaag hierover gestuurd heeft naar de gemeenteraadsleden. Klik hier (pdf-bestand) voor die brief.
@Nieuwsgierig om 12.57:
Tot op dit moment hebben we nog geen foto’s binnengekregen.
Quoto was van Indymedia.nl
Hier is er nog een.
_________________
…Die worden doorgaans zonder geweld laat in de ochtend opgebroken…
_________________
Deze Quote van onderstaande link
http://dance.blog.nl/feesten/2006/10/29/me_maakt_einde_aan_freeparty
Zonder geweld dus, waarom lukte dat hier niet?
f een reactie,dit is niet de 1ste keer dat de m.e er op los slaat op een feestje.er zijn maybe aanleidingen gegeven door een paar mensen die politie niet mogen,maar om vervolgens onschuldige dansende mensen die niet eens mee hebben gekregen dat de politie is geweest gewoon neergeknuppeld zijn,gaat veel te ver.ik ben vaker naar deze feesten geweest en nog nooit is er ruzie of geweld gebruiktBEHALVE DOOR DE M.E.ik heb het zelf jaren geleden meegemaakt in spaarnwoude op buitenfeest,dat ik stond te dansen en in een keer van achteren met een knuppel in mijn nek tegen de grond geslagen werd.door de m.e.we werden een pad afgedreven en iedereen die achterom keek of iets zei werd geknuppeld.berlachelijk.als in helmond daadwerkelijk agressieve lui warenwat ik weet een man of 15?waarom die niet gearresteerd en de rest op een normale menselijke manier naar huis gestuurd?WE ZIJN GEWOON MENSEN EN GEEN SCUM,OF TUIG DIE AGRESSIEF ZIJN,WE WILLEN GEWOON FEESTEN MET ELKAAR ,PLEZIER HEBBEN,EN ER WORD ECHT WEL GELET OP ELKAAR EN WE RUIMEN DE ROTZOOI OP ,TJEZUS IN WAT VOOR MAATSCHAPPIJ LEVEN WE?LATEN WE EENS WAT MEER OPENMINDED ZIJN ,OF IS HET DAT WAT DE ME NIET KAN TOELATEN?OMDAT ER GEEN BELASTING OVER BETAALD WORD EN ER GEEN GRIP OP HEBBEN?GA EENS ECHTE BOEVEN VANGEN.WAAR BLIJFT VRIJHEID?
Poehpoeh, met alles wat hier staat en met zo'n brief van de burgemeester zal de gemeenteraad wel snel een onafhankelijk onderzoek eisen over het optreden van de politie en ME. Een tweede Pijnacker? Of zullen al die feestgangers hier allemaal liegen?
Hoewel ik me door de onervarenheid van de Helmondse politie met dergelijke feesten ook wel een beetje kan voorstellen dat die fouten werden gemaakt.
vanuit m’n eigen nuchtere ogen gezien:
ik stond bij de uitgang om een vriendin naar buiten te kunnen brengen. Op het moment dat de deur voor ons open gedaan werd, probeert de politie (niet ME!) via de kleine opening al knuppelend een weg naar binnen te komen. Naar aanleding hiervan is de deur geblokkeerd, hoewel nog geen 10 minuten later de ME naar binnen marcheerde.
overigens verbaast het me (of niet natuurlijk) dat er ophef wordt gemaakt dat er 2 politieagenten gewond zijn geraakt. Terwijl er over anderen niet wordt gesproken.
Ja er is vermeldt dat 1 iemand door een politiehond is gebeten en dat die naar het ziekenhuis is gebracht. Maar over de mensen die ernstige verwondingen hebben opgelopen door het te hard optreden van de ME wordt niks gezegd.
en dan nog niet eens te spreken over de hond die ze half dood hebben geschopt…..
Hond geschopt?! Dat klopt ja. Maar waarom? Nou omdat er meerdere malen gevorderd/gezegd is dat de honden van de bezoekers aangelijnd diende te worden. Waarom? Omdat deze anders te dicht bij de uiterst goed getrainde Politiehonden komen, waardoor er een gevecht kan ontstaan.
Aan deze vordering is telkemalen géén gehoor gegeven. En….wie niet horen wil…. Precies.
Dat steeds weer voortdurende gezeur over de ME. Ik ben zelf ook bezoeker geweest van de party. Ja het was gezellig. MAAR….ik wist, net als iedereen dat deze party verboden was. Ik wist dat de ME gevorderd had te vertrekken. Ik wist dat je dan ook moet gaan en ben ook gegaan. Dat er dan van die sukkels bij lopen die alles voor iedereen willen verknallen door hardhandig met de Politie op de vuist te moeten gaan…..
Als iedereen gewoon op het eerste verzoek van de politie weg gegaan was, dan was er NIETS aan de hand geweest. Maar nee, iedereen is eigenwijs. En dan….dan volgt er op een gegeven moment actie ja. Daar kun je van te voren al zeker van zijn.
Dit was weer een typisch voorbeeld van hoe een leuk relaxed, goed georganiseerd feestje naar de kloot geholpen word door die fucking wouten!!!!!!!!!!!!!
en er maar op los slaan…
Volgens mij gaven we totaal geen overlast , dus wat is het FUCKING probleem dan???
vertiefde kanker wouten
L: Volgens mij snap je het niet. Het ging er niet om dat jullie OVERLAST veroorzaakte. Het ging erom dat jullie iets deden wat bij de WET VERBODEN is! Of jullie dan overlast veroorzaken of niet.
Verder was de hal NIET brandveilig. Denk toch eens na voordat je onzin plaatst!!!
Quote Geheim:
__________________
Hond geschopt?! Dat klopt ja… …Omdat deze anders te dicht bij de uiterst goed getrainde Politiehonden komen, waardoor er een gevecht kan ontstaan.
__________________
Nou oke, dus omdat geen gehoor te geven aan een bevel om de honden aan te lijnen is het blijkbaar toegestaan om aan diermishandeling te doen. Om een hond die per ongeluk voor de voeten komt van meneer agent die maar een beetje in elkar te trappen in plaats van weg te voeren zodat deze niet in de buurt van de politiehonden kan komen.
Dat impliceert wel dat agenten beulen zijn die dus blijkbaar wel het recht in handen kunnen nemen om anderen onrecht en schade toe te brengen om hun doel te kunnen bereiken
Het is toch zielig dat mensen met zon uitgesproken mening over anderen niet eens zijn of haar naam er bij durven te zetten!
Ik ga al 10 jaar naar ilegale feesten en heb dit nog nooit zo meegemaakt en mag ook hopen dat dit nooit meer gebeurt!
chantal!
@chantal:
Van maximaal een twintigtal personen die op de weblog 1 of meer reacties achterlieten, kennen wij naam en toenaam en weten wij dus wie dat zijn. Dit omdat zij dat ons zelf ooit op 1 of andere manier kenbaar maakten. Van de overige vijfhonderd tot duizend personen die hier reageerden weten wij dat niet.
Voor ons is het geen enkel probleem als mensen met ‘slechts’ een naam of nickname op de weblog reageren: elke (on topic) mening of bijdrage, onder welke naam dan ook, is welkom. En dat moet ook zo blijven.
Grappig, het Eindhovensdagblad nam wat meningen van hier over, helaas niet de mijne :
Ik was ook aanwezig, en wist ook goed dat het illegaal was.
Maar wat ik niet wist was dat het op deze manier zou afgelopen, voor mij was dit een gezellig feestje, zoals ik al vele andere heb meegemaakt.
En ineens sta je oog in oog met ME, die ons niet zachtjes naar buiten heeft gegooid.
Wij wilde ook de party meteen verlaten, maar werden de auto net zo hard weer uitgesleurd.. dus we konden niet weg..
Als je dan vrienden onder het bloed ziet lopen, en zie je mensen die totaal de weg kwijt waren geslagen en geschopt worden, is de lol er snel vanaf en word het moeilijk jezelf in te houden.
krijg je dan ook nog eens glas naar je kop geslingerd door een agent, en zie je dan ook nog eens n hond geschopt worden, dan ga je wel zeiken over de ME, die ook volgens mij mening veel te hard heeft opgetreden.
ik ben al op veel feestjes geweest, en naar mijn mening is de sfeer altijd goed, mensen letten op elkaar, en het maakt niet uit wat je bent als je maar feest..
Dat het niet veilig is, daar kiezen wij zelf voor, en overlast valt vaak wel mee omdat de organisaties 9 van de 10 keer n industriegebied kiest.
Ik geef toe dat de systems na n aantal waarschuwingen de stekker eruit had moeten trekken, dan waren we vanzelf wel naar huis gegaan, of naar n andere feestje..
ik heb ook al vaak politie mee gemaakt, en ook ME, maar altijd als er gevraagd werd te vertrekken werd dat gedaan, en dan werden de panden zelfs schoon gemaakt.
het verhaal heeft 2 kanten, en ik weet niet wat er bij die deuren gebeurd is, maar het geeft de politie niet het recht zo heftig te handelen.
FREE TEKNO!
Mensen die er niet zijn geweest, moeten niet te snel oordelen over wat er wel en niet is gebeurd. Het was een goed feest en is verpest door een aantal mensen, maar zeker door de ME!!
Poepoe, wat een ophef over wat er wel en niet fout is aan een illegaal tekno feestje. Ik zou zeggen, als je er tegen bent, en er nog nooit bent geweest, bezoek er is eentje en dan weetje waar je over praat.
Want, wat ik zover heb gemaakt op illegale teknofeestjes, is dat het er relaxed aan toe gaat, mensen komen er niet om rellen te schoppen. En als de politie vriendelijk vraagt of ze willen stoppen dan stoppen ze heus. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat de politie kwam, en zeiden dat ze rond 7uur terug kwamen en dat het feestje dan afgelopen moest zijn (lees: het was toen 2 uur).
Dus zolang de politie relaxed blijft en niet in wilde weg om hun heen gaat slaan met die knuppels, komt alles heus wel goed.
Jammer dat het zo wordt afgekapt. Gezellige sfeer, geen problemen en dan komt de politie.. Feestje voorbij. Laat ze anders gewoon toezicht houden en afspreken met de ‘organisatie’ dat iedereen voor 6 uur weg moet zijn ofzo..
Ik wil even reageren op de geplaatste reactie van ” Geheim | 30-10-06 om 12:26″….
Ik denk dat het hier een agent zelf betreft, wat mijn verbazing alleen nog maar vergroot… want, en ik heb er vanaf het eerste tot het laatste politie optreden met mijn neus bovenop gezeten, het is een regelrechte leugen dat er politie-mensen/auto’s zijn bekogeld met ijzeren staven, bierflessen of al dan niet. De politie is geen enkele keer fysiek aangevallen, ik zeg aangevallen, want er zijn wel degelijk rake klappen uitgedeeld aan de politie, maar alleen als reactie, ‘zelfverdediging’, ofwel ‘noodweer’…
Het is een leugen dat de politie in het nauw is gedreven, de politie is zonder verordening of enig tastbaar bewijs binnengekomen, is achter de draaitafels gaan staan en wilde de muziek uitzetten. De chef van dienst (als ik dat goed zeg, of iig de opperagent) heeft besloten het pand binnen te treden op een zeer autoritaire manier (wat natuurlijk mag, maar niet wenselijk is)en heeft de situatie op dat moment op scherp gezet. Nadat de politie-agent de muziek trachtte uit te zetten door de dj aan de kant te duwen en de naalden van de platen af te trekken, brak er een luid geschreeuw uit van de dansende mensen, die slechts wilden dat de muziek hervat werd. Waarschijnlijk wisten velen niet eens dat de muziek was weggevallen door het politie optreden, en schreeuwden zij slechts om meer muziek. De politie-agenten voelden zich bedreigd toen de menigte schreeuwde om meer muziek, betrokken dat volledig op zichzelf en zijn zich toen in een falanx terug gaan trekken. Op dit moment is het fout gegaan, deze agent had nooit binnen moeten treden zonder de nodige ‘back-up’, zonder zijn back-up voelde deze meneer zich zeer snel bedreigd en in het nauw gedreven, begrijpelijk, maar uiteindelijk is de politie met geen haar gekrenkt en hebben zij het pand kunnen verlaten. Jammer dat deze agent de situatie niet kundig heeft ingeschat, vervolgens is er een overmacht aan mobiele eenheid ingeschakeld om deze ‘misdadige jeugd’ eens een harde les te leren. En dat hebben zij, helaas, met volle overtuiging gedaan. Zonder verdere verordeningen is de ME een paar uur later al slaand het pand binnengetreden, we waren allemaal doodsbenauwd, we kwamen echt alleen maar om te feesten, niet om de openbare orde te verstoren, of mensen uit hun slaap te houden. Er waren ook geen klachten geweest uit de buurt, er is door iedereen rekening mee gehouden dat het feest vlak naast een woonwijk werd gehouden.
Ik heb nog nooit in mijn leven het gevoel gehad dat ik vogelvrij was verklaard, behalve dan die nacht. Als de politie zich tegen je keert, en er valt niet meer te praten, dan moet je rennen, en dan kan je niemand meer bellen die je helpen kan, zoals de politie… Wie bewaakt de bewakers?vraag ik me dan af…..
Ik hoop dat dit verhaal een staartje krijgt en de helmondse politie op een juiste manier wordt geinstrueerd hoe te handelen in dit soort situaties… Niet iedereen die zij aanspreken is een misdadiger, het is heel misdadig om daar vanuit te gaan als orde-handhaver….
ik heb gezegd 😉
Ik denk dat 1 zin genoeg zeg… nml dat de politie een ontruiming met zoveel agressie (van welke kant dan ook )…. een succes noemt….
normen?
Even een reactie op het bericht van manon | 12-11-06 om 19:56 .
manon | 12-11-06 om 19:56 schrijft:
…..want, en ik heb er vanaf het eerste tot het laatste politie optreden met mijn neus bovenop gezeten, het is een regelrechte leugen dat er politiemensen / auto’s zijn bekogeld met ijzeren staven, bierflessen of al dan niet. De politie is geen enkele keer fysiek aangevallen, ik zeg aangevallen, want er zijn wel degelijk rake klappen uitgedeeld aan de politie, maar alleen als reactie, ‘zelfverdediging’, ofwel ‘noodweer’…
************
Nou, dan weet ik niet waar je gestaan hebt, maar dit is wel het geval geweest. Toen de ME eindelijk bij het pand gearriveerd was, wilde de politie (en daarna pas de ME, want de politie wilde nog 1x proberen het rustig op te lossen) naar binnen door de poort aan de zijkant. Deze was gesloten. Aansluitend werd er nog een witte auto in de achteruit vol tegen deze poort aan gereden.
Toen de politie eindelijk de poort een stukje open had, werden er allerlei ijzeren staven met haken eraan (of zoiets) door de opening naar buiten gegooid.
Eenmaal in de hal aangekomen, werden diverse zaken naar de Politie gegooid. Namelijk bierflesjes en blikjes, asbakken, ijzeren staven etc. Dus niet lullen.
*******
Manon schrijft verder:…..
Het is een leugen dat de politie in het nauw is gedreven, de politie is zonder verordening of enig tastbaar bewijs binnengekomen, is achter de draaitafels gaan staan en wilde de muziek uitzetten. De chef van dienst (als ik dat goed zeg, of iig de opperagent) heeft besloten het pand binnen te treden op een zeer autoritaire manier (wat natuurlijk mag, maar niet wenselijk is)en heeft de situatie op dat moment op scherp gezet. Nadat de politie-agent de muziek trachtte uit te zetten door de dj aan de kant te duwen en de naalden van de platen af te trekken, brak er een luid geschreeuw uit van de dansende mensen, die slechts wilden dat de muziek hervat werd. Waarschijnlijk wisten velen niet eens dat de muziek was weggevallen door het politie optreden, en schreeuwden zij slechts om meer muziek. De politie-agenten voelden zich bedreigd toen de menigte schreeuwde om meer muziek, betrokken dat volledig op zichzelf en zijn zich toen in een falanx terug gaan trekken. Op dit moment is het fout gegaan, deze agent had nooit binnen moeten treden zonder de nodige ‘back-up’, zonder zijn back-up voelde deze meneer zich zeer snel bedreigd en in het nauw gedreven, begrijpelijk, maar uiteindelijk is de politie met geen haar gekrenkt en hebben zij het pand kunnen verlaten. Jammer dat deze agent de situatie niet kundig heeft ingeschat,
******
Vervelend. Het grootste deel klopt wel. Maar de opperagent zoals jij t zegt, heeft getracht de muziek uit te laten zetten. De DJ wilde hier absoluut NIET aan mee werken. Hierbij werd deze agent meerdere malen door andere omstanders weggeduwd. Ook andere agenten die hiertussen wilden komen, werden weggeduwd etc. Omdat er steeds meer mensen bij de dj verzamelde en naar de politie trok, hebben zij getracht hier veilig weg te komen.
*****
Manon schrijft:
vervolgens is er een overmacht aan mobiele eenheid ingeschakeld om deze ‘misdadige jeugd’ eens een harde les te leren. En dat hebben zij, helaas, met volle overtuiging gedaan. Zonder verdere verordeningen is de ME een paar uur later al slaand het pand binnengetreden, we waren allemaal doodsbenauwd, we kwamen echt alleen maar om te feesten, niet om de openbare orde te verstoren, of mensen uit hun slaap te houden. Er waren ook geen klachten geweest uit de buurt, er is door iedereen rekening mee gehouden dat het feest vlak naast een woonwijk werd gehouden.
*******
-1- Er zijn geen klachten nodig van de buurt. Het is namelijk illegaal om een feest zonder vergunning te houden. Klaar punt uit. Jullie moeten je ook aan de wet houden.
-2- De politie had wel degelijk een verordening bij. De burgemeester had hiervoor een noodverordening afgekondigd.
-3- de politie en de ME hebben door middel van megafoons duidelijk gemaakt en geroepen dat iederen gevorderd werd het pand te verlaten en dat er anders geweld gebruikt zou worden. Vele mensen hebben hieraan gehoor gegeven. Anderen niet, die daarvoor de consequenties van hebben ondervonden. Raar he, dat al die mensen die wel weggegaan zijn, dit wel gehoord hebben.
******
En NEE ik ben geen agent. Ik ben een verslaggever van een nationale krant die getipt was over dit feest. Ik ben de gehele nacht aanwezig geweest op het feest. Heb contact gehad met mensen op het feest en ook met de politie. Heb constant contact gehad met beiden en heb alles maar dan ook echt álles goed kunnen volgen. à‰n, ik was nuchter……
Mensen. Niet zo zeiken. Als je naar een illegaal feest gaat, weet je dat dat niet mag en dat er consequenties aan kunnen vastplakken.
Als de politie dan komt, dan ga gewoon rustig naar huis. Doe je dat niet……dan zie je maar wat er van komt.