Achter de schermen bij het NS-station
Een groot deel van het plein voor het NS-station Helmond is sinds gisteren met hekken afgesloten. Dat geeft ProRail de werkruimte die zij nu nodig hebben voor het project Spoorzone. Achter die hekken leggen zij een tunnel onder het spoor.aan. De tunnel die Suytkade en de Annawijk met het centrum moet gaan verbinden.
Maar wat gebeurt er nu precies allemaal achter de schermen? Net als in mei ging bouwfotografe Chantal van den Berg daar weer een kijkje nemen. Deze maand ging ze zelfs 2 keer. Hieronder een selectie van de foto’s die zij ons stuurde.
15 reacties:
Mooie beelden!
Ik mis beelden van de andere kant van het spoor. Bij voorbeeld van het veld waar honderde slangetjes de grond in gaan. Niet zo spectaculair, maar wel vragend om uitleg.
@piet wilkes op woensdag 25 juli 2012 om 10:36:
Als jij de foto’s maakt en die met een (korte) toelichting mailt naar [email protected] dan zetten wij die er hier voor jou bij natuurlijk.
Mooie foto’s dat zeker maar… hehe, dat veiligheidshesje… was dat gericht aan de fotografe?
@piet wilkes>>
Die buizen met slangetjes dat is waarschijnlijk retourbemaling voor het grondwater gok ik. Je wil immers niet dat het spoor gaat verzakken als er nog treinen overheen moeten.
Een paar fotootjes van de grote afzetting bij het station. Kwam er langs en had mijn kleine camera bij me.
Wel wat extra lopen nu, maar dat is goed voor de pondjes, haha.
@Chantal: Mooie foto’s, zijn die HDR?
Twee foto’s van het stationsplein genomen vanaf de 3e etage van Parc Bruxelles.
Ik dacht: is weer eens wat anders dan foto’s op de begane grond.
.
Weer 2 foto’s van het stationsplein vanaf de 3e etage.
ProRail schuift onderdoorgang station Helmond op zijn plaats
ProRail schuift komend weekend drie tunneldekken onder station Helmond op zijn plaats. Ze vormen straks het dak van een nieuwe 160 meter lange en 30 meter brede onderdoorgang die het centrum verbindt met de Annawijk en Suytkade. In verband met deze werkzaamheden en andere werkzaamheden is er vrijdag, zaterdag en zondag geen treinverkeer mogelijk tussen Eindhoven en Venlo.
De 3 tunneldekken zijn de afgelopen maanden voorgebouwd op locatie door aannemer MNO Vervat. De voorbereiding voor het plaatsen van de dekken begint in de nacht van donderdag op vrijdag met het opbreken en afgraven van het spoor. Daarna worden de dekken (de zwaarste weegt ongeveer 900.000 kilo) over een afstand van 100 meter op hun plek gereden. Dit gebeurt naar verwachting in de nacht van vrijdag op zaterdag vanaf ongeveer 01:00 uur. Eind van de zaterdagochtend wordt gestart met het terugbouwen van het spoor.
ProRail en MNO Vervat hebben een tribune geplaatst zodat belangstellenden de werkzaamheden van dichtbij kunnen volgen. De tribune staat aan de zuidkant van het station (spoorstraat) en biedt plaats aan ongeveer 100 mensen.
De Engelseweg is op vrijdag 19 oktober afgesloten van 06:00 tot 16:00 uur in beide richtingen tussen de Verlengde stationsstraat en Churchillaan.
De bouw van de nieuwe onderdoorgang is onderdeel van een groot project van de gemeente Helmond om de stationsomgeving op te knappen. Naast de realisatie van de onderdoorgang bouwt ProRail in opdracht van de gemeente ook een nieuwe fietsenstalling voor 2000 fietsen en komen er brede trappartijen en liften naar de perrons. Ook komt er een nieuw stationsgebouw van met name glas en duurzame materialen. De werkzaamheden duren tot eind 2013.
Heel heel mooi .. petje (helm) af voor de fotograve..
Veel verdwijnt onder het maaiveld. Maar afwachten wat er bovengronds komt.
Het kan zomaar zijn dat de perronoverkapping meer uitstraling heeft dan de overige bouwwerken.
Dat zal ook wel de bedoeling zijn.
The day before!
Hierbij alvast wat foto’s van de voorbereiding voor dit weekend
Er worden bij station Helmond drie grote spoordekken in de spoorbaan gereden.
Ook worden de trappen naar de perrons met een hijskraan op hun plek getakeld.
Wij zullen klaarzitten met de camera op onze eigen VIP-tribune, want van slapen zal toch weinig terecht komen!!!
Hi allemaal!
Bedankt voor de super gave reacties! De eerste foto’s zijn inderdaad van mij.. En inderdaad HDR! Sorry voor de late reactie.
Na dit weekend zullen meer foto’s worden geüpdate 😉
Groetjes,
Chantal van den Berg
Momenteel is live via webcam te volgen hoe de betonnen onderdoorgang
geplaatst wordt.
http://bouw.webcam.nl/helmond/
Bij mij verandert het beeld van de webcam constant. Geen pretje om naar te kijken. Het eerste spoordek ligt inmiddels op zijn plek, de tweede is onderweg. Eigenlijk hadden alle drie de spoordekken al op hun plaats moeten liggen, maar volgens het ED is de deadline van maandagochtend 5:00 uur niet in het geding.
http://www.ed.nl/regio/helmondstad/11901298/Eerste-spoordek-Helmond-op-zijn-plek-.ece