Q&A WC Brouwhorst
De SP stelde zojuist schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over het verdwijnen van ING en PostNL uit winkelcentrum Brouwhorst. Vandaag plaatsen wij hieronder hun vragen (Questions) voorafgegaan door hun inleiding. Later volgen de antwoorden (Answers) van het college. Zodra die bekend zijn worden die antwoorden in zijn geheel bij de reacties geplaatst.
De SP maakt zich al langer zorgen over het verdwijnen van voorzieningen uit de wijken. Bibliotheekfilialen zijn gesloten, banken hebben zich teruggetrokken en zelfstandige postkantoren zijn in heel Helmond niet meer te vinden. Daarvoor in de plaats zijn op sommige plaatsen agentschappen en balies teruggekomen, zoals in winkelcentrum Brouwhorst. Nu dreigen ook deze te verdwijnen. Het voorzieningenniveau voor de wijken loopt daarmee nog verder terug, wat ook een bedreiging betekent voor de lokale ondernemers. Zij zullen hiermee ook te maken krijgen met een terugloop van klandizie en leegstand van winkels kunnen we op sommige plaatsen al duidelijk merken.
Winkelcentrum Brouwhorst bedient twee wijken, Rijpelberg en Brouwhuis, met in totaal ruim 17.500 inwoners: meer dan een fors dorp als bijvoorbeeld Asten. Wat de SP-fractie betreft moeten die inwoners kunnen rekenen op een levendig winkelcentrum met voldoende voorzieningen. Zij hebben daarom de volgende vragen aan het college:
- Was u op de hoogte van het feit dat ING en PostNL voornemens waren hun agentschap in de zaak van Gerrit & Klazien te sluiten? Zo nee, waarom niet?
- Zo ja, heeft u pogingen ondernomen om deze sluiting te voorkomen? Zo nee, waarom niet?
- Weet u of PostNL en / of ING voornemens hebben om een balie elders in het winkelcentrum onder te brengen, bijvoorbeeld bij een supermarkt, conform hun wens om te vestigen in een winkel met ruimere openingstijden?
- Deelt u onze zorg dat deze verschraling van het niveau van voorzieningen niet goed is voor de ontwikkeling van het winkelcentrum en negatieve gevolgen kan hebben voor de omzet en het bestaan van de lokale ondernemers? Kunt u uw antwoord toelichten?
- Bent u bereid om in gesprek te gaan met ING en PostNL, met als doel om de door hen geboden diensten te behouden voor het winkelcentrum en de inwoners van de wijken Rijpelberg en Brouwhuis? Zo ja, wilt u ons op de hoogte houden van de ontwikkelingen? Zo nee, waarom niet?
21 reacties:
De ING vertrekt ook uit het Combicentrum voor zover nu bekend blijft de post daar wel. Dit vertrek is enige maanden geleden al gemeld bij economische zaken.
Rare vragen van de SP, toch ook een beetje mijn patij. Zou de ING en PostNL niet vertrekken omdat er te weinig klanten zijn die er gebruik van maken? Dus dat het hen geld kost om het open te houden? Moeten ze dan daar blijven met een vette overheidssubsidie? Waarom stellen jullie de ING en PostNL niet die vragen?
Zelf ben ik afgelopen jaren niet in een bank of postkantoor geweest (behalve een keer om te pinnen), zoals veel mensen. Stel dat ik een keer echt naar een bank moet, dan is er echt wel een bank in het centrum hoor.
Voor een leefbare en levendige wijk is het belangrijk dat er allerlei voorzieningen zijn in de buurt, dicht bij de mensen. Verschraling van deze voorzieningen is daarom beslist een punt van zorg en verdient de aandacht van de gemeente.
Bij Gerrit & Klazien in winkelcentrum Brouwhorst was altijd klandizie, zowel bij de geldautomaat van ING als wel het postagentschap. Hoe druk kan het beste afgemeten worden aan het aantal dames dat loketdienst had voor PostNL.
Overigens zijn het allemaal dames die weten waar ze het over hebben. Kennis van zaken en goed advies draagt ook veel bij aan klandizie. Dat is bij andere postagentchappen weleens een gemis.
Ik heb begrepen dat er nu een postagentschap ergens in de Rijpel zou worden “‘geopend”. Waarom niet laten zoals het is en mede zorg dragen dat een goed winkelcentrum een goed winkelcentrum blijft. Maar ja, PostNL zal wel teveel noten op de zang hebben en geen enkel begrip voor motiveringen
van de betreffende winkelier Gerrt & Klazien!
Ik kwam veel in het postagentschap en zal het zeker missen.
@Hennie de Gooijer
Hennie, reageer je nu als manager winkelcentra of als privé persoon? Als het eerste het geval is zou het misschien aardig voor de lezer zijn wanneer je wat meer informatie geeft. De constatering alleen is zo’n lege boodschap. Wat zijn denke je de consequenties van het vertrek van ING? Wat heeft de melding van enkele maanden geleden bij EZ opgebracht? Hoe gaat het winkelmanagement om met dit soort ontwikkelingen? Jij hebt contacten binnen de gemeente, geef de lezer eens een stukje echte info.
Zijn Helmonders zo ouderwets? Een postkantoor en bankfiliaal? Wanneer volgt in Helmond de discussie over terugkeer van de postkoets?
Tejo, dat heeft niets met ouderwets te maken. Kun jij daadwerkelijk een pakket versturen via jouw mobieltje, laptop of whatever?
@brombeer op maandag 24 september 2012 om 11:38:
Waarom denk jij dan dat de ING en PostNL vertrekt? Alleen maar om jullie te pesten?
Beste Frans
Ik ga niet gezien mijn functie al wijkwinkelmanager hierop reageren als persoon. Ik heb geen ervaring of een gemeente in staat is om een overeenkomst tussen een winkelier en post te beïnvloeden.Voor de consument is het triest dat deze voorziening uit Brouwhuis vertrekt want hij moet nu verder weg, want dat deze voorziening elders terugkomt is wel zeker en dan met ruimere openingstijden De winkelier zit echter met een gat in zijn omzet en het winkelcentrum kan een trekker kwijt zijn, als het de post niet lukt om bij een andere winkel in Brouwhorst binnen te komen. Iedereen kent de verandering van de consumenten, de consument heeft er behoefte aan om ook na zessen te kunnen winkelen of in dit geval zijn pakje te kunnen halen. De Post is zoekende hoe aan deze wens van de consument tegemoet te komen en daardoor zoekt de post vestigingen waar wel ruimeren openingstijden zijn of in de toekomst hierin voorzien. Vandaag is het weer overal terug te lezen webshops draaien meer omzet..Deze omzet brengt ook de pakketjes met zich mee en de wens van het gemak om deze na werktijd op te halen. Gelukkig zijn er al winkeliers in de wijken die via internet verkopen over deze hoef ik me dus minder zorgen te maken. ik maak me wel zorgen over de winkelier die alleen nog een winkel heeft. 48% van de mensen hebben een smartphone met alle mogelijkheden, vandaar dat ik ook voor de wijkwinkeliers er hard aan trek om internet op te gaan en hiervoor ook zoveel mogelijk informatie aan draag. We bieden ze cursussen en workshops aan over deze onderwerpen, maar dat is zorgelijk velen zien nog geen nut om mee te doen.
Door ook voor de wijken het nieuwe winkelen in te voeren kunnen we de consument 24/7 aan bieden en dan bij onze eigen winkels.
wat betreft het bankfiliaal, ook hier is dit verdrongen door het internetbankieren en de ING in dit geval zoekt ook hier naar andere oplossingen zodat het allemaal goedkoper kan. Ook hier geldt voor de consument de voorziening blijft wel alleen wat verder weg, wellicht echter wel met ruimere openingstijden.
Wat dat betreft gaan we komende jaren nog veel veranderingen door maken, de winkels zullen niet verdwijnen echter anders worden en met name dat laatste vraagt veel aanpassingen van de huidige winkelier, willen deze het halen.
ik kan hier nog uren over praten, want dit is echt niet in enkele zinnen te verklaren allemaal.
Beste Hennie,
Ik vind het een hele beste reactie. Met dank. Je noemt voldoende aspecten welke, naar mijn idee, de moeite waard zijn om ze in ieder geval te overdenken. Ik denk dat ook andere lezers dit zullen waarderen.
@brombeer op maandag 24 september 2012 om 11:38:
Je kunt pakketpost op meerdere plaatsen bij TNT Post in Helmond ter verzending aanbieden. Als dat niet lukt kun je TNT Post ook vragen een pakket bij je op te halen. Of een andere koerier.
En voor bankzaken kun je in het centrum van Helmond bij vrijwel elke grote Nederlandse bank terecht.
Hoe vaak moeten particulieren trouwens nog naar een bank?
Veel inwoners weten waar het bankgebouw is maar zijn er nog nooit binnen geweest.
Net of ik niet weet waar ik mijn postpaketten moet versturen. Gemiddeld zo’n 10-20 per maand. Overigens TNT Post is verleden tijd. Dat is ouderwets. Het is postnl en je moest eens weten hoeveel (andere) mensen pakketten aanbieden bij een van de postagentschappen. Bij Gerrit & Klazien stonden dagelijks één of meedere rekken vol met pakketten, klaar voor verzending.Tejo, jij wilde de postkoets toch terug. De postkoets zijn de huidige busjes van postnl.
Ga ook eens kijken bij een bank. Er gaan genoeg particulieren nog naar een bank, meer dan je denkt. Cash geld storten moet zo wie zo op de bank. En je kunt er ook terecht al is het alleen maar om op de computers aldaar bankzaken te regelen. Niet iedereen doet dat van huis uit!
De voorbeelden die jij noemt passen in een statistisch model. Op basis daarvan blijkt uit de actie van de ondernemers dat er een overdaad is aan postagentschappen en bankfilialen.
@Hennie de Gooijer op maandag 24 september 2012 om 11:57:
Fijn die duidelijke uitleg en goede kijk op het geheel. Leuk te lezen dat je al wist wat er ging gebeuren met de post en bank en dat tussen de regeltjes noemde. 🙂
Het probleem met Brouwhorst is vele malen groter dan het vertrek van een postagentschap. Dit is een beetje geneuzel in de marge met alle respect.
Yvonne van Mierlo heeft tijdens het feestje op Brouwhorst desgevraagd gezegd dat zij voorstander is van verdere ontwikkeling van WC brouwhorst. Ik stel voor dat we haar daar aan houden.
Er is met de huidige leegstand in het WC namelijk ook ruimte voor vernieuwing in de vorm van enkele grotere winkelketens die er hun deuren kunnen openen. De DELA wil wel, de vraag is of de gemeente mee gaat werken. (zie ED in mei http://www.ed.nl/regio/helmondstad/10979208/Dela-wil-impuls-geven-aan-winkelcentrum-Brouwhorst.ece)
Tejo, krant van vandaag al gelezen?
Het postagentschap van winkelcentrum Brouwhorst wordt vijftig meter verplaatst: naar de AH. En…….. niet minder postagentschappen, want in de Rijpelberg komt een nieuw postagentschap.
PostNL heeft om futiele redenen “Gerrit & Klazien” doodeenvoudig genegeerd en buitenspel gezet!
@brombeer
Geen “futiele redenen”, maar de wens om ruimere openingstijden te kunnen hanteren. Ze hebben dat kennelijk eerst met Gerrit en Klazien opgenomen en toen die daar niet in mee konden of wilden gaan hebben ze eieren voor hun geld gekozen. Overigens ben ik van mening dat PostNL best een zelfstandig kantoor in kan richten in elke wijk als zij in overleg treden met webwinkels zoals de Wehkamp e.d. De meeste mensen zijn immers overdag niet thuis en laten om die reden nu dingen op hun werk bezorgen, terwijl ze die liever ’s avonds op weg naar huis op zouden willen pikken.
@brombeer op dinsdag 25 september 2012 om 11:39:
Ik heb het gelezen. Het is ook wel wereldnieuws. In Helmond.
@Michiel van Geel op dinsdag 25 september 2012 om 12:47:
Wehkamp en ook andere webwinkels bieden de mogelijkheid bestelde artikelen af te leveren op werkdagen na 18.00 uur. Tegen een zeer geringe extra vergoeding.
In WC Brouwhorst geldt overigens een erg grote diversiteit aan openingstijden van aldaar gevestigde winkels.
Je kunt er geen touw aan vastknopen.
Erg klantonvriendelijk allemaal.
De volledige antwoorden van het college van burgemeester en wethouders op de schriftelijke vragen van de SP over het verdwijnen van ING en PostNL uit winkelcentrum Brouwhorst:
Vraag 1. Was u op de hoogte van het feit dat ING en PostNL voornemens waren hun agentschap in de zaak van Gerrit & Klazien te sluiten? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Wij waren hiervan op de hoogte.
Vraag 2. Zo ja, heeft u pogingen ondernomen om deze sluiting te voorkomen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Nee, vooralsnog niet omdat er destijds nog onderhandelingen tussen private partijen gaande waren.
Vraag 3. Weet u of PostNL en / of ING voornemens hebben om een balie elders in het winkelcentrum onder te brengen, bijvoorbeeld bij een supermarkt, conform hun wens om te vestigen in een winkel met ruimere openingstijden?
Antwoord: Post.NL opent een vestiging in een supermarkt in Brouwhorst en Rijpelberg. Dit betekent een uitbreiding van het aantal vestigingspunten met bovendien ruimere openingstijden. Voor ING is dat ons (vooralsnog) onbekend.
Vraag 4. Deelt u onze zorg dat deze verschraling van het niveau van voorzieningen niet goed is voor de ontwikkeling van het winkelcentrum en negatieve gevolgen kan hebben voor de omzet en het bestaan van de lokale ondernemers? Kunt u uw antwoord toelichten?
Antwoord: Verschraling van het voorzieningenniveau is ongewenst maar vaak onontkoombaar door de schaalvergroting in de branche en structurele ontwikkelingen als internetbankieren. Bovendien kunnen wij als gemeente bedrijven niet dwingen om filiaalvestigingen open te houden of dwingende maatregelen nemen om sluiting tegen te gaan.
Vraag 5. Bent u bereid om in gesprek te gaan met ING en PostNL, met als doel om de door hen geboden diensten te behouden voor het winkelcentrum en de inwoners van de wijken Rijpelberg en Brouwhuis? Zo ja, wilt u ons op de hoogte houden van de ontwikkelingen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Met ING zullen wij een gesprek aangaan en u op de hoogte houden hiervan. Maar nogmaals wij kunnen in deze niets afdwingen als gemeente.
Ik ben blij dat er straks 2 postNL punten zijn: bij de EmTe en bij de AH. Langer open en als men dezelfde service geeft als in de supermarkten zit dat wel goed.
Persoonlijk vind ik het prima dat deze service bij zuurpruim Gerrit weg is. Ontzettend kind-onvriendelijk (geen incident, meermaals meegemaakt) en een betuttelende houding. En service? Nog te beroerd om een losse postzegel te verkopen (“alleen per vel v 10”). Ze hadden voorbeeld kunnen nemen aan de Primerawinkel in de Ameidestraat, die mensen hebben echt lol in hun werk en stralen dat ook uit. Gerrit & Klazien leken en lijken een grondige hekel aan klanten te hebben.