‘Sta even stil bij de spoorboom’
Wachtende automobilisten bij de overweg op de Hoofdstraat in Mierlo-Hout werden vanochtend getrakteerd op ‘slagboomtaartjes’. Medewerkers van ProRail waren de gulle gevers. Een ludiek onderdeel van hun nieuwe landelijke campagne ‘sta even stil bij de spoorboom’ die vanochtend in Helmond startte.
Uit een succesvolle pilot in Helmond, Deurne en Vught bleek volgens ProRail, dat de dichtligtijd van overwegen in die 3 gemeenten met 15 tot 40 seconden kan worden teruggebracht.
Het is de vraag hoeveel baat de Helmondse weggebruikers hebben bij die tijdwinst. We horen regelmatig automobilisten die de spoorwegovergang tussen de Hoofdstraat en de Mierloseweg willen oversteken, klagen over het lange wachten tijdens het ‘even’ stilstaan daar. Vooral in de ochtendspits.
Dat wachten is niet van de laatste tijd. Al in 2008 opperde gemeenteraadslid Theo van Mullekom in zijn column het idee om daar een tunnel aan te leggen. “Om Mierlo-Hout te verlossen van de verkeersellende en het wachten” waarbij hij refereerde aan de sterk toenemende drukte op de Hoofdstraat. Per dag reden er toen zo’n 10.000 auto’s, ruim anderhalf keer zoveel al 5 jaar eerder.
Op RailCam kun je live bekijken hoe het is met die spoorwegovergang.
6 reacties:
Tip van mijn vorige baas aan mensen die daardoor te laat kwamen: neem een andere route.
Je staat bij die overweg inderdaad lang te wachten, maar de overgang een stukje verder bij de Slegersstraat/Krollaan is volgens mij nog erger. Daar gaan de spoorbomen al dicht als de trein stopt bij station ’t Hout en sta je soms echt minuten te wachten terwijl er niets aankomt. Het heeft ongetwijfeld met de stations te maken, maar dat kan echt wel beter geloof ik.
‘Sta even wat vaker stil bij de spoorboom’
Vanaf vandaag tot en met zondag 1 september rijden er tijdelijk extra treinen door Helmond. Hierdoor kan het zijn dat overwegen vaker gesloten zullen zijn.
In de genoemde periode wordt er aan het spoor gewerkt tussen Arnhem en Oberhausen, in Duitsland. Hierdoor worden diverse goederentreinen en internationale treinen richting Duitsland omgeleid via Eindhoven – Venlo. Dit betreft onder andere de Europese nachttreinen en de Duitse hogesnelheidstrein ICE. Internationale treinreizigers kunnen tijdelijk in- en uitstappen op station Eindhoven.
De bovengenoemde RailCams zijn buitenwerking vanwege een brand eind mei.
de railcam doet t niet
@jopie op vrijdag 19 juli 2013 om 09:10:
De bovengenoemde RailCams zijn buitenwerking vanwege een brand eind mei.
Hoera voor een heerlijke planning!
De Heeklaan ligt tot december open, dus iedereen moet omrijden en gaat over het spoor. Dat betekend dus extra verkeer. En dan gaan ze ook nog eens extra treinen laten rijden waardoor je nog langer staat te wachten op het spoor.
Hadden ze de Heeklaan niet volgend jaar kunnen doen, als de tunnel onder het nieuwe stadion klaar is? Hadden ze tenminste een goede omleidingsroute gehad..