9reacties

‘Gepassioneerde winkeliers’

Winkeliers beleven aparte tijden. De economische crisis blijft doorsudderen en het weer werkt ook niet mee. Consumenten hebben weinig vertrouwen en zorgen voor een appeltje voor de dorst; ze sparen. Heel begrijpelijk omdat niemand weet wat nog komen gaat. “Wat is hier nu positief aan?” zult u zeggen? Winkeliers hebben het erg moeilijk. Toch zijn er uitzonderingen, gelukkig!

Afgelopen week ben ik met een aantal winkeliers van de Federatie van Organisaties van de Detailhandel, het Ambacht en de Dienstverlening Helmond (FOH) op pad geweest langs de verschillende Helmondse wijkwinkelcentra. Onderweg wisselden de winkeliers met elkaar hun ideeën uit waarom het wel goed liep. Een winkelier was zelfs bezig met de uitbreiding van zijn winkel. Ze noemden zichzelf “de Club van positieven”. Erg leuk om te horen! En ook op onze route werden verschillende ondernemers die dezelfde positieve instelling spontaan uitgenodigd om zich bij “de Club” te voegen.

Volgens de winkeliers zijn de tijden veranderd. Wellicht is de economische situatie de nieuwe werkelijkheid geworden. Daar waar je vroeger de deur van je winkel open zette en de klanten gewoon binnenkwamen en kochten, moet er nu iets extra gebeuren. Het gaat om veel meer dan het aanbod alleen. Het gaat om beleving in de winkel. Een winkelier stelde voor om modeshow of een proeverij te organiseren. Of om op zoek te gaan naar aansprekende combinaties zoals mode en kapsalon, kapsalon en lunchroom. Nog een gouden tip van de club: vergeet social media en internet niet! Online winkelen biedt ook kansen voor winkeliers.

Het draait vooral om enthousiaste ondernemers met passie voor hun zaak. En medewerkers met een positieve instelling die de klanten welkom laten voelen. Daarin maken ondernemers het verschil! Daarin moet ook de gemeente “ondernemen” en de ideeën van ondernemers faciliteren.
Dus ondanks de nieuwe werkelijkheid wens ik iedereen veel passie en inspiratie toe maar bovenal veel omzet!

Yvonne van Mierlo