Wat vind jij van het nieuwe station?
Altijd al in een boek van Wim Daniëls willen staan? Hier is je kans!
Samen met de officiële bouwfotografe Chantal van den Berg (zie een deel van haar foto’s) werkt Wim Daniëls aan een boek over het nieuwe station van Helmond. Hij verzamelt momenteel uitspraken van mensen over wat zij van het nieuwe station en/of de betreffende werkzaamheden vinden. Hij heeft er al een aantal, zoals:
- Geïnteresseerde in de bouwplannen: ‘Er is duidelijk met veel beleid gewerkt.’ (Toehoorder: ‘Daachte gaai desse zo’n bietje op de bonnefooi hier an ’t klouwte zin geweest?’)
Plaats voor 1 januari 2014 jouw mening/reactie hieronder. Wim Daniëls zal dat lezen en wellicht plaatst hij hetgeen jij schreef volgende jaar in zijn boek. Fraaie anekdotes die met ’t vroegere station te maken hebben of met de fietsenstalling bij het station, zijn ook welkom. Ter inspiratie Naw en Vruuger III, XIV en CCXV.
38 reacties:
Tis wa , zunne grauwte vissekom midde in den stad. Wie betalt da watter da der in mot?
Mooi zeg.. een nieuw gebouw waar je naar kan kijken.. aangezien de intercity straks niet meer stopt waar je wezen moet.. xD
Die lupt vanijges nog wel nú kér vol en dan kenne we toch nog skatse.
Ik had liever een fatsoenlijke overkapping van perrons gezien.
Tja, er valt altijd wel wat te zeuren en klagen! Normaal gesproken is dat Helmonders “eigen”. Mensen die z’n intrek in Helmond nemen, nemen dat t.z.t. over…….En, waar wordt niet geklaagd en gezeurd?
Ik wist niet dat het “Glazen Huis” dit jaar in Helmond stond. Ik dacht dat dat in Haarlem zou staan in 2014?
@DTB
Er komen ruime overkappingen, zowel richting Eindh. als richting Venlo.
En de intercityt blijft ook gewoon stoppen en rijdt straks mogelijk door naar Den Bosch en Amsterdam, wat wil een mens nog meer!
Nauwelijks een verbetering t.o.v. het vorige station. Dit station ziet er over 30 jaar net zo lelijk uit als het Oude station er vorig jaar uitzag…
Kan ik straks weer zo’n taai kroketje trekken?
En wie gaat al die ramen wassen? :-/
@Natasja
Een oud-wethouder of een van zijn netwerkvrienden misschien?
Zoals je wellicht gemerkt hebt, lag afgelopen weekend het treinverkeer in Helmond stil. Er werd gewerkt aan het nieuwe station, de perronoverkapping voor de treinen richting Venlo en de liften.
Ook dit keer maakte de officiële bouwfotografe Chantal van den Berg foto’s. Haar sfeerimpressie van die nachtelijke werkzaamheden staat hieronder. Daaronder enkele foto’s van haar eerdere fotosessies. En in het nieuwe jaar zijn haar foto’s te bewonderen in het bovengenoemde boek met teksten van Wim Daniëls.
Op 10 oktober maakte Chantal de onderstaande foto’s:
En de laatste 2 foto’s maakte ze op 7 september:
Een heel fraai stuk werk wordt over enkele maanden opgeleverd. Over smaak valt wel of niet te twisten, daar mag ieder zijn eigen keuze in maken. Sommigen zullen het wel ’te modern’ vinden of niet helemaal passen bij Helmond. Maar misschien daarom past het wel bij onze stad, omdat we allemaal, en gelukkig maar een eigen mening hebben en die steken we niet onder stoelen of banken.
Ik kijk met spanning uit wanneer het Stationsplein weer van ‘ons’ zal zijn.
Ik zoek nog foto’s van en informatie over de hotels die in de buurt van het station in Helmond hebben gestaan: Hotel de la Station, Hotel de Bruxelles en Hotel du Commerce
helmond.blogspot.nl heeft wat informatie, maar dat zul je wel weten.
Verder kan Pierre van de Meulenhof (persbureau) je misschien wel verder helpen.
Ik meen me te herinneren dat hij rechten van diverse foto’s heeft.
Ik weet het, smaak is persoonlijk maar zelf vind ik het nieuwe station ontzettend lelijk en een toonbeeld van gebrek aan visie en samenhang. Met opknappen van het stationsgebied wilde Helmond onder meer een verbinding tot stand brengen met de achterliggende wijk, en Suytkade inclusief Cacaofabriek.
De architectuur van Suytkade is in mijn ogen erg mooi, en persoonlijk had ik het veel mooier gevonden als er in die stijl gebouwd zou worden. Dat zou direct mooi aansluiten met het gebied waarmee je een verbinding wil maken en zou sowieso beter passen in de omgeving van het station. Het nieuwe station past in mijn ogen totaal niet in de omgeving. Een klein station als Brandevoort is véél mooier en past prima in de omgeving; het kan dus wel.
Het nieuwe station is misschien nog wel lelijker dan het oude. In mijn ogen zijn de vele miljoenen die in dit project niet helemaal optimaal besteed. Wat mij betreft is het nieuwe station snel afgeschreven zodat het gesloopt kan worden en vervangen door iets dat wel in de omgeving past.
“Ons nieuwe station is zojuist voorzien van de naam Helmond” zo liet Henry ons om 10.48 uur weten. En daarbij ook de foto’s dat het klopt.
Knap werk! In één keer goed.
En dat ZONDER spelfouten !
En daar waren 5 mannen voor nodig? O_o
Dat is toch normaal. Kijk maar eens goed rond. Een of twee werken er (nou ja werken. Meer met de ogen en de handen in de broekzak); twee of drie houden toezicht (nog meer broekzakkenwerk) en dan komt nog een keer de super-bobo I(meestal met een andere kleur helm) langs om te kijken of de personen die toezicht houden ook inderdaad “hun werk” doen!
Hoe dan ook, het ziet er PRACHTIG uit.
Het mooiste Helmondse station ooit is helaas eind 1979 begin 1980 gesloopt dit station paste veel beter als het vorige en dit moderne
weer oer lelijke wachtkeet zoals het vorige station voor mij ook geen station was maar een wachthok met deuren .
Het oudste station was er een met Alure zoals niet meer gebouwd word helaas maar ja zo gaat het met heel Helmond en dat doet pijn .
Er word lukraak gesloopt en om te huilen wat er voor terug komt
Nee kijk dan eens naar Brandevoort dat had ook als station Helmondcentrum gekunt en zeker gepast .
Ik ken nog de tijd van het oude busstation met de oude BBA garage
dat waren nog eens tijden !!!!
Wat zullen wij blij zijn als het nieuwe station klaar is. En wat heeft het lang geduurd! Eind december zou e.e.a. opgeleverd worden. Dat is helaas vertraagd. Maar het zal wel een prima station worden. De onderdoorgang is voor ons het belangrijkst. We moeten nu al zo lang, zo ver omlopen om bij de treinen te komen. Meestal verwacht je dat er een beetje rekening wordt gehouden met voetgangers die met de trein willen reizen, maar dat is hier helemaal niet gebeurd! Helaas. De afstand van Suytkade tot de trein werd alleen maar steeds groter. Eindelijk kunnen we dan straks, in februari of zelfs pas in maart binnen 10 minuten een trein halen. Wat zullen wij, bewoners van Suytkade blij zijn. Maar ook de Annawijk zal eindelijk gemakkelijker aan de andere kant van de stad kunnen komen. We zijn opgelucht. Nu nog eventjes snel doorwerken en ruimte maken… dan zijn alle obstakels van de afgelopen jaren gauw vergeten en krijgen we wat ons 8 jaar geleden al beloofd was: een onderdoorgang naar de stad.
Ik zoek een foto van de vroegere fietsenstalling bij het station in Helmond. Eventueel ook een foto uit de tijd dat er een kringloopwinkel in zat. Wie runde die ook alweer? Wat is de geschiedenis van de fietsenstalling in Helmond? En in het stationsgebouw zelf (het gebouw dat er vanaf 1987 stond (tot dit jaar) zat een soort snackbar, waar jarenlang een man uit Aarle-Rixtel (Gerrie Bernaards) vrijwel elke dag uren zat te zitten. Wie runde toen die snackbar? Mail me als je foto’s of informatie hebt: [email protected] Veel dank.
@Wim Daniels op dinsdag 10 december 2013 om 11:16:
Harrie van den Eventuin (Hij zou eigenlijk bij de HH moeten staan Helmondse Helden)
@Wim Daniels op dinsdag 10 december 2013 om 11:16:
Ik weet niet of het dezelfde fietsenstalling is, maar “v Kessel” zegt de man die er toen woonde op https://www.deweblogvanhelmond.nl/naw_en_vruuger/naw-en-vruuger-lxxv/#comment-25972
Succes met het boek!
@Wim Daniels op dinsdag 10 december 2013 om 11:16:
Dat gebouw met die fietsenstalling was maar een lelijk ding, daar maakte niemand foto’s van lijkt mij. Op de weblog staat een foto van alleen de ingang, een kleine en grote foto, maar of je daar iets aan hebt? https://www.deweblogvanhelmond.nl/afgevoerd_van_de_voorpagina/ns-fietsenstalling/
Mooi station, maar die GAK gebouw kunnen ze beter slopen, en daar iets anders van maken of bouwen
Ik vind die appartementjes achter het station veel lelijker. Ik zou zegggen, sloophamer erin. Maar ik ben die eeuwige bouwput hier in de omgeving Engelseweg ook wel beu eigenlijk. 😉 Mar ’t wordt skôn!
Mooi, het leek klein maar is groot!
@Peter van de Vrande
Ik wil die grote klapdeuren met lange houten “duwers” terug, zoals in het oude station. Al dat neo modernisme met veel glas is hillumal niks.
Op zondag 9 februari a.s. gaat het nieuwe stationsgebouw, de nieuwe fietsenstalling en de voetgangers- en fietsbrug open. De onderdoorgang gaat eveneens open, maar voorlopig alleen voor fietsers en voetgangers. In het weekend van 4 en 5 april worden er nieuwe overkappingen geplaatst op de perrons, pas daarna gaat de onderdoorgang ook open voor auto’s. Fietsers hebben tot zondag 23 februari de tijd om hun fiets te verplaatsen naar de nieuwe fietsenstalling. Fietsen die na deze datum nog op de tijdelijke fietsenstalling of elders op of rondom het stationsplein staan worden verwijderd.
http://www.helmond.nl/Internet/Nieuws-overzicht/Nieuws-overzicht-2014/Nieuws-overzicht-2014-Januari/Nieuw-stationsgebouw-en-fietsenstalling-op-zondag-9-februari-open
Aanpassing op mijn vorige bericht: fietsen die op 10 februari nog in de tijdelijke stalling staan worden verplaatst naar de nieuwe stalling.
“Spelvout bij de fietsenstalling op het station van @NS_online in Helmond. Slordig.” Dat twitterde Roy Goossens zojuist bij de bovenstaande foto die hij maakte.
Ach dat is gewoon een uitlijningskwestie. Die -t paste er natuurlijk niet meer bij 😉
Ze zullen gehoopt hebben dat het niemand op zou vallen haha.
Ik zag vanavond dat je al onder de tunnel door kunt lopen en fietsen. Dat laatste heb ik dan ook gedaan.