Meest innovatieve kruispunt van Europa
– PRIMEUR –
In 2015 komt er in Helmond een speciaal ingericht, nog aan te leggen, kruispunt dat is uitgerust met de laatste technologieën. Daar wil TNO aantonen hoe dodelijke ongevallen met fietsers in veel gevallen zijn te voorkomen of het lichamelijk letsel is te beperken. TNO werkt aan oplossingen, waarbij sensoren in voertuigen en systemen langs de weg het gedrag van fietsers registreren en doorgeven aan naderende voertuigen.
‘We verwachten dat veel ongevallen dankzij zo’n systeem voorkomen kunnen worden. Als een fietser plotseling de weg oversteekt is er op dat moment te weinig tijd om een botsing te vermijden. Maar als een intelligent systeem aan boord van een auto, op een fiets en langs de weg, de positie, snelheid en richting van een fietser eerder oppakt en er een voorspelling aan koppelt, kan de bestuurder seconden eerder reageren. Met als gevolg minder ongevallen met fietsers’, vertelt TNO-expert verkeersveiligheid dr.ir. Olaf Op den Camp.
Lang was de aandacht gericht op het vergroten van de verkeersveiligheid met systemen in de auto, zoals de gordel en de airbag. De laatste jaren gaat de aandacht uit naar systemen die de bestuurder tijdig waarschuwen of zelfs de controle over de auto kunnen overnemen. TNO werkt aan systemen voor zowel auto als fiets, zoals een fietsersairbag aan de buitenkant van de auto (zie het Engelstalig filmpje) en technologieën op de fiets om eenzijdige fietsongevallen te voorkomen. De laatste jaren overleden jaarlijks gemiddeld bijna 100 fietsers in Nederland als gevolg van een ongeluk met een auto.
Voor het aan te leggen kruispunt in Helmond werkt TNO nauw samen met de gemeente, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het bedrijfsleven. Daar wil TNO demonstreren dat draadloze communicatie tussen auto’s, fietsers en de weg een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de verkeersveiligheid. Fietsers worden waarneembaar door auto’s, ook al bevinden ze zich buiten het gezichtsveld van de bestuurder. TNO gaat meten hoeveel kritische situaties zich voordoen en hoe effectief het systeem in de praktijk werkt.
‘We dopen dit tot het meest innovatieve kruispunt van Europa, omdat het demonstreren van deze oplossingen op een openbare kruising nooit eerder is vertoond. Het past in de ambitie van Europa te streven naar een veilig verkeerssysteem waarin geen verkeersdoden meer vallen. Voor fietsers als kwetsbare groep verkeersdeelnemers zetten we hier belangrijke stappen. Na het slagen van de proef hebben we bovendien als land een prachtig exportproduct.’
7 reacties:
Klinkt mij als een kruispunt, waar je als fietser zonder te kijken en rekening te houden met ander verkeer gewoon door kunt rijden.
Misschien kunnen ze een systeem ontwikkelen waarbij als het fietslicht rood is, de fietsers gewoon niet kunnen oversteken.
Het kruispunt aan de Europaweg voor de Automotive Campus wordt het meest innovatieve kruispunt van Europa. Dat lieten vanmiddag ook de Stichting Bedrijventerreinen Helmond als de Automotive Campus ons weten.
Misschien moeten ze bij de traverse de fietser de kans geven de weg helemaal over te steken voordat hij alweer op rood staat en de auto’s al groen hebben! Dit heb ik maanden geleden gemeld bij de gemeente Helmond! Geen reactie heb ik gekregen.
@Mark op maandag 19 mei 2014 om 14:40:
ja mark die zijn er wel meer van die kruispunten,
waar je als fietser niet fatsoenlijk de tijd krijgt om over te steken.
probeer maar eens met een rolstoel of een scootmobiel over te steken,
als je niet volgas kan rijden, (of lopen) op negen van de tien kruispunten,
krijg je getoeter, een grote smoel en middelvingers te zien, je wordt doodziek van da haantjes gedrag die flapdrol die dat uitrekend moet zelf eens oversteken zoals wij dat moeten doen.
Het nadeel blijft natuurlijk wel dat dit mogelijk bij nieuwe auto’s en fietsen zal gebeuren, maar de komende tig jaar zullen er voldoende wagens en fietsen in het verkeer verblijven die niet met elkaar zullen communiceren. Of het allemaal veiliger wordt…. het is afwachten.
Zo lijkt het mij nog steeds nuttig dat in het rood-groen cyclus van een kruispunt een totaal rood-licht voor het snel verkeer en tegelijkertijd totaal groen-licht voor het langzaam verkeer. Het langzaam verkeer mag daarbij het kruispunt schuin oversteken, wat een keer wachten scheelt. Het geheel ziet er grappig en levendig uit vanuit een wachtende auto. Bovendien zal er moeilijk een discussie kunnen ontstaan wanneer een auto een rood licht genegeerd heeft, want er bevinden zich aldaar talloze wachtende automobilisten.