‘Onze mooie kermis zonk naar dieptepunt’
Vrijdagavond liep ik tijdens de openingsdag een rondje over de zomerkermis van Helmond. Helmond kermis stond vroeger bekend als DE kermis van de regio met ieder jaar wel een primeur van een nieuwe zaak en altijd de mooiste zaken die Nederland te bieden had. Echter zie ik tot mijn grote spijt al jaren constante achteruitgang van met name de zomerkermis, met als dieptepunt toch wel echt de editie van dit jaar 2014. Attracties op het Speelhuisplein staan te ver uit elkaar, de Markt heeft te weinig ruimte ter hoogte van de Veestraat en tot overmaat van ramp wordt het Ameideplein maar voor de helft gebruikt. Mede hierdoor heerst er een enorm sfeerloos en triestig gevoel. Ik, en waarschijnlijk vele mede-Helmonders, zou graag zien dat de gemeente de kermis eens flink onder de loep gaat nemen om het de allure van weleer terug te geven.
Naar mijn idee zou het beter zijn om op de Markt wat meer grootvermaak te plaatsen en op het Ameideplein wat echte toppers wat betreft vermaakzaken. op de Watermolenwal kan men wat eet- en spelzaken plaatsen om zo verder te gaan naar het Speelhuisplein en daar dan het podium weg laten en de attracties die erg ver naar achter staan, zoals de Breakdance en de Booster op de plek neer te zetten waar nu dat podium staat. De kermis kan men dan verder doortrekken naar het Havenplein en op die locatie een groots podium plaatsen waar bekende artiesten optreden waar eventueel thema-avonden aan vast gehangen kunnen worden, Bijvoorbeeld een avond dancemuziek met een bekende dj, een avond Nederlandstalig, een avond Rockmuziek en een avond kleinkunst. Via het havenplein kan men dan de ronde completeren door de Veestraat te gebruiken voor plaatsing van diverse eet- en spelzaken en wat compactere kinderattracties om zo weer terug richting de markt te gaan. Zo heb je een ronde die erg fijn lopen is en waarbij de uitgaansgelegenheden op het Havenplein betrokken worden in het geheel en waar zelfs de uitgaansgelegenheden op de Steenweg van kunnen profiteren.
Bovendien zou het verstandig zijn van de Gemeente Helmond om in eerste instantie iets minder naar inkomsten uit pachtgelden te kijken en wat publiekstrekkers zoals de Mission Space en een mooi Reuzenrad op uitnodiging te laten komen. Mede door het standaard aanbod aan attracties is onze mooie kermis gezonken naar een dieptepunt. Dus Gemeente Helmond, als onze kermis jullie lief is gooien jullie het plan volgend jaar eens over een heel andere boeg, anders ben ik bang dat de kermis uiteindelijk een stille dood sterft.
Was getekend,
Een echte Helmondse kermisliefhebber
In de reacties hieronder staat een update van de weblog.
50 reacties:
Helemaal mee eens. Het is echt een aanfluiting. Voorjaarskermis was zelfs nog beter.
Jammer hoor , maar ik zal wel te oud zijn om het te begrijpen, maar was vroeger nou echt zoveel slechter als nu?
De Kermis Is inderdaad niet veel meer ik kom er alleen nog voor de pinda’s en oliebollen er zit geen sfeer meer in
Ik vind t verwarrend lopen..zeker met kids…en idd wir war,zig zag…en veel te ver uit mekaar.
De voorjaarskermis was gesellig!! Maar goed,vind het zoeizo erg duur,met kinderen.
Laatst in volendam waren alle atracties voor kinderen 1 euro,was erg leuk,en heel gezellig!
@ Een echte kermisliefhebber,
Dit verhaal met o.a een andere opstelling van de Helmondse kermis, heb ik in grote lijnen vorig jaar ook al in een gastblog geformuleerd.
Wat door de Gemeente was vertaald in de krant was, dat het Bleek terrein ook zou worden gebruikt voor attractie uitbreiding. Dus ik met een goed gevoel in mijn auto gestapt om vanuit Mierlo naar de immense Kermis in Helmond-centrum te gaan kijken. Vanuit de haven liep ik het kermisterrein op waarna ik van de ene in de andere verbazing viel. Op het Speelhuisplein stond idd veel te weinig aan attracties, het Bleekterrein was helemaal leeg, verder gelopen was idd het Ameideplein maar voor 2 derde bezet met ook daar veel te weinig attracties. Ik wilde nog richting kiosk gaan maar ben met een enorm teleurstellend gevoel snel naar huis gegaan.
Gemeente Helmond waar zijn jullie in godsnaam mee bezig? En hoe kan het dat het licht van de Helmondse kermis op zwart is komen te staan. Is er geen organisatie meer, of zit het organiseren van een uitmuntende kermis niet meer in het bestuurlijke bloed. Als u interesse heeft Gemeente Helmond kunt u mij aanstellen als invuller van de kermis in Helmond. Wat ik dan zeker weet is, dat er een toonaangevende kermis komt te staan met grote en snelle machines die een enorme aanzuiging zullen bewerkstelligen van bezoekers uit de hele regio, ook de plaatsing van attracties zou ik anders invullen. Dus Helmond er is enorm veel werk aan de winkel voor zomerkermis van 2015. Ik had heel andere verwachtingen betreffende deze zomerkermis van 2014. Tot slot, ik en vele met mij zien deze zomerkermis als een mislukking van de bovenste plank.
Met groet,
een kermisopstelling liefhebber
De kermis in Helmond is passé. Noet alleen hier, maar zelfs de grote kermis in Düsseldorf is niet zo heel veel meer dan eet- en drink gelegenheden. Ook nog wat spookhuizen. Maar de sfeer en de aankleding van wat er geboden wordt is goed.
De kermis zou zich moeten beperken tot 1x per jaar, gedurende één week. De plaats van de kermis zou ook eens kritisch bekeken moeten worden… Kun je het nog maken om de inwoners van de stad zo lang op te zadelen met geluidsoverlast? Op veel plaatsen in het land wordt de kermis buiten de stad gehouden. Misschien iets voor Helmond???
Inderdaad, de sfeer is slecht. Maar het lijkt erop dat als iets goed is de gemeente het ter discussie stelt. Jazz dagen, kasteeltuinen. Waarom kan er wel alles binnen Eindhoven of binnen Laarbeek en bij iets breken we het af. Gemeente levert het te weinig op?????
Persoonlijk ben ik helemaal niet zo’n kermisliefhebber maar als ik toevallig dan in de stad ben loop ik er meestal wel een keer overheen. En het is inderdaad opvallend dat het in de loop van de tijd behoorlijk acheruit aan het gaan is. Er zit geen enkele sfeer meer in. Het lijkt sowieso dat er altijd zo’n beetje hetzelfde staat.
Verder lijkt het mij vrij onnodig om vrij kort achter elkaar een voorjaars- en een zomerkermis te plannen. Beperkt het tot 1x een week en daarmee is het klaar. De gemeente doet het voorkomen alsof de kermis één van de belangrijkste evenementen van het jaar is. Zelf heb ik het gevoel dat het merendeel van de Helmonders daar heel anders over denkt. En de kermisliefhebbers zelf hebben volgens mij ook hele andere ideeën over hoe het aangepakt zou moeten worden. Het is nu een afglijdend gebeuren.
@ allen,
Het is gewoon teleurstellend hoe een zomerkermis, die in het nabije verleden kermis na kermisprijs heeft gepakt, aan gort wordt geholpen. De heer Snijders was de kermismeester bij uitstek, maar de opvolging is een neerwaartse richting opgegaan.
Zoals ik in mijn bloq van 2013 opperde, is een grote zomerkermis van allure voldoende. Daarbij hebben in april bezoekers nog geen vakantiegelden ontvangen om in deze periode optimaal kermis te vieren. Dus de voorjaarskermis schrappen, en een zomerkermis waarbij ” NU WEL” het bleekterrein wordt betrokken. Waarom de veelbelovende beloften richting kermisbezoeker niet zijn nagekomen is mij een raadsel.
Gemeente Helmond graag even een tegenbericht waarom het zo fout is gegaan. Mogelijk kan de webmaster contacten richting gemeente H.
Met kermisgroet Adrie.
Het is maar een ideetje, maar misschien is het een idee dat de gemeente http://helmondkermis.nl/ even bijwerkt bij Programma, Attracties en Kortingsbonnen. Is zo lullig voor de mensen die denken dat de kortingsbonnen die daar staan, nog geldig zijn. Hoewel er duidelijk 2013 opstaat, werd een moeder met 3 kleintjes dat pas duidelijk toen ze die wilde inleveren. Ach zei de kermisman, u bent niet de enige met die oude bonnen hoor. 🙁
De gemeente Helmond is enkel bezig met belastingen incasseren, geld over de balk smijten, en de zomerkermis naar de verdoemenis te helpen. Kees Snijders wist precies hoe het werkte, maar het stokje is helaas bij iemand terecht gekomen die beter een kermis in Oude Pekela kan gaan opzetten, attractie Viskraam!!
Ik wil mijn vrije tijd ervoor opgeven om de (kermismeester) bij te staan in zijn doelstellingen. Die doelstellingen zijn nu en nooit niet haalbaar met deze persoon aan het zinkende schip!
Adrie
Overigens zijn er enkele grote publiekstrekkers die wel zouden komen, niet aanwezig.
Hopelijk volgt hier een eerlijke reactie van de gemeente Helmond.
Na gisterenavond toch maar weer een rondje kermis te hebben gedaan, maar ditmaal met een enquete insteek net als met de zomerkermis 2013, ben ik tot onderstaande conclusie gekomen.
In totaal zijn er 40 personen (gemengde jeugd en volwassenen) onderworpen aan een korte vraagstelling. Vraag 1 Hoe ervaart u de (nieuwe) route/opstelling Markt, Koninginnewal, Speelhuisplein de Bleek mag niet genoemd worden want dit terrein is volledig leeg gelaten? De opstelling werd door 90% van de ondervraagden als een grote verbetering ervaren. Echter 80% gaf aan graag een doortrek te willlen zien richting Havenplein. Vraag 2: Hoe ervaart u de opstelling der attracties? 92% gaf een ruime onvoldoende, omdat het Ameideplein maar half ingevuld was en het Speelhuisplein maar halfbezet was, tevens dat er ter hoogte van het muziekpodium helemaal geen enkele attractie stond opgesteld. Vraag 3: Hoe vond u het aanbod van attracties? 71% (vooral jeugd) vond het attractieaanbod ver beneden peil.
Resume: Bovenstaande enquete gegevens geven toch wel echt aan, dat de neerwaartse spiraal van de helmondse kermis is geprolongeerd. De organisatie van de kermis moet zich nu toch wel echt achter de oren gaan krabben, of ze wel op de juiste positie zitten binnen de helmondse gemeente. Organisatorisch bakken ze er niets van, daarbij komt dat je een rasechte kermisliefhebber moet zijn om een kermis te kunnen invullen. Het warme visualiserende kermis gevoel moet je hebben om een in het verleden zeer succesvolle kermis, nieuw leven in te blazen. Dat kan naar mijn mening enkel, door mensen die er nu voor zijn aangesteld het veld te laten ruimen en enkele personen met de geest & ziel van Kees Snijders te strikken. Dan pas kunnen we als Helmond de steigende lijn weer te pakken krijgen, en weer kermisprijzen gaan pakken want zoals het nu gaat, moet je als gemeente absoluut niet willen.
Lees ook mijn gastblog (archief) over Helmond kermis 2013.
@Adrie op woensdag 16 juli 2014 om 09:05:
Met deze link https://www.deweblogvanhelmond.nl/columnisten/gastblogger/andere-route-zomerkermis-2014/ weten de de lezers jouw gastblog makkelijker te vinden. 🙂
Update:
Vanavond géén afsluitend vuurwerk op de kermis
Vanavond zal er geen traditioneel afsluitend vuurwerk op de zomerkermis zijn, dat vuurwerk was namelijk gisteren al te zien en te horen..
Traditioneel worden de Helmondse kermissen afgesloten met een groot vuurwerk. De laatste keren gebeurde dat vanaf het voormalige Obragasterrein, daarvoor vanaf het oude postkantoor aan de Watermolenwal. Dit jaar werd echter met die traditie gebroken en knalde dat vuurwerk gisteravond om 23.00 uur al. Waarom met die traditie werd gebroken, is ons onbekend
De afdeling communicatie van de gemeente had het vuurwerk van gisteren keurig in het programma (pdf) bij haar persbericht gecommuniceerd. Maar de Helmondse kermiswebsite en de site van de VVV maakten er domweg woensdagavond 23.00 uur van.
Op de Helmondse kermiswebsite staat dit (screenshot). De kenners (zoals Frank gisteren hierboven) zien dat dat het programma van vorig jaar is. Een groot deel van de dag was die offline (zoals wel vaker). We dachten om het programma aan te passen, maar dat bleek niet geval.
De site van de VVV (sreenshot) publiceerden ook wat over de Zomerkermis 2014. Dat klopte deels. Maar het vuurwerk hadden ook zij voor vanavond geprogrammeerd.
Fail! Maar beste mensen, aanstaande vrijdagavond bij het 100ste kasteeltuinconcert is er ook een vuurwerkshow!
Weer een van de voorbeelden, hoe ernstig fout het zit in Helmond.
Nogmaals verwacht ik van de Gemeente Helmond een reactie, hoe het op alle fronten fout is gegaan!!!
Sjonge jonge! Helmond is echt fantastisch bezig om helmond op de kaart te zetten! De ene fout na de andere fout.
Nog erger is van de kermis dat jonge gasten zoals mijn klein zoon van 9 bij een van de gokpaleizen die er al teveel staan , ook nog eens met een prijs aan komt met een groot kartelmes die hij heeft gewonnen en zijn kameraad ook en een alternatief een rooksigaret waar echt rook uitkomt , en terwijl ik dat door heb gegeven aan de politie waar ik met hen op de kermis een afspraak had en het hen heb laten zien , maar ze doen er niets mee alleen bonnen schrijven . Een goede vooruit zicht voor de kinderen .
Waarom in hemelsnaam het Havenplein betrokken moet worden bij de kermis weet ik niet.
Horecagelegenheden aan de Koninginnewal hebben ook “recht” op extra evenementen!
De kermis moet terug haar de plek waar ze jaaaaaaren lang heeft gestaan. Markt, Ameidewal, Noord-Koninginnewal… IJsje eten bij de ijssalon, op je gemak lekker aan je ijsje likkend wandelen door de Ameidestraat en weer aankomen bij het beginpunt van de kermis.
Dat is een rondje kermis….
@ Bertha,
Totaal mee oneens, de uitstekende mogelijkheden om artiestenavonden op stapel te zetten, liggen nu juist op de Haven. Het oude rondje kermis is niet meer, helaas voor u. De kermis zal ook niet meer op deze locatie terugkomen, omdat gewoonweg de ruimte ontbreekt en vooral de jongeren trek zoals ik al eerder middels een enquête aangaf, ontbreekt.
De uitbreidingsmogelijkheden liggen nu eenmaal richting haventerrein en niet anders. Wat ik achteraf nu hoor is, dat het bleekterrein veel te laat is ingezaaid met graszaden, met als gevolg de kermis hier niet geplaatst kon worden…..hoe dom kun je zijn als gemeente!!!!!
Verder maak ik er geen woorden meer aan vuil op dit moment, mijn standpunt is geciteerd.
Adrie, jij moet toch écht niet lekker in jouw vel zitten: kermis is niet meer wat het was, circussen op zijn retour. Of? Ligt het aan Adrie zelf, die van nature een zeurkous is. Zijn standpunten kennen we intussen. Slap gezwam in de ruimte!
@Brombeer,
Allereerst zit je zelf niet lekker in je vel, anders heet je geen Brombeer…..of Brombeer, kom er maar in!
Er wordt een discussie gevoerd die er wel gegelijk toe doet, en is zeker geen gezwam.
Als je niet normaal aan discussies kunt/wil deelnemen, moet je wegblijven binnen de lopende topics.
Gelukkig heb ik een dik vel als brombeer. Ik zit wel degelijk lekker in mijn vel. Ik zei toch al dat je loopt te zeuren (en velen met jou). Ik weet dat veel mensen heimwee hebben naar het échte rondje kermis en ik kan me nauwelijks voorstellen dat jij dat nog weet. Ik neem aan dat jij in de vijftiger jaren (nog) niet op de kermis rondliep. Ik wel, zelfs in de veertiger!
Eigenlijk had jij “brombeer” moeten zijn. En ik blijf deelnemen aan topics als ik dat wil. Daar kun jij gelukkig geen verandering in brengen.
@B,
Ik zet enkel uiteen, hoe de helmondse kermis een flinke oppepper kan krijgen. En dat is zeker niet met het jaren 50 rondje kermis. Vooral van de jeugd moet je het hebben, en laat het nu net deze generatie zijn, (na persoonlijk enquete gevoerd te hebben in 2013) die de Nrd-Koninginnewal links laat liggen. Raar toch dat je dan ambieert, om het uit de gratie vervallen rondje kermis, in jou optiek terug wil halen.
Nogmaals ligt de toekomst van de helmondse zomerkermis richting haven.
Update: 18-7-2014 contact met Gemeente Helmond.
Uit betrouwbare bronnen, zal volgend jaar de kermis uitbreiding gaan vinden richting haven, en worden er meer exclusieve attracties toegevoegd, tevens worden de kermisterreinen beter ingevuld. 2014 is een overgangsjaar gebleken met tegenvallers en afmelders. In 2015 wordt Helmondkermis opnieuw op de kaart gezet, is mij toegezegt!!
Dus de Gemeente Helmond gaat flink in de weer, om de zomerkermis van 2015 te prolongeren tot topkermis…..ik en vele met mij kunnen niet wachten en hopelijk worden nu wel gemaakte toezeggingen ingevult!
Ik heb dat jaren geleden ook al eens geprobeerd, maar tevergeefs. Gedachten geuit over het hoe en wat van de Helmondse kermis, nadat “het rondje eruit was”. Bespaar je energie.
Ik heb niet gezegd dat het rondje terug gehaald moet worden, maar dat rondje was zo slecht nog niet. Maar de bedenkers van de Helmondse kermis hebben er in ieder geval geen kaas van gegeten hoe zo’n evenement succesvol kan worden en al jaren lang slaan ze de plank mis. De nieuwe invulling van de Markt was de doodsteek voor de kermis in z’n huidige vorm.
Ik dacht dat jaren geleden de Gemeente Helmond ook wel flink te keer zou gaan na het gemaakte commentaar door het Helmondse publiek. Maar niks. Het wordt alleen maar erger. Er is niets uitgekomen. Misschien moet de Obragas-vlakte maar gereserveerd worden voor evenementen, inclusief ruimte om een kermis op te bouwen. Kunnen ze ook weer naar behoren een circus zijn tenten laten opbouwen. Maar dan wel een circus met échte dieren!
Ben benieuwd wat er van de toezeggingen terechtkomt, Adrie. Ik vrees een herhaling van wat er de laatste jaren is gebeurd!
Zonder dit artikel gelezen te hebben viel mij dit jaar de tegenvallende zomerkermis ook op….. Daar waar Helmond op dit gebied altijd best vooruitstrevend bezig was miste ik nu voornamelijk sfeer.
Kan iemand mij uitleggen waarom de kermis deze keer een dag korter duurde?
Dit heeft alles met de Kermis in Best en Tilburg te maken. De opbouwtijden tussen de kermissen Best, Helmond en Tilburg waren te kort waardoor de bouwers in tijdnood kwamen, vandaar heeft Helmond 1 dag ingeleverd.
Ik ben zelf niet op de kermis geweest tijdens de opening, enkel even snel een paar uur voor de opening. Wat een aanfluiting was het dit jaar. Een enorm on-evenwichtige en ruime opstellen waarbij niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de ruimte en de ruimte welke er was zo nodig gebruikt moest worden voor een terras.
Nu is het wel zo, als ik zag wat er stond de gemeente ook niet veel groter kon, er staan simpel gezegd te weinig toppers tussen. Voor de gemeente zou mijn eerste tip dan ook zijn: weg uit het hoogseizoen en naar voren die kermis. Tussen Best, Tilburg, Eindhoven en nu ook Uden maak je toch geen schijn van kans. Haal je kermis naar voren in het seizoen (zo nodig maar eens per jaar) en zorg dat je veel goede rides kan inschrijven. Immers, je kan nog zoveel ruimte en mooie plannen hebben, als er geen exploitanten komen dan ben je nog nergens.
@Johan R,
Volledig eens!!
Vooral van de jeugd moet je het hebben blijkt uit een enquete? Vandaar dat ik zoveel “grijze” jeugd zag. En een rondje kermis uit de jaren 50… Oeps dat weet ik niet. Nog niet zo heel lang geleden sierden de kermisattracties ook de Koninginnewal.
Inderdaad heb ik ook uit “betrouwbare” bronnen gehoord dat het een en het ander gaat veranderen. En ik ben hoopvol gestemd. Maaaaar, eerst zien en dan geloven.
Een keer per jaar een kermis lijkt me overigens voldoende.
Een kermisvriend waar ik mee in conclaaf was uit Mierlo, en tevens veel vrienden heeft binnen de kermisfamilies, zegt dat exploitanten van de grote apparaten niet graag meer naar Helmond komen. Vlak voor de opbouw hebben enkele grote zaken afgekapt om te komen, vandaar deels de grote open stukken op de terreinen. Ook de exploitanten ervaren de neerwaartse spiraal van helmonds eens zo mooie evenement.
@weblog Helmond.
Hoe kan ik het beste enkele foto’s uploaden voor het topic Kermis?
Alvast dank!
@Adrie op zaterdag 26 juli 2014 om 21:32:
Je mailt je foto’s met eventueel jouw begeleidende tekst naar [email protected] en dan zetten wij ze voor je in een reactie.
Tja de zomerkermis in Helmond, ik heb er al menig topic mee gevuld. Sommige lezers vinden dat ik hierin doordraaf, en velen vinden de discussie meer dan zeker de moeite waard.
Gisteren (zaterdag) waren we voor een gezellig drankje neergestreken op de haven. De view op het Obragas terrein was wijds. Visualiserend van, hoeveel kermis we op dit terrein wel niet kwijt zouden kunnen en wat voor een geweldige boost, dit de plaatselijke Horeca op de Haven/Havenweg en Steenweg zou geven. Als het terrein over enkele maanden een kale volgroeide grasvlakte is, want dat is het tegen die tijd nu eenmaal, heeft het terrein (nog) geen toegevoegde waarde. Verspreid over het terrein zijn wel enkele boompjes aangeplant en een aandenken gerelateerd aan Obragas, maar dat neemt niet weg dat dit terrein een troosteloze en kale aanblik heeft, waar meer mee gedaan moet worden dan enkel een (parkje). De zomerkermis 2014 wordt over enkele maanden alweer in voorbereiding genomen, en hopelijk wordt het terrein voor Obragas helemaal volgezet (de grasmat is dan helemaal geworteld en stevig) dat zou een enorme oppepper zijn voor Helmonds eens zo mooie Kermis. En mogelijkerwijs wordt de Zomerkermis helemaal vervangen, door een MEGA GROTE voorjaar/zomerkermis in juni in plaats van April Voorjaarskermis of Juli Zomerkermis. De kansen liggen in de maand Juni, nog geen zomervakantie (juli Zomerkermis is minder druk) en de mensen hebben hun vakantiegelden (mei) al binnen.
Dus Gemeente Helmond, pak deze kans!!
@Adrie op donderdag 24 juli 2014 om 11:15:
Ik ben heel benieuwd over welke zaken we het dan hebben? Het vreemde is wel dat het inderdaad HEEL lang duurde voordat er een lijst uitkwam, normaal is de gunningenlijst er al een paar maanden van tevoren. Dus ik geloof het inderdaad wel.
Maar zoals ik al aangaf, wil Helmond grote zaken dan MOET het af van die belachelijke twee kermissen per jaar en ook HEEL snel weg uit de zomer, elke plaats heeft dan al een kermis, waarvan veel een heel stuk beter.
@Johan,
Dus helemaal mee eens, en deze Obragas locatie kun je toch niet laten liggen heh? Zou absurt zijn. Dan moet er echt met een GROTE hark door de verantwoordelijken, die de gigantische mogelijkheden niet zien!
@Johan,
O.a de Turbine is geannuleerd volgens een insider uit mijn kennissenkring.
Resume post 27 juli-13.49
Zomerkermis 2015!!
Het mooie winterschaatsen is ook al verkloot door de gemeente maar schijnbaar zijn die hooggestudeerden druk met het bedenken van namen van stadsparkjes en tjaa ergens moet je toch je prioriteiten leggen
Interessante discussie!
Het moge in ieder geval duidelijk zijn dat de gloriejaren van de Helmondse zomerkermis inmiddels ver achter ons liggen. Belangrijkste oorzaak hiervan ligt denk ik in de vele verschuivingen met data en locaties de laatste jaren, waardoor het sindsdien niet meer mogelijk is geweest om een kermis te organiseren op basis van continuïteit.
Ik denk dat het belangrijk is dat de gemeente de kermis gaat organiseren vanuit een duidelijk, vooraf opgesteld beleidsplan. Dus eerst eens gaan bepalen waar de behoefte ligt vanuit bezoekers en in welke periode er kansen liggen kijkend naar andere kermissen en evenementen die er plaatsvinden in de regio.
Hiernaar kijkend ben ik dan ook van mening dat men de focus het beste kan verleggen naar de voorjaarskermis. In deze periode vinden er immers weinig andere kermissen en evenementen plaats. De zomerkermis vindt plaats tussen gerenommeerde kermissen als Best, Uden, Tilburg en Park Hilaria. Ook heb je de concurrentie van andere evenementen, zoals de Kasteeltuinconcerten. Dat is in maart/april totaal niet aan de orde. Daarnaast is de voorjaarskermis de laatste jaren sowieso al beter dan de zomerkermis qua bezetting. Enige nadeel is het grotere risico met betrekking tot het weer. Wellicht een idee om het bijvoorbeeld breder op te pakken en de voorjaarskermis om te vormen tot “Voorjaarsfeesten Helmond” o.i.d. Een evenement, als een soort start van het kermisseizoen, met een grote kermis (70 a 80 zaken) en een uitgebreid randprogramma met koopzondag, markt/standwerkersconcours, optredens of straattheater.
De zomerkermis zou dan bijvoorbeeld beperkt kunnen blijven tot de Markt en het Ameideplein. Gewoon wel een gezellige kermis met volop terrassen en een gevarieerd attractieaanbod, alleen dan met een lokale focus. Ik denk dat het in deze tijd gewoonweg niet meer haalbaar is om twee grote kermissen per jaar te organiseren binnen één gemeente.
Ik ben zelf ook een groot kermisliefhebber. Wellicht een idee om als Helmondse kermisliefhebbers gezamenlijk op te trekken? Misschien dat we dan iets kunnen betekenen richting de gemeente, bijvoorbeeld in de vorm van een adviesgroep o.i.d.?
Iets voor de gemeenteraad van Helmond om al de reakties is te lezen hier. De kermis 2014 was een aanfluiting voor Helmond. De wethouder die over de kermis gaat zou zich moeten schamen. Het wAs allemaal anders toen Snijders er nog was denk dat vele hem missen
Zo dit moest ik ff kwijt
Toedeloe
@Rik,
Ik wordt 2e helft augustus, gebeld door de Coördinator van de Kermis Helmond.
Mogelijkerwijs mag Ik bij een overleg betreffende dit onderwerp aanwezig zijn,
Bij je interesse, stuur even een mail naar [email protected]
Ik moet inderdaad zeggen dat de anaylse van Rik erg pakkend is. Een combinatie met een stadsevenement ipv puur kermis maakt het denk ik een stuk sterker dan wat het nu is. Het zorgt er ook voor dat de doelgroep een stuk groter wordt dan dat deze nu is.
Ik vind het vooral jammer dat er niet meer een voorbeeld genomen kan worden aan de kermissen in Duitsland. Zo heb ik gisteravond de Annakirmis in Düren en dat was een echt volksfeest. Nu is het natuurlijk zo dat de traditie in Duitsland heel anders is dan bij ons in Nederland, maar dat werkte wel perfect.
@Jaynor op woensdag 30 juli 2014 om 19:32:
Dit soort topics worden door ambtenaren en politici zeker gelezen en goede ideeën en tips worden meegenomen en overgenomen. Lees het topic over de Cacaofabriek maar eens https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/grommetje-over-de-cacaofabriek/ Samen met enquêtes zijn dat makkelijke manieren om te horen wat Helmonders vinden. Slim om ook op deze manier informatie te verzamelen.
Of die Snijders trouwens alles goed deed weet ik niet, er wordt ook soms gezegd dat hij er zelf ook niet altijd slechter van werd.
@ Frank,
Het Snijders verhaal heb ik al vaker gehoord, ook binnen de kermis families. Hier ga en wil ik verder niet op ingaan.
Ben erg benieuwd wat er uit de Koker van de Gemeente gaat komen!
Snijder regelde het wel…. Goed voor de kermis maar nog beter voor zichzelf…..
Jammer dat de grote jongens niet wilde komen. Te krappe tijd voor op en afbouw ten opzichte voor hun veel rendabelere kermissen als tilburg en best.
Als je geen omzet kan draaien kun je beter niet komen is hun idee.
Standplekken worden geveild dus aan de huur kan het ook niet liggen. Markt bepaald de prijs.
@Adrie op woensdag 30 juli 2014 om 22:30:
Goed dat ze er nu mensen met kermiskennis bij vragen voor advies, maar hoe heb je dat nu ineens gefikst?
@Jan,
Antwoord op jou vraagstelling:
Door bij de Gemeente Helmond al vanaf 2013 erop aan te dringen, hoe het concept veel beter kan. Na mijn Enquete in 2013 op de Zomerkermis in Helmond, over hoe de bezoekers en dan vooral de jeugd, dachten over het oude rondje Kermis. Deze Enquete kwam als zeer negatief uit de bus. Wat bleek nu, een hoog percentage bezoekers wilde de Kermis juist gesitueerd zien richting Haven.
Daarop heb ik mijn verhaal naar de Gemeente gestuurd en op De Weblog van Helmond gepost. De Gemeente heeft daarop besloten,of dat door mijn schrijven komt weet ik uiteraard niet, om de Koninginnewal te schrappen, een goed begin was in gang gezet alleen het vervolg is tot nu toe niet zoals het moest uitpakken, hierin gaat echter vanaf 2015 grote verandering inkomen.
ik heb jaren op de kermis gezeten ik heb helmond van een supermooie zomerkermis zien vervalen naar een uitgebreide dorps kermis in de jaren 80 en 90 diverse primeurs gezien op het moment gaan ze weer de goede weg op met deze kermis ik heb alleen een opmerking naar de gemeente toe stap van die contracten af die jullie hebben met diverse ondernemers dan krijg je namelijk meer inschrijvingen en een grotere keuze in het attractie aanbod en stuur mensen is naar kermissen en vraag of bepaalde attracties willen inschrijven