Overvolle ochtendtreinen naar Eindhoven
Sinds september zijn de ochtendtreinen richting Eindhoven weer overvol. Dat blijkt onder meer uit vele tweets daarover. Vooral de Intercity van 07.50 uur blijkt een ramp te zijn.
Een korte bloemlezing uit de vele meldingen. Zo twitterde Bram van Oosterhout op 3 september “Trein Helmond-Eindhoven overvol, dan maar boete riskeren en eerste klas reizen. Mensen zijn net sardientjes, zelfs in de eerste klas zijn alle stoelen + staanplaatsen vol.” Onder meer Thijs merkte 6 dagen later dat hij en 150 andere reizigers niet eens mee konden omdat de trein van 07.50 uur vol was. Op 30 september weigerde de machinist te vertrekken twitterde Niels. De vluchtweg was geblokkeerd omdat de trein afgeladen was met reizigers.
Gisteren stapte Michiel van Geel om 07.57 uur in Brouwhuis op de trein en meldde “Graag doorlopen de gangpaden in” wordt al vanaf station Helmond omgeroepen… Het staat al vol, @ns_online zet die langere trein eens in.”
Over het algemeen reageert de NS keurig op dergelijke tweets en laat weten het doorgeven o.i.d. In de ‘Wekelijkse analyse van de druktemeldingen’ van de NS staat de Intercity van Venlo (via Helmond) naar Eindhoven vrijwel elke keer. Sinds maandag zegt de NS 3 rijtuigen te hebben toegevoegd aan deze trein die om 07.50 uur Helmond aandoet, aldus reizigersorganisatie Rover.
“Wat is het tegenwoordig toch mooi aankomen op het station van Helmond” vond wethouder Paul Smeulders gisterochtend. Maar vertrekken blijkt dus een stuk lastiger. We zijn benieuwd hoe het dadelijk op NS-station Helmond verloopt.
In de reacties hieronder staan updates.
58 reacties:
Jongens, dat was vroeger al zo, ik zat nog op de basisschool en ik ben nu bijna 70. Al die mensen uit Helmond en Deurne die bij Phillips werkten. En die bij Daf werkten kwamen ze later met de bus halen, ook vol.
Vroeger was alles beter toch? nou ja, iedereen had werk dat dan weer wel.
En of die treinen vol zaten, ook in de zestiger jaren. Misschien wel niet zo vol als boven wordt beschreven, maar toch. Ik was er gelukkig vanaf toen ik aan het eind van de zestiger jaren ergens anders ging werken. Met de bus weliswaar, die toen – vooral ’s morgens – ook goed vol zat. Het “forensen” was voor mij voorbij in het begin van de tachtiger jaren. Wat een opluchting! Ik benijd de huidige forensen niet, en zeker niet met een NS die schijnbaar lak heeft aan de betalende reizigers…..Je betaalt in feite grotendeels om staand op jouw plaats van bestemming (jouw werkplek) te komen. Ook als je verder dan Eindhoven moet. Kijk maar eens naar de overvolle trein richting Utrecht of zo…..
Vroeger fietste ik gewoon naar school en dat was elke dag 17 kilometer en ‘s-middags als je net opgedroogd was weer terug door de regen en wind.
Dus niet klagen en gewoon met fiets gaan of eerder uit je nest komen.
Vruuger … toen de guldens nog van hout waren, we poep nog met lange oe schreven en de Batavieren nog met z’n vijven waren …
Bertje ge hèt wel gelijk … op het fietske … in weer en wind.
En ja … de NS … ze doen enorm hun best om de reiziger het niet naar de zin te maken.
@Stapper op donderdag 9 oktober 2014 om 17:22:
🙂
Sorry…..:-)
Zaterdagochtend reed de trein van 09.36 uur naar Eindhoven het station Brandevoort zonder te stoppen gewoon voorbij. Vervelend, maar ook wel een beetje grappig om dan al de gezichtjes te zien alsof ze een wereldwonder meemaken. 🙂 De trein erna stopte gelukkig wel.
Hoewel NS op 6 oktober al een persbericht naar buiten heeft gebracht om enkele erg drukke trajecten te ontzien door inzet van langere treinen.
We zijn bijna een maand verder en ik merk er niets van. Dit ligt ook in lijn der verwachting.
Men bezigt “pap-en-nathoud-communicatie”.
Van waarmaken is geen sprake.
@Sjef Jr op donderdag 30 oktober 2014 om 08:08:
Klopt!
Update 1:
Net als vorig jaar (zie hierboven), ook dit jaar in september weer overvolle ochtendtreinen naar Eindhoven:
Update 2:
Zonet opnieuw een melding gemaakt, deze keer via de NS app. De stoptrein van 8 uur stond al vol voor die op Helmond aan kwam. Wat mensen eruit en wij konden er nog bij maar voor de mensen op ’t hout en brandevoort is het natuurlijk maar afwachten of je überhaupt mee kan. Schandalig is het. Wel lekker warm straks met die winter jassen!
Gisteren en vanochtend ook weer reed de trein van 08.02 uur naar Eindhoven gewoon niet!!! Belachelijk!!! Propvol perron en de trein daarna nog propvoller. 🙁
Update 3:
Zoals vaak, ook vanochtend weer een overvolle ochtendtrein naar Eindhoven. En net als in 2014 (zie helemaal bovenaan) meldt de NS op dergelijke tweets nog altijd dat door te geven geven o.i.d.
gewoon met de fiets gaan OOK als het regent
Jij fietst iedere ochtend 14 km? Of zelfs nog verder?
Update 4, ruim 2 jaar later:
Wat dacht je van de trein die om 7:32 vertrekt? tjokvol. Het zijn Japanse taferelen… pff…
Het extra duur maken is gewoon extra geld verdienen en gaat niet werken als stimulans om buiten de spits te gaan reizen…
Daar gaat mijn baas niet mee akkoord…
Eerder vertrekken
Update 5:
Nog altijd overvolle ochtendtreinen naar Eindhoven
Het is inmiddels 3 jaar sinds we dit item plaatsten over de overvolle ochtendtreinen van Helmond naar Eindhoven. Zoals je op de bovenstaande foto’s en nu ook op de onderstaande foto’s van Ivo Bastiaansen vanochtend ziet, is er in de tussentijd feitelijk niets veranderd. De treinreizigers op de tweede foto konden niet in de Intercity van 8.01 uur. Zij konden wachten op de volgende goed gevulde trein richting Eindhoven, in de hoop dat ze daar wel in konden.
Ivo keerde terug naar huis en ging daar aan de slag, een aantal andere gedupeerden miste de aansluiting op de intercity naar Tilburg of Den Haag. Isa, die het geluk had al in de overvolle trein te zitten/staan, meldde de NS dat in Eindhoven een meisje voor haar voeten flauwviel. Zij kreeg te horen het vooral in hun druktemelder te melden. Een advies dat al zoveel Helmonders in de afgelopen jaren te horen kregen. Ook een ander nam de moeite deze toestand via Twitter aan de NS door te geven. Die kwam met de inmiddels gebruikelijke excuses en de belofte er melding van te maken…
Is vaker…. soms moet je jezelf echt naar binnen proppen ????
Klinkt bekend!! ????
Nie leuk meer voor de studerende en werkende die met de trein moeten
Gebeurd kei vaak
Erg irritant en ns heeft er schijt aan
NS garandeert een staanplaats, geen zitplaats….dus ja…..?
Verschrikkelijk ????
@De weblog van Helmond op donderdag 12 oktober 2017 om 11:22:
Na 3 jaar dat is al 20 jaar zo
Maar wel de prijzen van de kaartjes omhoog blijven gooien ????????????
@Jeremy Betrian op donderdag 12 oktober 2017 om 13:11:
Als je al niet eens meer kan staan is het wel erg treurig gesteld ????
Ja er is elke week minstens 1x wel wat op een traject met Helmond erin. Te belachelijk voor woorden.
Pff.. en dan ook nog de intercity naar Den Haag cs weg.. waardoor we in Eindhoven of Utrecht moeten overstappen.. wat echt ellende is…
Daar had ik 20 jaar geleden al laat van ????
En vanmorgen zelf met de trein van 8.01 uur meegegaan wat een verschrikking was. Superveel mensen nog op het perron achtergelaten. Aangekomen in Eindhoven bleken er verschillende mensen bewusteloos te zijn geraakt.
Wat een belachelijk idee van ns om de drukste trein van de dag in te korten.????????
Niet normaal!
Ja echt belachelijk!!Kon vanmorgen ook niet mee ivm een over volle trein maar wel de volle mep betalen!!
Ja en wel lekker de volle mep betalen..
gewoon extra lange trein maken ,dat iedereen mee kan
In de Randstad moeten de mensen ook op tijd aankomen, voor werk, studie o.i.d. Daar zijn de treinen langer en rijden frequenter.
Buiten de Randstad let NS meer op de centjes.
Oplossing: snelbussen tussen Helmond en Eindhoven v.v. van Hermes/Connexxion! Dat is pas marktwerking en marktgericht denken! En een leuk onderwerp voor de gemeenteraadsverkiezingen!
@Peter op vrijdag 13 oktober 2017 om 12:02:
Dat is een goed idee, maar helaas mogen de busmaatschappijen (Hermes, Connexxion, Veolia, Arriva, etc.) niet concurreren met de NS. Een eventuele snelbus Helmond – Eindhoven v.v. zou dus door de NS zelf georganiseerd moeten worden, en dat terwijl meer treinen of langere treinen ze al niet lukt.
De Helmondse gemeenteraad kan aan deze situatie helaas maar weinig doen omdat de opdrachten voor het openbaar vervoer niet van de gemeenteraad maar van de provincie komen.
Update 6:
“Weer een veel te kleine #NS trein vanuit #Helmond naar #Eindhoven. Staan in eerste klas.” Dat meldde Ivo Bastiaansen vanochtend bij deze foto.
Wat is nieuw?? Dit is al jaren een bekend probleem en dan hebben we het nog maar niet over het uitvallen van treinen en vertragingen op dit traject. Volgens NS is het geen structureel probleem.. toch vreemd, want ik rijd toch structureel naar Eindhoven omdat mijn kind weer eens niet verder kan of niet in Eindhoven kan komen met de trein.
@De weblog van Helmond op donderdag 7 december 2017 om 08:17:
Hij kon er tenminste nog in, vorige week kon ik en een dozijn andere treinreizigers niet eens in de trein. Van die Japanse treinduwers zou op het centraal station van Helmond na al die jaren onderhand een goed idee zijn.
Is nooit anders geweest
Hopelijk met de nieuwe dienstregeling dat ze langere treinen inzetten maar ben er bang voor
@Mus op zaterdag 14 oktober 2017 om 15:29:
Ik weet zelf wel, dat dit een goed idee is. De informatie dat busmaatschappijen – in de Helmondse situatie gaat het uitsluitend om Hermes (eigenaar = Connexxion) – niet mogen concurreren klopt overigens niet. Als ik me niet vergis – en ik vergis me niet – rijden er op dit moment TWEE buslijnen (wel met een omweg) tussen Helmond en Eindhoven v.v Waarom geen DERDE buslijn van Hermes, maar dan rechtstreeks en als snelbus tussen Helmond en Eindhoven?
En Flixbus rijdt ook op een aantal dezelfde trajecten als de NS binnen Nederland, dus waarom – als alternatief – geen snelbus van Flixbus tussen Helmond en Eindhoven v.v.?
Als ik me wel vergis, dan hoor ik dat graag van Gedeputeerde Staten van Brabant die als concessieverlener verantwoordelijk zijn voor de ov – kommer – en – kwel in Helmond of Hermes/Connexxion waarvoor ik helemaal geen goed woord over heb. Of van de gemeente.
Het Helmondse openbaar vervoer begint nu toch wel helemaal op een “farce” te lijken:
– het Bravo Flex – fiasco van Hermes,
– Hermes – bussen die niet op elkaar aansluiten op het NS – station (iedereen die mij niet gelooft moet ov9292 maar raadplegen),
– Hermes – bussen die niet aansluiten – lijn 51 tussen de Eeuwsels en het NS – station Helmonds – op de Intercity van de Nederlandse Spoorwegen Venlo – Schiphol v.v. (iedereen die mij op dit punt ook niet gelooft moet ov9292 maar raadplegen),
– Blijkbaar overvolle treinen in de ochtendspits.
En wat doet het Helmondse college van B & W? NIKS!
En wat doet de Helmondse gemeenteraad? Ook NIKS!
Volgens mij zit iedereen op dat niveau te wachten op die zelfstandig rijdende, zelfstandig denkende en pratende autootjes.
En ondertussen zijn de ov – reizigers hiervan de dupe: openbaar vervoer dat én slechter en – met Bravo Flex – ook nog duurder wordt.
Het huidige openbaar vervoer in en rond Helmond vormt een bedreiging voor de welvaart – anders gezegd voor de economische ontwikkeling – en het welzijn – anders gezegd voor het welbevinden en welzijn – van de Helmondse ov – reizigers (en hun families), dus voor heel Helmond.
Weer wat stof om over na te denken voor de politieke partijen – ik heb begrepen, dat de kandidatenlijsten zo ongeveer compleet zijn – die gaan deelnemen aan Helmondse gemeenteraadsverkiezingen..
Schandalig
Moeten gewoon geen 1e klas doen in de ochtend
dom, staan in eerste klas, gewoon gaan zitten !
Gewoon eerste klas gaan zitten,ze kennen me wat!
Alles rii 040 is om tejanken
belachelijk en voor dat geld
Ben er drie maanden mee gestopt….. Weer terug in de auto!
De groep Helmondse Blije Reizigers wordt steeds groter!
Waar blijft de reactie van het college van B & W en de gemeenteraad?
Als medewerker van het eerder genoemde vervoersbedrijf kan ik zeggen dat de treinen per ingang van dienstregeling definitief verlengd zijn*. De IC’s (InterCity’s) vanuit Venlo in de richting Eindhoven rijden tussen 06.03 uur en 08.15 met minimaal 8 rijtuigen en maximaal 12 rijtuigen waar dat er eerst (tijdens de vorige dienstregeling) minimaal 4 of maximaal 6 waren. Ook scheelt het om alle reizigers goed over het perron te verdelen, achteraan zijn de treinen in Helmond doorgaans een stuk minder druk.
Waarom reden er de vorige dienstregeling zo’n korte treinen??
Dit is door één simpele reden te verklaren; de IC vanuit Venlo werd in Eindhoven gekoppeld aan de IC vanuit Heerlen. Als vervolgens de IC Venlo én IC Heerlen met 6 rijtuigen, samen 12, naar Eindhoven komen is theoretisch de maximale lengte die een trein kan hebben om in Nederland langs het perron van een Intercity station te halteren bereikt.
Overstap richting Tilburg, Rotterdam C., en Den Haag C.
Sinds de nieuwe dienstregeling, heeft men in Eindhoven 1 minuut langer om over te stappen vanuit Venlo en Helmond op de intercity in de richting van Den Haag Centraal. De treinen komen in Eindhoven aan om .11 of .41 in plaats van .12 en .42. De trein naar Den Haag vertrekt om .14 en .44
*Door onverwachte storingen, zoals bijvoorbeeld het winterweer van 2 weken terug, kan het voorkomen dat treinen ’s ochtends niet op hun plek staan en dat er sporadisch een kortere trein rijdt in de ochtend spits. Dit soort situaties kunnen zich altijd voor doen.
In die tijd reis ik altijd gratis, nog nooit is er een conducteur door gekomen.
Dank u ns.
Wat een gezeur. Ik reis elke dag naar de randstad. Gewoon in een nagenoeg lege trein. Gewoon wat eerder vertrekken. En ik fiets ook elke ochtend naar het station circa 7 km.
Ach, de NS interesseert dit niet. Als je meldt dat je weer eens met een aantal man op het perron moest blijven staan omdat je er niet in kon, melden ze altijd dat dat vervelend is en dat je dat op de druktemelder in de App kan doorgeven. Daar doen ze niks mee, maar dat zeggen ze niet maar blijkt wel. Heel, heel erg triest.
Ik ben een paar jaar terug gestopt met melden in de App. Ik ben gekke Henkie niet want ik ben Wesley.