14reacties

Van Geel voorzitter Helmond Marketing

Helmonder Pieter van Geel volgt per 1 november Michael Eichelsheim op als voorzitter van Helmond Marketing. De voormalig staatssecretaris en voormalig CDA-fractievoorzitter in de Tweede Kamerfractie is blij met zijn nieuwe functie. “Na mijn werk als gemeentesecretaris van Helmond heb ik vele jaren in Den Bosch en Den Haag gewerkt. Natuurlijk ben ik mijn eigen stad blijven volgen en heb die positief zien veranderen. Helmond is een dynamische gemeenschap; meer dan stenen alleen. Ik wil graag als voorzitter van de Helmond Marketing (zoals zo velen in deze stad) mijn steentje bijdrage aan de verdere ontwikkeling en bloei van Helmond. Ik heb er veel zin in.”

Helmond nóg sterker maken. Door meer bezoekers, bewoners en bedrijven te trekken. En wellicht nog belangrijker: door mensen en bedrijven voor de stad te behouden. Dat is de doelstelling van de stadsmarketing van onze stad. De gemeente en Helmond Marketing willen samen een nieuwe impuls geven aan het vermarkten van de stad. In nauwe samenwerking ligt er nu een nieuwe strategie met een concreet activiteitenplan. Naar eigen zeggen, een realistische aanpak: passend bij Helmond en voortbordurend op wat er al is. Een belangrijk onderdeel is partijen te stimuleren om samen te werken in en aan het belang van de stad. Helmond Marketing moet daarin een verbindende en aanjagende rol op zich nemen. B&W heeft ingestemd met deze aanpak en op maandag 27 oktober wordt dat besproken in de raadscommissie ABA. Van Geel gaat als voorzitter van Helmond Marketing deze nieuwe lijn mee vorm geven.

Er zijn in Helmond veel partijen iedere dag bewust of onbewust bezig met de vermarkting van de stad. Door zich positief uit te laten over de stad, door activiteiten te ontplooien of door een evenement te organiseren. De samenhang hierin is echter niet optimaal aldus B&W. “Cruciale spelers zoeken te weinig de verbinding met elkaar en laten zo kansen liggen om samen een krachtig en eenduidig verhaal van Helmond naar buiten te brengen. In woorden, maar ook in zaken die ontwikkeld of georganiseerd worden. Stadsmarketing vraagt om een overkoepelende boodschap die consequent door alle partijen als vertrekpunt wordt genomen. De strategie is er dan ook op gericht zoveel mogelijk organisaties, bedrijven en Helmonders te mobiliseren om met elkaar de schouders onder Helmond te zetten. Hoe beter de samenwerking, hoe groter de slagkracht en effectiviteit van stadsmarketing en hoe efficiënter de schaarse middelen kunnen worden ingezet.”
“Een heldere strategie met een duidelijke focus en keuzes in de manier waarop Helmond zich naar buiten toe wil profileren, lag er tot nu toe niet. Dat wil niet zeggen dat er de afgelopen jaren geen waardevolle inzichten zijn opgehaald. Veel organisaties in Helmond hebben in een eerder stadium meegedacht over het thema.” Deze informatie is nu verwerkt tot een strategische koers, die de komende jaren leidend zal zijn voor beslissingen voor de vermarkting van de stad. De aangebrachte focus is drieledig: a) uitdragen van de trots op Helmond; b) versterken stadscentrum als huiskamer van de Peel; c) versterking van de positie van Helmond in de Brainportregio.

Helmond Marketing organiseerde tot nu toe altijd zelf activiteiten en evenementen. Vanaf 2015 gaat zij daarnaast ook de rol van ‘verbinder van partijen’ en ‘aanjager van initiatieven’ op zich nemen. Helmond Marketing moet hiermee een centrale spil worden in de stad. Het ‘nieuwe’ Helmond Marketing gaat zich richten op de volgende taken: partijen verbinden, ontwikkelen en inzetten van producten en promotiemiddelen voor de stadsmarketing én evenementorganisatie en –ondersteuning.
Helmond Marketing (dat op hun website nog altijd als Stichting Stadspromotie Helmond door het leven gaat) gaat samen met diverse partners aan de slag om bovenstaande strategie uit te voeren. Inmiddels heeft Helmond Marketing voor 2015 een Jaarplan opgesteld. Hierin staat hoe zij concreet handen en voeten wil geven aan hun nieuwe rol als aanjager en verbinder. Ook staan er concrete activiteiten en producten in die inhoud gaan geven aan de nieuwe stadsmarketingstrategie.

Pieter van Geel heeft zijn eigen adviesbureau in Stiphout en vervult diverse commissariaten en toezichthoudende functies in heel Nederland. Specifiek in de regio is hij actief als voorzitter van de Raad van Toezicht van het Elkerliek ziekenhuis, bestuursvoorzitter van de Stichting Thomas van Villanova en voorzitter van de Raad van Toezicht van de OMO-scholen voor voortgezet onderwijs.