7reacties

Helmond kans op City Marketing Trofee

De nominaties van de zesde editie van de Nationale Citymarketing Trofee (NCT) zijn bekend. In de categorie tot 100.000 inwoners zijn Helmond, Veenendaal, Den Helder, Kampen en Rhenen de genomineerde gemeenten.
Deze trofee wordt jaarlijks uitgereikt aan “de beste citymarketing gemeente van Nederland” van het afgelopen jaar. Deze prestigieuze prijs wordt op maandag 8 juni in Zaandam uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing. Er zijn 2 categorieën: gemeenten tot 100.000 inwoners en gemeenten met 100.000 en meer inwoners. In die tweede categorie zijn de 5 grootste steden van Nederland (Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Den Haag en Amsterdam) genomineerd.
Bestuurders met toerisme of stadspromotie in de portefeuille, citymarketeers, de NCT-jury en een groep experts leverden de nominaties. Zij ontvingen afgelopen weken een digitale vragenlijst waarin gevraagd werd welke gemeente zij het meest toonaangevend vinden als het om citymarketing gaat. Ook werd geïnformeerd naar de belangrijkste doelen van citymarketing en de gemeenten die de doelen het beste weten te bereiken. Met behulp van een vooraf vastgesteld wegingssysteem is bepaald welke gemeenten de meeste punten kregen. Eigen nominaties werden niet meegenomen in het uiteindelijke resultaat.
Het onderzoek voor het Nationaal Citymarketing Congres is uitgevoerd door Necker van Naem. Dat is een onderzoeks- en adviesbureau voor overheid, politiek & bestuur en non-profit-organisaties. Eerder dit jaar deed dit bureau het onderzoek naar De Beste Lokale Bestuurder van Nederland, waaraan 6.000 politici, bestuurders en ambtenaren deelnamen.
Binnenkort beoordeelt de vakjury de nominaties en wijst uiteindelijk aan wie wint. De genomineerden leveren hiervoor gedetailleerde documentatie en motivering aan bij de jury. Ook moeten zij zich presenteren tijdens een jurybijeenkomst. Bij de uiteindelijke beoordeling zullen vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing worden meegewogen. Ook wordt gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte wordt er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied.
De jury staat onder leiding van Erik Braun (universitair docent en onderzoeker op het gebied van stedelijke economie en management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam). De jury bestaat verder uit Eric de Kluis (hoofdredacteur Binnenlands Bestuur), Angelique Lombarts (Aloaconsultancy), Thom Ummels (onafhankelijk citymarketing expert) en Hans Oostendorp (Necker van Naem).
Een wrang detail of juist een mooie bekroning voor Peter Paul van Meerwijk is dat hij precies deze maand na 15 jaar stopte als directeur bij Helmond Marketing.