Opruimen drugsafval kost huurbaas €32.488
De rekening van 32.487,94 euro die de eigenaar kreeg voor het opruimen van het XTC-afval in zijn paardenstal in Brouwhuis, moet hij betalen. Die uitspraak ten gunste van de gemeente Helmond, deed de Raad van State vandaag.
Vorig jaar januari controleerde het Helmond Interventie Team (HIT) de paardenstal de Vlierdense Bosdijk in Brouwhuis. Daar bleken plusminus 50 drums van 200 liter en 50 jerrycans van 25 liter.opgeslagen die deels waren gevuld met druggerelateerde stoffen. De wijze van opslag, de aanwezigheid van de druggerelateerde stoffen en het vermoeden dat in de paardenstal amfetamine is geproduceerd waarbij de vloeistoffen zijn overgeheveld, veroorzaakte mogelijk ernstige bodemverontreiniging. Om eventuele verdere bodemverontreiniging te voorkomen, besloot B&W dat afval direct te laten verwijderen. Zodoende konden de stoffen worden afgevoerd conform de daarvoor geldende regels door een daartoe bevoegd bedrijf. En er konden monsters van de inhoud van de vaten worden genomen.
Het gemeentebestuur wil dat de in Duitsland wonende staleigenaar de opruimkosten daarvan betaald. Die is het daar niet mee eens. Hij vindt dat niet hij, maar de huurder die het drugsafval heeft achtergelaten, verantwoordelijk is. De huurder had volgens de staleigenaar ook toegezegd de vaten op te ruimen. Verder vindt hij dat het gemeentebestuur eerst contact met hem had moeten opnemen, voordat ze het afval opruimde. Hij had het dan zelf kunnen verwijderen.
Omdat zijn bezwaren door B&W ongegrond werden verklaard, ging hij in beroep bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State waar zijn zaak 2 maanden geleden werd behandeld. De hoogste bestuursrechter besloot in dit geschil in zijn nadeel. De volledige uitspraak van de Raad van State.
1 reactie:
this wel raak in brouwhuis….