Minder treinreizigers in Helmond
Het aantal reizigers op de 4 Helmondse NS-stations is vorig jaar gedaald met 2,8% ten opzichte van 2013. Landelijk steeg dat aantal in- en uitstappers met 0,7%. Dat blijkt uit cijfers die de website treinreiziger.nl opvroeg bij de NS.
Op een gemiddelde werkdag stapten vorig jaar in Helmond 10.855 reizigers in of uit op 1 van de Helmondse stations. Iets meer dan de helft daarvan natuurlijk op het station centraal, waarvan het nieuwe stationsgebouw vorige jaar februari werd geopend.
15 reacties:
Zoektocht naar het spookstation kan beginnen…
Ik kom bij optelling van de vier stations in 2014 namelijk op een totaal van 10.855 en in 2013 op een totaal van 11.172. Het verschil tussen de opgetelde aantallen en weergegeven cijfers in 2014 is… niet lachen… 2014 personen. In 2013 is het verschil 2013… Jaartal is dus meegenomen in de berekening van het totaal haha
Correctie op voorgaande berekening levert een daling van het aantal reizigers van zelfs 2.9%… Maar ik heb het vermoeden dat het weer zal gaan stijgen komende jaren.
Gek he 😉 hoe vaak ik al voor jan doedel er heb gestaan….eerst tien min vertraging en dan ineens defecte bovenleiding….ik werk op station eindhoven en woon 2 min van station brouwhuis af… maar pak maar voortaan de auto
@Thomas Tuerlings op vrijdag 11 september 2015 om 15:02:
Dank voor jouw oplettendheid! Een hele domme fout van de weblog! 🙁
We vertrouwden iets te veel op het spreadsheet dat die jaartallen automatisch meenam in de optelling. Dat hadden we moeten opmerken! 3 Van ons keken er overheen, jij gelukkig niet.
Om verwarring te voorkomen, hebben we het in het topic zelf verbeterd.
Raar want de trein is zo ‘goedkoop’ ……
Maar auto goedkoper sneller en je heb op steeds meer plekken P&R ……….
Boycotten die NS zakkenvullers! Ik weiger al jaren met het ov te reizen.
Nog verder laten dalen, dan kunnen we er wellicht vluchtelingen huisvesten… 😉
Mensen die maar paar keer per jaar met trein reizen zetten geen 20 eur op een kaart. En een enkeltje kost 7.50 pp naar Eindhoven is voor veel mensen hoop geld.
Snap ik! Meer dan de helft van de tijd zijn er storingen en vallen er een hoop treinen uit… haha! ..en dan heb ik het nog niet eens over de prijs… Door die ov-kaart is het veel duurder en veel ingewikkelder geworden.
Autorijden heeft zeker voordelen, maar als je geld wilt besparen kun je toch beter voor het OV kiezen. Een enkeltje Helmond-Eindhoven (14 km) kost 3,10 euro. Dat is ongeveer 22 cent per kilometer. Volgens het Nibud kost een auto uit de miniklasse ongeveer 28 cent per kilometer, en een auto uit de middenklasse ongeveer 54 cent per kilometer.
http://9292.nl/reisadvies/station-helmond/station-eindhoven/vertrek/2015-09-11
http://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/
@Thomas Tuerlings op vrijdag 11 september 2015 om 15:02:
Als je dat zegt vanwege de altijd overvolle trein naar Eindhoven in de ochtend, dan lijkt dat er wel op. Maar geloof me, daardoor haken er ook weer treinreizigers af.
Dat is toch niet normaal als je dat hier ziet? https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/overvolle-ochtendtreinen-naar-eindhoven/
Het is busvervoerder Hermes die er voor heeft gezorgd, dat het aantal ov – reizigers in het algemeen en treinreizigers in het bijzonder in Helmond terugloopt. Niet alleen sluiten Hermes – bussen onderling slecht op elkaar aan, maar ook wordt er willens en wetens voor gezorgd, dat Hermes – bussen niet aansluiten op Intercitytreinen van de NS. Het meest sprekende voorbeeld is lijn 23 tussen Helmond en Boxmeer en terug. op zondag. Leg de Hermes – dienstregeling maar eens naast de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen of raadpleeg ov 9292 maar eens. Lijn 125 op werkdagen is een van de andere voorbeelden. En de gemeente Helmond doet niet. De Hermes – busdienstregelingen blijven van kracht tot eind 2016. Hoog tijd om deze dienstregelingen op zeer korte termijn aan te passen, anders blijven de aantallen reizigers teruglopen. De nieuwe ov – concessie voor de jaren 2016 – 2027 – uitgeschreven door de provincie Noord Brabant – beloof weinig goeds voor het ov in en rond Helmond; sterker nog is rampzalig!
Hermes kan weinig veranderen. Stadsvervoer in Helmond betekent bijna altijd lege lijnbussen. Proeven met gratis openbaar stadsvervoer in Helmond leverden nauwelijks belangstelling op bij reizigers. In het streekvervoer zijn slechts enkele rendabele lijnen. De provincie wil niet langer betalen voor het in stand houden van onrendabele lijnen. De rit-frequentie op de diverse lijnen zal worden aangepast. Concurrentie met NS mag niet worden aangegaan. Een directe buslijn Helmond – Eindhoven v.v. is daarom niet toegestaan. Als die mogelijkheid zou bestaan zouden op het traject Venlo – Eindhoven v.v. aanzienlijk minder treinen hoeven stoppen op de Helmondse stations. Ook de NS-dienstregeling op het traject Helmond – Eindhoven is vaak verstoord. Door vertraging in de verkeersstroom is het niet eenvoudig steeds passende aansluitingen te kunnen aanbieden. Misschien is (electrisch) fietsen in een aantal gevallen een goed alternatief.
@Lieke op zaterdag 12 september 2015 om 14:21:
Ik weet dat het regelmatig proppen is inderdaad, maar, ik denk dat het aantal reizigers toe zal gaan nemen vanwege de nieuwe studiefinanciering. Voor veel studenten wordt het duurder om op kamers te gaan omdat de basisbeurs omgezet is naar een lening. Denk dat hierdoor meer studenten thuis zullen blijven (zeker die in Eindhoven studeren) en dat daardoor de trein meer gebruikt zal worden.
Feit blijft dat de kwaliteit van het OV niet echt (beter; echt niet) aanmoedigt tot het gebruik ervan. Enige reden dat ik zelf nog de trein pak, is, omdat het goedkoper is dan in je eentje met de auto. Niet, omdat het zo geweldig efficiënt is.
Net alsof de service door Hermes in Helmond zo goed is! Uitval van bussen – aan den lijve ondervonden – bussen die te vroeg of te laat vertrekken en zoals gezegd Hermes – bussen die onderling niet aansluiten! De Intercitytreinen die in Helmond stoppen maken wel deel uit van de Intercity Den Haag – Venlo v.v. en dat is toch een van de belangrijke spoorverbindingen in Nederland. Hermes kan daar wel iets aan veranderen. De vraag is of Hermes daar iets aan wil veranderen. Volgens mij niet! Bovendien kost het volgens mij niks extra voor de provincie als lijn 23 op zondag van Helmond naar Boxmeer beter aansluit op de Intercity richting Eindhoven en richting Venlo. Nogmaals: leg de dienstregeling van de Hermes – bussen en de dienstregeling van de NS voor de zondag maar eens naast elkaar! Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar de aantallen reizigers van de Hermes – bussen, maar dan wel inclusief de buslijnen die in 2013 en 2014 verdwenen zijn, want – een waarheid als een koe – als er geen bus is, zijn er ook geen busreizigers. Bovendien wordt het ov betaald uit belastinggeld/gemeenschapsgeld en door de ov – reizigers. Ik word een beetje moe van de houding van de provincie die net doet of ze het ov “uit eigen zak” betaalt. Of wil de provincie – net als het “bedrijf” Hermes winst maken op het openbaar vervoer? Want daar begint het wel sterk op te lijken. Suggestie: De RUIT gaat niet door. Waarom niet een gedeelte van dat RUIT – geld – de provincie heeft 271 miljoen Euro “op de plank liggen” – te gebruiken voor het ov om de bereikbaarheid met en binnen de regio Eindhoven (en volgens mij maakt de stad en regio Helmond daar ook deel van uit) – en dus ook duidelijk met en binnen de regio Helmond – op een aanvaardbaar peil te houden of – beter gezegd – naar een aanvaardbaar peil terug te brengen. Mijn stelling is, dat het busvervoer in Brabant het slechts is in Helmond in vergelijking met steden van dezelfde grootte + met ongeveer hetzelfde aantal inwoners, dus slechter kan het niet,; alleen beter!