Denk mee over Jouw Centrum van Helmond
Bericht van de gemeente:
Op donderdagavond 18 februari houdt de gemeente Helmond een speciale avond over het centrum van Helmond. Heb je ideeën over hoe we ons centrum kunnen verbeteren? Hoe het anders kan? Praat dan mee! Samen gaan we met (nieuwe) ideeën voor het centrum aan de slag. De avond vindt plaats in De Traverse aan de Steenweg in Helmond. Vanaf 19.00 uur kun je binnen lopen, vanaf 19.30 uur begint het programma dat tot ongeveer 22.30 uur duurt.
Wethouder Erik de Vries: “Veel Nederlandse steden hebben dezelfde problemen in het centrum als Helmond. Leegstand van winkels en woningen, bereikbaarheid, parkeergelegenheid, aanwezigheid van groen etc.. De afgelopen jaren is er hier al veel veranderd. Maar dat kan sneller en beter.
Samen met de hele stad willen we de komende maanden ideeën ophalen over het verbeteren en versterken van ons centrum. We willen toe naar een centrum waar iedereen graag naartoe wil. Waar het aantrekkelijk is voor ondernemers. Waar culturele initiatieven de stad verlevendigen. Waar men met veel plezier woont. Kortom: een centrum dat past bij de huidige tijd én de aard en grootte van onze stad.”
Iedereen is welkom
De gemeente Helmond is dus op zoek naar ideeën en gedachten van de Helmonder over zijn centrum van Helmond. Wethouder de Vries: “Op 18 februari is iedereen die een idee heeft van harte welkom. Er zijn vijf onderwerpen waarover we in gesprek gaan: bereikbaarheid, een bruisend en levendig centrum, de aankleding en inrichting, innovatie en het Havenpark. Maar ook ideeën die gaan over een combinatie van deze thema’s zijn meer dan welkom!”
Na 18 februari zullen ook op andere momenten, plekken en manieren ideeën worden opgehaald in en om de stad. Wethouder De Vries: “Hiermee gaan we verder aan de slag. De ideeën die we nu ophalen liggen aan de basis van de plannen voor de verdere ontwikkeling van ons centrum.”
Oproep: jij komt toch ook de 18e…
Wil je een bijdrage leveren en meedenken over ‘Jouw Centrum van Helmond’? Kom dan op 18 februari naar De Traverse. Aanmelden kan via het e-mailadres [email protected]. Kijk later voor meer informatie op www.jouwcentrumvanhelmond.nl.
17 reacties:
Om te beginnen de parkeertarieven verlagen of gratis parkeren aanbieden.
Ik stem ook voor een verlaging van de parkeertarieven.
Het winkelaanbod in Helmond verschraalt steeds verder. De gemeente is niet in de positie om de huurprijzen te normaliseren om middenstanders te lokken. Wel kunnen ze het centrum aantrekkelijker maken om te verblijven, onder andere met lagere parkeertarieven. Als er meer potentiële klanten naar het centrum komen, willen misschien meer middenstanders het avontuur aan gaan.
De huidige parkeertarieven zijn niet passend bij hetgeen het Helmondse centrum te bieden heeft. Als men zoveel moet betalen, zal de consument er eerder nog een schepje bijdoen en voor een echt groot winkelcentrum kiezen. De automobiel is nu eenmaal ’s lands grootste melkkoe en ook de Helmondse gemeente wil meedoen met deze roverij. Maar vergeet ondertussen dat het centrum de gevraagde tarieven niet rechtvaardigt.
Ik heb al eens eerder mijn ideeen met een ambtenaar gedeeld. Moet ik dat nu weer opnieuw gaan doen? Punt is dat de nieuwe plannen eigenlijk allang klaar liggen, maar dat er nog steeds geen garen op de klos komt.
Dus wordt er maar weer een inspraaktraject tegenaan gegooid, want misschien dat daarna de recessie voorbij is en plannen weer wat makkelijker haalbaar worden.
Er zijn genoeg “quick wins” die het centrum een duwtje in de rug kunnen geven. Zorg er bijvoorbeeld eens voor dat de entree van de kleine zijstraatjes op de markt opgeleukt worden, zodat het ook natuurlijker wordt om daar eens een kijkje te gaan nemen. Of zorg voor kleine winkeltjes aan de open rand van het speelhuisplein, met meerdere doorgangen om een open verbinding met het havenpark te houden. (Met spiegels zou je die doorgangen optisch nog kunnen vergroten) Dat laatste past dan weer perfect in de plannen van de gemeente om een “grote ronde” looproute buiten de Elzaspassage om te maken. Als de oude bibliotheek vervolgens ingezet wordt als extra poot van de Elzaspassage om een “kleine ronde” te verwezenlijken, dan ben je al een heel eind.
Helmond verliest steeds meer haar centrumfunctie in de regio. En dit komt hoofdzakelijk door het systematisch afbreken van het openbaar vervoerniveau in het stads – en streekvervoer in en rond Helmond, waardoor het centrum van Helmond niet alleen niet meer bereikbaar is met het openbaar vervoer voor de inwoners van Helmond – bijvoorbeeld op koopavonden en koopzondagen -, maar ook voor inwoners van plaatsen in de omgeving van Helmond en dit kan alleen maar een negatieve invloed hebben op het aantal bezoekers aan het centrum van Helmond. Het heeft dan ook weinig zin innovatieve ondernemers met nieuwe en creatieve ideeën op te roepen activiteiten te ontwikkelen in het centrum van Helmond (Als ze verstandig zijn gaan ze daar gewoon niet eens aan beginnen!)
Het NS – station van Helmond maakt deel uit van een belangrijke spoorverbinding, namelijk de Intercity van de Nederlandse Spoorwegen tussen Den Haag en Venlo v.v., maar aansluitend vervoer met de bus (en omgekeerd) wordt steeds problematischer. Dit was al zo en dat wordt alleen nog maar erger als de concessie aan Hermes voor het busvervoer in en rond Helmond vanaf eind 2016 – voor een periode van 10 jaar – ! doorgaat. En dit met medeweten en met goedkeuring van het College van B & W en van alle politieke partijen die deel uitmaken van de Helmondse Gemeenteraad. Om over de rol van de provincie Noord Brabant en van Hermes zelf nog maar te zwijgen. Ik verwijs naar de aanbestedingsprocedure voor het busvervoer in zuidoost Brabant en dan met name naar de gevolgen voor het busvervoer in de regio Helmond en in Helmond zelf. Het is feitelijk heel erg simpel: potentiële bezoekers laten het centrum van Helmond links liggen, omdat het openbaar vervoer nu al schromelijk tekort schiet en dat gaat alleen nog maar erger worden in de toekomst. Ik citeer wethouder Erik de Vries: ” We willen toe naar een centrum waar iedereen graag naar toe wil”. Een voorwaarde daarvoor is “Een centrum waar iedereen naar toe KAN!” Een van de onderwerpen voor de bijeenkomst op donderdag 18 februari is de bereikbaarheid. Wat mij betreft is de bereikbaarheid met het openbaar vervoer van het centrum van Helmond een onderwerp dat bovenaan de lijst van prioriteiten moet staan.
Citaat van de website: “We willen toe naar een centrum waar iedereen graag naartoe wil. Waar het aantrekkelijk is voor ondernemers. Waar culturele initiatieven de stad verlevendigen. Waar men met veel plezier woont. Kortom: een centrum dat past bij de huidige tijd én de aard en grootte van onze stad.”
Over dat laatste wil ik het graag hebben. Over de grootte en met name ook de aard van ‘onze’ stad.
1) Helmond presenteert zich graag als de hoofdstad van de Peel. Peelbewoners echter zien Deurne eerder als Peelhoofdstad. Er is een duidelijk cultuurverschil tussen stadse Helmonders en dorpse Peelbewoners. Die laatsten zie je dan ook weinig in Helmond winkelen. Wil een Peelbewoner kwaliteit en service dan gaat hij naar Deurne of zijn eigen dorp. Wil hij volop keuze dan gaat hij naar Eindhoven. Typische winkels van Helmond zijn echter de Wibra, de Zeeman, Scapino, Xenos en de Action. Voor goedkoop prulspul en voor modeartikelen die een Peelbewoner al snel als ordinair zal aanslaan (huispakken met glitters en pantermotiefjes bijvoorbeeld) is Helmond een prima bestemming. De zaterdagmarkt sluit daar goed op aan. Goedkoop en volks is waar Helmond al decennia lang voor staat. Dit imago kun je als gemeente Helmond proberen weg te poetsen met wijken als Brandevoort en Dierdonk, en met een dure culturele Cacaofabriek, maar de realiteit, de echte Helmonder, die blijft. Want Brandevoorters vluchten naar Eindhoven en Dierdonkenaren naar Gemert-Bakel. Maar dat geeft niks. Want dat volkse is juist wat Helmond uniek in de regio maakt. Iedereen in de omgeving weet waar Helmond voor staat. Misschien moet Helmond gewoon zichzelf zijn en daar trots op zijn. Ja: Helmonders houden van tattoo’s, Staffords, trainingspakkies, een jointje op zijn tijd en van uitkering trekken. En ja: ne grauwte smoel hebben ze ook. Dek dat allemaal niet toe maar faciliteer dat volkse en maak van het centrum een echt volkscentrum. Dan ga je uit van eigen kracht en pretendeer je niet te zijn wat je helemaal niet bent (een hippe gemeente met hippe bewoners). Zo maak je jezelf uniek in de regio.
Denk er maar eens over na.
Naar aanleiding van de reactie van Arve: ik heb geen tatouages, geen trainingspak en wat is een Stafford? Uitgerekend de Helmondse zaterdagmarkt zou een trekpleister kunnen zijn voor de inwoners van Helmond en voor mensen die woonachtig zijn in de omgeving van Helmond, maar een eerste voorwaarde daarvoor is, dat Helmond goed bereikbaar is met o.a. het openbaar vervoer.
Als ik de plannen van Hermes, de provincie Noord Brabant en de gemeente Helmond goed gelezen heb, kachelt het ov vanaf eind 2016 nog meer achteruit dan nu al het geval is en het ov in en rond Helmond is nu al zo slecht.
Voorbeelden:
– één bus per uur in plaats van één bus per halfuur voor de stadsdienst;
– lijn 23 tussen Helmond en Boxmeer v.v. wordt opgeheven.
Ik vind het opmerkelijk, dat de gemeente in haar infopagina’s in de huis – aan – huisbladen nooit, maar dan ook nooit, rept over het openbaar vervoer.
Ik vind het ook opmerkelijk, dat in de stadsgids 2016 onder het kopje “Vervoer” Reizigersoverleg SRE genoemd wordt. Ik heb een nieuwtje voor de gemeente: SRE (Samenwerkingsverband Regio Eindhoven) is met ingang van 1 januari 2015 opgeheven, dus per definitie Reizigersoverleg SRE ook.
En waarom wordt bij “Reisinformatie” de NS Reisplanner niet genoemd. Het NS – station Helmond ligt aan de spoorlijn Den Haag – Venlo v.v. en dat is toch een van de belangrijke spoorverbindingen in Nederland.
Conclusie: de gemeente Helmond is totaal niet geïnteresseerd in het openbaar vervoer. Het wordt nu toch wel hoog tijd, dat de gemeente Helmond – en dat geldt ook voor de provincie Noord Brabant – hun slachtofferrol laten varen (We moeten bezuinigen. We hebben geen geld voor het openbaar vervoer) laten varen. Het openbaar vervoer is een basisvoorziening en een nutsvoorziening en ov – reizigers betalen bovendien via hun ov – chipkaart voor de reizen die ze maken. Als de gemeente Helmond en de provincie Noord Brabant als overheidsorganisaties en Hermes als commercieel bedrijf winst willen maken, dan moeten ze dat maar op en andere manier doen. Het is algemeen bekend, dat de provincie Noord Brabant en Connexxion – de eigenaar van Hermes – participeren in een holding, waar ov – vervoerder Veolia overigens ook deel van uitmaakt. En een holding wil maar één ding en dat is WINST maken.
Het is al weer een tijd geleden, dat het busstation Helmond een opknapbeurt heeft gekregen en dat de bushokjes in Helmond vervangen zijn (met een hogere instap voor kinderwagens en rollatorgebruikers). Als er steeds minder bussen aankomen en vertrekken op het busstation en als er geen bussen meer stoppen bij bushaltes, dan is het de vraag of die investeringen geen weggegooid geld is geweest. De gemeente vraagt aan de provincie geld om bushokjes – die niet meer gebruikt worden – af te kunnen breken. Weer weggegooid geld! De gemeente gaat er blijkbaar van uit, dat Hermes tot ver in de volgende eeuw de busvervoerder in Helmond zal zijn. Dit is niet gezegd, als je ervan uitgaat, dat er eerlijke en faire aanbestedingsprocedures plaatsvinden.
Ik ben een voorstander van het behoud van de bushokjes in het straatbeeld van Helmond. omdat ik een voorstander ben van het behoud én verbetering van het ov in Helmond. En ik ga ervan uit, dat de leden van de Helmondse gemeenteraad – die democratisch gekozen hun kiezers vertegenwoordigen – daarover ook zo denken.
Heel wat gesprekstof voor de bijeenkomst op do 18 februari! Ik wens wethouder De Vries veel succes!
Ik stel voor een werkgroep te benoemen die een aantal professionele deskundige aansturen, die plannen ontwikkelen om het centrum van Helmond toekomstbestendig te maken.
Tweede ‘meedenkavond’ op woensdag 9 maart
De bovengenoemde bijeenkomst morgenavond over ‘Jouw Centrum van Helmond’ is volgeboekt. Daarom organiseert de gemeente een tweede avond om mee te denken. Die is op woensdag 9 maart, ook weer in De Traverse aan de Steenweg vanaf 19.30 uur.
Wil je daaraan meedoen, meld je dan aan via [email protected] Let op: aanmelden is verplicht.
Vreemd had gisteren al een bevestiging met een uitnodiging gekregen op mijn eerdere aanmelding.
Nu krijg ik een mail dat ik opnieuw moet aanmelden en het vol is.
Ik hing zeker onder aan het lijstje,..of
Naar aanleiding van de reactie van Eddie hebben navraag gedaan bij de gemeente. Er blijken in totaal 65 aanmeldingen bij hen te zijn binnengekomen. Gezien de opzet van de avond kunnen er op 1 avond 40 tot 50 mensen deelnemen. Daarom zijn de eerste 40 aanmeldingen ook daadwerkelijk uitgenodigd voor morgenavond.
Voor de mensen waarvoor geen plaats meer was, organiseert de gemeente die tweede avond op woensdag 9 maart. Afhankelijk of zij dan allemaal kunnen én willen komen, is er dan dus nog extra plaats voor pakweg 20 tot 25 geïnteresseerden. Het programma van die tweede avond is hetzelfde als dat van morgenavond.
@De weblog van Helmond op woensdag 17 februari 2016 om 16:40:
Gezien mijn eerdere uitnodiging zat ik dus bij de eerste 40.
@Eddie op woensdag 17 februari 2016 om 17:01:
Snap het trouwens ook niet helemaal hoor, de vorige keer waren in de Westwijzer zeker honderd man. Misschien komt het wel door de massale 😉 belangstelling deze keer http://www.ed.nl/regio/helmond/extra-brainstormavond-over-centrum-helmond-door-massale-belangstelling-1.5737441
Of schrijf jouw idee alvast hieronder. Want hier lezen ze dat op zeker ook. 🙂
Ik geef mijn reactie als kleine zelfstandige. Ik wil heel graag actief deelnemen aan (detailhandels) activiteiten in Helmond, maar voor een (hele) kleine zelfstandige is het niet haalbaar. Dit door de grote winkelketens, hoge huurprijzen met meestal lange huurperiodes.
Helmond heeft genoeg te bieden. Er is hard gewerkt aan de stad, niet alleen aan het centrum maar ook daarbuiten.
Ik denk dat Helmond zicht vooral moet gaan onderscheiden van de eenheidsworst zoals in de meeste steden.
Een mooi voorbeeld hiervan vind ik bijvoorbeeld Strijp-S in Eindhoven.
Hier worden kansen geboden, sfeerbeleving gecreëerd, verschillende branches samen gebracht.
Ik denk aan een ruimte waar kleine(re) ondernemers samenkomen. Voor langere of korte tijd.
Dit kan zijn in een pand in het centrum of een kleine winkelstraat die momenteel voorbij gelopen wordt (eerder gaf iemand dit ook al aan).
Combineer een bezoek aan Helmond met een stukje verblijf (toerisme) en horeca, door middel van activiteiten, rondleidingen, een winkelroute met daaraan vast weer activiteiten van de ondernemer zelf. Ondernemers kunnen samenwerken d.m.v. aanbiedingen; bijvoorbeeld een workshop in combinatie met een high tea en een overnachting.
Door breed in te zetten bereik je niet alleen winkelend publiek maar ook langere verblijven of bezoeken aan festivals, musea, kasteelbezoek e.d.
Beleving, sfeer proeven en samenwerken.
Mijn idee voor aantrekkelijk centrum:
Bijzondere winkeltjes.Zoals een Vliscowinkel in het centrum i.p.v. buiten het centrum.Hét visitekaartje van Helmond. Van buiten af komen er al vaak mensen speciaal naar Helmond voor de Vliscostoffen. Zelf heb ik bij naaicafé Rinie, wat helaas alweer ter ziele is, een heel leuk jurkje lasten maken van vliscostof. Dus een grote Vlisco stoffenwinkel en een naaiatelier is mijn idee voor het centrum
En een leuk haventje voor plezierbootjes bij hrt Begemannveldje/parkje.
Veel succes met leuke plannen maken!
Het centrum Helmond . De laatste jaren al enorm opgeknapt !! De leegstand van panden is een gegeven waar bijna iedere binnenstad mee “kampt ” . Natuurlijk zijn er al veel reacties over gratis parkeren wat de toeloop van bezoekers aan het centrum zal vergroten . Ook de kiosk , die een doorn in het oog is en absoluut geen meerwaarde biedt . ( verplaats hem b.v. naar het plein voor de bibliotheek )
Wat ik een goeg idee zou vind voor ons centrum is :
Betegel, ( mooie sier bestrating ) het obragas plein met mooie sier tegels en mozaïeken . Zet er vaste bloembakken neer aan de buitenkant ( idee bomen Traverse ) al de activiteiten kunnen daar dan georganiseerd worden :
1: De markt ( geen overlast voor het verkeer meer op noord Koninginnedag enz. De winkels blijven fatsoenlijk bereikbaar op markf, watermolenwal. Noord Koninginnedag ,als je nu naar een zaak wilt , laat je dat wel uit je hoofd omdat je langs alle kramen moet en je auto ver weg moet parkeren .
2: Kasteel tuin concerten. De kasteeltuin blijft mooi , geen extra onderhoud meer voor grasveld e.a.
3: Winterfestijn . Fantastisch initiatief en succesvol maar wat was het drassig en nat !! Heb je dan niet meer !!
4 : Koningsdag . Prachtige plek voor kramen .
Zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen waarmee je het oude obragas terrein, door het mooi te betegelen en aan te kleden optimaal kunt gaan gebruiken voor de Helmondse bevolking .Vooral de aankleding aan de buiten rand moet in het oog vallen en een groene uitstraling krijgen
@T. Clarijs op donderdag 31 maart 2016 om 09:22:
Sympathiek plan doch vergeet niet dat juist dat soort activiteiten thuis horen in de werkelijke kern en dat is de Markt, Veestraat, Ameidestraat en aangrenzende straten en steegjes. De ondernemers profiteren namelijk van de aanloop en komen onder de aandacht van veel mensen tegelijk. Betere reclame dan (gratis) bezichtiging van je producten kan een ondernemer niet wensen. Wat betreft de winkelleegstand, ook daar zijn andere wijzen van aanpak gewenst. En die zijn er. Sommige zijn iets orthodox maar werkzaam voor meerdere partijen.