Geen maatregelen Traverse ivm ongevallen
Verkeerswethouder Erik de Vries ziet geen directe aanleiding om verkeersmaatregelen te nemen vanwege de verkeersongevallen op de Traverse. Dat liet hij vanavond weten in antwoord op vragen van D66-raadslid Gaby van den Waardenburg. Naar aanleiding van het ongeval op zondag 20 maart waarbij een overstekende fietser zwaar gewond raakte, bevroeg zij hem daarover in de gemeenteraadscommissie Omgeving.
Volgens B&W waren er 4 geregistreerde ongevallen in de periode 2010 tot 2015. In 2010 waren dat er 3 en in 2013 was dat er 1. We zijn niet de hele weblog uitvoerig nagegaan, maar minimaal 1 stevig Traverse-ongeluk in 2011 werd blijkbaar niet geregistreerd.
De D66-suggestie om er een extra flitspaal te plaatsen is niet aan Helmond. Dat is de verantwoordelijkheid van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Op het traject Deurnseweg/Traverse/A270 werden er onlangs juist een aantal flitspalen verwijderd omdat die te dicht bij elkaar stonden.
De suggestie om richting het politiebureau, net als een aantal jaar geleden, weer een langer hekwerk te plaatsen, haalde het ook niet. Dat langere hekwerk werd bij een ongeluk vernield en bij de vernieuwing werd bewust gekozen voor een korter en steviger hekwerk. Die zijn wederom zo geplaatst dat rechtstreeks oversteken daar onmogelijk is maar dat het via een “zigzagbeweging” moet. Dat geeft een overstekende voetganger of fietser tijd en ruimte de verkeerssituatie te overzien en biedt een beveiliging tegen het langsrijdende verkeer. Volgens de wethouder blijft het de keuze en verantwoordelijkheid van de oversteker om van deze ongeregelde oversteek gebruik te maken. Enkele tientallen meters verder is immers een oversteekplaats met verkeerslichten.
Op verzoek van D66 stelt de gemeente een overzicht op van de top 10 met de meest onveilige Helmondse verkeerssituaties. Dat wordt samengesteld op basis van de ongevallenstatistieken van de laatste 5 jaren.
Harrie Fotografie maakte vanmiddag foto’s bij het hekwerk op de Traverse.
10 reacties:
Iedereen die ’s nachts wel eens op de Traverse komt, weet dat er dan door veel auto’s veel te hard wordt gereden. Omdat daar ’s nacht maar weinig auto’s rijden, zijn er dan geen snelheidscontroles want die leveren overdag veel meer op. Misschien dat de gemeente gewoon eens een maand lang een geautomatiseerde 24/7-meting kan doen en het zelf kan constateren. Meten is Weten.
Ik denk dat de Heistraat heel hoog zal scoren in die Top 10. Dat is met al die zijwegen echt een gevaarlijke weg. Als fietsster en als automobiliste rij ik daar in ieder geval niet graag door.
Dat zou geen oversteekplaats moeten zijn,veel te gevaarlijk,een paar meter verderop is een vop!
In die top 10 mag de rotonde op de nachtegaallaan/ruusbroecklaan, gisteren weer een groot ongeval gebeurd zoals zovaak, de situatie voorheen was veiliger met de verkeerslichten als deze horror rotonde
De afslag voor auto’s naar bij de rabobank vind ik ook gevaarlijk..veel auto’s rijden door over het fietspad en kijken misschien wel naar links en niet naar rechts..met het gevolg dat er ongelukken gebeuren omdat fietser’s en snorscooters over het hoofd gezien worden of gewoon geen voorrang krijgen, ik spreek uit ervaring, ik bn vorig jaar daar aangereden en inmiddels 3 operaties verder en dus nog steeds herstellende..
De tolpost mag er ook wel bij.
In Helmond zijn wel meer infrastructurele blunders aangelegd.
Schandalig wacht maar tot het een van zijn naasten treft. Deze wethouder verkeer heeft duidelijke geen verstand van zaken.
Het zebrapad bij winkelcentrum Brouwhuis. Je moet er bijna midden op gaan staan voor goed uitzicht.
Nee tuurlijk geen maatregelen er moeten eerst dode vallen.
Net als de verkeerssituatie in de pauluspotterlaan
Wat voor maatregelen zouden ze moeten nemen dan? Een langer hek haalt niks uit en als je de oversteekplaats opheft blijven mensen daar toch oversteken omdat het een rechte lijn is van de parkeerplaats de stad in. Daarmee wordt de situatie alleen maar onveiliger. Je moet gewoon goed uit je doppen kijken als je oversteekt en bij voorkeur de oversteekplaats bij de stoplichten gebruiken. Je kan zo de gemeente overal wel verantwoordelijk voor stellen.