Voor een ton kan de Julianabrug weer open
B&W wil dat de Julianabrug weer open en (natuurlijk) dicht kan. Dat zou dan af en toe moeten gebeuren bij evenementen zoals de intocht met de boot van Sinterklaas. De benodigde aanpassingen daarvoor gaan de gemeente 100.000 euro kosten.
Met dat geld kan de brug bij de Albert Heijn XL ‘met 1 druk op de knop’ veilig omhoog en omlaag. Om het verkeer over de brug enkele minuten stil te leggen, moeten er op die momenten nog wel verkeersregelaars bij staan. Sinds jaren is de installatie om de 3 brugdelen te bedienen kapot en is het incidenteel openen niet meer mogelijk.
Donderdag 2 juni beslist de gemeenteraad tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota of dat plan van het gemeentebestuur wordt goedgekeurd. Daarmee zou ook de wens om pleziervaartuigen het Havenplein te laten aandoen, weer een klein stapje dichterbij zijn. Vorig jaar konden we immers al melden dat de Aarlese brug open kán… Maar niet onbelangrijk: dan moet de gemeente Laarbeek dat toestaan… Ook zal er extra Helmonds geld nodig zijn om de Julianabrug vaker dan incidenteel te openen…
Zoals we vorig jaar ook al schreven zal de discussie over een haven(tje) bij het Havenpark dus nog wel even doorgaan.
In de reacties hieronder een update.
68 reacties:
Maar waarom dan? €100.000 euro is heel veel geld om een brug en paar keer per jaar open en dicht te doen. Wat een onzin.
Alsjeblieft niet is al een drama om het kruispunt zo over te gaan
Ik dacht dat gemeente Helmond de komende jaren tien miljoen moest bezuinigen!!!
Nou nee dank u is al een grote drama daar
Voor die 2 tot nu toe evenementen per jaar op/bij water? Lijkt me dit weggegooid geld en niet iets waar het B&W überhaupt zichzelf druk over zou maken. We moesten toch bezuinigen? Minder evenementen/subsidies. Zie H2O…
Voor pleziervaartuigen? lijkt me sterk tenzij de iedere dag brug open en dicht gaat zodra er een boot doorheen wil, mits andere gemeenten meewerken.
Dus wat is nu nou de echte reden dat B&W de brug open wil? Of roepen ze maar wat.
Dat wordt dan nog langer wachten
Wel leuk als de brug incidenteel weer open kan maar een ton is veel geld en de praktijk leert dat er vaak nog bijkomende kosten zijn.
Alleen het idee al. Wel buurthuis sluiten voor bezuiniging, en dan lees je dit. Geweldig bezig gemeente. Een buurthuis heb je het hele jaar plezier van, dit willen ze voor een paar keer per jaar. Het is toch echt niet te geloven.
Zonde van het geld en vooral niet doen; die € 100.000 kan op vele andere manieren stukken beter besteed worden.
En die haven is sowieso het slechtste idee aller tijd. Dat handjevol aan bootjes dat misschien naar de gedroomde haven komen leveren maar een klein bedragje op. Ofwel het is nooit rendabel te exploiteren dus zo’n miljoeneninvestering is ook nooit te rechtvaardigen. En ondertussen staat de stad stil door een verkeersinfarct voor de openstaande bruggen.
Niet aan beginnen dus.
Graag maar dan ook een aanleg haven op het obragas terrein. Goed voor het centrum zodat mensen van de pleziervaart daar ook nog eens door heen kunnen lopen.
50 meter varen en dan zit er een vaste brug die niet open kan, goed gespendeerd geld!
Helmond moet toch bezuinigen?? zo’n 10 miljoen toch?? En er zit niemand op te wachten om daar weer oeverloos stil te staan.
@Annie
Na zo’n miljoeneninvestering is zo’n haven nooit rendabel te exploiteren. Ik neem dus aan dat jij er geen enkel probleem mee zult hebben dat de gemeentebelastingen omhoog moeten om de tekorten aan te vullen?
Wel heel veel geld voor een incidentje!
Besteed die €100.000 maar aan nuttigere zaken dan een brug die 5x per jaar open en dicht moet.. Wat een onzin.. Weggegooid geld
@Danielle Grey op vrijdag 22 april 2016 om 11:51:
Moet je eens kijken wat die sluis richting aarle Rixtel gekost heeft 😉
Denk dat het te maken heeft met de discussie die al een aantal jaren gaat over een eventueel haventje op t havenplein voor plezier vaart.
Onmogelijk dat er voor 100.000 euro kapot is.. gauw iemand anders bellen…
lekker dicht laten hoeft nergens voor open met ze onzin deel die centen maar onder de bewoners van helmond daar hebben ze meer aan
@Koen Zwanenberg op vrijdag 22 april 2016 om 11:03:
Haha goeie smoes ook om de brug op te knappen voor 1 ton en zegge dat dat voor activiteiten is zoals de intocht van sinterklaas…
@Lonneke Bart op vrijdag 22 april 2016 om 12:03:
Ja, ik vind het allemaal onzin.. ze komen tig miljoen tekort, innen als een van de weinige gemeentes nog steeds hondenbelasting, maar dan wel geld sponsoren voor een paar plezierbootjes, ik vind het maar raar
honderd duizend euro voor een beetje vet aan die tand heugel te smeren ?mij staan die twee bruggen bij het spoor nog goed in het geheugen die moesten ook zo nodig vernieuwd worden om van den nieuwenhuizen nog wat te spekken voor hij definitief vertrok uit Helmond en dat terwijl de nieuwe brug al een tijd in aanbouw was op schipstal voor het nieuwe kanaal ..ik ben benieuwd wie hier weer een voetje tussen het kosten plaatje van de gemeente probeert te krijgen het is wel ons geld waar mee gespeeld word laat maar mooi dicht die file vormer van Helmond
@Patricia Pekşen op vrijdag 22 april 2016 om 12:31:
Idd dan krijgt iedereen €1,12 super idee
Weer zo’n linkse hobby wat de stad alleen maar geld kost. Na de 7.5 miljoen aan de sluis nu weer deze brug. 7.6 miljoen verkwist aan een linkse onnozele droom. Investeer liever in onze oudere, kinderen en armoede zoals de voetselbanken enz.
@Franky Franklin op vrijdag 22 april 2016 om 13:15:
wie het kleine niet eert is het grote niet weerd
ipv bruggen open te knallen waar toch niks mee gefaab wordt geef het geld aan de arme mensen…en dan bedoel ik onze eigen mensen
Ik zeg DOEN!
@Franky Franklin op vrijdag 22 april 2016 om 13:15:
Idd dan krijgt iedereen €1,12 super idee……………………..
Wat worden we weer rijk hiervan. Nog meer van die onnozele, onzinnige ideeën, zoals die Patricia P. ventileert: ” deel die centen maar onder de bewoners van Helmond, daar hebben ze meer aan”. Tjongejonge wat zijn we weer gul!!
Of geeft zij haar 1,12 euro aan een ander?? Zou ik ook doen, want voor dat immense bedrag kan ik niet veel kopen!
€100.000 is niets, ik wil niet heel vervelend doen maar we gaan geld verdienen aan t centrum als we er niets in pompen. Het gaat wel om het visitekaartje van de stad, het centrum, dat is nu echt een drama.
Misschien niet voor de gemiddelde Helmonder maar een visitekaartje is voor mensen van buiten de stad. En die laten de stad links liggen; saai lelijk en zeurvolk.
Waarvan akte
100.000 voor af en toe een brug te openen. Daar kun je iets beters mee doen.
dat vind ik ook ga is wat ronddelen in helmondse mensen
Laat maar mooi dicht moeten ze maar van te voren goed na denken wat ze willen en 1 ton kunnen ze beter ergens anders voor gebruiken .
@Michael van Aerle op vrijdag 22 april 2016 om 13:22:
Was infrastructuur niet juist een rechtse hobby en zorgen voor de armen een linkse?
xxx
We hebben ons prachtige kasteel in het centrum en we hebben Kasteel Noord.
Maar hoeveel luchtkastelen heeft ons college en gemeenteraad al gehad en ze
zijn bijna allemaal in lucht opgegaan zo ook ons gemeenschaps geld.
Op van alles wordt bezuinigd behalve op de dingen die het college/ raad wil.
Lekker dicht laten.! Geld kan wel voor andere dingen beter gebruikt worden !
Daar heb je niks aan, En het verkeer maar wachten, en mopperen , bootjes zijn geen kopers, alleen kijkers met een gehaald pilsje op hun boot. Alleen voor de intocht, wordt het wel erg duur.
Als we sluis 7 nou eens permanent open zetten (hoogteverschil 1,6 meter) en de Knaal wat verder uitgraven? Misschien dat de pleziervaart dan al bijna onder de Julianabrug door kan? Er moet toch een goede technische oplossing te vinden zijn.
Wan onzin
Of gewoon heel het kanaal gerekend van zwaaigat vlak voor Cacaofabriek tot aan de brug Aarle Rixtel volstorten met het puin van Janssen (bij sluis 11).
Twee vliegen in één klap, zijn we van die stofferige puinberg af en is kanaal ook niet meer een stinkende groene brei in de zomer.
slimpie
Dat hadden ze 20 jaar geleden al moeten doen.
25 jaar bij het rijk lopen mekkeren voor een kanaalomleiding en dan nog het
oude open houden, wat dat de laatste 20 jaar wel niet gekost heeft aan onderhoud en dan maar weer gaan zeuren bij het rijk of provincie voor subsidie.
U weet niet waar u over praat, passanten die in de haven willen liggen brengen uiteraard geld in het laatje. Liggelden en de bestedingen die de toeristen in het helmondse centrum doen. Sterker nog, dit is het beste idee aller tijden, laat stedelijle ontwikkeling dit plan mee opnemen in de plannen, en Helmond wordt interessanter voor toeristen dan ooit.
Als deze haven wordt opgenomen in de toeristengids etc. komen er 10x zoveel toeristen via Aarle-Rixtel, dan er nu komen.
Laten we aub dat geld nuttiger besteden, dan voor af en toe een brug open en dicht te kunnen doen. Weet je hoeveel ouderen je hier een leuke dag mee kunt geven…
Lekker dicht laten die brug. Je kunt er over het water sowieso niet komen, want de spoorbrug en de Aarle-Rixtelse brug zijn allebei dichtgelast en de bruggen bij het Kasteelplein en de Havenweg zijn allebei vaste bruggen. Daarbij komt nog dat het jaren geleden al bekend was dat een onderhoudsbeurt van ruim 1½ miljoen euro nodig was om de Julianabrug weer open te krijgen, dus dat het nu ineens voor 100.000 euro kan geloof ik gewoon niet. En zoals anderen al terecht opmerkten is het kruispunt bij de Julianabrug al een puinhoop zonder dat de brug omhoog is.
@Mus op zondag 24 april 2016 om 19:15:
Mus, even een correctie de spoorbrug is niet als zodanig vast gelast maar men
heeft jaren geleden de heftorens en het machine park verwijderd en er een vaste oeververbinding van gemaakt. De brug bij Aarle – Rixtel is nooit vasgelast
geweest maar er zaten op het val hangkluisters op waarmee het vastzat aan het landhoofd ook bij de pas vervangen brug is dit zo.
Jaren geleden waren de kosten om de bruggen te repareren geen 11/2 miljoen
maar wel beduidend hoger dan de 100.000 waar men nu over praat.
Maar verder ben ik het met je eens laat dicht en breek die zooi af.
Het kanaal vanaf de kanoclub bij sluis 8 uitgraven en verbreden tot in beek en donk dan kan de n 279 daar mooi doorheen hoeven we ook geen bos meer te vernielen, bovengronds kan men het mooi inrichten met pakeerplaatsen bankjes planten bomen e.d zoals vroeger de koninginnenwal alles in eenklaps opgelost.
Slecht plan, zonde van het geld!
@Realistische Kijker.
Dit is zeker niet het beste idee aller tijden. De initiële en daarna structurele kosten die deze miljoeneninvestering met zich meebrengen, zullen nooit terugverdiend worden. Dat beetje aan liggeld en eventuele aanvullende inkomsten wegen er niet tegenop. U overschot de toeristische waarde van Helmond schromelijk. Het is gewoonweg niet rendabel te exploiteren.
In mijn ogen behoort die haven thuis in het rijtje luchtkastelen waartoe ook bijvoorbeeld Experience World hoort. Het zijn fantasieën die geen enkele realiteitszin bevatten. Uw nickname doet u dus allesbehalve eer aan.
Aan de 3 Julianabruggen wordt dan 100.000 euro besteed zodat ze met de hand
( omhoog en omlaag draaien met een slinger ) geopend kunnen worden, en dus
niet even vanuit de wacht met een druk op de knop.
Dit zal dan tot een geweldige verkeersinfarct leiden.
En dit allemaal om dat 1 wethouder dit wil.
De meeste reacties zijn weinig positief en ook niet altijd ter zake. Volgens mij is de mogelijke openstelling een voorstel van het college en niet van 1 wethouder. Mbt de spoorbrug: deze is bij mjjn weten vastgelast, de 2 hefbruggen voor het landverkeer ernaast zijn buiten gebruik, hun hefgewichten werken niet meer. De Aarlese brug (die recent goed opgeknapt is en weer goed bruikbaar) is eigendom van en in beheer bij Rijkswaterstaat. Met Rijkswaterstaat zou de gemeente samen met Laarbeek verder kunnen overleggen over beperkte openingstijden. Die tijden zouden dan ook voor de Julianabruggen kunnen gelden: alleen openstelling buiten de spitsuren op bepaalde tijden, bijvoorbeeld smorgens en smiddags gedurende een half uur. Een dergelijke praktijk is landelijk heel normaal bij veel bruggen in relatie tot recreatievaart. Daarmee voorkom je dus de gevreesde verkeersinfarcten. Naast Aarle-Rixtel vormt Veghel een mooi voorbeeld nabij hoe een passantenhaven kan bijdragen aan de levendigheid en de economie van een plaats.
http://www.verenigingen.sport.nl/knwv/wsvveghel/
Ik begreep gisteren van de nieuwe politieke partij Plan! dat zij in juni in ieder geval tegen zullen stemmen. Of er meer partijen tegen waren wist hij niet.
Maar als er één schaap over de dam is….
@Giel van Hooff op dinsdag 26 april 2016 om 12:02:
Beste Giel, ik kan jou redenatie wel ergens begrijpen daar je met Vaart in het Knaal hier al jaren voor ijvert. maar wordt het nu niet eens tijd om dit luchtkasteel
eens leeg te laten.
Als dadelijk de 3 Julianabruggen met de hand geopend moeten worden dan moet je voor de oude en nieuwe verkeersbrug al met z’n tweeën zijn en een persoon voor de fietsbrug m.a.w. om niet te zorgen voor een verkeersinfarct
moeten er dan 5 brugwachters op komen dagen, wat denk je wat hiervan de
kosten zullen zijn, of kom je dan zelf met je club 2x per dag 7 dagen in de week
de brug draaien.
Het was verstandiger geweest toen de kanaal omleiding klaar was om het oude
maar dicht te gooien want van al de rijke industrie die we daar gehad hebben dankzij het kanaal ( met dank aan Jhr. Carel Frederick II Wesselman v. Helmond
is toch niets meer van over, behalve dan de Nedschroef en Vlisco.
@ikke (wel een eigen(aardige) schuilnaam, moet dat nou?)
Ik nodig je graag uit voor een Kanaalwandeling met mij. Dan had je kunnen weten dat de 3 Julianabruggen synchroon uit 1 centrale bediend worden. Overigens heb ik duidelijk proberen te maken dat wat mij betreft er slechts zeer beperkte openingsuren voor de brugopening nodig zijn, en dan graag buiten de spitsuren voor het wegverkeer, dus we hoeven gelukkig niet zo uitgebreid aan de bak als jij denkt.
En bij zo’n wandeling had je ook kunnen horen dat het oude kanaaldeel tussen de omleiding niet alleen nog steeds een functie heeft voor de afwatering maar ook de Vlisco én Raymakers (ben je even vergeten) nog volop gebruik maken van de knaal voor hun proceswater en daarvoor ook contracten hebben lopen die bij dichtgooien niet zomaar efkes afgekocht kunnen worden: kost wel wat als het al mogelijk is om op een andere manier voldoende in de waterbehoefte van deze bedrijven te voorzien.
Afspraak?
@Giel van Hooff op dinsdag 7 juni 2016 om 16:10:
Beste Giel,
Bedankt voor de uitnodiging, maar ik heb hier geen behoefte aan.
Ik weet maar al te goed hoe alle bruggen en sluizen in Helmond werken, ik heb ze namelijk jaren lang onderhoud gegeven toen ze nog volop in bedrijf waren.
Wat betreft de Juliana bruggen mijn informatie is dat als er die 100.000 euro
aan besteed zijn met de hand bediend kunnen worden en nog niet met 1 druk
op de knop.
Verder weet ik als geboren en getogen Helmonder die best wel trots is op zijn
industrieële stad wat voor industrie er allemaal langs het kanaal heeft gezeten
en wat er nu nog van over is: 3 fabrieken – 1 voormalig fabriek – 2 kantoor gebouwen – 7 villa’s – en 1 kraanbaan.
Met vriendelijke groet,
Ikke
“Donderdag 2 juni beslist de gemeenteraad tijdens de behandeling van de Voorjaarsnota of dat plan van het gemeentebestuur wordt goedgekeurd.”
Wat is er besloten?
@Bart op zaterdag 11 juni 2016 om 13:15:
Goed vraag! Om onduidelijke reden plaatsten we het antwoord daarop hier niet eerder. 🙁
Het voorstel om 100.000 euro in de Julianabrug te steken zodat die weer open kan, is goedgekeurd. Dat plan was namelijk een onderdeel van de voorjaarsnota die donderdagavond 2 juni de unanieme steun van de gemeenteraad kreeg. En daarmee stemde de raad ook automatisch in met dat voorstel van B&W. Geen enkele partij diende een voorstel in om dat anders of niet te doen.
Weer een bak met ons belastinggeld over de balk gesmeten.
Onvoorstelbaar dat dit mogelijk is. Op wijkcentra, zoals De Terp in Noord moest worden bezuinigd en hier gaat 100.000 euro het kanaal in. Wat laten een hoop mensen zich beet nemen hier zeg.
@Ton50 op zaterdag 11 juni 2016 om 21:19:
Juist, dat bedoel ik maar, en op een hele hoop dingen meer word bezuinigd kijk
bv. maar eens naar het groen onderhoud in de meeste wijken in Helmond ( niet
overal hoor, het ligt er maar aan wie er woont). En kijk bv. eens naar de begraafplaats in de Warande hoe dat Gemeentelijke monument er bij ligt.
In die IVOREN toren op de Weg op den Heuvel denken ze dat met die jachten
die dan in Helmond komen het geld binnenstroomt.
En als dan de Juliana bruggen weer functioneren dan komt het volgende het uit
baggeren van het kanaal want dat groeit nu al helemaal dicht met waterplanten,
waardoor dadelijk die veredelde klompen dit allemaal in hun schroef krijgen en de Gemeente dan aansprakelijk stellen voor de schade die ze opgelopen hebben. dus besteden ze er nog maar weer een ton of meer aan.
Waren we maar een artikel 12 gemeente dan werd er van boven af tenminste gelet op de uitgaves. en dan gebeuren de dingen die echt nodig zijn toch wel.
Update:
Julianabrug 2 weekenden afgesloten vanwege renovatie
Dit najaar wordt de Julianabrug gerenoveerd. Als alles klaar is, kan de brug incidenteel open, waardoor de scheepvaart over de Zuid-Willemsvaart kan doorvaren tot aan de Havenbrug. De werkzaamheden starten maandag en duren tot en met 16 oktober aanstaande. Tijdens de werkzaamheden ontstaat er verkeershinder.
In het weekend van 1 en 2 oktober is de noordzijde van de brug in zijn geheel afgesloten voor verkeer. Verkeer in westelijke richting wordt omgeleid via de Wethouder Ebbenlaan, Wethouder van Wellaan en de Kasteel Traverse, en via Noordende, Zuidende en de Kasteel Traverse. Verkeer uit Helmond centrum / Helmond Oost richting Aarle-Rixtel wordt omgeleid via de Eikendreef en de Kanaaldijk N.W.
In het weekend van 15 en 16 oktober is de brug volledig afgesloten voor verkeer. Verkeer vanaf Helmond Noord wordt omgeleid via de Wethouder Ebbenlaan, Wethouder van Wellaan en de Kasteel Traverse, en via Noordende, Zuidende en de Kasteel Traverse. Verkeer vanaf de Warande en Stiphout word omgeleid via de Jan van Brabantlaan, Boerhaavelaan en de Kasteel Traverse. Fietsers worden omgeleid via de Havenbrug.
Daarnaast is van 19 september tot en met 16 oktober telkens 1 rijstrook op de Julianabrug afgesloten. Er blijft dan wel minimaal 1 rijstrook per richting beschikbaar voor het verkeer (in plaats van 2 rijstroken per richting).
Het fietspad over de noordzijde is een periode afgesloten voor het verkeer. Fietsers kunnen omrijden via de zuidelijke fietsbrug. Er wordt een tijdelijk verkeerslicht geplaatst zodat fietsers veilig kunnen oversteken. Daarnaast is de zuidelijke fietsbrug een aantal dagen afgesloten voor fietsverkeer. Fietsverkeer wordt dan omgeleid via de Havenbrug en het fietspad over de noordzijde van de Julianabrug.
Zoals je helemaal bovenaan al deels kon lezen wordt het noordelijke brugdeel weer ‘in balans’ gebracht. Ook wordt de elektromechanische installatie van alle 3 de brugdelen grotendeels gerenoveerd. Door het verbreden en ophogen van het noordelijke fietspad, is de noordelijke brug in onbalans geraakt. Tijdens de renovatiewerkzaamheden wordt het tegengewicht van deze brug verzwaard om de brug weer in evenwicht te brengen. Daarnaast wordt de mechanische installatie hersteld en wordt de elektrische installatie grotendeels vervangen.
Na de renovatie die 100.000 euro kost, kunnen de brugdelen met ‘1 druk op de knop’ veilig omhoog en omlaag. Om het verkeer op zo’n moment stil te leggen, worden er nog wel verkeersregelaars ingezet.
We gaan de komende 10 jaar tellen, tellen hoe vaak de brug geopend zal worden… delen door € 100.000,- en weten exact wat het per keer openen heeft gekost… ik ben er een beetje bang voor dat het zo’n € 10.000,- per keer zal gaan kosten… maaaaarrrr we wachten de komende 10 jaar even af.
@Jw, bekijk ook eens de voordelen als alleen maar de nadelen. Als op een aantal vaste tijden per dag, de bruggen opengaan en de plezierjachten doorgang kunnen vinden, is dat een geweldige upgrade voor het centrum van Helmond.
Hopelijk gaat Aarle-Rixtel ook zijn steentje bijdragen, zodat Helmond toeristisch gezien, in een klap hoger op de lijsten staat.
Als ik bovenstaande reacties lees valt mij op dat 90 % hiervan het nut er niet
van inziet en dat het weg gegooid geld is wat beter besteed had kunnen worden.
Ik ben het met deze 90 % eens.
Ik dacht dat de Gemeenteraad een afspiegeling is van zijn bevolking.
De vraag is verder zijn er al afspraken gemaakt met de Gemeente Laarbeek en Rijkswaterstaat om de brug in Aarle – Rixtel te openen, en wie gaat dat dan doen
want deze Gemeente heeft geen bevoegde brugwachters in dienst.
Of gaan we eerst 100.000 euro uitgeven en dan maar eens rond de tafel met boven genoemde.
Het zal er wel op uitdraaien dat het weggegooid geld is, en dat het uiteindelijke
kostenplaatje ( uitbaggeren kanaal vanaf Aarlerixtelse brug tot Juliana bruggen )
zeer ruim overschreden wordt.
Plezierjachten?
In een doodlopend kanaal?
Laat de mensen die zo’n bootje kunnen veroorloven maar tol betalen voor de renovatie van de brug en besteed het geld aan nuttige dingen in Helmond.
En Helmond toeristisch?
(proest!)
Kaniewaarzijn
@Frank van Dijk op maandag 12 september 2016 om 20:21:
Die aflevering was goed????????????
Doen ze dit nu speciaal voor de pannenkoekboot die er komt ( http://www.ed.nl/regio/helmond/komst-pannenkoekenboot-in-helmondse-kanaal-nog-onzeker-1.4950064 ) en voor de boot van sinterklaas?
Dan laat lekker dicht is wel veel geld voor een brugje open te maken.
Maar aan de andere kant kan die sluis ook eens gebruikt worden die ze gemaakt hebben.
Zanikerd, verder denken als uw neus lang is. Doodlopend maakt niets uit, is pure onzin mensen komen hier graag liggen en zekee als er voorzieningen zijn.
@A3 op maandag 12 september 2016 om 17:09:
Mooi bedacht, maar vaker dan een paar keer per jaar open gaat niet. Als je dat wel wilt, moet er nog flink extra geïnvesteerd worden in die brug. 🙁