10reacties

Hoe ons nieuwe centrum eruit gaat zien

Vandaag presenteert B&W de eerste contouren van het Helmondse centrum in 2030. Op de plattegrond hiernaast het globale plan waarmee wethouder Erik de Vries van Centrumontwikkeling weer meer levendigheid in ‘de stad’ wil krijgen.
In de compacte(re) kern ligt het accent op winkelen en horeca. Daaromheen komen 2 Mengzones (Steenweg en het gebied Markstraat-Ameidewal-Koninginnewal-Kerkstraat), een Ontspanningsplein om het kanaal en een Cultuurzone.
Dit plan met daarin veel groen werd gemaakt met ‘de kennis van vandaag’. Bewust werden de meeste beslissingen nog niet vastgelegd. Dat zal met de jaren gebeuren. Tot 2030 kan er op dit gebied in de wereld immers nog veel veranderen. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van het internetshoppen in de afgelopen 10 jaar en zie het vorig jaar afgeschoten Centrumplan uit 2004.
Aan de gemeenteraad de taak om het vandaag gepresenteerde B&W-plan te gaan keuren. Op dinsdagavond 13 december bespreken zij dat voor het eerst.
In het volledige Centrumperspectief 2030 (pdf) staat veel van wat we je in juli al lieten zien. Hieronder een bloemlezing van het nieuwe(re):

  1. Het tijdelijke Havenpark wordt een definitief park waarin de Oude Aa gaat stromen. Komend jaar start een grondige herontwikkeling van het park. Op de hoek bij het Havenplein en het kanaal komt waarschijnlijk een multifunctioneel gebouw. Havenfaciliteiten voor boten in het bestaande kanaal zullen nadrukkelijk worden onderzocht.
  2. Aan weerszijden van het kanaal (van Kasteelbrug tot Havenbrug.) komt waarschijnlijk een Ontspanningsplein om Steenweg, Speelhuis en Boscotondo-complex te verbinden met de kern, het Kasteelpark en het Havenplein- en park. Het doorgaand verkeer over de drukke Kanaaldijk Noord-West (dat die 2 zijden splitst) zal daar dan verdwijnen en via andere wegen moeten gaan rijden.
  3. Rond de watertoren (mogelijk met nieuwe publieksfuncties) komt op termijn het Watertorenpark. Ook daar zal de Oude Aa zal gaan stromen en wellicht komen er woningen.
  4. De woensdag- en zaterdagmarkt blijven op de Markt. Het uitgangspunt dat de belangen van de markten (en kermis) voorop staan bij de inrichting van die straat en het Ameideplein gaat overboord. De nieuwe inrichting (onder andere met meer groen en bankjes) gaat voortaan bepalen waar en hoe de marktkramen en attracties staan. Daardoor wordt het daar aantrekkelijker voor bezoekers, horeca en winkels. De precieze inrichting wordt nog bekeken net als wat te te doen met het voormalige postkantoor en omgeving. De plannen met de rest van de Waart werden in september al bekend.
  5. Daar waar ooit het Speelhuis stond, komt wellicht een ‘open’ Markthal of winkels met woningen daarboven. De huidige blinde gevel van de bibliotheek wordt een voorgevel (impressie). Mogelijk geen doorgaand verkeer meer op de Watermolenwal vanaf het Speelhuisplein tot en met het Havenplein/kanaal.
  6. Op termijn wil B&W circa 500 tot 1000 extra wooneenheden in het centrum. Behalve op de bovengenoemde plekken, zouden die kunnen komen in leegstaand particulier en gemeentelijk vastgoed, zoals boven winkels en in de oude bibliotheek.
    Andere leegstaande (winkel)panden moeten komend jaar al ‘gevuld’ worden met kleinschalige initiatieven, al dan niet commercieel.
  7. B&W wil gaan stimuleren dat er minder winkels komen rond de compacte kern. Waar mogelijk worden winkels verplaats naar die kern.
  8. In 2017 en de jaren daarna worden aanloopstraten verbeterd. Zo wordt de wandelroute naar de Cacaofabriek (via Groenewoud en Kerkstraat) met groen aangekleed. Ook de route langs het kanaal wordt bekeken. En er komt een betere wandelroute (‘Rode Loper’) van het station naar het centrum.
  9. B&W wil in het centrum meer cultuur en meer vermaak en ook de couleur locale, de Helmondse parels versterken. “De basis is er!” aldus B&W. Want de 5 grote culturele voorzieningen zitten allemaal in of vlakbij het centrum: het Gemeentemuseum, de Cacaofabriek, het Speelhuis, de bieb en het Kunstkwartier.
    Voor jongeren/jongvolwassenen moet er een plek komen voor uitdagende straatsport en -cultuur, lifestyle, kleding en muziek.
    Kleinschalige en informele initiatieven met wisselwerking tussen evenementen (georganiseerd door ondernemers, bewoners, culturele instellingen en anderen) moeten Helmond ‘een eigen smoel’ gaan geven. In het samenbrengen en promoten van die initiatieven krijgt Helmond Marketing een belangrijke taak.