Helmond HIX’t (JC)
Een Kenniswijk kwam en ging zonder veel indruk achter te laten. Her en der langs de weg staat nog een bordje dat daar als een archeologisch relict aan herinnert. Daarna kwam wat is gaan heten de internetbubble. Vervolgens gingen en gaan bedrijven met ‘ons’ in de naam bijkans failliet aan wat kortweg verglazing heet, het aanleggen van een glasvezelnet voor snelle gegevensoverdracht. Goed voor de economie werd en wordt ons voorgespiegeld. En voor het opstoten van de regio in de virtuele wereld.
Meterstanden automatisch doorgeven en terug kunnen kijken was tien jaar geleden al geen nieuws. Van al die andere ‘nieuwe diensten’ is bar weinig terechtgekomen. De gebruiker wil er niet aan, bedrijven noch particulieren. Denk maar aan hoe OnsBrabantnet leurt met zijn door glasvezel aangedreven televisie. Het bedrijf heeft zelfs de term ’toekomstige diensten’ verzonnen. Lof voor ze dat ze Nederlands spreken maar om het maar eens in het Engels te zeggen: Boys en hun toys!
Waar het uiteindelijk op neer komt, is dat de prijs in geen enkele verhouding staat tot de kwaliteit. In simpele economentaal: het is te duur.
Maar geen nood! We hebben de overheid nog! Altijd klaar om weduwen en wezen middels de Wmo te ondersteunen, om werklozen net genoeg geld te geven om langzaam dood te gaan. En dus neemt op 22 april de gemeente Helmond HIX in gebruik. HIX staat voor Helmond Internet eXchange en wordt een digitale marktplaats genoemd. De meer voor de hand liggende naam HIE zou wel eens te toepasselijk kunnen gaan worden. Geen idee wat een digitale marktplaats is maar een eerste nuttige toepassing is gevonden: het bekijken van de camerabeelden in het uitgaansgebied van Helmond. Want je kunt je stad wel volhangen met camera’s, wie ooit in zo’n meldkamer geweest is, weet dat de beelden in het algemeen zo slecht zijn, dat geen dader daarop herkend kan worden.
Dat is dankzij de glasvezel nu allemaal opgelost. En zo krijgt na meer dan 15 jaar neuzelen de regio alsnog een snelle gegevensverbinding. Misschien dat gewone burgers daar ooit ook nog eens iets aan hebben.
Wat de Stichting Combivisie (hè, bestaat die nog?) en de gemeente Helmond geïnvesteerd hebben in het “digitale knooppunt” vermeldt de geschiedenis trouwens niet. Maar het is vast goed voor ons.
Was getekend,