Buurman: 50 jaar appelsap?
In de bijna 50 jarige historie van Helmond Sport zitten voor de fans een aantal memorabele dagen. ONZE club heeft deze gebeurtenissen keurig op een rijtje gezet. Als ik het lijstje zo zie krijg ik door veel momenten waar ik bij ben geweest weer kippenvel of juist een warm gevoel. De promotie naar de eredivisie 35 jaar geleden en daarna het kampioenschap, de halve finales en finale in 1985 en de finales van de Play-offs. Voor iedere fan en generatie kan dat natuurlijk weer een andere herinnering zijn. Al deze mooie momenten zouden natuurlijk nooit hebben kunnen plaatsvinden als de club in 1967 niet opgericht zou zijn. Om dit heugelijk feit te vieren is er achter de schermen hard gewerkt om er een mooi jubileumjaar van te maken. Zo is er de Seizoenkaart 1967, een speciale jubileumseizoenkaart met allerlei extra’s waaronder een unieke sjaal.
Ook spelen onze jongens komend seizoen in een bijzonder retroshirt. In het diepste geheim is dit shirt gemaakt, slechts een enkeling kende het resultaat. Zelfs de jurk van Maxima hadden meer mensen al voor haar huwelijk gezien dan dit nieuwe shirt voor de presentatie ervan. Seizoenkaarthouders konden tijdens de traditionele verlengdagen in een speciale tent een exclusieve preview krijgen. Het maken van foto’s was ten strengste verboden. Zelfs cameraploegen van de NOS en Omroep Brabant werden met zachte hand geweerd bij de tent waar het shirt te zien was. Alles onder leiding van gelegenheidsuitsmijter Maikel Verkoelen. Je zou willen dat er in Helmond meer van deze vriendelijke maar wel kordate beveiligers rond zouden lopen. Dat meen ik serieus, want daar schort het bij Helmond Sport wel eens aan. Natuurlijk zie ik hem liever fit in het veld, maar door het prima optreden van o.a. hoofdbeveiliger Maikel konden er geen foto’s gelekt worden op sociale media.
Woensdag werd de spanning voor de onthulling van het nieuwe shirt op sociale media professioneel opgebouwd. De hele dag werden er tipjes van de sluier opgelicht. Om klokslag 20:00 uur schakelde heel voetbalminnend Nederland, dat naar Ajax – Lyon zat te kijken, even over naar de presentatie van het nieuwe Helmond Sport tenue. Vanaf dat moment werd er druk gediscussieerd over het nieuwe shirt. Toevallig of niet; zelfs chat-app WhatsApp kampte woensdagavond met een wereldwijde storing na de presentatie van het nieuwe Helmond Sport tenue.
Als retroliefhebber gaat je hart natuurlijk sneller kloppen als je het tenue van je eigen club zo ziet. De prachtige zwarte kicks staan mooi bij deze outfit, al vrees ik dat deze in de praktijk helaas niet gedragen zullen worden. Dat er reclame-uitingen op het shirt staan is heel jammer, maar zelfs ik begrijp ook wel dat het anders financieel niet haalbaar is in deze commerciële tijden. Schokkend vind ik wel dat het oude logo niet op het shirt prijkt. Hoe blij ik ook ben met iedere sponsor, er zijn grenzen. Op de plek waar het oude logo hoort te zitten is nu plaats gemaakt voor Dixap. 50 jaar Helmond Sport zijn veel mooie en misschien nog meer slechte wedstrijden. 50 jaar Helmond Sport is nostalgie met passie en strijd, het oude logo en “We gan un pilske pakken wa gebeurd is gebeurd…” Helmond Sport is toch geen 50 jaar appelsap?
3 reacties:
Via Facebook kreeg ik een reactie van DIXAP op bovenstaande column:
We begrijpen je punt maar zijn al langer dan vandaag sponsor en staan dus ook op het jubileumshirt op dezelfde plek.
We zijn maandag met het hele team aanwezig om achter de club te staan en hopen natuurlijk dat er ook vanuit andere hoeken naast sponsoring ook hart voor de club is en wij er samen voor willen gaan! Ik denk dat jij als geen ander weet dat dat bij onze onderneming in elk geval wel goed zit.
P.s. Wij zeggen altijd maar zo: nix mis met een glaasje appelsap ipv pilske op zun tijd! ;).
Met vriendelijke groet,
Dixap/Ariza
Mijn antwoord:
Bedankt voor je reactie.
Het is niet de bedoeling jullie of jullie producten in diskrediet te brengen. In tegen deel, ik waardeer jullie inbreng als sponsor heel erg! Wij drinken er ook geen glas DIXAP minder om.
Ik denk dat er een oplossing te bedenken was/is waarbij commercie en nostalgie prima samen gaan. Veel fans hebben al een shirt besteld (á 50 euro per stuk). Ik hoop dat er naar de supporters wordt geluisterd en er alsnog een shirt komt met het oude logo. Media-aandacht is er voldoende;-)
Succes met jullie goede werk! proost
Buurman
Helmond Sport en Dixap mijn favoriete weekend koppel. Het drankje van familie de Kimpe smaakt heerlijk en is gezond. Iedere zaterdagochtend na een avondje Helmond Sport op vrijdag, wordt er een nieuwefles Dixap opengemaakt. Bij het boodschappen doen gaan er steevast 2 of meer flessen in de winkelwagen. Dat zou iedere Helmonder moeten doen. Heerlijk en tevens goed voor onze trouwe Sponsor Ariza !! Zegt het voort en probeer het zelf maar een aanrader uit Helmond om trots op te zijn . ????????
Ach ja, de discussie rondom het oude en nieuwe logo. Daar is-ie weer. Na al die jaren weet ik nog steeds niet goed wat ik ervan moet vinden. Ik ben toch ook wel een beetje van het nieuwe logo gaan houden. Zo werkt dat gewoon. Neemt niet weg dat ik een mooi origineel oud shirt heb met het oude logo dat ik koester.