Jaarlijkse vuurwerkoverlast weer begonnen
Behalve het plezier dat veel Helmonders hebben van vuurwerk, zorgt het ieder jaar ook voor overlastmeldingen, letsel en schade aan straatmeubilair.
Gisteren gingen agenten in Dierdonk poolshoogte nemen nadat de politie een melding kreeg van vuurwerkoverlast in die wijk. Zij stuitten op een groep die aan het opgegeven signalement voldeed. Het vuurwerk dat ze nog niet afstaken werd in beslag genomen. Wijkagent Maizie Beckschebe voorspelt dat het niet het laatste vuurwerk zal zijn dat in beslag wordt genomen…
In de reacties hieronder zal de weblog (en kun jij ook) Helmond op de hoogte houden van de lokale vuurwerkperikelen.
In de reacties hieronder staan updates.
72 reacties:
In beslag nemen is niet genoeg! Een fikse boete er bovenop.
Stel het gelijk met een soortgelijk bedrag als het rijden door rood.
Hier in Helmond-Oost loopt het alweer de spuigaten uit, af en toe tot diep in de nacht.
Heb de laatste tijd ook alweer halve nachten opgezeten om mijn honden te kalmeren 🙁
Eind oktober werd al vuurwerk tussen de mensen gegooid en ’s avonds is het gewoon weer hetzelfde liedje als altijd in Brouwhuis.
Ik vind het altijd wel fijn dat vuurwerk, weten hondeneigenaren ook eens hoe het is om overlast te ervaren die wij moeten ervaren van die kutjoekels van ze.
@Nina op zondag 26 november 2017 om 18:38:
Inderdaad, in winkelcentrum Brouwhorst knalt de jeugd regelmatig.
Gisteren in het centrum was het ook raak. Ik heb er minder last van. Maar ik dacht gisteren wel even aan een schietpartij toen ik een politieauto snel die kant in zag rijden.
Begonnen? Hoor hier op het hout het hele jaar door vuurwerkbommen.
Is niet alleen in oost, Brouwhuis of Dierdonk, hier in Noord kunnen ze er ook wat van en dat zal wel in heel Helmond het geval zijn……
Hier is het ook al weken bezig soms zelfs inderdaad ook middag in de nacht, maar we kunnen er zo weinig mee, want je kunt alleen en melding doen als het bij jou voordeur afgestoken wordt en je de kwalletjes zelf kunt herkennen. Want wat heeft het voor nut om te zeggen: richting de vogeltjesbuurt hoor ik knallen. Eer dat de politie daar dan iets verdachts ziet zijn ze al weer gevlogen. 🙁 🙁
Gister onder de brug bij de boot flatten
Begonnen? Bij mij in de buurt is het nooit opgehouden. Verderop in de straat wonen 2 volwassen kerels die het leuk vinden bijna ieder weekend vuurwerk af te steken. Keihard en ’s nachts. Als je daar iets van zegt lachen ze je vierkant uit.
opnieuw vuurwerk te horen nabij kerkhof molenstraat helmond . zou plaatsvinden volgens buurtapp op het Johan Cruyff Cort.
is al dagen aan de gang.
babies schrikken wakker en honden beginnen te blaffen.
Ze moeten niet mouwe cat 1 mag het hele jaar afgestoken worden
Het lijkt mij wel leuk om met oud op nieuw per wijk een speelveld aan te wijzen waar je dan met veel mensen bij elkaar kan genieten van al het siervuurwerk van de mensen. Je weet nooit waar het te doen is namelijk.
Update 1:
2 Raadsvragen van GroenLinks over de vuurwerkoverlast
Antoinette Maas van de GroenLinks-fractie stelde gisteren schriftelijke vragen aan B&W over de overlast door vuurwerk. Hieronder haar 2 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door haar uitgebreide inleiding. Zodra de antwoorden (Answers) van B&W bekend zijn, plaatsen we die (zoals altijd) ook in zijn geheel in de reacties hieronder.
Al diverse keren heeft GroenLinks in Helmond de overlast van vuurwerk onder uw aandacht gebracht. De redenen blijven dezelfde, de weerstand tegen de overlast door vuurwerk groeit. Nederlandse artsen roepen massaal op tot een vuurwerkverbod en afgelopen week presenteerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid een ‘explosief’ rapport, met daarin de aanbeveling om knalvuurwerk en vuurpijlen landelijk te verbieden. GroenLinks vindt het daarom tijd om inperking van het afsteken van vuurwerk opnieuw onder de loep te nemen.
Veel mensen ervaren vuurwerkoverlast rond Oud en Nieuw. Elk jaar wordt er weer meer en zwaarder vuurwerk afgestoken. Het aantal slachtoffers, de schade en de overlast voor mens, dier en milieu is dan ook buiten iedere proportie: “Nederland is Europees kampioen vuurwerkletsel’, aldus oogarts Tjeerd de Faber van het Oogheelkundig Gezelschap (bron ED). Een titel die je niet moet willen, ook lokaal niet. Bovendien, niet alleen mensen hebben last van harde knallen, vuurwerkbommen of te vroeg afgestoken vuurwerk, ook huisdieren staan angsten uit om vuurwerk. De discussie over vuurwerk en een mogelijk verbod daarop laait daarom jaarlijks weer op.
Een vuurwerkverbod is een ingrijpende maatregel en zou idealiter niet nodig moeten zijn. Ook GroenLinks begrijpt dat het hier om een jaarlijkse traditie gaat die diep is geworteld in de Nederlanse samenleving. Echter, het letsel en de schade door onverantwoordelijk gedrag bij het afsteken van vuurwerk is groot. En ook de daarmee samenhangende extra inzet van nood & hulpdiensten rond de jaarwisseling is groot.
Wij hebben daarom opnieuw de volgende vragen voor u:
@De weblog van Helmond op maandag 4 december 2017 om 12:15:
Ik vindt dat als je het op goede manier doet en goed op de regels Let je hier zelf over mag en moet kunnen beslissen.
Oh en nee ik steek zelf geen vuurwerk af maar ga wel buiten kijken
Is het reeel om op Ouderjaarsnacht tienduizenden aangeschoten en dronken Hellemonders de straat op te lokken voor een centraal vuurwerk? Kan ook wel voor een probleempje zorgen! Wanneer de vuurwerkterreur dit jaar weer doorgaat, volgend jaar een totaalverbod met zeer strenge handhaving.
Hier in Brouwhuis bij de Deltaweg in de tunnel onder de Deurnese weg is het al weken bezig b.v. vorige week s’nachts om half 2, vannacht on kwart over 2
Wordt tijd dat het hele vuurwerk verboden wordt.
Onzin over traditie.
@Beppie op maandag 4 december 2017 om 19:28:
Helemaal mee eens, maar ze staan wel dikwijls ook aan de andere kant bij het fietspad.Klinkt zo lekker hard onder het viaduct. En het gedoe is niet alleen ’s nachts.
2 raadsvragen over de overlast het vuurwerk? ha ha ha ha. Ik lach elke keer om de wetshandhavers van Helmond Welnu, de Venusbrug in Helmond-Noord ziet er weer fris uit, zwart geblakerd van de bijna handgranaten die er elke dag neergegooid worden. Want, zo groot is de kracht van de nitraat-bommen. De ruiten trillen hier af en toe. Politie? Niet te zien Politie bellen? Heeft geen zin, want ze zijn altijd te laat. Trouwens, je moet eerst uitvoerig je personalia uitleggen, dan is er al 15 minuten verstreken….. Overigens, Helmond geilt op vuurwerk, want elke gelegenheid het hele jaar door wordt aangegrepen om vuurwerk af te steken, zoals daar zijn…KONINGSDAG, KERMISSEN en FESTIVALS. die worden afgesloten met……????? De gemeente wakkert het wel aan bij de mensen door de vergunningen hiervoor te verstrekken.. Het is net als bij drugs, je raakt er aan verslaaft. En nog iets, wie controleert de levensgevaarlijke situatie van garages en schuren hier die tot de nok zijn gevuld met zwaar vuurwerk. Dat wordt in augustus al volgeladen als geen enkele ziel er erg in heeft. Ik kan jullie zeggen, er hoeft in de Isidoor op Somerstraat en het
pleintje er achter maar iets te gebeuren en je krijgt een kleintje ramp zoals destijds in Enschede. Maar dit gaat al vele jaren zo, het kan niemand wat schelen, totdat het …..echt mis gaat. Because, de hele helft is er voor, de andere helft is er op tegen en die doen ook niets. Dus, we gaan weer kijken hoe oudjaar gaat verlopen dit jaar. Nou, zoals altijd, van 2 uur in de middag tot 3 uur in de morgen lijkt het hier dan op Afganistan……
@Twan Peeters op maandag 4 december 2017 om 22:56:
Welke garagenummers met vuurwerk op de Isidoor op Somerstraat en het pleintje erachter zijn dat dan precies?
Dat moet de politie maar uitzoeken Toon.
toen ik 12/13 was vond ik het ook wel geinig om ‘Astronautjes’ te gooien….
toen ik 12/13 was….
Nu lopen gasten van midden 25/30 ’s avonds laat als pubers door de wijken. kansloze kindertjes zijn het. Hoop dat ze beseffen hoe zielig ze zijn.
Bart,
Helemaal goed. Bovendien is het af te vragen waar veelal uitkeringstrekkers al dat geld vandaan halen. Ik kan je vertellen dat hier in Noord al zo’n maand flink gestookt wordt. Dat loopt alleen maar op. Straks, op oudejaarsdag zal het hier weer op een oorlogsgebied gaan lijken tot diep in de nacht….. en gaat er voor tienduizenden euro’s de lucht in. Ongelooflijk hoeveel leegkoppen er rondlopen……..
Ben ook eens een paar uurtjes in het centrum, maar in de buurt van de Ameideflat is het die uren nu flink raak met vuurwerk! Is dat altijd?
@Twan Peeters op vrijdag 8 december 2017 om 01:11:
Wat ongelofelijk triest ben jij!!! ???? Je bent nog veel asocialer dan ik altijd al heb gedacht. Ik hoop maar dat Helga er niet net langsloopt als zo’n garage met illegaal vuurwerk op de Isidoor Opsomerstraat ontploft.
In sommige landen belandt je in de bak als je zoiets levensbedreigends niet meldt bij de politie. Of het ook in Nederland strafbaar is krijg ik op Google niet gevonden.
Welnu Toon,
De politie doet niets totdat er ongelukken gebeuren. Het is niet aan mij om dit door te geven. De politie weet zelf goed genoeg dat er situaties zijn dat dit niet kan. Overigens beste Toon, dit gaat al jaren zo, er veranderd niets t.o.z. van zwaar vuurwerk, het wordt alleen maar erger. Gewoon met oudjaar weer 12 uur lang genieten van het ‘mooie’ vuurwerk zou ik zo zeggen. Fijne dagen!
Update 2:
Vooralsnog geen verbod op knalvuurwerk
Burgemeester en wethouders zijn niet van plan voorop te lopen bij het instellen van een verbod op (knal)vuurwerk. Dat blijkt uit de antwoorden van B&W op bovenstaande vragen van Antoinette Maas van GroenLinks. Het College gaat wel komend jaar (digitaal) onderzoeken of er ‘draagvlak onder onze inwoners bestaat voor een professionele vuurwerkshow op een centrale plaats’.
Zie hun volledige (nogal wollige) antwoorden:
Antwoord: Wij nemen het signaal vanuit de politiek serieus. Wij zien de landelijke discussie. Een verbod op knalvuurwerk is alleen effectief als het landelijk wordt ingevoerd. Pas dan kan het daadwerkelijk de overlast terugdringen. De komende periode vindt er door ons een verdieping plaats die betrekking heeft op de inperking van overlast door vuurwerk. Daarin wordt het maatschappelijk debat meegenomen. Afhankelijk van hoe het kabinet en de Tweede Kamer hier tegenover staan, kan de gemeente acteren. Het kabinet en de Tweede Kamer is opgeroepen zich hierover uit te spreken.
Er wordt in Helmond al veel gedaan om de risico’s voor de veiligheid in te perken, en in preventieve zin om de overlast te bestrijden. Binnen Helmond wordt nu prioriteit gegeven aan het bestrijden van excessen (zwaar, mogelijk illegaalvuurwerk) en handhaving van de openbare orde. Bij meldingen over excessen wordt door de politie of de boa’s van SSH opgetreden. Er zal daarnaast door SSH gecontroleerd worden op het vroegtijdig afsteken van vuurwerk. Daarnaast is er een aanpak ter voorkoming van vreugdevuren, waarbij SSH, brandweer, woningcoöperaties en gemeente preventief inzetten om de vreugdevuren in de openbare ruimte te voorkomen. Deze aanpak, die vanaf 2009 met name in de wijken Helmond-Noord en Helmond-Oost, toegepast wordt, heeft een goede preventieve werking. Mochten er toch vreugdevuren in de openbare ruimte worden voorbereid of aangestoken, dan worden deze opgeruimd.
Antwoord: Ja, een (digitaal) onderzoek naar draagvlak onder onze inwoners voor een professionele vuurwerkshow op een centrale plaats, wordt in 2018 uitgevoerd. Mogelijk kan het Stadspanel daar een rol in vervullen.
Jammer!
Heb geen hekel aan vuurwerk (vind het mooi zelfs) als iedereen zich aan de tijden zou houden waarop het mag, en die vind ik al zeer ruim.
Jammer ook dat sommige ouders hun kinderen maar aan laten kloten en dan het hardst huilen als het mis gaat.
Boetes zouden veel hoger moeten zijn en te verhalen op de ouders eventueel, iedereen is zelf verantwoordelijk wat zijn kroost doet.
Update 3:
Vader levert illegaal vuurwerk van zijn zoon in
Gisteravond heeft een vader illegaal vuurwerk van zijn zoon op het politiebureau in Helmond ingeleverd. Hij had het aangetroffen op de slaapkamer van zijn zoon en vond het te gevaarlijk om het daar te laten liggen. Het gaat om 1 mortier en een 100-tal nitraten met lont. Dit is illegaal vuurwerk, dat door ons in beslag is genomen. Het wordt vandaag door een speciaal bedrijf afgevoerd naar een landelijke opslag om vernietigd te worden. Vader noch zoon zijn beboet
Ah, een verantwoorden ouder, ze bestaan nog, gelukkig!! 😉
Serieus, goed besluit van pa!
@De weblog van Helmond op vrijdag 22 december 2017 om 13:15:
Goed bezig papa????????????
Van je famillie moet je t hebbe
Goed werk
Zeker zelf nooit gedaan
Maar heeft nu nog wel zijn oogjes en handen ,goed bezig papa
Hulde!
Het lijkt er de laatste jaren steeds meer op dat er niet of nauwelijks word opgevoed.
Zo’n bericht geeft toch weer hoop.
Netjes, maar zijn zoon zal wel alles stiekem gaan doen ben ik bang nu.
Af en toe net dynamiet wat je hoort , als dat verkeerd gaat ! komt allemaal mee uit het buitenland ????????
Prima. Hoop dat hij zijn zoon nog stevig de oren gewassen heeft.
Nooit jong geweest
Zou ik ook doen, heb vroeger nooit met illegaal vuurwerk gespeeld!!!
Goed gedaan ????
@B&W @gemeentehelmond
Neem dit gelijk ook mee dan in jullie onderzoek!!
Burgemeesters willen verbod op knalvuurwerk
De burgemeesters in Nederland willen dat het zware knalvuurwerk wordt verboden. Liesbeth Spies, voorzitter van het Nederlands Genootschap van burgemeesters, zegt dat vandaag in het televisieprogramma EenVandaag.
ANP/Redactie 23-12-17, 17:30 Laatste update: 17:37
,,Het echte knalvuurwerk waar aantoonbaar veel schade door wordt veroorzaakt zou wat mij betreft niet meer moeten mogen”, aldus Spies die stelt: ,,De burgemeesters in Nederland zouden dat echt zeer toejuichen als we zo snel mogelijk een verbod op dat zware knalvuurwerk krijgen in Nederland.”
Ze pleit nadrukkelijk niet voor een algemeen vuurwerkverbod. Siervuurwerk moet wel kunnen, vindt Spies. ,,Ik vind dat iedereen oud en nieuw mag vieren en mag genieten van het mooie schouwspel van het siervuurwerk.”
Er is de laatste jaren steeds meer discussie over de Nederlandse vuurwerktraditie en dat blijkt niet voor niets zo te zijn. In een recent onderzoek door I&O Research in opdracht van Binnenlands Bestuur onder 3.339 Nederlanders kwam naar voren dat maar liefst 57 procent van hen bang is voor vuurwerk dat dichtbij wordt afgestoken. En 39 procent gaf aan zelfs niet goed de straat op te durven vanwege het geknal.
https://www.ad.nl/binnenland/burgemeesters-willen-verbod-op-knalvuurwerk~a6db4023/
Vannacht was het in ieder geval weer goed raak met vuurwerk in Brouwhuis. 🙁
Update 4:
354 Meldingen van vuurwerkoverlast in Helmond
Vanaf 18.00 tot 02.00 uur vannacht mag er vuurwerk worden afgestoken. Iedere Helmonder heeft gemerkt dat daarme ook in onze stad al eerder mee werd begonnen. Sinds 25 december heeft GroenLinks een digitaal meldpunt geopend waar klachten anoniem kunnen worden gemeld. Het aantal Helmondse meldingen bedroeg om 17.30 uur vanmiddag 354. Het aantal meldingen in heel Nederland bedroeg op at tijdstip 45.789.
Wie overlast ondervindt kan ook de politie bellen op 0900 – 8844 of de stadswacht op 0492 – 845970.
De Nederlandse statistieken van de vorige jaarwisseling:
Eindelijk 18.00 zijn ze uit gemeld
Klagers
Zeikers allemaal
Azijnzeikers..zin zelf nooit jong geweest????
Pffff wan mouwers
Wan ellende die moete op een hutje op de hei gaan wonen mouwers
Wat een mouwers zeg hebben zelf zeker geen kinder of kennen ze niet verdragen Pff zielige stumpers
Laat ze toch wat stoken,deden wij vroeger ook ,en die bellers zelf meestal nog het meest!
Op zich vind ik vuurwerk niet erg. Alleen voor mijn honden wel . Binnen zelfs hartstikke bang durven niet naar buiten blaffen heel veel en plassen binnen.
Die mensen hebben zelf geen jeugd gehad.
Bij elke sirene hoop ik stiekem op afgeknalde vingertjes.
Kunnen ze hun zielige toekomst doorbrengen als ‘posterboys’ voor Sire.
Chips, ik had toch meer moeten anstoken. Wij staan wel mooi 2e????
Afschaffen particulier vuurwerk.
@De weblog van Helmond op zondag 31 december 2017 om 17:35:
1 dode, 472 gewonden (waarvan een kwart met oogletsel en een stuk of 30 amputaties) en 14 miljoen euro schade aan particulere eigendommen vind ik nogal wat. Een terroristische aanslag is er niets bij.
Vuurwerk oké, het is mooi en ik vind het helemaal geweldig dat mensen het geld uitgeven voor mijn plezier maar probeer er voor te zorgen dat anderen er geen last hebben al dagen voordat het mag. Regels zijn regels en het zijn geen mauwers, ze willen gewoon dat mensen zich gedragen tegenover de buurt. Het zijn wel je buren waarschijnlijk die klagen, en ontzie de mensen een beetje die hun eigendommen willen beschermen.
Het zal wel weer dat typische Helmonds volk zijn die weer gaan haten op klagers maar de klagers hebben gewoon een punt. Dit was de nieuwjaarsboodschap aan de Delano’s en Petronella’s van Helmond.
Wat een reacties hier.
Ikzelf heb niet geklaagd en nee heb (gelukkig) ook geen kinederen.
En ja ik heb vroeger heel veel vuurwerk afgestoken.
Maar er is een verschil het (illegale) vuurwerk wat ik vroeger had( strijkers ) is niet te vergelijken met de bommen die ze tegenwoordig afsteken.
Dat er geknald wordt okay. Maar de knallen van tegenwoordig zijn niet meer normaal.
Maar in iedergeval de beste wensen allemaal 🙂
Wat voor een kansloos, hoogstwaarschijnlijk vriendenlozen kneus ben je, als je om 04:30 uur ’s nachts door woonwijken wandeld met je knallertjes?
Triest figuur!
Helaas is het geknal al begonnen
En niet alleen huisdieren hebben er last van
Ook mensen met astma of copd
Helaas is de egoïst koning rond oud & nieuw
Sinds 27 december vollop overlast van sier en knalvuurwerk. Vooral wanneer het buiten donker wordt, wordt er meer afgestoken. Hier in het wijkpark van Brouwhuis durven veel hondjes niet meer hun dagelijkse wandeling te maken door alle knallen. Aan het geluid te horen zijn het geen standaard rotjes meer…
Erg vervelend.
Nou, het vuurwerk seizoen is ook al weer begonnen, bijna elke avond is het knallen, mensen, doe eens normaal!
@Twanneman op donderdag 17 oktober 2019 om 09:44:
Tja, daar zullen we weer mee moeten leven. Onder het viaduct van de Deurneseweg, langs het kanaal, bij het fietspad, is het ook al weer regelmatig te doen. Maar dat is al weer langer aan de gang. Niet iets van gisteren!
@punt-uit op donderdag 17 oktober 2019 om 10:14:
Klopt, niet iets van gisteren. Ik mag hopen dat ze alle vingers verliezen, absoluut geen medelijden mee.
Aha, daar komen die knallen vandaan. Wordt tijd dat de politie erbij komt!
Gisteravond rond een uur of negen een keer of 5 weer vuurwerk bij het Havenplein en op het Speelhuisplein bij de bibliotheek. 🙁
Nu al inderdaad weken lang overlast van vuurwerk. En je kunt het nergens (nog niet) melden. Wat moet dat nog worden?
Kon je maar ergens je reactie kwijt aan iemand die dit serieus nam, tis toch een lachertje met die z.g.n hand havings beleid .Ze kijken nog niet eens op..
Hersenloze wezens die vuurwerk afsteken. En het is echt niet alleen de jeugd, snotneuzen en ander soort tuig. Sorry, maar voor mij mogen ze vingers en een oog kwijtraken! Ik heb er geen medelijden mee. Domme mensen!!
De regering is zelf schuldig, open grenzen, afschaffing militaire dienst, geen tucht, minder politie.
Het binnenhof zouden wij moeten bombarderen., we zijn blind doof en stil.
.1a) Na een aarzelende start staat de teller in Eindhoven op dinsdagochtend 31 december 2019 op 1517. In Helmond lag het aantal vuurwerkoverlast-meldingen eerder deze maand een stuk hoger dan in Eindhoven. Het is onbekend hoe hoog de score hier op dit moment is, door vakantie van medewerkers.
1b) Melden leidt niet meteen tot actie. Er wordt niet speciaal gehandhaafd op de overlast vanwege beperkte beschikbare capaciteit bij politie en Stadstoezicht, schrijft de gemeente op haar site. ‘We gebruiken deze jaarwisseling om te inventariseren hoe groot de overlast is en waar die zich vooral afspeelt. Dit wordt volgend jaar meegenomen in een plan van aanpak voor de komende jaarwisseling.’
Bron: https://www.ed.nl/eindhoven/vuurwerkoverlast-eindhoven-teller-staat-op-1571-klachten~ae968e0a/
2a) In Helmond heeft dat in de afgelopen 90 dagen gezorgd voor 920 klachten (d.d 18 december 2019), meldt de gemeente desgevraagd. Klachten gaan over knal-, maar óók siervuurwerk. Ook noteert de gemeente de vernieling van zo’n twintig afvalbakken én schades aan kabels en verkeersborden: een min of meer gebruikelijk beeld.
2b) Volgens een woordvoerster van de politie Oost-Brabant komen uit de hele regio klachten binnen. Handhavend optreden tegen afstekers heeft weinig prioriteit. ,,We proberen altijd in te zetten op meldingen, maar we kunnen simpelweg niet op alle meldingen van vuurwerkoverlast rijden”, laat de woordvoerster weten. ,,Is het bij de ene melding te doen op een bepaalde plek, dan komen er alweer andere meldingen binnen dat het ook ergens anders aan de gang is. Bovendien is hier ook een taak weggelegd voor de gemeente.”
Bron: https://www.ed.nl/eindhoven/oud-en-nieuw-valt-vroeg-dit-jaar-volop-klachten-van-overlast-in-eindhoven-en-helmond~abad5033/
3) Een 73-jarige man uit Andijk is gisteren door drie jongens mishandeld nadat hij ze had aangesproken op het afsteken van vuurwerk.”
Bron: https://nos.nl/artikel/2316593-73-jarige-man-mishandeld-na-opmerking-over-vuurwerk-ik-vind-het-lafbekken.html
Is dit normaal?
Als ik dit lees gaan mijn haren overeind staan:
* de voorvallen die plaatsvinden; zijn dit de waarden en normen van onze maatschappij?
* de laconieke houding / reacties van politie en gemeente.
Wie neemt nu nog de verantwoordelijkheid?
Kabinet Rutte – Staten Generaal – Justitie – Politie – Provincie – Burgemeester Blanksma & wethouders van Helmond – Gemeentepolitiek?
In het wijkblad De Corridor van januari 2020 staat dat aan de Duitse kant van de grens zwaar vuurwerk verkocht wordt dat in Duitsland zelf niet afgestoken mag worden. Dat moet aangepakt worden via de Europese Unie.
Ook bepaalde winkels in België moeten onder controle komen te staan.