10 Weken 50% extra goederentreinen
Het gaat nu echt beginnen, want de komende 10 weken rijden er 50% meer goederentreinen door Helmond. Komen er op een normale dag maximaal 50 goederentreinen door Helmond, de komende 10 weken zijn dat er 70 tot 80 per dag. De spoorwegovergangen zullen dus vaker en langer gesloten zijn. Vooral bij de overwegen aan de Hoofdstraat, Kanaaldijk, Verlengde Stationsstraat en Churchilllaan zal dat gemerkt worden. Die Helmondse spoorwegovergangen waren 2 jaar geleden gemiddeld 20 minuten per uur gesloten.
“Gelukkig hebben we in Helmond flink geïnvesteerd in onderdoorgangen onder het spoor. Zo blijft de stad goed bereikbaar, ook voor de hulpdiensten” aldus verkeerswethouder Erik de Vries in januari. Helmond heeft 6 onderdoorgangen, aan nummer 7 wordt nu gewerkt.
Werkzaamheden aan de Betuweroute zijn de reden dat er van maandag 20 april tot en met vrijdag 26 juni extra goederentreinen rijden. Treinen die daardoor niet via dat traject kunnen, worden dan grotendeels omgeleid via de Brabantroute die door Helmond loopt. Tijdens de werkzaamheden in 2015 en 2016 kan het aantal extra goederentreinen oplopen tot 115 per dag en in de periode 2017-2022 tot 135 per dag (1 week per 4 weken)
Begin april (Goede Vrijdag en Paasweekend) reden er voor het eerst dit jaar extra goederentreinen door onze stad. Om de overlast te beperken, werden er zelfs verkeersregelaars ingezet bij de spoorwegovergangen. Maar zij hadden eigenlijk niets te doen, er was namelijk geen overlast. Hoe groot de overlast de komende 10 weken zal zijn? Wie het weet mag het zeggen.
In de reacties hieronder updates met nieuwe periodes met extra goederentreinen.
16 reacties:
en wat zit er allemaal in????
Joepie …. nu kunnen wel helemaal lang wachten voor t spoor
Juist! #boos
Dat eerste weekend met extra treinen is niet representatief aangezien dat een lang weekend was.
Ik verwacht dat het toch regelmatig dramatisch lang wachten gaat worden. Volgens mij zijn er in het verleden al eens metingen gedaan bij de overweg aan de Kanaaldijk die toen al regelmatig meer dan 30 minuten per uur gesloten was. Wat moet dat nu wel niet worden…
Zoals hierboven gemeld zijn vanaf vandaag de Helmondse spoorwegovergangen 10 weken lang vaker en langer dicht omdat er 50% meer goederentreinen door de stad rijden.
We zijn benieuwd of de weggebruikers er last van hebben.
en wa zit er allemaal in??? veilig genoeg??? pffff hoop van wel………
Zijn wij even blij met de tunnel op de engelseweg
Update 1:
Deze maand weer extra goederentreinen door Helmond
Van vrijdag 14 augustus tot maandag 31 augustus wordt er weer gewerkt aan de Betuweroute. Een deel van de goederentreinen wordt omgeleid via de Brabantroute die door Helmond loopt. We schreven daar al in oktober 2014 over.
De goederentreinen worden omgeleid tussen vrijdagavond 14 augustus 23.00 uur en maandagochtend 31 augustus 4.30 uur. In de 3 weekenden in die periode is de Betuweroute volledig afgesloten. Alle goederentreinen worden dan omgeleid, grotendeels via de Brabantroute en een ander deel via Overijssel (traject Deventer-Hengelo). In de 2 werkweken (maandag t/m vrijdag) in de periode is 1 van de 2 sporen van de Betuweroute afgesloten. Een deel van de goederentreinen kan dan nog gebruik maken van de Betuweroute, een ander deel wordt omgeleid.
Tot en met zondag moeten treinreizigers tussen Helmond en Eindhoven nog verplicht met de bus. Sinds 18 juli vernieuwt ProRail immers 24/7 het spoor waardoor er helemaal geen treinen zouden kunnen rijden. Hoewel er sinds vorige week wel regelmatig goederentreinen blijken te rijden.
De het ongemak van geen treinen van en naar Eindhoven voorbij is, rijden er vanaf volgende week vrijdag dus weer extra goederentreinen door onze stad. Nu 3 weken, de vorige keer (zie helemaal bovenaan) 10 weken lang. De volgende keer is volgens de planning (pdf) van 23 oktober tot 14 december.
Update 2:
Vanaf vrijdag weer 50% extra goederentreinen door Helmond
Vanaf aankomende vrijdagavond tot zondag 13 december rijden er weer extra goederentreinen door Helmond. Dit komt door werkzaamheden aan de Betuweroute.
Van vrijdagavond 23 oktober, 22.00 uur tot maandagnacht 26 oktober, 4.00 uur zijn beide sporen van de Betuweroute afgesloten. Alle goederentreinen worden dan omgeleid. Het grootste gedeelte rijdt via de Brabantroute, die door Helmond loopt. Een andere omleidingsroute loopt door Overijssel.
Vanaf maandag 26 oktober tot en met zondag 13 december is 1 van de 2 sporen van de Betuweroute afgesloten. Een gedeelte van de treinen wordt dan omgeleid, het andere deel kan gebruik blijven maken van de Betuweroute.
Op een normale dag rijden er ongeveer 50 goederentreinen door Helmond. Op de momenten dat de Betuweroute (gedeeltelijk) afgesloten is, loopt dit op naar 70 tot 80 goederentreinen per dag. Hierdoor zullen spoorwegovergangen vaker en langer gesloten zijn. De gemeente adviseert je om gebruik te maken van de spooronderdoorgangen in de stad waardoor je geen last hebt van wachttijden bij het spoor.
Naar onze indruk valt de overlast door de extra treinen sinds april behoorlijk mee. Tenminste, we zien en horen weinig klachten naar aanleiding van de 2 vorige periodes (zie hierboven) met extra goederentreinen.
Pressvisuals maakte onderstaande foto van een goederentrein die station Brandevoort-Helmond passeert.
Gelukkig , want ik heb anders toch niks te doen tijdens het scooter rijden.
Kan je net zo goed efkes wachten voor de overgang.
Een momentje voor jezelf.
Lekker effe denken wat je gaat doen op het werk of juist doornemen wat je hebt gedaan.
Nee , die extra treinen komen mij goed uit ,
Zo ook die stoplichten , Kanaaldijk richting Someren en andersom.
Die weten precies wanneer je jouw momentje kunt pakken.
Natuurlijk heb je “laat” oranje en stop je .
Je wacht een ronde en net op het moment dat je denkt dat je groen krijgt , staat iedereen 20 seconden stil.
Je herkend het en ja hoor , tingelingeling.
Een golf van geluk gaat door je heen , terug naar je eigen momentje.
Kedeng kedeng , trein voorbij en alles gaat weer opnieuw beginnen.
Verkeerslichten blijven nog steeds niet met jou meedenken en dus kan het zomaar gebeuren dat je nog maar een cyclus moet wachten.
Wat kan mij het schelen.
Maar plots is daar het verlossend ogenblik ; GROEN !!
Voor al die mensen die achter mij staan wil dit nog niks zeggen , maar IK ben er door !!
Wel raar dat je na 5 meter rijden alweer vergeten bent , wat je al die verloren minuten hebt gedacht.
Maar goed , ik kan mijn weg weer vervolgen en daar was het volgens mij toch om te doen , nietwaar ?
Vind ik leuk? Wat is daar leuk aan? Je weet nie eens wat voor troep er in die wagons zitten, die dwars door de stad sjezen…. Dan nog niks gezegd over meer geluidsoverlast en verkeersproblemen die ermee gepaard gaan. Vind ik niet leuk
Ja buufke, je hebt gelijk.
Voor mijn kleine treinfan is het weer wel geweldig 🙂
Dartjan,
Volgens mij weet je het nog niet, maar Helmond heeft tunnels onder het spoor. maar liefst 5 (!) en 1 in aanbouw. Daarnaast zijn er ook 3 tunnels voor fietsers en speciaal voor jou: Scooters! En er is zelfs een onderdoorgang langs het nieuwe kanaal. Hoe mooi is dat.
Hoef je niet meer te laat te komen op je werk, is dat wat!
@Neisz
Laat ik nu net 50 meter van de tunnel in aanbouw wonen !
Aan de rand van West , mijn beste optie is toch echt de overgang bij de Kanaaldijk , om zo richting Someren te gaan of andersom.
Volgend jaar is het allemaal weer anders en kan ik gebruik maken van de nieuwste tunnel.
Misschien doe ik dat helemaal niet , want het heeft wel wat ,
die normale overgang.
Overigens zeik of zeur ik niet over wachttijden maar gaat het meer over de emoties , die je beleeft.
Prachtig om te zien hoe mensen reageren wanneer ze in de starthouding staan en het dan net weer niet lukt.
@dartjan op woensdag 21 oktober 2015 om 15:50:
Heerlijke herkenbare observatie. Als ik op de fiets ben en de tijd heb, neem ik soms bewust de dichte overgang bij het industrieterrein. Om Helmonders als jij maar ook de zenuwpezen in auto’s dan met een half of heel oog te observeren. 🙂
Fijn te horen je ligt zelfs s,nachts te trillen in je bed als ze met n rotgang door Helmond gaan