Blanksma koopt huis aan de Zwanenbeemd
Burgemeester Elly Blanksma kocht een huis aan de Zwanenbeemd in de wijk Warande. Een woordvoerster van de gemeente bevestigde dat vanochtend.
Sinds oktober 2013 (een jaar na haar benoeming) huurt zij in een appartement in het hartje van Stiphout. In mei 2014 liet onze eerste burger via Twitter weten dat ze haar woning in Eindhoven had verkocht. Dat was zeker Iets om ‘even’ te melden. Haar 2 woningen waren destijds namelijk een korte tijd een gedoetje omdat ze gebruik maakte van de regeling dubbele woonlasten.
14 reacties:
Mooi voor haar en de buurt, dan komen daar in ieder geval geen asiel/geluk zoekers te zitten.
Ah … Wat fijn. De burgemeester nu echt in het hart van Helmond.
Ben even naar het linkje gesprongen:
‘Vergoeding voor dubbele woonlasten: Als burgemeester vorige woning daadwerkelijk in de verkoop heeft, dan heeft hij recht op een vergoeding van 18% netto van de bruto-bezoldiging in het eerste jaar van de dubbele woonlasten en 15% netto in het tweede jaar.’
Hij? Volgens mij is Elly toch echt een zij.
Foei NGB. Beter was geweest: ‘dan heeft de burgemeester recht op …’
Ach,
Je bezuinigd een hoop weg uit Helmond, waaronder ons mooie Wijkcentrum in Noord, je vernaggelt de boel op grote schaal, laat een hoop slachtoffers achter en zorgt natuurlijk zelf dat je op stand blijft. Misschien iets voor Wethouder Nathalie v.d. Zanden om er langs een woning te betrekken? Zij allen weten toch precies hoe het moet om leuke dingen voor zich zelf te regelen? Vertrouwen in de politiek? Die moet je achter je laten en nooit meer gaan stemmen, je kunt ze van z’n lang leve dagen nooit (meer) vertrouwen.
Normaal gesproken is een dergelijk bericht totaal oninteressant én behorend tot het privédomein van de persoon in kwestie, maar – in het kader van de Hermesgate – files – wil ik er wel even op wijzen, dat de Zwanenbeemd goed bereikbaar is met het openbaar vervoer: er is namelijk een bushalte Bachlaan waar de lijnen 25 en 461 stoppen. Lijn 25 heeft een halte op Kasteel Traverse en lijn 461 heeft een halte op het Havenplein, beide op loopafstand van de burelen van de Gemeente Helmond, dus perfect bereikbaar met het openbaar vervoer. Of dit eind 2016 ook nog zo is wanneer de nieuwe dienstregelingen van de bussen van Hermes voor een periode van 10 jaar ingaan op basis van de concessie na de aanbestedingsprocedure voor het busvervoer in zuidoost Brabant en dit met instemming van het College van B & W en met instemming van de voltallige Helmondse gemeenteraad is de grote vraag….. Om over de aansluiting met de Intercitytreinen van de Nederlandse Spoorwegen nog niet eens te spreken!
Ik dacht al waarom word, hier in Stiphout geen Asiel centrum geplaatst ???
(Er was een geschikt gebouw ter plaatse !!! )
@Peter van Lieshout op vrijdag 4 maart 2016 om 16:45:
Heel scherp gevonden.
Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat de Burgemeester afhankelijk is van openbaar vervoer.
Burgemeesters zijn inderdaad waarschijnlijk niet aangewezen op het openbaar vervoer, maar heel veel “normale” mensen wel, dus Colleges van B & W dienen hiermee rekening te houden, eventueel onder druk van de democratisch gekozen gemeenteraadsleden. Voor de Helmondse situatie wijs ik op de slechte aansluitingen onderling van stads – en streekbussen van Hermes, de slechte ov – bereikbaarheid van de Elkerliek – ziekenhuizen in Helmond en Deurne en dan heb ik het nog niet eens over de overstapmogelijkheden op NS – Intercitytreinen op het NS – treinstation in Helmond.
Met lijn 25 gingen we vroeger naar Veghel laatst kwam ik er achter dat dat niet meer gaat sinds Hermes de boel regelt. Ook naar Deurne met de bus zit er niet meer in geschrapt want er rijden wel eens treinen(niet altijd ongeluk of zo) nu maar thuis blijven.
@Peter van Lieshout op zondag 6 maart 2016 om 10:01:
Het openbaar vervoer in Helmond en eigenlijk in heel Brabant biedt inderdaad veel ruimte voor verbetering. Heb hier ook al meer dan eens iets over gezegd in mijn columns op de weblog (ik ben écht geen fan van het huidige OV, maar er wel op aangewezen). Ook in de raad is het behandeld. Het enige probleem is dat het niet de Helmondse gemeenteraad of het College van B & W is die hier 100% zeggenschap over heeft, maar de provincie… Zie onderstaande link.
http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers-op-thema/verkeer-en-vervoer/openbaar-vervoer/bussen/aanbesteding-openbaar-vervoer-zuidoost-brabant.aspx
OV hadden ze beter kunnen decentraliseren misschien…
Naar aanleiding van de reactie van Thomas Tuerlings:
Ik ben nu al langer dan twee jaar bezig om het ov in en rond Helmond op de agenda te zetten met als doel het ov te behouden en te verbeteren – met kleine successen overigens- richting de Commissie Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer, richting Gedeputeerde Staten en Provinciale Staten van de provincie Noord Brabant – ik verwijs op mijn beurt naar het Plan van Eisen van de provincie, de binnengekomen reacties daarop en de reacties daar weer op van de provincie – en richting fracties vertegenwoordigd in de gemeenteraad van Helmond.
In tegenstelling tot de mening van Thomas Tuerlings ben ik van niet van mening, dat gemeente en gemeenteraad geen zeggenschap hebben over het ov. Ik ben namelijk niet overtuigd van de goede wil van de gemeente Helmond (en dat geldt ook voor de provincie Noord Brabant en vervoerder Hermes). Integendeel!
De gemeenteraad heeft nog nooit iets gezegd over het ov. Maar niks zeggen is ook iets zeggen…..
De provincie heeft al enige tijd geleden twee van mijn e – mails op internet gezet met de titels “Heeft het openbaar vervoer in en rond Helmond nog wel een toekomst? en “Hermesgate in Brabant”. Om een indruk te krijgen van wat er werkelijk speelt verwijs ik daarnaar en dan ook in samenhang met het Plan van Eisen, de reacties in de inspraakprocedure en de reactie van de provincie.
Het ov – dossier dat ik ondertussen heb samengesteld draagt niet voor niks de naam de “Hermesgate – files”!
Ik vind, dat de gemeente en de provincie die slachtofferrol – We hebben geen geld. We moeten bezuinigen op het openbaar vervoer – maar eens los moeten laten, omdat:
– ov – reizigers voor hun reis via hun ov – chipkaart betalen;
– het ov een nutsvoorziening is of een basisvoorziening die vergelijkbaar is met de eerstelijns gezondheidszorg;
– het ov niet als doel heeft om WINST te maken;
en
– “last but not least” winst op rendabele buslijnen gebruikt dient te worden om niet – rendabele buslijnen in stand te houden al was het maar op sociale c.q. maatschappelijke gronden.
Omdat we zelf niet adequaat modereerde, laten we de ov-discussie hier doorgaan.
Ter info voor wie het betreft én wil weten, er was altijd de mogelijk geweest om een Helmondse gastblog hierover te schrijven. Zodoende kon een ieder het lezen en hun mening kunnen geven. Of dat er nog van komt: we zullen het zien…. Tip: mail ons eerst in plusminus 50 woorden waarover je je gastblog wilt schrijven.
De woordvoering van de gemeente liet ons weten een foutje te hebben gemaakt. De burgemeester is wel in de buurt Zwanenbeemd, maar niet in de straat Zwanenbeemd komen wonen.
Zo zie je maar, dat de gemeente Helmond óók fouten kan maken, maar dat wisten we al langer! De bushaltes van lijn 25 en 461 staan overigens nog steeds op dezelfde plaats, dus het centrum van Helmond en het NS – station van Helmond – om over te kunnen stappen op de Intercitytreinen van de Nederlandse Spoorwegen – zijn nog steeds – of beter gezegd nog wel – bereikbaar met het openbaar vervoer.
Ze woont er nog niet eens en heeft al ongeveer een jaar lang bonje met haar
nieuwe buren over een hekwerk dat er al ongeveer 30 jaar stond wat, ze heeft
laten afbreken en een muur heeft laten plaatsen, waar ze ook nog eens haar
buren gedeeltelijk voor wilde laten betalen.
Aanstaande maandag moet zij over haar handelswijze weer uitleg geven aan
de Gemeenteraad.