De Ruit in De Brem en EenVandaag
Michiel van Geel reageerde zojuist bij het gedicht van Lucy over De Ruit (over het feit dat de Tweede Kamer die avond tegen De Ruit stemde). Wij vinden dat zijn bijdrage een apart topic verdient, dus plaatsten we zijn hele reactie hier:
Voor iedereen die door de bomen het bos niet meer ziet: Morgen, woensdag 17 februari om 20:00 is er in wijkhuis De Brem in Rijpelberg een informatie/debatavond in het kader van de provinciale staten. Centraal tijdens deze avond staat het proces rondom “De Ruit”. Hoe is die besluitvorming tot stand gekomen? Wat is er gedaan met de conclusies uit rapporten? En met de input vanuit klankborden en milieuorganisaties? Is dit plan nou eigenlijk een provinciale weg of hoort het bij het hoofdwegennet?
.
De meeste lijsttrekkers van provinciale state zullen aanwezig zijn en e.e.a. zal vastgelegd worden door EenVandaag. Ook de indieners van de motie in de Tweede Kamer zullen er zijn alsmede enkele vertegenwoordigers van belangenorganisaties. Hoofdrolspeler Ruud van Heugten heeft laten weten helaas verhinderd te zijn.
13 reacties:
Lijkt mij nou niet zo’n zinnige nazit om alles te gaan nabespreken nadat de Tweede kamer het een paar maanden geleden al heeft weggestemd.
aanvang is om 19 uur 30 en niet om 20.00 uur
@Jan op dinsdag 17 februari 2015 om 13:20:
Jan, dan zit je goed fout. De kamer heeft niets weggestemd. Kan ze ook niet want is bevoegdheid van de provincie en de nieuwe staten beslissen hierover.
@martin van Hees op dinsdag 17 februari 2015 om 14:01:
Weer wat geleerd. Ik dacht dat de subsidie niet meer kwam en daarom ook geen Ruit. Maar het hele Ruit-verhaal begint dus weer opnieuw als ik het goed begrijp.
Het enige dat de Tweede Kamer heeft gedaan is een motie aangenomen dat de minister het geld moet bestemmen om de A67 eerst aan te pakken. De minister heeft ondertussen in een brief laten weten De Ruit toch als de beste oplossing te zien. Het is een beetje zoals een pand dat een hele tijd in de fik heeft gestaan. Als je de nasmeulende puinhoop niet goed koelt en nat houdt, dan kan het vuur zomaar weer oplaaien.
Maar belangrijker is dat er lering wordt getrokken uit het proces zoals dat tot nu toe verlopen is. Analyseren hoe het kan dat een project dat zo veel geld kost en waar de businesscase kennelijk genoeg van rammelt dat tegenstanders er gaten in kunnen schieten toch zo lang op de politieke agenda blijft staan. Hoe het kan dat mensen en organisaties die via klankborden in het proces betrokken zijn geweest zich niet gehoord voelen. Hoe het kan dat allerlei varianten die beloofd zijn (onder andere ondertunneling) achteraf zo gemakkelijk weer geschrapt worden onder het motto “geen geld” terwijl dat dan ook van tevoren wel duidelijk moet zijn geweest.
Vanavond gaat het dus om vertrouwen en geloofwaardigheid. Er is iets uit te leggen en ik denk dat het goed is als er zoveel mogelijk mensen de politiek willen confronteren met de gemaakte keuzes en hoe zij dat hebben ervaren als burgers. Die “nazit” kan dus wel heel erg nuttig zijn, omdat je laat merken dat er wel degelijk rekening gehouden moet worden met de kiezers.
” Die “nazit” kan dus wel heel erg nuttig zijn, omdat je laat merken dat er wel degelijk rekening gehouden moet worden met de kiezers. ”
Tuutuutuut met de groeten van Ruud
@Stapper
Ik heb een sterk vermoeden dat Ruud flink de mantel uitgeveegd gaat worden in de uitzending van EenVandaag op 8 maart. Dat zou mooi zijn, want uiteindelijk mag van een bestuurder verwacht worden dat deze zich bij de feiten houdt en die ook leidend laat zijn voor projecten.
Sterker gesteld: Of je nu op gemeente, provinciaal of landelijk niveau kijkt, bestuurders zitten er om uit te voeren, volksvertegenwoordigers om kaders te stellen en evt regelgeving goed te keuren. Situaties waarbij burgers en volksvertegenwoordigers pas hun zegje mogen doen als eigenlijk al alles afgekaart is zijn dan ook onwenselijk en ondermijning van de democratie. Dan ligt het primaat van de macht immers bij de ambtenaren en bestuurders en niet meer bij het volk.
Daar zie je het overigens ook steeds mis gaan bij de decentralisaties. Het is allemaal goed bedoeld ongetwijfeld, maar er wordt al een richting gekozen en voorbereidend werk gedaan terwijl raadsleden geen onderling debat hebben gehad over hoe e.e.a. ingericht moet worden. Dan kan er hoogstens nog een beetje bijgestuurd worden en dat is niet zuiver. Wat het college in Helmond beginspraak noemt zou dus voor de gemeenteraad sowieso standaard procedure moeten zijn.
Gelukkig hebben flink wat partijen de hele gang van zaken afgekeurd en gewezen op alternatieven zoals verbreding A67, openbaar vervoer verbeteren, fietsplannen en slimme oplossingen zoals vrachtwagens die in een terintje rijden. Verder kunnen knelpunten zoals rotondes aangepakt worden. Volgens mijn oartij de ChristenUnie is de Ruit niet nodig, en er hoeft ook geen verbreding van de N279 te komen. CDA, PVV en VVD bijven wel voor de Ruit en vonden de procedure tot nu toe goed! Op 18 maart is er iets te kiezen!
@ Lodewijk
Dus die zgn slimme oplossing gaat niet werken want dan kunnen/rijden er veel minder vrachtwagens per minuut over zelfde stukje snelweg.
Volgens mijn dagelijkse ervaring rijden de vrachtwagens op de A67 al in een treintje maar dan nog eens bumper op bumper !!
Handhaven op dat gevaarlijk rijgedrag zou zeker voorkomen dat er zoals elke ochtend weer enkele vrachtwagens op elkaar zijn geschoven.
@ Michiel volgens mij heeft burger JUIST dmv allerlei belangengroeperingen op voorhand al bij de ontwerpplannen (adviesgroep en stuurgroep Brainport Oost) gezeten de afgelopen jaar/jaren, dus ik vind het wel erg simpel om te stellen dat burger pas aan het eind kon kiezen.
Ik noem maar enkele namen als ik verslagen mag lezen SRE, Colleges B&W van diverse dorpen/steden, diverse personen namens; ZLTO en de Brabantse Milieu Federatie, ook Natuurmonumenten, TOP Brabant, Stichting Natuurgebied Brabant, Stichting Middengebied enzovoort.
De hierboven aangekondigde uitzending over De Ruit in Dossier EenVandaag gisteravond op NPO 2:
Of kijk het hier.
@karel
Inspraak is pas inspraak als er ook iets mee gedaan wordt. Anders is het slechts een oefening in futiliteit. Zoals ook in de uitzending is weergegeven, er zijn allerlei toezeggingen en beloften gedaan die vervolgens allemaal gesneuveld zijn met het argument “Er is geen geld voor”. Dat, en het selectief shoppen in rapporten en feiten, zorgt ervoor dat het vertrouwen in het project Ruit tot het nulpunt is gedaald. Er is hier sprake van eenzelfde dadendrang als bij de Nord-Zuid lijn in A’dam, hoogstwaarschijnlijk ook met dezelfde toekomstige budgetoverschijdingen. Dan storten we dus alle Essentgelden in een bodemloze put, die niet op gaat brengen wat geprojecteerd is en die de provincie tot in lengte van dagen gaat moeten onderhouden. Geef mijn portie maar aan Fikkie.
Wel prettig zo’n filmpje, dat maakt mij een stuk duidelijker waar “De Ruit” en de problemen over gaan. Die Ruud van Heugten is niet te benijden, zelfs een grappige carnavalstweet wordt erbij gehaald.
Einde van de Ruit?
Gedeputeerde Ruud van Heugten stopt met politiek
DEN BOSCH – CDA’er Ruud van Heugten stopt met politiek. Woensdagavond liet de geboren Helmonder weten niet beschikbaar te zijn voor het nieuwe college van Gedeputeerde Staten van Brabant. Het is nog niet duidelijk wat Van Heugten nu gaat doen.
Sinds 2009 was Ruud van Heugten lid van Gedeputeerde Staten. Hij was een groot voorstander van de Ruit bij Eindhoven en heeft zich hard gemaakt voor de aanleg hiervan. In september liet Van Heugten al weten niet mee te doen aan de Statenverkiezingen.
Van Heugten is onder meer wethouder in Helmond geweest en hij heeft drie jaar voor het CDA in de Tweede Kamer gezeten.
via http://www.omroepbrabant.nl/?news/2275761183/Gedeputeerde+Ruud+van+Heugten+stopt+met+politiek.aspx