Helder Helmond koestert Zwarte Piet
Middels het onderstaand persbericht laat Helder Helmond weten dat zij het “op zijn zachtst gezegd héél erg jammer” zouden vinden als de Zwarte Pieten tijdens het Sinterklaasfeest ook uit onze stad zouden verdwijnen.
Kees Gruyters maakte vorig jaar onder meer de bijgaande foto in Het Kasteel van Sinterklaas.
Helder Helmond koestert Zwarte Piet. En dat koesteren van Zwarte Piet willen wij heel graag delen met de inwoners van Helmond. Helmond is dit jaar al 15 jaar dé Sinterklaasstad van Nederland. Want sinds 2005 logeert onze Goedheiligman al jaarlijks 3 weken in het mooiste kasteel van Nederland; het kasteel van Helmond. En natuurlijk met zijn pieten! Zijn Zwarte Pieten.
Het Sinterklaasfeest bestaat al sinds ongeveer 1200, dus al meer dan 800 jaar. Tussen 1750 en 1850 kwam (donkere) ‘Piet’ erbij. En vanaf 1850, al 170 jaar, kennen we het sinterklaasfeest min of meer in de huidige vorm met een donkere knecht, die er waarschijnlijk al jaren daarvoor ook al was. Zeker is dat al in 1895 sprake was van Zwarte Piet, dit jaar dus precies 125 jaar; Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog maakten onze Canadese bevrijders er een waar volksfeest van met heel veel zwarte Pieten. Maar zwarte Piet is geen racisme. Sterker nog hij is bedacht als anti-slavernij-actie. Jan Schenkman schreef in 1850 het prentenboekje ‘Sint Nikolaas en zijn knecht’. Schenkman was lid van de ‘Maatschappij tot Nut van het Algemeen’, een club die tegen de slavernij was (die 13 jaar later in 1863 werd afgeschaft). En ‘knecht’ was een ere-titel, denk maar aan schildersknecht, bakkersknecht, enz. Knecht van een bisschop was natuurlijk helemaal een grote eer!
Het is daarom zo jammer dat sinds 7 jaar nu Zwarte Piet geheel ten onrechte in diskrediet wordt gebracht. Helder Helmond is dan ook heel erg bang dat Zwarte Piet ook uit Helmond zal verdwijnen. En dat zouden wij op zijn zachtst gezegd héél erg jammer vinden. En daarom koestert Helder Helmond Zwarte Piet. En dat koesteren van zwarte piet willen wij graag delen met alle inwoners van Helmond.
Michael Rieter, Martijn Rieter, Alexandra Koolen, René van de Westerlo & Louis van de Werff.
In een reactie hieronder staat een update.
166 reacties:
Ik moet nog zien dat dat feestje doorgaat.
Aldus de WITTE leden van Helder Helmond!
Eindelijk een partij die het begrijpt en zich niet gek laat maken door de linkse deugers
“Maar zwarte Piet is geen racisme. Sterker nog hij is bedacht als anti-slavernij-actie.”
Ondertussen op internet:
Hey Jules, meelopert!! Heb jij vroeger geen sinterklaas gevierd. Hou op zeg!
Die asielzoeker die daar mee begonnen is, moet die hier nou de dienst gaan uitmaken? Ik dacht t nie!! Skup onder zun kont ken die krijgen. Flikker op met die onzin!!
Kan hiermee niet gewoon even gewacht worden tot november?. Het is net juli, doe even normaal. Ik ben ook voor zwartepiet, maar het is niet belangrijk.
Koesteren mag, maar aanpassen aan het huidige denken is beter
Als alles andersom zou zijn, dus ik (blank, wit, wat geef ik erom) zou naar Afrika gaan en daar zouden ze een zwarte sinterklaas hebben en een witte knecht, en al meer dan 100 jaar zou dit zo gevierd worden wat zou ik daar dan van vinden?
Nou? HELEMAAL NIKS, lekker doorgaan. Leven en laten leven, zoooo moeilijk tegenwoordig, alles MOET onder een vergrootglas.
Mooi zo vooral doorgaan👍
Goedzo, gewoon alle maatschappelijke veranderingen en inzichten negeren. Onbegrijpelijk dat er zo weinig gevoel is voor vooruitgang. Ik ga me weer lekker onttrekken aan die hele discussie. Domme mensen zijn nou eenmaal niet te genezen.
Geen Kasteel van Sinterklaas zonder zijn Zwarte Pieten 👍
Onze traditie en zal ok zo blijve zeker in helmond.. met zn flauwekul
Goed zo Helmond dat jullie niet als makke schapen achter deze waanzin aanlopen 💪🏿👊🏿
Het moet gewoon zo blijven, Zwarte Piet is nu eenmaal Zwarte Piet.
Waarom moet dat zo nodig veranderd worden. Dat gezeik. Daar wordt ik klotsmisselijk van!
Sinds kort moet ook ineens de geschiedenis gewijzigd worden, omdat mensen er moeite mee hebben. Slavernij en zo meer. Piet was een knecht en geen slaaf.
Waarom zou ik me moeten bemoeien met het verleden van de anderskleurigen?
Er zijn in hun landen ook dingen gebeurd die niet door de beugel kunnen.
Daar moei ik me toch ook niet mee!!
Mooi zo zwarte Piet rules hoort bij onze traditie van sinterklaas wie t niet respecteren kan pech gehad
Mooi zo , is een traditie daar moeten ze afblijven!!!
Niks mooier dan de kleintje blij te maken😍
Hou vast aan de tradities , zwarte piet moet blijven , en wie het niet aanstaat , doei
Ik denk dat er dit jaar een mix te zien is van traditionele Pieten en Roetveeg Pieten in Helmond.
Het woordje ‘koestert’ staat namelijk tussen haakjes 😉
Ik denk dat ze het langzaam gaan afbouwen.
Ben benieuwd naar het volgende nieuwsitem.
Fijn dat ze nog steeds over het uiterlijk van Piet nadenken.
Als het aan de mensen had gelegen die alle verandering willen tegenhouden dan hadden we nu nog slavernij, mochten homo’s niet trouwen, mochten transgenders geen gendertransitie en zouden vrouwen niet mogen stemmen.
Het is maar goed dat “wij” ons steeds maar aanpassen! Stilstand is achteruitgang. En wat “kost” het ons nou echt als we het uiterlijk van zwarte piet aanpassen?
Er veranderd niets aan dit fantastische volksfeest
Mooi zo goed bezig en zo houden
@Ivo van Rossum op woensdag 1 juli 2020 om 12:10:
>>>Als het aan de mensen had gelegen die alle verandering willen tegenhouden dan hadden we nu nog slavernij, mochten homo’s niet trouwen, mochten transgenders geen gendertransitie en zouden vrouwen niet mogen stemmen.<<<
Nogal kort door de bocht vind ik.
Moeten Nederlanders zich dan aan alles aanpassen? Zonder er tegen in te gaan? Kunnen andere mensen zich ook niet een keer aanpassen? Moet alles eenrichting verkeer zijn? Stoppen met alles tradities omdat een groepje dat wil?
Op iedere slak zout leggen? Alle geschiedenis boeken verbranden?
Wat wil je?
@Twanneman op woensdag 1 juli 2020 om 13:04:
ben het helemaal met je eens Twanneman. Die Ivo heeft geen plank, maar een deur voor de kop. Zwarte Piet heeft niets te maken met al de zaken die die Ivo even opsomt. Geklets in de ruimte en dat is het grote probleem. Zwetsen en elkaar napraten, dat is papegaai-gedrag!
@Ivo van Rossum op woensdag 1 juli 2020 om 12:10:
Als toevoeging op Twanneman : Zwarte Piet heeft NIETS met slavernij te maken
De voornamelijk linkse media zijn grotendeels schuld aan deze discussie, door mensen als Akwasi een podium te geven. Hij legt onterecht de link tussen Zwarte Piet en slavernij. Nog lachwekkender feit is dat Akwasi’s voorouders rijk zijn geworden door slaven te verkopen.
Nee, laat al die getinte Kickout fans eerst maar eens kijken naar de misstanden in de landen waar hun roots liggen, dat zijn veel grotere problemen dan onze Zwarte Piet traditie !
En de blanke, veelal linkse rakkers, hou op met je geknuffel en ben trots op onze tradities. Je zou als blanke eens moeten proberen een traditie te laten verdwijnen in een van oorsprong gekleurd land, denk dat je kopke zo rolt !
Terwijl het eigenlijk geen enkel verschil zou maken voor dit feest, wanneer de pieten voortaan roetvegen zouden hebben. Het is nog logisch ook! Ons land heeft prachtige tradities die ook kunnen veranderen door de jaren heen. We zijn toe aan deze verandering, einde discussie. Het is nooit goed geregeld voor iedereen, maar ik denk dat we hierdoor stappen zetten, in de goede richting, zonder een fantastisch feest af te schaffen! 🧡
@Jan op woensdag 1 juli 2020 om 14:11:
De reden dat deze zinloze discussie ieder jaar zo kort door de bocht gevoerd wordt is dat er altijd weer dat gemekker over ‘de voornamelijk linkse media’ aangehaald wordt. Wat een onzin. Dat corpsbal Rutte twee weken geleden zegt dat zijn zienswijze over Zwarte Piet veranderd is, hoor je nergens terug in opmerkingen over ‘rechtse politici’. Het lijkt verdomme Trump wel met zijn gejank over linkse media. Vergelijk het inhoudelijke niveau eens van de Volkskrant met de Telegraaf. Inhoud versus sensatie. Feiten versus onderbuikgevoel.
Als Zwarte Piet verdwijnt (ik hoop zelf absoluut van niet!) mogen van mij ook alle PVV’ers en FvD’ers met hun complottheorieën over ‘linkse media’ terug naar hun eigen land (de kleuterschool).
Zwarte piet is racisme
Sjongejongejonge, hartje zomer en dan dat gedoe over zwarte piet! Wanneer houdt dat eens op?
@Bilal Sayilir op woensdag 1 juli 2020 om 16:22:
je weet gewoon niet wat racisme is. Dat is jullie denkwijze. Ik bemoei me toch ook niet met jouw cultuur, waar ik van denk dat ene Erdogan de boventoon-smoel voert!
Tja … je was geen racist en je bent geen racist … je hebt daar heel goed over nagedacht. Je hebt nooit racistische gedachten gehad bij Zwarte Piet … Piet was zwart omdat hij door de schoorsteen kwam … dat kwam door de roet. Had niets met huidskleur te maken tenminste die link heb jij nooit gelegd. En Zwarte Piet een knecht ? Zelf ben je ook levenslang in loondienst voor een klein salarisje en als huurslaaf betaal je daarvan de hoofdprijs aan de corporatie die je hebt opgericht en waar je buiten bent gezet. En als je dan nu omwille van de veelgevraagde empathie (!?) besluit om Zwarte Piet dan maar in te ruilen ? Lijkt het dan warempel niet juist of je wel een racist was.Moeilijk hoor.
Als kind was ik eens bang voor een strijkplank in mijn slaapkamer. In de schemering zag ik in de schaduw ervan een heks. Mijn vader deed het licht aan om te laten zien dat het toch echt maar een strijkplank was. Maar zodra het licht weer uitging, zag ik toch echt een heks. Uiteindelijk heeft mijn vader de strijkplank anders neergezet en kon ik rustig slapen.
Met Zwarte P. is het net zoiets. In het licht van de Nederlandse cultuur heeft hij niks met racisme te maken, maar als anderen het er toch in zien, waarom zouden we niet iets veranderen om dat beeld weg te nemen? Juist omdat het Sinterklaasfeest niet om de kleur van P. en S. draait (maar om de cadeautjes) is een ander kleurtje toch niet te veel gevraagd?
Het Sinterklaasfeest weer leuk maken voor iedereen heeft niets te maken met tradities overboord zetten of zwichten voor bemoeienis van buitenaf. Je laat ermee zien dat de mening van de ander ertoe doet, ook als je het met die ander niet eens bent.
Zwarte Piet is passé. Tradities veranderen altijd. Als men daar stug aan vashoudt is men een zuurpruim.
Sander Lam:Je laat ermee zien dat de mening van de ander ertoe doet, ook als je het met die ander niet eens bent.
Er worden mijns inziens mij de laatste tijd veel te veel meningen opgedrongen. Ik moet blijkbaar gaan denken als anderen. Mooi niet. Mijn denken is van mij en blijft van mij! En kom niet met racisme, want ik ben helemaal geen racist. In tegendeel zou ik zeggen. Ik ben al mijn hele leven voor een buitenlander aangezien!
Zwarte Piet moet zwart blijven. Mocht verandering afgedwongen worden, zoals in Hoek van Holland geprobeerd is, intrekken van subsidie, houd dan maar een collecte. Weet zeker dat de Helmonders graag in de buidel tasten voor zwarte piet.
Gewoon laten zoals het hoort. Alleen de grote ( volwassen) mensen maken er een racisme kwestie van. Denk je nu echt dat kinderen zo denken. Laat het een kinderfeest blijven.
Zo is het s.w. Alles wordt ons opgedrongen, het heeft voor mij persoonlijk niets te maken met het feit dat Piet perse zwart moet zijn, maar waar ik me mateloos aan stoor is dat alles wordt opgedrongen op een achterbakse en laffe manier, jaren geleden door een paar wietrokende en pillen slikkende steun trekkers in gang gezet, een stel krakers, klaplopers.
En dan komen die achterlijke ambtenaren met een lul verhaal, sommige dan, dat we mee moeten met de tijd. EEN ECHTE NEDERLANDER PIKT DIT NIET, HET IS ONS FEESTJE, ONZE TRADITIE. Zo, ik ben er klaar mee.
@s.w. op woensdag 1 juli 2020 om 18:44:
Heb je behalve mijn laatste zin ook mijn eerste alinea gelezen?
Mijn vader deelde mijn kijk op de zaak niet, maar hield er wel rekening mee. Zo kwam hij tot een oplossing waar we allebei vrede mee hadden.
Heb ik hem daarmee een mening opgedrongen?
@Sander Lam op woensdag 1 juli 2020 om 23:12:
sorry, in plaats van plank/deur bedoelde ik strijkplank. Maar wat heeft dat met Zwarte Piet te maken. Ik zal de zaak verder maar met rust laten, want er zijn nu eenmaal mensen voor en er zijn mensen tegen. En dat heeft wel met Zwarte Piet te maken.
My two cents, eenmalig en alleen omdat het mij te gek is dat nu al op 1 juli met het gezeur begonnen wordt dat nooit tot een eind zal komen, behalve als beide kampen wat water in de wijn doen:
Degenen waar het bij dit kinderfeest omgaat zullen er geen moeite mee hebben dat een piet rood, groen, blauw, … (en dus ook zwart of wit) kàn zijn, of met bloemetjes of vlindertjes of … op het gezicht. Het kan een gevarieerd en leuk schouwspel worden.
Het lijkt me dat je dan strikt genomen zou moeten spreken van een rode, groene of blauwe piet of bloemetjespiet, dus zonder hoofdletters. Maar dan kom je in de knoop met het ingeburgerde Hoofdpiet of Schimmelpiet, of …
Eh, pardon: de Paardenpiet bedoel ik natuurlijk, ook al is er maar 1 paard.
Door zo’n diversiteit hoef je ook geen onbegrijpelijk verhaal over een schoorsteen op te hangen. Het laatste dat we moeten willen is immers zo’n ongewassen roetveegpiet of Roetveegpiet: immers pedagogisch totaal onverantwoord.
Sinterklaas heeft helpers, daar is toch niets mis mee? Het zou te gek zijn om die aandeelhouders of werknemers te noemen en ondergeschikten of hulpjes zal ook wel op bezwaren stuiten. Helpers heeft het nadeel dat er tegenwoordig ook helpsters zijn. Een knecht of hulp kent geen vrouwelijke vorm en lijkt mij prima.
Ik hoor ook wel eens zeggen dat kinderen bij een andere kleur dan zwart gemakkelijk oom Bas of buurvrouw Elise zouden herkennen. Ik geloof daar niet in of dat komt dan door een slecht rollenspel en/of pas op een leeftijd dat ze alleen nog in Sinterklaas zeggen te geloven vanwege de cadeaus…
Helder Helmond moet zich diep gaan schamen. Zelfs hun verhaaltje gaat mank. Kennelijk zijn jullie er niet voor alle helmonders
Ik word hier zo schijtziek van, van die hele zwarte pieten discussie. Laat het blijven zoals het altijd is geweest, nooit maar dan ook nooit gezeik over geweest, en de laatste jaren niks anders dan dat, en het word ieder jaar eerder die discussie, nu is het al vanaf juni aan de gang, de zomervakantie moet nog beginnen.
Zwarte piet weg , you can`t always get what you want zoals de Stones zongen .Ik zie ook liever geen zwarte die overvallen plegen wanneer word daar dan meegestopt als tegenprestatie.
Gaaaan we weer!!🤦🏽♀️😩 om een KINDERFEEST….mensen hebben echt niks te doen….🤪
@Toverdaas op donderdag 2 juli 2020 om 04:30:
Goed gezegd. Wat het beeld bij kinderen betreft: ik heb eens een filmpje gezien van een kleuterjuf die een verhaaltje vertelde over Sinterklaas. Terwijl ze dat deed, verkleedde ze zich voor de ogen van de kinderen als Sinterklaas.
Toen vroeg ze “Waar is de juf gebleven?” De kinderen wisten het niet, kwamen met theorieën. “De klas uit gelopen.” (Juf/Sinterklaas wees erop dat de deur al die tijd niet open was gegaan.) “Door het raam naar buiten geklommen.” (Juf/Sinterklaas wees erop dat het raam dicht was.)
Vervolgens deed ze al pratend haar vermomming weer af. De kinderen reageerden dolenthousiast. “Juf, Sinterklaas is net geweest!”
Mensen hebben weleens een vertekend beeld van de werkelijkheid. Daar kun je maar het beste een beetje pragmatisch mee omgaan.
Zo zie ik het. Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Michael Rieter, als je nou toch weet – en dat weet je inmiddels toch wel – dat er zoveel mensen zijn die er last van ondervinden dat Piet zwart is, dat ze het als pijnlijk ervaren, waarom zou je dan zo halsstarrig vast willen houden aan Zwarte Piet? Welk genoegen schep je daarin? Waar ben je bang voor? Er gaat echt geen traditie verloren als Piet niet meer zwart is. De politiek is er toch om bruggen te bouwen, niet om forten te versterken. Michael, matje, kom op zeg. Ruil je hardvochtigheid op dit punt in voor hartelijkheid. Laat iedereen aanschuiven. En het argument dat ik in Helmond weleens heb gehoord, dat Zwarte Piet nou eenmaal zwart moet zijn, omdat hij Zwarte Piet heet, is echt niet houdbaar. Het woord ‘groenten’ zou aangeven dat groenten altijd groen moeten zijn. Maar denk eens aan rode bieten, aan rodekool, aan radijsjes, aan rode paprika. Michael, wees niet kleinzielig, maar ruimhartig.
Hoe moe kan je worden van alle berichten dezer dagen in de kranten en op de televisie. Eerst kwam Corona. Waarvan ik niet zal zeggen dat het een griepje is. Een familielid van me is er aan overleden. Maar hoeveel mensen zijn nu ondertussen zo angstig gemaakt en hebben er smetvrees aan overgehouden? En dan mogen de mensen die ziek worden van eenzaamheid zeker niet vergeten worden. Blijf vooral ver van elkaar vandaan en knuffel niemand. En toen kwam het racisme ineens iedere dag overal in het nieuws erbij. Alle humor en satire wordt nu onder de loep genomen. Elke verouderde serie waar in een racistisch element zat wordt van YouTube verwijderd. Het moet niet gekker worden.
Racisme is absoluut verkeerd. Maar niet alleen BLM mensen hebben daar mee te maken.
Maar zet je schouders er eens onder en maak zelf wat van je leven. Door alsmaar te lopen schreeuwen en janken dat je je achtergesteld voelt lost echt niets op.
Dat moesten mijn voorvaderen ook. Als Hugenoten werden ze door de Fransen massaal vermoord en miljoenen zijn Frankrijk moeten ontvluchten. Jeetje ik denk dat ik me eens bij Macron ga melden voor een schadevergoeding omdat ik het er nu nog moeilijk mee heb.
En nu wederom in juli begint het weer over zwarte Piet. Ga verdorie eens kijken op de Antillen hoe daar de zwarte Pieten hun bruine gezicht pikzwart maken. En niemand heeft daar een probleem mee. Dolle pret hebben ze met z’n allen.
De media spelen een grote rol in mensen van allerlei pluimage tegen elkaar op te zetten. Iedere dag weer!
Ik zou zeggen gun iedereen zijn eigen feest, ben eens wat aardiger tegen elkaar en zoek niet overal iets achter. Zet de TV wat vaker uit, dat geeft rust.
Wat ’n nieuws zeg, hebben jullie niks anders dan de mensen tegen elkaar op te zetten
Schaam jullie 🤮🤮🤮
@Wim Daniëls op donderdag 2 juli 2020 om 09:28:
Wat een slap gezever van je Wim.
‘ Welk genoegen schep je daarin? Waar ben je bang voor?’
En dan eindigen met hem kleinzielig te noemen.
Waarom, omdat hij een andere mening en kijk heeft op zaken?
Over bekrompenheid gesproken.
Vriendelijke groenten,
Wim Daniëls, als je nou toch weet – en dat weet je inmiddels nog steeds niet – dat er zoveel mensen zijn die er last van ondervinden dat Zwarte Piet verdwijnt, dat ze het als pijnlijk ervaren, waarom zou je dan zo graag willen opdringen dat Zwarte Piet niet meer mag? Welk genoegen schep je daarin? Ben jij bang voor KOZP? Er gaat echt een inheemse traditie verloren als Piet niet meer zwart is. De politiek is er toch om cultureel erfgoed te bewaken, niet om linkse forten te versterken. Wim, matje, kom op zeg. Ruil je hardvochtigheid op dit punt in voor hartelijkheid. Zorg ervoor dat de meerderheid van de Nederlandse bevolking überháupt wil blijven aanschuiven. En het argument dat ik in Helmond vaak heb gehoord, dat Zwarte Piet nou eenmaal zwart moet zijn, omdat hij Zwarte Piet heet, is houdbaarder dan groenten. Wim, wees niet kleinzielig, maar ruimhartig.
Toch sneu voor nageslacht van de familie Rieter & co. Die kijken over een paar decennia terug en zien dan dat hun familie aan de verkeerde kant van de geschiedenis stond.
Alles moet van de zwarte /gekleurde zure minderheid veranderen geen zwarte piet geen negerzoenen geen moorkoppen etc etc.
Maar laten we eens eerlijk zijn vroeger lieten we hen voor ons werken nu werken wij voor hen.
Want er is toch echt een blanke met een zweep nodig om de (meeste) van die soort aan het werk te krijgen.
Dan nog de criminaliteit 85% van de nederlanders is (kaaskop) 85 % van de gedetineerden heeft een kleur.
Update:
Helmondse Sinterklaascomités kiezen voor Schoorsteenpieten
De Stichting Sinterklaasstad Helmond en de Sinterklaascomités Brandevoort, Brouwhorst, Mierlo-Hout en Stiphout laten het volgende weten:
De Stichting Sinterklaasstad Helmond plaatste op haar website een zeer uitgebreid bericht van de organisatie. Daarin beantwoorden ze de volgende 3 vragen:
1. Is er dit jaar een Kasteel van Sinterklaas?
2. Blijven de pieten in en om het kasteel zwart?
3. Hebben jullie vorig jaar een Hello Kitty-etuitje gevonden in het kasteel?
Deze update kwam tot stand in samenwerking met Weekkrant de Loop,
Wim van den Broek maakte de foto.
@De weblog van Helmond op donderdag 9 juli 2020 om 13:45:
Geen zwarte Piet echt belachelijk! Lekker alle tradities naar de klote laten gaan… sjonge jonge wat een land is dit.
Heel veel succes met alles wat dit jaar “wel” kan! Het was, is en blijft vast geweldig hoe jullie je inzetten voor alle kids! 🍀🍀
Trieste bedoeling😒
Der moest niemand meer komen.
Vind het jammer, want ik dacht dat Het kasteel van Sinterklaas in Helmond juist voor het cultureel erfgoed van nl stond
Intocht Sinterklaas anno 2020?
triest hoor moet gelijk niemand meer komen vieze mee lopers had wel anders verwacht van helmond bah bah
Hoop dat er geen hond op komt dagen !!! Ook scholen moeten er niet heen gaan 😡😡😡😡
Blijft nog maar weinig over van onze tradities,normen en waarden ☹️
Zeer triest!!!
Alleen omdat Die mafkezen hun zin krijgen,
Moeten wij maar eens proberen in een ander land!,
Triest! Hier blijven ze mooi zwart
Zo jammer🙁
helemaal gek zijn ze moet niemand meer naar het kasteel gaan
Te gek voor woorden hoop dat niemand meer komt alles wordt anders voor de Nederlander bah bah
Gelukkig hebben we de foto’s nog……pfffff
Wat ontzettend jammer, Sinterklaas en ZWARTE Piet is niet meer
Kerst gaat ook weg let maar op
@De weblog van Helmond op donderdag 9 juli 2020 om 13:45:
👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻❤️
Trieste bedoeling.
Denk dat de diverse besturen toe zijn aan vernieuwing.
Zwichten voor een groep die alleen uitzijn op onrust zaaien.
Kijk eens goed wie allemaal hierin meelopen? Profiteurs.
Heb je het niet maar je zin hier, ga dan gewoon terug naar je eigen land.
Onze normen en waarden zijn dan niet voor jullie bestemd..
Jammer voor de kinderen, maar alle evenementen boycotten.
Maak er thuis in familiesfeer een leuke avond van .
Wim vd Broek dat zijn de smurfen…
Voor mij helaas geen vrijwilligster meer
Schaf het maar af. Het is te gek voor woorden dat het zover is gekomen. Nog een paar jaar dan mag je hier als Nederlander niets meer.
Zwak verweer, dat is wat ik lees in de update van de Helmondse Sinterklaarcomité’s.
Zwichten dat is wat we doen. Zwichten voor onruststokers en meelopers, die zelf te zwak zijn om de rug recht te maken. Bevalt de Zwarte Piet niet, ga dan ergens anders wonen. Liefst zo ver mogelijk weg, weg van Nederland!
Kapot gemaakt door een klein groepje zeur negers. Mij zul je daar niet meer zien.
Voor een kinderfeest zijn hier heel wat mensen die zich enorm druk maken. Kinderen geven niks om zwart of wit, dus of ze nu zwart zijn of vegen van de schoorsteen hebben kan hen niet schelen. Bovendien komen de pieten door de schoorsteen, logischerwijs hebben ze dan vegen op het gezicht en zijn ze niet egaal zwart. Prima beslissing gemeente Helmond! Alleen de zeurpieten doen hier moeilijk over, kinderen hoor ik niet klagen!
Als iedereen die tegen is lekker thuis blijven, kunnen andere kindjes die misschien jaren misgrepen bij kaartverkoop,lekker genieten
Hoop dat de volwassen Helmonders die tegen zijn, zich netjes zullen gedragen en de kindjes hun feestje gunnen.
Zeker na een bizar jaar als deze, zijn de kindjes wel toe aan een leuk sinterklaas uitje/feestje
Goed bezig 👏🏽👏🏽
In helmond waren ze niet zwart.maar bruin😘👍
En dat om een subsidie maar veilig te stellen, maar dat mag je niet zeggen. Stelletje oplichters daar in het bestuur
Alweer een traditie naar de maan waar eindigt dit.
nu hopen dat ze geen vrijwilligers kunnen krijgen, is het gelijk gedaan
Zo jammer dit! 😡😡
Blij dat me kinderen vorig jaar nog hebben kunnen genieten, nu benieuwd hoelang het nog geloofwaardig en leuk blijft voor hun!
Kermis en Sinterklaas moet door gaan …dat is kinderfeestjes . Echt triest!….Julie zijn ook klein/Jong geweest of nie?….
Top gedaan helmond! Roetveeg boeit toch helemaal niet? Het gaat om de kinderen! Die zien het verschil niet eens of het nou paarse of gele pieten zijn. Het zijn jullie volwassenen racisten die perse zwarte pieten willen, jankerds! Ik zou zeggen doe eens onderzoek waarom het racistisch is! En dan zeggen jullie wel ‘wij bedoelen het niet racistisch’ ja nou dan? wat boeit roetveeg dan? Voor de donkere mensen is dit een top oplossing en voor jullie ook dus niet janken. Jullie kijken alleen naar jullie zelf, maar niet naar de pijn van de mensen die er wel last van hebben, die ieder jaar weer zwarte piet worden genoemd door hun huidskleur. Schaam jullie stelletje racisten
Boycotten die handel 😡
Waardeloos 🤬🤬🤬
En nogmaals voor alle volwassenen die zich weer goed laten kennen; jullie zijn echt lachertjes 😂
Heel Nederland moet zwichten voor een paar randdebielen uit de randstad. In mijn eigen Helmond trappen ze er dus ook in. Dieptriest, schaam je!
Ik ga wel met de kids ergends anders heen dan.
Trieste bedoeling Helmond!
Bestuur van niks. Tis niet eens fijn wonen hier meer.
Hoera!! Nu hopelijk ook een einde aan deze trieste discussie.
Na 10 jaar zeg ik daaaag ik doe niet meer mee. Lex aub doe wat je zei… geen zwarte pieten meer stopt het kasteel…..
Waarom is sinterklaas altijd wit ? , nu we toch veranderen….
Moest gin man meer heen gaan 👊
Hier stop dus hert sinterklaas feest in dit huis bah bah ik doe niet mee hier aan
@Anisa Nana op donderdag 9 juli 2020 om 15:23:
Wellicht moet je dan gewoon in 020 blijven wonen! 🙂
Zeg maar Daaaaggg tege:
Zwarte piet,Houte klompe,
Tulpen,Kerstmis en nog tig andere Nederlandse tradities en ga zo nog mar ff door….en dan mense ook nog zannike over racisme? Of over weet ik wa…
Ik doe zekers wete NIET mee met deze onzin en voed mn kindere met Zwarte Piet… MIJN tradities en MIJN normen en waarden…..
Belachelijk
Heel veel dank voor deze beslissing. Zo fijn dat Helmond met z’n tijd mee gaat. Geen enkel kind zal er een probleem mee hebben en het is zo fijn voor onze donkere medemens. Vooral degene die gepest worden. Het is gewoon niet meer van deze tijd. Het is mooi dat steeds meer steden gaan voor een feest voor alle kinderen. Respect daarvoor.
Ik blijf gewoon zwarte Piet zeggen
weet je wat? Schaf gewoon heel dat feest af, is dat gezeik ook weer uit de wereld.
wat een grenzeloos gezeik. Mensen die Piet zwart willen, hebben mijn voorkeur, de anderen verzieken de sfeer en ook dit thema. Gaat heen en laat de échte Nederlanders en mensen die voorkeur hebben voor Zwarte Piet, met rust!
Ik heb geen enkel respect voor mensen die Zwarte Piet weg willen hebben. Mijn gedachtengoed is van mij. Ik hoef geen respect! Waarom? Nederland is toch een zootje aan het worden!
Dit mist de burgemeester…
Waarom niet gewoon grijs maken, dat is de kleur van as en je blijf als Piet onherkenbaar
Dit is gewoon een geldkwestie ,denken helemaal niet aan kinderen of traditie , vorige jaar al da geflikker om de entree kaartjes …en daarom moeten ze maar lekker meelope met de rest van de meute,ik hoop dat ze dit jaar geen sponsoren en vrijwilligers krijgen om van start te kunnen gaan met zunne flauwekul bahbah
@De weblog van Helmond op donderdag 9 juli 2020 om 13:45:
Ook de slappelingen in het gemeentebestuur van #Helmond knielen voor de deuggekte en slopen #ZwartePiet.
#PVV #Brabant kiest keihard voor ónze tradities en wil géén roetveegonzin maar alléén de enige échte ZWARTE Piet!
Mama/papa dat is helemaal geen roetveegpiet maar dat is de buurvrouw/man of tante/ome.snap je
Ik dacht dat wij een democratisch land waren,waar de meerderheid de regels bepaald, dat is de wet.maar blijkbaar geldt dit niet als er een paar schreeuwers opstaan waar we dan bang voor moeten zijn. Zwarte Piet is er al zo lang ik me kan heugen, en dat is lang, laten we dit om zeep helpen door een angstcultuur te creëren en we naar de pijpen van een heel kleine minderheid dansen. O,ja ook dit nog laten we de kerstman ook maar meteen met de grond gelijk maken want die heeft dwergen in dienst
Lex Coolen heeft aangetoond een meeloper te zijn.
Wat valt die vent mij tegen.
Geen ballen.
Zal Carnaval ook willen afgelasten.
Statement maken Helmond.
Niemand naar het Kasteel maar ook niemand naar de kletsavonden bij Lex zijn vrienden van de Keiebijters.
Kunnen we, als Helmonders, niet een eigen comité beginnen met een feest met Zwarte Pieten. Of zou je voor zo’n vreedzaam evenement geen toestemming krijgen?
Inderdaad sinterklaas is een kinderfeest👏👏👏
Helder Helmond betreurt het besluit dat er in Helmond met onmiddellijke ingang gestopt wordt met Zwarte Piet. Met dit besluit zwichten we voor een aantal actievoerders uit de randstad. Helaas moeten we concluderen dat de angst voor KOZP groter is dan de trots van onze eigen traditie. En de mening van de Helmonder wordt niet naar gevraagd. Helder Helmond had liever een referendum gezien hierover. We maken ons zorgen dat dit gaat doorwerken naar andere feestelijkheden. Want wat is de volgende stap? Geen indiaan of cowboy kostuums bij Carnaval. Helder Helmond zal zich altijd verzetten tegen een betuttelsamenleving.
Dan maar kerst gaan vieren. Zolang dat nog mag van de dictatoriale minderheid.
Volgens mij was er laatst een bericht wat ik ook gedeeld had, dat helmond zwarte Piet zou laten zoals het hoort en traditie is……
Hebben ze zeker commentaar op gehad van die zielige minderheid die heel Nederland naar hun hand wil zetten met hun gezeik…….🤬🤬🤬
STUKJE UIT HET EINDHOVENS DAGBLAD……
Helder Helmond ‘koestert’ Zwarte Piet: ‘Knecht? Dat is een eretitel’
HELMOND – De fractie van Helder Helmond heeft dinsdagavond in een brief de hoop uitgesproken dat er tijdens Sinterklaastijd in Helmond zwarte pieten te zien zullen zijn. ,,Zwarte Piet is geen racisme. Sterker nog: hij is bedacht als anti-slavernij-actie”, zo staat er in het schrijven van de lokale partij.
Bart Hoffman 30-06-20, 20:03
End dat allemaal door die Jeffrey Airfryer… Wat een kansloze vent!
Ik hoop dat er geen mens naar komt kijken. Meelopers en skijtzakken!! Gemeente helmond!
Artikel uit gemeente voorwaarden evenementen subsidie.
Weigeringsgronden
De belangrijkste gronden waarop een evenementensubsidie kan worden geweigerd:
de activiteiten van de aanvrager zijn niet gericht op of komen niet aanwijsbaar ten goede aan de inwoners van de gemeente;
Even controleren voor wie dit geldt?
Zal wel aan mij liggen maar zijn al weken in de ban van Black lives matter… En nu mogen ze dus officieel niet meer Black zijn maar schoorsteenveegpiet kind of mens. Ik zelf zal me voort regenboogje noemen. Bah bah hoe kun je jezelf als organisatie nog serieus nemen als je bezwijkt onder de druk van anderen.
Prima keuze gemeente Helmond 🙂
In een woord SCHANDALIG 😡
Educate yourself please. Tijden veranderen en traditities veranderen. Of zit hier iedereen de hele Kerst braaf op z’n knietjes in de kerk? En met Pasen weer? En ook vasten na carnaval? Dingen veranderen, inzichten veranderen. Get over it zeurpieten. Voor kinderen worden deze Pieten juist toegankelijker en is er een einde aan de discussie gekomen. Kunnen we ons richten op de kinderen met dit kinderfeest.
Lafaards!!!!
Huigelaars!!!!
Berghem kiest voor Piet die zwart is: ‘We wisten het antwoord al’
https://www.ad.nl/oss/berghem-kiest-voor-piet-die-zwart-is-we-wisten-het-antwoord-al~a7d6d53b
@Helder Helmond op donderdag 9 juli 2020 om 18:16:
“Helaas moeten we concluderen dat de angst voor KOZP groter is dan de trots van onze eigen traditie.” Waaruit blijkt dat?
Er komen in de discussie allerlei verschillende argumenten voorbij, dus je kunt niet weten wat de Sinterklaascomités bewogen heeft, anders dan wat ze er zelf over zeggen. En misschien menen ze wel oprecht wat ze zeggen, zou toch kunnen?
Het is nu eenmaal een alledaags gegeven dat mensen oprecht verschillend tegen bepaalde zaken aan kunnen kijken. Meestal heeft iedereen dan een beetje gelijk en een beetje ongelijk. Daar moet je geen halszaak van maken. Met overleg op basis van gelijkwaardigheid kom je veel verder.
De minderheid regeert….bahbah
@Wim van den Broek op donderdag 9 juli 2020 om 14:21:
Die witte puntmutsen wordt ook een probleem…..lijkt teveel op die van de ku kux klan zullen die van kozp gaan roepen…. jammer dat we in een land leven met veelal politici zonder ruggegraat….
Dan wordt ik dit jaar zwarte piet wie doet er mee ?
Weet je wat het is?
Het is de manier waarop dingen gewijzigd worden. Een stelletje relschoppers proberen zaken hier te manipuleren en te sturen. En het ergste….zo’n slappe zak van een Lex Coolen (van ALCO Lettering) gaat hier in mee. Angsthaas.
Wat is het volgende? De Lidl heeft al geen kerstfolder meer maar een feestfolder. Wat komt hierna?
Over een paar jaar moeten we allemaal Halal vlees eten, lopen we met een hoofddoek, etc, etc.
Het gaat echt fout in Nederland!
Wat een angsthazen….. durven geen eigen mening te hebben! Bah wat laten ze zich toch weer ompraten door de minderheid!!
Geef de pestkoppen maar weer hun zin, dat zal helpen…. NOT ! Zo zal dat idiote pestgedrag nooit ophouden. Wat is het volgende onderwerp ? Krullen in je haar ?
Kunnen beter zeggen dat hij dood is door corona zijn ze er meteen vanaf dwazen hier in Nederland overal geven ze aan toe
Waardeloos alles word ons ontnomen
@Hanneke Jacobs op vrijdag 10 juli 2020 om 05:05:
nee, niet krullen, maar nu beginnen ze weer te zeiken over de gapers bij de drogist. Ik word er niet goed van!
De afbraak van Nederland wordt nog verder in gang gezet en dat hebben we te danken aan een héél vervelend stel snotneuzen die Nederland ooit hebben uitgezocht, omdat het een land is waar alles mocht.
Alles mocht, nee nu niet meer. Nog even en wij zitten allemaal achter prikkeldraad.
Diep triest waar moet dat heen nu sinterklaas straks kerst enz
Schandalig dat Helmond buigt voor dat veelal getint, of met van die vieze dreadlocks tuig uit de Randstad. Gek hé dat er steeds meer echte Nederlanders een gruwelijke hekel krijgen aan onze zogenaamde Nederlanders van niet westerse afkomst. Ik heb nooit in slaven gehandeld en alle zwarte mensen hier in Nederland hebben nog nooit katoen geplukt, dus kappen met die onzin en laat ons Nederlanders gewoon onze tradities behouden!!! Iedereen die mij nu een racist noemt, prima. Je mag zeggen en vinden over mij wat je wilt, nog wel tenminste………het land gaat naar de klote!’
Dag ………….?
Schaf meteen alles maar af, pasen, pinksteren, hemelvaart, kerst etc. etc.
Dat scheelt weer een hoop discussies en over een jaar of 5 a 10 gaat dat toch gebeuren.
Omvolking moet! Het blanke ras moet kapot!
Half Afrika komt nog, dus maak je borst maar nat.
Lang leve de politici, zei hebben dit land moedwillig naar de knoppen geholpen.
BAH
waar herkennen we dit van uit het verleden? als maar een mening telt en elke afwijkende mening wordt “verketterd”
Een uitstekend besluit. Tradities veranderen altijd mee met de tijd, niets mis mee. Dat hoort zo. Blijven vasthouden aan iets dat niet meer wenselijk is in deze tijd is vooruitgang. Goed dat Helmond hier moed toont.
Een verstandig besluit. Als sinterklaaskenner buiten Helmond (zie:
https://jefdejager.nl/sint.php) heb ik me al in 2011 uitgesproken tegen de traditionele Zwarte Piet – niet vanwege het gedram van KOZP maar vanwege de pijnlijke associatie die hij bij sommige landgenoten oproept. Ik gaf hem toen nog maximaal drie jaar…Maar mijn stelling van destijds blijft overeind: eenmaal afgeschaft zullen latere generaties zich erover verbazen dat ‘onze’ Zwarte Piet ooit heeft bestaan.
Ik zweer dat ik alles tijdens het sinterklaasfeest vol hang met ZWARTE PIETEN en de eerste linkse, werkschuwe rakker die er iets van vind, moet maar aanbellen, dan lossen we dat wel op! Ik laat verdomme onze tradities niet afpakken en pas me niet aan aan onze multiculturele schijt samenleving die totaal geen rekening houd met de Nederlanders! Echte Nederlanders, het is tijd om op te staan!!! Working Class Heroes!!!
@Jef+de+Jager op vrijdag 10 juli 2020 om 15:15:
zwak Jef!
@Sander Lam op donderdag 9 juli 2020 om 21:35:
Dat suggereert Helder Helmond uit het feit dat er contact is geweest met Jerry Afriyie van KOZP. Deze groepering heeft eerder aangekondigd te komen protesteren in Helmond. We hebben begrepen dat dat nu van de baan is. Ook het bericht van De Stichting Sinterklaasstad waarin ze onderbouwen waarom ze afscheid nemen van Zwarte Piet staat bol van de drogredenen. Helder Helmond maakt er ook geen halszaak van. Onze fractie maakt alleen haar standpunt duidelijk. Daarnaast kunnen we het nooit iedereen 100 procent naar de zin maken. Als je de traditie in stand houdt, is niet iedereen tevreden. Pas je het aan, is ook niet iedereen blij. Maar er wordt nu wel duidelijk kleur gekozen voor 1 van de kanten. https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3222046/kick-out-zwarte-piet-demonstreert-ook-in-schijndel-tegen-aanwezigheid-van-zwarte-piet
Jammer weer, je laten chanteren door een stelletje werkschuwe schreeuwers
@Jef+de+Jager op vrijdag 10 juli 2020 om 15:15:
Bedankt voor de verwijzing naar je artikel. Het kostte me een berg tijd om het te lezen, maar het moet jou nog veel meer tijd gekost hebben om het allemaal uit te zoeken en op te schrijven.
Heb ik het goed begrepen dat je (onder heel veel meer) betoogt dat de Sint oorspronkelijk een om opvoedkundige redenen afschrikwekkend personage was, dat het door allerlei maatschappelijke ontwikkelingen wenselijk werd hem te ‘verlieven’, dat in het kielzog daarvan zijn knecht, van welke oorsprong ook, een ontwikkeling doormaakte tot het bekende naoorlogse personage, en dat de door sommigen bepleite en door anderen verafschuwde transformatie van de huidige Z.P. in feite in het verlengde ligt van al die ontwikkelingen?
@Helder Helmond op vrijdag 10 juli 2020 om 19:08:
Dank voor de uitvoerige reactie. Ik heb voor de zekerheid nog even de tekst op hetkasteelvansinterklaas.nl erop nagelezen, maar ik kom geen enkele drogreden tegen.
“Met ingang van 2020 nemen wij afscheid van Zwarte Piet. Eenvoudigweg omdat zijn uiterste houdbaarheidsdatum nadert en we willen, nee móéten, meegaan in de ontwikkelingen zoals ze op ons af komen en om ons heen bewegen.”
“Natuurlijk vinden we het jammer om afscheid te nemen van een gewaardeerde kracht als Zwarte Piet; samen hebben we veel gelachen en mooie tijden beleefd. Van de andere kant willen we het ook niet groter maken dan nodig is. Juist omdat onze belangrijkste doelgroep over het algemeen snel schakelt, opvallend genoeg veel sneller dan volwassenen.”
Dit heeft niks met angst voor KOZP te maken en alles met meegaan met de tijd.
“Kleur maakt voor kinderen helemaal niet zo veel uit. Ze voelen zich trouwens ook niet zo snel gekwetst door iemand met een afwijkende mening. Laten we daar, als volwassenen, allemaal een voorbeeld aan nemen.”
Amen.
Pfff er moest niemand meer naar toe gaan,wat een onzin zeg😡😡😡😡
@ Sander Lam,
Geestig, ik had het zelf niet beter kunnen samenvatten.
@ S.W.,
Laat je niet opnaaien door KOZP. Ook ik vind dat zielenpoten die zich als helden voordoen, de grote kwaal van onze tijd. Maar denk aan dat ene gezinnetje dat straks onbezwaard van Sinterklaas kan meegenieten.
Eigenlijk moet heel helmond zwarte piet gaan spelen alleen al om elly te laten inzien dat ze dit niet kan en mag doen…..Het is en blijft ONZE TRADITIE.
@De weblog van Helmond op donderdag 9 juli 2020 om 13:45:
Kijk eens hoe knap
Fijn dat de kogel door de kerk is en de gemeente heeft besloten dat er alleen nog veegpieten zijn. Blijf vooral genieten van dit kinderfeest!
De niet Nederlanders willen graag aandacht wat dacht je van opsporing verzocht is bijna alleen maar kleur , het zijn in Helmond slappe lullen
@Jef+de+Jager op vrijdag 10 juli 2020 om 15:15:
“Eenmaal afgeschaft zullen latere generaties zich erover verbazen dat ‘onze’ Zwarte Piet ooit heeft bestaan”. Nee hoor. Ik geef u 2 andere, meer waarachtige opties, u mag zelf kiezen.
– “Eenmaal afgeschaft zullen latere generaties zich erover verbazen dat de politiek in 2020 over de hoofden van het volk heen zich door een minderheid een inheemse cultuur liet ontnemen.” Of:
– “Eenmaal afgeschaft zullen latere generaties zich erover verbazen dat de politiek in 2020 niet doorhad dat met het in de ban doen van Zwarte Piet, het ter zake doende racisme helemaal niet aangepakt werd, ironisch genoeg: vanaf dat moment vele malen erger werd”.
Zegt u het maar.
@ Willem van Hout: bent u degene die zich inspant voor de Helmondse volkscultuur? Mooi, maar Zwarte Piet behoorde aanvankelijk helemaal niet tot de volkscultuur. Hij was een 19de eeuwse gentrification van een veel rauwer type, dat nu nog Sinterklaas begeleidt in diverse Europese landen. U bent ook te pessimistisch over het effect van verandering. In België is ZP zonder enig gezeik afgeschaft, ook eigenlijk bij de Nederlandse zender RTL. En waar nu roetveegpieten rondlopen, is het enthousiasme voor het feest geenszins verminderd. VG.
@Jef+de+Jager op zondag 12 juli 2020 om 23:02:
je hebt gelijk over het feit dat de kinderen zich niet storen aan hoe Zwarte Piet er uit ziet, maar daar gaat het helemaal niet om, het gaat over de manier waarop.
In Nederland wordt toegegeven aan een kleine groep relschoppers die verdeeldheid zaait onder de bevolking. De (veelal linkse) politici zwichten daarvoor in een knik en een zucht, zo ook nu in Helmond….
Eerlijker zou zijn juist die onruststokers aan te pakken voor het zaaien van verdeeldheid en onrust. Als de politiek daarvoor bevestiging vanuit de Nederlandse bevolking nodig heeft, dan is er een mooi stukje gereedschap voor,
een bindend referendum….dat is democratie, het volk beslist !
het wordt tijd dat we kozp het land uit gaan kicken laat ze lekker naar Afrika gaan.
Op Aruba,Bonaire Curaçao enz verklaren ze ons Nederlanders voor gek zwarte piet is daar zwart en blijft zwart.
Op de Parkweg bij de fietsenstalling:
Gisteren gezien bij station Mierlo-Hout:
van Kasteel van Sinterklaas naar Carnaval
@Wim van den Broek op vrijdag 4 september 2020 om 09:29:
Wat beelden deze mensen uit, wandelende lijken?
blijkbaar ben ik van de oude stempel. Ik zie het graag zwart en inderdaad deze lijkengezichten voegen niets toe. Zo weggelopen uit een zombie-film.
Wat een triestigheid. Als de Helmondse pieten er net zo gaan uitzien als deze Eindhovense pieten, zal zelfs de grootste tegenstander weer terugverlangen zwarte piet.
Hou maar op, schaf maar af als het zo moet, wat een walgelijke foto. We hebben de strijdt toch al verloren van al die linkse drammers en dat gajes van KOZP.
Man man man, wat een volk zijn we geworden.
@Remko op woensdag 1 juli 2020 om 09:03:
Ondertussen op het internet…
https://sintenpietengilde.nl/illustratie/zwarte-sinterklaas-veluwe/
Dit is een zogeheten ‘Zwarte Klaas’, heidens van aard. Een combinatie van Zwarte Piet en Sinterklaas. Met een ketting aan de voet. Kettingen maken ‘Wild Geraas’ (‘Makker, staakt uw wild geraas’). Om boze geesten weg te jagen onder andere.
In afgelegen dorpen doorheen heel Europa zijn er varianten op de Zwarte Piet te vinden, waar kettingen deel uitmaken van zijn voorkomen.
Remko: niet alles is wat het lijkt: https://justliketotravel.nl/semana-santa-sevilla-spanje/ .
Je plakt slavernij op Zwarte Piet
en dat beeld klopt niet.
Het is niet supersimpel,
zo simpel als platte seks,
niet alleen
‘al heen’
maar ook ‘al weer’ waait de wimpel
en da’s complex.
@Jef+de+Jager op zondag 12 juli 2020 om 23:02:
Gelukkig denken cultuur geëngageerde mensen er anders over, Jef. Júist omdat je zegt dat Piet van oudsher een rauwer type is – maar zeker zo zwart als roet – moet je er alles aan doen om het zwarte te behouden.
…linkse politici tonen toch altijd respect voor andersmans cultuur? Ook ik ben daarvan, Jef. Spreken wij samen geen schande van de paarden, zwaarden en ziektekiemen waarmee de blanke, Europese koloniaal de Indiaan, of beter gezegd: de inheemse Amerikaan, vermoord heeft? Ja toch?
Waarom vergeet de linkse cultuursector dan de inheems Europese cultuur in zijn eigen achtertuin?
Bedankt Arnold Jan Scheer! Vers van de pers: https://www.youtube.com/watch?v=urYBdi2uX_s