Helmond kans op City Marketing Trofee
De nominaties van de zesde editie van de Nationale Citymarketing Trofee (NCT) zijn bekend. In de categorie tot 100.000 inwoners zijn Helmond, Veenendaal, Den Helder, Kampen en Rhenen de genomineerde gemeenten.
Deze trofee wordt jaarlijks uitgereikt aan “de beste citymarketing gemeente van Nederland” van het afgelopen jaar. Deze prestigieuze prijs wordt op maandag 8 juni in Zaandam uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing. Er zijn 2 categorieën: gemeenten tot 100.000 inwoners en gemeenten met 100.000 en meer inwoners. In die tweede categorie zijn de 5 grootste steden van Nederland (Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Den Haag en Amsterdam) genomineerd.
Bestuurders met toerisme of stadspromotie in de portefeuille, citymarketeers, de NCT-jury en een groep experts leverden de nominaties. Zij ontvingen afgelopen weken een digitale vragenlijst waarin gevraagd werd welke gemeente zij het meest toonaangevend vinden als het om citymarketing gaat. Ook werd geïnformeerd naar de belangrijkste doelen van citymarketing en de gemeenten die de doelen het beste weten te bereiken. Met behulp van een vooraf vastgesteld wegingssysteem is bepaald welke gemeenten de meeste punten kregen. Eigen nominaties werden niet meegenomen in het uiteindelijke resultaat.
Het onderzoek voor het Nationaal Citymarketing Congres is uitgevoerd door Necker van Naem. Dat is een onderzoeks- en adviesbureau voor overheid, politiek & bestuur en non-profit-organisaties. Eerder dit jaar deed dit bureau het onderzoek naar De Beste Lokale Bestuurder van Nederland, waaraan 6.000 politici, bestuurders en ambtenaren deelnamen.
Binnenkort beoordeelt de vakjury de nominaties en wijst uiteindelijk aan wie wint. De genomineerden leveren hiervoor gedetailleerde documentatie en motivering aan bij de jury. Ook moeten zij zich presenteren tijdens een jurybijeenkomst. Bij de uiteindelijke beoordeling zullen vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing worden meegewogen. Ook wordt gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte wordt er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied.
De jury staat onder leiding van Erik Braun (universitair docent en onderzoeker op het gebied van stedelijke economie en management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam). De jury bestaat verder uit Eric de Kluis (hoofdredacteur Binnenlands Bestuur), Angelique Lombarts (Aloaconsultancy), Thom Ummels (onafhankelijk citymarketing expert) en Hans Oostendorp (Necker van Naem).
Een wrang detail of juist een mooie bekroning voor Peter Paul van Meerwijk is dat hij precies deze maand na 15 jaar stopte als directeur bij Helmond Marketing.
7 reacties:
Mooie prijs als Helmond die wint. Ik hoorde dat een klein deel van het Eindhovense wereldje vorig jaar op zijn kop stond toen zij die prijs wonnen.
Opvallend hoe het het blijkbaar of schijnbaar veel beter is gegaan sinds Cindy Ras vorig jaar ineens weg moest omdat het allemaal niks was. https://www.deweblogvanhelmond.nl/nieuw-helmonds-nieuws/cindy-ras-weg-bij-helmond-marketing/
Een mooie opsteker vindt wethouder Frans Stienen
Citymarketing-wethouder Frans Stienen laat vandaag weten dat hij de nominatie voor Helmond een mooie opsteker vindt. “Helmond is het afgelopen jaar volop positief in het nieuws geweest dankzij een bedrijf als Vlisco, maar ook dankzij spraakmakende innovaties op het gebied van food technology en smart mobility. Bovendien heeft Helmond in het afgelopen jaar flinke slagen gemaakt in haar citymarketingbeleid. Met voorzitter Pieter van Geel aan het roer ontwikkelt Helmond Marketing zich daarbij tot een organisatie die niet alleen organiseert, maar ook aanjaagt en verbindt.”
De in november aangetreden Pieter van Geel: ”Deze nominatie doet recht aan de inzet van al die partijen, die samen met ons van Helmond een aantrekkelijke en bruisende stad maken.”
Blijken we toch een wat kortzichtige wethouder Stienen te hebben. Hij die zijn eigen nest regelmatig vervuild met negatieve uitspraken over de Cacaofabriek, cultuur in Helmond, het centrum, de sport. En dan komt er een nominatie voorbij (straks ook eerst even lezen op basis waarvan Helmond genomineerd is) en is hij er als de kippen bij en grijpt hij zijn kans. Want wethouder Stienen is het laatste jaar citymarketing wethouder en daar ligt het allemaal aan. Dus trekt hij de nominatie zo snel mogelijk naar hem toe. Alsof alles in één jaartje ten goede is gekeerd. De Vlisco is al jarenlang positief in het nieuws, Food Technology en Smart Mobility is al jaren leidend in Helmond. Het centrum ligt er al jaren goed bij dankzij een eerdere Kwaliteitsimpuls. Want het kan ook niet liggen aan het Havenpark, want dat ziet er niet meer uit, geen normale grasspriet meer te vinden. En is Citymarketing nu ineens aanjager en verbinder? Wat deed ze de afgelopen jaren dan met PP aan het roer en met evenementen als de Kasteeltuinconcerten en het Kasteel van Sinterklaas?
Wethouder, je mag trots zijn, maar deel die trots en doe niet net alsof het allemaal jouw verdienste is!
Helmond wint de City Marketing Trofee
Zojuist werd bekend gemaakt dat Helmond de City Marketing Trofee won in de categorie tot 100.000 inwoners. Dat gebeurde in Zaandam tijdens het Nationaal Congres Citymarketing. Helemaal bovenaan staat veel/alles wat er over die prestigieuze prijs te weten is
De prijs werd gewonnen precies op de dag dat bekend werd dat oud-directeur Peter-Paul van Meerwijk bij Helmond Sport is gestopt en mogelijk activiteiten voor de Stichting Helmond Marketing gaat ondernemen.
Aanvullend:
Winnaar Helmond in de categorie onder 100.000 inwoners is van ver moeten komen en heeft de negatieve beeldvorming in positieve richting om weten te buigen, aldus de jury. De gemeente heeft het van oudsher bestaande ‘Calimero gevoel’ ten opzichte van Eindhoven gewijzigd in een vruchtbare samenwerking binnen de regio. Met een heldere strategie wordt de verbinding gezocht en wordt er gericht gewerkt aan integraal citymarketingbeleid.
De vakjury prees Helmond om de belangrijke stappen die in 2014 gezet zijn op het gebied van citymarketing. In dat jaar stelde de gemeenteraad een nieuwe stadsmarketingstrategie vast en kreeg Helmond Marketing een aanvullende taakstelling als ‘verbinder van partijen’ en ‘aanjager van initiatieven’.
De jury was daarnaast erg te spreken over de keuze van Helmond om in te zetten op ‘warme citymarketing’. Helmond ziet iedere Helmonder als een potentiële stadsmarketeer. De strategie richt zich op het aanspreken van de gevoelens van ‘trots’ van de eigen inwoners en bedrijven en het bieden van handvatten om op te treden als ambassadeurs voor de stad. Op deze manier kan Helmond met relatief weinig financiële middelen toch maximaal effect sorteren.
Tenslotte is Helmond erin geslaagd om stadsbreed beleid te formuleren, aldus de jury. De citymarketing in Helmond richt zich niet alleen op toerisme, recreatie en cultuur, maar evengoed op economische speerpunten, onderwijs- en arbeidsmarkt¬beleid en gebiedsontwikkeling. Helmond realiseert zich hierbij dat haar citymarketing niet los kan worden gezien van een grotere regio. Zo sluit de Helmondse positionering aan op die van zowel de Peel als die van de Brainport. Helmond heeft daar¬binnen een eigen gezicht weten te definiëren, waarbij de stad profiteert van beide werelden.
Bestuurslid Theo Glaudemans van Helmond Marketing nam de prijs in ontvangst uit handen van juryvoorzitter Erik Braun, universitair docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. In zijn dankwoord roemde Glaudemans voormalig directeur Peter-Paul van Meerwijk, die zich 15 jaar lang voor de vermarkting van Helmond heeft ingezet en die recent afscheid genomen heeft van de organisatie. Glaudemans: “Peter-Paul heeft zich 15 jaar lang met hart en ziel ingezet om Helmond op de kaart te zetten. Die inzet betaalt zich nu uit”. Glaudemans richtte daarnaast een woord van dank tot de ruim 100 vrijwilligers, die altijd klaarstaan om voor Helmond de handen uit de mouwen te steken.
Wethouder Frans Stienen, die wegens andere verplichtingen niet bij het congres aanwezig kon zijn, heeft direct na de bekendmaking telefonisch zijn gelukwensen overgebracht aan Helmond Marketing. Stienen: “De trofee is een enorme opsteker voor Helmond en een stimulans om door te gaan op de ingeslagen weg”.
Eindhoven won voor de tweede keer op een rij de prijs voor de beste citymarketing in de categorie steden met meer dan 100.000 inwoners.
Van zo’n bericht wordt je als Helmonder toch wel even stil! Wat een mooie prijs en zeker een opsteker voor alle calimero’s die hier al jaren rondliepen en jammer genoeg nog steeds rondlopen!
Trots zijn op je eigen ( geboorte ) stad. Ambassadeur zijn van je eigen stad. Iedereen die aan deze titel heeft meegewerkt van Jan Verspaget tot Alfons Gehlen ( orgelman ) , van Fons van de Vorst tot Vishandel de Beer, kasteeltuinconcerten, carnaval , Helmond Sport, Vlisco, Nedschroef , Speelhuis, Boscotondo, Brandevoort, Cacaofabriek, Jan Vissermuseum etc.etc. etc.etc. ( te veel om op te noemen ) Klopt ;een stad om best trots op te zijn.
Las but not least de felicitaties aan weth. Fr. Stienen en zijn ambtelijke dienst.
Aandacht voor city marketing ( ondanks het ontslag van de ingehuurde kracht uit Leeuwarden!) heeft zijn vruchten afgeworpen. De enigste politieke tegenstander voor city marketing , de SP-fractie in de gemeenteraad van vorige raadsperiode, heeft dus ongelijk gehad ?! De vraag is nu hoe gaan we deze prijs, uitgereikt door vakjury, verder uitnutten want dit moet toch een boost geven aan onze (negatieve) beeldvorming! Na de vakjury nu de ( regionale ) burgers nog overtuigen. Gr. Berry een trotse Helmonder
Een ferme felicitatie voor alle mensen @HLMDMarketing. Een mooi resultaat!