Helmond is weer 2 slimme kruispunten rijker
Sinds vandaag hebben de kruispunten Marktstraat-Binderseind en Binderseind-Heistraat intelligente verkeersregelinstallaties. Software haalt daar tot op 500 meter afstand continu signalen binnen van de autonavigatiesystemen, lussen in de weg en verkeerscamera’s. Met die gegevens wordt realtime de meest optimale doorstroming berekend en bepaald wie er op dat moment een groen verkeerslicht krijgt. In deze video wordt de werking nader uitgelegd. Uit verkeerssimulaties blijkt dat de wachttijd er met 22% en de CO2-uitstoot met 15% in theorie verlaagd kan worden.
Deze 2 ‘slimme’ kruispunten in het centrum liggen op zo’n 50 meter afstand van elkaar. Dat vergt een precieze afstemming, vertelt Jeroen Brouwer van Sweco, het ingenieursadviesbureau dat de software schreef. “Als de verkeerslichten niet direct op elkaar reageren, dan staat meteen 1 van de 2 kruispunten vast. We hebben te maken met vele verkeersstromen. En daarnaast ook nog met voetgangers en fietsers, die zijn stukken onvoorspelbaarder.” Na jaren van ontwerpen en maandenlang testen en verbeteren is deze pilot vandaag gestart in samenwerking met de leverancier van de verkeerslichten Siemens Mobility. “Wat de verkeersdeelnemers van de uitrol merken? Ze zullen bijvoorbeeld merken dat het wachten voor de verkeerslichten minder lang duurt en er geen vaste volgorde meer is waarin de verkeerslichten naar groen gaan” aldus Brouwer.
We zijn benieuwd of deze vernieuwde kruispunten in de praktijk gaan bevallen. Helmond loopt graag voorop in slimme verkeersoplossingen. Dit zijn niet de enige slimme stoplichten die we hebben. Zo staan er bijvoorbeeld een flink aantal op de N270 (Europaweg, Kasteel-Traverse, Deurneseweg en Helmondsingel) zoals we vorig jaar maart aankondigden. De werkzaamheden op de 3 Heeklaan-kruispunten brachten we uitgebreid in beeld.
In de reacties hieronder staat een update.
29 reacties:
Geweldig! Nu hopen dat het op meerdere punten geplaatst gaat we worden .
Ik stel voor dat ze het kruispunt Oostende Noordende dan ook snel aanpakken, hier sta je zo vaak veel te lang en onnodig te wachten.
Ze gebruiken niet voor niets de woorden ; in theorie….
Als je van de andere kant komt met de fiets is het best lastig links af te slaan de Heistraat in.
Beter laat dan nooit.. welkom Helmond in de moderne tijd 😉
Spoorstraat – Engelseweg…. Het meest idiote, domme en milieu onvriendelijkste kruispunt van Helmond!
Daar moeten geregeld 5-10 auto’s meteen stoppen als er een auto uit de Spoorstraat komt.
Maar als je zelf weer gaat prutsen aan de instellingen sta je nog vaak als enigste bestuurder op een kruising voor rood te wachten terwijl er verder niets in de buurt is……..dus hoe intelligent is dat dan? Veel geld uitgeven terwijl het hier helemaal geen verschil maakt en zelf langer duurde voordat je aan de beurt bent.
Kunnen beter een drukker kruispunt pakken en die zijn er genoeg ????
Hahahahaha…..en als er eentje te voet of met de fiets op een knopje drukt ligt de hele stad weer stil…….welkom in utopia
Wanneer is Oostende aan de beurt?
O.a. Kruispunt bij XL
In de avond fietsers groen maar geen fietser te bekennen.
Niet echt smart technology
Als voetganger moet je daar midden op de weg gaan staan om op het knopje te drukken.
Pas dat eens aan.
Nu de badkuip
Goed nieuws,
Nu nog slimmer verkeersdeelnemers en alles komt goed.
Het slimste kruispunt is een kruispunt zonder stoplicht ;).
Niemand wacht hier op groen licht
Helmond is een verkeerslichtenoerwoud! Ze hebben nog nooit gehoord van slimme rotondes!
Heb jaren in een stad gewoond waar ze zeggen en schrijven 4 verkeerslichten hebben, verde rotondes wat goed is voor de doorstroming van het verkeer. Benieuwd wanneer ze daar hier achter gaan komen. Spaart uiteraard ook veel stroom.
op die locatie duurde het wachten nooit lang. deden ze maar wat aan de verkeerslichten op oostende. daar kun je pas lang wachten.
Grappig al dat geklaag over wat de gemeente allemaal wel niet moet doen voor de burger.
Totdat bekend word, wat dat allemaal aan belastingcentjes gaat kosten, dan klaagt men steen en been van geld over de balk smijten….
Al dat gehaast tegenwoordig, mens geniet even van een rustpunt.
Update:
Sinds woensdag 12 september hebben we slimme kruispunten op de Marktstraat-Binderseind en Binderseind-Heistraat. In theorie levert dit nieuwe systeem (Helmond heeft de primeur) je gemiddeld 4 seconden tijdwinst op per kruispunt, beluister het item op BNR Nieuwsradio.
De vraag is hoe bevallen die 2 slimme kruispunten in de praktijk?
@De weblog van Helmond op zondag 23 september 2018 om 11:11:
4seconden,pfffff en wat heeft dat gekost???
Wow wel 4 hele seconde supergaaf……NOT….????☹????
Totaal niets van gemerkt, dat het sneller zou zijn. Je staat nog altijd te wachten, terwijl er helemaal geen verkeer is. Vanaf de Deurneseweg linksaf richting Churchillaan daar sta je heel lang te wachten. M.a.w. had ik eerst de echte knelpunten aangepakt voor zover mogelijk…
Niks van kunnen merken helaas… omdat mijn voorganger zat te slapen voor t stoplicht tot 2x toe…
Irriteer me mateloos daar, telkens 1 auto kan er rijden dan springt het alweer op oranje????
@De weblog van Helmond op zondag 23 september 2018 om 11:11:
zit je nog meer op je mobieltje te kijken …… niet zo handig lijkt me, en dan telt het af, ja nog 1 sec en dan GASSEN!, en BAMMMMM want laat die auto die voor je staat die app niet hebben… dus die reageert later… 🙁
Ga eens filmen op zaterdag, de kruispunten vanaf Kasteel traverse/ Zuidende zijn geblokkeerd met auto’s die toch doorrijden ook al is er geen plaats voorbij de stoplichten.
Hou op schei uit. Totale waanzin die stoplichten in Helmond, zowel het aantal als het functioneren. En dan zegt die knul ook nog een bus prioriteit geven? Gek, gekker —-> ontspoord.
Plaats gelijk bij die slimme stoplichten camera’s voor te hard of door rood rijden, soms is het hier het circuit van Zandvoort
Het is er niet beter op geworden in de Heistraat…